Meldplicht bij overheid als je een warmtepomp hebt ?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoeikoe
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 04-06 21:17
Goedemiddag Tweakers!

Ik zit midden in de aankoop van een nieuwbouwwoning die in begin 2020 opgeleverd gaat worden.
In deze woning wordt een bodem-warmtepomp gerealiseerd.

Waar de aannemer de nadruk op legt, is dat het belangrijk voor de wet/regelgeving om gegevens bij te houden over warmte uitwisseling met de bodem: "AMvB bodemwarmte":
"(....) wanneer de overheid de werking van de bron in de bodem wil weten. Het verstrekken van deze
gegevens is namelijk wettelijk verplicht."
Blijkbaar heb ik een meldplicht naar de overheid om informatie te verstrekken over mijn uitwisseling van warmte met de bodem?

Wat heb ik gevonden?
Ik heb gezocht op deze wet/regelgeving en kom niet gek veel tegen. Hier en daar zie ik wel dat het om 70KW+ systemen zou gaan. Dat is een particuliere warmtepomp toch niet? Ook kom ik deze pagina tegen: https://www.bodemplus.nl/...regelgeving/bodemenergie/ , waar in complexe (wettelijke) tekst iets wordt uitgelegd wat ik niet begrijp.

Wat wil ik weten
- Dien ik als huiseigenaar/particulier aan deze wetgeving te voldoen en heb ik een 'meldplicht' ?
- Is die meldplicht zoals mijn aannemer dat beschrijft? Moet ik een getal opsturen hoeveel ik heb uitgewisseld met de bodem oid? Of is het alleen 'melden dat ik een pomp heb, punt'. Hoe doe ik dat?

[ Voor 30% gewijzigd door Snoeikoe op 24-07-2021 11:39 . Reden: Beknopter samenvatten zodat het meer mensen kan helpen ]

Beste antwoord (via Snoeikoe op 01-02-2019 15:37)

• AWitteveen
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10-06 20:08
Ik ben zelf toezichthouder bij een omgevingsdienst voor de Waterwet (grote bodemenergiesystemen), zodoende weet ik ook het een en ander over kleine bodemenergiesystemen.

Er geld een meldingsplicht voor deze systemen (sinds 2013), op basis van het besluit "Lozen buiten inrichtingen", de melding dient 4 weken voordat het systeem word aangelegd te worden ingediend. Het kan zijn dat bij controle van de melding word geconstateerd dat deze op een locatie wil worden geplaats waar dit niet mag (bijvoorbeeld een grondwaterbeschermingsgebied). De melding geeft de eigenaar van het systeem de bescherming dat er geen ander bodemenergiesysteem in de buurt mag worden geplaatst die interverentie met het zijn systeem heeft.

De regels die Stoofie hierboven post komen niet uit de BRL die voor bodemenergiesystemen geld, maar uit het besluit lozen buiten inrichtingen. In dit besluit word inderdaad geregeld dat voor een bodemenergiesysteem dat gebruikt word ten behoeve van het verwarmen van een huis geen registratie dient te worden bijgehouden. Wel is er vanuit het besluit de verplichting om ervoor te zorgen dat het systeem eens in de 5 jaar in balans is (er moet evenveel kou als warmte uit de bodem zijn gehaald). Misschien wil je aannemer daarom monitoren, maar volgens mij verplicht de BRL hem helemaal niet om dit te doen. (Deze balans-verplichting is wel een beetje krom omdat je geen gegevens hoeft bij te houden, dus er kan niet op worden gecontroleerd)

Nog een extra tip! Een systeem dat voldoet aan de balansverplichting draait beter dan een die er niet aan voldoet, zeker op de lange termijn. Ik zien veel kleine bodemenergiesystemen die na 15+ jaar zijn "uitgeput". Deze systemen hebben veel meer warmte uit de bodem gehaald dan kou. Hierdoor is de bodem afgekoeld en moeten de warmtepompen veel harder werken om je huis warm te krijgen. Ook zijn warmtepompen vaak afgesteld op hogere aanvoertemperaturen dan dat ze na 15+ jaar krijgen dus dat telt dan dubbel op (verkeerde afstelling en minder energie in het water). Praat eens met je aannemer over de mogelijkheid om een regeneratiemogelijkheid in te bouwen in het systeem (warmte invangen met zonnecollectoren b.v.) Zo dan je in de zomer de bodem bijladen en blijft je systeem goed werken.

[ Voor 21% gewijzigd door AWitteveen op 01-02-2019 14:27 ]

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
www.wkotool.nl, kun je kijken of je in een gebied zit waar je geen bron mag maken. als er vergunning nodig is voor de bron dan zou die geregeld moeten zijn door het bedrijf dat die bron geboord heeft.
Ik denk dat je aannemer het zelf niet helemaal snapt.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoofie
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 30-05 10:36
Buiten het feit dat het, volgens mij, niet wettelijk verplicht is, waarom zou de aannemer een systeem leveren waarmee je niet aan je wettelijke verplichting kunt voldoen?
Als de aannemer stelt dat het wettelijk verplicht is dan mocht hij van mij:
a) Aangeven waar die wettelijke verplichting staat
b) Zorgen dat ik, zonder extra kosten, kan voldoen aan die wettelijke verplichting
Overigens is die meldplicht er volgens mij alleen voor grote open bronnen. Die moeten bijhouden hoeveel warmte ze uit de bodem halen en hoeveel ze terug brengen, dat moet min of meer in evenwicht zijn. Deze cijfers moeten vervolgens bij de provincie ter controle ingediend worden.
Voor kleinere, particuliere gesloten systemen heb ik nog nooit van deze verplichting gehoord.

@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen... Dank voor het crediteren van de onterechte factuur, nu de rest van Nederland nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoeikoe
Bedankt voor de info.
Ik heb nagevraagd en de volgende informatie extra gekregen. Zegt dit jullie wellicht iets meer?

- "We [installateur / leverancier van de warmtepomp] dienen te voldoen aan de eisen van de BRL richtlijn om de hoeveelheid warmte welke in- en uit de bron gaat te monitoren."
- Het is nog steeds mogelijk om de informatie uit het systeem te verkrijgen zonder Wifi-module. De installateurs en onze eigen servicemonteurs kunnen dit door middel van hun laptop (....) Hier zijn speciale kosten aan verbonden.

Deze BRL richtlijn... zegt dit jullie wellicht meer? Is dit iets waar ik als particulier dan aan moet voldoen, deze richtlijn voor monitoring? Ik hoor jullie tegelijk zeggen dat jullie nog nooit over de verplichting hebben gehoord. Ik word hier wel enigszins in de kosten geduwd door mijn interpretatie van hun opmerking als 'als je geen wifi module neemt dan moeten we langskomen en dat gaat je geld kosten'. Kan dat zomaar gezegd worden?

Hoor het graag!

[ Voor 11% gewijzigd door Snoeikoe op 31-01-2019 09:16 . Reden: zin toevoegen. ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stoofie
De BRL is een certificering voor installateurs, deze heeft ook een onderdeel bodemenergiesystemen.
Die certificering heeft de installateur nodig om dit soort systemen aan te mogen leggen en hij verbindt daar de volgende conclusie aan:
"We [installateur / leverancier van de warmtepomp] dienen te voldoen aan de eisen van de BRL richtlijn om de hoeveelheid warmte welke in- en uit de bron gaat te monitoren."
Dat de installateur aan de BRL moet voldoen is natuurlijk zijn eigen probleem, en als hij die gegevens moet bijhouden om aan de BRL te voldoen moet hij dat lekker doen, maar dan wel op eigen kosten.
Ik ken de exacte eisen voor de BRL niet, dat regelen ze bij ons op kantoor, maar voor de woningbouw heb ik in elk geval nog nooit van deze verplichting gehoord.
Een snelle google-zoekopdracht leert mij dit:
HOOFDSTUK 3a. ALGEMENE REGELS TEN AANZIEN VAN
BODEMENERGIESYSTEMEN
[...]
Artikel 3a.8 (bovengronds)
1. Met betrekking tot het in werking hebben van een gesloten bodemenergiesysteem wordt een registratie bijgehouden die de volgende gegevens bevat:
a. de temperatuur van de circulatievloeistof in de retourbuis;
b.de hoeveelheden warmte en koude die vanaf de datum van ingebruikneming aan de bodem zijn toegevoegd, op zodanige wijze dat daaruit de data kunnen worden afgelezen, waarop aan artikel 3a.5 is voldaan;
c. het energierendement dat jaarlijks vanaf de datum van ingebruikneming is behaald.
Dat zou kunnen betekenen dat jullie installateur een punt heeft, echter:
2. Het eerste lid is niet van toepassing op een systeem dat uitsluitend ten behoeve van een afzonderlijke woning wordt gebruikt
Dat ontslaat hem dan weer van die verplichting...

Disclaimer: Ondanks dat ik zelf bij een installateur werk kunnen er geen rechten ontleend worden aan dit antwoord. Ik heb gewoon een hekel aan dit soort praktijken. Als je, om aan de BRL te voldoen, een systeem moet monitoren, dan moet je een offerte maken waar dat systeem in zit. Doe je dat niet, dan moet je verder niet zeiken. En je moet al helemaal niet proberen mensen geld uit de zak te kloppen door regels te verzinnen die er niet zijn...

@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen... Dank voor het crediteren van de onterechte factuur, nu de rest van Nederland nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Misschien heeft de installateur zoveel vertrouwen in zijn produkt dat hij hem wil blijven monitoren op afstand. Zodat hij tijdig kan ingrijpen (of niet)

Prestatie van een warmtepomp kan ook prima gemeten en geregistreerd worden met een warmtemeter.
Kamstrup Multical 302 met Pi uitlezen en domoticz

Dat zegt mogelijk ook iets over prestatie van de bron (al is dat maar 1 gegeven van vele oorzaken waarom de warmtepomp niet goed presteert)

[ Voor 20% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-02-2019 00:24 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-06 22:25

PcDealer

HP ftw \o/

Volgens mij probeert de installateur gewoon een optie verplicht te maken teneinde meer geld te vangen. Als installateur zo zeker is van zijn zaak, dan ook maar de exacte wetsartikelen of richtlijnen evenredig aan de wet aanleveren. Anders mond houden. Ik zou overigens nog twee offertes elders opvragen. Sowieso verstandiger voor je portemonnee.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rzuidinga
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12-05 15:36
Ik heb zelf in mijn woning een warmtepomp. Deze warmtepomp is alleen voor mijn woning en heeft een gesloten bron. De warmtepomp is in het verleden (2009) geplaatst door de aannemer. Ik heb geen Wi-Fi module, geen onderhoudcontract voor de warmtepomp en er is al die jaren niemand langs geweest om waardes uit te lezen. Dus als het in jouw situatie ook een gesloten bron en een systeem voor 1 woning betreft dan is het inderdaad onzin wat de aannemer verteld en zou ik geen dure Wi-Fi module kopen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +17 Henk 'm!

• AWitteveen
Ik ben zelf toezichthouder bij een omgevingsdienst voor de Waterwet (grote bodemenergiesystemen), zodoende weet ik ook het een en ander over kleine bodemenergiesystemen.

Er geld een meldingsplicht voor deze systemen (sinds 2013), op basis van het besluit "Lozen buiten inrichtingen", de melding dient 4 weken voordat het systeem word aangelegd te worden ingediend. Het kan zijn dat bij controle van de melding word geconstateerd dat deze op een locatie wil worden geplaats waar dit niet mag (bijvoorbeeld een grondwaterbeschermingsgebied). De melding geeft de eigenaar van het systeem de bescherming dat er geen ander bodemenergiesysteem in de buurt mag worden geplaatst die interverentie met het zijn systeem heeft.

De regels die Stoofie hierboven post komen niet uit de BRL die voor bodemenergiesystemen geld, maar uit het besluit lozen buiten inrichtingen. In dit besluit word inderdaad geregeld dat voor een bodemenergiesysteem dat gebruikt word ten behoeve van het verwarmen van een huis geen registratie dient te worden bijgehouden. Wel is er vanuit het besluit de verplichting om ervoor te zorgen dat het systeem eens in de 5 jaar in balans is (er moet evenveel kou als warmte uit de bodem zijn gehaald). Misschien wil je aannemer daarom monitoren, maar volgens mij verplicht de BRL hem helemaal niet om dit te doen. (Deze balans-verplichting is wel een beetje krom omdat je geen gegevens hoeft bij te houden, dus er kan niet op worden gecontroleerd)

Nog een extra tip! Een systeem dat voldoet aan de balansverplichting draait beter dan een die er niet aan voldoet, zeker op de lange termijn. Ik zien veel kleine bodemenergiesystemen die na 15+ jaar zijn "uitgeput". Deze systemen hebben veel meer warmte uit de bodem gehaald dan kou. Hierdoor is de bodem afgekoeld en moeten de warmtepompen veel harder werken om je huis warm te krijgen. Ook zijn warmtepompen vaak afgesteld op hogere aanvoertemperaturen dan dat ze na 15+ jaar krijgen dus dat telt dan dubbel op (verkeerde afstelling en minder energie in het water). Praat eens met je aannemer over de mogelijkheid om een regeneratiemogelijkheid in te bouwen in het systeem (warmte invangen met zonnecollectoren b.v.) Zo dan je in de zomer de bodem bijladen en blijft je systeem goed werken.

[ Voor 21% gewijzigd door AWitteveen op 01-02-2019 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10-06 23:11

Punkrocker

Mostly harmless

AWitteveen schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 14:12:
...

Dit dus!
Of je koelt 's zomers je huis en pompt die overtollige warmte terug de bodem in.

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoeikoe
Hallo allen,

Bedankt voor de uitgebreide reacties! Prettig ook dat jullie details geven over de wettelijke achtergrond hiervan. Gezien ik te maken heb met projectbouw, wordt mij zelf keuze geen geboden wat voor een bodemenergiesysteem of model ik kan installeren. De aannemer heeft er simpelweg een geselecteerd (Techneco Toros Vision TVPT2).

Hierdoor kan ik ook geen andere offertes opvragen, of zoals AWitteveen suggereert, op zoek naar een systeem dat specifiek aan Balansverplichting voldoet. Misschien doet deze dat wel, daar niet van.

Wat ons wel verteld is dat de warmtepomp in de zomer ook de functie vervult van het huis koelen. Dit suggereert dus dat hij in de zomer juist warmte de bodem in brengt. Maar of dat helemaal gebalanceerd is met hoeveel warmte hij onttrekt, en daarmee de bodem niet 'uitput', geen idee. Dit is het enige aan informatie:
Met de warmtepomp wordt de warmte uit de grond gehaald en aan
het water van de vloerverwarming afgegeven. Om deze warmte te kunnen leveren is de warmtepomp
aangesloten op één of meerdere bodemwisselaars die zich in de grond onder de woning bevinden. In de
zomer wordt het water van de bodemwisselaar gebruikt om de vloerverwarming, die in de zomer vloerkoeling
wordt, te koelen. Een unieke oplossing met een bekende techniek die het comfort in de woning enorm
verbetert.
Ik zal het eens navragen.

[ Voor 49% gewijzigd door Snoeikoe op 01-02-2019 15:49 . Reden: Laatste alinea ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AWitteveen
Snoeikoe schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 15:42:
Hierdoor kan ik ook geen andere offertes opvragen, of zoals AWitteveen suggereert, op zoek naar een systeem dat specifiek aan Balansverplichting voldoet. Misschien doet deze dat wel, daar niet van.
Elk systeem kan hier aan voldoen, zolang je hem maar juist instelt.
Wat ons wel verteld is dat de warmtepomp in de zomer ook de functie vervult van het huis koelen. Dit suggereert dus dat hij in de zomer juist warmte de bodem in brengt.
Wat ik veel zie is dat, terwijl het systeem het prima kan, dit dus niet gebeurd. In de winter trek je wel warmte uit de grond als je het in je woonkamer 21 graden wilt hebben. Maar in de zomer als het buiten 30+ is, vinden de meeste mensen het wel best dat het binnen 25 graden is en gaan dan dus niet koelen. Mede doordat het systeem vaak met vloerverwarming werkt en als je dan je vloer gaat koelen naar 21 graden of zelfs lager, dit wel erg koud aanvoelt voor de blote voeten. Een extra regeneratiemogelijkheid is dan een uitkomst.

[ Voor 16% gewijzigd door AWitteveen op 01-02-2019 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoofie
En zelfs als je 's zomers wel koelt, je brengt er nooit net zoveel warmte in als dat je eruit gehaald hebt.
Overigens ben ik afgelopen zomer, die best warm was, met enige regelmaat bij net opgeleverde woningen geweest die gekoeld werden, en daar waren de meeste mensen dik tevreden over...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincenttor
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-05 16:00
Ik heb ook een bron warmtepomp, en ben in de zomer zeer te spreken over de koeling.
Nu heb ik alleen de vloeren aangesloten, maar heb radiatoren van dacht jaga staan welke dan onder het dauwpunt kunnen koelen. Met condens opvang mogelijkheid.

Met je vloer kan je maar tot een bepaald aantal graden koelen, anders krijg je een natte vloer en wie weet beton rot of andere gekkigheid.

De woning was afgelopen zomer dat het zo heet was die dagen op een rij binnen 22 graden.
Nou heb ik wel alles goed geïsoleerd, triple glas, geïsoleerde kunststof kozijnen en zonwerende coating welke super werkt ( tuin op het zuiden).

Ik ben best wel geinterreseerd in die bron extra warmte in pompen als ware, maar mijn dak ligt eigenlijk straks weer vol met 38 zonnepanelen en 5 water collectoren.
Pagina: 1