Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• daaan_1992
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 26-11 22:51
Ik wil dit voorjaar graag zonnepanelen op mijn dak plaatsen en heb een aantal offertes aangevraagd. Ivm schaduwwerking van een hoger huis naast mij lijkt het me goed om ook optimizers te plaatsen. Ik lees veel goede dingen over JA Solar en de prijs/kwaliteit verhouding. De offerte die ik met JA Solar panelen heb gehad hebben echter een lagere WP per paneel terwijl ik een andere offerte heb gehad met een ander merk panelen die een hoger WP hebben, deze offerte is echter ook wel wat duurder.

Daarnaast heb ik in het PV topic veel gelezen over het aantal euro's wat je betaald per WP. Ik weet echter niet of dit inclusief of exclusief BTW is. Ik heb gelezen dat je tussen de 1 euro en 1,20 moet zitten maar daar zitten al deze offertes ver boven.

Ik heb daarom twee vragen:
Zijn deze prijzen marktconform of zitten ze er (ver) boven?
Welke van deze offertes geeft volgens jullie de beste prijs/kwaliteit/opbrengst verhouding?

Offerte 1:
8 x JA Solar 280 Wp zonnepaneel
(M; JAM6K-60-280-BK-40)
SolarEdge SE2200 HD WAVE
Optimizers P300 x 8
Installatie
Prijs inclusief BTW: 3707

E/WP inclusief BTW: 1,65
E/WP exclusief BTW: 1,36

Offerte 2:
8x Talesun 275 zonnepaneel
SolarEdge SE2200 HD WAVE
Optimizers P300 x 8
Installatie
Prijs inclusief BTW: 3583

E/WP inclusief BTW: 1,62
E/WP exclusief BTW: 1,34

Offerte 3:
8x Trina Solar Zonnepanelen 300 Wp All Black
Omvormer SolarEdge SE2200 HD Wave
8 x SolarEdge Optimizer P300
Installatie
Prijs inclusief BTW: 4052

E/WP inclusief BTW: 1,68
E/WP exclusief BTW: 1,42

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Veel te duur. en offerte 1 en 2 zijn al wat oudere panelen. 300/305/310 Wp is gangbaar nu.
Komt dit van 1 aanbieder af?

En kun je er maar 8 kwijt?
8x P300 is het absolute minimum. Dus bij 1 (a 2) in de schaduw, kun je al problemen verwachten met de rest.
https://www.solaredge.com...r-optimizer-datasheet.pdf

[ Voor 51% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-01-2019 14:36 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-11 06:03
8 standaard mono's 315 watt jinko + montagemateriaal + tygo optimisers + goodwe 2500 ns omvormer + transport naar locatie is ongeveer 1800 ex. montage moet lukken voor 500 ex.
Dat moet toch her en der te vinden zijn ? Zit je nog onder de euro per wattpiek
Mocht je dat nergens vinden DM me dan even.

Ik ga geen reclame maken hier maar ken wel mensen die weer mensen kennen die bovenstaande zouden kunnen leveren zeg maar.

[ Voor 28% gewijzigd door Lardman op 25-01-2019 15:18 . Reden: enters ]

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• daaan_1992
AUijtdehaag schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 14:32:
Veel te duur. en offerte 1 en 2 zijn al wat oudere panelen. 300/305/310 Wp is gangbaar nu.
Komt dit van 1 aanbieder af?

En kun je er maar 8 kwijt?
8x P300 is het absolute minimum. Dus bij 1 (a 2) in de schaduw, kun je al problemen verwachten met de rest.
https://www.solaredge.com...r-optimizer-datasheet.pdf
Ik gebruik maar rond de 2200 KwH per jaar dus meer dan 8 leek me niet echt nodig. Het is van twee verschillende aanbieders. Het lukt me echter niet om goedkopere offertes dan dit te krijgen of moet je dan gaan zoeken op werkspot o.i.d.?

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-11 08:30
Waar @AUijtdehaag op doelt is dat je gezien de kosten van een installatie je hele dak vol moet leggen. Je hoeft maar 1x installatie kosten te betalen. Daarnaast verbruik je nu misschien maar 2200 watt, maar hoe zit het straks in de toekomst? Warmtepomp als we van het gas af moeten? Electrische auto voor de deur om op te laden? Etc etc..

Er hoeveel schaduw heb je precies? Is het vooral in de winter dat je dit hebt? Of straks in de zomer maar een beetje omdat de zon dan hoog staat? Dan zou je eventueel ook met losse optimizers aan de slag kunnen om de schaduw panelelen hiermee uit te rusten. Scheelt weer een bak met geld omdat je dan voor een string omvormer kan gaan. SMA of een ander (Chinees) merk.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• AUijtdehaag
  • Niet online
@daaan_1992
Probeer anders eens bij zonnekompas. (ff bellen)
8x csun 305, 944 euro incl
1x SMA 2.5, 773 euro incl
1x bevestigingsmat, 8x 32 = 256 euro incl.
Installatiekosten 8 panelen, 909 euro incl.

totaal: 2882 euro incl.

Laat er nog een 100 euro bij komen, voor dc kabel, ac kabel en een automaatje...
Scheelt nogal met jouw offertes niet?

(maar ik ben ook voor dakkie vol, want als de verslaving erin zit, heb je 2x de kosten voor het installeren betaald)

[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-01-2019 22:21 ]

• daaan_1992
AUijtdehaag schreef op zondag 27 januari 2019 @ 22:13:
@daaan_1992
Probeer anders eens bij zonnekompas. (ff bellen)
8x csun 305, 944 euro incl
1x SMA 2.5, 773 euro incl
1x bevestigingsmat, 8x 32 = 256 euro incl.
Installatiekosten 8 panelen, 909 euro incl.

totaal: 2882 euro incl.

Laat er nog een 100 euro bij komen, voor dc kabel, ac kabel en een automaatje...
Scheelt nogal met jouw offertes niet?

(maar ik ben ook voor dakkie vol, want als de verslaving erin zit, heb je 2x de kosten voor het installeren betaald)
Bedoel je hiermee dat je zelf de onderdelen besteld en de montage door een bedrijf naar keuze laat doen? Het is logisch dat deze prijs natuurlijk lager uitvalt. Omdat mijn kennis van zonnepanelen niet erg goed is weet ik niet zo goed of ik dat aandurf...

Mijn hoge prijs zit hem met name dus ook in de hoeveelheid panelen, ik twijfel echter of er echt iets in ons energieverbruik gaat veranderen. We hebben een vrije nieuwe CV-ketel en een elektrische auto laat ook nog wel een flinke tijd op zich wachten. Elektrisch koken doen we al.
Er hoeveel schaduw heb je precies? Is het vooral in de winter dat je dit hebt? Of straks in de zomer maar een beetje omdat de zon dan hoog staat? Dan zou je eventueel ook met losse optimizers aan de slag kunnen om de schaduw panelelen hiermee uit te rusten. Scheelt weer een bak met geld omdat je dan voor een string omvormer kan gaan. SMA of een ander (Chinees) merk.
Wat bedoel je precies hiermee? Dan zet je een deel van de zonnepanelen op een string en een ander deel op optimizers? Heb je dan alsnog niet de duurdere omvormer nodig?

Situatie dak:
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/qMRHKtzq/dak.png

Schaduw is in de zomermaanden inderdaad weinig doordat de zon dan hoog genoeg staat.

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-11 07:59
Check ook dit topic even, ook 8 panelen: Nieuw aan te leggen PV-installatie [legplan en installateur]

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-11 08:30
@daaan_1992

Als je in de wintermaanden veel schaduw hebt en de zon staat laag, dan heb je natuurlijk al weinig opwerk. Als het straks lente wordt en de zomer staat dan hoog, dan moet je gaan kijken welke panelen het meest in de schaduw kopen te liggen. Op deze panelen zou je dan een Tigo of Huawei optimizer kunnen plaatsen zodat deze niet het gemiddelde op een string omlaag halen. Hierdoor hoef je dus geen dure Solaredge omvormer te kopen waarbij je op elk paneel een optimzer a la 35 - 50 euro nodig hebt.

Misschien kun je nu al een schatting maken waar schaduw op komt (vorige zomer)?

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• AUijtdehaag
  • Niet online
daaan_1992 schreef op maandag 28 januari 2019 @ 09:44:
[...]
....
Bedoel je hiermee dat je zelf de onderdelen besteld en de montage door een bedrijf naar keuze laat doen?
Dit voorbeeld haalde ik aan, om een indicatie te geven wat het kost zonder Solaredge, maar met een stringomvormer.
Je kan ook 96 cell panelen nemen met een hoger voltage en 2 strings van 4 doen op een SMA.
https://www.winkelman-zon...-325w-zwart-hybrid/51646/
Is ook (een soort van) schaduwmanagement... Echter wel een duurder paneel. (maar ook 25 jaar produktgarantie)

[ Voor 31% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-01-2019 15:17 ]

• daaan_1992
Ik heb inmiddels nog een reactie gekregen. Deze meneer is bij mij thuis geweest. Hij is een stuk goedkoper maar hij had het er ook over om de zonnepanelen op de wasmachine aansluiting aan te sluiten zodat er geen extra groep aangelegd hoefde te worden. Ik vertrouw dit persoonlijk niet helemaal, kan dit wat hij zegt?
Daarnaast is het een vrij onbekend merk zonnepanelen.

Set à 8 zonnepanelen
ULICA, Mono 290W – All black – cap. 2320PW inclusief : -
Omvormer, merk JFY – capaciteit 2000W -
Aansluitmaterialen/bekabeling voor de panelen -
Montage op het dak en aansluiting op het net -
Met WIFI Data-unit voor het monitoren van de opbrengst via internet(mits
De totaalprijs voor deze set van 8 panelen is € 2.320,00 excl. b.t.w. (2807 inclusief BTW)

Inclusief BTW: 1,2 e/WP
Exclusief BTW: 1e/ WP

Optie met optimizers(Merk onbekend)
32 eu per stuk
Exclusief BTW wordt het dan 1,11/WP

Hoe denken jullie over deze offerte en het merk zonnepanelen? En kan de omvormer op een wasmachine aansluiting aangesloten worden zonder problemen?

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-11 06:03
Als je er een splitkast tussenhangt kan je prima een omvormer op een bestaande groep aansluiten. Dat doe je met
zoiets https://www.solar-bouwmar...eler-1-x-stopcontact.html
offerte is niet duur, panelen zijn gewoon huis tuin en keuken, geen op of aanmerkingen op.

[ Voor 13% gewijzigd door Lardman op 31-01-2019 14:44 ]

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• AUijtdehaag
  • Niet online
@daaan_1992
Kan je eens met een rolmaat uit je dakraam gaan hangen en de vrije ruimte opmeten?
Wist je dat zonnepanelen nu een rendement van 6% hebben en dakpannen een rendement van 0% en je spaarrekening een negatief rendement?
Dus gewoon dakkie vol leggen...
Btw: de noordoost kant is wel schaduw vrij?

Hier heb ik 1 ervaring gevonden van JFY:
Chielos in "Electriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) deel 7"

Die panelen heb ik ook nog nooit van gehoord.

Kijk gewoon eens bij:
https://www.solar-bouwmarkt.nl/
https://www.sun-solar.nl/
https://www.winkelman-zonnepanelen.nl/
https://www.jenm-zonnepanelen.nl/
voor wat gangbaar is.

Nu krijgen we hier (3 in een dozijn) offertes te zien, waar we ja of nee op mogen zeggen...... :O
Maak het eens wat spannender met de maten van het dak...

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 31-01-2019 15:41 ]

Pagina: 1