Nieuw aan te leggen PV-installatie [legplan en installateur]

Pagina: 1
Acties:

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Goed, wij gaan ook over op zonne-energie. Huidige verbruik ca. 1800 kWh per jaar. In 2018 een kleine geboren. Ik wil (mede daaarom) iets hoger inzetten qua verbruik / installatie. Een overschot vind ik niet erg en ik wil graag 1 rechthoekig vlak aan panelen, vandaar dat we waarschijnlijk kiezen voor 8 panelen en dan kom je meestal op ca. 2400Wp. Volgens de website van de EU kom ik dan op een opbrengst van ca. 2340 kWh/y. Dakhelling 32 graden. Azimut -16 graden. Dit staat redelijk vast, tot zover geen vragen.

Ik heb echter een lastig schoorsteentje wat een beetje in de weg zit. Mede vanwege de schoorsteen willen de meeste aanbieders ook alleen Solar Edge aanbieden. Een enkeling laat de keuze aan mij (kosten variëren van 250 tot 700 euro).

Voor de beeldvorming 2 aanzichten van de woning (let op: het schoorsteentje staat niet op de juiste positie)
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/8x12DHt/zijgevel.pngAfbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/4F0b0NW/voorgevel.png

Hieronder volgt de opsomming van ontvangen offertes, de genoemde prijzen zijn:
- exclusief BTW (het forfait van de Belastingdienst is ook nog niet verrekend, dit zal €60 euro zijn);
- allen in combinatie met Solar Edge optimizers (de meeste bieden niet aan zonder optimizers);
- als het goed is allemaal met All Black panelen

edit:
22-02-2019
Aanbiedingen verwijderd, niet relevant meer.

Ik heb een aantal manieren waarop we kunnen leggen. Op de volgende afbeeldingen heb ik alvast een opzet gemaakt (met maximale legcapaciteit waarvan we er dus 8 willen gebruiken).
(Excuses voor de beroerde tekeningen, ik werk met DraftSight, een gratis alternatief voor AutoCad waar ik niet mee bekend ben, en ik moest omzetten vanuit pdf naar dwg)

Optie 1:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/RPHfPbg/pv-optie1.jpg
Voordeel: 2x 4 leggen is mogelijk, mooi blok met 8 stuks

Optie 2:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/thzgPYz/pv-optie2.jpg
Nadeel: geen blok van 2x 4 mogelijk. Wel van 3x 3 = 9. Teveel overcapaciteit? Wellicht te ver naar randzone / knik in dak.

Optie 3:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/zF8mV9C/pv-optie3.jpg
Voordeel: 2x 4 legggen is mogelijk, mooi blok met 8 stuks
Nadeel: wellicht te dicht bij schoorsteen niet zeker of dit echt past, volgens 1 aanbieder gaat dit niet passen (ingemeten vanaf satelietfoto)

Voor de volledigheid ook nog even de doorsnede met daarin het gat van schoorsteentje te zien:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/G9jghHd/pv-doorsnede.jpg

Op dit moment zou ik uiteraard voor de goedkoopste kiezen (MetzEnergy) met optie 1 als opstelling, een 4x2 in landscape.

Ik ben vooral benieuwd wat jullie vinden van de combinatie omvormer-panelen en het merk van de panelen. Verder ben ik benieuwd naar adviezen voor legrichting. Zijn er nog andere dingen waar ik op moet letten, bijvoorbeeld WiFi-opties ofzo? Bedankt voor het meedenken 8)

[ Voor 13% gewijzigd door Cheesy op 22-02-2019 13:32 ]

• Kaaschef
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 29-10 15:54
ik zou zeer zeker gaan voor het leggen van de panelen in een blok vorm. Keuze 1 Ik vind al die "gemaximaliseerde" legpuzzels op huizen bij mij in de buurt zo lelijk, (het zou eigenlijk verboden moeten worden :) )

Ik zie verder dat je een garage dak hebt, kan je hier niet nog een extra set van 4 of 6 panelen op kwijt?

klopt je keuze voor Azimut -16 graden? dat is dan N-NW?

Prijzen kunnen scherper, volgens mij kan je rond de euro per Wp vinden.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@Cheesy
tja stoppen nadat de elektra rekening is voldaan, dat is zo pre 2018. ;)
we zijn hier nu wel gewend aan de goedkope stroom van eigen dak.
dat gas betalen om huis te verwarmen wel een erg dure optie is.
of benzine voor de auto een aardig dure optie is.

ik zelf wek nu 5500kWh op en gebruik 4000kWh (huis) + 1600kWh (warmtepomp).
dan reken ik maar 100kWh af en 300m3 gas.
ben nu aan het kijken hoe ik het schuurtje vol kan gooien, die 100kWh + 300m3 zijn nog best duur. >:)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:59
Het dak zit bijna volledig op het zuiden? want -16 azimuth snap ik zelf niet zoveel van. Ik dacht dat dat van 0 tot 360 graden ging. (90 graden oost, 180 graden zuid, etc)

Verder: heb zelf destijds, na verrekening met belastingen (NL) ~€1/WP betaald. En dat is volgens mij een goede prijs tegenwoordig. Dat is wel zonder solaredge of optimizers.

Zelf ben ik heel koppig geweest. Ik heb oost-west, en heb ook een schoorsteen die een schaduw werpt. Maar uit software bleek dat dit in totaal slechts ~1% aan opbrengst per jaar zou kosten. Afgelopen jaar was de opbrengst hoger dan gemiddelde jaren, maar men dacht dat ik met optimizers 3600 kWh zou opwekken (met 4200wp). Zonder optimizers zeiden ze dat het 2700 kWh zou zijn... toevallig, precies 25% minder en daarom zelf onderzoek gedaan.

Ik heb een trial gedownload van https://www.valentin-software.com/en/downloads
Daar kan je , met hun software, je huis in 3D versimpeld maken (gewoon blokken bouwen). En eventuele schaduwobjecten intekenen (bomen in de omgeving, maar dus ook schoorstenen).

Vervolgens plaats je de panelen (veel merken beschikbaar) en omvormer. En dan berekend die hoeveel schaduw er op de panelen valt, hoeveel verlies je op jaarbasis daardoor hebt etc. Vond het zelf een zeer leuke tool om mee te spelen.

Berekening: deze post: Waah in "Offertevergelijking Zonnepanelen. Optimizers of niet?"

Resultaat: geen optimizers genomen, en dit jaar 3680 kWh opgewekt....

Let wel.... niet iedereen is het eens met deze methode. Veel grijpen terug op ervaring etc. Maar de software is degelijk, een leuke tool en voor mijn geval leek het achteraf gewoon te kloppen :-) but YMMV

Wel denk ik: Meer leggen is in verhouding goedkoper. Dus leg nu vol. De toekomst lijkt toch echt electrisch (verwarming wordt electrisch, want gas gaat eruit. Electrische auto's etc.) En bijleggen is lastig. Als ik een groter dak had, had ik ook meer bijgelegd.

kwa lelijk, tja ik heb liever dat mensen duurzaam zijn.... ik woon in het huis en zit binnen. Van de buitenkant zie ik weinig.maar als het mooi kan, zeker doen natuurlijk

[ Voor 11% gewijzigd door Waah op 03-01-2019 15:28 ]

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
@Kaaschef, dank voor je input qua prijzen. Heb je namen van aanbieders waar ik een offerte zou kunnen opvragen? Het gros van mijn offertes ligt namelijk vooralsnog fors hoger. De goedkoopste zonder Solar Edge is Bongo op €1,13 / Wp
"The azimuth, or orientation, is the angle of the PV modules relative to the direction due South. -90° is East, 0° is South and 90° is West."
Ik zit dus op zuidrichting met een kleine afwijking naar het oosten.
Op de garage heb ik 's morgens veel schaduw van mijn woning. En 's middags / 's avonds van de schuur van de buurman. Vind ik daarom geen optie.

@migjes haha ik was er al even mee bezig ;) en de eindafrekening is nog niet binnen :+ Maar ik vind dat we al best goed bezig zijn met 1800kWh voor 2 personen.

@Waah, dank voor de link. Op mijn to do lijstje stond inderdaad nog een check van de schaduwwerking. Ik had zelf SketchUp in gedachten maar de link van jou is een goed alternatief.

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:59
@Cheesy 2 posts boven mijn linkje heb ik ook mijn huis in Sketchup gebouwd :9
Geeft wel een goed visueel beeld ook. In het topic werd ik trouwens volledig afgebrand en dat ik enorm veel opwekking zou missen... Maar achteraf blijkt dat dus heel erg mee te vallen. En ik heb zonnepanelen voor de kostenbesparing ;-) zo eerlijk ben ik dan wel :P

kwa Azimuth: ik ken enkel deze:
Afbeeldingslocatie: https://c.tadst.com/gfx/750x500/azimuth.png?1
Dus dan is jouw -16 gelijk aan 164

[ Voor 16% gewijzigd door Waah op 03-01-2019 15:35 ]

Pagina: 1