Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
In 2014 heb ik van dezelfde partij al een kleine 2000 ontvangen, kreeg na een maand bericht of ik het terug wilde storten.

Nu heb ik bijna 10 000 ontvangen. Zij zadelen mij door ondeskundigheid op met gedoe, wat zijn mijn rechten?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 08:01
Zoek even op "onterecht geld ontvangen" op Google en je vindt een hoop informatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wognummer
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:00
Geen google maar eens op onverschuldigde betaling, je zult het terug moeten storten als ze erom vragen tot die tijd mag je de rente wel houden. (al ben ik over dat laatste niet 100% zeker)

[ Voor 13% gewijzigd door Wognummer op 25-01-2019 11:14 ]

Acties:
  • +35 Henk 'm!

• Wallie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 09:56

Wallie

Herr

Wellicht grappig bedoeld, maar alsnog: niet de bedoeling, want illegaal.

[ Voor 69% gewijzigd door Ardana op 29-01-2019 15:34 ]

Dat is niet gênant, dat is professioneel.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-09 07:29
Vervelend, maar het kan nog vervelender worden als je het niet terugstort. Ik zou eerst even contact zoeken, het probleem uitleggen en met klem vragen of ze dit in de toekomst willen voorkomen. Met een beetje geluk sturen ze je een bloemetje voor de nette afhandeling.
Verwijderd schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 11:16:
Dit is echter de tweede keer dat ze het doen, het lijkt me dat deze wetgeving grenzen kent? Ik wil het ze in iedergeval lastig maken zodat ze het niet nog een keer doen.
Je maakt het vooral voor jezelf lastig, dit kost vooral energie voor iets dat niets positiefs gaat opleveren.

Het is niet zo'n groot probleem, binnen 10 minuten is dit ook weer opgelost en kan je weer focussen op anderen zaken. ;-)

[ Voor 33% gewijzigd door Lumics op 25-01-2019 11:18 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dit is echter de tweede keer dat ze het doen, het lijkt me dat deze wetgeving grenzen kent? Ik wil het ze in iedergeval lastig maken zodat ze het niet nog een keer doen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• [Mad Max]
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11:08
Eerst duidelijkheid krijgen waar je het naar toe moet terugstorten. Bij voorkeur schriftelijk.
Anders ben jij straks iemand 10.000 euro schuldig.

Zonder duidelijk afspraken niets doen anders dan proberen duidelijkheid te krijgen.

Of je het geld, de rente en wat niet meer mag houden. Geen idee.
Verantwoordelijk? Geen idee.

Vraag anders je bank om hulp.

Acties:
  • +38 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-09 20:38

Rmg

Nee er is geen wetgeving dat je maar 1 keer een fout mag maken. 8)7

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-09 20:56
Je zou ze in ieder geval kunnen vragen hoe ze aan jouw rekening nummer komen. Ook kan je natuurlijk voorstellen dat je het geld wel wil terugstorten, maar dat als het /nog/ een keer gebeurt je 10% houdt ofzo (en hen daar dan mee akkoord laten gaan).

Maar, in the grand scheme of things, hoeveel werk levert het jou nou uiteindelijk echt op? Terugstorten naar dezelfde rekening waar het vandaan kwam lijkt me nog geen minuut werk?

Let wel; ik zou het altijd naar dezelfde rekening terugstorten als waar het vandaan kwam. Als je 't naar een andere rekening overmaakt, heb je kans dat je ingezet wordt als soort van money mule (al dan niet in een witwas scheme). Ook ivm WWFT zullen meeste bedrijven het om diezelfde reden zo doen.

[ Voor 26% gewijzigd door Freeaqingme op 25-01-2019 11:21 ]

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
enige wat ik kan bedenken is dat ze het wel bewust doen om zo bv vermogens belasting te ontduiken :?

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wallie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 09:56

Wallie

Herr

Dus als je als bedrijf iemand wil irriteren kan je elke week meerderen keren (kleine) bedragen naar diegene storten en weer terug gaan lopen eisen?

Dat is niet gênant, dat is professioneel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrCostanzo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-09 16:13
Je hebt dus voor de tweede keer in ongeveer vijf jaar onterecht een betaling ontvangen? Los van de vraag of de wet grenzen kent, in deze beide gevallen is er sprake van een onverschuldigde betaling die jou verplicht het bedrag terug te geven, dan wel de situatie ongedaan te maken. Natuurlijk is dit vervelend, maar dit bedrag terugstorten lijkt me niet heel veel werk, net als het vriendelijke verzoek dit in de toekomst te voorkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee, de wet kent geen grenzen.

Heel belangrijk: je gaat dit niet voorkomen door het "lastig te maken".

Degene die de fout heeft gemaakt gaat het echt niet voelen dat jij 10K achterhoudt. Zijn salaris wordt gewoon gestort. Alle ergernis richt zich op JOU en niet op de ongelukkige medewerker die het gedaan heeft.

Als je echt wilt dat dit stopt dan zorg je dat je de directeur te spreken krijgt en dan geef je hem een uitbrander over zijn incompetente medewerkers. Dan is het gauw afgelopen, let maar op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrCostanzo
Wallie schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 11:19:
Dus als je als bedrijf iemand wil irriteren kan je elke week meerderen keren (kleine) bedragen naar diegene storten en weer terug gaan lopen eisen?
Dat kan, maar dan loop je uiteindelijk wel tegen andere grenzen van de wet aan, waardoor je hier niet meer verder kunt/zult gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08:38

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Ik zou het zolang mogelijk reken. en het ze zo lastig mogelijk maken. Maar terug storten zal je wel moeten doen.

Usenet handleidingen

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02:46

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Ruerd Jan schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 11:18:
Eerst duidelijkheid krijgen waar je het naar toe moet terugstorten. Bij voorkeur schriftelijk.
Uhh, gewoon terug naar de rekening waar het vandaan komt lijkt me? Juist instructies dat het elders heen moet zou ik niet vertrouwen, dan is de kans dat het een of andere scam is veel groter.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 234FaTaLiTy
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18-09 10:27
Orion84 schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 11:21:
[...]
Uhh, gewoon terug naar de rekening waar het vandaan komt lijkt me? Juist instructies dat het elders heen moet zou ik niet vertrouwen, dan is de kans dat het een of andere scam is veel groter.
Ja, of vragen, en indien ander rekeningnummer en niet vertrouwd --> aangifte

Acties:
  • +41 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-09 18:29
Gedoe.

Laten we even relativeren, terugboeken is 1 minuut werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg

Rmg

SMSfreakie schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 11:19:
enige wat ik kan bedenken is dat ze het wel bewust doen om zo bv vermogens belasting te ontduiken :?
En dat doen ze dan net na de jaarsgrens... Dan doe je dat wel eind december he 8)7
Wallie schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 11:19:
Ja in principe wel, elke betaling zonder rechtsgrond mag worden teruggevorderd.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Boel-Shit
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08:19
418O2 schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 11:25:
Gedoe.

Laten we even relativeren, terugboeken is 1 minuut werk.
Precies!

Je zou een bal die in je tuin is gekomen toch ook weer teruggeven aan je buurjongen, of neem je het nog steeds kwalijk dat ie dat 5 jaar geleden ook heeft gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiant
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

234FaTaLiTy schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 11:25:
[...]

Ja, of vragen, en indien ander rekeningnummer en niet vertrouwd --> aangifte
Aangifte van wat?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:28
Als je flink rood zou staan op die rekening en schulden hebt dan kom jij door andermans fout flink in de problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vraag me ook wel een beetje af hoeveel geld je hebt als je zo achteloos omgaat met 10.000 euro.

Als ik 200 euro moet overboeken naar de tandarts check ik al 5x het rekeningnummer ofzo... zeker omdat ik weet dat ik de neiging heb om wel eens eens cijfertjes om te draaien. En dat is MIJN geld, laat staan als ik het geld van een derde (bedrijf) beheer...

Ik zou het wegsluizen naar een spaarrekening en wachten tot er iemand over begint overigens. Als je gelukt hebt komt er niemand. Profit. Komt er wel iemand heb je iig de rente, al is dat op zo'n bedrag geen wereldwinst.
Je kan het ook direct terugboeken maar de kans dat zo'n medewerker dan met zo'n grove fout gewoon weg komt is best groot.
Ik ben niet helemaal van het vingertje wijzen maar als je de neiging hebt om gewoon van die dikke bedragen over te schrijven zonder twee keer te kijken vind ik je op zijn best sterk nalatig.

[ Voor 73% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2019 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
In dat geval blijf je stil zitten totdat ze bij jou komen. Of dit een verstandige keuze is durf ik je niet te vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cakebp
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 22-04 13:14
Rmg schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 11:26:
[...]

En dat doen ze dan net na de jaarsgrens... Dan doe je dat wel eind december he 8)7
Alsnog gewoon zichtbaar op het bankafschrift, komen ze wel achter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• [Mad Max]
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11:08
Orion84 schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 11:21:
[...]
Heb je ook een punt. Maar domweg een bedrag terugboeken zonder dat er iets over bekend is, lijkt mij ook niet verstandig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg

Rmg

cakebp schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 11:32:
[...]

Alsnog gewoon zichtbaar op het bankafschrift, komen ze wel achter.
Sure, maar als probeert te belasting te tillen dan doe je dat niet vlak NA de peildatum..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ik ben geen advocaat, maar:
Je hebt niet de verplichting het terug te storten, tenzij het een incasso is (en dat is niet zo).
Maar het is wel fatsoenlijk de transactie te laten terugdraaien.

De ander kan het niet storneren, tenzij het een incasso is (en dat is niet zo).
De ander kan het wel terugvorderen.

Zoals hierboven gezegd: niet naar een ander rekeningnummer terugstorten; voor je het weet ben je medeplichtig aan fraude. Er zijn legio mensen die zakelijk geld via een omweg op een prive-rekening proberen te storten. Daar wil je echt niet aan meewerken.

Verder: zorg dat je aan het einde van het jaar van het geld af bent, anders betaal je ook nog vermogensbelasting. En opletten met subsidies en uitkeringen. Je kunt gekort worden als je 'spaargeld' hebt.

Update: Wat ik zei, bleek niet waar te zijn.....maar goed dat ik geen advocaat geworden ben.

[ Voor 22% gewijzigd door KabouterSuper op 25-01-2019 11:45 . Reden: subsidies/uitkering toegevoegd ]

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rmg

Rmg

KabouterSuper schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 11:33:
Je hebt niet de verplichting het terug te storten, tenzij het een incasso is (en dat is niet zo).
Uh zeker wel.

https://maxius.nl/burgerl...-6/boek6/titel4/afdeling2
Afdeling 2. Onverschuldigde betaling

Artikel 203 1. Degene die een ander zonder rechtsgrond een goed heeft gegeven, is gerechtigd dit van de ontvanger als onverschuldigd betaald terug te vorderen.

2. Betreft de onverschuldigde betaling een geldsom, dan strekt de vordering tot teruggave van een gelijk bedrag.

3. Degene die zonder rechtsgrond een prestatie van andere aard heeft verricht, heeft eveneens jegens de ontvanger recht op ongedaanmaking daarvan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-09 21:59

JdM

Humbled

Ze mogen van geluk spreken dat er geen beslag is gelegd op je bankrekening door een schuldeiser, dan waren ze nog verder van huis. Maargoed, gewoon even terugstorten is de kortste klap ;)

Acties:
  • +22 Henk 'm!

Verwijderd

Zoals hierboven gezegd: niet naar een ander rekeningnummer terugstorten; voor je het weet ben je medeplichtig aan fraude. Er zijn legio mensen die zakelijk geld via een omweg op een prive-rekening proberen te storten. Daar wil je echt niet aan meewerken.

Verder: zorg dat je aan het einde van het jaar van het geld af bent, anders betaal je ook nog vermogensbelasting.
Je had beter na "ik ben geen advocaat" kunnen stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
I stand corrected....storneren is niet mogelijk. Maar een onverschuldigde betaling kan teruggevorderd worden. Ik heb weer wat geleerd vandaag.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02:46

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

edit: nevermind

[ Voor 92% gewijzigd door Orion84 op 25-01-2019 11:39 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Suggereer dan ook niet dat je het wel zeker weet ;)

Het bedrag kan worden teruggevorderd op grond van art. 6:203 BW.
2 Betreft de onverschuldigde betaling een geldsom, dan strekt de vordering tot teruggave van een gelijk bedrag.
Edit: ik ben erg laat. Schaam :$

[ Voor 3% gewijzigd door F_J_K op 25-01-2019 11:39 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Mag ik aannemen dat wanneer TS het terug stort en bijv. een verkeerd rek.nr gebruikt hij/zij dan ook zelf verantwoordelijk is voor het terug vorderen ? Oftewel, als je niet oplet kost het je gewoon 10k ?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net telefonisch contact met ze gehad en ze gaan het uitzoeken met hun administratiekantoor, ze schrokken wel van het bedrag volgensmij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saffie_time
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-09 08:52

Saffie_time

Why use this? 42!

Het gaat dus om een bedrijf dat een administratiekantoor in gebruikt voor betalingen?

If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Saffie_time schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 11:45:
Het gaat dus om een bedrijf dat een administratiekantoor in gebruikt voor betalingen?
Yes

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 11:43:
Ik heb net telefonisch contact met ze gehad en ze gaan het uitzoeken met hun administratiekantoor, ze schrokken wel van het bedrag volgensmij.
Vergeet niet direct op te vragen welk administratiekantoor dat is, en dien bij beide een GDPR-gegevensverzoek in. Wie weet hoe ze aan je bankrekeningnummer komen en wat daar bij hoort...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:54
dacht dat alle NL banken weer aan naam/nummercheck deden :?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rieverst
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18-09 16:09
Stoelpoot schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 11:45:
[...]
Vergeet niet direct op te vragen welk administratiekantoor dat is, en dien bij beide een GDPR-gegevensverzoek in. Wie weet hoe ze aan je bankrekeningnummer komen en wat daar bij hoort...
Meest waarschijnlijke is dat beide banknummers sterk op elkaar lijken, bijv. 2 nummers gedraaid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Tens schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 11:48:
dacht dat alle NL banken weer aan naam/nummercheck deden :?
Voor consumenten is die mogelijkheid er wel bij een overboeking in de gebruikelijke apps/sites. Bij zakelijke toepassingen en veel externe koppelingen met facturatie/administratie software is dat veelal nog niet het geval.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rvrbtcpt
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-09 16:18
Toch ben ik wel eens benieuwd naar de verhouding tussen zoiets als de TS overkomt, waarbij uit alle reacties blijkt dat je een hoop problemen krijgt als je het geld niet terug stort. En wanneer je bijvoorbeeld via Marktplaatst opgelicht wordt en je wilt je geld terug dat je gestort hebt. Dan moet je hemel en aarde bewegen om nog enige kans op je centen te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielie
  • Laatst online: 10:53
vj_slof schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 11:31:
Als je flink rood zou staan op die rekening en schulden hebt dan kom jij door andermans fout flink in de problemen.
Die gevallen zijn wel bekend. Een rekeningnummer waar beslag op stond daar werd onterecht een hoog bedrag op gestort, de rechtmatige eigenaar wilde het terug maar de belasting had het geld al gevorderd. Dit heeft voor de rekeninghouder heel veel problemen veroorzaakt. Zie het dan maar eens terug te krijgen.

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Niet online
Rieverst schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 11:48:
[...]

Meest waarschijnlijke is dat beide banknummers sterk op elkaar lijken, bijv. 2 nummers gedraaid.
Waarschijnlijk, maar niet uit te sluiten. Het verzoek is toch kosteloos. Bovendien, TS zei dat hij het verhaal graag een staartje liet hebben, en voor bedrijven die in de regel niet met persoonsgegevens werken zal een GDPR-verzoek een gedoe zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-09 21:59

JdM

Humbled

DukeBox schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 11:43:
Mag ik aannemen dat wanneer TS het terug stort en bijv. een verkeerd rek.nr gebruikt hij/zij dan ook zelf verantwoordelijk is voor het terug vorderen ? Oftewel, als je niet oplet kost het je gewoon 10k ?
Over zoiets soortgelijks is er laatst aandacht geweest in een TV programma, had iets met een verbouwing te maken geloof ik. In die situatie was het ontstaan door een onderschepte acceptgiro of factuur waarop een rekeningnummer was gewijzigd middels een scam. De ontvanger was daardoor niet meer traceerbaar waardoor het probleem doodliep en er geen oplossing meer was voor het verdwenen geld. Het was zelfs zo dat de opdrachtgever de overboeking door een medewerker van de bank had laten doen, uit zekerheid, maar dat die niet gecontroleerd had of het rekeningnummer aan de juiste naam van de ontvanger gekoppeld was (dit was al in een periode waarin deze controle plaatsvindt). Dus de bankmedewerker had ook niet opgelet, maar de financiële last bleef liggen bij de mensen die het geld moesten storten.
Geval van TS is niet gelijkend, maar dit verhaal toonde mij wel aan dat het risico toch groter kan zijn, dan je in eerste instantie bedenkt (in mijn geval had ik dit nooit kunnen bedenken).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-09 16:54

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Rieverst schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 11:48:
Dan heeft TS net geluk (of pech), want door de 97 proef is de kans dat een bankrekeningnummer valide is bij het aanpassen van de nummers maar zo'n 2%

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gielie schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 11:52:
[...]

Die gevallen zijn wel bekend. Een rekeningnummer waar beslag op stond daar werd onterecht een hoog bedrag op gestort, de rechtmatige eigenaar wilde het terug maar de belasting had het geld al gevorderd. Dit heeft voor de rekeninghouder heel veel problemen veroorzaakt. Zie het dan maar eens terug te krijgen.
Ik snap niet dat de wet in dergelijke gevallen niet een "jammer dan" regeling kent waarbij de verzendende partij gewoon verantwoordelijk is voor die foute overboeking en ook dat verlies moet slikken.
Zijn meestal toch bedrijven die dat doen en die kunnen dat soort tegenslagen (als ze er al niet voor verzekerd zijn) veel beter hebben dan
(financieel zwakke) consumenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Stoelpoot schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 11:52:
Waarschijnlijk, maar niet uit te sluiten. Het verzoek is toch kosteloos. Bovendien, TS zei dat hij het verhaal graag een staartje liet hebben, en voor bedrijven die in de regel niet met persoonsgegevens werken zal een GDPR-verzoek een gedoe zijn ;)
offtopic:
Aangezien tot nu toe het adminkantoor niet weet dat het rekeningnr van de TS werd gebruikt, kan je beargumenteren dat er tot nu toe geen sprake is van persoonsgegevens van de TS :P (Wel zodra ze de fout hebben gehoord, trouwens).

Zet bij het terugboeken trouwens er expliciet de reden bij. Dit zodat je jezelf niet lastig hebt te verdedigen als ooit de belastingdienst de eerste 10K als inkomen ziet.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
F_J_K schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 11:55:
[...]

offtopic:
Aangezien tot nu toe het adminkantoor niet weet dat het rekeningnr van de TS werd gebruikt, kan je beargumenteren dat er tot nu toe geen sprake is van persoonsgegevens van de TS :P (Wel zodra ze de fout hebben gehoord, trouwens).

Zet bij het terugboeken trouwens er expliciet de reden bij. Dit zodat je jezelf niet lastig hebt te verdedigen als ooit de belastingdienst de eerste 10K als inkomen ziet.
Daar was ik ook al bang voor ja, dat het een verdacht bedrag is die de bank doorgeeft aan de belastingdienst.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• liberque
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-09 20:02

liberque

Vrijzinnig!

Ik vind het nogal wat - 10k storten op een betaalrekening en dan de betaling terugeisen. Voor hetzelfde geld stond je net 2k ongeoorloofd rood - kan je nu maar 8k terugboeken en heb je plots een schuld bij hen. Wat zal dan het gevolg zijn? Dat ze deurwaarders op je af sturen? Dat je rente moet betalen? Dit terwijl de bank normaliter bij een ongeoorloofde roodstand in enkele dagen bedragen gaat storneren opdat je dit onheil allemaal bespaard blijft.

Ja, terugbetalen moet je sowieso, maar je KAN er enorm mee in de problemen komen. Ik zou dat administratiebureau een e-mail sturen (of een brief) waar je bovenstaande in schetst met als kanttekening dat gezien het feit dat dit al de tweede keer is ze nu heel veel mazzel hebben dat je het zonder meer terug kan storten. Mocht het een derde keer voorkomen dat zij het risico dragen en zodra ze dit risico bevestigd hebben middels een antwoord je pas de 10.000 euro terugstort.

Op die manier zorg je ervoor dat ze wel drie keer uitkijken eer ze weer iets onverschuldigd op je rekening storten en mocht het wel nog een keer gebeuren en je kan om wat voor reden niet direct terug betalen dat je die e-mail onder hun neus kan duwen dat ze zelf het risico dragen.

Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11:05
Ah, toevallig weet ik hier wat van :)

Het geld dat je ontvangt door een onverschuldigde betaling is niet van de ontvanger. Je zult dus, uiteindelijk, hoe dan ook, moeten meewerken aan het rechtzetten van deze situatie, meestal door het terugboeken van dit bedrag. Om problemen te voorkomen met de belastingdienst (die dit kan zien als inkomen), is het verstandig dat te doen onder de vermelding "onverschuldigd retour".

Onder normale omstandigheden zal de bank van de partij die de overschuldigde betaling heeft gedaan een onderzoek starten, en je benaderen met het verzoek het bedrag terug te boeken. Na een redelijke termijn kan de tegenpartij je adresgegevens opvragen om zelf verder achter dat geld aan te gaan. In een rechtszaak zul je dan moeten aantonen dat het bedrag wel degelijk een bestemming had, en dat je de rechtmatige eigenaar bent. Als je dat niet kan, dan zal je worden veroordeeld tot terugbetaling, mogelijk samen met eventuele juridische kosten.

Ik ken annecdotes van mensen die dagelijks (!) tien tot twintig zulke betalingen ontvangen. Gewoonweg omdat hun rekeningnummer (voor invoeren van IBAN) sterk leek op een ander rekeningnummer. Als ze er voor kozen het zelfde rekeningnummer te behouden, dan zijn zij er voor verantwoordelijk die administratie (zeer) regelmatig te doen.

Wat zijn dan je rechten? Welnu, je kunt administratiekosten rekenen voor een terugboeking. Inhouding van € 10-20 is niet onredelijk, zeker niet bij zulke bedragen.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-09 20:43

Croga

The Unreasonable Man

liberque schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 11:58:
Op die manier zorg je ervoor dat ze wel drie keer uitkijken eer ze weer iets onverschuldigd op je rekening storten en mocht het wel nog een keer gebeuren en je kan om wat voor reden niet direct terug betalen dat je die e-mail onder hun neus kan duwen dat ze zelf het risico dragen.
Je realiseert je dat er geen enkele afspraak is die je kunt maken om onder deze wettelijke terugstort-verplichting uit te komen?

Ze zullen je aan zien komen, heel hartelijk lachen, hun middelvinger naar je opsteken en zeggen "Als je het nu niet terugstort doen we aangifte"....

Je kunt hier helemaal niets tegen doen, ze staan gewoon in hun recht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Als TS wil gaan stoken om ze een hak te zetten zou je natuurlijk kunnen aangeven dat je éénmaal per maand je administratie doet. En je dit altijd op de 24ste doet. :+
Ik denk dat ze zich dan wel twee keer bedenken voor ze weer zonder controleren 10k overmaken.

Je zult het toch terug moeten storten, enfin. Maar heel onrealistisch is het niet dat je geen internetbankieren hebt (of niet voor dit bedrag(!)) en dat hiervoor tijd moet maken om tijdens kantoortijden naar de bank te moeten gaan.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Verwijderd schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 11:56:
Daar was ik ook al bang voor ja, dat het een verdacht bedrag is die de bank doorgeeft aan de belastingdienst.
De 10k geld alleen bij contante stortingen, bij overboekingen gaat dat middels een meer geavanceerd systeem. Uitgaande dat het bedrijf vaker dat soort betalingen doet hoef je je daar niet druk om te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thc_Nbl
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-05 22:24
Ik zou er bitcoins van kopen, maar dat is een ander verhaal.

Wettelijk moet je het terug geven, ik zou er wel b.v. 5-10 euro afhalen voor administratie kosten.

Letop wel op en onthoud, dat geld is nu namelijk van de bank, niet van jouw.
Geld wat je op de bank stort is eigendom van de bank, jij als rekening houder hebt een vodering op de bank.

ehhh.. noppes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeeGee
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:19
Op grond van art. 6:203 lid 2 BW ben je gehouden de onverschuldigde betaling terug te storen. Het moet gaan om een gelijk bedrag. Voornoemd artikel biedt in beginsel geen grondslag om een (klein) bedrag aan 'administratiekosten' in te houden. Als je daadwerkelijk schade hebt geleden als gevolg van de onverschuldigde betaling, dan zul je dat ook aannemelijk moeten maken.

[ Voor 45% gewijzigd door VeeGee op 25-01-2019 12:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• liberque
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-09 20:02

liberque

Vrijzinnig!

Croga schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 12:00:
[...]

Je realiseert je dat er geen enkele afspraak is die je kunt maken om onder deze wettelijke terugstort-verplichting uit te komen?

Ze zullen je aan zien komen, heel hartelijk lachen, hun middelvinger naar je opsteken en zeggen "Als je het nu niet terugstort doen we aangifte"....

Je kunt hier helemaal niets tegen doen, ze staan gewoon in hun recht.
Nergens zie je me vertellen dat men onder de wettelijke terugstort verplichting moet proberen uit te komen. Het gaat erom dat TS hier behoorlijk mee in de problemen kan komen. Is het een incidenteel geval dan zal een rechter mocht het voorkomen ook geen spaan van je heel laten. Wordt het structureel dan is het een ander verhaal.

Terug naar het voorbeeld: stel je staat 2k rood en er wordt 10k onverschuldigd gestort dan KAN je niet eens terugbetalen. Een bank zal de transactie niet terug draaien en jij kan op dat moment maar 8k terugbetalen. Dus heb je plots een schuld van 2k bij hen. Dan kunnen ze deurwaarders op je af sturen - rente eisen etc. etc. maar laat je het dan voorkomen dat zal de rechter heel simpel oordelen: "Ja, je moet het terugbetalen - Nee, de deurwaarder/rente/proces kosten zijn voor rekening van de originele storter want die is meermaals nalatig geweest". Dat je het van tevoren dan middels e-mail heb aangeven werkt alleen maar versterkend in je zaak aangezien je ze ervoor gewaarschuwd heb.

Tussen recht hebben en recht krijgen is er een groot verschil. Dat nota bene een administratiekantoor zijn administratie niet op orde heeft mag niet betekenen dat een willekeurig persoon daarmee in de problemen hoeft te komen. Dus ja, je moet terugbetalen en dat zal een rechter ook beamen - maar je mag er zelf geen cent armer van worden want het is jouw fout niet en dus jouw verantwoordelijkheid niet.

Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thc_Nbl
VeeGee schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 12:06:
Op grond van art. 6:203 lid 2 BW ben je gehouden de onverschuldigde betaling terug te storen. Het moet gaan om een gelijk bedrag. Voornoemd artikel biedt in beginsel geen grondslag om een (klein) bedrag aan 'administratiekosten' in te houden. Als je daadwerkelijk schade hebt geleden als gevolg van de onverschuldigde betaling, dan zul je dat ook aannemelijk moeten maken.
Artikel 207
De ontvanger heeft, tenzij hij het goed te kwader trouw heeft aangenomen, binnen de grenzen van de redelijkheid ook recht op vergoeding van de kosten van het ontvangen en teruggeven van het goed, alsmede van uitgaven in de in artikel 204 bedoelde periode die zouden zijn uitgebleven als hij het goed niet had ontvangen.

ehhh.. noppes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrCostanzo
liberque schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 12:10:
[...]

Terug naar het voorbeeld: stel je staat 2k rood en er wordt 10k onverschuldigd gestort dan KAN je niet eens terugbetalen. Een bank zal de transactie niet terug draaien en jij kan op dat moment maar 8k terugbetalen. Dus heb je plots een schuld van 2k bij hen. Dan kunnen ze deurwaarders op je af sturen - rente eisen etc. etc. maar laat je het dan voorkomen dat zal de rechter heel simpel oordelen: "Ja, je moet het terugbetalen - Nee, de deurwaarder/rente/proces kosten zijn voor rekening van de originele storter want die is meermaals nalatig geweest". Dat je het van tevoren dan middels e-mail heb aangeven werkt alleen maar versterkend in je zaak aangezien je ze ervoor gewaarschuwd heb.
Ik denk dat een beetje rechter, mocht het zo ver komen, best instemt met een betalingsregeling als duidelijk is dat iemand het niet meteen (in één keer) kan terugbetalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeeGee
Thc_Nbl schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 12:12:
[...]

Artikel 207
De ontvanger heeft, tenzij hij het goed te kwader trouw heeft aangenomen, binnen de grenzen van de redelijkheid ook recht op vergoeding van de kosten van het ontvangen en teruggeven van het goed, alsmede van uitgaven in de in artikel 204 bedoelde periode die zouden zijn uitgebleven als hij het goed niet had ontvangen.
Correct, maar dan geldt wel dat je aannemelijk moet maken welke kosten je daadwerkelijk hebt moeten maken als gevolg van de onverschuldigde betaling en het terugstorten daarvan. In de meeste gevallen zijn die nihil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thc_Nbl
VeeGee schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 12:13:
[...]

Correct, maar dan geldt wel dat je aannemelijk moet maken welke kosten je daadwerkelijk hebt moeten maken als gevolg van de onverschuldigde betaling en het terugstorten daarvan. In de meeste gevallen zijn die nihil.
Nou dat is makkelijk.

Computer aanzetten, 5 min.
inloggen en gegevens opzoeken controleren 15 min.
Partij mailen over de terug storting 15-30 min.

terug storten 5 min.

En dan werkt je gewoon, en ik hanteer 100euro per uur.
Dus die "verloren" tijd, zou ik factureren.

ehhh.. noppes

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

liberque schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 12:10:
[...]
Terug naar het voorbeeld: stel je staat 2k rood en er wordt 10k onverschuldigd gestort dan KAN je niet eens terugbetalen.
Ik heb een vriend die in de schuldsanering zat. Op een gegeven moment had hij mij 10 euro voorgeschoten uit het geld wat hij maandelijks mocht houden, omdat de pinautomaat het niet deed en ik geen contant geld op zak had.

Ik moest hem dat geld contant terugbetalen omdat de bewindvoerder elk extra bedrag dat op zijn rekening binnenkwam meteen innam om schuld mee af te lossen. Als ik het zou storten had hij die maand dus 10 euro minder in zijn toch al beperkte budget.

Hij heeft het zelfs een keer gehad dat een dubbele incasso werd gedaan waardoor hij in de problemen kwam en geen eten meer kon betalen. Toen de incasso gestorneerd werd pakte de bewindvoerder het als 'extra inkomen' af en hij kreeg het met geen mogelijkheid terug. Wij - zijn vrienden - hebben die maand zijn eten voor hem moeten betalen.

Reken maar dat hij die 10.000 euro in zijn geheel niet terug had kunnen betalen. Het systeem is soms erg krom.
Thc_Nbl schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 12:16:
[...]

Nou dat is makkelijk.

terug storten 5 min.

Zal je niet lukken, je kan vrije dagen ook niet terugvorderen bijvoorbeeld.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2019 12:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nickko
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20-09 11:28
Helixes schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 12:00:
Ah, toevallig weet ik hier wat van :)

Het geld dat je ontvangt door een onverschuldigde betaling is niet van de ontvanger. Je zult dus, uiteindelijk, hoe dan ook, moeten meewerken aan het rechtzetten van deze situatie, meestal door het terugboeken van dit bedrag. Om problemen te voorkomen met de belastingdienst (die dit kan zien als inkomen), is het verstandig dat te doen onder de vermelding "onverschuldigd retour".

Onder normale omstandigheden zal de bank van de partij die de overschuldigde betaling heeft gedaan een onderzoek starten, en je benaderen met het verzoek het bedrag terug te boeken. Na een redelijke termijn kan de tegenpartij je adresgegevens opvragen om zelf verder achter dat geld aan te gaan. In een rechtszaak zul je dan moeten aantonen dat het bedrag wel degelijk een bestemming had, en dat je de rechtmatige eigenaar bent. Als je dat niet kan, dan zal je worden veroordeeld tot terugbetaling, mogelijk samen met eventuele juridische kosten.

Ik ken annecdotes van mensen die dagelijks (!) tien tot twintig zulke betalingen ontvangen. Gewoonweg omdat hun rekeningnummer (voor invoeren van IBAN) sterk leek op een ander rekeningnummer. Als ze er voor kozen het zelfde rekeningnummer te behouden, dan zijn zij er voor verantwoordelijk die administratie (zeer) regelmatig te doen.

Wat zijn dan je rechten? Welnu, je kunt administratiekosten rekenen voor een terugboeking. Inhouding van € 10-20 is niet onredelijk, zeker niet bij zulke bedragen.
Prima post. Het CJIB rekent overigens €9,- administratiekosten vanaf de laagste boete. Dus een paar tientjes, op zijn minst, doorbelasten lijkt me een goed idee.

Intel Core I7 10700K i.s.m. NZXT Kraken X53, 32GB 2666mhz, Nvidia GeForce RTX 3080 Ti Founders Edition, Asus ROG STRIX B460-F GAMING, OCZ Fatal1ty 1000W, NZXT H510 Black

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

VeeGee schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 12:13:
[...]

Laten we de kosten over het advies dat we geven op 5 euro per reactie houden....
5euro x aantalreacties = advieskosten....

Ik zeg doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Niet online
F_J_K schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 11:55:
[...]

offtopic:
offtopic:
Het niet hebben van persoonsgegevens is uiteraard een geldig antwoord op het verzoek. Maar dan heb je wel direct het uitsluitsel. Zeker omdat het 2x is gebeurd zou het me niet verbazen dat ergens incorrecte informatie staat in hun systeem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dusti
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-12-2024
uit nieuwsgierigheid even een vraagje, hoe komen zij aan uw gegevens?
hoe contacteerden zij u? (mail/telefonisch/schriftelijk)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• VeeGee
Nog een kleine nuance op het vorderen van eventuele kosten op grond van art. 6:207 BW (dat inderdaad op grond van art. 6:210 BW ook van toepassing is op een geldbedrag).

TS is te kwader trouw. Een ontvanger is te kwader trouw indien hij weet of vermoedt dat een betaling zonder rechtsgrond is gedaan. TS heeft geen rechtsbetrekking met het administratiekantoor en weet dus dat de betaling zonder rechtsgrond is verricht. Om die reden is TS aan te merken als te kwader trouw in de zin van art. 6:205 BW. Dit zou er zelfs toe kunnen leiden dat TS zélf wettelijke rente verschuldigd is indien terugbetaling (te) lang op zich laat wachten. Vergoeding van de kosten van TS op grond van art. 6:207 BW lijkt mij daarom niet aan de orde.

Het beste advies is al eens gegeven: stort het bedrag terug en dring er bij het administratiekantoor op aan dat zij voortaan de rekeningnummers in hun systeem (nogmaals) controleren.

[ Voor 45% gewijzigd door VeeGee op 25-01-2019 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:18
Verwijderd schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 11:31:
Ik vraag me ook wel een beetje af hoeveel geld je hebt als je zo achteloos omgaat met 10.000 euro.
Voor de financiele administratie van een beetje bedrijf is 10k natuurlijk peanuts. Een bedrijf met 'n jaaromzet van 10 miljoen verwerkt gewoon 200k aan betalingen per week

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11:05
Verwijderd schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 12:16:

Ik heb een vriend die in de schuldsanering zat.

[...]

Reken maar dat hij die 10.000 euro in zijn geheel niet terug had kunnen betalen.
Goeie annecdote :D

Ik ken inderdaad gevallen waarbij er een onverschuldigde betaling is gedaan naar een rekening die betrokken was in een faillissement of saneringstraject. Dat is vervelend voor diegene die het bedrag heeft geboekt. Soms is het mogelijk de curator/hulpverlener te overtuigen van de situatie en tot een terugboeking te komen. In het slechtste geval kun je je melden als schuldeiser. En dan ben je in verreweg de meeste gevallen gewoon je geld kwijt.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrCostanzo
Frijns.Net schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 11:51:
Toch ben ik wel eens benieuwd naar de verhouding tussen zoiets als de TS overkomt, waarbij uit alle reacties blijkt dat je een hoop problemen krijgt als je het geld niet terug stort. En wanneer je bijvoorbeeld via Marktplaatst opgelicht wordt en je wilt je geld terug dat je gestort hebt. Dan moet je hemel en aarde bewegen om nog enige kans op je centen te maken.
(enigszins offtopic)
Dit zijn twee verschillende situaties. In principe is het niet zo dat TS het bedrag terug moet storten om een hoop problemen te voorkomen. Waar het om gaat is dat degene die het bedrag onverschuldigd overgemaakt heeft, het recht heeft dit bedrag terug te vorderen. Doe je als TS dus niks, dan zal het bedrijf daar om gaan verzoeken middels een vordering, en als die niet betaald wordt met eventueel een gang naar de rechter, waarbij de rechter zal zeggen dat TS het bedrag inderdaad terug moet betalen. Door het zelf terug te betalen voorkom je dit traject, maar dat betekent nog niet dat TS verplicht is zelf (pro)actief het bedrag terug te gaan storten.

Voor wat betreft de marktplaats oplichters, daar gaat het om situaties waarbij je zelf een bedrag overgemaakt hebt. Hiervoor heb je een rechtsgrond (gehad). Dat maakt dat het hier niet gaat om onverschuldigde betalingen, waar je zelf achteraan zou moeten om het geld terug te halen (zoals het bedrijf uit TS). Dat je hemel en aarde moet bewegen om je geld terug te krijgen komt doordat de bank dit niet zomaar terugdraait. Ditzelfde geldt ook voor het bedrijf uit de TS, de bank zal dit ook niet zomaar terugdraaien, want het is aan het bedrijf dat (in geval van TS) de onverschuldigde betaling verrichte om dit terug te halen bij degene aan wie ze de onverschuldigde betaling gedaan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
MrCostanzo schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 12:45:
[...]

(enigszins offtopic)
Dit zijn twee verschillende situaties. In principe is het niet zo dat TS het bedrag terug moet storten om een hoop problemen te voorkomen. Waar het om gaat is dat degene die het bedrag onverschuldigd overgemaakt heeft, het recht heeft dit bedrag terug te vorderen. Doe je als TS dus niks, dan zal het bedrijf daar om gaan verzoeken middels een vordering, en als die niet betaald wordt met eventueel een gang naar de rechter, waarbij de rechter zal zeggen dat TS het bedrag inderdaad terug moet betalen. Door het zelf terug te betalen voorkom je dit traject, maar dat betekent nog niet dat TS verplicht is zelf (pro)actief het bedrag terug te gaan storten.

Voor wat betreft de marktplaats oplichters, daar gaat het om situaties waarbij je zelf een bedrag overgemaakt hebt. Hiervoor heb je een rechtsgrond (gehad). Dat maakt dat het hier niet gaat om onverschuldigde betalingen, waar je zelf achteraan zou moeten om het geld terug te halen (zoals het bedrijf uit TS). Dat je hemel en aarde moet bewegen om je geld terug te krijgen komt doordat de bank dit niet zomaar terugdraait. Ditzelfde geldt ook voor het bedrijf uit de TS, de bank zal dit ook niet zomaar terugdraaien, want het is aan het bedrijf dat (in geval van TS) de onverschuldigde betaling verrichte om dit terug te halen bij degene aan wie ze de onverschuldigde betaling gedaan hebben.
Kan je bij de bank niet hetzelfde geintje uithalen bij een oplichter? Zeggen dat de betaling naar het verkeerde adres is, achter de gegevens komen van de desbetreffende persoon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrCostanzo
Verwijderd schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 12:54:
[...]

Kan je bij de bank niet hetzelfde geintje uithalen bij een oplichter? Zeggen dat de betaling naar het verkeerde adres is, achter de gegevens komen van de desbetreffende persoon?
Datzelfde geintje werkt bij oplichting toch ook niet? Althans, voor zover ik weet verstrekken banken die gegevens niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
MrCostanzo schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 12:58:
[...]

Datzelfde geintje werkt bij oplichting toch ook niet? Althans, voor zover ik weet verstrekken banken die gegevens niet?
Na verzoek tot terugvordering geeft de bank volgens mij wel de contactgegevens van de eigenaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• energydrank
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 19-09 12:08
Thc_Nbl schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 12:16:
[...]

Nou dat is makkelijk.

terug storten 5 min.

als dit al 5 minuten kost heb je toch wel een erg slome PC :+

ik zou het wel in de gaten houden of het niet verder gedoe voor jou(TS) gaat opleveren.

Slecht voor je gezondheid en je portomonnee!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Niet zomaar terug storten.

Juiste stappen zijn:
- Melden bij het bedrijf
- Vragen of ze een betaalverzoek indienen. (credit of debitnota volgens mij, weet niet precies de benaming).
- De nota betalen met hun betaal kenmerk.

Dit voorkomt dat er een bedrag niet goed in hun facturatie systeem komt en bij een heel groot bedrijf met veel transacties kan het maanden duren voordat dit opvalt en jij ondertussen lastig gevallen wordt met allerlei vorderingen om het geld terug te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stervis
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-09 18:05
Verwijderd schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 13:02:
Niet zomaar terug storten.

Juiste stappen zijn:
- Melden bij het bedrijf
- Vragen of ze een betaalverzoek indienen. (credit of debitnota volgens mij, weet niet precies de benaming).
- De nota betalen met hun betaal kenmerk.

Dit voorkomt dat er een bedrag niet goed in hun facturatie systeem komt en bij een heel groot bedrijf met veel transacties kan het maanden duren voordat dit opvalt en jij ondertussen lastig gevallen wordt met allerlei vorderingen om het geld terug te krijgen.
Ik zou nog een stap toevoegen en in overleg met het bedrijf inderdaad een compensatie voor de moeite vragen (met in het achterhoofd dat dit niet de eerste keer is). De repetitie maakt het aanmerkelijk voor de TS om deze (schade)vergoeding te vragen/eisen.

Hoe dan ook moet TS tijd en moeite investeren in deze situatie. Wij weten de privésituatie van de TS niet in zijn geheel. Deze onverwachte 'bonus' moet ook weer verklaard worden naar instanties als bijvoorbeeld de Belastingdienst.

En je zou het inderdaad in een maandelijkse administratieronde kunnen afhandelen. Zo vang je toch nog een klein beetje rente voor de moeite.

Mochten ze instemmen is het winst, mochten ze niet instemmen... jammer dan.

[ Voor 15% gewijzigd door stervis op 25-01-2019 13:09 ]

Moo, I say.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

En jullie maken zelf nooit een foutje zeker?....
Wacht gewoon totdat zij aangeven dat ze een fout hebben gemaakt en het verzoek hebben ingediend om het terug te storten. Sort het NOOIT naar een ander rekening nummer terug ivm mogelijke fraude. En vraag het liefst om een betalingskenmerk.

Het zou het bedrijf sieren als ze je een bloemetje zoude sturen voor de moeite.

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stoelpoot schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 11:52:
[...]

Noem het gewoon AVG en je krijgt dan een heel simpel antwoord. We hebben niks van je, handmatige fout met een cijfer invoeren, mi scuzi.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stervis
Atlas schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 13:08:
En jullie maken zelf nooit een foutje zeker?....
Wacht gewoon totdat zij aangeven dat ze een fout hebben gemaakt en het verzoek hebben ingediend om het terug te storten. Sort het NOOIT naar een ander rekening nummer terug ivm mogelijke fraude. En vraag het liefst om een betalingskenmerk.

Het zou het bedrijf sieren als ze je een bloemetje zoude sturen voor de moeite.
Let wel dat dit niet de eerste keer is en het om dermate hoge bedragen gaat waarin een financieel minderbedeeld persoon in de problemen kan komen.

Moo, I say.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

stervis schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 13:05:
[...]

Ik zou nog een stap toevoegen en in overleg met het bedrijf inderdaad een compensatie voor de moeite vragen (met in het achterhoofd dat dit niet de eerste keer is). De repetitie maakt het aanmerkelijk voor de TS om deze (schade)vergoeding te vragen/eisen. Hoe dan ook moet TS tijd en moeite investeren in deze situatie.

Tja, dat moet ieder voor zich bepalen. Ikzelf zou er niet zoveel moeite mee hebben en het hierbij laten zitten.
Ik meld het 2x (telefonisch en schriftelijk evt. per e-mail), en daar mogen ze op reageren.. Ondertussen het geld apart zetten en gewoon afwachten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stervis
Verwijderd schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 13:11:
[...]

Tja, dat moet ieder voor zich bepalen. Ikzelf zou er niet zoveel moeite mee hebben en het hierbij laten zitten.
Ik meld het 2x (telefonisch en schriftelijk evt. per e-mail), en daar mogen ze op reageren.. Ondertussen het geld apart zetten en gewoon afwachten..
Ben het volledig met je eens hoor. Gezien de herhaling is er ruimte voor compensatie. Het is aan de TS of hij deze extra moeite wilt doen.

Moo, I say.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

stervis schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 13:10:
[...]

Let wel dat dit niet de eerste keer is en het om dermate hoge bedragen gaat waarin een financieel minderbedeeld persoon in de problemen kan komen.
Wat voor problemen zouden dat zijn? Je gaat hier immers geen cent van op achteruit.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:49
[...]

Ik zou nog een stap toevoegen en in overleg met het bedrijf inderdaad een compensatie voor de moeite vragen (met in het achterhoofd dat dit niet de eerste keer is). De repetitie maakt het aanmerkelijk voor de TS om deze (schade)vergoeding te vragen/eisen.

Hoe dan ook moet TS tijd en moeite investeren in deze situatie. Wij weten de privésituatie van de TS niet in zijn geheel. Deze onverwachte 'bonus' moet ook weer verklaard worden naar instanties als bijvoorbeeld de Belastingdienst.

En je zou het inderdaad in een maandelijkse administratieronde kunnen afhandelen. Zo vang je toch nog een klein beetje rente voor de moeite.

Echt waar? Klinkt een beetje als een slaatje proberen te slaan uit de fout van een ander. En veel zal al die moeite ook niet eens opleveren. Ik zou zeggen: Bel ze op en stort het terug op dezeldfe rekening met vermelding: Terugboeking onterecht ontvangen betaling. Kan iedereen weer verder met z'n leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 10:12
Verwijderd schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 11:31:

Als ik 200 euro moet overboeken naar de tandarts check ik al 5x het rekeningnummer ofzo... zeker omdat ik weet dat ik de neiging heb om wel eens eens cijfertjes om te draaien. En dat is MIJN geld, laat staan als ik het geld van een derde (bedrijf) beheer...
Tip: maak gebruik van je adresboek van je bank.

Ontopic:
Ik zou ze een bericht sturen en vragen om een factuur. Ook melden dat je genoodzaakt bent om 125 euro administratiekosten te rekenen. Eens kijken hoe daar op gereageerd wordt.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stervis
Verwijderd schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 13:12:
[...]

Wat voor problemen zouden dat zijn? Je gaat hier immers geen cent van op achteruit.
Problemen met organisaties zoals de schuldsanering, de belastingdienst of andere. Je zult in zo'n geval het bedrag moeten verklaren met alle gevolgen van dien. Stel dat je een uitkering hebt en je hebt opeens meer dan 5000 euro spaargeld. Dan wordt je uitkering stopgezet.

Veel gedoe door een foutje.

Moo, I say.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
[...]

De repititie is twee keer nu in 5 jaar he? Dus als het op deze manier door gaat moet hij elke 5 jaar een bedrag terugstorten.

Ik vraag me trouwens ook af hoe @Thc_Nbl nog tijd heeft om te werken. Hij heeft 25 minuten nodig elke keer als hij wat over moet maken 8)7
liberque schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 11:58:
Ik vind het nogal wat - 10k storten op een betaalrekening en dan de betaling terugeisen. Voor hetzelfde geld stond je net 2k ongeoorloofd rood - kan je nu maar 8k terugboeken en heb je plots een schuld bij hen. Wat zal dan het gevolg zijn? Dat ze deurwaarders op je af sturen? Dat je rente moet betalen? Dit terwijl de bank normaliter bij een ongeoorloofde roodstand in enkele dagen bedragen gaat storneren opdat je dit onheil allemaal bespaard blijft.
Schokkend, op Tweakers wordt weer het meest extreme geval erbij gehaald. Hoe groot is nu de kans dat iemand ongeoorloofd rood staat? Dat kan alleen bij een enkele uitzonderlijke situatie gebeuren. Dan moet je dus die situatie hebben, en er moet te weinig geld staan op de rekening, en er moet te weinig geld staan op de andere rekeningen van die persoon, en er moet te weinig geld binnenkomen in de weken erna (gezien je wel wat tijd hebt om het terug te storten). En als dat allemaal het geval is, dan heb je ipv €2k schuld naar je bank een €2k schuld naar een andere partij. En €2k ongeloorloofd rood staan is al een hele prestatie (dat lukt je eigenlijk alleen met hypotheekrente, en dan moet in de maand tussen twee afschrijvingen daarvan al nul geld op de rekening zijn gestort.

En weet je wat het goede nieuws is hier? Je maakt je zorgen erover dat je dan rente moet betalen aan de partij die perongeluk geld aan je heeft overgemaakt. Dat zal vast een stuk minder zijn dan de rente die je aan je bank moet betalen voor ongeoorloofd rood staan, dus dat scheelt al weer wat geld in blijkbaar erg zware financiele tijden. Toch nog een mooi meevallertje 8)7
Ja, terugbetalen moet je sowieso, maar je KAN er enorm mee in de problemen komen. Ik zou dat administratiebureau een e-mail sturen (of een brief) waar je bovenstaande in schetst met als kanttekening dat gezien het feit dat dit al de tweede keer is ze nu heel veel mazzel hebben dat je het zonder meer terug kan storten. Mocht het een derde keer voorkomen dat zij het risico dragen en zodra ze dit risico bevestigd hebben middels een antwoord je pas de 10.000 euro terugstort.

Al de tweede keer? Ja in 5 jaar. Woopdiedoop. Maar wat wil je hier nu mee bereiken? Want dat ontgaat me nogal.

Welk risico wil je tekenen dat ze moeten dragen? Dat jij een derde keer het mogelijk niet kan terugstorten? En als ze dat niet ondertekenen? Dan stort jij de tweede keer het dus niet terug? Waarmee jij de wet overtreedt en je de tweede keer al de deurwaarder kan verwachten. En onder de beroemde woorden van een andere Tweaker, ik ben geen advocaat, maar stellen dat je alleen de wet volgt als je de andere partij verplicht een document te ondertekenen klinkt niet helemaal rechtsgeldig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stervis
bszz schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 13:12:
[...]

Echt waar? Klinkt een beetje als een slaatje proberen te slaan uit de fout van een ander. En veel zal al die moeite ook niet eens opleveren. Ik zou zeggen: Bel ze op en stort het terug op dezeldfe rekening met vermelding: Terugboeking onterecht ontvangen betaling. Kan iedereen weer verder met z'n leven.
Fool me once, shame on you; fool me twice, shame on me.

Moo, I say.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
stervis schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 13:14:
[...]

Problemen met organisaties zoals de schuldsanering, de belastingdienst of andere. Je zult in zo'n geval het bedrag moeten verklaren met alle gevolgen van dien. Stel dat je een uitkering hebt en je hebt opeens meer dan 5000 euro spaargeld. Dan wordt je uitkering stopgezet.

Dit, hierdoor zou ik in de problemen kunnen komen bij de belastingdienst aangezien daar alles vrijwel automatisch gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Tsja, ach. Eén brief of mailtje laten zien waarin staat dat ze dat geld per ongeluk over hebben gemaakt en je bent klaar. Grote problemen zie ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 13:12:
[...]

Los van de bovenstaande nogal vergezochte scenarios is het volgens mij een stuk realistischer dat ze snel al het geld erdoorheen jagen en dan erachter komen dat het toch niet hun geld was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

JdM schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 11:52:
Over zoiets soortgelijks is er laatst aandacht geweest in een TV programma..
Ja, nu je het zegt.. volgens mij iets met Alberto Stegeman. Stomme was dat als ze het zelf hadden overgemaakt (na het limiet te verhogen) ze dan wel de naam/iban controle hadden gehad en door het te laten doen niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 13:16:
[...]

Dit, hierdoor zou ik in de problemen kunnen komen bij de belastingdienst aangezien daar alles vrijwel automatisch gaat.
Niet voor de inkomstenbelasting en niet voor toeslagen. Dus wat gaat daar precies automatisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-08 00:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

Terugstorten krijg ik kriebels van.
Wat als ze het op een of andere manier via listige wijzen weten te storneren?
Dan hebben ze dus jou 10.000 euro afgetroggeld.
Te paranoia?

★ What does that mean? ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stervis
[...]

Tsja, ach. Eén brief of mailtje laten zien waarin staat dat ze dat geld per ongeluk over hebben gemaakt en je bent klaar. Grote problemen zie ik niet.
Jij moet jouw tijd investeren in een fout van een ander om alles weer recht te zetten. Geen inkomsten, hoe tijdelijke dan ook, kan aardig wat stress opleveren.

Tijd = geld. Zo werkt de business toch?

Moo, I say.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
stervis schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 13:16:
[...]

Fool me once, shame on you; fool me twice, shame on me.
Twee keer in vijf jaar. Serieus, jij maakt minder dan 2 fouten per 5 jaar?
[...]

Wat voor een problemen dan?

[ Voor 35% gewijzigd door Sissors op 25-01-2019 13:19 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Je moet ook niet te moeilijk doen. Het is nu een 2e keer.
1e keer kan een vergissing zijn, 2e keer mogelijk iets in het systeem wat niet klopt.
Maak melding (zoals je gedaan hebt) en laat ze het even uitzoeken.

Als het dan daarna nog een keer voorkomt zou ik pas moeilijk gaan doen.

Zelf overigens ook eens een betaling ontvangen van 980 euro ovv "aanbetaling vakantie".
Ik heb zelf direct even gebeld naar de bank om contact op te nemen met de persoon. bank belde later terug dat er inderdaad een vergissing gemaakt was, en of ik wilde terug storen. Dit heb ik direct gedaan.

dag later kreeg ik 50 overgemaakt van dezelfde man met een heel vriendelijk dankwoord.
zo kan het ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stervis
Sissors schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 13:19:
[...]

Twee keer in vijf jaar. Serieus, jij maakt minder dan 2 fouten per 5 jaar?
Het gaat om de mogelijke impact van de fout(en). Niet de handeling zelf.

Moo, I say.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg

Rmg

[...]

Als je onder bewind staat dan is het een kwestie tussen de bewindvoerder en het bedrijf dat het geld overgemaakt is, dus geen probleem.

Er is geen 1 op 1 continue lopende koppeling met je bankrekening en de uitkeringsinstantie (of belastingsdienst), dus zolang je dat niet een jaar op je rekening hebt zal dat ook wel meevallen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
stervis schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 13:19:
[...]

Het gaat om de mogelijke impact van de fouten. Niet de handeling zelf.
Het gaat erom dat er 2 keer in 5 jaar een fout is gemaakt met een impact van absoluut nul. Theoretisch mogelijke maximale impact bij vergezochte scenarios zijn niet relevant. Als ik nieuwe schoenen koop, en die raken kwijt, dan moeten ze mij dat aankoop bedrag vergoeden (of opnieuw leveren). Dan zijn ze niet verantwoordelijk ervoor dat zonder mijn nieuwe schoenen ik mijn toekomstige baan misloop, en daardoor nooit de dochter van de baas ga daten, om uiteindelijk in zijn miljarden imperium te trouwen.
Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.