There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery
Vraag
Beste antwoord (via Lord_Nemesis op 30-10-2019 08:41)
Waarschijnlijk zit je knop op een plek die niet echt opwarmt door de open haard. Je kan een Losse honeywell round wireless op een geschikte plek ophangen als temperatuursensor, en die aan je zone koppelen.Lord_Nemesis schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 10:42:
Allen,
Ik heb problemen met de hr92 radiatorkranen. Deze willen maar niet de juiste temperatuur meten. Bv in de woonkamer waar ik ook een houtkachel heb:
Houtkachel aan, gevoel temperatuur minstens 23 graden. Hr92 meld 20.5
Houtkachel uit, gevoel temperatuur 17 graden. Hr92 meld 21 graden..
Ik heb al gespeeld met het kalibreren van de knoppen maar dit helpt niet.
Zijn er anderen die deze ervaring hebben en hoe is dit opgelost?
Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.
Alle reacties
There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery
En die stuurt inderdaad geen ketel aan.. Daarvoor zal je nog een losse ketelmodule (aan/uit of modulerend) moeten aanschaffen.
Voor mij geen probleem, want ik heb geen ketel
- aan/uit voor traditionele ketels
- modulerend via OpenTherm
Nieuwe ketels kunnen moduleren, dat wil zeggen bij weinig warmtevraag ook maar weinig stoken.
Dat is dus altijd energiezuiniger.
Mijn Nefit Proline HRC30 ketel is modulerend, maar Nefit (en Bosch) gebruiken hun eigen EMS protocol.
Dat werkt dus niet direct.
Maar je kan er een kastje tussenzetten dat OpenTherm omzet in het eigen protocol:
Nefit EMS-OT OpenTherm Converter, artikel 7746901847 (€52)
Ketelmodules:
Aan/uit: type BDR91A1000 (~€90)
OpenTherm: type R8810A1018 (€~90)
- OpenTherm ketelmodule (via cvkoopjes.nl) voor €95
- Nefit EMS-OT OpenTherm Converter (via cvkoopjes.nl) voor €52
- Honeywell Evohome starterkit THR99C3102 (bedieningspaneel + 2x radiatorknop) (via amazon.de) voor €218
- Honeywel radiatiorknoppen, 4x (via amazon.de) voor €209
Totaal voor een set van 6 knoppen dus €574 (excl verzendkosten)
Ben je er tevreden over?RobWijnhoven schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 11:32:
Ik heb de volgende onderdelen besteld:
- OpenTherm ketelmodule (via cvkoopjes.nl) voor €95
- Nefit EMS-OT OpenTherm Converter (via cvkoopjes.nl) voor €52
- Honeywell Evohome starterkit THR99C3102 (bedieningspaneel + 2x radiatorknop) (via amazon.de) voor €218
- Honeywel radiatiorknoppen, 4x (via amazon.de) voor €209
Totaal voor een set van 6 knoppen dus €574 (excl verzendkosten)
Je geeft aan deze ook bij amazon.de besteld te hebben. is de taal wel in te stellen in Nederlands of Engels?Illusion schreef op maandag 28 januari 2019 @ 11:41:
Ik heb exact die set.
En die stuurt inderdaad geen ketel aan.. Daarvoor zal je nog een losse ketelmodule (aan/uit of modulerend) moeten aanschaffen.
Voor mij geen probleem, want ik heb geen ketel
Ja. Je kan gewoon een taal selecteren. Waaronder nederlands en engels.check187 schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 16:17:
[...]
Je geeft aan deze ook bij amazon.de besteld te hebben. is de taal wel in te stellen in Nederlands of Engels?
[ Voor 84% gewijzigd door check187 op 19-07-2019 11:54 ]
Klopt het dat Nederlands niet is te kiezen op de knoppen? En dat het display 'op zijn kop' staat?Illusion schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 18:18:
[...]
Ja. Je kan gewoon een taal selecteren. Waaronder nederlands en engels.
> Ik wil graag 3 zones maken.
> Ik zou het simpel houden, woonkamer heeft 4 radiatoren.
>Die wil ik voorzien van slimme knoppen, of is dat niet nodig omdat de thermostaat hier komt te staan op voet.
> Er zitten nu oude Danfoss thermostaatknoppen op 1 t/m 5.
> En is een aan/uit beter of kan ik beter voor modulerend gaan?
> Ps: ketel is een Vaillant EcoTec Plus 30/34 5.5.
Dat kan, je kan per radiator één zone maken, of meerdere radiators koppelen tot één zone.
Dat kan in jouw geval simpelweg door de huidige Danfoss knoppen eraf te halen en te vervangen door de Honeywell knoppen.
Je hebt nogsteeds het basisstation nodig om de ketel aan te sturen, dus het starterspaket zou goed passen voor jou.
Let wel even op of je ketel modulerend (Opentherm) of aan/uit is.
Aan/uit werkt op elke ketel, maar modulerend is prettig omdat hij bij weinig warmte vraag dan ook maar een beetje gaat stoken. Dat is dus zuiniger.
Afhankelijk van je ketel heb je dus de Opentherm versie nodig of niet.
Voor mijn ketel had ik een aparte converter nodig, dat kon de Nefit klantenservice me vertellen.
Ik stel voor dat jij in jouw geval even contact opneemt met de klantenservice van Vaillant.
> Op zolder wil ik een radiator voorzien van een slimme knop tevens een andere slaapkamer nog.
Gewoon twee extra knoppen kopen, simpelweg aansluiten en verbinden met het basisstation en je bent klaar.
> Wat gebeurt er als je op de thermostaat 21 graden instelt beneden en daar geen slimme knoppen op de radiatoren zitten?
Dan gaat de ketel aan en de verwarming begint te draaien.
Als er geen slimme knoppen op de radiators zitten gaan deze:
a) in het geval dat de radiator knop gewoon open staat: verwarming wordt heet en zodra temperatuur is bereikt schakelt de thermostaat de ketel uit.
b) in het geval je radiator is voorzien van 'gewone' thermostaatknoppen: verwarming wordt heet en afhankelijk of je radiator knop hoger of lager dan de ingestelde temperatuur komt blijft deze dus open staatn of gaat hij dicht. Let op dat als je 21 graden vraagt en je radiator knop op 20 staat de ketel dus altijd zal blijven stoken maar hij zal de 21 nooit halen. Dat kan gevaarlijk zijn. Ik zou dit scenario dus ook afraden en gewoon twee 'slimme' knoppen aanschaffen.
> Is het zo dat als ik op zolder een slimme knop instel op 20 graden, en het beneden al warm voldoende is (bijvoorbeeld 22graden) de radiatoren die niet zijn voorzien van een slimme knop ook meeverwarmen?
> Of kun je die iets afknijpen door de niet slimme knop op 3 te draaien of lager.
Zoals ik boven al schreef kan je ze combineren, maar de ketel weet niet of er een verwarming ook echt warmte wil hebben.
In mijn geval heeft de monter bij instalaltie van de thermostaat kranen een overdrukbeveiliging gemaakt in het verwarmingssysteem zodat het systeem niet in 'overload' kan gaan als alle radiators toch dicht zijn bij warmtevraag.
> Het wordt draadloos aangesloten er is helaas geen draad van de ketel naar de woonkamer.
Met de draadloze ketel module werkt dat prima.
Ik heb een huis uit 2004 met twee verdiepingen en dikke betonnen wanden en vloeren.
De ketel hangte op de twee en een deel hangt op de begane grond.
Signaal komt goed door alle beton heen.
Het signaal werkt op ~880MHz en wordt dus (in tegenstelling tot WiFi op 2400 MHz of zelfs 5000) niet zo veel tegengehouden door muren.
Draadloos aansluiten werkt dus prima!
Ik heb vandaag eindelijk de set van Honeywell aangesloten.
Alle normale kranen (handmatig elke verwarming open/dicht draaien) zijn vervangen door thermostaatkranen.
Het kostte me een kleine 2 uur om alles aan te sluiten.
Ik zal hier onder beschrijven waar ik speciaal tijd voor nodig had, zodat jij dat sneller kan doen.
Er zijn drie hoofd onderdelen:
1) Aansluiten ketel: OpenTherm module + radioontvanger
2) Aansluiten hoofd regel unit (basisstation)
3) Aansluiten van elke radiatorkraan
Allerlei video handleidingen van Honeywell vind je hier:
YouTube: Honeywell Home
1) Aansluiten ketel op OpenTherm module en radioontvanger
De OpenTherm module is een zwarte module met een groene stekkertje en het draadje met oranje stekkertje.
Het oranje stekkertje steek je in de OpenTherm module van je boiler.
Het groene sluit je aan op de draadloze module van Honeywell (R8810A).
Het meeste werk hier was het koppelen van de twee modules.
Hiervoor moet je een twee-aderige draad aansluiten, en daarvoor beide kanten van de kabel strippen. Die prik je in de twee kroonsteentjes (op OpenTherm module en op de R8810A). Kost paar minuutjes en kan eigenlijk niet fout gaan. Let op dat plus en min niet uitmaakt, dus dat maakt het aansluiten echt super triviaal.
Door het aansluiten van een OpenTherm module moet je op de boiler de 'normale' aansluiting kortsluiten.
Mijn vorige thermostaat was al een OpenTherm thermostaat, en de 'normale' op de boiler was al kortgesloten.
Bij mijn boiler (Nefit ProLine HRC 30/CW5) zitten de aansluitingen onder de ketel.
Het aansluiten gaat enorm snel, je haalt de spanning van de ketel door de stekker uit het stopcontact te halen.
Vervolgens haal je de oranje stekker van de huidige thermostaat eruit, en prik je de nieuwe erin.
Indien nodig maak je een kortsluiting op de 'normale' aansluiting (zie handleiding).
Allemaal niet spannend en zo gedaan.
Alle relevante details vind je in de handleiding van de OpenTherm en R8810A draadloze module.
Zodra alles aangesloten is dien je de draadloze module op minimaal 30cm van de boiler en evt. metaal in de buurt aan te sluiten, maar ik heb het dichterbij hangen en dat werkt helemaal prima.
Stekker van de boiler weer in het stopcontact en je bent klaar.
Nu begint een rood lampje op de draadloze Honeywell unit te knipperen.
Om de unit met het Honeywell basisstation te koppelen moet je echter (ondanks het regelmatig knipperende rode lampje) het knopje op de ontvanger meer dan 5 seconden in houden.
Het knipperen gaat dan op een ander tempo, en dan pas (!) staat de ontvanger in 'koppel' modus.
Ga door naar stap 2.
Handleiding aansluiten op boiler (Honeywell)
YouTube: De R8810 aansluiten op een cv-installatie | Honeywell Home
PDF handleiding
2) Aansluiten hoofd regel unit (basisstation)
Zet het basisstation aan door het plaatje tussen de twee batterijen weg te trekken en het frontje te bevestigen.
Je kan de configuratie 'wizard' gebruiken.
Het koppelen van de ketel zou nu direct moeten werken.
Ben je vergeten om het knopje op de draadloze ontvanger een aantal seconden in te duwen, dan verlies je net als ik de nodige tijd omdat je niet begrijpt waarom dit niet werkt ondanks het knipperende lampje op de R8810A.
In de volgende stappen definieer je zones en koppel je de per-verwarming 'voelers'.
Al deze stappen spreken behoorlijk voor zichzelf, en ik had hier ook echt geen problemen mee.
Ga verder met stap 3.
3) Aansluiten van elke radiatorkraan
Ik heb 10 radiatorkranen en heb deze eerst allemaal geprepareerd en daarna pas de draadloze koppeling gedaan.
Prepareren bestaat uit:
- Batterijen plaatsen: draaischijf lostrekken, batterij klepje omhoog flippen en batterijen erin, klepje omlaag en schijf er weer op. Klaar
- Plaatsen goede radiator koppeling. In mijn geval moest ik de bestaande koppeling uit de radiator unit halen en een andere plaatsen met de correcte diameter (zet het schuifje met het slotje op de unit eerst op 'los'). In de doos zitten diverse koppelstukken meegeleverd, dus dat moet goed komen.
- Draai aan de knop tot de juiste taal voorbij komt. Standaard is Engels, dus dat moet ook lukken.
Daarna heb ik alle units één voor één gekoppeld met het basisstation (terwijl ze dus nog op mijn buro lagen, nog niet op de radiator gemonteerd dus).
Dat gaat super snel, met een paar minuten heb je alle units gekoppeld.
Je geeft elke unit een naam en die verschijnt ook op het display.
Je hoeft dus niet op te letten welke radiator je voor waar had gepland.
Daarna ben ik met de knoppen door het huis gaan lopen en heb alles gemonteerd.
Handige van het systeem is dat je het koppelsysteem los kan halen uit de Honeywell radiatorknop, dan los kan draaien op de thermostaataansluiting op de verwarming, en dan simpelweg de Honeywell knop erop kan plaatsen. Je schuift daarna het schuifje 'op slot' zodat de knop vast zit. Je hoeft dus niet met de hele knop te gaan draaien en klooien achter buro's of krap langs de muur. Geniaal. Zelfs in plekken waar bijna geen plaats is voor de radiatorknop krijg je hem dus nog geinstalleerd zo.
Dit vat de installatie goed samen.
Ik heb de radiatorknop in de put gekoppeld aan de andere radiatorknop zodat die laatste als sensor fungeert.
Dat was enorm makkelijk:
- Open geavanceerde configuratie op centrale interface.
- Houdt 'MENU' meerdere seconden ingedrukt.
- Accepteer
- Ga naar "ZONE CONFIGURATIE"
- Kies de bestaande zone waar je de 2e knop aan wil koppelen, in mijn geval "Woonkamer"
- Klik op "VERBONDEN RF APPARATUUR"
- Koppel nu de nieuwe knop (zoals hierboven beschreven)
- Klaar!
De tweede radiatorknop reageert nu op de acties van de 1e.
Je hebt nu dus geen last meer van het feit dat de temperatuur in de put altijd lager is dan in de ruimte.
Je kan ook een Honeywell Round op de muur schroeven en die koppelen als temperatuursensor van die zone.RobWijnhoven schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 16:31:
Alles werkt naar behoren, ik ga nu verder met het aansluiten van de laatste radiator module, die radiator zit in een koof bij een schuifpui. De radiator hangt dus zo'n 50cm onder de vloer. Via dit forum had ik al voornomen dat je een temperatuuroffset kan instellen om het verschil van de koudere koof met de warmere woonkamer te overbruggen. Zodra het werkt beschrijf ik hier hoe/wat.
Goed idee, dank! Ik heb echter voldoende aan de radiatorknop zelf en de centrale interface.Illusion schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 18:20:
[...]
Je kan ook een Honeywell Round op de muur schroeven en die koppelen als temperatuursensor van die zone.
Anoniem: 34124
Ketel:
- Vaillant EcoTec Plus 30-34 5-5
- Evohome Wi-Fi
- 8 HR92 radiatorknoppen
- BDR91 (Aan/uit)
Ik heb 4 zones gecreëerd met evohome, alles werkt prima.
Er valt mij echter steeds 1 ding op, ook al is er géén warmte vraag toch slaat de ketel dan aan en gaar verwarmen.
Het lampje (groen) van de BDR91 brandt dan uiteraard.
Ik heb nog 2 radiatoren zonder HR92 knop maar wel met thermostatische kraan 1 t/m 5.
Als ik die op 5 zet worden ze bloedheet...op 2 uiteraard minder.
Nu is dit niet mijn probleem.
Waarom slaat de ketel aan als er geen warmte vraag is?
Dat begrijp ik niet.
Je kunt in de instellingen van Evohome instellen dat de ketel 6x per uur aangaat of het verminderen naar 3x.
Maar waarom moet die aanslaan als er geen vraag is?
Ik krijg dan na afslaan dit te zien op de ketel. Een zandlopertje.
Kan iemand mij helpen of advies geven?
Ik heb ook de opentherm R8810A en heb ze beide geprobeerd.
Toch blijft de ketel ook bij geen warmte vraag aanslaan.
Schat om de 8 á 12 minuten.
Foto:
https://imgur.com/a/rYSmWP7
Of omdat de evohome zelf zegt dat er geen warmtevraag is? Het overzicht is beschikbaar in het geavanceerde menu, lang duwen op de instellingenknop. Kijk daar zeker eens.
Ik heb de temperatuur ingesteld op 15 graden op de touch en in de zones.Bob schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 20:33:
Je zegt dat er geen warmtevraag is, omdat alle gewenste temperaturen laag staan?
Of omdat de evohome zelf zegt dat er geen warmtevraag is? Het overzicht is beschikbaar in het geavanceerde menu, lang duwen op de instellingenknop. Kijk daar zeker eens.
In de zones is het zeker 17 graden of warmer.
Dus moet er geen warmtevraag zijn.
Ik heb in het geavanceerde menu gekeken en het één en ander al aangepast van 6 naar 3 schakelingen per uur.
Maar ik begrijp niet waarom de ketel aanslaat als er dus geen warmte nodig is.
Ik zie nergens in de evohome terug wanneer de ketel is aangeslagen.
Als het lampje van BDR91 brandt dan vraagt de Evohome warmte. Je kan met de (iPhone) app heel goed zien waarop alle zones staan ingesteld en hoe warm de Evohome vindt dat die zones nu zijn. Zit die temperatuur onder of op de ingestelde temperatuur dan kan deze warmte gaan vragen.Anoniem: 34124 schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 20:26:
[...]
Er valt mij echter steeds 1 ding op, ook al is er géén warmte vraag toch slaat de ketel dan aan en gaar verwarmen.
Het lampje (groen) van de BDR91 brandt dan uiteraard.
[...]
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Maar iedere keer communicatie fout met ketelrelais.
BDR91 al verplaatst naar verscheidene andere plekken, met de communicatie test warmte vraag zegt die uitstekend of goed.
Toch heb ik iedere keer deze fout.
Het ongevraagd verwarmen is gelukkig wel verleden tijd. Maar dit is net zo vervelend eigenlijk.
Router staat beneden in de meterkast.
CV ketel op zolder, had er eerder nooit last van, er is niks veranderd qua apparatuur.
Had eerst de CMT927 als thermostaat ook van honeywell.
Ik heb een opentherm ketel Vaillant EcoTec VHR 30/34 maar zie afbeelding iedere keer communicatiefout.RichieB schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 22:11:
Ik had die communicatiefout met de BDR91 ook steeds, maar hij deed het wel gewoon. Na overschakelen op een opentherm CV en bijbehorende Evohome module was het probleem verdwenen.

Geprobeerd, maar hij blijft elke dag die melding geven.RichieB schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 22:40:
@x-boxer misschien toch de relais module dichterbij het Evohome paneel brengen? Bij mij was 2 vloeren te veel, nu ligt hij een verdieping lager recht boven de Evohome en gaat het wel goed.
De BDR91 knippert niet rood ofzo.
Systeem blijft wel functioneren, dus ik begrijp niet waarom die steeds die foutmelding blijft geven als er niks aan de hand is verder qua functionaliteit.
Ik heb problemen met de hr92 radiatorkranen. Deze willen maar niet de juiste temperatuur meten. Bv in de woonkamer waar ik ook een houtkachel heb:
Waarschijnlijk zit je knop op een plek die niet echt opwarmt door de open haard. Je kan een Losse honeywell round wireless op een geschikte plek ophangen als temperatuursensor, en die aan je zone koppelen.Lord_Nemesis schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 10:42:
Allen,
Gevoel temperatuur dat is wat je zelf voelt? Domme vraag misschien maar toch.Lord_Nemesis schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 10:42:
Allen,
Wij hebben gekalibreerd met een aparte thermometer. Maar hoedanook, de sensor in de kraan zelf is een snel snel oplossing, die is slecht gepositioneerd om betrouwbaar de temperatuur vd kamer te meten. Een goedkope oplossing is alleszins om de touchscreen module zelf als sensor te gebruiken voor de ruimte waar die staat, is meestal al een stuk beter.
Dat lijkt me dan een goed alternatief. Ik zal eens kijken naar die sensor. Dank!Illusion schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 12:12:
[...]
Waarschijnlijk zit je knop op een plek die niet echt opwarmt door de open haard. Je kan een Losse honeywell round wireless op een geschikte plek ophangen als temperatuursensor, en die aan je zone koppelen.
- Nefit Ecomline HR (Aan/uit), ongeveer 15 jaar oud
- Evohome Wi-Fi (THR99C3102) starter pakket gekocht op https://www.amazon.de/Hon...9&sr=8-2&keywords=evohome
- 10 HR92 radiatorknoppen
- BDR91 A1000 - 1825 - 4 (Aan/uit)
Ik ga veel videos bekijken om te leren hoe ik moet doen om dit te installeren. Ik ben redelijk handig maar ik heb geen verstand van Nederlands stroom (ben hier niet geboren).
Eerste moet ik een verbinding maken tussen BDR 91 en Nefit Ecomline. Ik ga nu videos opzoeken
[ Voor 21% gewijzigd door noucmen op 13-12-2019 03:33 ]
Lees hier eens:
Nefit opentherm converter op oude CV ketel aansluiten
Kijk eens op pagina 1-14 van deze handleiding:nemcuon schreef op donderdag 12 december 2019 @ 10:20:
Ik denk dat mijn Nefit Ecomline een aan/uit is. Hij schakel snel.
https://www.smarthomesupp...instalecomlineclassic.pdf
En kijk de verbindingen op je eigen ketel na. Als die bus (3-4) beschikbaar is, dan moet je ketel wel kunnen moduleren denk ik.
Bedankt voor je informatie, er is geen aansluiting 3-4 op mijn ketel als in de "Figuur 1.4.2.1 UBA-kroonsteen" dus het is aan/uit denk ik.
Kan ik zelf dit Evohome installeren ? Ik woon in Groningen en heb een paar installateurs gebeld maar ze willen niet komen om mij te helpen, misschien omdat ik alles op Amazon heb gekocht ?
Groeten,
[ Voor 36% gewijzigd door noucmen op 13-12-2019 04:02 ]
(Sorry voor mijn Nederlands, niet mijn moedertaal)
Met de volgend van mij, hoe kan ik de HR92 radiatorknoppen gebruiken als mijn oude radiatorknoppen zijn allemaal Heimeier is (https://static.rorix.nl/i...kvs-1,61-m3-h-7501412.jpg) ???, wat moet ik nog kopen ?
-----------------
Ketel:
- Nefit Ecomline HR (Aan/uit), ongeveer 15 jaar oud
- Evohome Wi-Fi (THR99C3102) starter pakket gekocht op https://www.amazon.de/Hon...9&sr=8-2&keywords=evohome
- 10 HR92 radiatorknoppen
- Evohome Wi-Fi (THR99C3102)
- Bedienen via telefoon
is goed. Nu moet ik de HR91 radiator knoppen installeren.Radiator kranen zijn oude Heimeier, ik moet naar een winkel vragen wat ik nog moet hebben.
https://en.wikipedia.org/...Heizkoerperventil2008.JPG
[ Voor 20% gewijzigd door Bob op 13-12-2019 17:05 ]
YouTube: Vervangen Heimeier binnenwerk / CV Tuning
https://www.warmteservice...Thermostatisch+binnenwerk
[ Voor 87% gewijzigd door noucmen op 17-12-2019 09:55 ]
- THR99C3102 (Muur bediening Wifi) in de woonkamer, die relative goed werkt, alleen na 2 dagen moet ik al 2 keer ketel RESET doen
- HR92 in een slaap kamer die goed werkt, na het vervangen van de oude Heimeier door een Heimeier thermostaatkraan, bvb https://www.warmteservice...445?origin=-tl001-11-170-
Iedere nieuwe Heimeier thermostaatkraan dat ik van WarmteService gekocht kost veel (rond 23 Euro / eenheid, en ik moet 10 zo'n koppen). Is er een goedkopere oplossing ?
Bedankt
Probleem is dat hij heel ver weg valt voor hij start. De BDR91 houdt het signaal niet 30 minuten hoog, als hij even afvalt en vervolgens weer opkomt, start de timer opnieuw. Als dit keer op keer gebeurt springt de CV-ketel nooit aan en zakt de temperatuur erg ver weg. Kortom ik moet signaal hoog zien te houden. Vreemde is wel dat de HR92 radiator knop, ondanks instelling 6 (licht hoog) op 1 (zou dus volledig slag moeten zijn) dit niet doet (vaak ergens tussen 80 en 95). Als ik instelling 6 opnieuw op 1 zet, komt hij wel op 100 (en LIJKT hij wel het signaal vast te houden)RichieB schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 21:07:
Dus je warmtepomp heeft de CV niet nodig om je kamer op te warmen. Prima toch?
Heb ik tijdelijk geprobeerd. Er letterlijk naast gehangen. Inmiddels weet ik wel dat het werkt op 20 minuten vertraging. Er is dus software matig iets waarom 30 minuten niet lukt, dat hij dan afvalt.RichieB schreef op maandag 10 februari 2020 @ 20:31:
Ik snap niet wat je HR92 knop precies wel en niet doet. Is het mogelijk dat je BDR91 het draadloze signaal van de Evohome even kwijt is en daardoor de uitgang verbreekt? Kan je de BDR91 dichterbij de Evohome brengen?
Onlangs een Evohome starterskit gekocht met een basisstation THR99C3102 die ik op een modulerende OpenTherm ketel wil aansluiten via een R8810A118 relais. Is de THR99C3102 geschikt als modulerende thermostaat en kan deze gekoppeld en goed modulerend de warmtevraag van mijn ketel (Intergas 28/24) regelen of moet ik dan een ander model van het basisstation aanschaffen zoals een ATC928G3000? Mooi spul, dat van Honeywell, maar al die model nummers wordt je wel een beetje tureluurs van...
Bedankt!
Ik ben nog steeds enorm tevreden over de EvoHome oplossing van Honeywell.
Alles werkt helemaal top, en het wooncomfort dat je er voor krijgt is niet in geld uit te drukken.
Geen hele hete én hele koude kamers meer, alles blijft redelijk goed om de ingestelde temperatuur.
Batterijen heb ik na ~2 jaar moeten vervangen, alles begon een-voor-een te klagen over lage spanning.
Enige probleem is dat na 2.5 jaar één van de units is uitgevallen en niet meer te koppelen valt met het home station. Heb alles geprobeerd dus vermoed dat de wireless connectiviteit kapot is. Er gebeurt gewoon niks bij herkoppelen en factory reset lijkt niet te werken. Die is dus afgeschreven.
Enige nadeel wat ik heb kunnen verzinnen is het "raam open" systeem qua software / user interactie.
Als ik de schuifpui in de winter even op en doe gaat de controller in de radiatorkuil onder de deur meteen op "raam open" mode. Opzich goed, maar hij gaat er mega laat pas weer vanaf. Al die tijd heb je dus geen verwarming meer, terwijl je dat juist dan wil. Wellicht kan ik de hysterese beter instellen, maargoed.
In de controller kan je deze "raam stand" niet uitzetten, je kan alleen handmatig een andere temperatuur instellen, maar die blijft dan staat tot het moment dat je volgende ingestelde temperatuur weer het over neemt. Je wil gewoon "raam open negeren" en naar de vorige ingestelde temperatuur, maar dat kan dus helemaal niet! Duidelijk niet meegenomen in het ontwikkeling van de software, waarschijnlijk kwam het bij de dev testen gewoon niet voor.

Verder: 10/10!