Winterbanden?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.551 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Vandaag reed ik bijna de sloot in met 30kmp <winterbanden. Zo zag ik ook meerdere die in de problemen kwamen en ook op winterbanden reden. 1 Porsche met vierwielaandrijving gezien zien die 80 reed zonder enkel probleem. Hoe kan dat ? ik heb wel gemerkt dat er meer ijs lag op de weg als sneeuw..

Acties:
  • +45 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:23

-tom-562

Oliesjeik

Omdat het glad is

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uthog
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20-08-2024
Ook op ijs verliezen winterbanden de grip.

Vanuit de ANWB:
Winterbanden
Winterbanden zijn gemaakt van een zachter rubber (compound) waardoor er ook bij hele lage temperaturen een goede grip op de weg is. Verder heeft de winterband een aangepast loopvlak, door de speciale inkepingen (lamellen) heb je ook grip op sneeuw. Voor wie met de auto op wintersport gaat zijn winterbanden dan ook een must.

Het gebruik van winterbanden in de zomer raden wij af. Bij de hogere temperaturen van de zomer wordt het rubber van de winterband te zacht. De band biedt veel minder grip, de remweg wordt te lang en er zijn geen reserves meer voor noodsituaties. Bovendien zal de winterband in de zomer snel slijten.

Meer grip in de sneeuw niet op ijs. Op ijs glij je gewoon weg. De porsche zal gewoon meer vaart hebben gehad en daardoor gaat die gewoon door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Verwijderd schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 12:01:
Vandaag reed ik bijna de sloot in met 30kmp <winterbanden. Zo zag ik ook meerdere die in de problemen kwamen en ook op winterbanden reden. 1 Porsche met vierwielaandrijving gezien zien die 80 reed zonder enkel probleem. Hoe kan dat ? ik heb wel gemerkt dat er meer ijs lag op de weg als sneeuw..
Winterbanden - Ervaringen en Discussie - Deel 2

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-08 14:32

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Het klinkt natuurlijk gekscherend wat -tom-562 zegt maar er schuilt meer achter. Jouw verbazing over het gedrag van jouw auto bij glad weer ondanks dat je speciale winterbanden hebt lijkt te duiden op een vals zekerheidsgevoel.
De gedachte dat je harder zou kunnen rijden omdat je beter materiaal hebt maakt het helaas geen waarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Uthog schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 12:08:
Ook op ijs verliezen winterbanden de grip.

Vanuit de ANWB:
Winterbanden
Winterbanden zijn gemaakt van een zachter rubber (compound) waardoor er ook bij hele lage temperaturen een goede grip op de weg is. Verder heeft de winterband een aangepast loopvlak, door de speciale inkepingen (lamellen) heb je ook grip op sneeuw. Voor wie met de auto op wintersport gaat zijn winterbanden dan ook een must.

Het gebruik van winterbanden in de zomer raden wij af. Bij de hogere temperaturen van de zomer wordt het rubber van de winterband te zacht. De band biedt veel minder grip, de remweg wordt te lang en er zijn geen reserves meer voor noodsituaties. Bovendien zal de winterband in de zomer snel slijten.

Meer grip in de sneeuw niet op ijs. Op ijs glij je gewoon weg. De porsche zal gewoon meer vaart hebben gehad en daardoor gaat die gewoon door.
Winterbanden leveren weldegelijk meer grip op ijs.

Dat heb ik zelf ook proefondervindelijk getest door zowel met zomer als winterbanden vol in de ankers te gaan op een plaat ijs op de parkeerplaats van mijn toenmalig werkgever.

Tuurlijk, ijs is altijd kut en je remweg is sowieso langer dan op asfalt , maar je hebt met winterbanden zeker meer grip op ijs.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 234FaTaLiTy
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 00:07
Wat voor winterbanden heb je? A-merk banden, C-merk banden? Wat voor auto? Hoe breed zijn de banden, etc etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:58
Hoe dat kan?
- Type band (Winterband in NL is niet geheel gelijk aan bijv. een winterband in Scandinavië waar ze geregeld met ijs te maken hebben, nog buiten uiteraard de kwaliteitsverschillen tussen merken en prijsklassen)
- Dan heb je nog Winterbanden + Spikes voor het echte ijs-werk (bestaan niet voor niets, al is de noodzaak iets verminderd door de standaardisatie van ABS in auto's)
- Spanning (vooral niet te weinig, rubber is al zachter)
- Rijstijl
- ...
Uiteindelijk is ijs inderdaad gewoon glad :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RADRIGUZ
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 20-08 12:02
Haha, ook ik verbaasde me er zojuist over! Ikzelf heb een Audi A3 Quattro met TS830's, moest vandaag voor onderhoud naar de garage. Heenweg door de sneeuw ging prima! Veel grip en kon alleen glijden op plekken die echt nog vol lagen met rulle sneeuw.

Krijg ik een andere A3 terug als leenauto, met winterbanden, Michelin nogwat, in vergelijking met m'n eigen auto hadden deze nul grip. Niet weg kunnen komen bij stoplichten, wielen die blokkeren tijdens het remmen en dat soort ongein.

Banden maken een wereld van verschil qua remafstand, een combi van 4wd en goede banden is nog beter voor je acceleratie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boermansjo
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 13:08
Tja omgekeerd zie ik ook geregeld. Stukken waar ik met mijn arme Hyundai i20 en zomerbanden (nog steeds de originele bij aankoop) vlot door geraak en dan een Mercedes E klasse die gewoon stil staat en niets meer kan doen. (buiten uitstappen en beginnen duwen)

Gewoon voorzichtig rijden en aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23-08 20:49
McKaamos schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 12:26:
[...]

Winterbanden leveren weldegelijk meer grip op ijs.

[YouTube: Tested: Winter vs. All-Season vs. Summer Tires on Ice I Tire Rack]

Dat heb ik zelf ook proefondervindelijk getest door zowel met zomer als winterbanden vol in de ankers te gaan op een plaat ijs op de parkeerplaats van mijn toenmalig werkgever.

Tuurlijk, ijs is altijd kut en je remweg is sowieso langer dan op asfalt , maar je hebt met winterbanden zeker meer grip op ijs.
Maar meer is niet voldoende. Als je met je winterbanden 25 meter doorschuift ga je ook zo'n beetje alles wat voor je staat raken, alleen iets minder hard. De grip van elke band behalve spijkerbanden op ijs is gewoon drama. Winterbanden zijn niet voor niets M+S (Mud+snow) omdat het profiel voor grip in modder en sneeuw is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-08 12:49
Boermansjo schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 13:02:
Tja omgekeerd zie ik ook geregeld. Stukken waar ik met mijn arme hyundai i20 en zomerbanden (nog steeds de originele bij aankoop) vlot door geraak en dan een mercedes E classe die gewoon stil staat en niets meer kan doen. (buiten uitstappen en beginnen duwen)

Gewoon voorzichtig rijden en aanpassen.
Is ook een kwestie van gewoon voertuigbeheersing. Die E klasse heeft minder grip op zijn kont. Soms kan het dan helpen om de traction control uit te zetten en hem wel te laten slippen. Echter, traction staat dat niet toe en gooit de motor dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diefightdie
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:25
En door dit soort mensen krijgen we in de winter zoveel ongelukken! :(

No offence persoonlijk, maar winterbanden helpen voor meer grip tijdens winterse omstandigheden.
Het is geen heilig reddingsmiddel wat ineens slippen voorkomt en rijden op ijs mogelijk maakt.

Waarschijn heeft de porsche hogere kwaliteit winterbanden alsmede meer gewicht op de wielen.

[ Voor 6% gewijzigd door diefightdie op 22-01-2019 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
1 Porsche met vierwielaandrijving gezien zien die 80 reed zonder enkel probleem. Hoe kan dat ?
Tot dat ie even moet remmen of sturen. Je kan prima met 200km/u rechtdoor rijden over de sneeuw, tot dat er ook maar iets een heel klein beetje verkeerd gaat en is het einde verhaal.

Winterbanden geven je wat meer grip, maar het is geen magisch iets waardoor het is alsof ijs en sneeuw er niet meer zijn. Juist de gasten die gewoon lekker 100km/u op de snelweg gaan rijden, want winterbanden, zijn de gasten die de ongelukken maken.

Hoe meer ijs en sneeuw er ligt hoe meer je je zal moeten aanpassen, daar veranderen winterbanden niets aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:59

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als je echt grip wilt op sneeuw heb je spijkerbanden nodig. Maar die zijn in ons kikkerlandje, waar iedereen ineens half in paniek is als er twee vlokjes vallen, verboden.

Having said that: winterbanden met wat meer grip helpt, maar het is niet zaligmakend. Ook elektronische foefjes niet. Wat dan wel: je eigen ervaring en feeling met de auto. Wat kan wel, wat kan niet, hoe voorzichtig ben je en vooral jezelf geen vals gevoel van veiligheid geven. Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik kom nog steeds liever heel dan snel aan ;)

Vorig jaar met die sneeuwstormen naar de Efteling gereden (dont ask ;) Je auto moeten zoeken op een ingesneeuwde parkeerplaats terwijl je niet zeker weet waar ie staat was mijn enige attractie die dag :() In een Passat uit 2003 op zomerbanden. Gewoon rustig, auto aanvoelen en vooral niet willen rijden zoals je normaal snelweg rijdt. Heb denk ik max 80 gereden op de snelweg, ging prima. Dat in tegenstelling tot de leasebakken die me op de volbesneeuwde linkerbaan met ongetwijfeld winterbanden en dat valse gevoel voorbij zoefden. En we bij het knooppunt weer in de vangrail tegenkwamen :X

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:58
The Eagle schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 15:16:
Als je echt grip wilt op sneeuw heb je spijkerbanden nodig.
Niet voor sneeuw hoor, puur voor grip op ijs. In de sneeuw hebben die niet of nauwelijks voordeel (sommigen zijn zelfs slechter in de sneeuw dan "reguliere" winterbanden). Sneeuw zelf is het probleem niet, een goede winterband heeft daar prima grip in/op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
diefightdie schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 14:47:
[...]

En door dit soort mensen krijgen we in de winter zoveel ongelukken! :(

No offence persoonlijk, maar winterbanden helpen voor meer grip tijdens winterse omstandigheden.
Het is geen heilig reddingsmiddel wat ineens slippen voorkomt en rijden op ijs mogelijk maakt.

Waarschijn heeft de porsche hogere kwaliteit winterbanden alsmede meer gewicht op de wielen.
Ik reed niet eens een rotonde op het was een rechte stuk weg.. :?.
Overigens iemand ervaring met Nokian WRD4?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2019 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
diefightdie schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 14:47:
[...] Waarschijn heeft de porsche hogere kwaliteit winterbanden alsmede meer gewicht op de wielen.
En een veel betere techniek (electronica) om de stabiliteit op de weg te verhogen. Dat is echt een wereld van verschil met goedkopere en/of oudere auto's.
Verwijderd schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 15:43:
[...] Overigens iemand ervaring met Nokian WRD4?
Allemachtig, nu de link van Hackus in "Winterbanden?" al glad vergeten :? 8)7 (pun inteded)

[ Voor 27% gewijzigd door Room42 op 22-01-2019 15:51 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pep_82
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-08 14:14
Ik denk dat vierwiel aandrijving en zowel ESR (Electronic Stability Control) op de gehele aandrijflijn een heel stuk schelen. Echter als er een ijsplaat ligt en de Porsche trapt op de rem glijdt deze net zo hard van de weg af.
En zoals boven gezegd, winterbanden zijn ook niet zaligmakend, ze gaan niet de situatie op de weg oplossen. Ja, ze zijn beter dan zomerbanden, nee je moet zelf nog steeds met verstand rijden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:23

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Modbreak:Zoals hier al eerder genoemd, er is een verzameltopic voor winterbanden: Winterbanden - Ervaringen en Discussie - Deel 2
Daar mogen vragen verder gesteld worden, dit topic gaat dicht.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.