Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fevo-1190
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 20:22
Mijn vraag
Ik zou graag zelf m’n boekhouding willen doen aangezien ik een boekhouder te duur vind voor wat hij voor mij moet doen(lijkt).
Is dit redelijk eenvoudig te doen voor een zzp’er met weinig bonnetjes?
Fakturen gaan overigens nog via papier en post(bon,word faktuur maken).

Relevante software en hardware die ik gebruik
Nog niks dat is een vraag voor jullie...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Moneymonk/e-boekhouding.

Moet natuurlijk elkaar kwartaal een aangifte doen en moet natuurlijk mijn tank/onderhoud bonnen kunnen inscannen en gereedschap bonnen.
En hoe zit het met het verwerken van papieren fakturen die ik wel via words maak.

Betaal momenteel €178 per maand en dat lijkt me gewoon erg veel ondanks dat alles goed verloop.
Ik investeer jaarlijks gemiddeld €1000 euro aan gereedschap maar.
En voor de rest zijn het autokosten(bedrijfswagen) en natuurlijk werkkleding en soms een etentje met wat collega’s.
Niks heel groot en boeiends natuurlijk.

Beste antwoord (via fevo-1190 op 22-01-2019 18:51)

• BertS
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-04 17:14
Er komen natuurlijk allerlei pakketten voorbij hier, daar ga ik niets aan toevoegen.
Als je bereid bent om zelf bijte blijven met fiscale ontwikkelingen, is het niet onmogelijk. Informatie over de meest voorkomende en voordehandliggende aftrekposten wordt via elke site die aandacht van ondernemers wil wel verspreid. Informatiebronnen genoeg.
Addertjes zitten in mogelijke fouten die potentieel leiden tot boetes en naheffingen. Denk aan onterecht aftrekken btw tankbonnetjes (bonnetje niet meer leesbaar), maar ook aan genoemde etentjes: deels wel, deels niet aftrekbaar, btw wel/niet aftrekbaar, wat anders kan zijn dan kosten.

Aangezien je nu vanaf 'niets' komt, is m.i. de stap naar 'alles zelf doen' wel heel erg groot. Mijn advies is, wat anderen ook al hebben aangegeven: zoek een boekhouder die je modern leert werken (als in: samenwerken via een online applicatie). Doe dan zelf de kwartaalaangiftes btw en laat de jaaraangifte (met correctie btw privé en consorten) over aan de boekhouder.
Je kunt dan waarschijnlijk met weinig moeite 1500 per jaar besparen, waardoor je boekhouder je niet 'meer kost dan je gereedschap', én je daarbij zelf ook nog eens groeit naar meer kennis.
Later kun je altijd nog overwegen meer zelf te gaan doen. Maar een boekhouder/adviseur achter de hand hebben is zeker niet verkeerd.

De 'boekhouder-als-waardevolle-adviseur-die-zichzelf-terugverdient' is voor mijzelf niet direct overtuigend. Want hoe maak je dat terugverdienen meetbaar? Ten opzichte van wat? Als hij je vertelt over investeringsaftrek, is die aftrekpost dan elke jaar dat hij voorkomt onderdeel van het verdiende bedrag? Voor mij is dat maar één keer, de volgende keer check ik zelf de bedragen en voegt zijn advies daar niets meer aan toe.
Waarde zit denk ik voor veel zzp-ers meer in de genoemde addertjes (representatiekosten, etentjes), hoewel ook dat best leerbaar is.

Resumé:
- Regel een geschikte tankpas voor jouw gebruik
- Zoek een boekhouder met wie je digitaal samenwerkt ipv op papier. Dat kan met tientallen softwarepakketten. Meestal ook met extra gemak zoals automatisch inlezen van je bankmutaties (let op of jouw bank ondersteund wordt door het te kiezen boekhoudpakket, en dan wel met een *automatische* bankkoppeling)

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Volg een boekhoudcursus :P

Mijn vader deed het altijd zelf, maar ik moet bekennen dat het mij persoonlijk niet ligt...

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fevo-1190
Lethalis schreef op maandag 21 januari 2019 @ 21:41:
Volg een boekhoudcursus :P

Mijn vader deed het altijd zelf, maar ik moet bekennen dat het mij persoonlijk niet ligt...
Of het je ligt ja of nee .. het kan me aardig wat geld besparen om het zelf te doen.
En als je een app/programma heb waarmee je bonnen etc kan scannen en dat gewoon wekelijks/dagelijks bijhoud dan lijk mij (correct me if im wrong) niet zo heel veel werk.
Zeker gezien het aantal bonnetjes en investeringen die ik heb.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DCV191283
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09-05 10:20
Of je het zelf kan doen? Ja, er is nergens een eis dat het door een boekhouder/accountant gedaan moet worden. Of het handig is?

Ga eens in overleg met je boekhouder of je iets kan doen waardoor het wat goedkoper kan. Een deel zelf inboeken met een simpel boekhoudpakket wat je boekhouder ook kent of een andere manier van aanleveren, de verkoopfacturen maken in een pakket waarin de boekhouder de rest van de administratie kan doen. Zomaar een paar puntjes waar je kan beginnen. De volledige administratie, jaarrekening en aangifte zelf gaan doen is echter nogal een stap en kan, als je het niet goed doet je veel meer kosten dan die € 2.150 die je nu per jaar betaald, dus let wel op waar je aan begint.

Eens goed rondkijken naar een andere boekhouder zou je ook al één en ander op kunnen leveren. Er zijn zat administratiekantoren die (als het echt zo simpel is als je aangeeft) voor minder dan die € 2.150 per jaar willen werken.

Bedenk ook: hoeveel uur gaat het je kosten om de administratie te doen en hoeveel van die tijd ben je nu gewoon aan het werk. Gemiste omzet kost je ook geld.

En als laatste: Ik werk zelf op een accountantskantoor, ik kan prima een hamer vast houden en weet ook echt wel hoe ik een zaag moet gebruiken. Maar als je mij jouw werk laat doen wordt het gegarandeerd een bende.... Bedenk goed of je in staat bent om deze "klus" te gaan doen, of dat het uit gaat lopen op een bende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:49
Goede boekhouder betaal je z'n bedrag omdat hij de regelgeving kent en je hopelijk ook adviseert over de wel of niet eventuele aftrekbaarheid van kosten.

Dus ja, je kan het zelf doen als je voldoende kennis hebt. Misschien laat je geld liggen, misschien moet je gewoon een goede boekhouder zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
Betaal je nu EUR 178 per maand voor boekhouding bedoel je?

Je bent een ZZPér met weinig bonnetjes cq lage omzet?

Dan zou ik goedkoper persoon zoeken. Rond 400 per jaar kom je al een heel eind.

Een belastingadviseur lijkt me een betere optie dan een boekhouder. Je hebt maar een paar bonnetjes, Belastingadviseurs pakken ook de boekhouding op (balans etc). Je houdt zelf de kilometers en uren bij, doet zelf de bonnetjes etc en de BTW aangifte per kwartaal.

Een goede adviseur verdient zn geld terug....(maar in jouw geval is het wellicht een beetje prijzig 178 per maand)

[ Voor 89% gewijzigd door LucyLG op 21-01-2019 22:26 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik gebruik acumulus en ik vind het erg eenvoudig in gebruik.
Van de software worden ook cursussen gegeven voor een paar tientjes, misschien kan je eerst eens zo'n avond volgen om te zien of het iets voor je is.

En als je het samen met een boekhouder wilt doen heb ik hier onder nog wel een link naar een goede.
https://www.meerovercijfers.nl/ondersteuning-acumulus/

[ Voor 61% gewijzigd door Ernemmer op 22-01-2019 07:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fevo-1190
LucyLG schreef op maandag 21 januari 2019 @ 22:19:
Betaal je nu EUR 178 per maand voor boekhouding bedoel je?

Je bent een ZZPér met weinig bonnetjes cq lage omzet?

Dan zou ik goedkoper persoon zoeken. Rond 400 per jaar kom je al een heel eind.

Een belastingadviseur lijkt me een betere optie dan een boekhouder. Je hebt maar een paar bonnetjes, Belastingadviseurs pakken ook de boekhouding op (balans etc). Je houdt zelf de kilometers en uren bij, doet zelf de bonnetjes etc en de BTW aangifte per kwartaal.

Een goede adviseur verdient zn geld terug....(maar in jouw geval is het wellicht een beetje prijzig 178 per maand)
Wat ik nu doe is alle bonnen achter me juiste afschriften en alles zit op volgorde (datum).
Omzet zit ik rond 70/80.000 is een beetje variërend.
Ik functioneer als voorman/uitvoerder op de bouw.
Ik krijg eigenlijk altijd uren( zelfde fakturen elke week).
En einde van een bouw een “winstpremie”.
Daarnaast heb ik natuurlijk tankbonnen,onderhoud,gereedschap en kleding.
Echt niet heel spannend en dus daarom vind ik persoonlijk en denk ik dat dat goedkoper kan.
Freezerator schreef op maandag 21 januari 2019 @ 22:12:
Goede boekhouder betaal je z'n bedrag omdat hij de regelgeving kent en je hopelijk ook adviseert over de wel of niet eventuele aftrekbaarheid van kosten.

Dus ja, je kan het zelf doen als je voldoende kennis hebt. Misschien laat je geld liggen, misschien moet je gewoon een goede boekhouder zoeken?
Kennis nee nog niet, maar ben niet te lui om te leren.
Kijk als ik ergens kosten op kan besparen is dit het denk ik wel.

[ Voor 18% gewijzigd door fevo-1190 op 22-01-2019 06:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brambulance2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 25-04 10:14
Misschien een online tool zoals https://www.digibtw.nl/ ? Kan je het zelf doen met wat aanwijzingen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leto001
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-05 23:53
Je kan met online boekhoudpakketten als Reeleezee en Moneybird heel goed je eigen administratie bijhouden en zelf btw aangifte doen. Dat is echt geen hogere wiskunde. Mijn boekhouder maakt dan 1x per jaar de jaarcijfers op en corrigeert als het nodig is de BTW aangifte en doet gelijk aangifte IB voor mij en mijn vrouw. Scheelt hoop gedoe, maar kost wel geld. Wellicht is een belasting adviseur goedkoper, maar ik zou wel kijken of je dan dezelfde kwaliteit krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

DCV191283 schreef op maandag 21 januari 2019 @ 22:10:
[...]
Ga eens in overleg met je boekhouder of je iets kan doen waardoor het wat goedkoper kan. Een deel zelf inboeken met een simpel boekhoudpakket wat je boekhouder ook kent of een andere manier van aanleveren, de verkoopfacturen maken in een pakket waarin de boekhouder de rest van de administratie kan doen.
[...]
Dit of ga evt. informeren bij een andere boekhouder. Ik heb bij de boekhouder vaak zat gezien dat zzp'ers / ondernemers aan komen zetten met letterlijk een jumbo-tas vol papier. Dát is wat het duur maakt. Er zijn boekhouders genoeg die een systeem hebben waarbij je online inlogt om alles in te geven. Facturen e.d. scan je zelf in, upload je in het online systeem, je vult zelf de relevante bedragen in en de boekhouder hoeft alleen nog maar een snelle controleslag uit te voeren. Scheelt aanzienlijk in de kosten...

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Harrie_ schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 08:46:
[...]

Dit of ga evt. informeren bij een andere boekhouder. Ik heb bij de boekhouder vaak zat gezien dat zzp'ers / ondernemers aan komen zetten met letterlijk een jumbo-tas vol papier. Dát is wat het duur maakt. Er zijn boekhouders genoeg die een systeem hebben waarbij je online inlogt om alles in te geven. Facturen e.d. scan je zelf in, upload je in het online systeem, je vult zelf de relevante bedragen in en de boekhouder hoeft alleen nog maar een snelle controleslag uit te voeren. Scheelt aanzienlijk in de kosten...
Rondkijken is een goede. Zelf alles uploaden in een online systeem e.d. is handig en kan je (relatief veel) geld schelen, maar grote kans dat de "snelle controleslag" echt héél snel is en dat er feitelijk weinig meer wordt gedaan dan het maken van een jaarrekening (is vaak toch automatisch), BTW aangiftes (is ook vaak automatisch) en digitale opslag van je gegevens. Je betaald dan voornamelijk voor de licentie van het pakket, iemand die per mail antwoord kan geven op eventuele vragen en wat overhead.

Bedenk wel: "pay peanuts, get monkeys"

Voor 2k per jaar zou ik niet veel meer dan 25-30 uur aan jouw administratie willen besteden. Dat is 2 - 2,5 uur per maand. Zo veel is dat al niet, als je 1,5k zou kunnen besparen om e.e.a. zelf te doen moet je jezelf wel de vraag stellen of dat echt uit kan. Als jij de bespaarde taken in minder dan 2 uur per maand kan uitvoeren moet je het zeker doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Froomie
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 04-02 21:54
Je zou het een tijdje zelf kunnen doen met bijvoorbeeld e-boekhouden. Op zich is 178 euro niet veel als je ook aangifte BTW, jaarrekening, licentie voor software e.d. meerekent.Een ander goed online pakket is Jortt.nl (heb ik info bij opgevraagd tijdens een open dag van de KvK). Ikzelf heb alleen ervaring met Exact online. Dit is een heel overzichtelijk pakket, maar kost relatief veel. Maar ik kan het ook voor je doen eventueel. Of dat een kostenbesparing oplevert, is echter de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Tehh schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 08:57:
[...]
Als jij de bespaarde taken in minder dan 2 uur per maand kan uitvoeren moet je het zeker doen.
Waarom zou je dat in minder dan 2 uur moeten doen?

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robvdheijden
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09-05 23:51
Ik denk dat het probleem hier het tarief van de boekhouder is.
Wij hebben zo te zien veel meer boekhouding op jaarbasis. En betalen de boekhouder minder per jaar dan wat die van jouw per maand kost. Met zulke woekertarieven lijkt mij heronderhandelen niet eens nodig maar gewoon op zoek naar een andere.

Wij doen wel alle voorbereidingen zelf waardoor de boekhouder de boekhouding alleen controleert en de aangiftes doet.

[ Voor 16% gewijzigd door robvdheijden op 22-01-2019 09:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:19

The Eagle

I wear my sunglasses at night

^^^ dat idd. Mijn zus is ook ZZP en is meen ik 2 tientjes per maand kwijt. Ligt r aan welke afspraken je maakt en of je evt zelf iets doet aan codering meen ik. maar codering is simpel, kwestie van zelf op de factuur een nummertje zetten waar het onder valt. Dat kan een aap nog :P

Zou als ik jou was eens een belrondje doen naar boekhouders in de regio, en zsm bij die huidige weggaan.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 00:26
Wat ik mis is de vraag of je 't leuk vindt om te doen. De opmerking dat een goede adviseur z'n geld terugverdient omdat 'ie alle kennis paraat heeft klopt in beginsel wel, alleen de meeste mkb'ers hebben nou ook weer niet zo veel handige regelingen waar ze gebruik van kunnen maken. De site van de belastingdienst is je vriend :)

Als je het leuk vindt is het daarnaast ook wel handig als je het een beetje gedisciplineerd kan doen. Je hebt toch iedere maand/kwartaal/jaar weer de nodige aangiftes die je moet doen. En 't is wel handig als je alles up2date hebt zodat je tijdig je aangiftes kan indienen.

Zelf goede ervaring met Jortt. Ook e-boekhouden is op zich een prima tool, maar had zelf een wat mindere ervaring met het versturen van een factuur (een lege mail die naar een klant ging), en ben toen overgestapt op Jortt. Dit soort tools maken het zo makkelijk, dat je op zich ook weinig achtergrondkennis nodig hebt. Vaak hebben elk van die tools ook wel FAQs die je gewoon uitleggen wat je zou moeten doen.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falastine
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 07-05 11:21

Falastine

Think about my signature...

Zelf zit ik met dit dilemma. Een goede boekhouder zoeken is best lastig op internet. Er is geen website ofzo waar ze waarderingen krijgen.

Maar wellicht zelf proberen met Jortt.nl heb enkel webshops en ben pas begonnen. Maar zolang je met Stripe een koppeling kan maken ben ik al tevreden dan is 70% al gedaan voor mij.

Experience is what you get when you don't get what you want.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fevo-1190
Wow bedankt voor alle reacties!

Zoals ik al zei is mijn boekhouding echt te verwaarlozen.
Het meeste is de tankbonnetjes.
M’n boekhouder gaat elk jaar paar euro omhoog.
En voor m’n gevoel kan het niet moeilijk zijn.
En dit is toch een manier om weer te besparen.
Plus lijkt me het niet erg om te doen en erg leerzaam.
Maar hoe doe je dat via een programma met papieren fakturen?
Kan je die gewoon inscannen dat die hem herkent of heeft niemand hier ervaring mee?

Kijk mooiste is als ik even begeleiding krijg en eventueel elk kwartaal of met de eindrekening er iemand met verstand ervan naar laat kijken.
Dat doe ik dan niet bij m’n huidige boekhouder, want dan zal een beetje raar overkomen.

Voor mij is het weer een uitdaging en ik denk dat ik per maand misschien paar uur eraan kwijt ben.
Maar dat kan alleen als je up-to-date blijf.
Daarom zou een app ideaal zijn waar je meteen je bonnetjes en faktuur in kan scannen via telefoon/ipad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy55
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-04 06:47

Speedy55

www.jpl-racing.nl

Persoonlijk zou ik het niet compleet zelfstandig doen, zie vaak genoeg fouten in een administratie van een zzp'er die het zelf doet.

Maar bij bijvoorbeeld ons boekhoudpakket, heb je een cliënt versie, waarbij de cliënt zelf kan boekhouden en het administratiekantoor de controle heeft.

Voordeel aan dit pakket is ook dat je je facturen kan inscannen en mailen naar de software en dat deze dan ingeboekt word. Ook de zakelijke bankrekening kan je automatisch laten inlezen. De software is zelflerend, dus het gaat steeds meer automatisch, maar je hebt wel het voordeel dat de boekhouder er dan achteraf wel naar kijkt/controleert. En ja er zit ook een app bij waarbij de losse tankbonnetjes ingescand kunnen worden en naar het pakket getransporteerd worden.

JPL-Racing --- iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:58
Voorheen deed een boekhouder mijn boekhouding voor 900 euro per jaar. Ik elke keer facturen handmatig in Excel maken, vervolgens eens per kwartaal de hele rotzooi uitprinten/kopieren en dan mocht de boekhouder het handmatig in Snelstart zetten.

2 jaar terug besloten zelf SnelStart aan te schaffen. 15 euro per maand voor InKaart, vervolgens de facturen met Snelstart maken ipv handmatig in Excel(minder fouten!), direct overzicht van inkomsten, uitgaven en bedrijfsresultaat, niet eens per maand de map met facturen doorbladeren om te kijken wat betaald is en wat niet en daarnaast scheelt het de boekhouder heel wat werk. Die controleert nu eens per kwartaal de boel, doet BTW aangifte, doet de jaarrekening en de belastingaangiftes. Prijs is gedaald van 900 euro naar 650 euro. Voordeel is ook dat ik niet meer elk kwartaal met geprinte documenten langs hoef te komen, mailtje "het staat erin, doe je de controle en BTW?" is voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fevo-1190
Speedy55 schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 10:29:
Persoonlijk zou ik het niet compleet zelfstandig doen, zie vaak genoeg fouten in een administratie van een zzp'er die het zelf doet.

Maar bij bijvoorbeeld ons boekhoudpakket, heb je een cliënt versie, waarbij de cliënt zelf kan boekhouden en het administratiekantoor de controle heeft.

Voordeel aan dit pakket is ook dat je je facturen kan inscannen en mailen naar de software en dat deze dan ingeboekt word. Ook de zakelijke bankrekening kan je automatisch laten inlezen. De software is zelflerend, dus het gaat steeds meer automatisch, maar je hebt wel het voordeel dat de boekhouder er dan achteraf wel naar kijkt/controleert. En ja er zit ook een app bij waarbij de losse tankbonnetjes ingescand kunnen worden en naar het pakket getransporteerd worden.
En wie is ons?
Kijk dat is misschien wel de ideale situatie.
Dat je alleen gecontroleerd word en zo nodig gecorrigeerd.
Dat scheelt natuurlijk werk voor de boekhouder en kosten voor mij.
Kijk het mag van mij best wat kosten de boekhouding , maar voor wat ik doe 178 euro per maand dan ga ik me afvragen of dat niet beter en goedkoper kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:12
Toen ik nog een eigen bedrijf had betaald ik 180 euro per jaar om de boekinghouding te laten controleren.

Ik deed wel jaarlijkse aangifte en niet per kwartaal en boekte zelf alles in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prop-er
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-04 14:14
Wij zijn vorig jaar als eenvoudig ZZP bedrijfje gestart. Allemaal heel kleinschalig, dus weinig aftrekposten, simpele regelgeving en weinig administratie.

Na een aantal pakketten te hebben geprobeerd zijn we met Bobbie Excel boekhouden verder gegaan. Simpel, overzichtelijk, compact, eenvoudig op een usb stick of in de cloud te backuppen, En het is gratis.

Je kunt de beveiliging in Excel opheffen om de opzet van boekhouding naar eigen wens aan te passen..

Link: https://excel-boekhouden.nl/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freezerator
Ik hoor iedereen hoe het goedkoper moet, maar toen ik zelf nog wat klantjes deed zorgde ik dat met mijn advies ik al terugverdiend was. Krijg je wel/niet advies erbij voor die 178 euro per maand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fevo-1190
Freezerator schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 13:10:
Ik hoor iedereen hoe het goedkoper moet, maar toen ik zelf nog wat klantjes deed zorgde ik dat met mijn advies ik al terugverdiend was. Krijg je wel/niet advies erbij voor die 178 euro per maand?
Wat voor advies wil je geven op zoiets kleinschaligs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hdr00
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 04-03-2019
*knip*, spammen van eigen product is niet gewenst..

[ Voor 89% gewijzigd door F_J_K op 22-01-2019 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonVH
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01-05-2020
Kijk eens bij Minipak.nl. Voor rond de 100 euro (eenmalig) heb je een prima werkend boekhoudpakket met volop instructies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-05 22:54
fevo-1190 schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 13:13:
[...]

Bijvoorbeeld dat er investeringsaftrek bestaat, je met een tankpas de btw over je brandstof en parkeerkosten kunt terugvorderen, etc. Er is met dit soort dingen waanzinnig veel geld te besparen. Mijn boekhouder/accountant is ook niet gratis, maar die maakt er een sport van om meer te besparen dan dat hij me kost :+ Zo houden we elkaar 'lekker scherp' om er maar 's een mooie bullshitbingo in te gooien :D

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Outdated
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 27-03 16:28
een zzp/mkb tankpas aanvragen schilt ook enorm veel tijd/werk. Geen losse bonnetjes meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Outdated schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 15:06:
een zzp/mkb tankpas aanvragen schilt ook enorm veel tijd/werk. Geen losse bonnetjes meer.
Eens, enige is dat die dingen ook weer geld kosten en je even moet zoeken naar degene die waar voor het geld levert. Wij zijn het meest tevreden over MTC (multi tank card) tot nu toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:36

BCC

Bouw zit op zon 65 euro per uur? Dus plat gezegd, als je het leuk vind en in minder dan 3 uur per maand kan doen, dan kan het inderdaad goedkoper.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezerator
fevo-1190 schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 13:13:
[...]

Ik zorgde dat ik een persoonlijk gesprek had en daar volgde fiscale advies uit. Ook bij de normale zzp-er is er gewoon voordeel te behalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:39
Ik vind het erg eenvoudig om eerlijk te zijn. Zelf zit ik bij e-boekhouden en er is eigenlijk weinig wat je verkeerd kan doen. Je kan eenvoudig facturen invoeren/maken en deze worden direct verwerkt in de boekhouding. Daarnaast wordt je rekening gekoppeld aan je account, zodat je transacties eenvoudig kan linken aan facturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwikbal
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-05 21:37
Mocht je een zakelijke Rabobank rekening hebben, dan kan je Tellow overwegen. Al je betalingen via je zakelijke rekening worden dan, nadat je een fotootje van de bon hebt gemaakt, weggeboekt. Kosten zijn als je weinig facturen af te handelen hebt heel beperkt (5 euro per maand, plus 29 cent per factuur)

hier kan je exacte kosten per maand berekenen.

WoT/AW: panzerjur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• proatjeboksem
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09-05 10:22
Ik zou zeggen, draai het eens om: als jouw klant zou zeggen "Ik kan zelf wel een hamer vasthouden, stuur die gozer maar naar huis" wat zou je dan tegen hem zeggen? Ik neem aan iets in de trant van
"veel succes en bel maar als je het gerepareerd moet hebben"

Zo moet je denk ik die boekhouder zjjn werk ook zien. Ik zou het ook eerst zelf doen, maar ben er van teruggekomen. En dan had ik ook alleen nog maar facturen, brandstofbonnetjes en telefoonrekeningen.
herstellen was duurder en kostte mij een hoop tijd.

Ik gebruik trouwens wel een online pakket: acumulus (https://www.siel.nl/acumulus/)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:16
fevo-1190 schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 10:18:
Wow bedankt voor alle reacties!

Zoals ik al zei is mijn boekhouding echt te verwaarlozen.
Het meeste is de tankbonnetjes.
M’n boekhouder gaat elk jaar paar euro omhoog.
En voor m’n gevoel kan het niet moeilijk zijn.
En dit is toch een manier om weer te besparen.
Plus lijkt me het niet erg om te doen en erg leerzaam.
Maar hoe doe je dat via een programma met papieren fakturen?
Kan je die gewoon inscannen dat die hem herkent of heeft niemand hier ervaring mee?

Kijk mooiste is als ik even begeleiding krijg en eventueel elk kwartaal of met de eindrekening er iemand met verstand ervan naar laat kijken.
Dat doe ik dan niet bij m’n huidige boekhouder, want dan zal een beetje raar overkomen.

Voor mij is het weer een uitdaging en ik denk dat ik per maand misschien paar uur eraan kwijt ben.
Maar dat kan alleen als je up-to-date blijf.
Daarom zou een app ideaal zijn waar je meteen je bonnetjes en faktuur in kan scannen via telefoon/ipad.
toon volledige bericht
Begin dan allereerst met aan tankpas. Dat geklooi met tankbonnetjes heb ik ook een tijdje gedaan maar is echt om verdrietig van te worden. Met een tankpas is dat stuk van je administratie al veel simpeler.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• BertS
Er komen natuurlijk allerlei pakketten voorbij hier, daar ga ik niets aan toevoegen.
Als je bereid bent om zelf bijte blijven met fiscale ontwikkelingen, is het niet onmogelijk. Informatie over de meest voorkomende en voordehandliggende aftrekposten wordt via elke site die aandacht van ondernemers wil wel verspreid. Informatiebronnen genoeg.
Addertjes zitten in mogelijke fouten die potentieel leiden tot boetes en naheffingen. Denk aan onterecht aftrekken btw tankbonnetjes (bonnetje niet meer leesbaar), maar ook aan genoemde etentjes: deels wel, deels niet aftrekbaar, btw wel/niet aftrekbaar, wat anders kan zijn dan kosten.

Aangezien je nu vanaf 'niets' komt, is m.i. de stap naar 'alles zelf doen' wel heel erg groot. Mijn advies is, wat anderen ook al hebben aangegeven: zoek een boekhouder die je modern leert werken (als in: samenwerken via een online applicatie). Doe dan zelf de kwartaalaangiftes btw en laat de jaaraangifte (met correctie btw privé en consorten) over aan de boekhouder.
Je kunt dan waarschijnlijk met weinig moeite 1500 per jaar besparen, waardoor je boekhouder je niet 'meer kost dan je gereedschap', én je daarbij zelf ook nog eens groeit naar meer kennis.
Later kun je altijd nog overwegen meer zelf te gaan doen. Maar een boekhouder/adviseur achter de hand hebben is zeker niet verkeerd.

De 'boekhouder-als-waardevolle-adviseur-die-zichzelf-terugverdient' is voor mijzelf niet direct overtuigend. Want hoe maak je dat terugverdienen meetbaar? Ten opzichte van wat? Als hij je vertelt over investeringsaftrek, is die aftrekpost dan elke jaar dat hij voorkomt onderdeel van het verdiende bedrag? Voor mij is dat maar één keer, de volgende keer check ik zelf de bedragen en voegt zijn advies daar niets meer aan toe.
Waarde zit denk ik voor veel zzp-ers meer in de genoemde addertjes (representatiekosten, etentjes), hoewel ook dat best leerbaar is.

Resumé:
- Regel een geschikte tankpas voor jouw gebruik
- Zoek een boekhouder met wie je digitaal samenwerkt ipv op papier. Dat kan met tientallen softwarepakketten. Meestal ook met extra gemak zoals automatisch inlezen van je bankmutaties (let op of jouw bank ondersteund wordt door het te kiezen boekhoudpakket, en dan wel met een *automatische* bankkoppeling)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EU_RAZER
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 05-12-2024
Heb de eerste 2 jaar het ZZP boukhoudprogrammatje van Davilex gebruikt. Daarmee kon ik ook elke 3 maanden mijn btw aangifte doen (deed dat programma zelf). Moest wel aan het einde van het jaar iemand hebben die de jaarrekening maakt (was in mijn geval een nichtje maar dat zou zo'n 750 euro kosten bij een boekhouder).

Voor 2019 overgestapt naar een online boekhouder, die alles regeld voor 49 euro per maand. Ik moet uiteraard wel zelf mijn bonnen en facturen invoeren (online dus) maar de rest doen zij.

Je kan dus heel goed zelf wat doen en een boekhouder wat laten doen en dan ben je een stuk minder kwijt dat 180 euro per maand.

[ Voor 0% gewijzigd door EU_RAZER op 22-01-2019 18:25 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fevo-1190
Pff hoop informatie merk ik wel.
Tankpas is inderdaad erg slim en makkelijk om alles op 1 faktuur te hebben en parkeren is er ook makkelijk bij.
Even oriënteren en dan zal ik die ook snel aanschaffen.
Dan een online boekhouder lijk me inderdaad op dit moment meest verstandig.
Nog tips of boekhouders die worden aanbevelen(stuur pb naar me).

Ik wil toch een cursus gaan volgen dit jaar om het in loop der jaren het zelfstandig te gaan doen.
Het heeft in ieder geval m’n interesse gekregen en lijk me heel handig om alles te weten.

Bedankt voor alle reacties en vergeet geen aanbevelingen door te sturen aub.
Heb hier echt wat aan gehad !
Had niet verwacht zoveel reacties te krijgen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertS
fevo-1190 schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 18:49:
Nog tips of boekhouders die worden aanbevelen(stuur pb naar me).
Welke regio?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fevo-1190
Ben zelf woonachtig in Hardinxveld(vlakbij Dordrecht).
Zuid-Holland

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@BertS als je doorsnee zzp’er bent en blijft dan zijn de opties en trucjes op een gegeven moment wel op. Qua meetbaar maken is het simpel: alles wat je zelf niet had bedacht of gevonden en geld bespaard. Voor iemand die het zelf regelt had je dit zelf kunnen bedenken ;)

Inmiddels hebben wij autos, kantoor, personeel en de hele rambam erbij: komt die accountant/boekhouder tóch weer van pas. Van aftrekpost tot subsidie: allemaal dingen waar die bij helpt, in ons geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertS
NiGeLaToR schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 19:43:
@BertS als je doorsnee zzp’er bent en blijft dan zijn de opties en trucjes op een gegeven moment wel op. Qua meetbaar maken is het simpel: alles wat je zelf niet had bedacht of gevonden en geld bespaard.
Ben het volledig met je eens hoor 😉
Vraag in meetbaar is vooral: alleen eerste keer, of ook herhalend?
Plus dat een fiscalist dan waarschijnlijk meer waarde toevoegt dan een boekhouder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
BertS schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 19:53:
[...]

Ben het volledig met je eens hoor 😉
Vraag in meetbaar is vooral: alleen eerste keer, of ook herhalend?
Plus dat een fiscalist dan waarschijnlijk meer waarde toevoegt dan een boekhouder.
Ja gooi ze een beetje op 1 hoop omdat ons kantoor het allemaal biedt: das handig :)
Maargoed, hoe het ook is: ken ook ondernemers die alles zelf doen. Vinden ze doorgaans vooral leuk :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LucyLG
Falastine schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 10:15:
Zelf zit ik met dit dilemma. Een goede boekhouder zoeken is best lastig op internet. Er is geen website ofzo waar ze waarderingen krijgen.

Maar wellicht zelf proberen met Jortt.nl heb enkel webshops en ben pas begonnen. Maar zolang je met Stripe een koppeling kan maken ben ik al tevreden dan is 70% al gedaan voor mij.
Klopt het heeft mij heel lang gekost er eentje te vinden die betaalbaar is en goed. Belastingadviseur/boekhouder heb ik nu en is echt goud waard.
NiGeLaToR schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 15:04:
[...]

Bijvoorbeeld dat er investeringsaftrek bestaat, je met een tankpas de btw over je brandstof en parkeerkosten kunt terugvorderen, etc. Er is met dit soort dingen waanzinnig veel geld te besparen. Mijn boekhouder/accountant is ook niet gratis, maar die maakt er een sport van om meer te besparen dan dat hij me kost :+ Zo houden we elkaar 'lekker scherp' om er maar 's een mooie bullshitbingo in te gooien :D
Eens!

Ik vind dat een Belastingadviseur absoluut iets toevoegt, ieder jaar. Regels wijzigen ook steeds weer. Er gaan nu bijvoorbeeld geluiden op dat de Belastingdienst de regels gaat aanscherpen wat betreft "ondernemerschap", indien je weinig of geen winst maakt als ZZP'er. Er zullen wel teveel ZZP 'ers zijn, overheidspolicies, en de voordelen worden wellicht beperkter....

Geen belasting betalen is geen optie, te veel creativiteit, regels interpreteren zelf, moet je mee oppassen (bewust of onbewust). De Belastingdienst op de koffie is niet leuk.

Ik doe daarom niks zelf. Adviseur heeft ook een bemiddelende rol want de inspecteur belt die op bij vragen. Tevens is een aangifte van reputabele adviseur ook een aanrader.

De KIA/investeringsaftrek wordt vaak vergeten. Ook wat betreft het urencriterium zie ik vaak dat men die wel bijhoudt inclusief een kilometerregistratie maar veel tijd wordt vergeten. Reistijd?

Vaak worden er teveel horeca bonnen afgetrokken, of BTW daarop.. Aftrek van internet en telefonie, bij thuiswerk, is aan regels gebonden en de adviseur kan daar het meeste voor je uithalen. De uitspraken van de rechters over aftrek wisselen en moet adviseur bijhouden.

Ik hoorde laatst iemand zeggen dat ze deel van de huur aftrok omdat ze een kamer in huis heeft waar ze werkt (doet ze al jaren...). Volgens mij kan dat helemaal niet, maar goed daarom heb ik de adviseur.

[ Voor 99% gewijzigd door LucyLG op 22-01-2019 23:06 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik zou het bij een eenvoudige zzp-administratie gewoon zelf doen. Mijn overwegingen:
- De tijdbesparing van een boekhouder is relatief laag als je bedenkt dat je nog steeds al je kosten en facturen moet aanleveren (dus online invoeren, verzamelen, scannen, etc.). De tijd dat je een map met bonnen en facturen bij de boekhouder dumpt bestaat niet meer. Als ik zelf moet scannen en invoeren dan kan ik het net zo goed zelf meteen in een boekhoudpakket kloppen.
- Geen periodiek terugkerende kosten voor de boekhouder.
- De kennis die je opdoet van belastingregelgeving maakt dat je zakelijk betere keuzes kan maken. Denk aan fiscaal gunstig investeren, splitsen van zakelijk en prive, enz.
- De administratie uploaden in een online/cloud-based omgeving zoals bij de meeste boekhouders tegenwoordig verwachten is vendor-lock in. Zodra het daar staat kun je niet meer makkelijk switchen naar een andere boekhouder of exporteren naar een ander boekhoudpakket.

Toegegeven, met zelf doen betaal je leergeld wanneer je de eerste OB- en IB-aangifte doet. Je moet alles uitzoeken, inlezen en procesmatig (boekhoudpakket, backup, workflow) inrichten. Gratis tips van mij:
1. Richt je rekeningen (in je boekhoudpakket) zo in dat je de vragen van de OB en IB online aangifte kunt beantwoorden.
2. Probeer zoveel mogelijk facturen digitaal te hebben en automatisch uit je mailbox te laten filteren. Scannen van losse bonnetjes en facturen kost veel tijd.
3. Bankier bij een bank die rekeningmutaties in MT940-formaat kan exporteren. Trap niet in val van vendor lock-in met export naar online boekhoudpakketten.
4. Ik schat dat de meeste zzp'ers slechts 1 keer per kwartaal kosten hoeven te boeken. Dat doe je in een paar uurtjes en altijd in de maand dat je de OB aangifte moet insturen en betalen. Iedere week hiermee aan de slag gaan is niet efficiënt wegens opstartoverhead.
4. Aanbevolen boekhoudpakket: GNU Cash, is gratis, zeer stabiel en heeft gedocumenteerde backup en restore faciliteiten.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
@fevo-1190 Je komt uit de bouw begrijp ik. Als ik het naar jou vakgebied trek is het net als DHZen. Er zijn mensen die met DHZ'en de kwaliteit van een professional kunnen evenaren (maar wellicht wat meer tijd nodig hebben) en er zijn mensen die met DHZ'en hun huis laten af fikken. En soms koop je kennis in omdat je die kennis niet hebt of omdat je er geen zin in hebt.

Je kan het prima zelf doen (alleen loop je een bepaald risico dat je fouten niet opmerkt*), je kan het prima uitbesteden en je kan alles er tussen in doen.

* Ik heb genoeg ondernemers gezien die denken dat ze de regels kennen of in hun eigen voordeel kunnen uitleggen. Bijvoorbeeld iemand die vanaf huis een webshop dreef en dus vond dat alle ruimtes in zijn huis waar hij wel eens een doosje voorraad neerzette zakelijk was en dus afgetrokken kon worden (kort door de bocht maar het kwam wel hier op neer). Gaat jaren goed. Totdat je wel gecontroleerd wordt. En dan ben je zuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
Ik zoek overigens een goede belastingadviseur in regio Den Haag (niet voor mijzelf), gaat om een MKB'er (BV) die absoluut advies nodig heeft op gebied VPB, IB, fiscale eenheid, dividend, pensioen, (ge)ruisloze inbreng etc.

Tips mag je sturen per DM uiteraard. Ben erg benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik doe het zelf met een online pakker rompslomp.nl en moet zeggen werkt heerlijk simpel ook de BTW aangifte. Als je geen ervaring met boekhouden hebt zou ik wel hulp vragen bij het inrichten. Verder is het afhankelijk van je werkgebied echt geen rocket sience het belangrijkste is vooral hou het goed bij. Veel zzp'ers gaan onderuit door het vooruit schuiven van hun boekhouding.
PS bonnetjes digitaliseren kan gewoon met je telefoon en een app.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fevo-1190
Frogmen schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 10:40:
Ik doe het zelf met een online pakker rompslomp.nl en moet zeggen werkt heerlijk simpel ook de BTW aangifte. Als je geen ervaring met boekhouden hebt zou ik wel hulp vragen bij het inrichten. Verder is het afhankelijk van je werkgebied echt geen rocket sience het belangrijkste is vooral hou het goed bij. Veel zzp'ers gaan onderuit door het vooruit schuiven van hun boekhouding.
PS bonnetjes digitaliseren kan gewoon met je telefoon en een app.
Ja maar hoe doe je het facturen?
Ons bedrijf werkt nog puur met papieren facturen.
Die willen nog niet digitaliseren ivm verleden en fraude!
Ja bonnetjes digitaliseren kan bijv via “gekko bonnen” die heb ik dan ps gedownload.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Iedere factuur kan je ook printen maar hiermee verstuur je ze meteen via mail. En fraude! Papieren facturen zijn pa fraude gevoelig, naast fout gevoelig. Werkt ook met app op telefoon.
Voor de bonnetjes kan je een app als Adobe Scan of Office Lens gebruiken. De laatste slaat het meteen op als pdf in one drive.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertS
Een beetje offtopic, maar je bent toch zzp-er? Uit je post lijkt het een beetje of je één (grote) klant hebt, dat is nogal een risico (schijnzelfstandigheid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fevo-1190
BertS schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 12:02:
[...]

Een beetje offtopic, maar je bent toch zzp-er? Uit je post lijkt het een beetje of je één (grote) klant hebt, dat is nogal een risico (schijnzelfstandigheid).
Ik werk als uitvoerder/voorman op de bouw.
Hev vaak bouwen van +- 1 tot 2 jaar lang.
Dus werk inderdaad vaak voor 1 bedrijf en waar ik tussendoor weleens kleine klusjes erbij neem.
Klusjes van paar weken bijv.
Ik ben geen timmerman die overal gezet word dus vandaar het voor mij even een andere situatie is.
Pagina: 1