Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warlord
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-07 10:05
Hey,

Ik bezit een tweetal Canon lenzen, 10-18 mm STM en de 18-135 USM nano, waar 67mm filters op kunnen.
Nu zit ik te kijken naar een (beginners) filtersetje, maar kan nog geen keuze maken.

https://www.cameranu.nl/n...variable-nd2-400-kit-67mm
Of
https://www.cameranu.nl/n...ter-kit-ii-67mm-3-filters

De caruba heeft een variabel nd filter, maar twijfel een beetje aan de kwaliteit van caruba door eerdere ervaring met een caruba product.

Wat adviseren jullie voor een beginner? Vanzelfsprekend sta ik ook open voor andere sugesties.
Budget: tot 125 euro

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Variabel nd filter = weggegooid geld zeker op de 10-18. Zie ook Het grote filter topic :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:40

sapphire

Die-hard pruts0r

Een UV filter is ook wat loos dus dat maakt al 2/3e van de kit :+

Caruba ken ik qua filters niet maar snap je denken wel als ik denk aan eigen ervaring met hun accessoires.
Die Hoya kit is ook matig qua kwaliteit aangezien het gewoon goedkope Hoya filters zijn.

Wat wil je met filters bereiken/doen?
Beter 1 goede Pola of ND dan drie matige filters in een kitje :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 00:21

NMH

Moderator General Chat
Het hangt er ook een beetje van af wat je wilt gaan fotograferen wat voor filters nuttig voor je zijn. Als je modellen wilt fotgraferen in een studio waar je de volledige controle hebt over het licht dan heb je bijvoorbeeld niet zoveel aan een ND filter. Als je daarentegen aan landschapsfotografie doet en bewegend water wil "uitsmeren", dan is een goed ND filter juist handig. (En dan wil je ook een flink donker filter; ik heb zelf een 10 en een 6 stops ND filter, en ik gebruik de 6 stopper zelden. Dit terwijl het filter in de ene kit maar 3 stops is.)

Mijn advies zou dan ook zijn wat @sapphire ook zegt; kijk wat je wil fotograferen en welk filter je daar de meeste meerwaarde geeft ("geen" is ook een geldig antwoord hier :)) en spendeer je budget dan aan een kwalitief goed filter van dat type. (Goede filters zijn over het algemeen prijzig.) Je gaat meer plezier beleven aan 1 goed filter dan een setje matige die je zelden gebruikt, en je kunt eventueel later zodra je budget het toe laat nog extra filters er bij kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Wat ik zelf deed (ik had interesse in ND filters):
Ik kocht eerst een el cheapo opschroeffilter bij amazon. Toen ik voelde dat ik het filter nog meer zou gebruiken (dan enkel de eerste week blij uittesten zonder al te veel te letten op de nadelen van een goedkoop filter), kocht ik een filterhouder en een Haida 10 stops. Daar zat overigens wel wat tijd tussen ;). Ik overweeg nu pas een pola.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warlord
[b]sapphire schreef op maandag 21 januari 2019 @ 22:35:[/b
Wat wil je met filters bereiken/doen?
Beter 1 goede Pola of ND dan drie matige filters in een kitje :)
Mijn bedoeling is om komende zomer op grote hoogte (in de bergen) landschappen te schieten. Zon, veel licht en dus vooral buiten en in steden/dorpen zijn dan wel hoofdzakelijk de plaatjes die ik wil schieten. Geen studio werk.

Let wel ik ben beginnend met een dslr.
Een UV zou op grote hoogte van toegevoegde waarde kunnen zijn heb ik ergens gelezen. Een polarisatie/ grijs filter zou juist weer iets met blauwe lucht moeten doen?

Aan welk soort filter ga ik nou het meeste hebben? En dan welke voor een acceptabele prijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdoorn
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-05 22:52
Een polarisatie/ grijs filter zou juist weer iets met blauwe lucht moeten doen?

Aan welk soort filter ga ik nou het meeste hebben? En dan welke voor een acceptabele prijs
Pola is geen grijs filter. Maar polariseert het licht. Inderdaad de lucht wordt blauwer, schitteringen in water gaan weg, ramen spiegelen soms minder, en planten kunnen soms iets mooiere kleur krijgen..
Perfect voor de bergen. Duurdere filters hebben betere lichtdoorlatendheid. (dus wordt die dure 2.8 lens een 3.2 lens en geen 4.8F lens als je het pola filter er voor zet)

Andere tip is een grijs verloop filter. vaak is het contrast tussen landschap en lucht te groot voor een mooie foto. Hiermee maak je de lucht wat donkerder zodat het landschap beter belicht kan worden.

Voor de beginnende fotograaf zou ik een goedkoop setje cokin filters uit china laten komen om eens lekker te experimenteren.
Dus een houder voor op je lens en vierkante glaasjes die je er voorin schuift. Neem je naast grijs verloop ook nog wat andere kleur verlopen en je hebt er gelijk een mooie zonsondergang bij.

https://www.aliexpress.co...p-series/32825050116.htmlVoorbeeld van aliexpress

Ronald van Doorn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMH

NMH

Moderator General Chat
warlord schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 19:42:
[...]
Mijn bedoeling is om komende zomer op grote hoogte (in de bergen) landschappen te schieten. Zon, veel licht en dus vooral buiten en in steden/dorpen zijn dan wel hoofdzakelijk de plaatjes die ik wil schieten.
Een polarisatiefilter kan je daar helpen om het blauw van de lucht dieper te maken. Door aan het filter te draaien (een polarisatiefilter kun je draaien ten opzichte van de lens) kun je het effect sterker en zwakker maken. Meer is niet altijd beter; je kunt soms zo'n diepblauwe kleur krijgen dat het onnatuurlijk is. Iets anders waar het polarisatiefilter je mee kan helpen is het verminderen van reflecties en glare, bijvoorbeeld van zonlicht op water. Ook hier geld dat het draaien van het filter de sterkte van het effect bepaalt. Hoe vaak je hem in de praktijk gaat gebruiken moet zichzelf wijzen; ik heb altijd een polarisatiefilter bij me in de bergen, maar ik gebruik hem lang niet altijd.
Een UV zou op grote hoogte van toegevoegde waarde kunnen zijn heb ik ergens gelezen.
Persoonlijk gebruik ik nooit een UV filter en ik heb nog nooit de indruk gehad dat ik hem miste, maar anderen denken daar wellicht anders over.
Een polarisatie/ grijs filter zou juist weer iets met blauwe lucht moeten doen?
Polarisatiefilter maakt het blauw inderdaad dieper, zie boven. Grijsfilters worden soms gebruikt als de lucht heel licht is ten opzichte van het landschap om op die manier het verschil tussen licht en donker terug te brengen. Dan hebben we het echter niet over egale grijsfilters zoals in die kits maar over zogenaamde graduated filters die half grijs en half helder zijn. Die zou ik als beginner overslaan, want om die goed te gebruiken zit je eigenlijk vast aan duurdere rechthoekige filters en bijbehorende houder ipv schroeffilters.
Als je lekker landschappen wil schieten zonder al te veel gedoe: geen filter of een polarisatiefilter. Met een grijsfilter kun je weliswaar mooie effecten met bewegend water krijgen (voorbeeld), maar dat is een stuk meer gedoe (statief e.d.). Voor wat betreft welk filter het beste is zou ik wat reviews opzoeken en kijken welk filter het beste presteert binnen jouw budget.

En het belangrijkste: geniet van je camera en het landschap, met of zonder filter. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warlord
Ik denk dat ik beter kan kiezen voor 1 goed polarisatie filter dan een setje waarvan ik het uv filter nauwelijks gebruik en het nd filter weinig.

Mijn keuze gaat vallen op:
https://www.cameranu.nl/n...ng-67mm-hmc-pro-1-digital

Dank allen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMH

NMH

Moderator General Chat
warlord schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 15:22:
Ik denk dat ik beter kan kiezen voor 1 goed polarisatie filter dan een setje waarvan ik het uv filter nauwelijks gebruik en het nd filter weinig.
Verstandige keus. :) Veel plezier met je camera en filter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

warlord schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 15:22:

Mijn keuze gaat vallen op:
https://www.cameranu.nl/n...ng-67mm-hmc-pro-1-digital

Dank allen!
Ik hoop dat ik niet te laat ben....maar neem deze niet!
Werkelijk een verschrikking om schoon te maken! Overdreven reactie, nou nee want zelfs Hoya geeft het toe en gaven aan dat alleen met een lenspen en veeeeeeeeel geduld het filter goed schoon te maken is.
Tenzij je een poets-fetish hebt zou ik zeker iets meer uitgeven aan bv een Hoya HD of B+W (ook nog betere lichtdoorlatendheid.

https://www.cameranu.nl/n...culair-polarising-67mm-hd

Prijs verschil van €13 nogwat maar betere licht doorlatendheid, draait soepeler en scheelt veel frustratie qua schoonmaken :+ (en beter met tegenlicht als je te lui bent om hem er af te halen O-) )

[ Voor 15% gewijzigd door sapphire op 23-01-2019 20:30 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-11-2024
Oh ja de Pro1 digital filters van Hoya. Schoon zijn het absoluut topfilters. Ze kunnen inderdaad vervelend zijn om streeploos schoon te maken, maar ik heb inderdaad een poetsfetish en na de aankoop van Peca's Formula MC lens schoonmaakvloeistof en een goede microvezel doek (van Sigma) heb ik er geen problemen mee.

1 druppeltje Formula MC op een doekje en lichtjes verspreiden. Eventjes laten drogen. En dan zachtjes eraf wrijven en een schoon en streeploos resultaat, ook met Pro1s.

Verder heb ik op m'n duurdere lenzen HD filters van Hoya, en op de goedkopere of niks (als het filter meer kost dan 20% van de waarde van de lens) of de Hoya Pro1s en één Hoya PrimeXS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warlord
sapphire schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 20:27:
[...]

Ik hoop dat ik niet te laat ben....maar neem deze niet!
Werkelijk een verschrikking om schoon te maken! Overdreven reactie, nou nee want zelfs Hoya geeft het toe en gaven aan dat alleen met een lenspen en veeeeeeeeel geduld het filter goed schoon te maken is.
Tenzij je een poets-fetish hebt zou ik zeker iets meer uitgeven aan bv een Hoya HD of B+W (ook nog betere lichtdoorlatendheid.

Prijs verschil van €13 nogwat maar betere licht doorlatendheid, draait soepeler en scheelt veel frustratie qua schoonmaken :+ (en beter met tegenlicht als je te lui bent om hem er af te halen O-) )
Dank! Ik ga dit zeker meenemen. Het prijsverschil met de HD variant is inderdaad niet zo groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warlord
Oke....laatste punt in dit topic en dan is het klaar...

Ik ben overtuigd om het hoya hd filter te nemen en ik zag deze bij cameranu

Niet veel later zag ik deze op bol:
https://www.bol.com/nl/p/...-coated/9200000008878739/

Voor mij zijn dit precies dezelfde met een aanzienlijk prijsverschil
85,5 bij cameranu.nl en 66 euro bij bol.com

Zijn het echt dezelfde of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Zo te zien dezelfde, dus lekker bij Bol.com bestellen :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@warlord als je per se de goedkoopste zoekt:
https://www.amazon.de/Hoy...keywords=hoya+cpl+67mm+hd

57 euro, gratis verzenden... :)

Blijft wel het verhaal van dat dit geen messing vattingen zijn...
M.a.w. die willen nog wel eens vast komen te zitten. ;)

FYI:
ehtweak in "Het grote filter topic"

[ Voor 35% gewijzigd door ehtweak op 26-01-2019 14:19 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enzo Dizono
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17-05-2022
NMH schreef op maandag 21 januari 2019 @ 23:08:
Het hangt er ook een beetje van af wat je wilt gaan fotograferen wat voor filters nuttig voor je zijn. Als je modellen wilt fotgraferen in een studio waar je de volledige controle hebt over het licht dan heb je bijvoorbeeld niet zoveel aan een ND filter. Als je daarentegen aan landschapsfotografie doet en bewegend water wil "uitsmeren", dan is een goed ND filter juist handig. (En dan wil je ook een flink donker filter; ik heb zelf een 10 en een 6 stops ND filter, en ik gebruik de 6 stopper zelden. Dit terwijl het filter in de ene kit maar 3 stops is.)
Toch even een kleine correctie alhier. Juist met gebruik van studio-verlichting kan een grijsfilter uitkomst bieden. Vaak hebben flitslampen, zeker de wat minder geavanceerde, een minimale flitssterkte in combinatie met een relatief lange minimale sluitertijd, waardoor je op iso 100 en 1/200 al snel aan diafragma's van f/5.6+ zit. Juist dan kan een grijsfilter uitkomst bieden als je een wat kleinere scherptediepte wil.

Ook voor wat goedkopere camera's met een kortste sluitertijd van 1/2000 of 1/4000 kan een grijsfilter handig zijn als je bij volle zon toch een lichtsterke lens met zo ver mogelijk geopend diafragma wil gebruiken.

[ Voor 9% gewijzigd door Enzo Dizono op 26-01-2019 15:36 ]

www.jessekraal.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMH

NMH

Moderator General Chat
Enzo Dizono schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 15:34:
[...]

Toch even een kleine correctie alhier. Juist met gebruik van studio-verlichting kan een grijsfilter uitkomst bieden. Vaak hebben flitslampen, zeker de wat minder geavanceerde, een minimale flitssterkte (...)
Ah, maar daar heb je dus geen volledige controle over het licht. ;) [/flauw]

On a more serious note, bedankt voor de aanvulling. Ik doe zelf geen studiowerk, maar heb wel eens gezien hoe zo'n shoot er aan toe gaat met van die fancy regelbare studioflitsers. Ik ging er van uit dat je die wel ver genoeg kon terugdraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

ehtweak schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 14:16:
@warlord als je per se de goedkoopste zoekt:
https://www.amazon.de/Hoy...keywords=hoya+cpl+67mm+hd

57 euro, gratis verzenden... :)

Blijft wel het verhaal van dat dit geen messing vattingen zijn...
M.a.w. die willen nog wel eens vast komen te zitten. ;)

FYI:
Weinig tot geen problemen mee inderdaad ca 6~7 jaar dat ik dit filter gebruik :)
En ja deze wissel ik veel dus niet dat het permanent op de lens zit.

Gabriël AM5

Pagina: 1