warlord schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 19:42:
[...]
Mijn bedoeling is om komende zomer op grote hoogte (in de bergen) landschappen te schieten. Zon, veel licht en dus vooral buiten en in steden/dorpen zijn dan wel hoofdzakelijk de plaatjes die ik wil schieten.
Een polarisatiefilter kan je daar helpen om het blauw van de lucht dieper te maken. Door aan het filter te draaien (een polarisatiefilter kun je draaien ten opzichte van de lens) kun je het effect sterker en zwakker maken. Meer is niet altijd beter; je kunt soms zo'n diepblauwe kleur krijgen dat het onnatuurlijk is. Iets anders waar het polarisatiefilter je mee kan helpen is het verminderen van reflecties en glare, bijvoorbeeld van zonlicht op water. Ook hier geld dat het draaien van het filter de sterkte van het effect bepaalt. Hoe vaak je hem in de praktijk gaat gebruiken moet zichzelf wijzen; ik heb altijd een polarisatiefilter bij me in de bergen, maar ik gebruik hem lang niet altijd.
Een UV zou op grote hoogte van toegevoegde waarde kunnen zijn heb ik ergens gelezen.
Persoonlijk gebruik ik nooit een UV filter en ik heb nog nooit de indruk gehad dat ik hem miste, maar anderen denken daar wellicht anders over.
Een polarisatie/ grijs filter zou juist weer iets met blauwe lucht moeten doen?
Polarisatiefilter maakt het blauw inderdaad dieper, zie boven. Grijsfilters worden soms gebruikt als de lucht heel licht is ten opzichte van het landschap om op die manier het verschil tussen licht en donker terug te brengen. Dan hebben we het echter niet over egale grijsfilters zoals in die kits maar over zogenaamde graduated filters die half grijs en half helder zijn. Die zou ik als beginner overslaan, want om die goed te gebruiken zit je eigenlijk vast aan duurdere rechthoekige filters en bijbehorende houder ipv schroeffilters.
Aan welk soort filter ga ik nou het meeste hebben? En dan welke voor een acceptabele prijs
Als je lekker landschappen wil schieten zonder al te veel gedoe: geen filter of een polarisatiefilter. Met een grijsfilter kun je weliswaar mooie effecten met bewegend water krijgen (
voorbeeld), maar dat is een stuk meer gedoe (statief e.d.). Voor wat betreft welk filter het beste is zou ik wat reviews opzoeken en kijken welk filter het beste presteert binnen jouw budget.
En het belangrijkste: geniet van je camera en het landschap, met of zonder filter.