Advies voor thuisnetwerk from scratch

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seven37
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12-10 22:22
Mijn huis wordt volgende maand opgeleverd en ik ben benieuwd of ik dingen over het hoofd zie. Ik heb het forum afgestruind en ben nu op het punt aangekomen dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

Situatie:
Er lopen naar de slaapkamers en zolder 5 loze leidingen. Dit wordt de eerste keer dat ik een serieus thuisnetwerk ga opzetten, ik wil het graag zo future proof mogelijk maken. Op zolder is mijn man cave en stream geregeld dus hoe stabieler hoe beter.

1) De aannemer raadt slechts 1 bedrading per loze leiding aan en ik ben benieuw naar jullie ervaringen hiermee. Vooral gezien een netwerk wcd meestal 2 aansluitingen heeft. Op het forum ben ik het advies voor Belden netwerk kabels tegen gekomen begrijp ik goed dat ik hiermee twee kabels per loze leiding kan trekken?

2) Ik zie dat belden niet CAT6A is, en gezien future proof een grote wens van mij is ben ik benieuwd of er nog andere oplossingen zijn?

3) Mijn router heeft vier aansluitingen en ik heb binnenkort veel meer netwerkkabels lopen. Ik zie in Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 vaak racks langs komen vol met prachtig materiaal, hebben jullie een advies voor een beginnend hobbyist? :P

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MichielioZ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-06 23:12
Ik ben absoluut geen expert op dit gebied, maar ik verwacht dat mensen die er wel veel verstand van hebben wellicht willen weten wat het gebruik (misschien per ruimte ?) van het netwerk zal zijn...
Als het simpelweg wat youtube en browsen is lijkt me een normale router met eventueel een switch voldoende, maar als er bijvoorbeeld intern een 10Gb lijn nodig is wordt het een heel ander verhaal.
Mijn 2 centjes...

Iedereen wil terug naar de natuur, maar niemand wil lopend...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

1: Twee kabels per buis kan meestal wel maar met krappe bochtjes e.d. kan het soms best een uitdaging worden.
2: als je meer dan 33 meter gaat trekken kan dat de limiet zijn van 10Gb. Een goede manier van aansluiten en evt. tussen patches veel belangrijker dan het verschil tussen cat6 en cat6a.
3: zie punt 2 ;)

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:34

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

1) 2 ethernet kabels per loze leiding is tegenwoordig in nieuwe huizen geen probleem, volgens mij zijn de pijpjes tegenwoordig 19mm, ruim zat
2) zie 1. In de nieuwbouwwoning van moeders hebben wij bijv 1 coaxkabel + 1 ethernetkabel door de pijpjes getrokken naar elke ruimte, zonder problemen.
Een netwerk WCD hoeft trouwens niet altijd 2 netwerkaansluitingen te hebben. Wij hebben keystones gebruikt. In elke ruimte zit nu een WCD met 1 coax aansluiting en 1 ethernet. Kan je alle kanten op. Computeren en TV kijken. Zou ik dus zeker even over nadenken.
3) Router aansluiten op een (aan te schaffen switch) en daar al je netwerkkabels in prikken. Als je het echt netjes wilt doen, monteer je een patchpanel waar je netwerkkabels uit de kamers in uitkomen. Vandaar prik je korte kabeltjes tussen je switch en patchpanel. Zie voorbeeld hieronder:

patchpanel

[ Voor 54% gewijzigd door Microkid op 20-01-2019 12:21 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:44
Volgens mij heeft Belden zeker wel categorie 6A :)

https://www.elektroschake...6a-f-utp-lsnh-grijs-95672

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:29
eerste vraag is inderdaad, is de buis volledig 16 of 19mm (ze rekenen hier de buitendiameter)

coax en goeie utp mag je rekenen op 7mm buitendiameter (cat6 is iets smaller, pak 6mm)
Pagina: 1