Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

PV installatie op halfrond dak met optimaal rendement.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• J.Klepzeiker
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13-02 08:51
Beste forumleden,

Zie hier mijn dak. Groot oppervlak (ca.50 m2) plat, half rond aflopend. De richting is noord-oost en zuid-west. Ideaal voor een forse opbrengst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/PpuE5JqdNn13KJWxFqWyENl5/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/bmho2KfLxM7SF2IN1TgIAU2M/full.jpg

Ik ben me aan het oriënteren en begrijp dat het gezien moet worden als 2 vlakken die parallel gekoppeld moeten worden voor de beste opbrengst.

Op basis van de eerste offerte komt er daardoor een Solaredge omvormer aan te pas, die dit (als enige?) zou kunnen. Er is geen schaduw van de omgeving behalve als de zon draait, ligt de ene helft natuurlijk na verloop van tijd uit de zon. Er zijn per paneel optimizers geoffreerd.

Maximaal kunnen er 29 panelen op. AEG 300 black. Beste keuze?

Samen zou dit tot 8700 Wp op kunnen leveren met ca 8000 reeel. De meterkast moet dus ook baar 3x25amp.

Voorstel totaal komt op 10400,- ex. 1,20 per wp

Ben heel benieuwd naar jullie mening op de omvormer, optimizers, panelen en de totaal prijs. Ik denk dat 1,20 niet heel gek is voor een film montage op een lastig bereikbaar dak met redelijk kwalitatief materiaal.

Joop

Beste antwoord (via J.Klepzeiker op 21-01-2019 22:40)

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 01:36
Ook al geef je te weinig info. Ik heb toch wat simulaties gedraaid omdat ik jouw geval wel interessant vind (vooral omdat ik het zelf leuk vind om uit te zoeken).
Ik heb even een veel groter hoekverschil genomen dan bij jou het geval is.

Ik begin met voorbeelden waaruit, volgens mij en Sunnydesign, blijkt hoeveel een andere helling uitmaakt binnen een string. Ik heb tenminste nog nooit een fout gevonden in Sunnydesign.
Aan het eind kom ik met een advies.

Om het effect duidelijk in Sunnydesign te krijgen en andere variabelen te elimineren heb ik voor deze test wat oudere panelen gebruikt die maximaal 7.5A doen bij MPP. Op deze manier kunnen er 2 parallel op een 15A MPPT. Dit hoeft bij het uiteindelijke advies niet want parallel raad ik in dit geval niet aan.
Het hoekverschil is hier 50 graden, namelijk 10 en 60 graden. In Sunnydesign kan ik die niet in serie zetten maar wel parallel op dezelfde MPPT. Dan zullen alle panelen in die MPPT altijd hetzelfde voltage hebben.
Dit geval is worst case omdat ik niet zoals bij jou 3 hellingen per dakkant heb maar alleen de bovenste en onderste meegenomen heb.

Er is een plaatje voor ZW en een voor NO.
Links telkens allebei de strings een eigen MPPT. Rechts samen parallel op een MMPT.

ZW

NO

Voor ZW kost het parallel zetten van 2 strings met een andere helling 0.1% jaaropbrengst en voor NO 0.26%. Dat er verschil tussen zit is logisch omdat NO 60 graden in de zomer veel vroeger in de schaduw komt dan NO 10 graden.
Meerwaarde van SolarEdge is dus dat het hooguit die percentages verbetering kan hebben.

Stel dat de gemiddelde helling 30 graden.
Ik heb 2 adviesen, 1 voor 3 fase en 1 waarbij je gewoon een enkelfase meterkast kunt houden.

3 fase (2 strings):
advies
Mocht het gemiddeld veel platter zijn dan 30 graden dan mag een 7 of 8 kW omvormer ook maar heel veel opbrengst voegt het niet toe.

enkelfase (4 strings)
Wel 1.35% minder opbrengst maar je hebt beter schaduwmanagment vanwege 4 MPPT's.
enkelfase

Afhankelijk van hoe het dak er precies uit ziet en het hoekverschil tussen de middelste 9 panelen zou je zelfs kunnen gaan voor enkelfase 3 strings.

3 strings
Vergelijk met 4 strings kan, je ziet dat de omvormer efficientie wat hoger is dus de opbrengst is dat ook. Vergelijk de jaaropbrengst niet.

Eventueel zou je nog je pijpje kunnen verlagen of een Tigo of iets dergelijks kunnen plaatsen op de 2 panelen naast het pijpje.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Alle reacties

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:30

prein2

Monument verduurzamen is leuk

Hoe heeft je buurman het, 2/3 daken verderop? Geeft een goed beeld....

• busscherski
Hoe halfrond is het? Heb je een zij aanzicht?
Ik zou alleen een string omvormer nemen indien het helling verschil tussen de 15 panelen op een vlak minder dan 10 graden is.
Als dat wel meer dan 10 edit 50 graden is raad ik SE aan.

[ Voor 3% gewijzigd door busscherski op 20-01-2019 21:32 . Reden: analyses uitgevoerd, nauwkeuriger antwoord ]

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• J.Klepzeiker
Exact aantal graden weet ik niet maar het dak verloop van center naar dakgoot is van 1,5 m naar 0. Heb geen gradenboog bij de hand, maar da’s meer dan 10gr volgens mij.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
J.Klepzeiker schreef op zondag 20 januari 2019 @ 11:09:
Exact aantal graden weet ik niet maar het dak verloop van center naar dakgoot is van 1,5 m naar 0. Heb geen gradenboog bij de hand, maar da’s meer dan 10gr volgens mij.
oke, maar je hebt het over een half rond dak. :?
en ik krijg meer het idee dat het een gewoon schuindak is, met een oost-west achtige ligging.
(verduidelijk dit, antwoorden kunnen anders worden met de juiste gegevens ;) )

maar goed oost-west:
zie mijn set en een voorbeeld dag:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/19-07-2016%20(beetje%20aftopping).jpg
doordat oost en west op een ander moment hun top halen, kun je dus af met een "te kleine" omvormer.
dit bespaart best geld.
ik heb nu 6440Wp op maar een 4000W omvormer.

jouw dakhoek is wel wat platter als die van mij.
dus de 2 toppen zitten wat dichter bij elkaar.
voor de 8700Wp raad ik dan een 7000W omvormer aan.
(dit is een ogenveertje, en gebaseerd op ervaring.
met betere gegevens krijg je een beter antwoord. ;) )

jij wil 29 panelen.
oke, maar dan kun je niet 2 stringen parallel koppelen, dan moet je er 30 of 28 hebben.
(zelfde hoeveelheid panelen/cellen per string.)
dus je hebt gewoon een omvormer nodig met 2x een mpp.
(geen probleem dat is bij allemaal bij dit soort vermogens.)

dit word wel lastig om met een 1 fase omvormer te doen.
3 fase, denk het wel.
je wil 15 panelen in 1 string leggen, en dan is 3fase een aanrader.

solaredge, nee, dat is te duur en je hebt geen tot nauwelijks schaduw.
(als je perse wil mag het wel, maar ik zie geen voordelen wel kosten.
mischien 1 paneel minder leggen, net achter de schoorsteen, maar kan niet schatten wat voor ruimte er echt is.)

kosten, als je mijn tips volgt, dan denk ik eerder aan een prijs van 0,8 tot 1 €/Wp ex BTW inc installatie.
(niet gebruiken van solaredge is de grootste klapper.
kleinere omvormer tikt ook aan.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• busscherski
J.Klepzeiker schreef op zondag 20 januari 2019 @ 11:09:
Een screenshot van street view van het dak van het laatste huis in de rij behoort niet tot de mogelijkheden?
Of een Google Maps link.

Acties:
  • Beste antwoord

• busscherski
Ook al geef je te weinig info. Ik heb toch wat simulaties gedraaid omdat ik jouw geval wel interessant vind (vooral omdat ik het zelf leuk vind om uit te zoeken).
Ik heb even een veel groter hoekverschil genomen dan bij jou het geval is.

Ik begin met voorbeelden waaruit, volgens mij en Sunnydesign, blijkt hoeveel een andere helling uitmaakt binnen een string. Ik heb tenminste nog nooit een fout gevonden in Sunnydesign.
Aan het eind kom ik met een advies.

Om het effect duidelijk in Sunnydesign te krijgen en andere variabelen te elimineren heb ik voor deze test wat oudere panelen gebruikt die maximaal 7.5A doen bij MPP. Op deze manier kunnen er 2 parallel op een 15A MPPT. Dit hoeft bij het uiteindelijke advies niet want parallel raad ik in dit geval niet aan.
Het hoekverschil is hier 50 graden, namelijk 10 en 60 graden. In Sunnydesign kan ik die niet in serie zetten maar wel parallel op dezelfde MPPT. Dan zullen alle panelen in die MPPT altijd hetzelfde voltage hebben.
Dit geval is worst case omdat ik niet zoals bij jou 3 hellingen per dakkant heb maar alleen de bovenste en onderste meegenomen heb.

Er is een plaatje voor ZW en een voor NO.
Links telkens allebei de strings een eigen MPPT. Rechts samen parallel op een MMPT.

ZW

NO

Voor ZW kost het parallel zetten van 2 strings met een andere helling 0.1% jaaropbrengst en voor NO 0.26%. Dat er verschil tussen zit is logisch omdat NO 60 graden in de zomer veel vroeger in de schaduw komt dan NO 10 graden.
Meerwaarde van SolarEdge is dus dat het hooguit die percentages verbetering kan hebben.

Stel dat de gemiddelde helling 30 graden.
Ik heb 2 adviesen, 1 voor 3 fase en 1 waarbij je gewoon een enkelfase meterkast kunt houden.

3 fase (2 strings):
advies
Mocht het gemiddeld veel platter zijn dan 30 graden dan mag een 7 of 8 kW omvormer ook maar heel veel opbrengst voegt het niet toe.

enkelfase (4 strings)
Wel 1.35% minder opbrengst maar je hebt beter schaduwmanagment vanwege 4 MPPT's.
enkelfase

Afhankelijk van hoe het dak er precies uit ziet en het hoekverschil tussen de middelste 9 panelen zou je zelfs kunnen gaan voor enkelfase 3 strings.

3 strings
Vergelijk met 4 strings kan, je ziet dat de omvormer efficientie wat hoger is dus de opbrengst is dat ook. Vergelijk de jaaropbrengst niet.

Eventueel zou je nog je pijpje kunnen verlagen of een Tigo of iets dergelijks kunnen plaatsen op de 2 panelen naast het pijpje.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:45

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Afgezien van de goede opmerkingen hierboven:
Behalve Solaredge geven Enphase, APS, Tigo, Maxim je ook per-paneel optimalisatie en monitoring.
Vaak nog goedkoper en met minder verlies ook.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• J.Klepzeiker
De buurman op rechts heeft de configuratie met Enphase micro-om omvormers. Installatie is wel al 7 jaar oud.

• J.Klepzeiker
Dank voor jullie antwoorden so far. Vrij technisch allemaal, kan het niet helemaal goed inschatten. Het hele dak is halfrond, midden ligt 1,5m hoger dan de dakgoten links en rechts. Ik schat zo’n 30graden ronding. Mijn meterkast wordt al 3 fase omgebouwd, dus daar geen beperkingen. Als ik het linker en rechterdeel vol leg, is er met de richting NO-ZW toch altijd wel een rij (of rijen) met schaduw? Dus (micro) optimizers wel aan te bevelen? Vraag is dan nog, meer of minder panelen en in welke legconfiguratie, serieel of parallel en met wat voor soort omvormer is dan aan te raden met beste opbrengst vs laagste kosten?

• busscherski
Wat is een 30 graden ronding? Een foto of plaatje gaan we niet krijgen? Zonder info kunnen we alleen maar ongeveer advies geven. Niet precies.

Mijn advies is serie. (laagste kosten)
En het pijpje drastisch inkorten of 1 of 2 Tigos op het paneel bij het pijpje.

Overal Micro omvormers brengt je hooguit 2% jaaropbrengst terwijl de investering +/- 20% extra is. Aan jou de keuze of je het wilt.

Voor die 20% extra kun je ook betere panelen kopen die +/- 10% meer opbrengen.

Ik ben niet zo thuis in bevestigings materialen voor jouw dak. Heb je daar meer info over?

Nog eens deze startpost doornemen?
Electriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) deel 7

• busscherski
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/NVigziVIfAKit7wvPDqsWyE3/thumb.jpg

Geen idee of dit bevestigingsmateriaal past op jouw dak.

Voor 6364 euro excl btw maar inclusief installatie zou het voor elkaar kunnen zijn.
Ik heb 1.6% krachtigere panelen erbij gedaan vanwege de max 2% die de SolarEdge had kunnen verdienen.

6364 euro / 8845 Wp = 0.72 euro / Wp excl btw. Dus dit moet evenveel opbrengst hebben als wat je aangeboden is.

Of als je een wat luxer paneel wilt
https://www.solar-bouwmar...-duo-325wp-perc-copy.html

(ik heb geen belang in Solarbouwmarkt, ik vind dat ze een makkelijke website hebben)

Pagina: 1