Anoniem: 224360 schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 15:24:
Dat is wel mooi inderdaad in deze discussie. Het wijzen naar anderen zonder de eigen veranderingen door te hebben. Ik was vroeger computerverslaafd volgens m'n pa........En ja ik zat enorm veel achter dat ding, maar ik sportte, had vrienden en was gezond. Hij was het enkel niet gewend en vond het erg veel uurtjes.
Inmiddels is hij gepensioneerd en zit hij uren wat geleuter van anderen te bekijken op Facebook. En dan lichtelijk geïrriteerd zijn als ik het niet eens ben met de stelling dat het van de zotte is dat de renovatie van een of ander koninklijk kasteel zoveel miljoen kost, terwijl er een ziekenhuis failliet gaat op 3 miljoen.
"Die meneer van Facebook heeft dan toch gewoon gelijk?" Nee hoor, ik vind het een debiele en ondoordachte stelling.....
Herkenbaar en mee eens.
Verder vind ik de strekking van dit topic onterecht net als de opmerking och idioot als iemand een glas water omstoot

Dat mag je vinden. Toch verwacht ik bij beide opmerkingen onderbouwing. Ik ben oprecht benieuwd naar je redenering. Om alvast een voorschot te nemen:
Volgens mij is er geen strekking in dit topic. Het is mijn eigen TS weliswaar, maar als je die goed leest, zie je dat ik objectief vraag naar wat er nou speelt rond dit onderwerp. Daarnaast geef ik een indruk van mijn subjectieve constateringen. Er is niet een strekking in de zin dat het topic zegt dat de huidige jeugd weer zo slecht is. Het is een discussietopic en alles staat volledig open. De nuances zijn vervolgens ook helder bijgevoegd in de discussie.
Wat is de strekking van het topic dan volgens jou precies? Of bedoelde je de insteek? De insteek is open en zonder conclusie. Bedoeling is dat reagerende tweakers proberen een antwoord te vinden of consensus te bereiken.
Een topic afserveren is te gemakkelijk. Geef dan in ieder geval inhoudelijk aan hoe je erover denkt. Dat antwoord ben ik namelijk oprecht naar op zoek. Gaat het met onze jeugd goedkomen of niet. In mijn omgeving en werkgebied gaat het simpelweg de laatste jaren opvallend achteruit op de genoemde punten, volgens mij. Maar ik baseer mij over langere tijd dus puur op mijn ervaringen. Dat is geen feit of waarheid. Als iedereen in dit topic had geroepen, 'Hee, je wordt oud man en de jeugd is beter dan jij vroeger was', dan was dat prima geweest. Tot nu toe hoor ik echter vaker dat mensen zeggen dat sommige kritiek wel terecht is, dan andersom. Maar goed, niks doorslaggevends nog.
Over de opmerking 'och idioot' bij het ongeluk met water en een kapot glas. Ben het met je eens dat de opmerking niet handig is. Ook al heb je de juiste context wel nodig, want ik zei het lachend en het was meer bedoeld als: 'meisje toch, dat is onhandig, haha'.
Kwam blijkbaar niet goed over en dat kan ook heel goed te maken hebben met dat het meisje op dat moment ook wat geschrokken was van haar actie.
Echter daarna nog maandenlang er mee zitten en zich diep en diep beledigd voelen. Ook nadat ik had verteld dat ik het niet negatief bedoelde. Dat vind ik in ieder geval bijzonder.
Ik heb nog een waargebeurd, maar beter voorbeeld van vorige week over een tweeling in de klas. Als docent ben je tegenwoordig kwetsbaarder en ook is het erg moeilijk om een kritiekpuntje te plaatsen.
De betrokken leerlingen zijn wat mij betreft topleerlingen, met goede cijfers en prima gedrag.
De ene leerling: "Meneer, die vraag is veel te gemakkelijk, waarom staat die in het (red.: digitale) boek."
Kon ik op zich inkomen, het was niet een belangrijke vraag en ook inderdaad redelijk simpel.
Ik zeg: "Die vraag is inderdaad niet zo moeilijk, maar ik zal eens zien in het overzicht hoe de rest van de klas die vraag maakt. Kan best zijn dat anderen het toch moeilijk vinden."
Ik zie een aantal rode balkjes en groene balkjes staan bij de namen in de klas in het overzicht op mijn laptop.
Ik zeg: "Hee, kijk maar, jouw (tweeling)broer maakt deze vraag wel fout."
Volgende dag vraagt de mentor van die groep of ik even iets met hem kan doornemen, hij had een mailtje gekregen over mijn les. Moeder bleek enorm overstuur. Broer 1 had thuis verteld dat ik gezegd had dat broer 2 een vraag fout had gemaakt. Daarbij ook gezegd dat het een hele makkelijke vraag was. Met andere woorden, ik had zo ongeveer ook gezegd dat broer 2 niet zo slim was. Moeder nam het voor de kinderen op en vond het natuurlijk niks dat ik antwoorden van de ene leerling met een andere leerling besprak en daarbij bij de tweeling de ene minder slim vond.
Als je goed leest zie je dat er nergens echt een fout is gemaakt door mij. Want waarom zou je ineens antwoorden van een leerling niet meer klassikaal kunnen bespreken. Sterker nog, dat doe ik in de praktijk voortdurend. Antwoorden van leerlingen op opgaven worden soms klassikaal via het digibord besproken. Net als vroeger toen Jantje zijn antwoord op het bord moest zetten. Of als een docent klassikaal mondeling iemand vraagt om een antwoord te geven.
Het wordt tegenwoordig aangedikt en daarna als grove belediging gezien. Dit soort dingen maakt het werken met de jeugd een stuk moeilijker en ook minder leuk. Er is weinig ruimte meer om je in te bewegen. Terwijl leerlingen zelf geen blad voor de mond nemen en juist heel veel ruimte nemen op dat gebied. Ze schelden alles bij elkaar onder de 'vrijheid van meningsuiting'.
De jeugd is de toekomst en rotte appels zijn van alle tijden.
Mooie one-liner. En een waarheid als een koe. Dat is echter niet waar het topic echt over gaat. De vraag is of we (binnen het topic) mogen stellen dat de jeugd op bepaalde punten toch wat problemen heeft en/of achteruit gaat.
Dit zonder schuld te geven aan de jeugd, die schuld ligt bij de volwassenen. Hier en daar denken mensen dat het topic bedoeld is om te wijzen naar de anderen. Maar juist niet.
De jeugd is inderdaad de toekomst en door te achterhalen of er wel of niet iets fout gaat met ze, kunnen we proberen die toekomst zo goed mogelijk te maken.
Is social media schadelijk en is de jeugd verslaafd eraan? Ik denk van wel, maar anderen hier denken dat volwassenen er een groter probleem mee hebben. Los daarvan:
Moeten we de jeugd alsnog beter voorlichten over social media? Ik denk van wel. Wat kan mij het schelen dat volwassen nog erger meegaan in die trend. Als het negatief is voor de bevolking, en dat zijn we volgens mij allemaal wel eens, dan kun je er gewoon iets aan proberen te doen en dan vooral bij de jeugd. De mensen waar wij als volwassenen verantwoordelijk voor zijn. Anders wordt het zoals bij alcohol. Ouders drinken alcohol, alcohol is slecht, dus verbieden voor de jeugd. Maar waarom verbieden volwassenen alcohol voor de jeugd en drinken ze het zelf wel? Nou, omdat ze dus uit ervaring weten dat het zo het beste is voor de jeugd. Klinkt eerst hypocriet, tot je het omdraait. Want wat voor ouder ben je als je zelf alcohol drinkt, maar je kind dan ook maar alcohol geeft?