Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
Ondertussen sta ik ~10 jaar voor de klas op een vmbo school. Ik ben bekend met het fenomeen dat mensen vaak dénken dat alles vroeger beter was, terwijl het niet echt waar is.
Alsnog vallen mij de laatste tijd een paar dingen op, waarbij ik het als achteruitgang bestempel. Maar is dat echt zo? Of verander ik zelf? Is een leraar gedoemd om in zo'n vreselijk irritant, betweterig, stoffig, zeurend en wereldvreemd type te transformeren? Of moet ik blijven vechten tegen de neerwaartse spiraal van de jeugd van tegenwoordig?

Wat mij het meest opvalt ten opzichte van vroeger:

1. Kritiek ontvangen is erg moeilijk, kritiek geven niet.

2. Meningen tellen als feiten.

3. Ontbreken van algemeen respect richting een school en het personeel.

4. Zwaar gehecht aan telefoon en social media.

5. Veel gebruik van ICT, maar weinig kennis van ICT. (edit: ik bedoelde het als: veel gebruik, zonder de gevolgen in te zien. Dus niet de technische kennis van ICT (of IT zoals het misschien genoemd moet gaan worden)).

[ Voor 8% gewijzigd door Playa del C. op 19-01-2019 08:42 ]

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• vuurtjih
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 08-06 11:23
Diezelfde kinderen, die zijn over 10 jaar ook leraar en gaan dan eenzelfde bericht plaatsen met iets andere problematiek. Dit is toch een fenomeen van alle tijden?

1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 31-12-2024

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Alleen puntje 4 is redelijk 'nieuw'. En de rest van de puntjes is niet alleen voorbehouden voor de jeugd.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• RoaDHouse
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23:38
Kan ik me helemaal in vinden, heeft ook veel te maken met de opvoeding van kinderen. Ouders doen niet meer aan opvoeden, ze zijn alleen maar aan het werk om geld te verdienen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Playa del C. schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 21:36:

5. Veel gebruik van ICT, maar weinig kennis van ICT.
Dat willen mensen (te) vaak niet horen, het is een discussie die een spiegel vereist. Dat maakt het aantrekkelijk om het als onderwerp weg te zetten, terwijl er vanuit Instellingen als SCP, WRR en anderen wel signalen komen dat er sprake is van afbraakprocessen. Denk aan leervermogen, rekenvermogen, taalvermogen, verschuivingen in gedragslijnen (heel leuk, zie narcisme en attentie in relatie tot technologie) et cetera.

In termen van T.net kaders is het misschien meer een idee om wat meer een deelfocus te hebben, in de zin van relatie gedrag / technologie en termijneffecten over demografische ontwikkeling heen. Technologie is immers niet neutraal.

Let wel, veel van waar je op wijst is ook reguliere perceptieverschuiving op basis van leeftijdsprogressie, in de zin van naarmate je ouder wordt vallen verschillen in verwerking van prikkels meer op ten aanzien van eigen voortgang in verwerking van prikkels. Of het nu om de drukpers gaat of de smartphone, dat is er altijd, net zoals er altijd verschil is in focus van de ene generatie op kennis & kunde ten opzichte van een volgende vanuit veranderingen van omstandigheden (en gedrag).

Het pijnpunt zit hem elders. Die pijnpunten zijn er. Willen we het weten? Eigenlijk niet. Maar alles rust op aangeleerd gedrag en de prikkels die we krijgen.Elke verandering of elk verschil is daar toe te herleiden. Dat kan ook positief zijn, ook positieve termijneffecten hebben. Maar de aanname in ons vooruitgangsdenken is louter dat, een aanname.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoaDHouse
  • Laatst online: 23:38
Dit is niet nodig en voegt niets toe.

[ Voor 95% gewijzigd door defiant op 17-01-2019 23:22 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-06 21:51

JdM

Humbled

Ik ben 41

Was in 1992 ook al zo bij mij

Ik had de waarheid in pacht

Schijt aan de leraren, waarom hebben die zo'n domme baan

Mwah, ik ben gestart met turbopascal en ms-dos, de Nintendo kwam net uit, daar kon ik inderdaad niet vanaf blijven

Zie punt 4

De reden? Mijn opvoeding was ook niet je van het...dus ook dat is van alle tijden denk ik

[ Voor 8% gewijzigd door JdM op 17-01-2019 22:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
De meeste kinderen worden tegenwoordig opgevoed op het kdv en krijgen weinig sturing. Thuis mogen ze alles dus gezag is er al helemaal niet meer. Als je dus een keer kritiek hebt kunnen ze daar niet tegen en gezag en respect is ze ook nooit bijgebracht.
Dit zal de aankomende jaren nog wel meer toenemen aangezien de meeste peuters tegenwoordig om al de hele dag met een ipad bezig zijn.
Mij valt het heel erg op met winkelen, je komt echt bijna geen kinderen meer tegen die niet jengelen of zeuren of schreeuwen of overal aanzitten zonder dat de ouders er ook maar iets van zeggen.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Hippocampus

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

@Ernemmer Misschien iets minder alles over één kam scheren? D'r zijn nog massa's fatsoenlijk opgevoede kinderen te vinden hoor. Maar het blijven natuurlijk wel kinderen / jeugd / jong volwassenen, die moeten de grenzen nog verkennen, puberen en rebelleren.

[ Voor 7% gewijzigd door Hippocampus op 17-01-2019 22:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Racing_Reporter
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 24-05 17:33

Racing_Reporter

Contentmaker

Vroeger was agressief gedrag naar leraren toe wel een stukje minder. Kids van nu zijn soms ietssss te 'kijk mij eens, ik ken mijn rechten en je moet van m'n bubbel afblijven''-snowflakey. Van redelijk dichtbij heb ik een ris leerlingen gezien op een middelbare school gezien (tegenwoordig te vergelijken met kader) die niet op hun mondje gevallen waren, maar gooien met stoelen en mensen slaan was toen ècht wel een graadje minder. Jongens op de basisschool vonden het niet stoer toen een van onze klasgenoten flipten, ze werden er wel nerveus van. Maar gezien de dumperts van deze wereld (jaja, eenzijdige beeldvorming, natuurlijk gaat het op heel veel plaatsen wel goed) is het tegenwoordig net wat te makkelijk om er een vuist op te gooien.

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Het enige imo relevante punt is de telefoon. En dan komt het algemeen best wel goed, maar ik kan me prima voorstellen dat er wel heel wat meer onvoldoendes vallen door kinderen die in de les drukker zijn met hun telefoon als met de leraar. Die dingen gewoon verplicht in je kluisje achterlaten en anders worden ze ingenomen lijkt me dan ook niet onredelijk.

Verder is het gewoon het standaard verhaal van oude mensen. Natuurlijk er zijn veranderingen. En die zijn niet altijd positief, dat de algebra kennis van studenten erop achteruit is gegaan is moeilijk te ontkennen. Tegelijk had ik ook een professor die vond dat studenten van tegenwoordig juist creatievere oplossingen bedachten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivysaur
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Als je ouder bent ga je je meer ergeren aan dingen. Je wilt rust. Je wilt gewoon je dag doorkomen. Als je grijs en oud bent wil je vredig sterven. Jongeren, voor hen is alles nieuw. Als ze de 25 passeren zullen ze net als ons, nu op deze topic, hetzelfde denken. Zo gaat het sinds mensenheugenis. Niks nieuws aan.

Op hun plaats zetten, respect van beiden kanten en beetje los laten maar niet te los, want anders gaan ze vandalisme plegen in een steegje van een hoekwoning. :X

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Racing_Reporter schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 22:14:
Vroeger was agressief gedrag naar leraren toe wel een stukje minder.
Vroeger werd dat gewoon aangepakt. Nu wordt het kind teveel betuttelt en de leraar krijgt een klacht aan de broek als het kind niet op fluwelen handschoentjes wordt gedragen. Guido Weijers had daar tijdens zijn oudejaarsconferance 2018 ook een heel stuk over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivysaur
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
CH4OS schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 22:21:
[...]
Vroeger werd dat gewoon aangepakt. Nu wordt het kind teveel betuttelt en de leraar krijgt een klacht aan de broek als het kind niet op fluwelen handschoentjes wordt gedragen. Guido Weijers had daar tijdens zijn oudejaarsconferance 2018 ook een heel stuk over.
Ja, en valse aanklacht krijgen. #Metoo, enzo. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-06 08:00
punt 1 en 2: dat is dus wat we noemen volwassen worden, niet gek dat dat voor geen meter loopt bij de meeste kinderen. Duurt gewoon lang en sommige mensen leren het nooit.

weinig kennis van ICT is misschien ook omdat het niet meer nodig is. "vroeger" moest je wel snappen hoe dingen werkten voor je uberhaupt een programma kon starten met commando's in DOS. Nu is alles touchscreens, apps en responsive websites.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1068241

De jeugd van tegenwoordig zijn gewoon veel te verwend: ik ging met een gesmeerde boterham naar school en een flesje drinken. Maar de jeugd van tegenwoordig komt in hun pauze frikadellenbroodjes en energiedrankjes kopen, in de plaatselijke supermarkt :(

En ik moet dan werken: echt super druk en irritant al die jongeren. Oh en natuurlijk lekker stelen voor je neus :(

Enige positieve is: ze hebben nog niet geleerd om vragen te stellen, want ze vragen nooit hulp van een medewerker. Op een uitzondering na :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 691473

-verhaal-

Nu spreek ik voor mijzelf, zittende in het 6e en laatste jaar van VWO, ook als eerste leerjaar van onze school met een iPad.
1. Dit is, denk ik, een eigenschap die vooral bij jongeren past. Realiteit inzien blijft moeilijk, soms ook voor volwassenen.
2. Jongeren staan misschien iets moeilijker open voor echte feiten. Als je anders denkt dan de kudde, val je buiten de boot. Let op, dit speelt bij pubers natuurlijk een grote rol, ze willen namelijk niet buitengesloten worden.
3. Hier kan ik niks over zeggen. Volgens mij is dit er nog wel op onze school.
4. Tja, toch ook iets van punt 2. Als je geen Instagram of SnapChat hebt, hoor je er niet bij. Ik heb laatst Facebook verwijderd en kreeg nog allemaal rare gezichten. De presentatie van je ik-persoon op het internet is volgens mij belangrijker dan de echte ik.
5. Moet zeggen dat dat bij onze lichting meevalt, maarja n=1. Zolang jongeren dat apparaat kunnen gebruiken waarvoor ze het willen is t goed. En niet iedereen is nu een tweaker ;)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 23:55

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

Anoniem: 1068241 schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 22:32:
De jeugd van tegenwoordig zijn gewoon veel te verwend: ik ging met een gesmeerde boterham naar school en een flesje drinken. Maar de jeugd van tegenwoordig komt in hun pauze frikadellenbroodjes en energiedrankjes kopen, in de plaatselijke supermarkt :(

En ik moet dan werken: echt super druk en irritant al die jongeren. Oh en natuurlijk lekker stelen voor je neus :(

Enige positieve is: ze hebben nog niet geleerd om vragen te stellen, want ze vragen nooit hulp van een medewerker. Op een uitzondering na :+
Dat was eind jaren 80 en in de 90s toen ik op de middelbare school zat niet anders hoor.

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Nu online
vuurtjih schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 21:39:
Diezelfde kinderen, die zijn over 10 jaar ook leraar en gaan dan eenzelfde bericht plaatsen met iets andere problematiek. Dit is toch een fenomeen van alle tijden?
Dat is zeker waar. De vraag is meer welke kant het op gaat. Dat de maatschappij verandert is een gegeven. Het is echter moeilijk om te oordelen over de objectieve richting en de gevolgen van de huidige jeugd op onze toekomst over 20 jaar.
Hippocampus schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 21:41:
Alleen puntje 4 is redelijk 'nieuw'. En de rest van de puntjes is niet alleen voorbehouden voor de jeugd.
Dat klopt. Er zijn wat dat betreft ook een paar trends bij de volwassenen van deze tijd die mij niet bevallen.
RoaDHouse schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 21:43:
Kan ik me helemaal in vinden, heeft ook veel te maken met de opvoeding van kinderen. Ouders doen niet meer aan opvoeden, ze zijn alleen maar aan het werk om geld te verdienen.
Dat heeft zeker invloed. Ouders zelf zijn ook veranderd. Bekende meme in het onderwijs is dat vroeger de leerling op de kop kreeg als het rapport niet zo best was, maar tegenwoordig krijgt de docent op de kop. Geldt niet voor alle ouders natuurlijk.
Virtuozzo schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 21:48:
[...]

Dat willen mensen (te) vaak niet horen, het is een discussie die een spiegel vereist. Dat maakt het aantrekkelijk om het als onderwerp weg te zetten, terwijl er vanuit Instellingen als SCP, WRR en anderen wel signalen komen dat er sprake is van afbraakprocessen. Denk aan leervermogen, rekenvermogen, taalvermogen, verschuivingen in gedragslijnen (heel leuk, zie narcisme en attentie in relatie tot technologie) et cetera.

In termen van T.net kaders is het misschien meer een idee om wat meer een deelfocus te hebben, in de zin van relatie gedrag / technologie en termijneffecten over demografische ontwikkeling heen. Technologie is immers niet neutraal.

Let wel, veel van waar je op wijst is ook reguliere perceptieverschuiving op basis van leeftijdsprogressie, in de zin van naarmate je ouder wordt vallen verschillen in verwerking van prikkels meer op ten aanzien van eigen voortgang in verwerking van prikkels. Of het nu om de drukpers gaat of de smartphone, dat is er altijd, net zoals er altijd verschil is in focus van de ene generatie op kennis & kunde ten opzichte van een volgende vanuit veranderingen van omstandigheden (en gedrag).

Het pijnpunt zit hem elders. Die pijnpunten zijn er. Willen we het weten? Eigenlijk niet. Maar alles rust op aangeleerd gedrag en de prikkels die we krijgen.Elke verandering of elk verschil is daar toe te herleiden. Dat kan ook positief zijn, ook positieve termijneffecten hebben. Maar de aanname in ons vooruitgangsdenken is louter dat, een aanname.
Interessante invalshoeken. Het is een complex fenomeen met heel veel factoren en raakvlakken. Resultaten van gerelateerde onderzoeken heb ik regelmatig gezien, echter is het vooral lastig om er een waarde-oordeel aan te hangen.
JdM schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 22:02:
Ik ben 41

Was in 1992 ook al zo bij mij

Ik had de waarheid in pacht

Schijt aan de leraren, waarom hebben die zo'n domme baan

Mwah, ik ben gestart met turbopascal en ms-dos, de Nintendo kwam net uit, daar kon ik inderdaad niet vanaf blijven

Zie punt 4

De reden? Mijn opvoeding was ook niet je van het...dus ook dat is van alle tijden denk ik
Dit is wel wat een N=1 beschrijving :)
Vraag is of door de jaren heen meer of minder mensen deze kenmerken hebben en in welke gradatie.
Aan de andere kant, uiteraard zit het 'negatieve' gedrag ingebouwd in onze genen. Het komt altijd ergens wel in naar voren.
Ernemmer schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 22:04:
De meeste kinderen worden tegenwoordig opgevoed op het kdv en krijgen weinig sturing. Thuis mogen ze alles dus gezag is er al helemaal niet meer. Als je dus een keer kritiek hebt kunnen ze daar niet tegen en gezag en respect is ze ook nooit bijgebracht.
Dit zal de aankomende jaren nog wel meer toenemen aangezien de meeste peuters tegenwoordig om al de hele dag met een ipad bezig zijn.
Mij valt het heel erg op met winkelen, je komt echt bijna geen kinderen meer tegen die niet jengelen of zeuren of schreeuwen of overal aanzitten zonder dat de ouders er ook maar iets van zeggen.
Herkenbaar. Ook al kan juist een kdv ook een positieve factor zijn voor een hele groep jeugd, toch?
Het klinkt trouwens ook wel alsof de ouders van tegenwoordig bij elkaar afkijken wat normaal hoort te zijn, waarbij de grenzen steeds wat opschuiven. De laatste jaren wel erg vaak gezien en gehoord dat kleine kinderen nogal luidruchtig aanwezig zijn op feestjes, in winkels, enz. Ik durf niet te zeggen of dat vroeger echt beter was.
Hippocampus schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 22:11:
@Ernemmer Misschien iets minder alles over één kam scheren? D'r zijn nog massa's fatsoenlijk opgevoede kinderen te vinden hoor. Maar het blijven natuurlijk wel kinderen / jeugd / jong volwassenen, die moeten de grenzen nog verkennen, puberen en rebelleren.
Mee eens. Er zijn altijd leerlingen die zich uitstekend gedragen en ontwikkelen (naar de maatstaven van het systeem). En een foutje of onbezonnen actie moet kunnen op die leeftijd. Het topic is niet als verwijt opgezet, maar meer als constatering van een trend. En wie ben ik (of zijn wij) om te zeggen dat het fout gaat aflopen. Wat is fout. Bijvoorbeeld Nederlands is op dit moment een belangrijk vak volgens de mensen die er iets over horen te zeggen. Echter ik kan mij voorstellen dat over x aantal jaar de nieuwe lichting besluit dat Nederlands in het rijtje vreemde talen hoort en totaal niet relevant is voor een overgangsnormering.
Racing_Reporter schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 22:14:
Vroeger was agressief gedrag naar leraren toe wel een stukje minder. Kids van nu zijn soms ietssss te 'kijk mij eens, ik ken mijn rechten en je moet van m'n bubbel afblijven''-snowflakey. Van redelijk dichtbij heb ik een ris leerlingen gezien op een middelbare school gezien (tegenwoordig te vergelijken met kader) die niet op hun mondje gevallen waren, maar gooien met stoelen en mensen slaan was toen ècht wel een graadje minder. Jongens op de basisschool vonden het niet stoer toen een van onze klasgenoten flipten, ze werden er wel nerveus van. Maar gezien de dumperts van deze wereld (jaja, eenzijdige beeldvorming, natuurlijk gaat het op heel veel plaatsen wel goed) is het tegenwoordig net wat te makkelijk om er een vuist op te gooien.
Trieste voorbeelden genoeg inderdaad. Fysiek geweld valt in de praktijk mee. Meer verbaal, dat ik steeds vaker hoor dat een collega 'kuthoer' is en 'kankerles' geeft. Deels omdat stiekem een andere leerling die stoere opmerkingen opneemt en online gooit.
Een maand geleden is een groepje bezig geweest om memes te maken van allerlei docenten (ook van mij) om die dagelijks te verspreiden via social media. Niet te traceren, sommige docenten weer overstuur. Mijn meme was nog positief gelukkig, maar verder zat er helaas ook een triest niveau van humor in. Dus niet grappig, maar wel zwaar beledigend richting een docent. Dat stukje respect is denk ik wel wst minder.
Zo hadden wij vroeger een erg dikke Duitse lerares die Warris heette. Die noemden wij onderling Walvis. Tja. Ook wat flauw. Maar tegenwoordig zetten ze dat met bewerkte foto's en dergelijke online en komt dat als je wat pech hebt via google als eerste naar voren als je een docentnaam intypt.
Snowflakes noem je. Zo voel ik het wel heel sterk. Een meisje gooide bij mij laatst heel onhandig iets om met water, niks ernstigs verder. Ik liep toevallig net langs en zei lachend: "och, idioot." Die opmerking heb ik nog maanden gezeur van gehad en uiteindelijk via een gesprek met haar mentor moeten toelichten.
Sissors schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 22:15:
Het enige imo relevante punt is de telefoon. En dan komt het algemeen best wel goed, maar ik kan me prima voorstellen dat er wel heel wat meer onvoldoendes vallen door kinderen die in de les drukker zijn met hun telefoon als met de leraar. Die dingen gewoon verplicht in je kluisje achterlaten en anders worden ze ingenomen lijkt me dan ook niet onredelijk.

Verder is het gewoon het standaard verhaal van oude mensen. Natuurlijk er zijn veranderingen. En die zijn niet altijd positief, dat de algebra kennis van studenten erop achteruit is gegaan is moeilijk te ontkennen. Tegelijk had ik ook een professor die vond dat studenten van tegenwoordig juist creatievere oplossingen bedachten.
De telefoon is over het algemeen inderdaad redelijk verboden op scholen. Bij ons nu ook, maar iedere leerling werkt op een iPad...
Het is tegenwoordig zo dat hele vriendengroepen nu meteen op de hoogte zijn van bepaalde acties in een les. Daarmee wordt alles gevoeliger en ingewikkelder. Ook ouders worden regelmatig op de hoogte gebracht. Er is weinig tijd meer om de gemoederen te laten bedaren. Zelf-reflectie is een stuk minder als je digitale socials constant meekijken.

Over de professor, persoonlijk vindt ik dat huidige leerlingen meer gemakzuchtig zijn geworden. Ze zijn meer gewend dat alles er altijd wel is. En door die gemakzucht juist niet meer zo creatief. Er zit wel een verschil tussen een vmbo-er en een wo-student natuurlijk :)
Ivysaur schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 22:20:
Als je ouder bent ga je je meer ergeren aan dingen. Je wilt rust. Je wilt gewoon je dag doorkomen. Als je grijs en oud bent wil je vredig sterven. Jongeren, voor hen is alles nieuw. Als ze de 25 passeren zullen ze net als ons, nu op deze topic, hetzelfde denken. Zo gaat het sinds mensenheugenis. Niks nieuws aan.

Op hun plaats zetten, respect van beiden kanten en beetje los laten maar niet te los, want anders gaan ze vandalisme plegen in een steegje van een hoekwoning. :X
Misschien waar. Echter ben ik niet docent geworden voor de rust. Ik kan prima tegen drukte, maar niet goed tegen respectloze kinderen (en volwassen). Er zijn genoeg leerlingen die eisen dat een docent ze meteen uitleg geeft als ze een vraag roepen. Of het normaal vinden om troep te maken, want dat ruimt de schoonmaker wel op. Zijn pubers, maar dat soort onzin accepteer ik niet.
CH4OS schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 22:21:
[...]
Dit is helaas waar. Op mijn school zegt de teamleider de laatste tijd tegen bijzonder brutale kinderen of ze het een goede oplossing vinden om voortaan in plaats van heel boos te doen tegen een docent, gewoon even naar de wc willen gaan.
Ten eerste dat het gevraagd wordt aan de leerling. Ten tweede, really?!
Ivysaur schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 22:24:
[...]

Ja, en valse aanklacht krijgen. #Metoo, enzo. 8)7
Zo is het helaas.
Fr33z schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 22:28:
punt 1 en 2: dat is dus wat we noemen volwassen worden, niet gek dat dat voor geen meter loopt bij de meeste kinderen. Duurt gewoon lang en sommige mensen leren het nooit.

weinig kennis van ICT is misschien ook omdat het niet meer nodig is. "vroeger" moest je wel snappen hoe dingen werkten voor je uberhaupt een programma kon starten met commando's in DOS. Nu is alles touchscreens, apps en responsive websites.
Het is inderdaad wel logisch dat ICT skills wat wegzakken. Zoals wij ook niet meer aan auto's sleutelen meestal.
De vraag is meer of het goed of slecht is voor de jeugd. Ik denk dat computerlogica (heel algemeen bedoeld) wel een nuttige vaardigheid is om te leren. Klassen lijken tegenwoordig meer op de alpha-kant te hangen, waarbij emoties en meningen belangrijker worden gemaakt. Het is persoonlijk natuurlijk, wie ben ik om te oordelen. Ik zou in ieder geval liever meer mensen met een ontwikkeld gevoel voor logica zien.
Anoniem: 1068241 schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 22:32:

Ik moet eerlijk zeggen dat ik vroeger in mijn tienerjaren tien gulden zakgeld per week besteedde aan rookwaar en de lokale snackbar.
Anoniem: 691473 schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 22:35:
[...]

Nu spreek ik voor mijzelf, zittende in het 6e en laatste jaar van VWO, ook als eerste leerjaar van onze school met een iPad.
1. Dit is, denk ik, een eigenschap die vooral bij jongeren past. Realiteit inzien blijft moeilijk, soms ook voor volwassenen.
2. Jongeren staan misschien iets moeilijker open voor echte feiten. Als je anders denkt dan de kudde, val je buiten de boot. Let op, dit speelt bij pubers natuurlijk een grote rol, ze willen namelijk niet buitengesloten worden.
3. Hier kan ik niks over zeggen. Volgens mij is dit er nog wel op onze school.
4. Tja, toch ook iets van punt 2. Als je geen Instagram of SnapChat hebt, hoor je er niet bij. Ik heb laatst Facebook verwijderd en kreeg nog allemaal rare gezichten. De presentatie van je ik-persoon op het internet is volgens mij belangrijker dan de echte ik.
5. Moet zeggen dat dat bij onze lichting meevalt, maarja n=1. Zolang jongeren dat apparaat kunnen gebruiken waarvoor ze het willen is t goed. En niet iedereen is nu een tweaker ;)
Je antwoord op punt 4 is denk ik gewoon waar, maar voor mij 'schokkend'. Ik ben helemaal voor vooruitgang, maar daar valt voor mij social media niet onder. Voor jou ook niet echt, lijkt het.
Ik volg het niet (pun intended), de meisjes die zichzelf voortdurend in dezelfde pose op de foto zetten om te delen met de online wereld.

Eens met andere punten die je noemt trouwens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hippocampus

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Playa del C. schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 23:52:
[heftig selectieve knip]

Zijn pubers, maar dat soort onzin accepteer ik niet.
Ik denk dat het daar een beetje op neer komt. En dan niet dat het zozeer slechte opvoeding is, of de extra zware digitale groepsdynamiek van tegenwoordig, maar het feit dat jij uit een ander tijdperk stamt en je niet meer kan identificeren met hoe vreemd het kan zijn om dit decennium op te moeten groeien. Tel daarbij op dat je voor je beroep met kinderen moet omgaan met de bijkomende verantwoordelijkheid en dat je gewoon al een paar jaar klaar bent met puberaal k*tgedrag want je bent volwassen. En dan gaat het emmertje met ergernissen vanzelf een keer overlopen.

Dus, wel jouw fout maar niet jouw schuld ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Tja, de "ouderen" die ik hoor over hun schooltijd hadden ook gedoe met die "achterlijke docent Nederlands", trapten herrie op hun Kreidlers, rookten stiekem jointjes en wat al niet meer.

Smartphones waren toen ik op de Havo zat ook nog niet heel normaal, dus verstoorde we de les gewoon door te praten, of dingen te gooien, of door te klooien in het algemeen.

Anno nu klooit men vast anders, maar waarom zou er meer geklooid worden?

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Ik denk dat we veel te oppervlakkig zijn met kijken naar "vroeger"

Tegenwoordig werkt de vrouw (niet perse een slecht iets), dus de taken zijn meer verdeelt en mannen zijn toch heel anders in huishouden & opvoeding dan moeders, daarnaast is de vrouw niet zo afhankelijk meer van een man als "inkomsten bron" dus de vrouw verheft haar stem/mening.

Mannen of ze nu "jagen" of "werken" ze zijn eigenlijk altijd en nog steeds de hoofd inkomen van een gezin, maar omdat beide ouders nu (moeten) werken wegens 1st world wensen is er minder tijd voor het kind.

Als kind had ik toegang tot computers/tv en vrij snel "internet', maar omdat mijn moeder ondanks haar baan als kost winner was thuis wanneer ik "wakker" was (lees thuis aanwezig) dus ik werd naar buiten geschopt als kind onder de mom van de vitaminen van de zon opnemen.
speelgoed zoals Lego, action figures enzv was het enige alternatief want ik mocht maar 1 uur "tv" kijken (niet helemaal waar maar om het even in perspectief te zetten) en je vermaakt je maar als je ergens was..
En het leger werd afgeschaft dus rangen/standen .. is mij niet meegegeven.

Onze kinderen (mijn kids) tja als ouders proberen wij zoveel mogelijk thuis te zijn als ze er zijn, avond maaltijd is erg lastig (files en reistijd) om gezamelijk op een normale tijd te doen (18:00)
Echter ze gaan toch naar de KinderDagVerblijf(KDV) tot hun 10de al is het omdat het aanbod van leeftijds genotjes in de 2 locaties waar we gewoond en nu wonen erg sumier is. 4 is veel op relatief droge dagen ongeacht vakantie of schooldag .. alleen op een vakantie park / camping is hier genoeg leeftijds genoten.

Nu komen ze thuis en --> achter een scherm kruipen even "relaxen" ze zijn immers van 8 uur sochtends tot net voor etens tijd van huis "bezig".
Speelgoed: wij verbieden gameconsole / eigen scherm tot 10jaar en je moet het vragen .. en bv playmobiel is iets wat er niet in komt (lego bij voorkeur)
Maar onze kinderen spelen zelden met lego, maar als gezin doen we wel graag gezamelijk lego/boardgames ..

Vroeger als we bv naar de Efteling gingen was het rumoerig kinderen rende rond en mensen praten met elkaar (net zoals in de trein) .. Nu zit je snel in iemands personal space en men is bezig met de telefoon. het is vrij uitzonderlijk als je een gesprek tussen 2 personen hoort in vergelijking tot vroeger. zelfs kinderen staan in een scherm verzonken (lekker rustig toch :?)

Respect komt ook van rangen/standen en ik vraag me af dat voor de technische revolutie (meer dan 100 jaar geleden ?) ook zo was.. ik denk sinds de ge-organiseerde legers een respectvolle samenleving bezorgde .. en nu dat de dienstplicht afgeschaft is en moeders niet 24x7 thuis zijn is de hele sociale samenleving erg veranderd. omdat moeder(of vader) niet voor de deur zit met de buurvrouw te OH-en terwijl de aardappels geschilt worden . zit men veel meer geisoleerder in en rond huis want de rest werkt dan kan je ook beter maar gaan werken --> gevolg geen tijd voor de kinderen.

De enige manier is zorgen dat 1 kost winner de norm word.. krijg je daarmee alles terug :? nee want je haalt niet de toegang tot media weg, alleen er zal wel weer meer wens naar sociaal contact komen en Daarmee krijg je een tussenvorm die bv de mensen die de tijd kennen met mobiele telefoon op zak en voor de smartphone ..

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

Dat is toch niet zo heel raar? Zodra iets gemeengoed wordt hoeft dat toch ook niet? Geldt bv ook voor auto’s wmb ;)

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08-06 20:07
Dat is niet alleen jeugd. Rita op feesboek post ook alleen maar haar mening feiten onder de "nieuwsartikelen".

Er veranderd eigenlijk niet zoveel als je dat wel of niet hebt. Behalve dat het personeel niet zo goed hun best hoeft te doen om professioneel te blijven. Dus als dit niet van nature of van thuis mee komt, dan gaat dat op school ook niet gebeuren.

Vroeger werkte iets wel eens niet. En dan was je toch veelal aangewezen op jezelf of een handleiding. Of nog eerder, faxen en tijdschrijften. :+
Nu zijn veel apparaten een stuk beter en is met name software veel makkelijker te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene44
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 03-06 17:29
Ondertussen sta ik ~10 jaar voor de klas op een vmbo school. Ik ben bekend met het fenomeen dat mensen vaak dénken dat alles vroeger beter was, terwijl het niet echt waar is.
Alsnog vallen mij de laatste tijd een paar dingen op, waarbij ik het als achteruitgang bestempel. Maar is dat echt zo? Of verander ik zelf? Is een leraar gedoemd om in zo'n vreselijk irritant, betweterig, stoffig, zeurend en wereldvreemd type te transformeren? Of moet ik blijven vechten tegen de neerwaartse spiraal van de jeugd van tegenwoordig?

Je bent het woordje 'Nederlandse'' voor jeugd vergeten. ;) Verder is kritiek ontvangen voor mensen uit alle lagen van onze bevolking erg moeilijk. Kijk eens naar krampachtig gedoe rond meeheulende NLers 40-45, of de janboel in Indonesie. Punt 5 vind ik juist een pluspunt. Ict maakt dat jeugd veel sneller kan leren. Ze kunnen alles youtuben en gratis gitaarlessen volgen.

Mede door die weelde aan extra en snelle info is de jeugd diverser dan ooit. Waar ''vrugah'' (jaren 70/80) de impulsen zeer beperkt waren, en het NL journaal (nog steeds) polygoon-niveau is, kunnen ze nu echt nieuws van over de grens betrekken, op fora zoals deze (de oudere jongeren dan) met elkaar kletsen en zijn er teveel muziekstijlen om te volgen en te benoemen. In de vroegere jaren had je 2 of 3 groepjes waar je uit kon kiezen en dat was het wel. Racisme was schering en inslag. Jeugdbendes bepaalden het leven op grotere scholengemeenschappen. Dat er een Turkse jongen op de school kwam was wekenlang groot nieuws. Nee, ik vind dat de hedendaagse jeugd vergeleken met vroeger juist uit de NL-klei is getrokken, met positief gevolg.

[ Voor 21% gewijzigd door Rene44 op 18-01-2019 10:52 ]

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-06 09:09
Om even iemand te quoten:

'De jeugd van tegenwoordig houdt van luxe, heeft slechte manieren, heeft minachting voor alle gezag en heeft geen eerbied voor ouderdom. Jongeren praten als ze zouden moeten werken. Ze spreken hun ouders voortdurend tegen, kletsen in gezelschap, ze smakken bij het eten, slaan hun benen over elkaar en tiranniseren hun ouders.'

Dit is van Socrates uit 399 v chr.

Ik denk dat wat jij beschrijft een beetje het probleem is van elke jeugd en niet specifiek van de huidige.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
Ik heb een broertje en zusje van 15, is het raar dat als ik met mijn auto aankom en ze maken een scheve foto en verzenden het via Snapchat? Of als het eten net opstaat dat er direct een telefoon tevoorschijn komt een eerst een foto van alle hoeken gemaakt moeten worden. Voordat ik kan beginnen met eten?

Ik bedoel ik heb ze zelf er al een keer op aangesproken, het heeft iets geholpen. Maar ze zitten nog meer naar een beeldscherm te staren dan ik, terwijl ik "de computer nerd" ben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:21

mrsar

waar een sar is,is een wodka

alleen 4 en 5 herken ik niet van mijn tijd op school :P aangezien IT toen nog opkomende was en we max op een 386 of 486 zaten, moest je er wel iets van weten om er mee te kunnen werken :)

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xoxol
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 06-06 23:03
Ik ben geen leraar, maar ik kan mij goed voorstellen dat leraren tegen zulke zaken tegenaan lopen. Tijd geleden las ik een artikel over of het nou echt jeugd veranderd. Toen was er een verwijzing gemaakt:

'The children now love luxury; they show disrespect for elders and love chatter in place of exercise. Children are tyrants, not servants of the households. They no longer rise when their elders enter the room. They contradict their parents, chatter before company, gobble up dainties at the table, cross their legs, and tyrannize over their teachers.' Geschreven door Plato. Dus in die tijd liepen zij ook tegen bepaalde problemen.

V-Strom 650

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08-06 20:17
De jeugd van tegenwoordig is het product van de ouders van tegenwoordig, die weer het product zijn van de grootouders van tegenwoordig. Het heeft daarom weinig zin om te klagen, je kan hooguit proberen dat je eigen kinderen niet voldoen aan deze stereotypes

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• CurtPoindexter
  • Registratie: Februari 2017
  • Niet online
Pendora schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 08:44:

'De jeugd van tegenwoordig houdt van luxe, heeft slechte manieren, heeft minachting voor alle gezag en heeft geen eerbied voor ouderdom. Jongeren praten als ze zouden moeten werken. Ze spreken hun ouders voortdurend tegen, kletsen in gezelschap, ze smakken bij het eten, slaan hun benen over elkaar en tiranniseren hun ouders.'

Ik denk dat wat jij beschrijft een beetje het probleem is van elke jeugd en niet specifiek van de huidige.
Xoxol schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 08:56:
Ik ben geen leraar, maar ik kan mij goed voorstellen dat leraren tegen zulke zaken tegenaan lopen. Tijd geleden las ik een artikel over of het nou echt jeugd veranderd. Toen was er een verwijzing gemaakt:

'The children now love luxury; they show disrespect for elders and love chatter in place of exercise. Children are tyrants, not servants of the households. They no longer rise when their elders enter the room. They contradict their parents, chatter before company, gobble up dainties at the table, cross their legs, and tyrannize over their teachers.' Geschreven door Plato. Dus in die tijd liepen zij ook tegen bepaalde problemen.
Fake news jongens.

Deze quote komt NIET van Socrates, noch van Plato.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
Pendora schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 08:44:

Xoxol schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 08:56:

Zoek de verschillen :>

En wat het nu Plato of Socrates? :+

Ontopic:

Het leven wordt duurder, moeder de vrouw moet ook werken om rond te kunnen komen dus er is minder / geen tijd voor opvoeding van kinderen.

Hierdoor krijgen de ouders ook niet mee wat zoon/dochterlief uitvreet op school en krijg je dus de "Onze Wesley/Samantha doet dat niet!" situatie. Schuld van de leraar en nooit van het kind.

Try SCE to Aux

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-06 09:47

unclero

MB EQA ftw \o/

De Nederlandse jeugd stond in de Gouden Eeuw ook al 'bekend' om diens 'vrije Hollandsche opvoeding'. En gezien de historische lijnen en kaders waaruit Nederland is ontstaan lijkt mij dat ook niet zo vreemd.
Virtuozzo schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 21:48:
Dit vooral.
Ikzelf noem deze trends Segregatie 2.0. Want dankzij de moderne geneugtes van onze moderne maatschappij zijn de effecten van deviaties op die trends veel sterker: het verschil tussen op je 35e in een sociale huurflat tussen drugsgebruikers en buitenlanders wonen, of op je 35e je handtekening zetten onder het koopcontract van je tweede woning.

De schuld zomaar leggen bij KDV's (waar mensen veel beter opgeleid zijn voor dat vak dan 99% van de ouders) of bij ouders die geloven in "het kind lekker kind laten zijn", is veel te kort door de bocht.
[YouTube: Cabaret - Surinaamse vs Nederlandse moeders]

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Hippocampus schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 21:41:
Punt 4 is nieuw inderdaad, maar dat punt is net als de rest niet alleen voorbehouden aan de jeugd.
Ik heb zelf 5 jaar op een school gewerkt (administratie) en weet dat de afhankelijkheid van de telefoons vele malen sterker is bij het VMBO dan in het VWO. Er is door de school zelfs eens een telefoon aangeschaft voor een van de kinderen omdat de alleenstaande moeder daar geen geld voor had. En binnen die klassen werd je simpelweg buitengesloten als je geen telefoon had.

Maar bij volwassenen zie ik diezelfde, misschien nog wel sterkere afhankelijkheid van mobiele telefoons. Kijk maar naar al die idioten die een telefoon gebruiken in de auto. Dat zijn echt alleen maar volwassenen ;-)

@Playa del C. Als docent vallen deze punten extra op. Ten eerste omdat de meeste mensen die jij ziet 16- zijn, en daarbij waarschijnlijk ook nog overwegend VMBO niveau. Als je alleen maar met vegetariers omgaat kan je ook denken dat er tegenwoordig steeds meer aversie is tegen vlees. M.a.w.; je beeld van de maatschappij kan zich gaan vertekenen doordat je onvoldoende referentiemateriaal hebt.
Overigens is mijn beeld van de docent (van alle tijden) dat hij (of zij) inderdaad met name bezig is met het vechten tegen de neerwaartse spiraal van de jeugd van tegenwoordig. Dat was in de tijd van bartje niet anders :*)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08-06 19:29
Ja. Dit heet dus Juvenoia.

YouTube: Juvenoia

Er lijkt sprake te zijn van een soort horizontale spiraal. Je zou het een cirkel kunnen noemen. Feit blijft dat wanneer de jeugd echt bezig was met een neerwaartse spiraal, de bodem over de afgelopen 100+ jaar al wel een keertje was bereikt. Maar het tegendeel blijkt waar - zo moeten IQ scores nog steeds periodiek worden bijgesteld. Naar beneden. Omdat het gemiddelde stijgt.

Ik wil wel zeggen dat er wel íets is veranderd - de nivelering van de onderwijsniveau's. Ik geloof dat een jaar of 30 geleden de overheid heeft besloten HBO toegankelijker te maken. Als gevolg zijn de niveau's van de havo, mavo (vmbo), HBO, MBO en andere instellingen gedaald. Mensen die vroeger MBO-4 deden zijn nu HBO kandidaat. Daarmee is de jeugd als geheel niet beland in een neerwaartse spiraal - maar toch eerder de doorsnee die je op een opleiding zou kunnen treffen.

Daarenboven wil ik graag opmerken dat, over het algemeen, hoe verder je verwijderd je raakt van je eigen jeugd, hoe lastiger het wordt om je te identificeren met die zaken die de huidige jeugd beweegt. Dat wil niet zeggen dat ze dommer of slechter zijn - alleen anders. Een andere manier om hetzelfde te zeggen is dat je in je eigen jeugd net zo dom en slecht was - maar dat je dat toen niet opviel ;)

Die spiraal, zeg maar, is misschien voor de jeugd steeds een gelijk niveau. Maar jijzelf zit vast op een positie op de spiraal, en schroeft er mee naar boven.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Laatst online: 00:38
Sissors schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 22:15:

Helaas ken ik dan ook genoeg verhalen van scholen (ouders beiden 30+ jaar in het onderwijs) waar leraren inderdaad dit soort regels hanteerden, die daarvoor weer dan flink op de vingers werken getikt, omdat de ouders (vaak binnen een uur al) als boos naar de school opbelde, wie die leraar wel niet dacht te zijn! Aan de spullen van zijn of haar zoon/dochter te komen..bla bla rechten...bla bla privacy...bla bla bla.

Het grootste verschil wat ik tegenkom in het onderwijs is dat om het minste geringste wat zoon of dochter zegt, staat pappie of mammie op de stoep om te klagen.

Ik kreeg een draai om de oren als ik de school beschuldigde van onjuist handelen
"Als je straf hebt gekregen zul je ook wel wat gedaan hebben en nu heel gauw ophouden met zeuren" :+

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-06 09:09
Haha nooit geweten maar alsnog wel een oude quote wat wel aangeeft dat dit "probleem" van alle tijden is

Edit: Even verder gelezen:

Actually a paraphrase of a quote (lines 961–985) from Aristophanes' The Clouds, a comedic play known for its caricature of Socrates.

En Aristophanes 446 – c. 386 BC. En ondanks dat het dus een stukje cabaret is en het waarschijnlijk grappig bedoeld is, zegt het voor mij wel genoeg dat er "toen" ook al over werd gesproken

[ Voor 32% gewijzigd door Pendora op 18-01-2019 10:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 06-06 14:11
s0ulmaster schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 09:44:
Ik kreeg een draai om de oren als ik de school beschuldigde van onjuist handelen
"Als je straf hebt gekregen zul je ook wel wat gedaan hebben en nu heel gauw ophouden met zeuren" :+
Zo begon het bij mij ook, totdat bleek dat het consequent bij dezelfde les was. En consequent bleek dat meer dan de helft van de klas eruit werd gestuurd. Iedere les weer. Toen zijn mijn ouders zich wel gaan roeren en kwam er externe bijles. Nou is mijn moeder toevallig docente, dus kent het klappen van de zweep. En toen op gegeven moment de brief kwam dat ik bij een bepaald vak al maanden niets deed en gigantisch zou achter lopen, terwijl ik, door die bijles, 2 hoofdstukken voor liep, tsja... Toen hebben mijn ouders zich wel boos gemaakt. Er werd gelogen door die docent.

Ik had een sterk rechtvaardigheidsgevoel. Dat heb ik nog steeds. Dat maakte dat het nog wel eens botste. Docenten die respect af dwongen, natuurlijk of door hun benadering/bejegening van andere mensen, kregen dat ook. Docenten die geen respect af dwongen, omdat ze niet eerlijk of consequent waren, dat leverde problemen op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s0ulmaster
Pizza_Boom schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 10:01:
[...]
Zo begon het bij mij ook, totdat bleek dat het consequent bij dezelfde les was. En consequent bleek dat meer dan de helft van de klas eruit werd gestuurd. Iedere les weer. Toen zijn mijn ouders zich wel gaan roeren en kwam er externe bijles. Nou is mijn moeder toevallig docente, dus kent het klappen van de zweep. En toen op gegeven moment de brief kwam dat ik bij een bepaald vak al maanden niets deed en gigantisch zou achter lopen, terwijl ik, door die bijles, 2 hoofdstukken voor liep, tsja... Toen hebben mijn ouders zich wel boos gemaakt. Er werd gelogen door die docent.

Ik had een sterk rechtvaardigheidsgevoel. Dat heb ik nog steeds. Dat maakte dat het nog wel eens botste. Docenten die respect af dwongen, natuurlijk of door hun benadering/bejegening van andere mensen, kregen dat ook. Docenten die geen respect af dwongen, omdat ze niet eerlijk of consequent waren, dat leverde problemen op.
Herkenbaar verhaal hoor. Zulke ervaringen had ik persoonlijk ook en zie je denk ik ook vaker terug in de hogere niveaus (VWO) en is op zichzelf ook geen verkeerde aanpak m.i.

In het VMBO spelen dit soort zaken die ik benoemde ook veel meer. Klinkt wellicht als vooroordeel, maar die ervaring is niet van een jaartje werk op 1 school. Het heeft voor mijn moeder de lol van het lesgeven er flink afgehaald iig (en ze is na 30 jaar lesgeven wat anders gaan doen, maar dat heeft ook andere redenen).

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:11

BoAC

Memento mori

s0ulmaster schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 10:07:
[...]

Herkenbaar verhaal hoor. Zulke ervaringen had ik persoonlijk ook en zie je denk ik ook vaker terug in de hogere niveaus (VWO) en is op zichzelf ook geen verkeerde aanpak m.i.

In het VMBO spelen dit soort zaken die ik benoemde ook veel meer. Klinkt wellicht als vooroordeel, maar die ervaring is niet van een jaartje werk op 1 school. Het heeft voor mijn moeder de lol van het lesgeven er flink afgehaald iig (en ze is na 30 jaar lesgeven wat anders gaan doen, maar dat heeft ook andere redenen).
Dat zulke zaken in het VMBO spelen komt ook wel door de verschuiving van lesdoelen op dat niveau (er moet meer theoretische kennis opgedaan worden) VMBO leerlingen zijn toch meer mensen die met handen willen werken ipv leren. Doordat er veel meer geleerd moet worden komt er weerstand in die klassen. De ene leraar zal daar beter mee om kunnen gaan dan de andere. Volgens mij is daar de oplossing dat leerlingen meer handwerk gaan doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NinjaKiwiNL
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:11

NinjaKiwiNL

Xbox Tag - NinjaKiwiNL

Och het is niet alleen jeugd in “neerwaartse spiraal’ je ziet het over de hele “breedte” in leeftijd tegenwoordig. Kritiek geven zijn de meeste echt koning in. ik zie het zoveel hier op tweakers terug komen en om mij heen, Maar als ze zelf Kritiek krijgt zie je de veel mensen zich zielig en gekwest voelen.

Meningen tellen af feiten
Ik denk dat dit de aller grootste vijand van de huidige maatschappij is. Kijk naar de sinterklaas discussie, of de oostvaardere plassen, transgeners ect. Wat je allemaal terug ziet komen is dat niemand rekening wil houden met elkaar en hun “mening” gewoon een levens “feit” is geworden. “Ik ben transgender en ik voel me niet een Hij/Zij/Het en dan moet een mening van een klein groepje door de strot van iedereen geduwd worden anders ben je of rasistch, of discriminatie. Wat een zielige blik op de wereld heb je dan imo.” Mijn mening is van mij, en geen probleem als je het er niet mee eens bent, maar blijf praten.

Mooi dumpert filmpje

Opvoeden wat is dat? 8)7 Mijn vrouw zit in het basis onderwijs en de verhalen die ik van haar te horen krijg hoe ouders ‘opvoeden” krijg je gewoon jeukende handen van. Kinderen die geen respect tonen, waar je direct ziet aan hoe de ouders zijn zegt vaak al genoeg. Sommige mensen moeten niet voortplanten. :9
beide ouders moeten fulltime werken om hun levens stijl te handhaven waardoor de kids 5 dagen per week pas om half 7 s’avonds thuis komen, en dan raar vinden dat we veel van die “ontspoorde” kids hebben ongeacht niveau.

ICT wat is dat?

| Canon EOS R | Canon 24-70mm F2.8L | Canon 85mm f1.2 | Laowa 100mm f2.8 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
BoAC schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 10:18:
[...]

Dat zulke zaken in het VMBO spelen komt ook wel door de verschuiving van lesdoelen op dat niveau (er moet meer theoretische kennis opgedaan worden) VMBO leerlingen zijn toch meer mensen die met handen willen werken ipv leren. Doordat er veel meer geleerd moet worden komt er weerstand in die klassen. De ene leraar zal daar beter mee om kunnen gaan dan de andere. Volgens mij is daar de oplossing dat leerlingen meer handwerk gaan doen.
Wellicht dat het een onderdeel van het probleem is, durf ik niet zo direct te zeggen. Het onderwijs wordt gevormd door mensen met een hoge opleiding en veel theoretische achtergrond (al dan niet met vele veldonderzoek). Ik kan me voorstellen dat het inlevingsvermogen voor iemand die op het VMBO studeerd niet altijd even groot is. Aan de andere kant leven we wel in een samenleving waar alleen praktische kennis van zaken lang niet altijd genoeg is om mee te kunnen.De vraag naar (V)MBO'ers met een hoog denkvermogen naast hun praktische vaardigheden is groter dan ooit. Uit 1ehands ervaring met lesplanontwikkelaars (vader en zijn collega's) heb ik deze discussie al vaak genoeg gehad en is de vraag of een meer praktische aanpak de jongen niet te veel distantieer van het werk dat ze in de toekomst willen doen.

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• unclero

unclero

MB EQA ftw \o/

BoAC schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 10:18:
Ik denk dat ook mee zal spelen dat er op het VMBO scholieren gemiddeld uit een ander referentiekader (en bijbehorend beschavings- en ontwikkelingsniveau) en sociaal-economische positie afkomstig zijn.

Ik heb bij een bedrijf gewerkt waar er twee keer per jaar trossen apparaatjes geprogrammeerd en verstuurd moesten worden (aka: CF-kaartje in apparaatje, apparaatje dichtklikken, in doosje doen, doosje dicht, op de stapel zetten. makkelijk). Geen probleem, een blik scholieren van de middelbare om de hoek opentrekken, en die een paar zaterdagen aan het werk zetten. Allen VMBO-ers. Een greep:
  • Als je er niet bij bleef daalde het werktempo naar 0 doosjes per uur (en hoorden we twee kantoren verder het gelach en gepraat).
  • Blikje energydrink omgevallen over een een stapel apparaatjes.
  • Telefoneren en sms-en (dit was in het pre-smartphone tijdperk) tijdens het werk.
  • Zomaar, terwijl we in een vergadering met een klant waren, binnenstormen en roepen: "Hey, waar is mijn geld?!"
  • De stapel doosjes, was meer een berg. We moesten ze uiteindelijk zelf naderhand netjes herstapelen voor in de rolkar.
Die problemen waren allemaal weg sinds men besloot alleen nog maar scholieren van het lokale gymnasium te betrekken. Ja, we moeten ook de hand in eigen boezem steken. We hadden meer aan coaching, voorbereidende instructies en begeleiding moeten doen. Maar uiteindelijk gekozen voor de makkelijkste weg, want die VWO-ers hoefden we níet eerst te vertellen dat de baas graag met twee woorden aangesproken wenst te worden.

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-06 13:48
In de wereld van social media en het feit dat de ouders vaak te druk zijn om hun kinderen goed op te voeden hebben veel jongeren een verknipt beeld van de werkelijkheid en die jongeren lopen vaak met een 'ik ben zo geweldig' houding, kritiek ontvangen is uit den boze want het klopt niet en/of ze willen dat gewoon niet horen.

Wat mij echter op valt vergeleken met vroegah, is dat jongeren veel en veel sneller boos en agressief worden. Ook dat heeft wel degelijk met opvoeden te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mashell
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-11-2019
Ik denk dat we het niet moeten bagatellisieren en zeggen dat het van alle tijden is. Natuurlijk droomden de mensen vroeger de levenstijlen van de koningen en prinsessen, toen van de hollywood sterren en nu van de youtubers en intafiguren. Dat is van alle tijden verschil is dat nu door sociale media alles wordt vastgelegd. Daarmee worden feiten vastgelegd, brutaal gedrag tegenover een leraar heb je niet van horen zeggen waarbij je denkt "het zal wel aangedikt zijn", nu heb je gewoon een filmpje op sociale media. Daarmee komt er steeds een nieuwe ondergrens. Feitelijk ontneemt sociale media veel mensen de mogelijkheid tot zelfreflectie en stimuleert het zo juist associaliteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:13

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Evolutie werkt enkel wanneer de volgende generatie een stap verder gaat dan hun voorgangers, een stap verder hoeft alleen niet altijd positief te zijn. Stap verder in gedrag, stap verder in 'humor', stap verder in 'opvattingen'. En als je de lijn doortrekt van de afgelopen 3 generaties.. zie ik de generatie van kinderen van onze kinderen toch bijzonder somber in.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
SinergyX schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 10:40:
Evolutie werkt enkel wanneer de volgende generatie een stap verder gaat dan hun voorgangers, een stap verder hoeft alleen niet altijd positief te zijn. Stap verder in gedrag, stap verder in 'humor', stap verder in 'opvattingen'. En als je de lijn doortrekt van de afgelopen 3 generaties.. zie ik de generatie van kinderen van onze kinderen toch bijzonder somber in.
Kun je dit eens verder uitleggen?
Het is heel makkelijk om vanuit het "vroeger was alles beter" perspectief te redeneren. Bewust of Onbewust. Je merkt dat elke generatie hiermee te maken heeft en negatieve aspecten aan de nieuwe generatie ziet. Zo gaat dat al eeuwen en dat is terug te zien uit quotes die al heel erg oud zijn.
Als het echt zo somber zou zijn als je schets dan vraag ik me af hoe we het met zijn allen dan toch al duizende jaren volhouden zonder dat we helemaal naar de kloten zijn gegaan :9

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Nu online
Ik kreeg van de directeur van mijn school vandaag een weekbericht, waarin onder andere de volgende quote werd opgenomen. Dit werd gebracht als positief en een insteek voor de toekomst van de school.
“Terug willen naar de goeie ouwe tijd en de vijs weer aanspannen, is naïef. Scholen moeten
een nieuwe, horizontale autoriteit installeren”. Hoogleraar psychologie Paul Verhaeghe ziet
dat jongeren steeds mondiger worden en leraren meer dan ooit worstelen met gezag. “Als
autoriteit vanuit de groep komt, heb je amper een schoolreglement nodig.”
Echter valt dit bij veel docenten verkeerd. Een hoogleraar die met een mooi-weer verhaal komt aanzetten. Zet de beste man zelf voor de klas en hij is binnen een week weg.
De hoogleraar ziet echter wel dat jongeren mondiger worden en minder respect tonen voor docenten.

---

Verder lees ik in dit topic veel goede punten en invalshoeken. Ik ben het vooral eens met het idee dat ouders over het algemeen tegenwoordig toch ook wel anders opvoeden. Deels door veranderende werkcultuur, maar ook deels door een andere visie.
Iets anders wat ik herkenbaar vind, zijn de leerlingen die erg gevoelig zijn. Ik denk dat dit zelfs deels wel te maken heeft met dat de meeste kinderen verslaafd zijn aan de telefoon en het internet. Zodra ze daarin gestoord worden, reageren ze een stuk heftiger. De wereld in het algemeen is voor een puber veel ingewikkelder doordat ze constant in contact staan met elkaar. Dat had ik vroeger niet, vond ik toen prima en nu heerlijk om zonder telefoon door het leven te gaan. Ik heb een telefoon thuis liggen, maar nooit op zak. Ik merk dat ik ook veel op internet zit, maar ik kan ook zonder. En dat laatste kunnen leerlingen van deze tijd echt heel erg slecht. Internetverbinding is belangrijker dan water.

Over het "het is van alle tijden"-concept wat hier en daar opduikt. Natuurlijk is het onderwerp van alle tijden. Dat betekent niet dat het daarom nu ook wel goed zal komen, net als vroeger. Het is mogelijk dat door ontwikkelingen die er nog niet eerder zijn geweest, waaronder het internet-tijdperk, er een generatie ontstaat die toch echt achteruit gaat lopen.
Ik zie internet nog als het magische middel om ontzettend veel meer mee te kunnen doen dan er ooit mogelijk was. Huidige jeugd ziet het als standaard ondersteuning die er altijd hoort te zijn.

Als ik multiplayer games speel, stoor ik mij serieus zo erg aan de 'kid's' die het internet enorm toxic maken door middel van de anonimiteit, dat ik soms stop met gamen. Ik reageer nooit op ze, doe ze niet na, zeg niet hoe ze zich moeten gedragen.
Elke generatie heeft klootzakken in zich. Als ik onder de leerlingen wat rondvraag is alsnog de consensus dat het gewoon normaal is om op internet wat te rellen en schelden. Komt denk ik voort uit de denkwijze dat de jeugd zich zelf steeds belangrijker en specialer en beter dan een ander vindt, terwijl het respect voor elkaar wat daalt. Gecombineerd met anonimiteit op het internet, neemt de toxiciteit vrij extreme vormen aan bij sommige games/genres.
Dat zie je volwassen mensen ook doen op bepaalde sites (NU.nl, enz.). Maar ik denk dat de trend in die zin toch wel dalend is en het sterkst bij de jeugd. Hopelijk totdat iedereen beseft dat het zo ook niet meer leuk is en de trend weer omdraait. Wat kan mij het schelen dat een anonieme gamer mij een noob vindt. Ik snap dan alleen niet dat die types zo sterk de behoefte hebben om het ook daadwerkelijk te typen/zeggen en er over door te zeuren. Voelt het goed om iemand onterecht de grond in te stampen? En daarbij, het gaat over gamen. Een spelletje. Voor de lol.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CSB
  • Laatst online: 06-06 12:47

CSB

:D

Ik dacht dat het aan mij lag. Ik ben inmiddels bijna 36 en dacht dat ik "oud" werd. Ik merk inderdaad het gebrek aan respect en inlevingsvermogen van de jeugd.

Wat mij opvalt is dat ze zeer egocentrisch zijn en zo ook worden opgevoed; "Jij kunt alles worden wat je wilt" en "laat je niet tegenhouden door wat dan ook" zijn dan ook de boodschappen die worden meegegeven. Er staat ze nog een zware kluif te verwerken als ze eenmaal (hopelijk) in het bedrijfsleven komen, waarbij je niet altijd kunt worden wat je wilt en je vaak wordt gehinderd in proces hogerop te komen, met name met zo'n attitude van: "Ik heb er recht op, wie ben jij om mij in twijfel te trekken"

Nou wil ik niet het heilige boontje uithangen want ik ben ook niet makkelijk geweest.

Met zo'n administrator heb je geen users meer nodig...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
vso schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 02:11:
ik denk dat we veel te oppervlakkig zijn met kijken naar "vroeger"
[...]
Tegenwoordig werkt de vrouw (niet perse een slecht iets)
...
als je kijkt naar vroeger/jagers/verzamelaars, zie je grote verschillen afhankelijk van omstandigheden of gewoonten in het 'kostwinnaarschap' (en ook kinderen kunnen soms al op relatief jonge leeftijd een substantieel deel van hun eigen behoefte dekken), in sommige jagers-verzamelaarssamenlevingen wordt tot 80% van de kost door vrouwen gewonnen... en sowieso hebben vrouwen volgens mij eigenlijk altijd gewerkt.

[ Voor 23% gewijzigd door begintmeta op 18-01-2019 12:26 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 06-06 23:11

PinusRigida

I put the p in pool.

Mensen die in termen van "de jeugd van tegenwoordig" denken hebben voor een deel gelijk, en ik twijfel niet aan iemands ervaringen in die zin.

Maar het mag allemaal toch wat genuanceerder (in elk debat eigenlijk)... (en da's niet persoonlijk naar TS bedoeld hoor)

Enerzijds ben je zelf ook al 10 jaar ouder dan toen je helemaal in het begin voor de klas stond, jouw ouderdom, fysiek maar ook mentaal, beïnvloedt -of je het nu wilt of niet- hoe jongeren jou bejegenen, t.o.v. toen je nog een jonge(re) leerkracht was.

Die invloed speelt wellicht ook mee in hoe ze jou "zien"... je toenmalige leerlingen zagen jou misschien als jongere leerkracht die nog met een voet in hun leefwereld stond, je huidige leerlingen zullen je misschien minder zien als iemand "they can relate to" zoals je leerlingen van 10 jaar geleden.

Maar desondanks heb je -met vele anderen- ook gewoon gelijk: de tijdsgeest verandert, gewoontes veranderen, prioriteiten liggen anders, denkbeelden en dogma's veranderen... vaak ten goede, soms ten kwade...

Maar ik hou er niet van -en nog eens: niet persé naar de TS gericht- om te horen/lezen: ouders voeden hun kinderen niet meer op, kinderen hebben geen manieren meer, kinderen worden niet meer gestraft of komen met alles weg, etc etc etc...

"wég nuance"...

En ik weet dat dat gewoon niet waar is. Niet dat het niet gebeurt, maar ik geloof dat het niet veel anders is dan vroeger, ik durf te wedden dat mensen 100 jaar geleden gelijkaardige meningen hadden over "hun" jongeren van toen.

Als ik mijn zus als voorbeeld neem: zij hebben géén tv thuis, uit principe, avonden worden besteed met praten en gezelschapsspelletjes en wandelingen aan de kust, waar ze wonen. Bijgevolg zijn haar 3 kinderen niet verslaafd aan tv, dat interesseert hen niet. Ze hebben wel een laptop voor o.a. school maar alle 3 hebben ze geen smartphone, de oudste (mijn petekind) is nog steeds niet geïnteresseerd in smartphone of tablets of sociale media, hij wordt dit jaar 18, zijn 2 jongere zussen evenmin, de enige reden waarom ze wel een dumbphone hebben is uit bereikbaarheid in geval van noodzaak en gewoon omdat het soms praktisch is.

Mijn dochter moet met 2 woorden spreken
Ze zal zeker en vast berispt worden bij wangedrag en gestraft indien dat wangedrag zich herhaalt. Waaruit die straf bestaat zal anders zijn dan zoveel jaar geleden maar leuk zal ze het niet vinden.
Mijn dochter zegt dank u en alsjeblieft.
Ja, mijn dochter is verwend, maar ze is ook gemanierd.

En ik ben er zeker van dat ik als vader niet alles perfect doe maar mijn nekhaar komt omhoog als ik me, samen met alle anderen op dezelfde hoop gegooid voel met diegenen die er een zootje van maken door mensen met oneliners als "ouders voeden hun kinderen niet meer op"

Deze voorbeelden uit persoonlijke sfeer zijn de reden waarom ik liever wat meer nuance zie in dit soort debatten, ik weet nl. zeker dat veel mensen zich niet aangesproken voelen wanneer er nog eens beweerd wordt dat "de jeugd geen manieren heeft etc etc"... Maar ze worden wel op de hoop gegooid.

[ Voor 17% gewijzigd door PinusRigida op 18-01-2019 13:01 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01:14

SomerenV

It's something!

Met m'n 29 zit mijn schoolperiode nog redelijk vers in het geheugen maar heb ik wel een andere mindset dan de jongeren van tegenwoordig. Ik film ook regelmatig op plekken waar veel jongeren komen, dus ik ben nog redelijk bekend met hoe die tegenwoordig functioneren. Daarnaast ken ik ook wat leraren, zowel van basisscholen als middelbare scholen. Die beamen ook dat het steeds lastiger wordt om les te geven omdat leerlingen minder kunnen hebben. Als je een leerling op z'n flikker geeft dan is de kans steeds groter dat ouders verhaal komen halen want hun kind doet zoiets niet.
Ik weet van toen ik nog op school zat dat je een probleem had als je negatief reageerde op kritiek van een leraar of lerares. Luisteren of opdonderen.
Dat geldt niet alleen voor jongeren maar is tegenwoordig de algemene tendens. Waarschijnlijk komt dat mede door social media en het internet. Het is nu een stuk makkelijker om een bubbel te vinden met mensen die jouw gedachtegang volgen. Vervolgens lijkt dat de absolute waarheid te worden.
Dat merk je ook wel bij meer dingen. Minder respect naar autoriteiten in het algemeen. Ik kende vroeger, tijdens mijn eigen jeugd, niemand die het ook maar durfde een grote bek te hebben tegen bijvoorbeeld agenten. Ook tegen een leraar hield je je gewoon koest, al had je natuurlijk altijd wel leerlingen die wél grofgebekt waren. Tegenwoordig zie je het helaas steeds vaker dat agenten uitgescholden worden of belemmerd worden in hun werk. Komt overigens niet alleen door de jeugd. De leraren die ik ken merken ook dat leerlingen steeds opstandiger worden.
Telefoons hadden we vroeger nog niet en social media bestond niet :+ We hoefden geen 'nep' online leven te leiden en niet alles stond in het teken van laten zien hoe geweldig alles wel niet was. Dit hangt ook samen met punt 2 denk ik. Je leeft in een eigen wereldje waarin je dag in dag uit te horen krijgt hoe gaaf je foto's wel niet zijn. Compliment na compliment. Dan ga je op een gegeven moment zelf wel geloven dat jij beter bent dan anderen. Dan accepteer je ook minder snel kritiek waarschijnlijk, wat weer mooi samenvalt met punt 3. "Ik ben geweldig dus jij moet je kop houden".
Deze klopt maar is redelijk eenvoudig te verklaren. Vroeger, als je gebruik wilde maken van een computer, dan had je er wel enige kennis van nodig. Tegenwoordig bij smartphones is die kennis simpelweg niet meer nodig omdat alles 'plug & play' is. Het spul tegenwoordig werkt gewoon. Als je nu iets meer wilt dat de standaard meuk dan zul je je er nog steeds in moeten verdiepen.

Er is ook nog een puntje 6, namelijk de rolmodellen. Genoeg bekende mensen die op social media maar al te graag laten zien hoe exorbitant ze wel niet leven en dat ze lak hebben aan regels. Vervolgens komt dat ook naar voren in hun muziek en videoclips (als ze artiest zijn). Vroeger had je ook wel dat soort rolmodellen, maar dan in minder extreme vorm. Minder internet, geen social media dus je zag alleen de videoclips op MTV of TMF en soms een interview in een tijdschrift. Toen was een videoclip nog makkelijker te zien als nep of overdreven. Nu valt het veel meer samen met hoe hun leven uitgebeeld wordt op Snapchat, Instagram en Facebook dus is het minder makkelijk te zien als nep.

@PinusRigida Gelukkig is er nog genoeg goede jeugd met een goede opvoeding. Dat zal waarschijnlijk ook niemand ontkennen. Zelf kom ik ook nog steeds regelmatig jongeren tegen die gewoon netjes en beleefd zijn. Helaas ook steeds meer jongeren die schijt hebben aan je. Meteen schelden, schreeuwen en hun gelijk willen halen. Dat was vroeger overigens niet veel anders, maar het lijkt tegenwoordig wat meer extreme vormen aan te nemen. Waar jongeren vroeger nog bang waren voor ouderen of personen met autoriteit is dat nu minder heb ik het idee.

[ Voor 6% gewijzigd door SomerenV op 18-01-2019 12:55 ]

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Nu online
PinusRigida schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 12:28:
Mensen die in termen van "de jeugd van tegenwoordig" denken hebben voor een deel gelijk, en ik twijfel niet aan iemands ervaringen in die zin.

Maar het mag allemaal toch wat genuanceerder (in elk debat eigenlijk)... (en da's niet persoonlijk naar TS bedoeld hoor)

Enerzijds ben je zelf ook al 10 jaar ouder dan toen je helemaal in het begin voor de klas stond, jouw ouderdom, fysiek maar ook mentaal, beïnvloedt -of je het nu wilt of niet- hoe jongeren jou bejegenen, t.o.v. toen je nog een jonge(re) leerkracht was.

Die invloed speelt wellicht ook mee in hoe ze jou "zien"... je toenmalige leerlingen zagen jou misschien als jongere leerkracht die nog met een voet in hun leefwereld stond, je huidige leerlingen zullen je misschien minder zien als iemand "they can relate to" zoals je leerlingen van 10 jaar geleden.

Maar desondanks heb je -met vele anderen- ook gewoon gelijk: de tijdsgeest verandert, gewoontes veranderen, prioriteiten liggen anders, denkbeelden en dogma's veranderen... vaak ten goede, soms ten kwade...

Maar ik hou er niet van -en nog eens: niet persé naar de TS gericht- om te horen/lezen: ouders voeden hun kinderen niet meer op, kinderen hebben geen manieren meer, kinderen worden niet meer gestraft of komen met alles weg, etc etc etc...

"wég nuance"...

En ik weet dat dat gewoon niet waar is. Niet dat het niet gebeurt, maar ik geloof dat het niet veel anders is dan vroeger, ik durf te wedden dat mensen 100 jaar geleden gelijkaardige meningen hadden over "hun" jongeren van toen.

Mijn dochter moét met 2 woorden spreken
Ze zal zeker en vast berispt worden bij wangedrag en gestraft indien dat wangedrag zich herhaalt. Waaruit die straf bestaat zal anders zijn dan zoveel jaar geleden maar leuk zal ze het niet vinden.
Mijn dochter zegt dank u en alsjeblieft.
Ja, mijn dochter is verwend, maar ze is ook gemanierd.

Als ik mijn zus als voorbeeld neem: zij hebben géén tv thuis, uit principe, avonden worden besteed met praten en gezelschapsspelletjes. Bijgevolg zijn haar 3 kinderen niet verslaafd aan tv, dat interesseert hen niet. Ze hebben wel een laptop voor o.a. school maar alle 3 hebben ze geen smartphone, de oudste (mijn petekind) is nog steeds niet geïnteresseerd in smartphone of tablets, laat staan sociale media, hij wordt dit jaar 18, zijn 2 jaar jongere zus evenmin, de enige reden waarom ze wel een dumbphone hebben is uit bereikbaarheid in geval van noodzaak.

Deze voorbeelden uit persoonlijke sfeer zijn de reden waarom ik liever wat meer nuance zie in dit soort debatten, ik weet nl. zeker dat veel mensen zich niet aangesproken voelen wanneer er nog eens beweerd wordt dat "de jeugd geen manieren heeft etc etc"... Maar ze worden wel op de hoop gegooid.
Jazeker. Heb zelf ook kleine kinderen thuis en die lijken rustig en beschaafd te worden.
Soms ontbreekt zeker de nuance, maar waar iemand zonder nuance opschrijft dat "de jeugd van tegenwoordig zo slecht is", dan kun je zelf ook tussen de regels door lezen dat uiteraard niet elk specifiek kind daarmee bedoeld wordt.
Zo waren er honderd jaar geleden ook zeer zeker een aantal kinderen in Nederland die veel en veel slechter waren ontwikkeld dan wat we nu bespreken over de huidige jeugd. En zeker als docent zie ik in de praktijk natuurlijk de nuance juist heel erg. Meeste ouders en kinderen doen echt hun best. Maar zaken als 'metoo', overgevoeligheid voor kritiek, anti-vaccinatie, overgewicht, enz. sluipen soms in een generatie. Soms stopt een trend, maar bijvoorbeeld overgewicht is door een aantal generaties flink ingeburgerd in the USA. Dat is een voorbeeld van dat het ook neerwaarts kan gaan op bepaalde vlakken.

Het is lastig om de 'waarde' van een bepaalde generatie te bepalen, omdat het jaren duurt voor de volgende generatie is, waarbij op dat moment vrijwel alle omgevingsvariabelen ook anders zijn.

Ik denk zelf dat de jeugd zich prima zal redden, maar wel dat er over een paar jaar genoeg mensen nog eens raar op hun neus kijken als ze bepaalde dingen moeten afleren. Waaronder het dalende respect. Zonet collega's nog even gesproken, maar het is iets wat alle docenten benoemen. Jeugd heeft een grote(re) mond gekregen. Vraag is of het erg is, wenselijk, of een trekje van docenten is om daar over te zeuren. Of een combinatie daarvan.

Zelf denk ik ook dat het ontbreken van ouderlijk toezicht in de online-wereld er voor zorgt dat veel kinderen zich regelmatig in een te vrije situatie bevinden. Vanaf jongs af aan aanleren dat je ook een online versie van jezelf hebt en moet onderhouden. Dat is misschien best wel heftig vergeleken met alle voorgaande generaties. Ik weet wel dat onder de jeugd de depressiviteit flink stijgt volgens de cijfers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

begintmeta schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 12:21:
[...]

als je kijkt naar vroeger/jagers/verzamelaars, zie je grote verschillen afhankelijk van omstandigheden of gewoonten in het 'kostwinnaarschap' (en ook kinderen kunnen soms al op relatief jonge leeftijd een substantieel deel van hun eigen behoefte dekken), in sommige jagers-verzamelaarssamenlevingen wordt tot 80% van de kost door vrouwen gewonnen... en sowieso hebben vrouwen volgens mij eigenlijk altijd gewerkt.
Het ging mij niet erom welk geslacht welke rol vervulde, dat is niet relevant

Relevant is dat er iemand "thuis" is die de opvoeding van de kroost begeleid, dat er nog andere taken bij kunnen / gedaan word dat is bijzaak :)
Het helpt niet als die persoon de kantjes erafloopt en maar tv kijkt (zie married with childeren)

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 06-06 23:11

PinusRigida

I put the p in pool.

Playa del C. schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 12:52:
[...]

Jazeker. Heb zelf ook kleine kinderen thuis en die lijken rustig en beschaafd te worden.
Soms ontbreekt zeker de nuance, maar waar iemand zonder nuance opschrijft dat "de jeugd van tegenwoordig zo slecht is", dan kun je zelf ook tussen de regels door lezen dat uiteraard niet elk specifiek kind daarmee bedoeld wordt.
Zo waren er honderd jaar geleden ook zeer zeker een aantal kinderen in Nederland die veel en veel slechter waren ontwikkeld dan wat we nu bespreken over de huidige jeugd. En zeker als docent zie ik in de praktijk natuurlijk de nuance juist heel erg. Meeste ouders en kinderen doen echt hun best. Maar zaken als 'metoo', overgevoeligheid voor kritiek, anti-vaccinatie, overgezicht, enz. sluipen soms in een generatie. Soms stopt een trend, maar bijvoorbeeld overgewicht is door een aantal generaties flink ingeburgerd in the USA. Dat is een voorbeeld van dat het ook neerwaarts kan gaan op bepaalde vlakken.

Het is lastig om de 'waarde' van een bepaalde generatie te bepalen, omdat het jaren duurt voor de volgende generatie is, waarbij op dat moment vrijwel alle omgevingsvariabelen ook anders zijn.

Ik denk zelf dat de jeugd zich prima zal redden, maar wel dat er over een paar jaar genoeg mensen nog eens raar op hun neus kijken als ze bepaalde dingen moeten afleren. Waaronder het dalende respect. Zonet collega's nog even gesproken, maar het is iets wat alle docenten benoemen. Jeugd heeft een grote(re) mond gekregen. Vraag is of het erg is, wenselijk, of een trekje van docenten is om daar over te zeuren. Of een combinatie daarvan.

Zelf denk ik ook dat het ontbreken van ouderlijk toezicht in de online-wereld er voor zorgt dat veel kinderen zich regelmatig in een te vrije situatie bevinden. Vanaf jongs af aan aanleren dat je ook een online versie van jezelf hebt en moet onderhouden. Dat is misschien best wel heftig vergeleken met alle voorgaande generaties. Ik weet wel dat onder de jeugd de depressiviteit flink stijgt volgens de cijfers.
Je weet de nuance te brengen. en je hebt denk ik zeker gelijk, je wordt er tenslotte mee geconfronteerd op een veel grotere schaal dan ik met m'n gezinnetje.

Er zijn zeker verschillen m.b.t. generaties, ongetwijfeld, en de jeugd is mondiger geworden, dat denk ik toch ook wel. Is dat omdat ze vroeger bij tegenspraak een houten lat op hun vingers kregen? mogelijks, dus je kan je afvragen of het goed of slecht is dat ze mondiger geworden zijn.
Maar dat gegeven zal er bij een aantal voor zorgen dat ze weinig of geen respect tonen, als het daarbij dan nog eens misloopt in de opvoeding dan is het hek van de dam, genoeg ouders denk ik die denken dat opvoeding de taak is van leerkrachten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

SomerenV schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 12:50:
Met m'n 29 zit mijn schoolperiode nog redelijk vers in het geheugen maar heb ik wel een andere mindset dan de jongeren van tegenwoordig. Ik film ook regelmatig op plekken waar veel jongeren komen, dus ik ben nog redelijk bekend met hoe die tegenwoordig functioneren. Daarnaast ken ik ook wat leraren, zowel van basisscholen als middelbare scholen. Die beamen ook dat het steeds lastiger wordt om les te geven omdat leerlingen minder kunnen hebben. Als je een leerling op z'n flikker geeft dan is de kans steeds groter dat ouders verhaal komen halen want hun kind doet zoiets niet.
Wat dat betreft vind ik dit wel een toepasselijke cartoon:

Afbeeldingslocatie: https://www.researchgate.net/profile/Goran_Augustin2/post/What_home_factors_are_likely_to_contribute_to_the_poor_performance_of_students/attachment/59d61dd179197b807797a3e5/AS%3A273589188661257%401442240153599/image/10277878_653072454773347_9034078227639557800_n.jpg

Ik persoonlijk word ook een beetje droevig als je tegenwoordig de jeugd ziet .Zeker die groepjes die overal rondhangen en lekker intimiderend doen richting normale mensen, en er een grote puinhoop van maken qua afval en vernielingen etc aanrichten.

Je ziet vaak ook dat kinderen gewoon maar naar buiten getrapt worden omdat ouders ff geen tijd hebben. Ondertussen vreten ze van alles en nog wat uit, en pas rond bedtijd worden ze eens naar binnen gehaald. Hoewel het tegenwoordig ook geen uitzondering meer is als je rond 22:00 nog 10-12 jarigen buiten ziet rondlopen :X

En "mijn kind doet dat niet!" is idd ook redelijk vermoeiend. Volgens mij weet 95 procent van de ouders niet eens wat hun kind allemaal uitvreet (en boeit het ze ook geen reet zolang ze er zelf maar geen last van hebben), maar wel meteen met "dat doet mijn kind niet!" komen schermen is tegenwoordig helaas meteen het eerste waar ze naar grijpen.

Wil heus niet zeggen dat vroeger alles beter was (verre van zelfs!), maar op dit vlak denk ik dat vroeger vaak idd wel degelijk beter was. Toen konden kinderen zich op zijn minst nog een *beetje* normaal gedragen, tegenwoordig denken ze dat alle regels voor hun niet gelden en dat ze maar kunnen doen wat ze leuk vinden.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Djampire
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08-06 17:01
Als docent zie ik in en rondom de les veel van de dingen die ik hier in dit topic teruglees. Jeugd is over het algemeen meer in zichzelf gekeerd, mede door gebruik van de mobiele- en onlinetechnologie. Ze schuiven snel de verantwoordelijkheid van zich af en leggen die extern neer. Maar ik denk dat wij ook eerlijk naar onszelf moeten zijn, dit typende (in mijn 35ste levensjaar) mag ik stellen dat ik mijn tocht vanuit jeugdigheid naar volwassenheid heb gemaakt. Het is heel lastig om tijdens die transitie je eigen identiteit te bewaken en te beoordelen. Dat inzicht komt vaak nadien.

Ik heb zelf een prettige jeugd gehad, met veel buitenactiviteiten (spelen in het bos, crossen met de fiets, zwemmen, vissen) en heb daardoor nooit zelf veel rondgehangen op schoolpleinen en winkelcentra. Kortom ik verveelde me niet. Wat mij heel erg opvalt in de huidige jeugd en dan spreek ik met name de jeugd van groep 6-8 basisonderwijs en de eerste klassen voortgezet onderwijs, is dat ze zich moeilijk zelf kunnen vermaken zonder telefoon of internet, net of ze geen creativiteit in kunnen zetten. Als ze in een situatie terechtkomen die nieuw voor ze is, kijken ze als een schaap om zich heen vragend om hulp zonder zelf initiatief te ontplooien. De vaardigheden om op probleem op te lossen door te 'McGuyveren' ontbreekt. Deels hoort dat bij de leeftijd maar is zeker ook toe te schrijven aan gebrek aan training en interesse.

Dat jeugd mondig is, dat is onderdeel van het puberale brein net als het afzetten tegen organisatiestructuren en autoriteiten. De taak van de ouders, docenten, en opvoeders is denk ik onveranderd gebleven, het begeleiden van hun jeugd tijdens bovengenoemde transitie. Het scheppen van kaders, het opleggen van consequenties en de dialoog gaande proberen te houden zijn daarin belangrijke pijlers. Wat ouders naar mijn mening vooral niet moeten doen is klagen tegen de docenten als zoon- of dochterlief op school iets heeft gedaan en daar de opgelegde sanctie van moet ondergaan.

https://vrouw.nl/artikel/...google&utm_medium=organic

9000 kWh Solar Array, Xiaomi Mi14, i7-14700k 32GB DDR5 RTX 3070

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• arsimo
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09-2024
In dit topic worden zinnige dingen gezegd.

Een observatie wil ik er aan toevoegen.

Ik kom uit een onderwijzers/leraren familie (ouders, ooms, tantes). Ondanks dat ik zelf niet in dat vak terecht ben gekomen heb ik er enorm veel respect voor en hoor ik op familiebijeenkomsten (verjaardagen enz) alle strubbelingen e.d. in het onderwijs de revue passeren. Met mijn zus - ook niet in het onderwijs gegaan - heb ik de running joke dat hoe lang het duurt na de taart & koffie dat het onderwijs weer doorgelicht wordt. Duurt in regel niet langer dan een kwartier en kan daarna soms uren doorgaan. Anyway, zelf heb ik een dochter van 11 in groep 8 en heb daardoor contacten met de onderwijzers en nu ook meer met leraren e.d. van een van de potentiele lyceums waar ze volgend jaar naar toe gaat. Daarnaast spreek ik geregeld andere mensen in en om het onderwijs. Dit ter achtergrond dat hoewel niet werkzaam in het onderwijs ik er behoorlijk veel van meekrijg zowel t.a.v. nu als vroegah. De illusie dat ik een expert ben heb ik overigens niet.

De observatie nu:

Mijn beeld is dat de onderwijzer en leraar van nu ook anders is dan vroeger. Het vak kent de laatste jaren minder aanzien en ik krijg sterk de indruk dat omdat de onderwijzer/leraar mogelijk meer uit roeping en/of uit een soort behoefte aan zorgzaam vak te leren meer "soft" zijn dan voorheen. Dat is niet de schuld van die personen zelf uiteraard maar het beeld blijft bij mij waardoor leerlingen nu - mogelijk onbewust voor een deel bij zowel hen als de docent - te veel vrijheid krijgen en minder snel worden gecorrigeerd als er e.e.a. dreigt te ontsporen. Het sluit ook aan bij mijn beeld dat het probleem minder speelt op HAVO/VWO dan op VMBO e.d. Het lijkt dat de docent van vroeger gemiddeld harder was en daardoor sneller/meer respect afdwong en als gevolg minder problemen ondervond.

Maar hou me te goede, ook vroeger waren er grote problemen met jeugd in het onderwijs. Ik ken de verhalen van de jaren 70 en 80 dat in klassen in bepaalde wijken van de grote steden bepaalde docenten niet met de rug naar de klas durfden te staan en geregeld docenten die het niet bleken aan te kunnen compleet kapot van de stress in de WAO terecht kwamen. Minder vaak maar ook niet uitzonderlijk gebeurde het in betere buurten.

Om dat het aanbod aan docenten tegenwoordig minder is is er minder buffer om het kaf van het koren te scheiden. Het onderwijs is een mooi vak maar zeker met wat lastigere doelgroepen van leerlingen (en hun ouders!) is het echt niet voor iedereen die zich geroepen voelt gegeven om er in te slagen.

Bovenstaande om het toch wat eenzijdige "jeugd van tegenwoordig" ook van de andere kant te beschouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• majic
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-03 01:14
Ik ben het niet eens met de algemene mening dat het aan het ouder worden ligt, niet aan de kinderen.

Ik observeer zelf extreem recalcitrant en afwijkend gedrag t.o.v. mijn eigen jeugd en mijn klasgenoten. Kinderen worden veel vrijer opgevoed en 'het internet', mobieltjes, waar ze naar kijken op TV / youtube en ook bijv. dingen als omgang met kinderen van Immigranten ouders [die, zeker bij jongens, een extreem andere opvoeding krijgen] hebben echt de manier waarop ze denken en zich gedragen danig veranderd.

Er is een flink gebrek aan respect voor enige vorm van autoriteit, er is veel minder angst voor dan toen ik jong was of de jaren vlak erna. Het is niet zozeer rebellie dus, maar gewoon geen angst of respect hebben voor leraren, politie, en andere vormen van gezag.

Twee factoren zie ik daarin prominent:
- Gezaghebbendheid van ouders is drastisch gedaald
- De wet beschermt kinderen veel meer dan vroeger

Dat 2de punt is onverwachts, en werd mij verduidelijkt door een aantal bevriende leraren die 4-8 jarigen les geven in Malta (waar de wet wat recenter is veranderd dan in Nederland). Een corrigerende tik zit er niet meer in, en je moet extreem goed oppassen zelfs met je woorden en de strafmaat om niet een of andere instantie of de ouders op je dak te krijgen. Daar was gewoon geen sprake van in het verleden. Gedroeg je je slecht? Dan had je echt problemen, als individu en als klas in zijn geheel. De leraren spreken dan ook van een extreme maat van machteloosheid,

Verder is het belangrijk om verschil te zien tussen VMBO/MAVO niveau kinderen die ook vroeger veel minder braaf waren en recalcitranter dan HAVO/VWO kindertjes. Ik heb zelf mij door alle 3 die klassen heen bewogen ooit - from top to bottom - en het verschil in gedrag en respect naar leraren toe was enorm.

Ook niet zo vreemd, aangezien kinderen die laagopgeleid zijn vaak laagopgeleide ouders hebben die over het algemeen genomen minder goed zijn in het opvoeden van hun kinderen. Die socio-economische factor zal ongetwijfeld nu nog steeds bestaan, maar je ziet dat kinderen met verder een potent intellect sociaal gezien zich steeds vaker gedragen alsof ze aan de onderkant van de maatschappij behoren.

Ik ben 39 overigens. En ook ik denk 'de jeugd van tegenwoordig, totaal respectloos". En wellicht is dat een glijdende schaal al 100 jaar lang aangezien normen en waarden veranderen - mensen kunnen en mogen steeds meer zeggen en doen vergeleken met de generatie er voor. Sociale media geven kinderen tegenwoordig het gevoel van anonimiteit en is ook een vrij slechte voorbeeldfunctie aangezien je als een eikel gedragen 'op het internet' als cool wordt ervaren en veelal tot veel aandacht en hilariteit kan leiden. Waar dat in de echte wereld maar zelden het geval is (nouja...of niet, als je naar politici kijkt haha).

Enfin. Ik steun de topicstarter dus in zijn observatie dat kinderen tegenwoordig echt anders zijn - en naar mijn idee in een negatieve zin - dan kinderen van pak em beet jaren 80' en 90'. Ja, we waren brutaal. Maar als er geen respect was voor autoriteit, dan was er op z'n minst angst. En dat zie ik gewoon niet zo meer om mij heen tegenwoordig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Ach, als je weet dat de Romeinen al klaagden over de teloorgang van de jeugd dan zou je toch op zijn minst verwachten dat de wereld inmiddels volstrekt onleefbaar is geworden. En nu ben ik natuurlijk gezegend met een modeldochter maar haar vrienden zijn intelligente, beleefde, hardwerkende, vriendelijke, bewuste jongeren die hun stinkende best doen een fatsoenlijk mens te worden, te zijn en te blijven. In tegenstelling tot de materialistische klootzakken van mijn generatie. Dat was vroeger wel anders. :+ Toen werkten volwassenen nog voor de opbouw van het land.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Angst als basis voor bestendigheid is zelden zonder dure neveneffecten. Als je ziet wat Nederland electoraal mogelijk heeft gemaakt voor herinrichting en afname van rechten alsmede afbraak van Instellingen op basis van angst, dan mag wel eens wat meer nagedacht worden over de vraag of bankieren op angst wel zo verstandig is. Maar goed, dat is een ander topic.

Waar het aankomt op rol en impact van onderwijs/opvoeding is het veel minder een discussie van autoriteit/angst dan we graag denken. Veel meer een discussie van het scheiden van die relatie, het introduceren van de meetbaarheid van de mens en het introduceren van technisch perspectief met effecten op zowel kwaliteit van onderwijs als van opvoeding.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-06 16:57

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

CSB schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 12:13:
Ik dacht dat het aan mij lag. Ik ben inmiddels bijna 36 en dacht dat ik "oud" werd. Ik merk inderdaad het gebrek aan respect en inlevingsvermogen van de jeugd.

Wat mij opvalt is dat ze zeer egocentrisch zijn en zo ook worden opgevoed; "Jij kunt alles worden wat je wilt" en "laat je niet tegenhouden door wat dan ook" zijn dan ook de boodschappen die worden meegegeven. Er staat ze nog een zware kluif te verwerken als ze eenmaal (hopelijk) in het bedrijfsleven komen, waarbij je niet altijd kunt worden wat je wilt en je vaak wordt gehinderd in proces hogerop te komen, met name met zo'n attitude van: "Ik heb er recht op, wie ben jij om mij in twijfel te trekken"

Nou wil ik niet het heilige boontje uithangen want ik ben ook niet makkelijk geweest.
En toch vind ik dat je 'de jeugd' misschien niet direct moet afschrijven op ervaringen met enkele personen. Ik ben geen 30 of 40, maar 20, en merk gigantische verschillen in hoe mijn leeftijdsgenoten omgangsvormen benaderen en hoe de 'generatie' van mijn zusje (15) dat doet. Nu ben ik (en mijn zusje ook) op dat gebied gewoon fatsoenlijk opgevoed en kwam het nooit in mij op om onbeleefd tegen mensen te zijn. Ik heb vaak medelijden gehad met docenten, het gedrag kon af en toe gewoon echt niet door de beugel. Als je op een bepaald moment een mannelijke docent ziet die moeilijk zijn tranen binnen kan houden is voor mij ook de maat vol. Maar ja, waar ligt de oorzaak? En wat is de oplossing?

En ja, ook in mijn klas in de middelbare school (VWO) zaten rebellen. Maar juist die personen zijn van alle tijden. Ik had het nog vanmiddag met mijn moeder erover hoe belachelijk het eigenlijk is dat men op 10 jaar tijd van vrij analoog naar "alles moeten delen" is gegaan. En dat de maatschappij steeds meer een egocentrisch misbaksel aan het worden is waar de schijn hoog houden tegenover anderen het ultieme doel van het leven moet zijn. Ik was laatst gaan uiteten en op stap geweest met een oudere neef (28), en het was gewoon een enorme verademing dat die persoon geen drang voelt om maar altijd op die telefoon te moeten tikken. Als ik met iets jongere vrienden ga overdrijf ik niet als ik zeg dat de telefoon op zijn minst constant zichtbaar moet zijn (op de tafel etc).

Nu maak ik mijzelf tot op zekere hoogte ook wel schuldig aan 'alles moeten delen' via sociale media als Snapchat, maar probeer wel te blijven nadenken voordat ik iets stuur naar mensen. Technieken als 'streaks' bij Snapchat zijn natuurlijk gouden ideeën vanuit business perspectief maar zo krijg je wel miljoenen mensen die puur al daar voor iedere dag de app 1 of 2x openen. Het minder ervaren van emoties doordat je via een scherm communiceert is denk ik wel één van de oorzaken dat 'de jeugd' van tegenwoordig zo enorm achterbaks *kan* zijn.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippocampus

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

wildhagen schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 13:00:
[knip]
Ik persoonlijk word ook een beetje droevig als je tegenwoordig de jeugd ziet .Zeker die groepjes die overal rondhangen en lekker intimiderend doen richting normale mensen, en er een grote puinhoop van maken qua afval en vernielingen etc aanrichten.

Je ziet vaak ook dat kinderen gewoon maar naar buiten getrapt worden omdat ouders ff geen tijd hebben. Ondertussen vreten ze van alles en nog wat uit, en pas rond bedtijd worden ze eens naar binnen gehaald. Hoewel het tegenwoordig ook geen uitzondering meer is als je rond 22:00 nog 10-12 jarigen buiten ziet rondlopen :X

En "mijn kind doet dat niet!" is idd ook redelijk vermoeiend. Volgens mij weet 95 procent van de ouders niet eens wat hun kind allemaal uitvreet (en boeit het ze ook geen reet zolang ze er zelf maar geen last van hebben), maar wel meteen met "dat doet mijn kind niet!" komen schermen is tegenwoordig helaas meteen het eerste waar ze naar grijpen.
Ah de hangjeugd. Groepjes van pure terreur. Of zijn het gewoon een stel naïevelingen die onder groepsdruk de domste dingen doen? Ik heb een stint gemaakt in het jongerenwerk, nog voor de tijd dat iedere medewerker een tas met certificaten moest hebben, en dan met name bezig geweest met jeugd vanaf 16 jaar. De meesten gingen toen net roken, drinken, blowen en brommer rijden. De meeste zitten midden in de pubertijd, hebben soms geen fijne thuis situatie (even in het midden gelaten wat daar de oorzaak van is) en vinden erkenning bij buurtkinderen of klasgenoten. Voordat de laptop en later weer de telefoon zijn intrede deed hingen deze jongeren vaak op straat rond.

Wij hadden een aardige locatie waar we zelfs een bar hadden, we blowen gedoogde en je lekker droog kon zitten. De grootste reden waarom er zo weinig 'hangjeugd' bij ons binnen kwam was omdat ze zich dan moesten gedragen. Ze mochten hun eigen chips en bier niet nuttigen, kregen hun muziek te weinig te horen, moesten hun zooi achter hun reet opruimen, mochten het meubilair niet in de fik steken. Het was voor ons een compleet raadsel waarom sommige ervoor kozen om liever buiten te gaan staan vernaggelen van de kou dan een avondje bij ons op de bank.
Maar ondanks dat ze allemaal een enorme ego hadden met een bijkomend gebrek aan respect, zodra je er eentje in het wild tegenkwam, zonder groep, dan konden ze vaak ineens wel hoi zeggen. Het zijn nou eenmaal pittige tijden als om puber je weg te vinden. We hebben er ook met regelmaat een tijdelijk toegangsverbod opgelegd vanwege ongein. Dat had meestal wel enig effect. Even laten zien tot hoever ze kunnen gaan.

Nu jaren later kom ik ze nog wel eens tegen in de supermarkt en dan zijn ze ondertussen getrouwd met kind ofzo en zeggen ze altijd hoi, zelfs diegene waarmee ik heb liggen vechten op onze oprit toentertijd.
Het komt vaak wel weer goed met ze. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Het scheelt waarschijnlijk wat voor niveau middelbare school je doet, of je gymnasium doet of vmbo. Gymnasiasten zullen waarschijnlijk rustiger en serieuzer zijn, gemiddeld genomen. Gebrek aan respect voor autoriteit hoeft geen probleem te zijn mits mensen zich gedragen, vaak is autoriteit ook beroerd. Als autoriteit goed is kun je er respect voor opbrengen, maar als het niet goed is hoef je er imo ook geen respect voor te hebben.

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Laatst online: 21:13

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

s0ulmaster schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 11:31:
[...]

Kun je dit eens verder uitleggen?
Het is heel makkelijk om vanuit het "vroeger was alles beter" perspectief te redeneren. Bewust of Onbewust. Je merkt dat elke generatie hiermee te maken heeft en negatieve aspecten aan de nieuwe generatie ziet. Zo gaat dat al eeuwen en dat is terug te zien uit quotes die al heel erg oud zijn.
Als het echt zo somber zou zijn als je schets dan vraag ik me af hoe we het met zijn allen dan toch al duizende jaren volhouden zonder dat we helemaal naar de kloten zijn gegaan :9
Mijn idee is meer vanuit het principe dat de volgende generatie verder gaat waar de laatste is gebleven, met een stukje overlapping. Een generatie wordt gedefinieerd door wat ze meekrijgen, meemaken en opbouwen voor de volgende generatie, drie fases om evolutie met elke generatie weer een stapje verder te zetten. Het is ergens wat moeilijk uit te leggen, maar even een poging :P

Als je met een bepaald stukje evolutie opgroeit, leef jij er ook naar, je kent de voordelen en de risico's, maar je vergeet ook niet wat je is meegegeven. Alles in grote lijnen kan jij mee leven, snap je, begrijp je, dat is wat jouw midden-fase is.

Maar als jij het stokje overgeeft, dan gaan zijn verder met hun midden-fase' en dit is veelal niet meer de richting waar jij initieel heen wilde, niet de visie die jouw generatie voor ogen had. Enerzijds omdat zij nu werken met de tools die jij niet had (zij kunnen nu meer dan jij toen kon), anderzijds omdat het eerste stukje van jouw generatie (het meekrijgen) er niet meer is. De generatie erna pakt alles wat een succes en falen was, alles wat 'gewoon ok' was is gedaan en niet meer interessant. De speeltuin van grenzen en creativiteit is elke generatie groter geworden, wat is gedaan, moet beter, een stapje verder moeten. Verder in auto-ontwikkeling, verder in gezondheid en natuur, maar ook verder in maatschappij en omgang.

Het is wat moeilijk uit te leggen, maar het is beetje een visie vanuit verschillende aspecten, ideeën uit filmpjes met die capuchon aapjes (komkommer en druiven), stukje Ted Talk (met name die gast van Dirty Jobs), maar ook stuk observatie in de afgelopen jaren (online en op straat).

Ik ben geen doemdenker, maar als ik zie hoeveel verder onze generatie ging, hoeveel huidige generatie daarop verder gaat, vraag ik me dan wel af.. zijn ze hiervan wel bewust? Of trekt er ergens een generatie aan de bel, zo kan het niet langer :P

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01:14

SomerenV

It's something!

unclero schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 10:34:
[...]

Ik denk dat ook mee zal spelen dat er op het VMBO scholieren gemiddeld uit een ander referentiekader (en bijbehorend beschavings- en ontwikkelingsniveau) en sociaal-economische positie afkomstig zijn
Dat is best generaliserend. Meer dan genoeg VMBO'ers die gewoon prima in elkaar steken. Niet iedere VMBO'er is een halve downie :+ HAVO/VWO is op het gebied van problemen ook absoluut niet heilig, maar daar kennen ze andere issues. Daarnaast heb je op het VMBO ook nog 3 of 4 niveaus. Hoe lager het niveau, hoe simpeler het volk, maar dat maakt het niet meteen probleemvolk. En last but not least ligt het heel erg aan welk VMBO je bekijkt.

Zelf heb ik een jaar HAVO gedaan, maar ik ben vooral praktisch/creatief ingesteld dus dat was niks. Daarna 2 jaar VMBO gedaan in m'n dorp. Daar deed ik metaal/elektro maar was ook niks. Op die school overigens best wat scholieren die echt schijt hadden aan alles. Daarna kreeg ik de keuze om die opleiding af te maken, of om naar Eindhoven te gaan maar dan moest ik het 3e jaar over doen. Dat gekozen en op die school zag je veel scholieren die absoluut niet achterlijk waren, maar gewoon meer thuis waren in de creatieve wereld dan in de theoretische wereld. Op het MBO (vervolgopleiding) wat ik daarna deed zag je dat ook. Best veel HAVO en VWO volk op de opleidingen daar.

Het klopt wel dat over het algemeen de mensen op een hogere opleiding vanuit een betere thuissituatie komen. Betere opvoeding, betere financiën en meer sturing. Dat is echter geen garantie voor een voorbeeldig kind. Ik ben bijvoorbeeld nergens zo erg gepest als op de HAVO en ik ken genoeg hooggeschoolden die menen van alles te zijn puur door hun opleiding, of omdat papa en mama centjes hebben. Daar valt ook echt niks mee te beginnen.

TL;DR - Iedere bevolkingslaag heeft z'n eigen problemen en jeugd is jeugd. Vervelende jeugd heb je op élke school, op élke opleiding en in élk deel van dit land.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unclero

unclero

MB EQA ftw \o/

SomerenV schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 19:43:
Dat is best generaliserend. Meer dan genoeg VMBO'ers die gewoon prima in elkaar steken. Niet iedere VMBO'er is een halve downie :+ HAVO/VWO is op het gebied van problemen ook absoluut niet heilig, maar daar kennen ze andere issues. Daarnaast heb je op het VMBO ook nog 3 of 4 niveaus. Hoe lager het niveau, hoe simpeler het volk, maar dat maakt het niet meteen probleemvolk. En last but not least ligt het heel erg aan welk VMBO je bekijkt.
U hoort mij ook geen waardeoordeel vellen. Ik zeg ook niet een "minder beschavingsniveau", maar gewoon een "ander beschavingsniveau". En een lagere sociaal-economische positie op de ladder wil ook niet per sé slechter zijn (tenzij u zo iemand bent die op social media rondkijkt en dankzij image-crafting denkt dat al uw vrienden beter af zijn dan u).
Het is gewoon een kwestie van afstanden tot kringen, perceptie en kaders. Zo zal een gezin waarvan maximaal één ouder werkt, wonend in de sociale huur, waarvan alle kinderen op het VMBO zitten, dichter staan tot bijvoorbeeld hun Marokkaanse buren in termen van sociaal-economische positie, ontwikkeling en beschaving dan tot het gezin een wijk verderop waarvan beide ouders werken, twee auto's voor de deur van hun koopwoning staan, de kinderen op het gymnasium en uit een academisch milieu komen.

Die afstand is hier in Nederland weliswaar niet groot (in vergelijking met bijvoorbeeld Duitsland of het VK), maar door de trends die @Virtuozzo ook al aankaartte, wordt deze alleen maar groter en gooit een rem op de sociale mobiliteit.

Edit:
Betere opvoeding, betere financiën en meer sturing.
Ik denk dat die bewering over sturing niet op gaat. Integendeel, ik denk zelfs dat kinderen uit de lager opgeleide milieux méér sturing van huis uit meekrijgen dan die daar ver boven, waarvan de ouderlijke teugels soms zelfs vrijwel afwezig lijken te zijn. Daar staat tegenover dat referentiekaders en het milieu waar zij in opgroeien (de familie en vrienden waar zij zich mee omringen) al heel anders op hen in werken.

Even wat voorbeeldjes uit eigen klas:

Conrector: "Hoi, je bent al een weekje of zes niet meer op school geweest. Je ouders zeiden dat ze van niks wisten. Is er iets?"
Klasgenote: "Sorry meneer. Ik zag gewoon even het nut niet in van school."
Conrector: "Okay, maar dat is natuurlijk niet de bedoeling he. Wanneer wil je weer komen?"
Klasgenote: "Volgende maand?"
Conrector: "Okay, tot volgende maand."
Zij is nu gevierd biochemicus.

Congierge: "Dit is al de derde keer deze maand. Ik heb het er met de conrector over gehad, maar we gaan je toch echt schorsen voor twee weken."
Klasgenoot: "Maar meneer, ik begrijp er niets van.."
Congierge: "Het is negen uur, en je zit stoned in de klas. Pak je spullen maar."
Klasgenoot: "Oh, u vertelt dit toch niet tegen mijn ouders?"
Congierge: "Je moet hen zelf maar uitleggen waarom je twee weken niet naar school gaat."
Hij is nu een senior bij Van Lanschot.

[ Voor 30% gewijzigd door unclero op 18-01-2019 20:53 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Droefsnoet
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15-03-2021
vuurtjih schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 21:39:
Dit.

Ik lees al bijna 20 jaar online hoe de jeugd van tegenwoordig verpest is. En die breezersletjes en players uit 2004 zijn de (bijna) dertigers en jonge ouders van nu. Die zitten nu zelf online te spuien hoe slecht het is gesteld met de jeugd. En hun eigen opvoeding? Die was fantastisch, niks mis mee. Maar online werden hun papa en mama jaren geleden lekker afgezeken, omdat ze kinderen hadden die zich aan het vingeren waren voor de webcam.
En daar doen al die klagers over de jeugd van tegenwoordig zelf het hardste aan mee. Want die klagers weten EXACT wat goede opvoeding is. Sowieso weten mensen online altijd EXACT hoe de vork in de steel zit. Heb je ooit een tweaker meegemaakt die er naast zat? Nee, die hebben ook allemaal gelijk. Omdat ze hun n=1 onderzoekjes en meningen allemaal als waarheid verkondigen. "In MIJN omgeving gebruikt niemand Snapchat dus het is een flop". Ten eerste meer dan 100 miljoen gebruikers kan je nauwelijks een flop noemen, ten tweede hoe weet jij wat andere mensen op hun telefoon doen, ten derde duh, want je bent een volwassen kerel en geen tiener waar dat platform populair is. Beetje hetzelfde als zeggen dat niemand in jouw omgeving naar de middelbare school gaat als je zelf in de dertig bent. Maar hey, het is lekker populair om te zeggen, want als tweaker moet je natuurlijk supertjesuper anti social media zijn of anti wat de jeugd leuk vindt

En uiteraard is de jeugd ontzettend verloederd, omdat ouders kinderen liever een tablet geven dan ze op te voeden. Lekker makkelijk om dat in zo'n jeugd afkraak topic te zeggen, maar waarom zeg je dat dan niet in de vele "ik zoek een tablet voor mijn kinderen" topics. Kraak je mede tweakers eens lekker af dat hij een vreselijke ouder is die een recalcitrant kutkind creëert door een goedkope chinese tablet aan te schaffen. Oh wacht, nee een tweaker voedt zijn kinderen natuurlijk wél goed op, ook al stuurt ie ze naar het kinderdagverblijf, omdat papa en mama allebei een baan hebben en geeft hij ze een tablet etc. Het zijn die andere kinderen van ouders die niet kunnen reageren die voor galg en rad opgroeien. Nou wat een toeval weer, komt dat even mooi uit.

Of eh, dat eeuwige gelul dat vroegâh zonder telefoon iedereen een gesprek met elkaar aan knoopte. Ik reis al meer dan twintig jaar met de trein en geloof me, ook in de tijd zonder telefoon werden vreemden niet spontaan aangesproken. Ja, pas als de trein plots stil stond, dan begon het geroezemoes, maar dat telt niet, want dat gebeurt nu ook.
En weet je, als je zelf zo graag een gesprek wil met iemand, zet dan zelf die eerste stap! Loop op die telefoon persoon af en begin een goed gesprek over het leven. Want die asociale lul op zijn smartphone zit toevallig net zelf op internet te verkondigen dat iedereen tegenwoordig alleen maar met zijn telefoon bezig is en zo snakt naar een goed gesprek en menselijke interactie.

Vraagt trouwens niemand zich ooit af waar die rotte jeugd van 20 jaar geleden is gebleven? Of die van 15 jaar geleden? Of die van 10 jaar geleden? Ooit iemand gehoord dat ie slecht is opgevoed, dat zijn ouders er nooit voor hem waren? Ik heb het nog nooit gelezen dat iemand dat zei. Bijzonder dat niemand van zichzelf vindt dat ie slecht is opgevoed, maar aan de andere kant mensen toch heel zeker weten dat de jeugd van toen, nu en in de toekomst slecht is/wordt opgevoed en geen normen en waarden heeft.

En aangezien ik tweaker ben, zijn mijn bevindingen geen meningen, maar gewoon feiten eh.
Zelf onderzocht 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06:57

drooger

Falen is ook een kunst.

Ik denk dat een groot verschil tussen (de jeugd van) nu en toen de grootte van impact is.
Als je vroeger een leraar kut vond en spotprenten ging maken van hem, dan heb je niet het bereik dat je nu met memes op social media hebt.

Zelfde als je telefoonnummer niet afgeschermd hebben. Vroeger kon iedereen, mits hij een telefoonboek had, je telefoonnummer en adres weten. Tegenwoordig is de impact veel groter (en nadeliger) om zoiets nog publiekelijk te delen.

Elke actie heeft in mijn ogen een veel groter effect dan vroeger, omdat het bereik en dus impact groter is.
Je blijft alleen altijd mensen houden, ook over pakweg 50 jaar, die niet snappen dat ze beter geen dickpic o.i.d. kunnen delen of rants op social media zetten.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Nu online
Droefsnoet schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 03:12:
[...]

Dit.

Ik lees al bijna 20 jaar online hoe de jeugd van tegenwoordig verpest is. En die breezersletjes en players uit 2004 zijn de (bijna) dertigers en jonge ouders van nu. Die zitten nu zelf online te spuien hoe slecht het is gesteld met de jeugd. En hun eigen opvoeding? Die was fantastisch, niks mis mee. Maar online werden hun papa en mama jaren geleden lekker afgezeken, omdat ze kinderen hadden die zich aan het vingeren waren voor de webcam.
Het fenomeen is ook zeker bekend. Staat in de TS al. Daar staat ook de overweging bij of het wellicht aan mijn ouder worden ligt of dat er (deels) dit keer misschien ook waarheid in zit.
De Nederlandse maatschappij van nu is naar mijn mening helemaal niet goed. Ik wordt niet blij van veel aspecten, waaronder als voorbeeld de metoo-acties, pietendiscussie, EU-beleid, online gedrag van volwassenen, media-invloed (fakenews), pensioenstelsel, klimaatbeleid, voetbalhooligans, religie-problematiek, enz. Gevolgen van de volwassenen en indirect van hun kindertijd (vorming).
Aan de jeugd kun je aflezen hoe de toekomst van een land er uit kan gaan zien. Het lijkt in die zin allemaal nog individueler, meer tegen elkaar en respectlozer te worden dan het nu al is.
Stellen dat het van alle tijden is en dat er vroeger ook negatieve trends zijn geweest, is niet eens relevant. Ik probeer objectief te observeren en onderzoeken of de trend daalt. Cijfers geven aan dat het aantal verstuurde naaktfoto's onder de jeugd dramatisch is gestegen. In de praktijk zeggen jongens dat ze wekelijks wel dat soort foto's binnenkrijgen/verspreiden van meisjes uit de omgeving. Ook geven cijfers aan dat depressiviteit sterk stijgt onder de jeugd en dat zie ik ook duidelijk terug bij ons op school. Er is een trend dat steeds meer leerlingen niet meer op school verschijnen. Ook zelfmutilatie komt steeds vaker voor.
Niet alle reacties zijn genuanceerd, maar daar waar op niveau en zo weinig mogelijk onderbuik gevoel iets wordt gezegd, is het helemaal geen afkraak-discussie, maar juist bedoeld om te kijken waar pijnpunten zitten. Sommige lezers, waaronder ikzelf, gebruiken dar soort inzichten om juist de jeugd bij te sturen waar nodig via de scholen. Zo geven we in de mentorlessen al jaren voorlichting over geaardheid, online pesten, social media, sexting, drank- en drugsgebruik, enz. Niet met saaie teksten bol verboden die kinderen toch niet binnenkrijgen. Maar met interactieve toneelvoorstellingen, kringgesprekken met iemand die uit de kast komt, ooit was bij ons 'over de streep' als bekend tv-programma, enz.
[...]

En daar doen al die klagers over de jeugd van tegenwoordig zelf het hardste aan mee. Want die klagers weten EXACT wat goede opvoeding is. Sowieso weten mensen online altijd EXACT hoe de vork in de steel zit. Heb je ooit een tweaker meegemaakt die er naast zat? Nee, die hebben ook allemaal gelijk. Omdat ze hun n=1 onderzoekjes en meningen allemaal als waarheid verkondigen. "In MIJN omgeving gebruikt niemand Snapchat dus het is een flop". Ten eerste meer dan 100 miljoen gebruikers kan je nauwelijks een flop noemen, ten tweede hoe weet jij wat andere mensen op hun telefoon doen, ten derde duh, want je bent een volwassen kerel en geen tiener waar dat platform populair is. Beetje hetzelfde als zeggen dat niemand in jouw omgeving naar de middelbare school gaat als je zelf in de dertig bent. Maar hey, het is lekker populair om te zeggen, want als tweaker moet je natuurlijk supertjesuper anti social media zijn of anti wat de jeugd leuk vindt
Helemaal met je eens dat op tweakers vaak genoeg een n=1 onderzoek plus mening tot algemene waarheid wordt verheven. Een trekje van de tweakerjeugd van zo'n 10 jaar geleden lijkt het?
Er zijn aan de andere kant hier ook genoeg wetenschappelijk opgeleide mensen die wel weten hoe onderzoek, feiten en meningen in elkaar steken.
Vreemd genoeg doe je trouwens na je kritiek op de andere tweakers het zelf exact zo?
Het is jouw mening dat SnapChat prima is. Niemand zegt daarbij dat de app een flop is. Alleen denken velen wel dat de invloed van instagram en snapchat niet goed is op de jeugd. Daar is onderzoek naar gedaan en via de conclusie is het ondertussen de trend om social media uit de leslokalen te bannen. Op dit moment weten zowel docenten als leerlingen er blijkbaar niet mee om te gaan, waardoor het lesverstorend wordt en daarnaast online pesten, lagere eigrnwaarde, vergroting vam groepsdruk, enz. oplevert.
Vergelijkbaar met het bekende deel van de jeugd die op de fiets constant op social media zit. Dat is niet bedoeld om, zoals jij het omschrijft, supertjesuper anti social media of anti jeugd te zijn, maar om hun levens te redden. Ik huil van binnen als ik via het nieuws hoor dat een jonge meid is overleden doordat ze verzonken in social media door een auto is geschept of dankzij social media zelfmoord heeft gepleegd.
Daarmee wil ik niet zeggen dat we alles maar moeten verbieden, maar dat we onze ogen niet hoeven te sluiten voor nieuwe problemen waar huidige jeugd mee te maken heeft. Vandasr dat ik in dit topic probeer te bespreken of het aan mijn oudet worden ligt.
En uiteraard is de jeugd ontzettend verloederd, omdat ouders kinderen liever een tablet geven dan ze op te voeden. Lekker makkelijk om dat in zo'n jeugd afkraak topic te zeggen, maar waarom zeg je dat dan niet in de vele "ik zoek een tablet voor mijn kinderen" topics. Kraak je mede tweakers eens lekker af dat hij een vreselijke ouder is die een recalcitrant kutkind creëert door een goedkope chinese tablet aan te schaffen. Oh wacht, nee een tweaker voedt zijn kinderen natuurlijk wél goed op, ook al stuurt ie ze naar het kinderdagverblijf, omdat papa en mama allebei een baan hebben en geeft hij ze een tablet etc. Het zijn die andere kinderen van ouders die niet kunnen reageren die voor galg en rad opgroeien. Nou wat een toeval weer, komt dat even mooi uit.
Het is al evident dat alle volwassenen verantwoordelijk zijn voor hoe de jeugd ontwikkeld. Dat is juist waarom wij volwassenen erover praten. Onze maatschappij is verrot genoeg om rellende hangjeugd op te leveren. Daar krijgt de hangjeugd zelf de schuld niet van. Wijkagenten gaan op bezoek bij de ouders.
Of eh, dat eeuwige gelul dat vroegâh zonder telefoon iedereen een gesprek met elkaar aan knoopte. Ik reis al meer dan twintig jaar met de trein en geloof me, ook in de tijd zonder telefoon werden vreemden niet spontaan aangesproken. Ja, pas als de trein plots stil stond, dan begon het geroezemoes, maar dat telt niet, want dat gebeurt nu ook.
En weet je, als je zelf zo graag een gesprek wil met iemand, zet dan zelf die eerste stap! Loop op die telefoon persoon af en begin een goed gesprek over het leven. Want die asociale lul op zijn smartphone zit toevallig net zelf op internet te verkondigen dat iedereen tegenwoordig alleen maar met zijn telefoon bezig is en zo snakt naar een goed gesprek en menselijke interactie.
Mee eens. Echter heb je het alleen over de trein. Persoonlijk heb ik met bovenstaande juist er een probleem mee bij de mensen die ik ken.
In de les wil ik contact houden met de klas en dat de leerlingen onderling samenwerken. Dus sta ik het niet toe dat een leerling voortdurend in zijn online wereld bezig is. Online zijn is ook leuk en belangrijk, maar niet als ik uitleg geef.
Aan de etenstafel met mijn gezin, wil ik dat iedereen er bij is. Ik kom op een feestje van vrienden of familie niet om alleen wat te drinken en verder op de telefoon te hangen.
Even iets opzoeken via google in een discussie of een leuke foto laten zien, prima. Dat is positief inzetten van nieuwe techniek.
Vraagt trouwens niemand zich ooit af waar die rotte jeugd van 20 jaar geleden is gebleven? Of die van 15 jaar geleden? Of die van 10 jaar geleden? Ooit iemand gehoord dat ie slecht is opgevoed, dat zijn ouders er nooit voor hem waren? Ik heb het nog nooit gelezen dat iemand dat zei. Bijzonder dat niemand van zichzelf vindt dat ie slecht is opgevoed, maar aan de andere kant mensen toch heel zeker weten dat de jeugd van toen, nu en in de toekomst slecht is/wordt opgevoed en geen normen en waarden heeft.
Ik heb het er vrijwel nooit over, dat vindt ik weinig toevoegen en het is iets wat ik op dit moment al ver achter en onder mij gelaten heb, maar zelf heb ik een behoorlijk slechte opvoeding gehad. Daar wil ik wel bij zeggen dat de eigenschappen die ik daaraan heb overgehouden niet altijd negatief zijn. Je wordt er hard van, zeg maar. Ook ben ik van mening dat ik ondanks de onkunde en armoede van mijn ouders, toch wel genoeg kansen in een welvarend land heb gehad om er zelf iets van te maken.
Op dit moment ben ik echter een flink aantal jasr verder, werk in het onderwijs en heb thuis mijn eigen gezin. Is het relevant dat je nu weet hoe slecht ik ben opgevoed vroeger? Mag ik nu ineens wel iets zeggen over de jeugd en opvoeding van anderen?
Moet een dokter alle ziektes en aandoeningen zelf hebben gehad, voor hij of zij er iets over mag zeggen bij een ander?
En aangezien ik tweaker ben, zijn mijn bevindingen geen meningen, maar gewoon feiten eh.
Zelf onderzocht 8)
Ik snap je onderliggende sentiment denk ik wel, je zet hem alleen wat aanvallend en zuur in. Maar als je probeerde duidelijk te maken dat alle mensen fouten maken en dat de jeugd zelf er niks aan kan doen, dan zijn we het eens en ik denk (vrijwel) iedere andere tweaker in dit topic met ons.
Doel van dit topic is om met veel mensen een consensus te bereiken over hoe het met de jeugd gaat. Niet hoe we ze kunnen afstraffen en ombuigen naar ons eigen ideaal.

Iets anders nog, voor alle lezers bedoeld: Punt 5 is denk ik niet duidelijk beschreven. Ik bedoel met 'Veel gebruik van ICT, weinig kennis van ICT.' Dat ze alle middelen volledig gebruiken, maar niet stilstaan bij de gevolgen. Niet weten of snappen dat ze risico's lopen en welke risico's er zijn. Ik bedoelde niet de technische kennis van hoe een pc of telefoon in elkaar zit en werkt.
Het is vrij logisch dat kinderen er zo mee omgaan, zo werkt een tienerbrein. Het is echter wel een nieuw fenomeen, waarbij het naar mijn mening negatief zal uitpakken voor de maatschapij. Vooral omdat ik denk dat veel mensen juist minder gelukkig gaan worden van de online strijd om zo gelukkig en mooi mogelijk te lijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadvet
  • Laatst online: 08-06 15:25
Merken jullie ook dat de jeugd van tegenwoordig veel en veel meer straattaal gebruikt? Het is logisch natuurlijk dat taal verandert, maar dit gaat nu wel erg snel. De middelbare scholieren van nu kan ik af en toe maar amper meer verstaan omdat ik de woorden niet ken, zowel in de stad waar ik nu woon als in het (relatief klein) dorp waar ik ben opgegroeid. En dan ben ik zelf nog geen 25 jaren oud.
Moet ik er zelf meer moeite in steken om deze woorden te leren?

Ik denk overigens niet dat ze dit op school of thuis leren, maar voornamelijk op social media, via de hedendaagse voor mij onverstaanbare artiesten en tv shows.

i5-6400, r9 280x, 8g ram, BenQ GW2470H, NZXT S340 Black | i5-4570, XFX 7970, 8g ram, Acer X223W, FD Core1000

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
@Playa del C. Je presenteert je eigen mening als feiten, iets waarin je in punt 2 aangeeft dat de jeugd dit juist doet. ;)

Overigens ben ik het wel met je eens hoor, maar denk ook dat dit mede komt doordat we deze (nieuwe) generatie ook zo benoemen en behandelen. Als ik de reclames op TV bekijk (onrealistisch beelden/praktijken), de sociaal media erop na lees en de gesprekken beluister tussen jong & oud - is het opzicht niet verwonderlijk dat je uiteindelijk gaat geloven dat je ook echt boven de rest van de mensheid staat. Tel daarbij op dat volwassenen ook veranderen in meer laksheid en 'kan mij het bommen' mentaliteit.

[ Voor 13% gewijzigd door HollowGamer op 19-01-2019 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Nu online
HollowGamer schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 12:15:
@Playa del C. Je presenteert je eigen mening als feiten, iets waarin je in punt 2 aangeeft dat de jeugd dit juist doet. ;)
Niet om aan te vallen, maar ik heb net mijn laatste reacties teruggelezen voor de zekerheid en ik zie dat niet.
Kun je aangeven waar jij dat wel denkt te lezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Rene44 schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 08:35:
[...]

Je bent het woordje 'Nederlandse'' voor jeugd vergeten. ;) Verder is kritiek ontvangen voor mensen uit alle lagen van onze bevolking erg moeilijk. Kijk eens naar krampachtig gedoe rond meeheulende NLers 40-45, of de janboel in Indonesie. Punt 5 vind ik juist een pluspunt. Ict maakt dat jeugd veel sneller kan leren. Ze kunnen alles youtuben en gratis gitaarlessen volgen.

Mede door die weelde aan extra en snelle info is de jeugd diverser dan ooit. Waar ''vrugah'' (jaren 70/80) de impulsen zeer beperkt waren, en het NL journaal (nog steeds) polygoon-niveau is, kunnen ze nu echt nieuws van over de grens betrekken, op fora zoals deze (de oudere jongeren dan) met elkaar kletsen en zijn er teveel muziekstijlen om te volgen en te benoemen. In de vroegere jaren had je 2 of 3 groepjes waar je uit kon kiezen en dat was het wel. Racisme was schering en inslag. Jeugdbendes bepaalden het leven op grotere scholengemeenschappen. Dat er een Turkse jongen op de school kwam was wekenlang groot nieuws. Nee, ik vind dat de hedendaagse jeugd vergeleken met vroeger juist uit de NL-klei is getrokken, met positief gevolg.
Ten eerste, waarom zou er persé Nederlandse jeugd moeten staan ?
In mijn idee is elke leerling die scholing volgt per difinitie een Nederlandse leerling, welke achtergrond dan ook.
Marokkaanse jongeren zijn OOK Nederlandse jongeren, net zoals die Antilliaanse of Koreaanse knul dat is.
( er zit maar bar weinig 'internationaal' volk op een middelbare (VMBO) school )

Heb je werkelijk met jeugd te maken ?

Jouw beeld van de gemiddelde puber lijkt namelijk niet echt op wat ik meemaak ( bij mijn eigen kroos, en hun vriendjes, en de kinderen van mijn collega's )
In de tijd van het polygoon ( tot mijn puberjaren ) was de krant en radio/TV inderdaad de bron van nieuws.
Vaak een dag te laat, maar je kreeg het wel mee.

Nu stel ik regelmatig wat vragen aan mijn kinderen ( oudste 17 ) maar merk dat hij, en de zijnen gewoon niets volgen.
De dag van de aanslag op Charlie Hebdo ... volkomen blanco
Gele Hesjes ? ... idem
Verschillende regionale dingen, nope ...

Vraag je of er dan op school ( HAVO5 ) iets mee gedaan wordt - mja, maar bleuhhh
Wat leren ze ( uit zichzelf ) Twitch, YT gamestreams en Insta / Snapchat

Ik was 30 jaar geleden niet veel actiever, maar er was minder 'afleiding' dus vaker in de bibliotheek te vinden ( daar stond zo'n enorme microfiche-apparaat - geweldig om op datum willekeurig kranten te gaan lezen )

Zijn/hun aanpassing komt wel..
Elke generatie heeft zijn eigenschappen, deze is op het oog wat 'lui' maar er komen vanzelf manager, werklui en captains of industrie uit voort.

@HollowGamer
En dankzij de ego-centrische apps kan iedereen ongefilterd zijn mening spugen, en aanstoot nemen aan anderen die het er niet mee eens zijn.

Ik verwonder me dagelijks op Twitter over uitspraken, waarvan je bij het lezen al denkt "en wie is de eerste die er tegenin gaat" * pakt de popcorn alvast * modus

[ Voor 5% gewijzigd door FreshMaker op 19-01-2019 12:42 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Kijk eens naar dit filmpje: YouTube: Simon Sinek on Millennials in the Workplace

Wetende dat link drops nooit een plek hebben.
Simon Sinek beschrijft waarom 'de millennials' vervelende eigenschappen hebben en waardoor dit komt, nl. de opvoeding, de mogelijkheden en de ruimte die ze krijgen. Ik (als mid-20 jarige) zie veel overeenkomsten tussen wat hij hier als de millennials beschrijft en mijn peers. Ik denk dat dit ook redelijk geldt voor de huidige jeugd. Ik zie met mijn geringe leeftijd weinig echte verandering in het basisonderwijs en de opvoeding van kinderen sinds ik die leeftijd had. Dus laten we zeggen al zo'n 15 tot 20 jaar.
Ik val persoonlijk voor 95% in wat hij beschrijft, en dat baart mij zorgen, anderzijds merk ik dat er aan alle kanten aan mij getrokken wordt in de richting die Simon beschrijft. Verandering in opvoeding in jeugd kost tijd, wellicht wel decennia.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
True schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 12:49:
Kijk eens naar dit filmpje: YouTube: Simon Sinek on Millennials in the Workplace

Wetende dat link drops nooit een plek hebben.
Simon Sinek beschrijft waarom 'de millennials' vervelende eigenschappen hebben en waardoor dit komt, nl. de opvoeding, de mogelijkheden en de ruimte die ze krijgen. Ik (als mid-20 jarige) zie veel overeenkomsten tussen wat hij hier als de millennials beschrijft en mijn peers. Ik denk dat dit ook redelijk geldt voor de huidige jeugd. Ik zie met mijn geringe leeftijd weinig echte verandering in het basisonderwijs en de opvoeding van kinderen sinds ik die leeftijd had. Dus laten we zeggen al zo'n 15 tot 20 jaar.
Ik val persoonlijk voor 95% in wat hij beschrijft, en dat baart mij zorgen, anderzijds merk ik dat er aan alle kanten aan mij getrokken wordt in de richting die Simon beschrijft. Verandering in opvoeding in jeugd kost tijd, wellicht wel decennia.
Ik ga dit later eens bekijken, maar herken jouw post wel
Onze werkgroep is een gevarieerde, van de jongste (23) tot de oudste (63) allemaal beveiligers.
Beveiligers zijn vaak mensen die al iets 'anders' er voor gedaan hebben ( andere opleiding/vakgebied ) en door omstandigheden in de beveiliging geraakt.

De jeugd is vaker afwezig, ziekmeldingen komen vaker voor bij deze groep, dan bij de 45+ groep.
Afgelopen jaren diverse doorstromers gehad, komen binnen met de beste intentie, ze zijn de messias in vooruitgang, en willen de meeste zaken 'fris' aanpakken
( tot we 6 maanden verder zijn, dan beginnen de ziekmeldingen )

Van de jonge groep is er tot nu toe maar één blijven hangen, niet omdat die zo geweldig is, maar blijft opdagen voor werk, en (nog) niet ziek geweest is :+

Nieuwe collega's die wat ouder zijn ( 30+ ) zijn vaak nét iets gemotiveerder ( en hebben het inkomen echt nodig )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Niet online
Helixes schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 09:38:
J

Ik wil wel zeggen dat er wel íets is veranderd - de nivelering van de onderwijsniveau's. Ik geloof dat een jaar of 30 geleden de overheid heeft besloten HBO toegankelijker te maken. Als gevolg zijn de niveau's van de havo, mavo (vmbo), HBO, MBO en andere instellingen gedaald. Mensen die vroeger MBO-4 deden zijn nu HBO kandidaat. Daarmee is de jeugd als geheel niet beland in een neerwaartse spiraal - maar toch eerder de doorsnee die je op een opleiding zou kunnen treffen.
Sorry, maar dit betwijfel ik, als niveau 3 MBO'er (zeg ik dat goed) ben ik zó vaak boos geworden om mensen boven mijn niveau, ik weet niet eens meer waar ik moet beginnen voor mijn opbouwende kritiek. Ik ontplof gewoon. Laat ik het heel kort houden, ik ga niet eens meer naar de huisarts toe als ik een kwaal heb. 9 van de 10 ben ik accuraat en sneller. En kan ik dingen veel sneller onderzoeken. Ik praat dan over lactoce intolerantoe, allergieën en ontstekingen in mijn elleboog.

Dit geldt zeker niet voor iedereen, maar ik moet mijn verwachtingen héél ver terugschroeven en ik heb geleerd, "Als jij het zo goed kan, waarom doe jij het dan niet" En dat is precies wat ik doe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06:57

drooger

Falen is ook een kunst.

Berlinetta schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 19:09:
[...]

Sorry, maar dit betwijfel ik, als niveau 3 MBO'er (zeg ik dat goed) ben ik zó vaak boos geworden om mensen boven mijn niveau, ik weet niet eens meer waar ik moet beginnen voor mijn opbouwende kritiek. Ik ontplof gewoon. Laat ik het heel kort houden, ik ga niet eens meer naar de huisarts toe als ik een kwaal heb. 9 van de 10 ben ik accuraat en sneller. En kan ik dingen veel sneller onderzoeken. Ik praat dan over lactoce intolerantoe, allergieën en ontstekingen in mijn elleboog.

Dit geldt zeker niet voor iedereen, maar ik moet mijn verwachtingen héél ver terugschroeven en ik heb geleerd, "Als jij het zo goed kan, waarom doe jij het dan niet" En dat is precies wat ik doe.
Eigenlijk beantwoord je je eigen vraag al door te zeggen dat opleidingsniveau niet per se gelijk staat aan kennis en kunde.

offtopic:
Als ik jou was zou ik wel op zoek gaan naar een huisarts waar je meer vertrouwen in hebt, want er komt een dag dat je meer nodig hebt dan je google-search resultaten.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
[...]

Ja, want een huisarts kan in één oogopslag zien en zeggen wat er scheelt, en hoeft geen risico op foute diagnoses te lopen.
Vooral een diagnose krijgen op een ontstoken elleboog, en medicatie gaan slikken tegen ontstekingen terwijl het probleem werkelijk ergens anders ligt.

Maar good for you, de ( zelfgenaamde ) MBO3'er zal het zeker beter weten _/-\o_
( en zolang je het alleen op jezelf toepast, is het prima ;) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prutser001
  • Laatst online: 06-06 13:33

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Over de mobieltjes/online/'social' media... Dat zie je toch overal? Op het werk op de straat... Ga voor de lol eens naar Hoog Catharijne in Utrecht... hele kuddes die naar hun telefoon lopen te staren.

Persoonlijk heb ik echt een hekel/niet aan 'social' media en ben er nooit mee bezig geweest.
Als we b.v. gaan eten met de vriendengroep gaan de telefoons in de bak en eerste beste die hem eruit haalt kan betalen. (Uitzonderingen daargelaten).

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Niet online
FreshMaker schreef op zondag 20 januari 2019 @ 07:08:
[...]

Ja, want een huisarts kan in één oogopslag zien en zeggen wat er scheelt, en hoeft geen risico op foute diagnoses te lopen.
Vooral een diagnose krijgen op een ontstoken elleboog, en medicatie gaan slikken tegen ontstekingen terwijl het probleem werkelijk ergens anders ligt.

Maar good for you, de ( zelfgenaamde ) MBO3'er zal het zeker beter weten _/-\o_
( en zolang je het alleen op jezelf toepast, is het prima ;) )
Ik ben vergeten te melden dat ik dingen meegeef zoals:
Slaap, medicatie, dingen die ik eet, hoevaak ik eet, etiketten dingen die ik eet, precies op de minuut hoelaat ik eet, slaap, douche. En ik zal nu zelfs nog wel wat vergeten, maar ik zie het u niet doen.

En dit is precies met wat ik bedoel, ik weet niet alles beter, maar dat zal u niet interesseren. Ik heb geen zin in deze discussie, bedankt.

[ Voor 8% gewijzigd door Berlinetta op 20-01-2019 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
prutser001 schreef op zondag 20 januari 2019 @ 07:39:
Over de mobieltjes/online/'social' media... Dat zie je toch overal? Op het werk op de straat... Ga voor de lol eens naar Hoog Catharijne in Utrecht... hele kuddes die naar hun telefoon lopen te staren.
Toen ik met OV naar de studies ging, was dat niet anders.
De hele treincabine in een boek, tijdschrift of krant.
Zelfs op de perrons nog verder lezen, terwijl men op de auto-piloot naar de volgende halte liep

Het is gewoon allemaal compacter geworden, maar omdat de wereld 'kleiner' is ( juist door social media / internet ) lijkt het allemaal zoveel erger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
Ik denk dat de omgevingsfactoren de grote oorzaak zijn. Er is tegenwoordig te veel afleiding. De whatsapp gaat dag en nacht door en we gamen meer dan vroeger (sommigen tot diep in de nacht). Constant krijgen we prikkels dat afleidt van waar we eigenlijk mee bezig zijn. Daar komt nog iets bij: dit kost gewoon onze nachtrust, al die apparaatjes die naast ons bed liggen. Er is een grote groep die te weinig slaapt en daardoor zijn ze prikkelbaarder, minder geconcentreerd, maken fouten en zijn meer moe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Racing_Reporter
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 24-05 17:33

Racing_Reporter

Contentmaker

Het gamen tot 's nachts is van ongeveer alle tijden (sinds een jaar of 15, maybe 20), er vielen nog wel het een en ander aan mensen uit op studies omdat hun ritme gewoon helemaal vergald was, maar een overprikkeling ben ik het wel mee eens. Je moet alles bijhouden om bij te blijven. If you don't, you get left behind.

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Laat ik het heel kort houden, ik ga niet eens meer naar de huisarts toe als ik een kwaal heb. 9 van de 10 ben ik accuraat en sneller. En kan ik dingen veel sneller onderzoeken. Ik praat dan over lactoce intolerantoe, allergieën en ontstekingen in mijn elleboog.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Dus ja, ga jij lekker doorgooglen met je MBO-3, dan ga ik lekker luisteren naar mijn arts-specialist (de huisarts is een specialist, zij het generalistisch) die met zijn universitaire specialisatie hier minstens 12 jaar voor heeft moeten studeren. En natuurlijk mag je best kritisch zijn. Als je aan een infuus ligt en men constant de parameters aan het opschroeven is, dan kan je daar best wel eens je mond over opentrekken. En er zijn vast ook wel cowboys. Maar om te zeggen dat je alles beter kan?

Ieder zijn vak, ik kijk absoluut niet neer op mensen met een MBO opleiding. Ik werk in een productiebedrijf. De jongens hier produceren. Die ga ik niet vertellen hoe zij hun machines moeten instellen. Ik vertel ze wat ik wil hebben, ik lever de maatvoering erbij en laat het verder aan hun. En als een van de jongens komt dat ie een andere maat nodig heeft, dan luister ik en regel ik dat die maat komt. Sommige zijn ongeschoold, de meesten hebben een niveau 2, 3 of 4 gedaan. Maar zij zijn wel de vakman. Het werk van mij en mijn collega's is hun dusdanig faciliteren, dat zij hun werk kunnen doen. En of je dat nou doet als inkoper door op tijd voor de juiste voorraad te zorgen, als planner door het transport te regelen, als tekenaar door de juiste bouwtekeningen te regelen, als leidinggevende door voor het juiste gereedschap te zorgen of als projectleider door te zorgen dat de juiste projecten op het juiste moment bij hun liggen, dat is om het even.

Maar ik luister niet naar "mijn" arts als het gaat om specialistische lassen en ik luister niet naar "mijn" lasser als het gaat om mijn gezondheid. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Pizza_Boom op 21-01-2019 08:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Niet online
Pizza_Boom schreef op maandag 21 januari 2019 @ 08:36:
[...]
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Dus ja, ga jij lekker doorgooglen met je MBO-3, dan ga ik lekker luisteren naar mijn arts-specialist (de huisarts is een specialist, zij het generalistisch) die met zijn universitaire specialisatie hier minstens 12 jaar voor heeft moeten studeren. En natuurlijk mag je best kritisch zijn. Als je aan een infuus ligt en men constant de parameters aan het opschroeven is, dan kan je daar best wel eens je mond over opentrekken. En er zijn vast ook wel cowboys. Maar om te zeggen dat je alles beter kan?

Ieder zijn vak, ik kijk absoluut niet neer op mensen met een MBO opleiding. Ik werk in een productiebedrijf. De jongens hier produceren. Die ga ik niet vertellen hoe zij hun machines moeten instellen. Ik vertel ze wat ik wil hebben, ik lever de maatvoering erbij en laat het verder aan hun. En als een van de jongens komt dat ie een andere maat nodig heeft, dan luister ik en regel ik dat die maat komt. Sommige zijn ongeschoold, de meesten hebben een niveau 2, 3 of 4 gedaan. Maar zij zijn wel de vakman. Het werk van mij en mijn collega's is hun dusdanig faciliteren, dat zij hun werk kunnen doen. En of je dat nou doet als inkoper door op tijd voor de juiste voorraad te zorgen, als planner door het transport te regelen, als tekenaar door de juiste bouwtekeningen te regelen, als leidinggevende door voor het juiste gereedschap te zorgen of als projectleider door te zorgen dat de juiste projecten op het juiste moment bij hun liggen, dat is om het even.

Maar ik luister niet naar "mijn" arts als het gaat om specialistische lassen en ik luister niet naar "mijn" lasser als het gaat om mijn gezondheid. ;)
Ik ben volgens u de slechterik, ik vind het helemaal goed. Ik zeg nergens dat ik ook de beste ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Berlinetta schreef op maandag 21 januari 2019 @ 08:56:
[...]

Ik ben volgens u de slechterik, ik vind het helemaal goed. Ik zeg nergens dat ik ook de beste ben.
Neehoor. Je doet het alleen heel erg voorkomen als Calimero. Zij zijn groot en ik is klein.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

5. Veel gebruik van ICT, maar weinig kennis van ICT. (edit: ik bedoelde het als: veel gebruik, zonder de gevolgen in te zien. Dus niet de technische kennis van ICT (of IT zoals het misschien genoemd moet gaan worden)).
Volgens mij (mening) zijn 1-3 van alle tijden.

Voor 4, even een twintig jaar teruggesprongen, zou die waarschijnlijk zijn geweest "4. Zwaar gehecht aan televisie en walkman", dat is een kwestie van vooruitgang in techniek en binding met die techniek.

Voor 5, stel jezelf eens de vraag "5. Veel gebruik van auto, maar weinig kennis van autotechniek."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Laatst online: 06-06 11:15
Is 1 - 3 van alle tijden? Ik ben geen leraar maar hoor wel de verhalen om mij heen van mensen in het vak en zie uiteraard ook de filmpjes online. Schelden naar de leraar, uitdagen om te vechten. Ik kan mij haast niet voorstellen dat dat vroeger in net zulke mate gebeurde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Piet_Piraat7 schreef op maandag 21 januari 2019 @ 10:57:
Is 1 - 3 van alle tijden? Ik ben geen leraar maar hoor wel de verhalen om mij heen van mensen in het vak en zie uiteraard ook de filmpjes online. Schelden naar de leraar, uitdagen om te vechten. Ik kan mij haast niet voorstellen dat dat vroeger in net zulke mate gebeurde.
Nu zie je filmpjes online, 10-20 jaar geleden was die mogelijkheid er niet. Waarschijnlijk gebeurde het destijds ook, alleen werd het dan niet publiek verspreid op sociale media. Nu heb ik het zelf ook nog nooit meegemaakt dan leerlingen leerkrachten uitschelden of uitdagen om te vechten (ik ben 20), maar omdat je geen video's hebt van destijds betekent niet dat het toen niet gebeurde.

Puntje 4 geldt niet alleen voor jongeren hoor:
Hoe vaak ik niet ouderen zie die verslaafd zijn aan die dingen. Echt niet leeftijd gebonden hoor.

Verder sommige reacties hier: net alsof alle jeugd tegenwoordig steelt. Net alsof alle jeugd brutaal is. Net alsof alle jeugd lui is en niet wil werken. Net alsof alle jeugd verwend is. Grow up, dat is helemaal niet waar. Maar als je zo blijft denken, dan zie je ook niet anders.

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arsimo
MK_ schreef op maandag 21 januari 2019 @ 11:33:
[...]

Nu zie je filmpjes online, 10-20 jaar geleden was die mogelijkheid er niet. Waarschijnlijk gebeurde het destijds ook, alleen werd het dan niet publiek verspreid op sociale media. Nu heb ik het zelf ook nog nooit meegemaakt dan leerlingen leerkrachten uitschelden of uitdagen om te vechten (ik ben 20), maar omdat je geen video's hebt van destijds betekent niet dat het toen niet gebeurde.
Het gebeurde vroeger zeker geregeld en niet zo zachtjes ook, met name in wat sociaal gecompliceerde wijken (om het maar even zo uit te drukken) de jaren 50-70 waren daarin bijzonder berucht. Maar hoewel veel zeldzamer kwam het ook in scholen in de betere wijken voor. Ik ken het zowel uit de vele verhalen uit mijn onderwijsfamilie (zie mijn reactie een paar dagen terug hier) als dat ik het incidenteel zelf gezien heb begin jaren 70 op de lagere school (*) en zelfs 1 keer op de middelbare school rond 1979/1980 - al heb ik altijd op hele brave scholen gezeten, zeker de middelbare.

*: kan me een geval nog op mijn netvlies halen ondanks 40+ jaar terug. Een wat aggressief en als fysiek sterk bekend staand klasgenootje van 10 of 11 viel in een van zijn buien met een stok de onderwijzeres aan [nb: die in die tijd waren vrouwelijke onderwijzers flink in de minderheid t.o.v. mannelijke collega's, tegenwoordig precies omgekeerd]. Tot de stomme verbijstering van hem en de klas had die kalme en timide ogende onderwijzeres met drie simpele handelingen het jochie ontwapend en met zijn rechtarm gedraaid achter zijn rug met zijn neus en borst klem tegen de muur gezet. Het jochie kon alleen maar schelden en huilen maar waar zij zich niet van aantrok en hem de klas uit dirigeerde naar de directeur voor straf etc. Onze onderwijzeres had in een keer een enorme boost in "street cred" en hoewel ze toch al weinig moeite met haar klas had, had ze daarna helemaal nooit meer een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Laatst online: 21:20

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Niet hele topic gelezen, maar heb 2 docenten in de familie en gisteren toevallig met een docente aan HBO er over gehad.

Wat vooral opvalt is achteruitgang van spelling/taalbeheersing. Op het HBO mogen verslagen niet meer beoordeeld worden op taalgebruik. Waar vroeger je onvoldoende kreeg als het bol stond van de taalfouten, mag nu alleen de inhoud gecheckt worden (daar baalt de docente van, want het is echt huilen met de pet op).

En de 2 docenten in mijn familie vinden het bijzonder irritant dat ze tegenwoordig telkens de discussie met de ouders moeten aan gaan voor wie hun kind niets fout kan hebben gedaan. Als ze strafwerk kregen is het onterecht, als ze een onvoldoende hebben ligt het aan de manier van lesgeven. Nooit heeft hun eigen kind iets misdaan. En dat kost telkens veel energie.

En algemene kennis is erg achteruit gegaan. Iedereen zit nu in hun eigen interesse-bubbeltje. Kinderen zijn specialisten binnen hun bubbel, maar daarbuiten weten ze erg weinig. De in politiek geinteresseerde jeugd weet veel meer dan de in politiek geinteresseerde jeugd op politiek gebied vroeger. Maar veel minder over wat er in de rest van de wereld gebeurt.

[ Voor 18% gewijzigd door FunkyTrip op 21-01-2019 12:03 ]

Dit dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vuurtjih
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 08-06 11:23
FunkyTrip schreef op maandag 21 januari 2019 @ 12:01:

Wat vooral opvalt is achteruitgang van spelling/taalbeheersing. Op het HBO mogen verslagen niet meer beoordeeld worden op taalgebruik. Waar vroeger je onvoldoende kreeg als het bol stond van de taalfouten, mag nu alleen de inhoud gecheckt worden (daar baalt de docente van, want het is echt huilen met de pet op).
Nou dan vraag ik mij toch echt af wat het niveau van die opleiding dan is. Bij mijn opleiding wordt er gewoon afgekeurd op taalfouten.

1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arsimo
FunkyTrip schreef op maandag 21 januari 2019 @ 12:01:
Niet hele topic gelezen, maar heb 2 docenten in de familie en gisteren toevallig met een docente aan HBO er over gehad.

En de 2 docenten in mijn familie vinden het bijzonder irritant dat ze tegenwoordig telkens de discussie met de ouders moeten aan gaan voor wie hun kind niets fout kan hebben gedaan. Als ze strafwerk kregen is het onterecht, als ze een onvoldoende hebben ligt het aan de manier van lesgeven. Nooit heeft hun eigen kind iets misdaan. En dat kost telkens veel energie.

En algemene kennis is erg achteruit gegaan. Iedereen zit nu in hun eigen interesse-bubbeltje. Kinderen zijn specialisten binnen hun bubbel, maar daarbuiten weten ze erg weinig. De in politiek geinteresseerde jeugd weet veel meer dan de in politiek geinteresseerde jeugd op politiek gebied vroeger. Maar veel minder over wat er in de rest van de wereld gebeurt.
Dit zijn inderdaad twee problemen van de laatste 20 jaar. Dat laatste is echt bijzonder irritant. Het eerste is vooral dom om dat te tolereren, want dat wordt later als ze studeren (als ze dat al lukt) en zeker tijdens de werkloopbaan afgestraft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 23:55

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

Piet_Piraat7 schreef op maandag 21 januari 2019 @ 10:57:
Over de mate durf ik niet te zeggen maar ik heb het in de lagere school meegemaakt (1985 gok ik) waar een leerling na een ruzie met een klasgenoot de lerares eerst met een zaag aanviel en toen dat mislukte het nog probeerde met een van de muur afgerukte kapstok (zo'n hele lange zilveren met van die zwarte haakjes). Dus ja zeg het maar.

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Laatst online: 06-06 11:15
Jammer, ik probeer een onderzoek te vinden naar geweld tegen leraren in vergelijking met vroeger maar kan niet zoveel vinden. Persoonlijke verhalen zijn leuk maar dragen niet veel bij aan een discussie. Het enige wat ik vind is een enquete onder leraren in het NRC dat in drie jaar fysiek geweld zou zijn toegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Bonalds
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 00:04
Playa del C. schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 23:52:
[...]

De telefoon is over het algemeen inderdaad redelijk verboden op scholen. Bij ons nu ook, maar iedere leerling werkt op een iPad...
Het is tegenwoordig zo dat hele vriendengroepen nu meteen op de hoogte zijn van bepaalde acties in een les. Daarmee wordt alles gevoeliger en ingewikkelder. Ook ouders worden regelmatig op de hoogte gebracht. Er is weinig tijd meer om de gemoederen te laten bedaren. Zelf-reflectie is een stuk minder als je digitale socials constant meekijken.
Misschien moet er tegenwoordig op de middelbare school ook meer aandacht besteed worden aan sociale psychologie & technologie?

(Mogelijk dat je leerlingen eens wat onderzoek kan laten doen naar foucault en zijn panopticum en hoe social media daar soort van digitale variant van is ;) )

De meeste ouders hebben hierin al geen kaders meegekregen, laat staan dat ze dit op hun kroost kunnen overbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Laatst online: 21:20

FunkyTrip

Funky vidi vici!

vuurtjih schreef op maandag 21 januari 2019 @ 12:05:
[...]

Nou dan vraag ik mij toch echt af wat het niveau van die opleiding dan is. Bij mijn opleiding wordt er gewoon afgekeurd op taalfouten.
Ik heb zelf een keer het stage-verslag van een studente van de Haagse Hogeschool, informatica mogen reviewen en werkelijk in elke zin zaten taal- of structuurfouten. Ik schrok er gewoon van. Na 2 blz gaf ik het maar op en drukte haar op het hart dat ze het toch echt zorgvuldig langs moest lopen. Heeft ze niet gedaan. Gewoon een 6.5 voor gekregen.

Dit dus.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tsjipmanz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-06 10:04

Tsjipmanz

Der Rudi ist da

Die dekselse "jeugd van tegenwoordig" is ironisch wel opgevoed door de "jeugd van vroeger", oftewel de klagers van nu.

There's no such thing as a mistake, just happy accidents - Bob Ross
Relaxte muziek: altijd okee!
- Soulseek rulez -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20:48
Racing_Reporter schreef op maandag 21 januari 2019 @ 00:29:
Maar een overprikkeling ben ik het wel mee eens. Je moet alles bijhouden om bij te blijven. If you don't, you get left behind.
Ja ik herken dit heel erg bij mijn kind van 6. Op die leeftijd zijn het net sponzen zoveel informatie nemen ze zich toe. Alleen dan komt school ook nog eens die je dingen wilt bijbrengen en dan loopt het kopje over.

We zijn nog aan het kijken hoe we dit weer kunnen resetten. Zelf weet ik genoeg methodes maar om dit te implementeren op een kind (van 6) is toch weer anders.

Maar ik kan ook wel zeggen we allemaal wel overprikkelt zijn. De hele dag een tril in je broek, een bliepje, informatie de hele dag. Dan nog de Social timelines. muziek, films, series. Human interaction. Het is best veel, laat staan voor een kind/jong volwassenen.

How are you doing?

Pagina: 1 2 Laatste