Droefsnoet schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 03:12:
[...]
Dit.
Ik lees al bijna 20 jaar online hoe de jeugd van tegenwoordig verpest is. En die breezersletjes en players uit 2004 zijn de (bijna) dertigers en jonge ouders van nu. Die zitten nu zelf online te spuien hoe slecht het is gesteld met de jeugd. En hun eigen opvoeding? Die was fantastisch, niks mis mee. Maar online werden hun papa en mama jaren geleden lekker afgezeken, omdat ze kinderen hadden die zich aan het vingeren waren voor de webcam.
Het fenomeen is ook zeker bekend. Staat in de TS al. Daar staat ook de overweging bij of het wellicht aan mijn ouder worden ligt of dat er (deels) dit keer misschien ook waarheid in zit.
De Nederlandse maatschappij van nu is naar mijn mening helemaal niet goed. Ik wordt niet blij van veel aspecten, waaronder als voorbeeld de metoo-acties, pietendiscussie, EU-beleid, online gedrag van volwassenen, media-invloed (fakenews), pensioenstelsel, klimaatbeleid, voetbalhooligans, religie-problematiek, enz. Gevolgen van de volwassenen en indirect van hun kindertijd (vorming).
Aan de jeugd kun je aflezen hoe de toekomst van een land er uit kan gaan zien. Het lijkt in die zin allemaal nog individueler, meer tegen elkaar en respectlozer te worden dan het nu al is.
Stellen dat het van alle tijden is en dat er vroeger ook negatieve trends zijn geweest, is niet eens relevant. Ik probeer objectief te observeren en onderzoeken of de trend daalt. Cijfers geven aan dat het aantal verstuurde naaktfoto's onder de jeugd dramatisch is gestegen. In de praktijk zeggen jongens dat ze wekelijks wel dat soort foto's binnenkrijgen/verspreiden van meisjes uit de omgeving. Ook geven cijfers aan dat depressiviteit sterk stijgt onder de jeugd en dat zie ik ook duidelijk terug bij ons op school. Er is een trend dat steeds meer leerlingen niet meer op school verschijnen. Ook zelfmutilatie komt steeds vaker voor.
Niet alle reacties zijn genuanceerd, maar daar waar op niveau en zo weinig mogelijk onderbuik gevoel iets wordt gezegd, is het helemaal geen afkraak-discussie, maar juist bedoeld om te kijken waar pijnpunten zitten. Sommige lezers, waaronder ikzelf, gebruiken dar soort inzichten om juist de jeugd bij te sturen waar nodig via de scholen. Zo geven we in de mentorlessen al jaren voorlichting over geaardheid, online pesten, social media, sexting, drank- en drugsgebruik, enz. Niet met saaie teksten bol verboden die kinderen toch niet binnenkrijgen. Maar met interactieve toneelvoorstellingen, kringgesprekken met iemand die uit de kast komt, ooit was bij ons 'over de streep' als bekend tv-programma, enz.
[...]
En daar doen al die klagers over de jeugd van tegenwoordig zelf het hardste aan mee. Want die klagers weten EXACT wat goede opvoeding is. Sowieso weten mensen online altijd EXACT hoe de vork in de steel zit. Heb je ooit een tweaker meegemaakt die er naast zat? Nee, die hebben ook allemaal gelijk. Omdat ze hun n=1 onderzoekjes en meningen allemaal als waarheid verkondigen. "In MIJN omgeving gebruikt niemand Snapchat dus het is een flop". Ten eerste meer dan 100 miljoen gebruikers kan je nauwelijks een flop noemen, ten tweede hoe weet jij wat andere mensen op hun telefoon doen, ten derde duh, want je bent een volwassen kerel en geen tiener waar dat platform populair is. Beetje hetzelfde als zeggen dat niemand in jouw omgeving naar de middelbare school gaat als je zelf in de dertig bent. Maar hey, het is lekker populair om te zeggen, want als tweaker moet je natuurlijk supertjesuper anti social media zijn of anti wat de jeugd leuk vindt
Helemaal met je eens dat op tweakers vaak genoeg een n=1 onderzoek plus mening tot algemene waarheid wordt verheven. Een trekje van de tweakerjeugd van zo'n 10 jaar geleden lijkt het?
Er zijn aan de andere kant hier ook genoeg wetenschappelijk opgeleide mensen die wel weten hoe onderzoek, feiten en meningen in elkaar steken.
Vreemd genoeg doe je trouwens na je kritiek op de andere tweakers het zelf exact zo?
Het is jouw mening dat SnapChat prima is. Niemand zegt daarbij dat de app een flop is. Alleen denken velen wel dat de invloed van instagram en snapchat niet goed is op de jeugd. Daar is onderzoek naar gedaan en via de conclusie is het ondertussen de trend om social media uit de leslokalen te bannen. Op dit moment weten zowel docenten als leerlingen er blijkbaar niet mee om te gaan, waardoor het lesverstorend wordt en daarnaast online pesten, lagere eigrnwaarde, vergroting vam groepsdruk, enz. oplevert.
Vergelijkbaar met het bekende deel van de jeugd die op de fiets constant op social media zit. Dat is niet bedoeld om, zoals jij het omschrijft, supertjesuper anti social media of anti jeugd te zijn, maar om hun levens te redden. Ik huil van binnen als ik via het nieuws hoor dat een jonge meid is overleden doordat ze verzonken in social media door een auto is geschept of dankzij social media zelfmoord heeft gepleegd.
Daarmee wil ik niet zeggen dat we alles maar moeten verbieden, maar dat we onze ogen niet hoeven te sluiten voor nieuwe problemen waar huidige jeugd mee te maken heeft. Vandasr dat ik in dit topic probeer te bespreken of het aan mijn oudet worden ligt.
En uiteraard is de jeugd ontzettend verloederd, omdat ouders kinderen liever een tablet geven dan ze op te voeden. Lekker makkelijk om dat in zo'n jeugd afkraak topic te zeggen, maar waarom zeg je dat dan niet in de vele "ik zoek een tablet voor mijn kinderen" topics. Kraak je mede tweakers eens lekker af dat hij een vreselijke ouder is die een recalcitrant kutkind creëert door een goedkope chinese tablet aan te schaffen. Oh wacht, nee een tweaker voedt zijn kinderen natuurlijk wél goed op, ook al stuurt ie ze naar het kinderdagverblijf, omdat papa en mama allebei een baan hebben en geeft hij ze een tablet etc. Het zijn die andere kinderen van ouders die niet kunnen reageren die voor galg en rad opgroeien. Nou wat een toeval weer, komt dat even mooi uit.
Het is al evident dat alle volwassenen verantwoordelijk zijn voor hoe de jeugd ontwikkeld. Dat is juist waarom wij volwassenen erover praten. Onze maatschappij is verrot genoeg om rellende hangjeugd op te leveren. Daar krijgt de hangjeugd zelf de schuld niet van. Wijkagenten gaan op bezoek bij de ouders.
Of eh, dat eeuwige gelul dat vroegâh zonder telefoon iedereen een gesprek met elkaar aan knoopte. Ik reis al meer dan twintig jaar met de trein en geloof me, ook in de tijd zonder telefoon werden vreemden niet spontaan aangesproken. Ja, pas als de trein plots stil stond, dan begon het geroezemoes, maar dat telt niet, want dat gebeurt nu ook.
En weet je, als je zelf zo graag een gesprek wil met iemand, zet dan zelf die eerste stap! Loop op die telefoon persoon af en begin een goed gesprek over het leven. Want die asociale lul op zijn smartphone zit toevallig net zelf op internet te verkondigen dat iedereen tegenwoordig alleen maar met zijn telefoon bezig is en zo snakt naar een goed gesprek en menselijke interactie.
Mee eens. Echter heb je het alleen over de trein. Persoonlijk heb ik met bovenstaande juist er een probleem mee bij de mensen die ik ken.
In de les wil ik contact houden met de klas en dat de leerlingen onderling samenwerken. Dus sta ik het niet toe dat een leerling voortdurend in zijn online wereld bezig is. Online zijn is ook leuk en belangrijk, maar niet als ik uitleg geef.
Aan de etenstafel met mijn gezin, wil ik dat iedereen er bij is. Ik kom op een feestje van vrienden of familie niet om alleen wat te drinken en verder op de telefoon te hangen.
Even iets opzoeken via google in een discussie of een leuke foto laten zien, prima. Dat is positief inzetten van nieuwe techniek.
Vraagt trouwens niemand zich ooit af waar die rotte jeugd van 20 jaar geleden is gebleven? Of die van 15 jaar geleden? Of die van 10 jaar geleden? Ooit iemand gehoord dat ie slecht is opgevoed, dat zijn ouders er nooit voor hem waren? Ik heb het nog nooit gelezen dat iemand dat zei. Bijzonder dat niemand van zichzelf vindt dat ie slecht is opgevoed, maar aan de andere kant mensen toch heel zeker weten dat de jeugd van toen, nu en in de toekomst slecht is/wordt opgevoed en geen normen en waarden heeft.
Ik heb het er vrijwel nooit over, dat vindt ik weinig toevoegen en het is iets wat ik op dit moment al ver achter en onder mij gelaten heb, maar zelf heb ik een behoorlijk slechte opvoeding gehad. Daar wil ik wel bij zeggen dat de eigenschappen die ik daaraan heb overgehouden niet altijd negatief zijn. Je wordt er hard van, zeg maar. Ook ben ik van mening dat ik ondanks de onkunde en armoede van mijn ouders, toch wel genoeg kansen in een welvarend land heb gehad om er zelf iets van te maken.
Op dit moment ben ik echter een flink aantal jasr verder, werk in het onderwijs en heb thuis mijn eigen gezin. Is het relevant dat je nu weet hoe slecht ik ben opgevoed vroeger? Mag ik nu ineens wel iets zeggen over de jeugd en opvoeding van anderen?
Moet een dokter alle ziektes en aandoeningen zelf hebben gehad, voor hij of zij er iets over mag zeggen bij een ander?
En aangezien ik tweaker ben, zijn mijn bevindingen geen meningen, maar gewoon feiten eh.
Zelf onderzocht

Ik snap je onderliggende sentiment denk ik wel, je zet hem alleen wat aanvallend en zuur in. Maar als je probeerde duidelijk te maken dat alle mensen fouten maken en dat de jeugd zelf er niks aan kan doen, dan zijn we het eens en ik denk (vrijwel) iedere andere tweaker in dit topic met ons.
Doel van dit topic is om met veel mensen een consensus te bereiken over hoe het met de jeugd gaat. Niet hoe we ze kunnen afstraffen en ombuigen naar ons eigen ideaal.
Iets anders nog, voor alle lezers bedoeld: Punt 5 is denk ik niet duidelijk beschreven. Ik bedoel met 'Veel gebruik van ICT, weinig kennis van ICT.' Dat ze alle middelen volledig gebruiken, maar niet stilstaan bij de gevolgen. Niet weten of snappen dat ze risico's lopen en welke risico's er zijn. Ik bedoelde niet de technische kennis van hoe een pc of telefoon in elkaar zit en werkt.
Het is vrij logisch dat kinderen er zo mee omgaan, zo werkt een tienerbrein. Het is echter wel een nieuw fenomeen, waarbij het naar mijn mening negatief zal uitpakken voor de maatschapij. Vooral omdat ik denk dat veel mensen juist minder gelukkig gaan worden van de online strijd om zo gelukkig en mooi mogelijk te lijken.