Advies opleveringskeuring nieuwbouw

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1138361

Topicstarter
Hi Tweakers,

Wij hebben eindelijk te horen gekregen wanneer de oplevering is van onze nieuwbouw woning. 8)
Ik ben een behoorlijke leek en zou daarom een bouwkundige willen inhuren voor een opleveringskeuring.

Uiteraard heb ik gezocht op dit forum en dan zie ik VEH (vereniging eigen huis) voorbijkomen met verschillende ervaringen, zowel positief als negatief. In mijn naaste vriendenkring hoor ik vooral negatieve ervaringen over VEH.

Graag zouden wij willen weten of jullie goede ervaringen hebben met andere bedrijven naast VEH?
Daarnaast stellen we het op prijs, als jullie nog goede tips hebben voor de voorschouw en opleveringsmoment?

Woning locatie: Rotterdam

Dank alvast voor jullie hulp en adviezen! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-04 18:23

RUFFNECK

Poentje

Anoniem: 1138361 schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 20:28:
Hi Tweakers,

Wij hebben eindelijk te horen gekregen wanneer de oplevering is van onze nieuwbouw woning. 8)
Ik ben een behoorlijke leek en zou daarom een bouwkundige willen inhuren voor een opleveringskeuring.

Uiteraard heb ik gezocht op dit forum en dan zie ik VEH (vereniging eigen huis) voorbijkomen met verschillende ervaringen, zowel positief als negatief. In mijn naaste vriendenkring hoor ik vooral negatieve ervaringen over VEH.

Graag zouden wij willen weten of jullie goede ervaringen hebben met andere bedrijven naast VEH?
Daarnaast stellen we het op prijs, als jullie nog goede tips hebben voor de voorschouw en opleveringsmoment?

Ik zag toevallig vandaag deze reactie: Xtince in "Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StefanG85
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 29-04 11:57
Anoniem: 1138361 schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 20:28:
Hi Tweakers,

Wij hebben eind vorig jaar gebruik gemaakt van Keuringsdienst voor Wonen. Over het algemeen is het goed bevallen. De bouwkundige stipte een aantal zaken aan bij de bouwer, niet hele grote punten of punten welke wij zelf niet hadden opgemerkt

Bij de voorschouw hadden wij niemand meegenomen. Ik had niet het gevoel dat een bouwkundige/inspecteur perse noodzakelijk was, maar dat komt mede omdat ik zelf ook technisch geschoold ben (civiel ingenieur) en er geen grote gebreken waren.

Verder zijn er online checklist te vinden welke je kan meenemen tijdens je voorschouw (indien je geen inspecteur meeneemt). Wij kregen er trouwens 1 van de aannemer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbzfan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05-05 22:24

dbzfan

Nee.

Toevallig vandaag een bouwtechnische keuring laten doen bij ons (bestaande bouw) nieuwe huis.
De betreffende persoon was uitgebreid en professioneel. Je word toch op dingen gewezen waar je
zelf als je leek bent nog niet naar gekeken had.. Ik zou het je aanraden. Weet niet of ik het hier mag
plaatsen maar dit is de persoon die is langsgekomen..

http://www.vde-keuring.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

StefanG85 schreef op maandag 21 januari 2019 @ 12:06:
[...]
De bouwkundige stipte een aantal zaken aan bij de bouwer, niet hele grote punten of punten welke wij zelf niet hadden opgemerkt
[...]
dbzfan schreef op maandag 21 januari 2019 @ 16:04:
[...]
De betreffende persoon was uitgebreid en professioneel. Je word toch op dingen gewezen waar je
zelf als je leek bent nog niet naar gekeken had...
[...]
Zoals?

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dbzfan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05-05 22:24

dbzfan

Nee.

Plaatsing van ventilatie, onderhoud van dakpannen/schoorsteen. Mogelijkheden kruipruimte. Een klein probleem met condens etc... wel vooral dingen die aan onderhoud toe waren waar jij met je nieuwbouwhuis niet mee te maken hebt. Dit is mijn eerste koophuis en heb 2 linker handen.. Als je nou al wat meer bedreven bent en kijk hebt op zaken dan is het misschien minder nuttig. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

dbzfan schreef op maandag 21 januari 2019 @ 16:43:
[...]

Plaatsing van ventilatie, onderhoud van dakpannen/schoorsteen. Mogelijkheden kruipruimte. Een klein probleem met condens etc... wel vooral dingen die aan onderhoud toe waren waar jij met je nieuwbouwhuis niet mee te maken hebt. Dit is mijn eerste koophuis en heb 2 linker handen.. Als je nou al wat meer bedreven bent en kijk hebt op zaken dan is het misschien minder nuttig. :'(
Nou ik heb geen nieuwbouwhuis hoor (de TS wel :+). Reden dat ik het vroeg is eigenlijk meer omdat het voor iedereen nuttig is om te horen wat er uit zo'n inspectie komt gerold (behalve dat het je goed bevalt) O-)

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
Ik heb vorig jaar mijn nieuwbouwhuis opgeleverd gekregen in Rotterdam. Wij hebben wel gebruik gemaakt van VeH. Is ons goed bevallen, nu was bij ons de kwaliteit ook wel goed. Er waren nauwelijks restpunten en anders werd dat direct verholpen.

Dus ik kan het weldegelijk aanraden. Al helemaal als het je eerste huis is, wij kregen best veel tips over onderhoud van bepaalde dingen etc
Volgens mij zijn de ervaringen van VeH nogal regio afhankelijk en natuurlijk ook van diegene die komt keuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy
  • Registratie: September 1999
  • Nu online
Ik heb ook gebruik gemaakt van de diensten van Eigen Huis, naar volle tevredenheid.

De meeste punten had ik al na de kijkdagen aangestipt (verkeerde plaatsing wcd, verkeerd toilet etc) en waren tijdens de oplevering keurig verholpen. Andere punten waren er nauwelijks een konden op een paar na direct worden opgelost. Verder veel tips voor gebruik en onderhoud gehad.

Mijn buren hadden later die dag de oplevering en daar kwam een andere persoon van EH. Ook zij waren tevreden over zijn hulp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:36

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Het staat en valt met het poppentje wat langs komt.
Ik heb vele goede VEH bouwkundige gezien, maar net zo veel waardeloze.
Over wie er langs komt heb je bij VEH geen invloed op, regel je het zelf kan je referenties bekijken, Ik zou het wel weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twodigits
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 09:30
Even dit topic omhoog. Bij ons is de oplevering gepland. Maar bij rond zoeken op ervaring met VEH vond ik erg veel negatieve ervaringen. Daarom wil ik het toch maar zelf regelen. Iemand tips hoe dat aan te pakken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12:53

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Ik zou gewoon VEH doen, vergeet niet dat de negatieve ervaringen nu eenmaal veel harder klinken op internet. Wij waren iig tevreden (bestaande bouw), ook met de rapportage, en hebben aan de hand daarvan ook al een boel dingen gedaan.

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twodigits
En hoe zit VEH qua prijs? Voor onze woning zou dat 459 euro kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12:53

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

twodigits schreef op maandag 6 mei 2019 @ 20:45:
En hoe zit VEH qua prijs? Voor onze woning zou dat 459 euro kosten.
Geen idee. Je krijgt meestal waarvoor je betaald:de nvmmer om de hoek is duurder dan makelaarsland, maar goed, die zou daar ook meer voor moeten doen. ;)

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12:37
.

[ Voor 95% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NDF82
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:29

NDF82

Doomed Space Marine

Bij ons VEH, weg gegooid geld. Die man leek een vriendje van de aannemer te zijn. Een deur die slechts 45 graden open kon was een klein probleempje, los maar op met een andere deur klink.

De verhalen van anderen dat details gecondoleerd worden met behulp van spiegels en dergelijke is bij ons niet gebeurd. Die man van VEH was alleen maar mooi weer aan het praten met de aannemer.

Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07:12
Ik heb vorig jaar een opleverkeuring laten doen, ondanks dat ik zelf bij een aannemer (GWW) werk waar ik dit ook vaak aan de hand heb. Ik vond het fijn om een 'semi' onafhankelijk iemand er bij te hebben, en mijn bouwer ook want die betaalde de helft mee (waarmee hij weer onafhankelijk werd :))

Wat mij wel enerzijds tegenviel was de onnauwkeurigheid waarmee de meerwerklijst werd afgestreept: dit werd geheel niet gedaan, sterker nog, ik moest zelf mijn technische omschrijving erbij halen om de bouwer en VEH man er van te overtuigen dat er op de eerste verdieping Laag temperatuur radiatoren was aangeboden, waar de aannemer hoog temperatuur voor heeft gebruikt: uiteindelijk is dit afgedaan met een aanvullende EPC berekening, waarmee voor mij aantoonbaar was dat het afdoende was afgedekt.

Verder vond ik niet dat de VEH man echt diep inging op de afstelling van de technische installaties: ik moest hem er zelf op wijzen dat de ketel en de ducobox niet ingeregeld waren, maar alleen waren opgehangen: de installateur is hiervoor later nog terug gekomen.

Ook had het schilderwerk en glaswerk wat beter nagekeken mogen worden: op een gegeven moment moest ik hem er van overtuigen dat hij toch echt een kras aan de buitenkant over het hoofd zag, dat de uitvoerder zei: ja volgens mij heb je wel gelijk.....

Wat ik wel handig vond was dat we in een hoog tempo en gestructureerd door het huis konden, hij liep als een typemiep achter mij aan en we hadden uiteindelijk een mooi proces verbaal van oplevering waar alle partijen achter stonden.

Dat schilderwerk is uiteindelijk ook nog goedgekomen, want toen de schilder met het laatste huis bezig was (wij zaten midden in het project wat nog een klein maandje doorliep) ben ik naar hem toegelopen en heb de restanten van de verf opgehaald, en werk nu af en toe nog kleine beschadigingen en zo bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twodigits
Inmiddels wat rond gezocht, en mij valt op dat VEH behoorlijk duur is. Die rekenen voor onze nieuwbouw 459 euro, maar bij bijvoorbeeld Keuringsdienst voor Wonen kost het 195 euro. Ik zie zo op het eerste gezicht geen verschillen in wat er gekeurd wordt. Iemand ervaring met de keuringsdienst voor wonen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henvar
  • Registratie: April 2015
  • Niet online
twodigits schreef op zondag 19 mei 2019 @ 10:07:
Inmiddels wat rond gezocht, en mij valt op dat VEH behoorlijk duur is. Die rekenen voor onze nieuwbouw 459 euro, maar bij bijvoorbeeld Keuringsdienst voor Wonen kost het 195 euro. Ik zie zo op het eerste gezicht geen verschillen in wat er gekeurd wordt. Iemand ervaring met de keuringsdienst voor wonen?
Je koopt een huis van tonnen en gaat beknibbelen op de keuring...
Nu wil ik niet zeggen dat duurder altijd beter is.. maar als het om personen gaat lijkt me dat hoe goedkoper het is hoe meer ze moeten draaien dus minder tijd voor jou als klant.
je kan het ook nog eens deels terugvragen van de belastingdienst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 05-05 15:46
Ik vind dat VEH ons als onwetende/naïeve koper had moeten waarschuwen niet te tekenen voor oplevering. De badkamer was niet bruikbaar (douchegebied nog niet helemaal getegeld) maar dat zou de week voor de bouwvak wel even worden opgelost. Uiteindelijk hebben we er nog een maand of 2 op moeten wachten voordat de boel fatsoenlijk bewoonbaar was omdat de boel niet waterdicht gekit was en dat de enige vorm van waterkering is hier. Hebben we het over die 30 andere respuntjes nog niet gehad. Communicatie was tot dan toe altijd goed gegaan en VEH had er wel vertrouwen in zei hij. Ik lees nu alweer een tijdje mee in het nieuwbouwtopic en tekenen was dus gewoon een domme actie :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twodigits
Gisteren de opleverkeuring gehad. Op de heenweg gebeld door VEH dat de betreffende keurmeester wegens ziekte niet kon komen, vervelend en kan gebeuren, maar dat er ook geen vervanging beschikbaar was. Daarom oplevering zonder VEH gedaan.
Paar dagen later kosteloos alsnog een opleverkeuring laten uitvoeren. Erg deskundige keurmeester die naast praktische tips en onderhoudsadvies ook nog een paar mankementen opgespoord heeft. Goed opgelost dus door VEH

[ Voor 28% gewijzigd door twodigits op 10-07-2019 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisW
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik zou zeker wel weer een opleveringskeuring doen maar dan zeker niet meer via VEH. Daar is het maar afwachten wie je krijgt en achteraf klagen heeft geen zin omdat die gasten toch niet afgerekend worden op hun prestaties of beoordelingen voor zover dat al mogelijk is.
Je huurt zo iemand juist in om bovengemiddeld kritisch te zijn en niet om een leuk praatje met de uitvoerder te houden. Ook hoeft hij mij geen 45 minuten instructies en tips te geven over onderhoud, hij moet gewoon kritisch kijken naar alle mogelijke punten. Ook als er twijfel is over dingen die misschien binnen de foutmarges vallen moet hij het in ieder geval nog wel noteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• titan1901
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 05-05 22:02
Henvar schreef op zondag 19 mei 2019 @ 10:27:
[...]
je kan het ook nog eens deels terugvragen van de belastingdienst
Dat is niet waar. Je kunt deze kosten alleen aftrekken als het verplicht wordt door de hypotheekverstrekker of als het nodig is om NHG te krijgen. Bij nieuwbouwoplevering speelt dat dus niet.

Bron: https://www.belastingdien...ing/aankoop_van_de_woning

Wij hebben ook gebruik gemaakt van VEH en waren daar zeer tevreden over. Het had zeker meerwaarde en de keurder was op een goede manier kritisch naar de aannemer. Wel ben ik het er mee eens dat je maar net geluk moet hebben wie ze sturen maar dat geldt voor zowat iedereen tijdens het nieuwbouwtraject.
Pagina: 1