Hoe verbinding maken met beamer?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12:45
Hallo mede-tweakers.

Wij zijn sinds kort verhuist naar ons eerste koop-huis. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met het zoeken naar een passende oplossing voor mijn probleem om de beamer aan te sluiten.

In ons oude huis stond de versterker redelijk dicht bij de PC en de beamer waardoor het aansluiten redelijk makkelijk was. In het nieuwe huis staat de beamer een eind verderop waardoor het lastiger is om de boel op elkaar aan te sluiten. Overigens loopt er onder het hele huis een kruipruimte waar eventueel naartoe geboord kan worden om kabels doorheen te laten lopen.

Hier een plattegrondje van de woonkamer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/fxIIyd2PsHofbUj7e4ZzxIE4/medium.jpg

Wat ik zelf al bedacht heb:
1. HDMI kabel naar de Beamer door de kruipruimte + optische kabel naar versterker. Nadeel is dat ik dan best een groot gat in de vloer moet gaan boren om er een HDMI stekker doorheen te krijgen. Niet iets wat ik graag wil aangezien de indeling van de kamer vast nog eens gaat veranderen.

2. HDMI kabel van de beamer naar de keuken middels een kabelgootje. Van de keuken via de kruipruimte naar de PC toe. SPDIF naar de versterker toe.

3. Wireless HDMI? Werkt dat überhaupt goed?

4. Helemaal niet de PC gebruiken maar gewoon m'n laptop naast de beamer zetten. Probleem is dan weer op geluid bij de versterker te krijgen. Zou dit draadloos kunnen? Eventueel een bluetooth ontvanger bij de versterker plaatsen? (momenteel heb ik een 2.0 setup maar dit wordt waarschijnlijk nog wel 5.1, krijg ik dan een probleem?)

Mijn voorkeur gaat eigenlijk uit naar optie 4 omdat ik dan helemaal geen kabels hoef weg te werken. Hebben jullie nog andere ideeën? heeft iemand ervaring met zo'n bluetooth ontvanger? ga ik hiermee problemen krijgen met audio synchronisatie?

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 02-10 15:38
HDMI over ethernet kastje kopen en utp door je kruipluik heen :)

Zoiets:

https://www.startech.com/...-Cat6-extender~ST121SHD30

Is vast eventueel ook wel een 4k variant voor te vinden deze dient even als voorbeeld. Heeft je versterker overigens geen HDMI out en in? Anders kan je mooi je laptop/pc aansluiten via HDMI op een invoer aansluiting en de out aansluiten op je beamer. Dan gaat je geluid mooi door je versterker afgespeeld worden en je beeld wordt dan ook door je versterker verstuurd naar je beamer.

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
Dan moet ik wel nog steeds gaten boren in de vloer. Ala het niet hoeft vermijd ik dat liever :X

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssnarf
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10-10 21:14
Wat voor beamer is het welke aansluit mogelijkheden heeft hij.
En is een netwerk over stroom setje niet iets om te gebruiken.
Wat je ook kan doen is langs de afvoer in de keuken een netwerk kabel of HDMI trekken. Als je geluk hebt zit er ruimte tussen de buis en vloer.
En als je helemaal geluk hebt zit er een loze leiding in je keukenblok die kan je dan mooi naar de kast leiden.

Maar een gat onder je keukenblok is toch niet erg dat ziet niemand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:42

JvS

Ik heb hem zelf ook

Pindakaas schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 19:32:
Dan moet ik wel nog steeds gaten boren in de vloer. Ala het niet hoeft vermijd ik dat liever :X
Dan begrijp ik je vraag niet. Dan moet je toch gewoon een wireless hdmi of wireless audiotransmissie proberen? Voor hdmi zijn er diverse zender/ontvangers. Voor 5.1 audio niet. Bluetooth is er niet geschikt voor (vertraagt en is alleen stereo), dus het lijkt me simpel: Je koopt zo'n wireless hdmi ding en als het niet goed werkt stuur je hem weer terug en ga je wel gaten boren.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Joenino schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 16:04:
HDMI over ethernet kastje kopen en utp door je kruipluik heen :)

Zoiets:

https://www.startech.com/...-Cat6-extender~ST121SHD30
Dat is geen HDMI over ethernet, maar simpelweg HDMI over Cat5/Cat6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 02-10 15:38
TommyboyNL schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 20:06:
[...]

Dat is geen HDMI over ethernet, maar simpelweg HDMI over Cat5/Cat6.
Dat begrijpen jij en ik maar als ik tegen de meeste mensen zeg een Cat5 of 6 kabel weten ze totaal niet waar ik het over heb maar zeg ik netwerk of ethernet kabel dan snappen de meeste het wel.

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09:29

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Kun je geen Cat6 langs de muren naar de andere kant van de kamer krijgen? (onder de trap door, naar de gang, achter plinten, achter de keuken plint en dan zo naar de beamer?

Dan heb je een solide oplossing.

Bluetooth wordt niets.

Wireless HDMI is je enige andere optie. Dat wordt trial and error, ook omdat je de versterker in de trapkast hebt staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:48

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Wat ik zou doen:

Sowieso geen optische kabel. Gewoon HDMI van de pc (die neem ik aan op dat bureau staat) naar de versterker. Dat kan desnoods door de muur en daar zou je later eventueel nog een mooie aansluiting van kunnen maken. Vervolgens zou ik in de trapkast, waar de versterker staat, een gat in de vloer maken waar de HDMI kabel door past. Ook bij de beamer zou ik zo'n gat maken. Daarnaast zou ik nog een hdmi kabel van de versterker naar de TV doen. Door de muur, of door de kruipruimte. Het gat bij de beamer is vervolgens ook te gebruiken voor de rearspeakers.

Ik zou alles via de versterker laten lopen. Niet alleen de PC, maar ook bv een chromecast, de spelcomputer en het kastje van ziggo/kpn. Omdat je de beamer en de TV aangesloten hebt op de versterker kun je vervolgens zelf kiezen of je de TV of de beamer gebruikt.

Ja, er zit een gat in de grond, maar verder blijft alles mooi leeg omdat je al je apperatuur in de trapkast kunt zetten. Haal er vervolgens voor de bediening nog een harmony afstandsbedieining bij (met hub) en je kunt alles gewoon bedienen terwijl het uit het zicht staat.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
Wow, veel reacties!
franssnarf schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 19:49:
Wat voor beamer is het welke aansluit mogelijkheden heeft hij.
En is een netwerk over stroom setje niet iets om te gebruiken.
Wat je ook kan doen is langs de afvoer in de keuken een netwerk kabel of HDMI trekken. Als je geluk hebt zit er ruimte tussen de buis en vloer.
En als je helemaal geluk hebt zit er een loze leiding in je keukenblok die kan je dan mooi naar de kast leiden.

Maar een gat onder je keukenblok is toch niet erg dat ziet niemand.
Het is een Optoma fullHD DLP beamer. Exacte type weet ik zo niet maar is niet heel relevant lijkt mij. Wordt gewoon aangestuurd via HDMI. Gat in de keukenvloer is inderdaad niet heel erg. Gat bij de kast in de woonkamer wel ;)
JvS schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 19:57:
[...]

Dan begrijp ik je vraag niet. Dan moet je toch gewoon een wireless hdmi of wireless audiotransmissie proberen? Voor hdmi zijn er diverse zender/ontvangers. Voor 5.1 audio niet. Bluetooth is er niet geschikt voor (vertraagt en is alleen stereo), dus het lijkt me simpel: Je koopt zo'n wireless hdmi ding en als het niet goed werkt stuur je hem weer terug en ga je wel gaten boren.
Ik was dus benieuwd wat de beste oplossing zou zijn, het liefst draadloos. Ik begrijp dat bluetooth sowieso niet gaat werken. Heb jij ervaring met een draadloos HDMI setje? Werkt dat fatsoenlijk of zit hier ook vertraging in?
Hann1BaL schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 08:53:
Kun je geen Cat6 langs de muren naar de andere kant van de kamer krijgen? (onder de trap door, naar de gang, achter plinten, achter de keuken plint en dan zo naar de beamer?

Dan heb je een solide oplossing.

Bluetooth wordt niets.

Wireless HDMI is je enige andere optie. Dat wordt trial and error, ook omdat je de versterker in de trapkast hebt staan.
Toevallig ervaring met zo'n wireless hdmi setje? Werkt dus niet helemaal stabiel volgens jou?
Janoz schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 09:42:
Wat ik zou doen:

Sowieso geen optische kabel. Gewoon HDMI van de pc (die neem ik aan op dat bureau staat) naar de versterker. Dat kan desnoods door de muur en daar zou je later eventueel nog een mooie aansluiting van kunnen maken. Vervolgens zou ik in de trapkast, waar de versterker staat, een gat in de vloer maken waar de HDMI kabel door past. Ook bij de beamer zou ik zo'n gat maken. Daarnaast zou ik nog een hdmi kabel van de versterker naar de TV doen. Door de muur, of door de kruipruimte. Het gat bij de beamer is vervolgens ook te gebruiken voor de rearspeakers.

Ik zou alles via de versterker laten lopen. Niet alleen de PC, maar ook bv een chromecast, de spelcomputer en het kastje van ziggo/kpn. Omdat je de beamer en de TV aangesloten hebt op de versterker kun je vervolgens zelf kiezen of je de TV of de beamer gebruikt.

Ja, er zit een gat in de grond, maar verder blijft alles mooi leeg omdat je al je apperatuur in de trapkast kunt zetten. Haal er vervolgens voor de bediening nog een harmony afstandsbedieining bij (met hub) en je kunt alles gewoon bedienen terwijl het uit het zicht staat.
Helaas heeft mijn versterker nog geen HDMI aansluiting :9. verder een goed idee inderdaad, behalve dat ik dan met een gat in mijn woonkamer zit. Voor nu opzich niet heel erg, maar als die kast een keer een ander plekje krijgt wel vervelend :X

----------------------------------------------------------------------------

Als ik het zo hoor zijn de draadloze opties weinig positief. Sowieso is bekabeld natuurlijk beter.
Ik denk dat ik eerst maar eens een draadloos HDMI setje ga bestellen dit weekend. Mocht dat niet goed werken een gat boren onder de keuken en dan via een kabelgootje naar de beamer toe. De plinten zijn jammer genoeg niet hol dus daar kan het niet achterlangs.

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:01
Er zijn ook betaalbare HDMI over ethernet setjes, niet draadloos maar bedaard. En dan bedoel ik niet de al aangedragen HDMI over cat kabel setjes.

https://www.hdfury.eu/nl/...-4k2k-120-meters-avs.html

Dus als je aan beide kanten van het huis netwerk hebt, moet het op te lossen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Ik vind de optie om HDMI over UTP te doen best wel een goeie.
Hang een patchpanel in je meterkast op. In elke hoek van de kamer en op willekeurige andere strategische punten knal je wat RJ45 wanddoosjes in/op de muur.
Van elk wanddoosje 2of4 kabels door de vloer de kruipruimte in en alles in de meterkast omhoog laten komen. (wel alles even netjes labelen! anders weet je later nooit meer wat wat is)

Dan een handje vol korte patchkabels maken zodat je op je patchpanel van aansluiting bij PC naar aansluiting bij beamer kan doorverbinden.

Hang er eventueel een switch/router bij in de meterkast voor de apparaten die netwerk gebruiken, zodat je dat ook direct kan aansluiten op je patchpanel.

Edit:
Ja dat kost een paar centen, maar het is wel reteflexibel.
Netwerk is met een handomdraai overal in huis te regelen en wil je iets anders over UTP sturen, dan kan dat ook.

M'n pa heeft 't ooit ook gedaan. Netwerk overal, maar ook telefonie kan er over zodat de telefoon op een willekeurige plek in huis gezet kan worden. Speakers van de stereo gaan over UTP en kunnen dus ook makkelijk verplaatst worden zonder kloten met het verleggen van de kabels.
Hell, de deurbel zou je er overheen kunnen gooien (en evt dupliceren?) zodat je de bel op kan hangen waar jij er het meeste aan hebt.

[ Voor 29% gewijzigd door McKaamos op 18-01-2019 10:28 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reiniero
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:45
Kabelgoot van de beamer naar onder de keuken, onder de keuken een gat boren en in de trapkast ook. Lijkt me een redelijke oplossing? Je kan de gaten afwerken met PUR schuim voor isolatie en je ziet alleen de kabelgoot naar de beamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Pindakaas schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 15:41:
[knip]

Wat ik zelf al bedacht heb:
1. HDMI kabel naar de Beamer door de kruipruimte + optische kabel naar versterker. Nadeel is dat ik dan best een groot gat in de vloer moet gaan boren om er een HDMI stekker doorheen te krijgen. Niet iets wat ik graag wil aangezien de indeling van de kamer vast nog eens gaat veranderen.

2. HDMI kabel van de beamer naar de keuken middels een kabelgootje. Van de keuken via de kruipruimte naar de PC toe. SPDIF naar de versterker toe.

3. Wireless HDMI? Werkt dat überhaupt goed?

4. Helemaal niet de PC gebruiken maar gewoon m'n laptop naast de beamer zetten. Probleem is dan weer op geluid bij de versterker te krijgen. Zou dit draadloos kunnen? Eventueel een bluetooth ontvanger bij de versterker plaatsen? (momenteel heb ik een 2.0 setup maar dit wordt waarschijnlijk nog wel 5.1, krijg ik dan een probleem?)

Mijn voorkeur gaat eigenlijk uit naar optie 4 omdat ik dan helemaal geen kabels hoef weg te werken. Hebben jullie nog andere ideeën? heeft iemand ervaring met zo'n bluetooth ontvanger? ga ik hiermee problemen krijgen met audio synchronisatie?
Om toch even verder te gaan met optie 4:
Wat dacht je van een Intel NUC die je aan/bij de beamer bevestigt? Draadloos toetsenbord er aan ofzo?
En om je geluid dan op de stereo te krijgen... das dan even een puntje natuurlijk. Bluetooth kan, maar ben er geen fan van.
Ik zou gaan voor 'Stream What You Hear': http://www.streamwhatyouhear.com/
Dat installeer je op de NUC en dan kan hij via netwerk/wifi de audio versturen die hij normaal via HDMI of de speakeroutput zou doen.
Heeft je stereo al netwerkaansluiting/wifi en DLNA ondersteuning? Dan kan dat direct van de NUC naar de stereo. Heeft je stereo dat niet, dan pak je een RaspberryPi en daar zet je b.v. Volumio/PiMusicBox/RuneAudio/oid op zodat je Pi de audio via netwerk ontvangt en uitspuugt naar je stereo via een analoog kabeltje.

De enige kabel die je dan nodig hebt, is stroom voor je beamer en NUC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Pindakaas schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 10:01:

Helaas heeft mijn versterker nog geen HDMI aansluiting :9.
Nieuwe versterker kopen, en ja, dat bedoel ik redelijk serieus. Optisch ondersteund qua surround eigenlijk alleen DTS en Dolby digital. Elke andere encoding kan alleen als stereo naar de versterker worden gestuurd. Eigenlijk zou je nog beter je versterker analoog aan kunnen sluiten.

En ook al wil je dat nu nog niet, de kans is groot dat dit in de toekomst wel zou willen. Zeker omdat je nu alle kabels aan gaat leggen is het een beetje onhandig wanneer de HDMI van de computer naar de beamer loopt terwijl dat straks vanaf de versterker moet.

Kortom, koop een nieuwe versterker, of leg de bekabeling alsof je een hdmi versterker hebt (hdmi kabel van de computer naar de versterker, kabel van de versterker naar de beamer, en vervolgens een koppelstukje er tussen zolang je geen versterker hebt met hdmi ondersteuning)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-10 18:37

Mystikal

It never hurts to help!

Je moet het gaat net 'onder' de muur boren, zodat het gat achter de plint valt. Dan heb je ook geen last van als je later je kamer eens gaat veranderen.

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
@McKaamos klinkt heel goed allemaal inderdaad. Als mijn budget wat hoger zou liggen zou ik het zeker overwegen maar voorlopig wordt dat hem niet. Zoveel bedrade aansluitingen gebruik ik sowieso niet (PC, NAS, AP) dus voelt op het moment een meetje over de top om een heel patchpaneel aan te gaan leggen.

NUC wordt hem ook niet, wordt het een beetje prijzig van. Laptop kan ik er prima naast zetten als we film willen kijken. Stream what you hear heb ik nooit van gehoord. Ga ik eens uitproberen, goeie tip!
kan ik het ook van de laptop naar de PC sturen? De PC is al aangesloten op de versterker namelijk.

@Janoz Versterker is een beetje gedateerd inderdaad maar voldoet nog prima. Zeker omdat ik op het moment slechts een stereo opstelling heb staan. Mocht er ooit een receiver komen die wel HDMI heeft (en die staat zeker op het verlanglijstje) is het redelijk makkelijk om te bouwen. Optische kabel van TV naar Versterker weghalen en HDMI kabel van Pc naar Tv even onderbreken bij de receiver.

@Mystikal Hoe doe jij dat dan? Als ik strak langs de muur boor komt het toch 3-4cm de kamer in omdat de boormachine gewoon zo dik is...

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Pindakaas schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 14:16:
@McKaamos klinkt heel goed allemaal inderdaad. Als mijn budget wat hoger zou liggen zou ik het zeker overwegen maar voorlopig wordt dat hem niet. Zoveel bedrade aansluitingen gebruik ik sowieso niet (PC, NAS, AP) dus voelt op het moment een meetje over de top om een heel patchpaneel aan te gaan leggen.

NUC wordt hem ook niet, wordt het een beetje prijzig van. Laptop kan ik er prima naast zetten als we film willen kijken. Stream what you hear heb ik nooit van gehoord. Ga ik eens uitproberen, goeie tip!
kan ik het ook van de laptop naar de PC sturen? De PC is al aangesloten op de versterker namelijk.
Dat kan, heb je wel een DLNA client (ookwel bekend als 'renderer') nodig. Bijvoorbeeld MediaMonkey kan optreden als DLNA client en dus een stream ontvangen van SWYH en die afspelen op de stereo.
@Janoz Versterker is een beetje gedateerd inderdaad maar voldoet nog prima. Zeker omdat ik op het moment slechts een stereo opstelling heb staan. Mocht er ooit een receiver komen die wel HDMI heeft (en die staat zeker op het verlanglijstje) is het redelijk makkelijk om te bouwen. Optische kabel van TV naar Versterker weghalen en HDMI kabel van Pc naar Tv even onderbreken bij de receiver.

@Mystikal Hoe doe jij dat dan? Als ik strak langs de muur boor komt het toch 3-4cm de kamer in omdat de boormachine gewoon zo dik is...
Van onderen af boren, bij voorkeur onder de muur en dan met een dozenboor een gat in je muur maken waar dat gat van de boor omhoog komt.
Dan monteer je een doos in de muur waar je je RJ45 aansluiting in zet. :)

[ Voor 6% gewijzigd door McKaamos op 18-01-2019 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
@McKaamos Ik voel me nu heel dom, ben niet een hele ervaren klusser. Hoe weet ik waar ik van onder moet boren om in de muur uit te komen?

don't mind me

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Pindakaas schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 14:38:
@McKaamos Ik voel me nu heel dom, ben niet een hele ervaren klusser. Hoe weet ik waar ik van onder moet boren om in de muur uit te komen?
Meten :)
Als je een vast punt kan bepalen die zowel boven als onder bestaat (b.v. de hoek van het luik naar de kruipruimte) kan je gewoon afstanden gaan meten .e.d :)
Heb je 2 of meer vaste punten, dan kan je zelfs gaan trianguleren voor optimale acuratesse :)

Enige issue is als de muur doorloopt onder de vloer. Werkt dus alleen voor muren die op de vloer staan.

[ Voor 9% gewijzigd door McKaamos op 18-01-2019 14:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

McKaamos schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 14:40:
Enige issue is als de muur doorloopt onder de vloer. Werkt dus alleen voor muren die op de vloer staan.
vanaf onder schuin de vloer in boren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Janoz schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 14:57:
[...]

vanaf onder schuin de vloer in boren ;)
Dat werkt idd als je niet langs de muur kan :)
Wel een zo lang mogelijke boor nemen zodat t gat zo min mogelijk schuin hoeft te zijn :)

Pagina: 1