Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koozza
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 02-09 20:54

Koozza

Wâ voor drop? GAS D’ROP!

Topicstarter
Lieve mede Tweakers,

Ik ben al een tijdje op zoek naar een handige app waarmee ik mijn financiën kan beheren en uitgaven in kan "plannen". Ik moet in de tool aan kunnen geven welke vaste uitgaven in heb en welke vaste inkomsten ik heb, maar ook wil ik aan kunnen geven wat ik van plan ben te kopen en hoeveel ik hier per maand voor opzij wil zetten. Eigenlijk wil ik dus mijn "wishlist" kunnen prioriseren, aangeven hoeveel ik er p/m aan wil sparen en weten wat ik wanneer kan kopen.

Ik heb gekeken naar Firefly, alleen lukte het mij het hier niet in om een vast inkomen in te regelen en heeft deze ook niet de ondersteuning voor spaarplanning zoals ik die voor ogen heb. Verder heb ik in een ver geleden YNAB gekocht, maar dit werkte toen ook niet echt lekker (Het feit dat al je geld een bestemming moet hebben).

Op dit moment werk ik in een excel bestand maar dat werkt allemaal heel omslachtig. Graag hoor ik van jullie welke tools jullie aanbevelen en of zelf gebruiken hiervoor. Ik stond bijna op het punt om zelf iets dergelijks te programmeren, maar ik ben er van overtuigt dat dit moet bestaan :+

[ Voor 5% gewijzigd door Koozza op 16-01-2019 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:18
Heel erg hard heb je duidelijk nog niet gezocht:
Het grote "Firefly III" topic
Programma om geld mee te beheren

Van resp. de eerste en tweede pagina van dit forum ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koozza

Koozza

Wâ voor drop? GAS D’ROP!

Topicstarter
anboni schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 13:28:
Heel erg hard heb je duidelijk nog niet gezocht:
Het grote "Firefly III" topic
Programma om geld mee te beheren

Van resp. de eerste en tweede pagina van dit forum ;)
Zoals in de TS staat heb ik wel degelijk gekeken naar verschillende tools ;) Firefly en YNAB waren voor mij al afgevallen. Het belangrijkste voor mij is dat ik eigenlijk mijn spaardoelen kan prioriteren en kan zien wat wanneer gekocht kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hsb-3
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10-03-2023
Misschien kan je je excel verbeteren? Wat is er precies omslachtig aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koozza

Koozza

Wâ voor drop? GAS D’ROP!

Topicstarter
Op het moment is het een sheet met alle dagen van het jaar onder elkaar. Hier heb ik een kolom vaste uitgaven, vaste inkomsten en een aantal kolommen voor incidentele uitgaven en incidentele inkomsten.

Hierin kan ik dus per dag van het jaar zien hoeveel geld ik heb. Nadeel is dat ik alle inkomsten en uitgaven 12x neer moet zetten (elke maand 1x) en spaardoelen fiets ik er een beetje tussendoor door elke maand een X bedrag als "uitgaven" te noteren en dan te zorgen dat het eind v/d maand niet minder dan 0 euro is. Niet echt ideaal dus :+)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lolapa
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21:57
Je zou afas personal kunnen gebruiken, in de betaalde versie kun je een budget per maand opgeven. Dan is het een kwestie van alles puzzelen dat inkomsten en uitgaven in balans zijn en dus iets op je wishlist in een latere maand budgetteren als je budget aankoop niet toelaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcell0
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
Kijk eens naar bunq, dat is een hele coole bank app waar je per spaardoel een rekening hebt! www.bunq.com

[ Voor 6% gewijzigd door Marcell0 op 16-01-2019 16:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Ik gebruik gewoon excel maar anders ingedeeld. Ik heb alles per maand, 1 sheet voor vaste uitgaven die ik allemaal gegroepeerd heb. Horizontaal in de rijen staan de types, bijvoorbeeld hypotheek, energie, gemeentebelastingmeuk etc. En dan verticaal de eerste kolom het jaarbedrag, 2e kolom het maandbedrag en dan 12 kolommen, 1 voor elke maand. Daar heb ik aan het begin van de maand dus alle bedragen op zwart staan, de overige maanden zijn grijs. Onderaan een totaalsom van alle vaste lasten en het huidige spaarbedrag.
Daaronder een berekening van overige veel terugkerende lasten, in mijn geval medicijngebruik, en een potje voor de boodschappen. Dit tel ik bij elkaar op als maandelijkse lasten, totaal aan debit.
Hieronder een saldoberekening, bankrekening, spaarrekening, andere spaarrekening en creditcard onder elkaar met totaal daaronder, totaal credit.
Vervolgens berekening van totaal credit - totaal debit en dat is een schatting wat ik ongeveer overhou aan het einde van de maand.
Hieronder nog wat dingen die per jaar gaan en in welke maand hoeveel wordt afgeschreven.

Daarnaast heb ik een 2e tabblad voor variabele lasten. Deze is verdeeld, wederom per maand, 1 kolom voor werklunchkosten, boodschappen, uitjes en leuke dingen (met kolom uitleg wat het is) en creditcard. Dit vul ik aan met alle transacties, onderaan tel ik alle totalen op van elke kolom, en een vakje met de totalen van de rij totalen. Hier hou ik bij wat ik in een maand uitgeef en uiteindelijk telt dat jaarlijks op (dat bedrag wil je ECHT niet weten, haha :p ).

Zo heb ik een perfect overzicht van hoe en wat, het is veelal gewoon ff elke week 5 minuutjes bijwerken en je bent weer klaar. Ik weet precies wanneer wat wordt afgeschreven, zodat er altijd genoeg op m'n rekening staat en ik geen onaangename verrassingen krijg.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
@Koozza ; wat is je doel precies?
- Inzicht hebben in waar je elke euro momenteel aan uitgeeft?
- minder geld uitgeven, meer sparen?
- weten hoeveel je elke maand aan onnodige spullen of vakanties zou kunnen uitgeven om toch nog uit te komen?

Want los van bijhouden is het uiteindelijk gewoon een kwestie van je geld niet onnodig uitgeven zodat je genoeg geld hebt om zaken te vervangen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koozza

Koozza

Wâ voor drop? GAS D’ROP!

Topicstarter
Bedankt allemaal voor jullie reacties!
lolapa schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 15:27:
Je zou afas personal kunnen gebruiken, in de betaalde versie kun je een budget per maand opgeven. Dan is het een kwestie van alles puzzelen dat inkomsten en uitgaven in balans zijn en dus iets op je wishlist in een latere maand budgetteren als je budget aankoop niet toelaat.
Ik heb deze gisteren aangemaakt en ga hier vanavond eens naar kijken, dit klinkt alsof het doet wat ik wil!
Marcell0 schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 16:50:
Kijk eens naar bunq, dat is een hele coole bank app waar je per spaardoel een rekening hebt! www.bunq.com
Ik was niet van plan over te stappen naar een andere bank hiervoor, maar toch bedankt :)
President schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 18:35:
@Koozza ; wat is je doel precies?
- Inzicht hebben in waar je elke euro momenteel aan uitgeeft?
- minder geld uitgeven, meer sparen?
- weten hoeveel je elke maand aan onnodige spullen of vakanties zou kunnen uitgeven om toch nog uit te komen?

Want los van bijhouden is het uiteindelijk gewoon een kwestie van je geld niet onnodig uitgeven zodat je genoeg geld hebt om zaken te vervangen...
Ik wil minder uitgeven, maar dat is niet het hoofddoel. Ik ben net in een nieuw huis getrokken en moet een hele boel kopen. Nu is mijn loon geen vetpot, dus wil ik graag weten wat ik wanneer kan kopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Conono
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 31-08-2020
Koozza schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 09:21:
...
Ik wil minder uitgeven, maar dat is niet het hoofddoel. Ik ben net in een nieuw huis getrokken en moet een hele boel kopen. ...
Dus eigenlijk wil je méér uitgeven, niet minder :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online

[...]

Ik heb deze gisteren aangemaakt en ga hier vanavond eens naar kijken, dit klinkt alsof het doet wat ik wil!

[...]

Ik was niet van plan over te stappen naar een andere bank hiervoor, maar toch bedankt :)

[...]

Ik wil minder uitgeven, maar dat is niet het hoofddoel. Ik ben net in een nieuw huis getrokken en moet een hele boel kopen. Nu is mijn loon geen vetpot, dus wil ik graag weten wat ik wanneer kan kopen.
Hmm, als je net in een nieuw huis bent getrokken zou ik het uitrekenen om nieuwe dingen te gaan kopen even uitstellen en gewoon eerst even een buffer bij elkaar gaan sparen. Geen idee in hoeverre je goed zicht hebt op energiekosten, onderhoudskosten, gemeentelijke belastingen, waterschapsbelasting, etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinow
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 01-09 20:15

[...]

Ik wil minder uitgeven, [..]
Ik ga deze thread ook even volgen, omdat ik daar ook goede tips (en/of app) voor zoek ;). Minder uitgeven (aan rubbish), meer sparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:40
Ik gebruik Winbank. Simpel geldbeheer programma waarin je vrij laagdrempelig met boekhouden kan beginnen.

http://members.quicknet.nl/marcel.jansen3/

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koozza

Koozza

Wâ voor drop? GAS D’ROP!

Topicstarter
Conono schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 09:25:
[...]

Dus eigenlijk wil je méér uitgeven, niet minder :+
Meer aan nuttige dingen, minder aan zinloze dingen :+
President schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 09:30:
[...]

Hmm, als je net in een nieuw huis bent getrokken zou ik het uitrekenen om nieuwe dingen te gaan kopen even uitstellen en gewoon eerst even een buffer bij elkaar gaan sparen. Geen idee in hoeverre je goed zicht hebt op energiekosten, onderhoudskosten, gemeentelijke belastingen, waterschapsbelasting, etc?
Dat heb ik redelijk op orde. Ik weet dat ik ruwweg 1000 euro per maand over heb. Alleen is er echt een onuitputbare waslijst van dingen die aangeschaft (moeten) worden. Denk aan lampen, deuren, eettafel, maar ook kleinere dingen als bijvoorbeeld een kleedje.

Nu heb je bijvoorbeeld eerder lampen nodig dan deuren (Die zitten erin en werken, maar zijn niet mooi). Alleen stel dat even heel onrealistisch een deur 50 euro kost dan zou ik dat hoger in mijn prio lijst zetten omdat het een snelle winst is.

Ik snap dat het misschien een beetje een rare manier van werken is, maar daarom wil ik graag weten wat ik wanneer kan kopen O-)

[ Voor 9% gewijzigd door Koozza op 17-01-2019 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Koozza Als je al weet hoeveel je over hebt per maand, dan is het toch heel makkelijk?
Maak een lijstje in Excel van de dingen die je wilt en de kosten. Sorteer op volgorde van prio. De bovenste items tot een totaal van €1000 kan je deze maand kopen. De volgende €1000 volgende maand.

Als je alles afvinkt en de echte prijs erbij zet, kan je ook zien hoeveel je daadwerkelijk kon besteden die maand. Als dat structureen €750 of juist €1500 is, kan je dat als feedback weer meenemen in het planning-lijstje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hsb-3
@Koozza, dat klinkt inderdaad of het makkelijker kan.

Hoe wij het hebben is zo, per maand:

Kolom 1: type post (inkomen, vaste lasten, boodschappen, medisch, huisdier, overig, etc)
Kolom 2 tm 32: dagen van de week
Kolom 33: totaal per rij.

Rij 1:dag van de week (1 tm 31)
Rij 2: saldo (vorige cel saldo + cel die dag i komen - cellen die dag uitgaven, maar dus iets van =B2+c3-som(c4:c10)) ik heb dan in de eerste kolom (A) het saldo van de vorige maand staan, de eerste keer vul je hier dus zelf je saldo van moment 1 in.

Rij 3: inkomen
Rij 4 tm 10 verschillende posten.

Ik heb al mijn vaste lasten ingevuld op de datum waarop ze meestal komen. Daarbij wekelijks (bij voorbeeld op dag 1,10,19 en 30) een verwachte post voor uitgaven (reiskosten, boodschappen, etc)

Dat totaal aan cellen (a1:ag:10 ofzo) kopieer ik naar onder voor de volgende maanden.
Wel zo dat het eerste saldo op dag 1 rekent met het saldo op dag 31 van de vorige maand.

Als ik grote uitgaven over 4 weken verwacht, kan ik deze alvast daar invullen
Ik zie dan op elk moment wat een uitgave nu gaat doen op een later moment.
Ik rond trouwens alles af op hele euro's.

Ik werk ook met kleuren, zodat het duidelijk is wat de totalen zijn en wat de losse bedragen zijn.

1x per 2 weken (of wanneer ik problemen voorzie doordat er andere uitgaven zijn geweest) werk ik alles bij, met internetbankieren. Kan natuurlijk ook wekelijks, of 2x per week, dan ben je sneller klaar ;)

Hierdoor weet ik ook precies wat we kunnen sparen zodat we over 3 weken nog eten kunnen kopen. Gaan we over budget, moeten we dat anders oplossen.

Edit : dat ging dus over de lopende rekening..
Bij de spaarrekening heb ik het zo:

Kolom 1 maanden
Kolom 2 aanwas die maand (saldo huidig-saldo vorige maand)
Kolom 3 tm 7 spaardoelen
Kolom 8 totaal saldo van die maand

Rij 1 spaardoelen
Rij 2 tm 13 maanden en saldo van dat doel op het eind van de maand
Rij 14: spaardoel einde
Rij 15: nog te sparen (een of andere formule waarin lege cellen worden genegeerd en het laatst ingevulde bedrag wordt genomen in die kolom).

Zo plannen we onze spaardoelen. Naast de tabel heb ik heel simpel de prioriteit aangegeven.

Bijv
auto 1500
Vakantie 2000
Auto 4000
Meubels 5000

En dat werken we van boven af naar beneden tot het bedrag bereikt is.

Kan je hier wat mee?

[ Voor 18% gewijzigd door Hsb-3 op 17-01-2019 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koozza

Koozza

Wâ voor drop? GAS D’ROP!

Topicstarter
@Hsb-3 Als ik het goed begrijp hebben jullie dus per maand een tab?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hsb-3
Nee, ik zet ieder blokje onder elkaar, met 2 tussenregels. En vaak voor meerdere jaren op 1 blad (omdat apart verleden minder belangrijk is toekomst en als mijn excel opent dan opent hij waar ik ben gebleven) , ik kopieer/plak vaak 2 a 3 maanden vooruit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommymeister11
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11-11-2024
Ik ben nu aan het testen met het programma https://www.penningmeester.net/

Dit is tot nu toe de perfecte applicatie om alles in bij te houden:

- Gecategoriseerd begroten en wanneer dat afgeschreven wordt (dag vd maand)
- afschriften downloaden van de meerdere lopende rekeningen en elke af- of bijschrijving rubriceren. Hier zijn ook regels aan te maken, zodat bij het inladen v.h. bestand de mutaties automatisch worden gerubriceerd.

Vervolgens is er dan goed te zien wat het verschil tussen begroot en werkelijk is.

Ook zijn de saldi van al de rekeningen weergegeven. en een kalender met verwachte uitgaven.

Voor nu is het voor mij nog niet volledig werkend (aangezien ik nog geen vaste inkomsten heb en enkel nog een studentenrekening heb. Binnenkort naar Knab met beschikking tot 5 betaalrekeningen.)

Kortom: Een zeer uitgebreid programma voor een particuliere boekhouding. Het is iets minder gebruiksvriendelijk dan AFAS personal, maar wel goedkoper (€35 p/3j t.o.v. €3 p/m) en m.i. uitgebreider naarmate je het goed ingeregeld hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 07:59
ik heb zelf de app van de abn amro (grip). Vindt hem supermakkelijk, omdat hij meteen gekoppeld is aan de bankrekening en meteen bij het pinnen alles bijwerkt. Dat is een groot voordeel: elke debiteur en crediteur hoef je maar 1 keer te rubriceren en alles wordt verwerkt. Zo verzanden goede bedoelingen niet en is alles heel mooi geautomatiseerd.

Heb de in en uitgaven nu mooi overzichtelijk per categorie kunnen er keuzes worden gemaakt en kan een bedragje worden begroot, zonder er zelf al teveel vrije tijd voor op te offeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLass
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:01
Hsb-3 schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 13:46:
@Koozza, dat klinkt inderdaad of het makkelijker kan.

Hoe wij het hebben is zo, per maand:
...

Kan je hier wat mee?
Heb je niet toevallig een mooie lege versie van je Excel sheet online staan? ;)

Mijn advertenties op V&A

Pagina: 1