RJ 45 - vier aders - afwijkend?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martintje
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 29-08 11:19
Ik heb vanmiddag onbedoeld bij iemand een RJ 45 connector van een kabel getrokken. :(
Ik wil er een nieuwe aanzetten maar het lijkt er op dat er een afwijkende codering is gebruikt.

Het gaat om een 4-aderige kabel: blauw, blauw/wit, oranje en oranje/wit. Dat je voor 100 Mb aan 4 adres genoeg hebt weet ik.
Het lijkt er op dat die als volgt aangesloten waren:
Pen Kleur
1 blauw
2 blauw/wit
3 oranje
6 oranje/wit
Van de blauwe en oranje ben ik behoorlijk zeker, van de andere twee minder.

Zoekend op internet ben ik zo'n schema nog niet tegen gekomen, vandaar mijn vraag: heeft iemand zoiets wel eens gezien?

Het was een kant en klare kabel met een "aangegoten" connector. De kabel in zijn geheel vervangen vergt het nodige breekwerk, dus daar begin ik liever niet aan.
Het gaat om een kabel tussen een experiabox(V8) en een decoder van telfort. maar het is gewoon een UTP kabel. De kabel is waarschijnlijk van vóór deze aansluiting, mogelijk van een Tele2 aansluiting.
Ik heb tijdelijk een 8-aderige kabel gelegd, maar dat kan zo niet blijven.

Beste antwoord (via Martintje op 25-01-2025 16:25)

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Martintje schreef op maandag 14 januari 2019 @ 23:11:
1 blauw
2 blauw/wit
3 oranje
6 oranje/wit
Dit is de correcte manier voor 100BASE-TX. CAT4 of beter, 100Mbit ethernet over twisted pair. En blauw/oranje zijn de twee paren die je in typische CAT4 zult vinden.

Als 'ie werkt en je niet meer dan 100Mbit/s nodig hebt: gewoon gebruiken.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ge-flopt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:35
Misschien heb je hier iets aan: 4 aderig kabel gebruiken voor netwerk

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

1 blauw
2 blauw/wit
3 oranje
6 oranje/wit
Dit is de correcte manier voor 100BASE-TX. CAT4 of beter, 100Mbit ethernet over twisted pair. En blauw/oranje zijn de twee paren die je in typische CAT4 zult vinden.

Als 'ie werkt en je niet meer dan 100Mbit/s nodig hebt: gewoon gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tribunus
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:44
@Martintje Voor een normale Straight connectie maakt het niet uit als het maar gelijk is (en de afstand niet tegen de 100m aanzit ivm twisting) Dus even naar de "andere" kant kijken en hetzelfde afmonteren een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:03
Kijk even hier:
https://www.ertyu.org/steven_nikkel/ethernetcables.html

In jouw geval pak je uit de tabel de 10BASE-T 100BASE-TX kolom.

A of B maakt niet uit als allebei de kanten maar hetzelfde zijn.

Dan zie je dat het eigenlijk 1) groen/wit, 2) groen, 3) orange/wit, 4) orange is, maar van groen blauw maken is niet erg.

Verder vraag ik me af waarom kabel vervangen breekwerk is? Deze ligt toch door een buis heen of heb je hem achter bijv. een plint gelegd?

[ Voor 18% gewijzigd door CurlyMo op 14-01-2019 23:22 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

...
Van de blauwe en oranje ben ik behoorlijk zeker, van de andere twee minder...
Waarom kijk je niet even aan de andere kant van de kabel hoe e.e.a. aangesloten zit?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

burne schreef op maandag 14 januari 2019 @ 23:18:
CAT4 of beter, 100Mbit ethernet over twisted pair.
Puntje van orde: Cat5 gaat tot 100 MHz; Cat4 gaat tot 20 MHz, en 100BASE-TX heeft 31,25 MHz nodig. Dus Cat4 gaat 'm niet worden. Niet dat het nog te krijgen is. Was ooit voor 16 Mbps token ring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Verwijderd schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 00:43:
[...]

Dus Cat4 gaat 'm niet worden.
Gokje: je hebt geen ervaring met de materie?

Bijna alle CAT4 werkt (correct bedraad) prima voor 100BASE-TX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Travelan
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:04
burne schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 01:07:
[...]

Gokje: je hebt geen ervaring met de materie?

Bijna alle CAT4 werkt (correct bedraad) prima voor 100BASE-TX.
Met die logica is het ook prima om de oude KPN telefoonbedrading te gebruiken. Dat is natuurlijk waanzin. Het werkt, maar daar houdt het dan wel bij op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Travelan schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 09:48:
[...]

Met die logica is het ook prima om de oude KPN telefoonbedrading te gebruiken. Dat is natuurlijk waanzin. Het werkt, maar daar houdt het dan wel bij op.
De keuze is :
- Het is CAT4 en die werkt
- Je gaat muren openbreken etc zodat je keurig CAT5 erin kan stoppen om dan te concluderen dat het werkt.

En jouw is dus om voor optie 2 te gaan ipv 1?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Travelan
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:04
Gomez12 schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 13:54:
[...]

De keuze is :
- Je gaat muren openbreken etc zodat je keurig CAT5 erin kan stoppen om dan te concluderen dat het werkt.

Mijn keuze zou zijn de huidige kabeltroep uit de muur halen en netjes CAT7 door de huidige leidingen trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gomez12 schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 13:54:
De keuze is :

Dat was niet de keuze hier.

De opmerking was dat Cat4 kabel voldoende gaat zijn voor 100BASE-TX, en dat is niet een vast gegeven. Want de Cat4 specificatie is niet ruim genoeg voor wat 100BASE-TX nodig heeft. En dat blijft gelden ook al voldoet in de praktijk veel, maar niet alle, Cat4 kabel aan de hogere eisen die 100BASE-TX nodig heeft. Je bent dan buiten de spec bezig, en dat heet beunhazerij.

Nu kun je best "gewoon proberen en kijken of'ie het doet", en, nouja, soms heb je daar weinig keuze. Ik heb ook wel productie moeten draaien op (fail-over redundant, dat dan weer wel) 100BASE-TX op 130 meter kabel, en dat bleek prima te gaan. En mischien ken je ook wel het verhaal dat ze ethernet over (een stel korte stukken) prikkeldraad verstuurd hebben, als een show-gimmick. Maar dat verandert niet dat je buiten de spec bezig bent. En daar hangt een prijskaartje aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Uit de startpost blijkt dat het jarenlang prima heeft gewerkt, todat OP de connector er aftrok. Er is dus geen enkele reden om te twijfelen of het gaat werken, het heeft gewerkt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gomez12
burne schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 15:23:
Uit de startpost blijkt dat het jarenlang prima heeft gewerkt, todat OP de connector er aftrok. Er is dus geen enkele reden om te twijfelen of het gaat werken, het heeft gewerkt.
Maar, maar ... het is buiten de specs.

Dan moet je eerst de kabel naar spec toebrengen, dan zie je gelijk in structuur van de muur ook iets wat niet naar hedendaagse spec is dus hup muren er ook maar even uit en hele huis plat en opnieuw opbouwen.
Het klinkt als veel werk, maar dan heb je het wel zonder beunhazerij en compleet volgens spec.

Of je zet er gewoon een stekkertje aan met de juiste coderingen en het werkt gewoon weer zoals het altijd gewerkt heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
@Gomez12 Er bestaat gewoon 4-aderige cat5(e), voor 100Mbit full-duplex is dit dus prima binnen specs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
TommyboyNL schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 15:36:
@Gomez12 Er bestaat gewoon 4-aderige cat5(e), voor 100Mbit full-duplex is dit dus prima binnen specs.
Ok, situatie is dus :
- We hebben een kabel door de muur zitten
De situatie van de kabel is :
Het was een kant en klare kabel met een "aangegoten" connector. De kabel in zijn geheel vervangen vergt het nodige breekwerk, dus daar begin ik liever niet aan.
Oftewel waar praten we over qua spec, het is gewoon een connectortje vervangen en daarbij is de vraag van de TS wat de kabelvolgorde moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NaoPb
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-10 14:24

NaoPb

Hurr durr i are fix pc

Het makkelijkste is om even aan de andere kant van de kabel te kijken hoe het daar in de connector zit. Nu blijft het toch gissen wat de volgorde zou kunnen zijn.

Er zijn inderdaad een aantal standaard volgordes, maar dan is het nog de vraag of de kabelmaker zich daaraan gehouden heeft.

Op zoek naar een nieuwe printer? Kies voor een Brother laser printer. Uiterst betrouwbaar en economisch!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

NaoPb schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 16:05:
Er zijn inderdaad een aantal standaard volgordes, maar dan is het nog de vraag of de kabelmaker zich daaraan gehouden heeft.
Denk je dat het gaat werken als je gewoon zelf wat verzint en hoopt dat dat aansluit op de connector in de netwerk-kaart?

Afbeeldingslocatie: http://www.windowsnetworking.com/j_helmig/gifbasic/tpxcable.gif

Alleen wijken de kleuren af. De aangegoten connector past het best bij wat je rechts ziet, dus links moet dan het worden:

1: oranje
2: oranje/wit
3: blauw/wit
6: blauw

Ik begrijp niet waarom daar een volle dag over gekrakeeld moet worden en TS zelfs het voorstel krijgt met hak- en breekwerk kabel te trekken die geschikt is voor 100Gbit/s. Volstrekt idiote oplossingen voor een non-probleem. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NaoPb
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-10 14:24

NaoPb

Hurr durr i are fix pc

burne schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 18:00:
[...]

Denk je dat het gaat werken als je gewoon zelf wat verzint en hoopt dat dat aansluit op de connector in de netwerk-kaart?

[Afbeelding]

Alleen wijken de kleuren af. De aangegoten connector past het best bij wat je rechts ziet, dus links moet dan het worden:

1: oranje
2: oranje/wit
3: blauw/wit
6: blauw

Ik begrijp niet waarom daar een volle dag over gekrakeeld moet worden en TS zelfs het voorstel krijgt met hak- en breekwerk kabel te trekken die geschikt is voor 100Gbit/s. Volstrekt idiote oplossingen voor een non-probleem. :(
De kabel van je plaatje lijkt alleen geen straight kabel te zijn maar een crosskabel of iets dergelijks. Geschikt voor tussen 2 pc's zonder switch.
Als het een straight kabel moet zijn zou het aan beide kanten hetzelfde moeten zijn. Dat is eigenlijk de meest voorkomende situatie bij gebruik van een modem of een router en/of switch.

En ik snap ook niet waarom het überhaupt besproken wordt om een kabel te leggen en dergelijke. Het heeft gewerkt en dus zal het ook weer werken als je er maar een nieuwe connector op krimpt. Je kunt nu alleen kijken wat het standaard zou moeten zijn, en dan dat proberen. Of kijken hoe het in de connector aan de andere kant zit, dat is nog makkelijker. En als je dat niet kunt, dan houd je nog een 16 verschillende mogelijkheden over, als ik dat goed berekend heb.

Op zoek naar een nieuwe printer? Kies voor een Brother laser printer. Uiterst betrouwbaar en economisch!

Pagina: 1