Vervangen van Qualcomm Atheros AR946x

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaMaHe
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-04-2023
Mijn vraag
Ik heb een ASUS N551JB-CN001H.
Prima laptop, maarrr..... de WiFi Netwerk adapter ondersteunt geen 5GHz. En daar word ik niet blij van.

Voor zover ik kan vinden, is dit een hardware issue die ik niet met drivers op ga / kan lossen.

Daarom wil ik de Atheros vervangen. Heb hier echter geen ervaring mee.
Is het mogelijk om deze adapter (zelf) te (laten) vervangen?
Zo ja, welke adapters zijn dan goede kandidaten?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Groet,
HaMaHe

Beste antwoord (via HaMaHe op 15-01-2019 08:03)

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@HaMaHe In dit topic (Laptop wifi op 5 ghz zetten) werden wel wat tips gegeven, zoals in deze post. Je moet zelf even verder onderzoek doen of die ook wel echt past in jouw laptop ;)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@HaMaHe In dit topic (Laptop wifi op 5 ghz zetten) werden wel wat tips gegeven, zoals in deze post. Je moet zelf even verder onderzoek doen of die ook wel echt past in jouw laptop ;)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaMaHe
Super!
Bedankt voor je antwoord.
Ik ga een Intel proberen die erin past (fysiek) qua compatibiliteit zal het wel goedkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaMaHe
Nog bedankt voor het antwoord op mijn vraag. Ik begon alleen later te twijfelen:

Ik zag ergens een WiFi ac adapter aangeboden worden. Qua afmetingen hetzelfde als mijn Atheros. Echter, stond erbij dat deze alleen voor Lenovo geschikt zou zijn.
Dus ben ik gaan zoeken met mijn laptop model: Asus N551jb.... maar ik kom nergens tegen hoe ik erachter kan komen welke modellen compatible zijn.
Weet iemand waar ik zou kunnen zoeken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:11
Service klep aan de achterkant openen en kijken welk soort en afmeting wifi kaart er nu in zit. Dan bedoel ik niet welk merk, maar welke aansluiting en de daadwerkelijke grootte (en bevestiging). Ik vond op YouTube een aantal filmpjes waar een N551 wordt opengemaakt. Zie onderstaande afbeelding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Jjr8UbJi68QijVVqmPferJOY/full.jpg

Een Intel AC7260 gaat dan zeker passen. We hebben het dan over Mini-PCI express, half height mini card. Aan het plaatje te zien zou een full size wifi card mogelijk ook passen, maar dat durf ik niet te bevestigen.

Of een AC7260 vervolgens ook werkt hangt van Asus af. Beter gezegd van de BIOS die Asus in de machine geprogrammeerd heeft. Het kan namelijk zijn dat er een zogenaamd whitelist BIOS in zit. Die laat alleen hardware toe van een bepaald merk/type.
Met een beetje geluk is de BIOS niet voorzien van een whitelist en dan gaat het zeker werken.
Ik heb hier al meerdere Acer (!) laptops van ac7260's voorzien. Vanwege telkens weer slechte ervaringen met Atheros spul. De vervangende Intel werkte iedere keer.

PS: Een whitelisted BIOS kan door eventueel door hobbyisten aangepast worden. Google is your friend.

[ Voor 4% gewijzigd door Masimo op 15-01-2019 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaMaHe
Geweldig. Bedankt voor de tip. Ik kwam op basis van de zoekterm whitelist de volgende link tegen:

https://forums.anandtech....s-for-wlan-cards.2351224/

Daar hebben ze het weliswaar niet over mijn specifieke model, maar het geeft me genoeg vertrouwen om het erop te gokken en zo'n module te kopen.

allebei erg bedankt voor jullie antwoorden!
Pagina: 1