Laptop wifi op 5 ghz zetten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
Mijn vraag

Op mijn Asus laptop met Windows 10 zie ik onder de instellingen: network & wifi: wifi: hardware properties wifi network band 2,4 ghz. Mijn Ziggo abbonnement/modem heeft echter ook een 5 ghz bandbreedte. Kan ik dat in mijn laptop aanpassen opdat de 5 ghz ook gebruikt wordt? Gaat dat automatisch of herkent mijn Asus het 5 ghz netwerk gewoon niet? Ik weet dat Ziggo de 2,4 en 5 ghz integreert onder hetzelfde netwerk, maar gebruikt mijn laptop de 5 ghz verbinding überhaupt wel?

Network adapter in kwestie is: qualcomm atheros ar9485wb-eg wireless network adapter asus. Deze adapter lijkt volgens de gegevens 5 ghz te ondersteunen. Drivers via configuratiescherm/device manager ge-update maar geen verschil/resultaat.

Na heel wat gegoogle kom ik er niet uit.

Wat gaat er hier mis?

Veel dank!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorikc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14-06 18:41
Volgens deze thread can jouw wireless adapter alleen 2.4GHz netwerken:
https://answers.microsoft...98-472a-85f7-281a5e923e69

Je schrijft "volgens de gegevens". Welke gegevens? Heb je technische specificaties van jouw laptop waarop staat dat de laptop 5GHz wifi ondersteunt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joramk
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 01-12-2024
Als je het 5GHZ netwerk niet ziet, op je laptop. En op andere 5GHZ-apparaten wel, ondersteunt je adapter het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
jorikc schreef op zondag 13 januari 2019 @ 00:21:
Volgens deze thread can jouw wireless adapter alleen 2.4GHz netwerken:
https://answers.microsoft...98-472a-85f7-281a5e923e69

Je schrijft "volgens de gegevens". Welke gegevens? Heb je technische specificaties van jouw laptop waarop staat dat de laptop 5GHz wifi ondersteunt?
onder run en dan cmd heb ik "netsh wlan show drivers" ingevoerd. Radio types supported zegt dit:

802.11b
802.11g
802.11n

Dit lijkt op 5 ghz ondersteuning toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:49

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Welke type Asus laptop heb je ? Deze standaarden zeggen niet direct iets over 2.4Ghz of 5Ghz band.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorikc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14-06 18:41
Nee, ben bang van niet:
802.11b/g zitten op 2.4GHz
802.11n kan zowel op 2.4GHz als op 5GHz

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:38

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

LucyLG schreef op zondag 13 januari 2019 @ 00:31:
[...]

onder run en dan cmd heb ik "netsh wlan show drivers" ingevoerd. Radio types supported zegt dit:

802.11b
802.11g
802.11n

Dit lijkt op 5 ghz ondersteuning toch?
Nee, in tegendeel.

802.11b en g zijn 2.4GHz-only, 802.11n kan 2.4GHz en/of 5GHz ondersteunen, maar als je "bgn" ziet staan weet je 99.9% zeker dat de adapter alleen 2.4GHz aankan. WiFi-n adapters die wel 5GHz aankunnen worden meestan "agn" genoemd, want ze ondersteunen 802.11a (5GHz only tegenhanger van WiFi-g) ook.

WiFi-a en -ac zijn 5GHz only. Zie je geen van beide, dan doet je adapter geen 5GHz.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floorcleaner
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15-06 01:11
Die drivers zijn dikwijls voor verschillende kaartjes.

Bij de meeste laptops is de adapter met een paar schroefjes te vervangen.
van intel zijn er al van rond de 25€....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
_Dune_ schreef op zondag 13 januari 2019 @ 00:35:
Welke type Asus laptop heb je ? Deze standaarden zeggen niet direct iets over 2.4Ghz of 5Ghz band.
Desktop 07NI9DS
Intel i7 4700 hq, 2,4 ghz, 8 GB ram, x64 based processor, en met Windows 10

[ Voor 60% gewijzigd door LucyLG op 13-01-2019 00:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-05 19:39
ar9485wb-eg wireless network adapter = 2.4Ghz only. Geen 5Ghz dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:49

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

LucyLG schreef op zondag 13 januari 2019 @ 00:37:
[...]

Desktop 07NI9DS
Intel i7 4700 hq, 2,4 ghz, 8 GB ram, x64 based processor, en met Windows 10
Ik doelde niet zozeer op de specificities van de laptop, maar op het exacte type nummer.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
_Dune_ schreef op zondag 13 januari 2019 @ 00:41:
[...]

Ik doelde niet zozeer op de specificities van de laptop, maar op het exacte type nummer.
je bedoelt het Device ID? of dit ? Desktop 07NI9DS

[ Voor 4% gewijzigd door LucyLG op 13-01-2019 00:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
floorcleaner schreef op zondag 13 januari 2019 @ 00:37:

Bij de meeste laptops is de adapter met een paar schroefjes te vervangen.
van intel zijn er al van rond de 25€....
Dat werkt niet altijd, sommige laptops hebben een white list, als je er iets anders instopt werkt het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Een Core i7 laptop van dit jaar met 2.4GHz WiFi? :N

Edit: bij nader inzien niet zo'n nieuw ontwerp.

Als je nog WKOA hebt, terugbrengen :(

[ Voor 23% gewijzigd door dion_b op 13-01-2019 01:04 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
dion_b schreef op zondag 13 januari 2019 @ 00:59:
Als je nog WKOA hebt, terugbrengen :(
Ik neem aan dat dit ironisch bedoeld is voor een laptop met een CPU uit 2013 :)
Processor Number i7-4700HQ
Launch Date Q2'13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Henk007 schreef op zondag 13 januari 2019 @ 01:39:
[...]

Ik neem aan dat dit ironisch bedoeld is voor een laptop met een CPU uit 2013 :)
Processor Number i7-4700HQ
Launch Date Q2'13
Ik haalde getallen door elkaar - vandaar m'n edit. En anders opmerkelijk dat je pas na 5.5 jaar ontdekt dat vrij basale functionaliteit ontbreekt... maar goed, alternatief is gewoon een ander NIC installeren die wel 5GHz aankan. Dit is waarschijnlijk een mPCIe kaart, dus een Intel AC7260 zou een prima vervanging zijn.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
dion_b schreef op zondag 13 januari 2019 @ 01:41:
[...]

Ik haalde getallen door elkaar - vandaar m'n edit. En anders opmerkelijk dat je pas na 5.5 jaar ontdekt dat vrij basale functionaliteit ontbreekt... maar goed, alternatief is gewoon een ander NIC installeren die wel 5GHz aankan. Dit is waarschijnlijk een mPCIe kaart, dus een Intel AC7260 zou een prima vervanging zijn.
Ik heb de laptop overgenomen. Dat ik 5,5 jaar het niet opgemerkt heb is niet zozeer het geval... Verkoop en garantie is niet aan waar ik heen wil, is iets heel anders.

De laptop heeft in de basis een goede functionaliteit, perfect is het zeker niet.

Dank voor je tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Of je hangt er pricewatch: TP-Link Archer T4U in. Is een USB-adapter dus dat zal altijd werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

hoi1234 schreef op zondag 13 januari 2019 @ 08:44:
Of je hangt er pricewatch: TP-Link Archer T4U in. Is een USB-adapter dus dat zal altijd werken.
...met een apparaat dat uitsteekt en af kan breken, zeker als je daadwerkelijk mobiel bent met die laptop. Bovendien zitten de antennes in een USB-apparaat noodgedwongen dichter bij elkaar wat de ontvangstgevoeligheid geen goed doet. Dit is een van de betere USB-apparaten, maar dat maakt het gelijk nog groter en kwetsbaarder.

Nee, als het mogelijk is, is het daadwerkelijk bijna altijd beter om de interne slot te gebruiken. Staat ook nog wat netter.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@LucyLG
Koop gewoon een 5Ghz usb stickje pricewatch: Asus USB-AC51

(moet je wel in je modem 5GHz actief hebben)

[ Voor 68% gewijzigd door Hackus op 13-01-2019 12:44 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:30

MsG

Forumzwerver

Ik zou gewoon een leuk tweedehands Intel AC7260 kaartje er in gooien. Hier staan er wel een paar: pricewatch: Intel Dual Band Wireless-AC 7260 Plus Bluetooth

Heb ik destijds ook gedaan. Wellicht niet de volledige maximale snelheidsmogelijkheden vanwege oudere antennes, maar het werkt erg goed en heb ook nog eens Bluetooth.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
dion_b schreef op zondag 13 januari 2019 @ 12:32:
[...]

...met een apparaat dat uitsteekt en af kan breken, zeker als je daadwerkelijk mobiel bent met die laptop. Bovendien zitten de antennes in een USB-apparaat noodgedwongen dichter bij elkaar wat de ontvangstgevoeligheid geen goed doet. Dit is een van de betere USB-apparaten, maar dat maakt het gelijk nog groter en kwetsbaarder.

Nee, als het mogelijk is, is het daadwerkelijk bijna altijd beter om de interne slot te gebruiken. Staat ook nog wat netter.
Zeker gelijk. Maar dit is gewoon plug and play. Anders uitzoeken welke kaarten in je laptop passen, dan nog uitzoeken of ze überhaupt werken en inbouwen durft ook niet iedereen. Als je het gewoon makkelijk wilt, dan is er niks mis met een USB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

MsG schreef op zondag 13 januari 2019 @ 12:46:
Ik zou gewoon een leuk tweedehands Intel AC7260 kaartje er in gooien. Hier staan er wel een paar: pricewatch: Intel Dual Band Wireless-AC 7260 Plus Bluetooth

Heb ik destijds ook gedaan. Wellicht niet de volledige maximale snelheidsmogelijkheden vanwege oudere antennes, maar het werkt erg goed en heb ook nog eens Bluetooth.
moet je wel kunnen en willen, alleen om thuis van 5GHz gebruik te kunnen maken, wat overdreven.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

hoi1234 schreef op zondag 13 januari 2019 @ 13:40:
[...]

Zeker gelijk. Maar dit is gewoon plug and play. Anders uitzoeken welke kaarten in je laptop passen, dan nog uitzoeken of ze überhaupt werken en inbouwen durft ook niet iedereen. Als je het gewoon makkelijk wilt, dan is er niks mis met een USB.
Hackus schreef op zondag 13 januari 2019 @ 14:05:
[...]
moet je wel kunnen en willen, alleen om thuis van 5GHz gebruik te kunnen maken, wat overdreven.
Overdreven?

Zoals aangegeven:
- gegarandeerd betere prestaties
- veel duurzamer: zo'n USB stick gaat vroeg of laat kapot (we hebben het over een laptop, geen vaste desktop he...)

En zulk moeilijk uitzoekwerk? Is dit beginnersweb.nl of Tweakers.net :? :X

Even voordoen:
- Er zit nu een ar9485wb-eg in. Welke aansluitingen heeft dat?

Google image search. Eerst hit:
Afbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/images/g/Qe8AAOSwc-tY1Prd/s-l640.jpg
volledig standaard half-height module met volledig standaaard mPCIe connector en volledig standaard 2x u.fl antenneaansluitingen.

- Wat voor laptop is het eigenlijk?

TS had dit al lang uit moeten zoeken (niet eerste topic die ze opent waar gebrek aan modelnr relevant is :o ), maar google op Asus i7 4700 hq levert een G750JW-xxx op, waarbij die -xxx dan de 07NI9DS zou kunnen zijn die ze een paar keer noemt. Misschien klopt het niet exact (noch google, noch Asus kent een G750JW-07NI9DS - TS, zoek alsjeblieft even op wat voor die acht tekens die je geeft staat), maar het zal juiste periode zijn waardoor waarschijnlijk evt BIOS whitelistbeleid hetzelfde zou zijn/

- zit er een of andere ranzige BIOS whitelist op?

Dit is het enige lastige, maar alleen bij gebrek aan degelijke informatie van TS, en voor de G750JW kan ik roepen: nee. Maar ondanks dat het onwaarschijnlijk is dat e problemen gaat krijgen wil je hier echt wel het exacte modelnr weten - niet die laatste acht tekens, maar het wat meer human-readable stuk ervoor. Google dat icm "bios whitelist" en je komt er snel zat achter.

Dan, dat ding installeren. Wederom, exacte stappen hangen af van exacte modelnr, maar uitgaande va de G750JW zie je dat hier:
https://www.how-fixit.com...sus-rog-g750-photo-guide/

Oftewel het zit onder het toetsenbord, enige wat je moet doen is de schroeven op de achterkant loshalen, dan toetsenbord optillen. Je ziet het dan bovenaan links. Vervangen, boel weer dicht en klaar. Met die guide erbij ben je zelfs met twee linkerhanden in vijf minuten klaar. Enige pro-tip is om van tevoren de drivers voor je nieuwe NIC te downloaden, want zonder werkende NIC downloadt wat lastig.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@dion_b aangezien vorige topics acht ik ts'er niet in staat dit te willen kunnen en is een usb stickje handiger.
er zijn plenty mensen hier die 3200RAM in hun MB steken en het op 2133 laten draaien. niet iedere bezoeker hier wil/kan zelf dit uitvoeren. het is aan jezelf om zuinig om te gaan met je laptop.(vroeger waren die stickje nog langer ook voor gebruik van een muis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
dion_b schreef op zondag 13 januari 2019 @ 15:14:
[...]

[...]

Overdreven?

Zoals aangegeven:
- gegarandeerd betere prestaties
- veel duurzamer: zo'n USB stick gaat vroeg of laat kapot (we hebben het over een laptop, geen vaste desktop he...)

En zulk moeilijk uitzoekwerk? Is dit beginnersweb.nl of Tweakers.net :? :X

Even voordoen:
- Er zit nu een ar9485wb-eg in. Welke aansluitingen heeft dat?

Google image search. Eerst hit:
[Afbeelding]
volledig standaard half-height module met volledig standaaard mPCIe connector en volledig standaard 2x u.fl antenneaansluitingen.

- Wat voor laptop is het eigenlijk?

TS had dit al lang uit moeten zoeken (niet eerste topic die ze opent waar gebrek aan modelnr relevant is :o ), maar google op Asus i7 4700 hq levert een G750JW-xxx op, waarbij die -xxx dan de 07NI9DS zou kunnen zijn die ze een paar keer noemt. Misschien klopt het niet exact (noch google, noch Asus kent een G750JW-07NI9DS - TS, zoek alsjeblieft even op wat voor die acht tekens die je geeft staat), maar het zal juiste periode zijn waardoor waarschijnlijk evt BIOS whitelistbeleid hetzelfde zou zijn/

- zit er een of andere ranzige BIOS whitelist op?

Dit is het enige lastige, maar alleen bij gebrek aan degelijke informatie van TS, en voor de G750JW kan ik roepen: nee. Maar ondanks dat het onwaarschijnlijk is dat e problemen gaat krijgen wil je hier echt wel het exacte modelnr weten - niet die laatste acht tekens, maar het wat meer human-readable stuk ervoor. Google dat icm "bios whitelist" en je komt er snel zat achter.

Dan, dat ding installeren. Wederom, exacte stappen hangen af van exacte modelnr, maar uitgaande va de G750JW zie je dat hier:
https://www.how-fixit.com...sus-rog-g750-photo-guide/

Oftewel het zit onder het toetsenbord, enige wat je moet doen is de schroeven op de achterkant loshalen, dan toetsenbord optillen. Je ziet het dan bovenaan links. Vervangen, boel weer dicht en klaar. Met die guide erbij ben je zelfs met twee linkerhanden in vijf minuten klaar. Enige pro-tip is om van tevoren de drivers voor je nieuwe NIC te downloaden, want zonder werkende NIC downloadt wat lastig.
Eigenlijk heeft @Hackus wel een punt. Dat jij het geen probleem vindt om een laptop open te maken betekent niet dat iedereen dat durft. (Ja, het is makkelijk, maar veel mensen doen het toch niet uit angst. Tenminste dat denk ik). Gezien de specs zal het ook geen crappy 300 euro laptop zijn, maar niet alle laptops zijn geschikt om open te maken. Zo heb ik mijn Toshiba ontstoft van de zomer (constant standje tornado bij een film kijken en bij fulltime load 90+ graden) en sindsdien zitten er overal kieren tussen de behuizing. Je kunt er dus ook je laptop mee 'slopen'. Dan is een usb-adapter opeens aantrekkelijk. Sowiesoijk is het zelfs maar de vraag of 5GHz nodig is. Als 2.4GHz het gewoon doet en ook voldoet waarom dan overstappen op 5GHz?

Een vriend van mij heb ik ook dezelfde USB aangeraden. Puur om geen gezeik te krijgen is het makkelijk om een 100% zeker compatibele wifi-kaart te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
hoi1234 schreef op zondag 13 januari 2019 @ 16:26:
[...]

Eigenlijk heeft @Hackus wel een punt. Dat jij het geen probleem vindt om een laptop open te maken betekent niet dat iedereen dat durft. (Ja, het is makkelijk, maar veel mensen doen het toch niet uit angst. Tenminste dat denk ik). Gezien de specs zal het ook geen crappy 300 euro laptop zijn, maar niet alle laptops zijn geschikt om open te maken. Zo heb ik mijn Toshiba ontstoft van de zomer (constant standje tornado bij een film kijken en bij fulltime load 90+ graden) en sindsdien zitten er overal kieren tussen de behuizing. Je kunt er dus ook je laptop mee 'slopen'. Dan is een usb-adapter opeens aantrekkelijk. Sowiesoijk is het zelfs maar de vraag of 5GHz nodig is. Als 2.4GHz het gewoon doet en ook voldoet waarom dan overstappen op 5GHz? Hoger != beter. Als je een auto hebt die 120 kan waarmee je in alleen in de stad rijdt, is een auto die 250 kan niet beter. (Bij gelijke overige specs dan)

Een vriend van mij heb ik ook dezelfde USB aangeraden. Puur om geen gezeik te krijgen is het makkelijk om een 100% zeker compatibele wifi-kaart te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-05 19:39
Waarom wil je eigenlijk 5Ghz gebruiken? Om dat het nummer hoger is? Het voegt voor de meeste mensen niet heel veel toe. Stel dat je een probleem hebt in de 2.4Ghz band of iets wil doen dat beter werkt met 5Ghz (multi-AP met kleine zones bijv.), dan zou het zin hebben er tijd in te steken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LucyLG
Ik heb met Speccy gekeken en het model is inderdaad niet 07NI9DS, maar N550JV(207). Dat is het model en niet dat eerdere nummer dat ik gaf. Excuses.

Ik vermoed dat de netwerk kaart vervangen kan worden en er geen whitelist probleem is (althans dat denk ik oa omdat het een Asus is). Ik zou in computer moeten zoeken, wellicht bij opstarten?

Dank voor de goede tips. Het klopt inderdaad dat mn computer niet de nieuwste is maar nog steeds mogelijkheden heeft om deze wat uit te breiden. De i7/8GBRAM/DDR3/SSD/HDD/USB3 maken het mijns inzien nog steeds een leuk bruikbaar apparaat. Ook het display 1920x1080 en 60HZ vind ik acceptabel. Ik heb deze enige tijd terug overgenomen van een kennis die de laptop voornamelijk voor gaming gebruikte. Vandaar de NVIDIA Geforce kaart die erin zit. Video montage doe ik niet op deze laptop, dat is pindakaas door een rietje drinken mijns inziens.

Die USB 5ghz ga ik sowieso eerst een proberen. Ik reis niet veel met deze computer (batterijduur is rampzalig) en afbreken/beschadiging is wellicht minder groot risico dan. Op pad gebruik ik mn Apple apparatuur. Echter thuis wil ik mn Asus liever gebruiken ivm de programma's die ik daarop heb staan/gekocht heb (1 licentie).

Ik heb een lokale dienstverlener, zelfstandige IT'er, die ik kan vragen de netwerkkaart te vervangen, ik heb wel eens eerder wat geschroefd/geklust en is niet altijd goed afgelopen (leerzaam wel maar dure leerschool). Voor een alpha ben ik best trots op hoever ik kom ;-). Tot nu toe lukt veel me redelijk zelf, adhv internet en zoals via dit platform.

Veel dank voor jullie tips. Ik ben dankbaar dat jullie uitgebreid reageren ondanks dat ik niet volledig was in mn info. Ik ben geen professionele IT'er zoals sommigen van jullie. Ik heb hier redelijk wat van opgestoken.

Op dit forum geeft ik andere ook adviezen in posts (heel ander vlak), en soms kan ik een vraag dan wellicht wat dommig vinden maar ieders expertise is nu eenmaal anders. Ik ben zelf geen groot voorstander om alles te googlen, omdat het mis kan gaan met alle gevolgen van dien (ligt er beetje aan wat het is natuurlijk). Juist hier krijg je feedback en daarom is dit forum heel waardevol.
johnkeates schreef op zondag 13 januari 2019 @ 16:31:
Waarom wil je eigenlijk 5Ghz gebruiken? Om dat het nummer hoger is? Het voegt voor de meeste mensen niet heel veel toe. Stel dat je een probleem hebt in de 2.4Ghz band of iets wil doen dat beter werkt met 5Ghz (multi-AP met kleine zones bijv.), dan zou het zin hebben er tijd in te steken.
De wifi hier midden in een drukke woonwijk/centrum wil nog wel eens wat traag worden. De maximale snelheid wordt vrijwel nooit bereikt, speedtest is daar duidelijk over, Ziggo geeft ook aan dat een abonnement met meer snelheid niet zal gaan helpen. Indien ik op de 5 ghz gaat zitten zou die wel eens sneller kunnen zijn. Modem Ziggo schakelt automatisch maar mn laptop heeft daar blijkbaar weinig voordeel van. Indien ik het zat ben pak ik de kabel en sluit die aan.

[ Voor 15% gewijzigd door LucyLG op 13-01-2019 19:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

johnkeates schreef op zondag 13 januari 2019 @ 16:31:
Performance is bij 2.4GHz veel lager dan bij 5GHz, bovendien is stabiliteit meestal ook een issue. Als je in een drukke buurt woont en/of een oude woning hebt dat weinig signalen tegenhoudt, zal 2.4GHz al snel onbruikbaar worden op drukke momenten.

Bij 5GHz is het doorgaans vrij simpel: ofwel je hebt verbinding en dan is het altijd stabiel en snel, danwel geen verbinding (en dan weet je dat je meer AP's nodig hebt voor de dekking).

Dat zwart-witte van 5GHz is het belangrijkste IMHO. Als het werkt, dan zal het blijven werken. Juist voor minder technisch ervaren mensen is dat een enorme pre, dat je er geen omkijken meer naar hebt.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1