Ik vind dit een mooie manier om het aan te pakken, maar twijfel of zo'n beding mag van het consumentenrecht. Ik zou het formuleren als "bij gebleken misbruik van het retourrecht" om aan te sluiten bij de wt (art. 3:13 BW). Misbruik van recht is wettelijk verboden, dus daar een AV over maken is legitiem. Jouw formulering "niet te goeder trouw" is breder en kan consumenten afschrikken ("oh ik heb twee maten/types besteld om te kijken welke past, ben ik nog wel te goeder trouw"). Afschrikken van legitieme kopers mag niet.LucyLG schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 22:01:
[...]
Mijns inziens kan een webshop in de algemene voorwaarden opnemen dat ze niet verplicht zijn tot levering over te gaan en de overeenkomst mogen "annuleren" indien uit hun administratie blijkt dat het een klant betreft die niet te goede trouw is (ik wil dit niet volledig gaan omschrijven, maar bestellen met oogmerk om terug te sturen is niet te goeder trouw, het dient expliciet te worden omschreven in de algemene voorwaarden en duidelijk zijn dat deze klant dat meermaals doet en niet reageert op waarschuwingen o.i.d.).
Het is wettelijk verboden om een retour te weigeren enkel omdat het zegel verbroken is, behalve bij hygiëneproducten en software wanneer je in je AV hebt gezegd dat ze dan niet terug mogen. Ik moet het product kunnen passen of testen, dus heb ik het volstrekte recht zegels te verbreken. Je mag alleen de waardevermindering in rekening brengen van ongerechtvaardigde schade, als gevolg van verder gaan dan nodig is voor dat passen en testen.Bijvoorbeeld mensen die stelselmatig/altijd retourneren ogv de WKOA niet het oogmerk hebben de koop echt aan te gaan. Vooral in het geval van dure producten waarbij de zegels van het product worden verbroken (iphone heeft een gesealde verpakking), leidt dit tot een vervelende situatie voor een webshop omdat het lastig is om het product nog een keer te verkopen.
Als ik een Apple Watch koop, deze aanzet en constateer dat het scherm te klein is voor mijn vingers, dan gaat ie terug en de winkel die dan zeurt over zegels of activatie of onverkoopbaar, die heeft juridisch gezegd hele dikke pech.
Ik waardeer je aanvulling en ik denk dat er zeker potentie zit in die richting maar het is in zoverre een lastige dat het consumentenrecht gewoon heel ver gaat in het beschermen van de koper. Velen gingen je voor met allerlei trucjes, en we zitten nu met een héle botte bijl om die trucs er eindelijk eens uit te krijgen. De juf is het gedoe in de klas zó zat dat iedereen gewoon z'n mond moet houden. Ook Jantje die eigenlijk naar de wc moet elk uur.