NAS Aankoopadvies

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• michelv5
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16-07-2024
Beste Medetweakers,

Op dit moment mijn hardware van 2011 tot 2013 aan het vervangen en de setup vereenvoudigen en de komde tijd is de storage/media server aan de beurt. Op dit moment heb ik een setup met Windows server 2012 draaien waar ik redelijk wat tijd kwijt ben met updates etc.
Dus op dit moment voor thuis ben ik opzoek naar een betrouwbare NAS die dit geheel vervangt.

Ik zoek een NAS
Een betrouwbare NAS die 24/7 aan zal staan (waar een NAS voor wordt gebruikt) gemakkelijk in gebruik.

Budget: 500 euro
Het is geen exact bedrag maar wil rond de 500 euro maximaal uitgeven inclusief hardeschijven.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren: Synology
Ik wil op zicht niet perse een merk of type maar mijn oog is na het een en ander lezen gevallen op een Synolygy Diskstation D218+, deze lijkt eenvoudig in gebruik en voldoet aan de wensen. Maar misschien heeft iemand anders een beter advies omdat deze overkill of underkill is.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.
  • Thuis gebruik
  • 6 Gebruikers op 2 locaties (thuis + ouders)
  • Separate accounts / 1 beheerder
  • Foto's storage+ extern kijken
  • Data storage
  • Serie downloader
  • Streaming server (Films 1080P op dit moment, volgend jaar 4k)
Alvast bedankt voor jullie hulp.

Alle reacties

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Hoeveel storage ruimte heb je nodig?

• TheNameIsBart
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online
En ook belangrijk, hoe wil je gaan streamen? Via bijvoorbeeld Plex of Emby? Zo ja, controleer of je moet gaan transcoderen. Dit is CPU intensief en zal, helemaal met 4K, niet mogelijk zijn met deze NAS. Je zal dan naar een NAS/server uit een heel wat hoger prijssegment moeten gaan kijken.

Overigens is transcoderen te voorkomen door de juiste bronbestanden en clients te gebruiken, verdiep je hier even in. ;)

• michelv5
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16-07-2024
Bedankt voor de snelle reacties.

@mrmrmr
2x4 TB zal voldoende zijn (RAID 1 wil ik gaan toepassen voor mirroring foto's en bestanden). Media zal niet in raid nodig zijn.

@Psvtje10
In de huidige situatie gebruik ik Kodi/Plex om te streamen, normaal gesproken gebruik ik de juiste bronbestanden en is transcoderen niet nodig.

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Updaten van Windows Server 2012 kun je automatisch laten verlopen, al is er wel een reboot nodig. Bij bijvoorbeeld Debian hoef je minder vaak te herstarten, maar het kost wel nog tijd.

Als je een systeem altijd aan laat staan zal het ook veel stroom verbruiken. Vooral van belang is hoeveel het verbruikt als het weinig doet (meestal >90% van de tijd): het idle verbruik. Elke Watt kost ongeveer 2 euro per jaar.

Het is mogelijk een systeem te bouwen dat minder dan 10W verbruikt onder idle.

Dat kan met 2.5" hard disks van 4 of 5 TB en een zuinig moederbord met een capabele desktop processor en een zuinig besturingssysteem. Bijvoorbeeld een Pentium G5400 (2 core/4 threads) of een i3-8100 (4 cores). Daarmee kun je 4k transcoden.

Misschien kun je wat vinden in het zuinige server topic.