Wat is de beste netwerklayout in mijn appartement?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pythagorasABC
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:02
Dit is mijn huidige situatie:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/gDxtU4R.png

Vanuit de meterkast is er erg slecht bereik met wifi, dus ik heb een kabel gebruikt die van de meterkast naar de slaapkamer gaat, en daar de router geplaatst. Zie hier:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/c6fFkK6.png

Nu is het probleem dat ik in de slaapkamer en studeerkamer ook geen geweldig bereik heb met wifi. Bovendien wil ik in de studeerkamer via draad verbonden zijn, omdat daar mijn vaste pc staat. Ik had het idee om het als volgt op te lossen:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/nvOtAeD.png

Nu vroeg ik mij een paar dingen af:

- Is het een probleem voor de kabels om zo lang te zijn? Zeker van meterkast naar router naar meterkast naar slaapkamer is best een eind.
- Welke kabels moet ik hiervoor gebruiken? Er liggen al kabels, maar ik heb het vermoeden dat die de snelheid van mijn glasvezel niet helemaal aankunnen (500 Gbps)
- Wat voor access point moet ik in mijn slaapkamer zetten? Ik zat wat te kijken in de pricewatch, en ik zag de fritz! wlan repeater welke goed beoordeeld is, maar schijnbaar alleen maar een repeater, ik kan hem niet bedraad aansluiten voor zover ik kan zien.

Silence is better than unmeaning words. ~Pythagoras

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:25
Hoe ga je die kabels aanleggen (fysiek bedoel ik dan)? Heb je loze leidingen beschikbaar, of leidingen voor coax / telefoon? Waarom loopt de kabel van de woonkamer naar de slaapkamer anders door de meterkast?

Als er loze leidingen zijn naar de meterkast dan lijkt het me een no-brainer om de router in de meterkast te houden. In de woonkamer en slaapkamer kun je dan 2 accesspoints plaatsen.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pythagorasABC
Xander schreef op zondag 13 januari 2019 @ 21:09:
Hoe ga je die kabels aanleggen (fysiek bedoel ik dan)? Heb je loze leidingen beschikbaar, of leidingen voor coax / telefoon? Waarom loopt de kabel van de woonkamer naar de slaapkamer anders door de meterkast?

Als er loze leidingen zijn naar de meterkast dan lijkt het me een no-brainer om de router in de meterkast te houden. In de woonkamer en slaapkamer kun je dan 2 accesspoints plaatsen.
Er zijn inderdaad loze leidingen beschikbaar, maar ik zat er nog aan te denken om van de huiskamer naar de studeerkamer gewoon een gat te boren(aan die zijde van de huiskamer kun je de kabel niet zien liggen, dus hoeft niet afgewerkt te worden).

Maar ik zou het liefst natuurlijk wel gewoon mijn router in de huiskamer hebben, die zal waarschijnlijk beter zijn dan een access point dat ik koop, en het scheelt gewoon in de kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:11
Je glasvezel is ook wel extreééém snel 500 Gbps. Ik neem aan dat dat 500 Mbps is.

Huidige bedrade apparatuur zal voornamelijk 1 Gbps zijn, dus moet je de zeker de max uit je internetverbinding kunnen trekken. Dus fatsoenlijke ethernet kabel aanschaffen, router in de woonkamer, AP in de slaapkamer. De boel bij elkaar laten komen in de meterkast op je modem (of een switch).
Kabels: Cat6, volledig koper en goed afmonteren. Daarmee kun je tot 10 Gbps vooruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:45
pythagorasABC schreef op zondag 13 januari 2019 @ 22:02:
[...]

Er zijn inderdaad loze leidingen beschikbaar, maar ik zat er nog aan te denken om van de huiskamer naar de studeerkamer gewoon een gat te boren(aan die zijde van de huiskamer kun je de kabel niet zien liggen, dus hoeft niet afgewerkt te worden).

Maar ik zou het liefst natuurlijk wel gewoon mijn router in de huiskamer hebben, die zal waarschijnlijk beter zijn dan een access point dat ik koop, en het scheelt gewoon in de kosten.
Je muur doorboren, dat is pas lekker praktisch en studentikoos. Ooit aan waardevermindering van het huis gedacht? Leuk voor de geluids en lichtisolatie als je wilt studeren. Zonde op deze manier, zoiets moet je netjes wegwerken, niet gaan knoeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pythagorasABC
Masimo schreef op zondag 13 januari 2019 @ 22:11:
Je glasvezel is ook wel extreééém snel 500 Gbps. Ik neem aan dat dat 500 Mbps is.

Huidige bedrade apparatuur zal voornamelijk 1 Gbps zijn, dus moet je de zeker de max uit je internetverbinding kunnen trekken. Dus fatsoenlijke ethernet kabel aanschaffen, router in de woonkamer, AP in de slaapkamer. De boel bij elkaar laten komen in de meterkast op je modem (of een switch).
Kabels: Cat6, volledig koper en goed afmonteren. Daarmee kun je tot 10 Gbps vooruit.
Haha ja, is 500Mbps inderdaad. Misschien dat de huidige bedrading goed genoeg is dan, ik zal het even uittesten.

Heb je toevallig tips voor een goeie AP? Ik kom er niet zo uit met de pricewatch, ik krijg voornamelijk repeaters te zien.
aljooge schreef op zondag 13 januari 2019 @ 22:15:
[...]

Je muur doorboren, dat is pas lekker praktisch en studentikoos. Ooit aan waardevermindering van het huis gedacht? Leuk voor de geluids en lichtisolatie als je wilt studeren. Zonde op deze manier, zoiets moet je netjes wegwerken, niet gaan knoeien.
Beetje bot, maar thanks voor het advies, ga ik niet doen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Gebruik een WiFi 'versterker' van je internetprovider (dat is een normale wired AP). Alternatief: Ubiquiti UniFi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 17:35
Welke kabels liggen er nu al precies (je hebt het zowel over bestaande kabels als over nieuwe kabels leggen)? In je laatste tekenening laat je een kabel helemaal terug naar de meterkast lopen vanaf de woonkamer, en dan door je slaapkamer. Ik ga er vanuit dat dit vanwege het gebruik van de loze leidingen is. Ik zou inderdaad alles zoveel mogelijk via die leidingen proberen te doen, dat is veel netter. Overweeg daarom misschien toch je modemrouter in je meterkast te zetten (zie suggestie onder).

Overigens is de maximum lengte voor UTP CAT5e 100 meter tussen twee apparaten. En (goede) CAT5e bekabeling kan snelheden tot 1 Gbps aan. Wat voor bekabeling ligt er precies?

En welke internet provider heb je eigenlijk?

Tot slot, het WiFi van een bedraad Access Point (AP) is zeker niet perse slechter dan dat van je modemrouter. De verschillen zijn groot, dus als je een goede koopt (beetje kijken naar de reviews in de pricewatch kan je helpen), zit dat wel goed. Ook hebben providers hier soms goede deals voor, zoals hierboven werd gesuggeerd. Tot slot kun je ook een (extra) router als AP gebruiken, mocht je die wellicht nog een hebben liggen ([HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point).

De meeste logische oplossing lijkt mij eigenlijk toch je router in meterkast en dan 3 kabels:
* kabel van meterkast naar AP in woonkamer
* kabel van meterkast naar AP in slaapkamer
* kabel van meterkast naar UTP WCD in werkkamer.

[ Voor 12% gewijzigd door Cpt.Morgan op 14-01-2019 07:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een netwerker denkt niet in "oh ik heb een routertje dus als ik dat verplaats moet ik heen en terug en nog weer heen met de kabeltjes". Die denkt, "ik bouw een netwerk, daarvoor heb ik nodig: NATrouter, switch(es), en AP(s)". Als dat allemaal toevallig op dezelfde plek moet staan kunnen al die functies in een apparaat samengepakt worden, maar als dat niet kan moet je ze weer uitelkaar halen.

Dus dat is wat je doet: Je zet een NATrouter in je meterkast, zonder wifi, mischien met extra switch als je meer poorten nodig hebt. En daarna bouw je je netwerk op met kabels naar waar je ze nodig hebt. En aan het uiteinde van die kabels dan APs, switches, PCs, noem maar op. Net wat je nodig hebt.

Een NATrouter is ook niet per se beter in de wifi dan een AP. Eerder niet zelfs. Maar ik heb niet het idee dat dat voor de afstanden waar jij het over hebt echt veel uitmaakt. Veeleer laten je muren geen wifi-signaal door en is dat wat je parten speelt. Je wil zoveel mogelijk "line of sight" voor de hoogfrequente wifi-signalen, dus een AP hang je, bijvoorbeeld, midden aan het plafond, en zet je niet in het verste hoekje van je kamer, of je huis. En daarom pak je dedicated APs, en laat je de NATrouter lekker in de meterkast.

Zolang je kabels kan leggen, doe je dat en ga je niet hannessen met repeaters. Marketingtermen als "wifi versterker", "range extender", etc. kunnen zowel repeater als AP betekenen. Dus even opletten waar het echt over gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcthans
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-10 06:01
Er zijn toch zat routers die je zelf kunt kopen? die zon gelijkvloerse ruimte prima voor de volledige snelheid kunnen bedienen?

Ik heb zelf een appartement met 2 verdiepingen, en een 750 mbit lijn. Met de meegeleverde draytek kwam ik op de andere verdieping ook niet boven de 5 MB uit. Nu haal ik 35 MB boven, en 60 MB per sec als ik in de woonkamer zit.

Ik heb overigens de D-Link DIR-868L achter mijn draytek geplaats. Simpel ding, die goed mee kan komen met de duurdere futuristische dingen
Pagina: 1