Vraag: 1 fase omvormer aansluiten op een 3 fase groepenkast.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1167480

Topicstarter
Hallo, ik heb een vraag:

Ik heb een (SolaX Hybrid Zonne omvormer X1 Boost 3600) zonnepaneel omvormer aangeschaft. In de handleiding staat dat het een 1 fase omvormer is.

Ik kom er achter dat bij mij thuis vanaf het net 3 fasen de groepenkast binnenkomt. Dit wordt onderverdeeld in vier groepen van 230volt 16 amp. Daarnaast heb ik in de groepenkast krachtstroom voor mijn elektrische kookplaat en naar mijn schuur.

Is deze 1 fase zonnepaneel omvormer aan te sluiten op het 3 fase net, of kan ik deze omvormer aansluiten op één groep 16 amp waar bijvoorbeeld de wasmachine op is aangesloten?

Als dit mogelijk is, hoe kom ik aan een schema.

Ik heb op internet gezocht, maar kan er niets over vinden.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
1 fase omvormer kan gewoon op 1 van de 3 fases die je huis binnenkomt. Als je maximaal 3.6kW aan opbrengst van panelen verwacht is het misschien wel de meest logische keuze zelfs.

Vanaf de omvormer aparte kabel naar de meterkast trekken en daar aansluiten op een eigen 16A automaat. Combineren met andere gebruikers op dezelfde automaat is niet toegestaan. Toevoegen van extra automaat of aardlekautomaat is dan nodig en eigenlijk altijd ook mogelijk.

Als ik je vragen zo lees is het wel handig om elektricien te vragen dit voor je aan te leggen.

[ Voor 53% gewijzigd door Sethro op 13-01-2019 13:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• space-one
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 03-07-2024
De omvormer moet op een aparte kabel en 16A groep in de meterkast, dus een vijfde 16A groep.

Of deze oplossing zie schema onder "Zo mag u wel zonnepanelen aansluiten"

https://www.bespaarbazaar...len-aansluiten-meterkast/

PV-systeem aanslutien op wasmachine groep of aparte groep?

https://www.groepenkastbestellen.nl/blog-pv-verdeler

[ Voor 70% gewijzigd door space-one op 13-01-2019 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ontzettend bedankt voor jullie snelle antwoorden! wat een geweldige forum dank dank dank! Ik ga zeker een elektricien vragen, maar wil het voor mij zelf alvast zo duidelijk mogelijk hebben.

Ik heb deze omvormer in een “opwelling” gekocht, omdat ik al 16 zonnepanelen heb liggen.

Op het internet spreken ze bij dit type omvormer over “Geen overtollige injectie” in het net. “De X1 Boost 3600 Solax is een slimme omvormer die de spanning van uw zonnepanelen kan regelen om aan uw behoeften te voldoen”

*klopt het in dat ik met deze (hybride) omvormer nooit terug lever aan het net? Wanneer ik géén stroom nodig heb, dat mijn omvormer stopt met werken? Zodat ik geen contract nodig heb met de net beheerder?

*Is de omvormer op de meterkast aan te sluiten door een 40 meter grondkabel (2,5 kwadraat) of is hiervoor 4 kwadraat nodig?. Het gaat om de 230v gedeelte van mijn schuur waar de zonnepanelen liggen naar groepenkast in huis.

Dan kan ik alvast de voorbereide werkzaamheden uitvoeren zoals de kabel gaan aanleggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 27-04 18:26
@Anoniem: 1167480
lol, normaal zoek je eerst dingen uit voordat je ze uitvoert. ;)

maar eest een belangrijk gegeven, Nederlandse wet of Belgische wet?

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het gaat om de Nederlandse wet. Ik woon in het noorden van Nederland.

Even over het lol moment :P : ik heb deze (nieuwe) omvormer voor 200 euro kunnen overnemen. Vandaar de impulsieve aankoop.

[ Voor 48% gewijzigd door Anoniem: 1167480 op 13-01-2019 14:12 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-04 13:20
Anoniem: 1167480 schreef op zondag 13 januari 2019 @ 14:03:
Ontzettend bedankt voor jullie snelle antwoorden! wat een geweldige forum dank dank dank! Ik ga zeker een elektricien vragen, maar wil het voor mij zelf alvast zo duidelijk mogelijk hebben.

Ik heb deze omvormer in een “opwelling” gekocht, omdat ik al 16 zonnepanelen heb liggen.

Op het internet spreken ze bij dit type omvormer over “Geen overtollige injectie” in het net. “De X1 Boost 3600 Solax is een slimme omvormer die de spanning van uw zonnepanelen kan regelen om aan uw behoeften te voldoen”

*klopt het in dat ik met deze (hybride) omvormer nooit terug lever aan het net? Wanneer ik géén stroom nodig heb, dat mijn omvormer stopt met werken? Zodat ik geen contract nodig heb met de net beheerder?

*Is de omvormer op de meterkast aan te sluiten door een 40 meter grondkabel (2,5 kwadraat) of is hiervoor 4 kwadraat nodig?. Het gaat om de 230v gedeelte van mijn schuur waar de zonnepanelen liggen naar groepenkast in huis.

Dan kan ik alvast de voorbereide werkzaamheden uitvoeren zoals de kabel gaan aanleggen.
toon volledige bericht
Die omvormer is inderdaad bedoeld voor als je geen aansluiting hebt op het net.
Als je wel een aansluiting hebt is het een beetje een domme aankoop. Voor stroom die je terug levert krijg je namelijk gewoon geld (salderen). En met deze omvormer gooi je het weg.
Helemaal aangezien je thuis 3 fasen hebt. Je omvormer zal alleen gerbruikers voeden die op dezelfde fase zitten als de omvormer.

verder is 2,5 kwadraat inderdaad voldoende.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
RocketKoen schreef op zondag 13 januari 2019 @ 14:13:
[...]
Als je wel een aansluiting hebt is het een beetje een domme aankoop. Voor stroom die je terug levert krijg je namelijk gewoon geld (salderen). En met deze omvormer gooi je het weg.
Helemaal aangezien je thuis 3 fasen hebt. Je omvormer zal alleen gerbruikers voeden die op dezelfde fase zitten als de omvormer.

Dank je voor de reactie!
Dus ik hoef mij met deze omvormer niet aan te melden bij de net beheerder dat ik gebruik maak van zonne energie? Aangezien ik dan niks terug lever.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
Anoniem: 1167480 schreef op zondag 13 januari 2019 @ 14:09:
Het gaat om de Nederlandse wet. Ik woon in het noorden van Nederland.
oke, in Nederland heb je helemaal geen hybride omvormer nodig. ;)

je mag elke +/-3600W omvormer gewoon aan een 16A groep hangen die je wil.
(zolang er maar geen andere omvormer of gebruikers op de zelfde groep zitten)
dit hoef je niet eens te melden aan de netbeheerder.
(wetgeving is een beetje vaag op dit gebied, dus lastig te zeggen of je het wel of niet moet doen.
maar heb geen zin in die discussie, er is hier altijd een joppertje die daar een (on)gefundeerde mening over heeft. ;) )

(in tegen stelling wat @RocketKoen zegt.)
je kunt deze omvormer gewoon als een normale omvormer gebruiken.
als je meer stroom kunt leveren als je nodig hebt dan verkoop je dat aan je leverancier.
dan mag je gratis en voor niks die stroom op een ander moment weer gebruiken.
of te wel het net als accu gebruiken. (salderen genaamd)

40 meter met 2,5mm, geen idee.
ik heb zelf een 4000W en maar 15 meter, en had toch problemen met een 2,5mm kabel.
deze heb ik nu vervangen voor 4mm.
dus is het geen probleem om 4mm te gebruiken doe dat dan maar.
(maar heb geen zin in die discussie, er is hier altijd een joppertje die daar een (on)gefundeerde mening over heeft. ;)
als iemand dat wil berekenen dan mag hij dat doen.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Na al de gegeven informatie vraag ik mij af of dit voor mij de beste keuze is. Ik denk dat ik toch maar voor een 3 fase omvormer ga die kan salderen en deze omvormer weer ga verkopen voor 200 euro. Nogmaals mijn dank voor jullie hulp!

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 1167480 op 13-01-2019 14:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
Anoniem: 1167480 schreef op zondag 13 januari 2019 @ 14:31:
Na al de gegeven informatie vraag ik mij af of dit voor mij de beste keuze is. Ik denk dat ik toch maar voor een 3 fase omvormer ga die kan salderen en deze omvormer weer ga verkopen voor 200 euro. Nogmaals mijn dank voor jullie hulp!
(voor 200€, mmm mischien wel verkocht lol, maar ik zal eerlijk proberen te blijven. >:) )

hier zeg je iets waar ik wel erg aan twijfel. ;)
maar dat komt omdat ik een hoop dingen niet weet wat je van plan bent.
het kan best zijn dat een 1 fase omvormer (of wat je nu hebt) mischien wel het beste is wat je kunt gebruiken.

wat voor panelen heb je?
(oke 16 stuks, maar type of beter de Vmpp en Voc er van)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RocketKoen
Anoniem: 1167480 schreef op zondag 13 januari 2019 @ 14:31:
Als @migjes gelijk heeft en je de injectie aan kan zetten dan is dit een prima omvormer.
Een snelle peak @ de manual lijkt er op te wijzen dat je gewoon aan het net kan leveren.

Wat aanmelden bij je netbeheerder betreft. Dit kost je verder niks.
Dat in het journaal de laatste dagen dat je in het noorden geen zonnepanelen meer aan mag sluiten gaat over grootschalige installaties. Niet om jouw 3500W.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
hmm ok, mag ik vragen waaraan je twijfelt @migjes ?
Mijn situatie is als volgt: Ik heb een maand geleden 30 zonnepanelen gekregen (ja gekregen). Ze hebben drie maanden op een boerderij gelegen. Een aantal ervan waren kapot. Die heb ik weggebracht. 24 daarvan zijn goed, en 16 daarvan wil ik gebruiken voor mijn huis. De rest wil ik als reserve houden.

Aangezien ik niet zoveel verstand hiervan heb en er veel lovende berichten op internet zijn te vinden omtrent zonnepanelen wil ik mij hier graag in verdiepen. Eigenlijk wil ik geen contract met de net beheerder aangaan omdat je dan gezien wordt als ondernemer. (het salderen)

De zonnepanelen die ik heb zijn mono 250 watt tianneng TN-60-6M250:
Pmax: 250 watt
Iamp: 8,084A
Isc: 8,632A
Voc: 39,306V
Maximum system Voltage 10000V
Maximum series Fuse Rating 15A

De omvormer(3600watt) heb ik pasgeleden gekocht voor 200 euro en kan tot een maximum van 4000watt aan volgens de datasheet.
Aangezien 16*250watt 4kw is leek het mij een goed idee om 16 zonnepanelen (4000watt) aan te sluiten d.m.v. 2 strings van 8 zonnepanelen.

Misschien heb ik het verkeerd, maar dit was mijn idee.

Ik denk er ook nog even over na, voor als dit uiteindelijk in mijn geval niet de juiste oplossing is, ga ik de omvormer verkopen op marktplaats met een vaste prijs van 200 euro met foto's en tekst. Ook bij interesse ben je dan uiteraard van harte welkom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
Anoniem: 1167480 schreef op zondag 13 januari 2019 @ 15:18:
hmm ok, mag ik vragen waaraan je twijfelt @migjes ?
Mijn situatie is als volgt: Ik heb een maand geleden 30 zonnepanelen gekregen (ja gekregen). Ze hebben drie maanden op een boerderij gelegen. Een aantal ervan waren kapot. Die heb ik weggebracht. 24 daarvan zijn goed, en 16 daarvan wil ik gebruiken voor mijn huis. De rest wil ik als reserve houden.

Aangezien ik niet zoveel verstand hiervan heb en er veel lovende berichten op internet zijn te vinden omtrent zonnepanelen wil ik mij hier graag in verdiepen. Eigenlijk wil ik geen contract met de net beheerder aangaan omdat je dan gezien wordt als ondernemer. (het salderen)

De zonnepanelen die ik heb zijn mono 250 watt tianneng TN-60-6M250:
Pmax: 250 watt
Iamp: 8,084A
Isc: 8,632A
Voc: 39,306V
Maximum system Voltage 10000V
Maximum series Fuse Rating 15A

De omvormer(3600watt) heb ik pasgeleden gekocht voor 200 euro en kan tot een maximum van 4000watt aan volgens de datasheet.
Aangezien 16*250watt 4kw is leek het mij een goed idee om 16 zonnepanelen (4000watt) aan te sluiten d.m.v. 2 strings van 8 zonnepanelen.

Misschien heb ik het verkeerd, maar dit was mijn idee.

Ik denk er ook nog even over na, voor als dit uiteindelijk in mijn geval niet de juiste oplossing is, ga ik de omvormer verkopen op marktplaats met een vaste prijs van 200 euro met foto's en tekst. Ook bij interesse ben je dan uiteraard van harte welkom.
toon volledige bericht
Jezelf aanmelden als ondernemer is niet om energie terug te mogen leveren. Dat doen mensen zodat ze de BTW op de panelen terug kunnen vragen. Als je ze gratis hebt, is dat dus nergens voor nodig.

En een contract met de netbeheerder/energieleverancier heb je al. Daar verandert niks aan. Ze willen alleen graag weten wie er allemaal zonnepanelen hebben, zodat ze beter kunnen inschatten of er nog capaciteit is op het net of dat ze moeten gaan uitbreiden.

Niet terugleveren betekent dat je zo'n 500-600 euro per jaar weggooit.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
oke, dit maakt meer duidelijk.
(is wel cool zo maar wat panelen krijgen. >:) )

verder @RocketKoen lezen d:)b

de panelen die je hebt, die zijn +/-32Vmpp.
een "gewone" 1 fase omvormer van +/-3600W die hebben meestal 2x een mpp.
en per mpp kun je maximaal 12 panelen aan sluiten.
dus een 3600W omvormer kan 2x12x250Wp= 6000Wp maximaal hebben.
(ik heb zelfs 6440Wp >:) )

dus kun je 2x12 op je dak leggen, gewoon doen. ;)
(niks achter houden, dat is zonde. in opslag leveren ze niks op)

de omvormer:
welke is het nu precies:
https://www.solaxpower.com/en/downloads-2/
ze hebben best veel verschillende soorten.
(ik zie b.v. wel de "x1 boost" en de "x-hybride", maar geen "x1 boost hybride"
het kan ook zijn dat je dit ziet:
https://www.alma-solarsho...er-x1-air-boost-3600.html
en dan word je op het verkeerde been gezet, dit is gewoon de boost en niet de hybride. ;)
dit zie je wel vaker gebeuren, check altijd de gegevens van de fabrikant, webwinkels zuigen soms met hun gegevens.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
https://www.alma-solarsho...er-x1-air-boost-3600.html

Dit in inderdaad de link die ik had gevonden, maar dan in het Nederlands. Vandaar dat ik dacht dat het een hybride boost was.
Zit er een verschil tussen een boost en een hybride?

Op de doos van de omvormer staat X1-Boost 3600.
Het type plaatje geeft de volgende gegevens aan:
model: X1-3.6-T-D
Max recommended DC Power: 4000W
Max DC Voltage: 600V
Rated DC Voltage: 360V
MPPT Voltage Range: 125-580V
Max DC Current 12A/12A
Max DC Short-Circuit Current: 15A/15A
Nominal AC Apparent Power: 3680VA
Nominal AC Voltage: 220/230/240V
MAX AC Current: 16A
Adjustable Power Factor Range: 0.8 leading - 0.8 lagging
Nominal AC Frequency: 50/60Hz
Operating temperature Range: -20...60 graden
Ingress Protection: IP 65
Protective Class: I
Over Voltage Category: III(MAINS), II(PV)
Inverter Topology: non-isolated

Valt er met deze omvormer dan te salderen?

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 1167480 op 13-01-2019 16:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
boost en hybride zijn beide namen die zijn verzonnen door een marketing man, heeft eigenlijk niks te maken met echt boost of hybride. ;)
(veel beloven, weinig geven doet een marketing man vreugde in het leven. ;) )

maar het is dus gewoon een x1.
en een gewoon salderende omvormer, zo als ze allemaal. ;)

belangrijk getal:
Max DC Voltage: 600V
dit is echt belangrijk, daar moet je nooit over heen gaan. ;)
je panelen leveren 39,306Voc.
12 x 39,306Voc = 480Voc.
maar dan hebben we nog ook de temperatuur van de cellen, zijn ze kouder als 25 graden, dan leveren ze een hogere Voc.
(heb even geen zin om het precies uit te rekenen, maar heb ervaring genoeg om te zeggen 12x jouw panelen is geen probleem per mpp, mischien kan 13x ook wel. ;) )

de omvormer heeft ook 2x een mpp.
dus je kunt zonder problemen maximaal 2 x 12 x 250Wp doen.
heb je daar genoeg ruimte voor? dan doe dat.
(2 x 8 x 250Wp, dat mag ook hoor. ;) )

de omvormer mag dan begrenst zijn op 16A (ongeveer 3840W), maar dat is helemaal niet erg als er dan 6000Wp aan hangt, je haalt toch niet elke dag de max uit de panelen.
af toppen is maar verlies in de top, je blijft lekker leveren.
met gratis panelen is aftoppen echt niet erg. ;)

persoonlijk raad ik toch aan, als je nieuwe dingen koopt, bewaar de BTW bonnen.
de BTW kun je terug vragen:
https://www.belastingdien...igenaren_van_zonnepanelen
dit geld ook voor aanpassing van meter kast b.v. ;)
(zal niet veel zijn in jouw geval, maar wie weet vind je het leuk en koop je later nog wat bij.
en dan kan het wel leuk zijn elke cent er uit te trekken.)

heb je een multimeter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt allemaal! Een multimeter heb ik. Ik ga er dan toch mee aan de gang. De progressie laat ik jullie weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Anoniem: 1167480 schreef op zondag 13 januari 2019 @ 16:28:
Bedankt allemaal! Een multimeter heb ik. Ik ga er dan toch mee aan de gang. De progressie laat ik jullie weten.
meet per paneel eens de Voc met de multimeter.
(hoeft niet in de zon, maar nu is het wel te donker er voor.)
je behoord dan ongeveer 39,306V te meten per paneel.
panelen die er te ver af zitten(<26V), zou ik niet meer op dak leggen.

soms is een paneel toch stuk en is erg lullig als je daar op dak pas achter komt. :-(

verder kun je aan de omvormer gewoon tijdelijk een kabel met een stekker maken.
die plug je gewoon ergens in een wcd. (zonder een externe stroom bron start de omvormer niet)
dan kun je ook een proberen of een aantal panelen wel een Vmpp geven.
omvormer heeft wel 1 dingetje:
MPPT Voltage Range: 125-580V
in theorie start die omvormer pas als hij 125V krijgt, dus om te testen moet je er wel een stuk of 4-5 panelen aanhangen anders reageert hij niet. ;)
(doe dit alleen om te testen, als die aan staat blijf je dus wel in de buurt.)

(Voc = Voltage open clem, of te wel hoeveel V het paneel geeft zonder omvormer.
Vmpp = voltage als de panelen die wel aan een omvormer hangen.
op de omvormer kun je de Vmpp aflezen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delakhan
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 22-02-2022
migjes schreef op zondag 13 januari 2019 @ 16:21:
de omvormer mag dan begrenst zijn op 16A (ongeveer 3840W), maar dat is helemaal niet erg als er dan 6000Wp aan hangt, je haalt toch niet elke dag de max uit de panelen.
af toppen is maar verlies in de top, je blijft lekker leveren.
met gratis panelen is aftoppen echt niet erg. ;)
Datasheet fabrikant zegt max aanbevolen 4000W DC en 3600W AC (<16A)
Maar niet alle omvormers zijn begrenst. Ik kon hier niks van vinden hoe deze omvormer dit regelt.

Nu kunnen de meeste omvormers vaak wel even kortstondig een hoger vermogen aan.
Maar de mijne bijvoorbeeld is hierin wel begrenst maar probeert deze piek korte tijd wel om te zetten tot max 4000W (3600W nom). Maar dit is echt maar kortstondig misschien enkele minuten maar denk zelfs korter. Uit mijn hoofd gezegd tot 10% peak hierboven schakelt de hele omvormer af => dus totaal geen levering.

Waarom zou je je niet aan de door de fabrikant gegeven specs en aansluitvoorwaarden houden met risico op kortere levensduur (koellichaam hier niet op berekend), verhoogde kans op defecten/uitval (meer vermogen te schakelen), geen garantie (non-conform gebruik) en bij brand geen uitkering van je brandverzekering?

Wat je zegt werkt technisch hoogst waarschijnlijk wel met 2 MPPT maar ik zou het risico niet nemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Delakhan schreef op zondag 13 januari 2019 @ 18:15:
[...]

Datasheet fabrikant zegt max aanbevolen 4000W DC en 3600W AC (<16A)
Maar niet alle omvormers zijn begrenst. Ik kon hier niks van vinden hoe deze omvormer dit regelt.

Nu kunnen de meeste omvormers vaak wel even kortstondig een hoger vermogen aan.
Maar de mijne bijvoorbeeld is hierin wel begrenst maar probeert deze piek korte tijd wel om te zetten tot max 4000W (3600W nom). Maar dit is echt maar kortstondig misschien enkele minuten maar denk zelfs korter. Uit mijn hoofd gezegd tot 10% peak hierboven schakelt de hele omvormer af => dus totaal geen levering.

Waarom zou je je niet aan de door de fabrikant gegeven specs en aansluitvoorwaarden houden met risico op kortere levensduur (koellichaam hier niet op berekend), verhoogde kans op defecten/uitval (meer vermogen te schakelen), geen garantie (non-conform gebruik) en bij brand geen uitkering van je brandverzekering?

Wat je zegt werkt technisch hoogst waarschijnlijk wel met 2 MPPT maar ik zou het risico niet nemen...
toon volledige bericht
jep, maar geen probleem.

eerst moet je weten hoe een mpp werkt.
en daar heb je gegevens voor nodig.
men pakken dus de IV curve van een random paneel. (toevallig komt deze erg dicht bij de panelen waar het over gaat.)
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/curve.jpg
(natuurlijk is de curve van 1 paneel, wil je er 12 serieel, dan de V x12 doen.)

men nemen dan het lastigste moment.
ergens in februari in de middag komt de stroom van de netbeheerder op de omvormer.
dan pas gaat de omvormer aan, en zijn de panelen lekker koud.
(dit is de heftigste situatie die je kunt mee maken.)

omvormer checkt de mpp of de Voc niet boven de 600V is.
bij dit paneel is dat +/-39V, dus x12 = 470V. (temperatuur berekenen, dat mag je zelf doen.)
dit is onder de 600V, dus omvormer begint een A af te nemen.
de V van het paneel begint te zakken en rond de 8A en de 32V per paneel haalt de mpp er een max uit.

is de omvormer al op zijn max W, dan zal de mpp de panelen niet op optimum draaien.
resultaat is dan dat de Vmpp iets hoger is als normaal, maar de Ampp zal lager zijn.
Vmpp x Ampp = W.
en zo zorgt een omvormer er voor dat er nooit te veel W uit de panelen komt.
geen enkel probleem dus. ;)

een mpp heeft ook nog een andere grens, en dat is de "max short circuit current" en die is 15A in dit geval.
die moet je opzoeken voor de panelen, nu is het ene paneel van 250Wp en dan heeft die rond de 8Ampp en dan heb je rond de 9A circuit current.
dus 1 sting per mpp geeft 9A, maar doe je 2 stringen parallel, dan heb je 2x9A en dat is te veel.
dus met deze panelen geen 2 stringen parallel maken op deze omvormer. ;)

(de "max short circuit current" is ook de 10% waar jij het over hebt. ;) )

dus nee geen enkel probleem om een omvormer met 2x een mpp, dus ook gewoon 12x panelen per mpp te doen in dit geval.
sterker nog, ik ken panelen van 320Wp die ook 2x12 op de omvormer kunnen. ;)

ik zelf heb 2x7x245Wp + 1x10x300Wp op mijn 4kVA omvormer hangen. >:)

temperatuur, ja dat kan een dingetje zijn.
van de zomer heb ik 2dagen achter elkaar gehad dat ik 41kWh heb opgewekt per dag, niet slecht met een 4kVA omvormertje. >:)
de temperatuur in de omvormer liep wel op tot 55 graden, wat flink is voor dat ding.
maar nog steeds binnen de specs van max 60 graden.
(omvormer altijd zo ophangen, dat die goed kan koelen, maar dat maakt niet uit hoeveel Wp je er aan hangt.)

verder vind ik dat je FUD verspreid zonder technische kennis.
2x 12x 250Wp is ruim binnen de technische specs van de omvormer.

als @Anoniem: 1167480 toch de plek heeft voor alle 24 panelen en ze zijn nog allemaal goed.
dan gewoon op de omvormer hangen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delakhan
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 22-02-2022
Dank voor je uitgebreide antwoord _/-\o_ , heb helaas weinig tijd nu om het goed te lezen, maar ga ik zeker nog doen!

Ik heb toevallig een oude 'mindere kwaliteit' omvormer die echt afschakelt. Op exact welke voorwaarde dat gebeurd weet ik ook niet. Heb ik nu slechts 2 maal geconstateerd op vollast. Al is het één of ander rebranded chinees ding welke bij 3 kennissen al is vervangen. Dus 3 van de 4 die ik wist te hangen zijn al vervangen door andere merken. Hiermee wil ik dus zeggen dat helaas niet alle omvormers dezelfde eigenschappen hebben. Offtopic: Gaarne zou ik deze vervangen maarja... hij doet het nog en ik lever momenteel toch teveel terug dus zou m.i. geld weggooien zijn.
migjes schreef op maandag 14 januari 2019 @ 11:51:
verder vind ik dat je FUD verspreid zonder technische kennis.
2x 12x 250Wp is ruim binnen de technische specs van de omvormer.
Mmm... oud docent elektrotechniek/mechatronica en SEI erkend installateur met ervaring in huisaansluiting tot aan 2,4MW laagspanning (!) aansluitingen uitmaken voor iemand met weinig technische kennis. Maar misschien had ik het beter moeten formuleren. :o

Ik waarschuwde voor het feit dat een verzekeringsmaatschappij helaas veel aangrijpt om maar niet te hoeven uit te keren. Ik doelde er niet op te zeggen dat jou aansluit methode de evt. brand zou veroorzaken... integendeel en dat wil ik hierbij gerust ff de wereld uithelpen hoor!

Helaas kan een fabricage fout in de omvormer of een slechte connectie, al is het in een stoffig radiootje in de buurt, de oorzaak van een eventuele brand op zolder zijn. Het verhaal is dan vaak: "het begon in de buurt van de omvormer!?!" En dan keert de verzekering in het slechtste geval niet uit want je hebt immers een groter nominaal vermogen aan de omvormer hangen dan maximaal door de fabrikant is aanbevolen. Vervolgens kan je aan 'niet technische' rechter uit gaan leggen dat 6kWp primaire verdeeld over 2 strings met ieder een eigen mpp tracker niet de oorzaak kan zijn. En dat is het risico wat ik persoonlijk liever zou voorkomen. Als TS de ruimte heeft idd alle panelen aansluiten. En een tweede omvormer erbij is dan toch de invertering ook niet meer...

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Voor de duidelijkheid: Ik vermelde zelfs dat wat je aangaf waarschijnlijk in veel gevallen wel zal werken. Meer dus: Verzekeringsverhaal vs. Tweaker

60°C is idd vaak de heilige temp. Maar de temperatuur van de koelelement (omvormer TS heeft passieve koeling) is ook afhankelijk van de omgevingtemperatuur. Bijvoorbeeld zoldertjes en schuurtjes staan er niet om bekend dan ze echt koel blijven in de zomer. Als tweaker dus een ventilatortje erop indien nodig evt. met clixon of iets dergelijks. Ikzelf heb bijvoorbeeld een buitenlucht aanzuiging recht onder de omvormer vond ik weer net wat stiller.

PS. 41kWh per dag is netjes snap dan ook wel dat de 2,5mm2 voor een 4mm2 vervangen hebt. Hoe hij ook is gelegd... ;)

Oops nog lang verhaal geworden en kom ik nog telaat... 8)7

Edit: wat onterechte flame verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Delakhan schreef op maandag 14 januari 2019 @ 22:15:
Dank voor je uitgebreide antwoord _/-\o_ , heb helaas weinig tijd nu om het goed te lezen, maar ga ik zeker nog doen!
lees op je gemakje nog eens door, is niet helemaal volledig.
maar is ook een lastig verhaal om helemaal en goed te schrijven.
maar zoizo terug regelen van de stroom die uit PV panelen komt is geen enkel probleem.
Ik heb toevallig een oude 'mindere kwaliteit' omvormer die echt afschakelt. Op exact welke voorwaarde dat gebeurd weet ik ook niet. Heb ik nu slechts 2 maal geconstateerd op vollast. Al is het één of ander rebranded chinees ding welke bij 3 kennissen al is vervangen. Dus 3 van de 4 die ik wist te hangen zijn al vervangen door andere merken. Hiermee wil ik dus zeggen dat helaas niet alle omvormers dezelfde eigenschappen hebben. Offtopic: Gaarne zou ik deze vervangen maarja... hij doet het nog en ik lever momenteel toch teveel terug dus zou m.i. geld weggooien zijn.
ja er zijn een aantal wat oudere omvormers die het niet handig kunnen doen.
die zie je dan soms hellemaal weg vallen.
maar dit is een TL omvormer en die werken allemaal het zelfde en kunnen het zonder problemen.
(wat heb je nu aan omvormer eigenlijk, en aan panelen?)
Mmm... oud docent elektrotechniek/mechatronica en SEI erkend installateur met ervaring in huisaansluiting tot aan 2,4MW laagspanning (!) aansluitingen uitmaken voor iemand met weinig technische kennis. Maar misschien had ik het beter moeten formuleren. :o

Ik waarschuwde voor het feit dat een verzekeringsmaatschappij helaas veel aangrijpt om maar niet te hoeven uit te keren. Ik doelde er niet op te zeggen dat jou aansluit methode de evt. brand zou veroorzaken... integendeel en dat wil ik hierbij gerust ff de wereld uithelpen hoor!

Helaas kan een fabricage fout in de omvormer of een slechte connectie, al is het in een stoffig radiootje in de buurt, de oorzaak van een eventuele brand op zolder zijn. Het verhaal is dan vaak: "het begon in de buurt van de omvormer!?!" En dan keert de verzekering in het slechtste geval niet uit want je hebt immers een groter nominaal vermogen aan de omvormer hangen dan maximaal door de fabrikant is aanbevolen. Vervolgens kan je aan 'niet technische' rechter uit gaan leggen dat 6kWp primaire verdeeld over 2 strings met ieder een eigen mpp tracker niet de oorzaak kan zijn. En dat is het risico wat ik persoonlijk liever zou voorkomen. Als TS de ruimte heeft idd alle panelen aansluiten. En een tweede omvormer erbij is dan toch de invertering ook niet meer...

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Voor de duidelijkheid: Ik vermelde zelfs dat wat je aangaf waarschijnlijk in veel gevallen wel zal werken. Meer dus: Verzekeringsverhaal vs. Tweaker
toon volledige bericht
lol oud docent, tja dat ken ik, docenten zijn eigenwijs.
kennis hebben ze vaak genoeg, maar door lesgeven aan wijsneuzen kunnen ze wat eigenwijs worden.
maar ach dat kan ik je niet kwalijk nemen, ben zelf ook eigenwijs genoeg. ;)

maar laten we duidelijk zijn, in Nederland sluit je een 4kW omvormer aan met 4kWp aan panelen.
dit komt door onze subsidie (salderen) regeling.
door dat mensen een beperkt dak hebben wil je ook alles er uit trekken en dat doe je niet met een te kleine omvormer.

maar kijk je naar professionele PV set-up's, dan zie je juist dat ze vaak een 30 tot 50% meer Wp als omvormer vermogen er aan hangen.
dit omdat omvormer kosten vaak zwaarder wegen als Wp kosten, en je levering word stabieler.
dus de omvormer is er eigenlijk voor gemaakt om juist 24 (2x12) aan panelen te hebben.
12 per mpp om zo 12x32Vmpp te hebben, wat een Vmpp oplevert rond de 350V.
zie grafiek (is niet de zelfde omvormer maar zit zo dicht bij als je naar de techniek kijkt.):
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/rendement%20power-one.jpg

maar ja verzekeringen en zo, dat is altijd een ander verhaal.
op de techniek kunnen ze helaas niks zeggen, 7kWp op een 4kW omvormer is nog steeds binnen de marges van de omvormer. ;)
(maar zoals je zelf ook al merkt, echte kennis over PV is in Nederland bijna niet te vinden.
dus discussies hier over met een verzekeringsmaatschappij tja dat zal vast gebeuren.
wil je dit niet, dan moet je eigenlijk alle stroom installaties uit je huis verwijderen.)

(mijn mening: ondanks wat normeringen zeggen, levert een omvormer meer als 3kVA op 1 fase, dan kijken of je geen 4mm kabel kunt gebruiken.
het is niet alleen de kabel die je problemen op kan leveren, maar je moet ook je Vac laag genoeg houden om te kunnen leveren. ;) )
60°C is idd vaak de heilige temp. Maar de temperatuur van de koelelement (omvormer TS heeft passieve koeling) is ook afhankelijk van de omgevingtemperatuur. Bijvoorbeeld zoldertjes en schuurtjes staan er niet om bekend dan ze echt koel blijven in de zomer. Als tweaker dus een ventilatortje erop indien nodig evt. met clixon of iets dergelijks. Ikzelf heb bijvoorbeeld een buitenlucht aanzuiging recht onder de omvormer vond ik weer net wat stiller.
nu moet ik zeggen, ik had eerst 2x7x190Wp + 1x10x300Wp (5,66kWp) op de omvormer hangen.
en toen kwam de temperatuur zeldzaam over de 50 graden.
nu heb ik 2x7x245Wp + 1x10x300Wp (6,43kWp) en ja dan zie ik wel regelmatig de 55 graden.
dus ik denk dat ik een paar heatpipe's op de koel ribben ga installeren om zo wat meer warmte af te kunnen voeren.
PS. 41kWh per dag is netjes snap dan ook wel dat de 2,5mm2 voor een 4mm2 vervangen hebt. Hoe hij ook is gelegd... ;)
eigenlijk is 2,5mm2 ruim voldoende om een 20A te kunnen verwerken.
(in theorie zelfs 27A maar er zijn altijd marges nodig en rand voorwaarde zo als zit het in een buis in beton of in isolatie en dat soort dingen. dus buiten de normeringen om, mijn mening is ook volg de normering. punt uit.)
als er 1000 tot 4000W door de kabel heen ging, had ik ook geen enkel probleem.
(zelfs de temperaturen van de kabel bleven zeer oke.)
maar vreemd genoeg tussen de 500 en de 1000W, dan had ik wel problemen. :?
nooit echt achter gekomen waar door dit nu echt kwam.
mijn beste vermoeden :
mijn omvormer heeft een reddings-mode(power-one PVI 3.6) zodra hij een laag vermogen krijgt van de panelen.
dan slaat hij af en toe een hrz over, om zo toch nog met hoog rendement stroom het net op te zetten.
dit gaf een soort van resonerend effect.
mijn zwakste schakel was de extra kWh meter, die had schroef verbindingen voor de kabel.
(ik had eigenlijk mijn kWh meter moeten vervangen in plaats van de kabel.
maar op die kWh meter staat nu zo een mooi getal, dat wou ik dus niet doen.
de kWh meter is verder wel specificeert voor 40A, maar dat viel me wel ene beetje tegen van hem.)
de dikkere kabel (4mm2) loste dit probleem wel op.

wel jammer dat ik van die 41kWh dagen geen grafiek heb kunnen maken. :-(
maar ik heb wel deze voor je:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/19-07-2016%20(beetje%20aftopping).jpg
dit is oude omvormer (power-one PVI 3.0) en 2x7x190Wp + 1x10x300Wp (5,66kWp)
de omvormer deed max een 3,3kVA maar per mpp kon die maar 2kVA aan. ;)
dus je ziet een mooi stukje af topping rond 15:30 tot 17:30. ;)

omvormer is nu vervangen voor een power-one PVI 3.6, die levert max een 4000kVA.
wat neer komt op een 17,6A (met mijn aansluiting van de netbeheerder.).
dit knal ik nu door een 4mm2, maar nog steeds door een 16A B groep (en een 30mA ALS.).
dit gaat nu al 2 jaar goed.
normering zegt dat ik een 20A groep zou moeten gebruiken, maar toch is die 16A verstandiger.
het is wel veiliger. ;)
Oops nog lang verhaal geworden en kom ik nog telaat... 8)7

Edit: wat onterechte flame verwijderd
doe maar rustig aan, heb liever iemand die pas na 2 dagen reageert met een goed inhoudelijk stuk.
als die sukkels die na een half uurtje een twitter regeltje neer pleuren wat nergens op slaat. ;)

en flame, daar kan ik wel tegen hoor.
de soep moet nooit zo heet worden gegeten als hij word op gediend. ;)
(en zo moet je mijn berichten ook lezen, altijd wat relativiteit gebruiken. ;) )

• jeroenvroos
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 25-04 19:20
Vraag: 1 fase omvormer aansluiten op een 3 fase groepenkast.

Ik zit ook met deze vraag. met name vanwege het volgende:
Zolang ik kan/mag salderen voorzie ik geen probleem, Als de salderingsregeling voorbij is gebruik ik dus alleen mijn eigen stroom met apparatuur die op dezelfde fase zitten aangesloten.

is er een manier om opgewekte stroom toch via alle drie de fases te gebruiken?

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-04 23:09
Ook als het salderen is afgelopen gebruik je nog steeds je eigen stroom via apparatuur op andere fases.
Het salderen van het vermogen over verschillende fases blijft dus gewoon. Anders zou een 1-fase meter een voordeel krijgen namelijk en dat is verboden.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11:23
Let wel op dat er meters zijn die gelijktijdig afnemen op een fase en terugleveren op een andere fase niet direct met elkaar verrekenen (zoals het zou moeten, zodat je hetzelfde gedragd hebt als een ferraris meter), maar dus beide telwerken gelijktijd laten oplopen. Zolang je mag salderen maakt het niet uit, maar als salderen over enkele jaren wordt afgeschaft gaat dat wel uitmaken.
Mijn slimme meter (Landis & Gyr E360) had er ook last van, maar dat is inmiddels verholpen door een firmware update. Als het goed is doen alle netbeheerders dat, maar het kan geen kwaad om dat even te controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro-Maniak2
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Ik heb een vraag die hiermee verband houdt maar misschien ook een apart topic rechtvaardigt. Dan hoor ik het wel!

Op dit moment heb ik 14x315wp zonnepanelen met micro-omvormers op het dak. Op aparte groep in 1 fase automaatkast.Werkt allemaal goed. Vorig jaar ca. 3,7mw opgebracht. Dat is - ook nu al - nog minder dan wij vrijstaand huis met 5 man gebruiken.

Nu gaan we twee dikke badkamers zetten. Mijn plan is om alle warm water daarvoor elektrisch op te wekken, met huidige zonnepanelen en tweede dakhelft ook vol te leggen met nog een (zeg) 14 panelen. Toekomst kan de garage ook nog. Mijn algemene plan is energieverbruik naar elektrisch te verschuiven zoveel mogelijk en dat op te wekken ivm kosten en milieu. Warm water, verwarmen, koelen, koken, auto.

Ik ben er bijna uit - maar hoor graag andere ideeën - dat ik om genoeg warm water beschikbaar te maken ik met een 3fase/400v aparaat moet gaan werken. Boiler en/of doorstroomverwarmer.

Vraag: hoe verhoudt dit zich met mijn plan hierboven en de situatie. Ik vermoed dat ik al wel drie fases binnenkrijg (??) omdat er naast de automaatkast nog smeltzekeringen zijn die alleen de keuken beveiligen en daarop zat eerst een keramisch kookveld dat gevoed werd met 2 of 3 fasen (zelf eruit lopen schroeven, dit weet ik dus zeker; ook dat die fasen door de smeltzekeringen worden afgezekerd die 'onder' (ook fysiek) mijn nieuwe automaatkast zitten.

UPDATE:Met de Stedin gebeld, zij hebben staan dat ik op dit moment 3x25A heb.

Kan desnoods wel een plaatje schieten voor hier ;) Zie plaatje.

Stel dus ik ga dik stroom uit 3 fasen trekken, saldeert dat dan netjes (net als nu alles wat ik uit de automaat op 1 fase gebruik) met mijn zonnepanelen zoals nu aangesloten / als ik die op dezelfde manier uitbreid (want gezien micro-omvormers is het gewoon een kwestie van bijhangen op bestaande systeem).

Klopt dat laatste? Of is er een beperking aan wat ik terug kan voeden op die ene groep op die automaatkast die is bijgezet voor de zonnepanelen?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PapML3_GVDWEDbeWe-2xmj-k3zc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/495LQJGDufAQkicAWwWiP8b4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door Ro-Maniak2 op 15-06-2020 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timb91
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 04-10-2022
Ro-Maniak2 schreef op maandag 15 juni 2020 @ 09:45:
Ik heb een vraag die hiermee verband houdt maar misschien ook een apart topic rechtvaardigt. Dan hoor ik het wel!

Op dit moment heb ik 14x315wp zonnepanelen met micro-omvormers op het dak. Op aparte groep in 1 fase automaatkast.Werkt allemaal goed. Vorig jaar ca. 3,7mw opgebracht. Dat is - ook nu al - nog minder dan wij vrijstaand huis met 5 man gebruiken.

Nu gaan we twee dikke badkamers zetten. Mijn plan is om alle warm water daarvoor elektrisch op te wekken, met huidige zonnepanelen en tweede dakhelft ook vol te leggen met nog een (zeg) 14 panelen. Toekomst kan de garage ook nog. Mijn algemene plan is energieverbruik naar elektrisch te verschuiven zoveel mogelijk en dat op te wekken ivm kosten en milieu. Warm water, verwarmen, koelen, koken, auto.

Ik ben er bijna uit - maar hoor graag andere ideeën - dat ik om genoeg warm water beschikbaar te maken ik met een 3fase/400v aparaat moet gaan werken. Boiler en/of doorstroomverwarmer.

Vraag: hoe verhoudt dit zich met mijn plan hierboven en de situatie. Ik vermoed dat ik al wel drie fases binnenkrijg (??) omdat er naast de automaatkast nog smeltzekeringen zijn die alleen de keuken beveiligen en daarop zat eerst een keramisch kookveld dat gevoed werd met 2 of 3 fasen (zelf eruit lopen schroeven, dit weet ik dus zeker; ook dat die fasen door de smeltzekeringen worden afgezekerd die 'onder' (ook fysiek) mijn nieuwe automaatkast zitten.

UPDATE:Met de Stedin gebeld, zij hebben staan dat ik op dit moment 3x25A heb.

Kan desnoods wel een plaatje schieten voor hier ;) Zie plaatje.

Stel dus ik ga dik stroom uit 3 fasen trekken, saldeert dat dan netjes (net als nu alles wat ik uit de automaat op 1 fase gebruik) met mijn zonnepanelen zoals nu aangesloten / als ik die op dezelfde manier uitbreid (want gezien micro-omvormers is het gewoon een kwestie van bijhangen op bestaande systeem).

Klopt dat laatste? Of is er een beperking aan wat ik terug kan voeden op die ene groep op die automaatkast die is bijgezet voor de zonnepanelen?[Afbeelding]
toon volledige bericht
Die groep van je zonnepanelen zal een 16A groep zijn. Welk type micro's heb je liggen? Met Enphase IQ7 komt er bijvoorbeeld 1,04A per micro aan stroom af, dus dan zou je nog 1 paneel op die groep bij kunnen leggen. Daarna moet je een nieuwe set panelen op een andere fase aansluiten.

Het salderen maakt geen onderscheid tussen fases, dat gaat puur op je totale energieverbruik en -opbrengst. Meteen verbruiken vanaf je zonnepanelen gaat wel per fase, dat is niet uitwisselbaar. Als je op fase 1 en 2 veel verbruik hebt maar op fase 3 niet, is het dus handiger om op fase 1 en 2 ook je zonnepanelen te hebben. Maar voor de saldering maakt dit dus geen fluit uit. Puur handig om over na te denken voor de situatie na saldering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:29
Ook na het uitfaseren van salderen maakt het niets uit, je slimme meter verrekent opbrengst en verbruik intern. Als je bijvoorbeeld op fase 1 2 kW teruglevert en op fase 2 1 kW verbruikt dan registreert je meter enkel een teruglevering van 1 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro-Maniak2
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
timb91 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 10:49:
[...]

Die groep van je zonnepanelen zal een 16A groep zijn. Welk type micro's heb je liggen? Met Enphase IQ7 komt er bijvoorbeeld 1,04A per micro aan stroom af, dus dan zou je nog 1 paneel op die groep bij kunnen leggen. Daarna moet je een nieuwe set panelen op een andere fase aansluiten.

Het salderen maakt geen onderscheid tussen fases, dat gaat puur op je totale energieverbruik en -opbrengst. Meteen verbruiken vanaf je zonnepanelen gaat wel per fase, dat is niet uitwisselbaar. Als je op fase 1 en 2 veel verbruik hebt maar op fase 3 niet, is het dus handiger om op fase 1 en 2 ook je zonnepanelen te hebben. Maar voor de saldering maakt dit dus geen fluit uit. Puur handig om over na te denken voor de situatie na saldering.
Thanks!

Omvormers zijn M250-72-2LN-S2.

Conclusie is denk ik dat het vooral niet uitmaakt, de uitbreiding zonnepanelen sowieso op een van de overgebleven 2 fases op een eigen groep moet, en als dat makkelijk is, op fase waar veel gebruik op wordt verwacht (...boilers).

[ Voor 97% gewijzigd door Ro-Maniak2 op 22-06-2020 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golf1025
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 25-11-2024
Ik heb nog een aansluitende vraag (misschien een apart topic?). In verband met de aanschaf van een elektrische auto en de aanwezigheid van 16 zonnepanelen, het ik een elektrotechnisch installatiebedrijf in de arm genomen voor het plaatsen van een wallbox bij de garage en de nodige werkzaamheden in de meterkast. Met het oog op de toekomst hebben wij gekozen voor een Solar Box van Ratio Electric en verzwaring van het huisnet van 1x40A naar 3x25A. De 16 zonnepanelen (voorzien van optimzers) zijn van SolarEdge en de omvormer is een SolarEdge SE5000E HDwave. Mijn wens is (hopelijk niet: wás) dat al het beschikbare vermogen (thuisnet+zonnepanelen) netjes verdeeld zou worden worden verdeeld over alle verbruikers. So far so good. Nu blijkt echter dat de auto (3-fasen AC 33kW) slecht op 3,6kW aan 8A wordt opgeladen. Dat stelt teleur en roept de vraag op of dit valt te verbeteren. En zo ja hoe dan?
Inmiddels ben ik er door zelfstudie achtergekomen dat ten tijde van de plaatsing van de zonnepanelen huisnet 1-fase was, en de omvormer met SolarEdge idem ditto. De zonnepanelen leveren samen 5,7wP en die 5700W is precies wat door de 25A van het 1-fase aansluiting verwerkt kon worden. Zo werd al het beschikbare vermogen verdeeld over alle verbruikers.
Nu de aansluiting is verzwaard naar 3-fasen is er slechts 16A per fase beschikbaar. Te weinig om de produktie van de zonnepanelen te verwerken. Bovendien wordt de productie slechts afgeleverd aan één van de drie beschikbare fasen.
De vraag is dus nu of er mogelijkheden zijn om mijn oorspronkelijke doelstelling, namelijk het gebalanceerd beschikbaar stellen van al het vermogen aan alle verbruikers , te realiseren. En zo ja, welke dat dan zijn?
Benn zeer erkentelijke voor evnetueel handreiekingen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:19
Wellicht handig dat ieder zijn eigen topic maakt?

@Anoniem: 1167480:
- Omvormer houden en injectie aanzetten.
- Deze 1 fase omvormer kan je prima aansluiten op je 3 fasen.
- Je gaat geen contract aan maar je moet wel je zonnepanelen installatie aanmelden, dit is puur zodat je netwerkbeheerder inzicht heeft wat er allemaal staat in de omgeving en kan hier het netwerk op aanpassen.

En als je echt van je omvormer af wilt neem ik deze graag van je over :+.

[ Voor 9% gewijzigd door Jazsie op 12-09-2022 13:34 ]

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lumbaal
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 26-04 17:55
RocketKoen schreef op zondag 13 januari 2019 @ 14:13:
[...]

Aanvulling:

Een omvormer sluit je aan op 1-fase of 3-fasen aansluitingen. Wekken je zonnepanelen meer dan 5.000 Watt op, dan heb je een 3-fasen omvormer nodig. Heeft je zonnedak minder vermogen? Dan is een 1-fase omvormer ook een keuze. In dat geval saldeert je slimme meter over de 3 fases in je meterkast. Het maakt dus niet uit of je een 1- of 3-fasen omvormer op je 3-fasen aansluiting installeert. Dit betekent dat als je op fase 1 teruglevert en op fase 3 de wasmachine aanzet, je meter netto 0 telt. Een voordeel is dat een 1-fase omvormer vaak goedkoper is.

[ Voor 5% gewijzigd door lumbaal op 28-02-2024 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lumbaal
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 26-04 17:55

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartGuyz
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 31-03 14:16
Sorry voor het bumpen van het topic, maar ik kon niet zo gauw een ander topic hierover vinden.
Stel, ik heb een 1 fase omvormer op een 3 fase meter kast, maakt het voltage ook nog uit voor de keuze van de fase?

Ik snap dat je, in verband met het verminderen van salderen, uit voorzorg op de fase wil zitten die het meest continue stroom heeft.
Maar, zou het kunnen zijn dat het voltage op L3 bijv. lager is dan op L1, omdat (en dit weet ik dus niet), er in de buurt het meeste wordt gedaan op die fase?

Ik heb mijn omvormer op L1 en nog een set op L2. Nu merk ik dat L1 nu al begint met 235+ volt, L2 op ong. 228V.
L3 daarentegen zit op een hele nette 219V, maar daar wordt (door mij) ook niet op terug geleverd.

Zou het een slimme keuze kunnen zijn om mijn omvormer op L3 aan te sluiten?
Dit, puur om te voorkomen dat deze uitvalt door overvoltage?

Sorry, ik heb hier geen verstand van, vandaar de vraag :)

Daikin Altherma 3 // Daikin Airco // Solar 9kWp // Kona Fashion 64kW // Gazelle Ultimate C380 HMB 500Wh // Apple Fanboy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Wuursj

want worst is al bezet

@SmartGuyz ik heb mijn twee 1-fase PV setjes aangesloten op de twee fasen met de laagste spanning zodat de omvormer het mist snel afschakelt bij te hoge netspanning.
Ik heb wel gementen op een zonnig moment toen de rest van de buurt stroom aan het maken was en mijn eigen omvormers waren even uit gezet.
En na een paar instalateur busjes door de straat kan het over een paar maanden zo weer anders zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Wuursj op 22-04-2024 14:32 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hightechsoul
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-04 07:43
Ik heb 12 panelen (4860 WP totaal) op een 1 fase omvormer met 4200 watt nominaal vermogen.
In de groepenkast is deze aangesloten op een eigen groep van 20A en er is een dikke kabel naar gelegd van de omvormer naar de groep.

Wettelijk mag dit niet toch of zie ik dat verkeerd? Wegens dat een groep max 16A max zijn.
Ik heb een 3 fase meterkast maar momenteel een 1 fase aansluiting van 35A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07:15
SmartGuyz schreef op maandag 22 april 2024 @ 13:58:

[...]

Ik snap dat je, in verband met het verminderen van salderen, uit voorzorg op de fase wil zitten die het meest continue stroom heeft.

[...]
Ik weet niet hoe dit hardnekkige misverstand in de wereld is gekomen, en waarom het maar blijft terugkeren:

Het maakt NIETS uit op welke fase je verbruikt en/of teruglevert, dat heeft he-le-maal niets met de salderingsregeling te maken. Dat is puur en alleen een administratieve rekenkust om PV eigenaren subsidie te geven.

Of je nu een 1-fase of een 3-fase aansluiting hebt, de elektra-meter telt op een willekeurig moment uitsluitend en alleen de netto import of de netto export, ongeacht over welke fase(n) er eventueel stroom/energie je huis in of uit gaat.

In Nederland wordt niet gekeken naar individuele fasen, maar alleen naar het totaal van import en export. Dat is het enige wat gemeten en doorgegeven wordt, juist omdat 1-fase en 3-fase aansluitingen gelijkwaardig zijn, en hetzelfde behandeld moeten worden van de Nederlandse wet.

Kortom: Sluit je 1-fase PV omvormer simpelweg aan op een fase die de laagste spanning heeft, of in ieder geval eentje die niet in de buurt van de 250 Volt komt overdag.

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Powerplay enabled | 1x Sessy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartGuyz
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 31-03 14:16
Gameboy schreef op maandag 22 april 2024 @ 14:19:
[...]

Ik weet niet hoe dit hardnekkige misverstand in de wereld is gekomen, en waarom het maar blijft terugkeren:

Het maakt NIETS uit op welke fase je verbruikt en/of teruglevert, dat heeft he-le-maal niets met de salderingsregeling te maken. Dat is puur en alleen een administratieve rekenkust om PV eigenaren subsidie te geven.

Of je nu een 1-fase of een 3-fase aansluiting hebt, de elektra-meter telt op een willekeurig moment uitsluitend en alleen de netto import of de netto export, ongeacht over welke fase(n) er eventueel stroom/energie je huis in of uit gaat.

In Nederland wordt niet gekeken naar individuele fasen, maar alleen naar het totaal van import en export. Dat is het enige wat gemeten en doorgegeven wordt, juist omdat 1-fase en 3-fase aansluitingen gelijkwaardig zijn, en hetzelfde behandeld moeten worden van de Nederlandse wet.

Kortom: Sluit je 1-fase PV omvormer simpelweg aan op een fase die de laagste spanning heeft, of in ieder geval eentje die niet in de buurt van de 250 Volt komt overdag.
toon volledige bericht
Ja, dat eerste punt is ook zeker nog niet aan de orde aangezien de slimme meter dit volgens mij weer recht trekt op dit moment.

Maar het heeft dus wel zin om te monitoren welke fase de laagste voltage getallen laat zien. Ik zal dit eens in de gaten houden en mijn eigen panelen uitzetten op een zonnigedag.

Daikin Altherma 3 // Daikin Airco // Solar 9kWp // Kona Fashion 64kW // Gazelle Ultimate C380 HMB 500Wh // Apple Fanboy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Inderdaad voor de saldering maakt het niet uit op welke fase je de 1-fase omvormer aansluit.
Maar om de belasting van het net te minimaliseren zou het beter zijn de omvormer op de fase aan te sluiten waar je overdag het meeste verbruik op hebt. Maar hoe kom je daar achter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Prisma16 schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 21:46:
Inderdaad voor de saldering maakt het niet uit op welke fase je de 1-fase omvormer aansluit.
Maar om de belasting van het net te minimaliseren zou het beter zijn de omvormer op de fase aan te sluiten waar je overdag het meeste verbruik op hebt. Maar hoe kom je daar achter?
Met een p1-meter zoals Homewizard is dat heel makkelijk te doen.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Pagina: 1