PV-systeem aanslutien op wasmachine groep of aparte groep?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flip72
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23-02-2024
We zijn onze zonnepaneel offertes aan het vergelijken.
We twijfelen of we de omvormer mbv een subverdeler op de wasmachine groep zullen aansluiten of op een aparte groep in de meterkast.

Omvormer komt bij de wasmachine te hangen en daarvandaan kan men makkelijk, via een koof, naar de meterkast.
Wasmachine zit op een aparte groep.
Betekent dit dat als de wasmachine overdag aanstaat, we niets kunnen opwekken?
Wat zijn de voor- of nadelen van deze opties?

De ene installateur adviseert, naast een aparte groep, een extra aardlekautomaat.
De andere adviseert dit niet en 1 beweert dat een extra aardlekautomaat niet mag volgens NEN1010.
We are lost :-( (We zijn dan ook totale leken op dit gebied)
Is er iemand die in Jip en Janneke taal ons dit kan uitleggen?

Onze dank is groot. _/-\o_

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 16:45
flip72 schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 18:35:
We twijfelen of we de omvormer mbv een subverdeler op de wasmachine groep zullen aansluiten of op een aparte groep in de meterkast.

Omvormer komt bij de wasmachine te hangen en daarvandaan kan men makkelijk, via een koof, naar de meterkast.

De ene installateur adviseert, naast een aparte groep, een extra aardlekautomaat.
De andere adviseert dit niet en 1 beweert dat een extra aardlekautomaat niet mag volgens NEN1010.

Het mag allebei.

Aparte groep: Als je in de toekomst meer wilt, kun je eventueel alvast een 5-aderige kabel leggen in plaats van "standaard" 3-aderig. Bijvoorbeeld als je in de toekomst uit wilt breiden voor een elektrische auto. Maar ik weet niet of je nog dak over hebt... Bijkomend voordeel: Als je toch kabel trekt door die koof, kun je meteen een netwerkkabel er bij leggen voor de monitoring, als je dat wilt.

Onderverdeler: Ja, je kunt nog steeds overdag wassen. En ook als het donker is. De onderverdeler zorgt er voor dat er door delen van de installatie niet de "dubbele" stroom kan gaan lopen, waardoor er oververhitting kan komen. Maar alles is gewoon altijd tegelijk te gebruiken.

Allebei mag dus, en allebei is veilig. Dan is voor jou de vraag: Komt er nog uitbreiding aan, en wil je een netwerkkabel er bij ? Hoeveel ga je eigenlijk leggen ?

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:44

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Oekiejoekie schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 18:53:
Als je in de toekomst meer wilt, kun je eventueel alvast een 5-aderige kabel leggen in plaats van "standaard" 3-aderig.
Houd er rekening mee dat dat alleen met 3-fasen mag. Je mag er niet losse 2 groepen over doen anders dan een zogenaamde kookgroep al is dat ook niet 100% duidelijk of daar niet een extra aarddraad (of 1 dikke) verplicht is.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flip72
De bedoeling is om 8x275W te laten leggen.
Wifi of ethernet staat nog open, is afhankelijk of we idd een aparte groep gaan aanleggen.
Verwacht niet dat we hierna nog verder gaan uitbreiden, tenzij ook wij verslaafd raken aan zonnepanelen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 16:45
flip72 schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 18:59:
De bedoeling is om 8x275W te laten leggen.
Wifi of ethernet staat nog open, is afhankelijk of we idd een aparte groep gaan aanleggen.
Verwacht niet dat we hierna nog verder gaan uitbreiden, tenzij ook wij verslaafd raken aan zonnepanelen :-)
Tja, ik ken je huis niet, maar als het inderdaad is zoals je eerder zei, dat het heel makkelijk is om die kabel door de koof te trekken, zou ik voor een aparte kabel gaan. Plus ethernet, want dat is stabieler als wifi.

De wasmachinegroep hangt waarschijnlijk achter een 30mA aardlek. Sommige omvormers kunnen daar niet mee overweg, en moeten een 300mA aardlek hebben. Met een aparte kabel is dat makkelijker. En kabel kost je meestal de kop niet. Ik weet niet of je 'm zelf wou gaan trekken, of het wilde uitbesteden ?

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flip72
Bedankt voor de antwoorden.
Als we de zonnepanelen op een nieuwe groep aansluiten, is het dan nodig om een extra aardlekautomaat te monteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:36
Sowieso een eigen groep, als er geen groep over is zal er eentje bij in moeten.

Persoonlijk zou ik dan niet bij een bestaande aardlek aanhaken, maar een aardlekautomaat plaatsen. Dan is opwek en verbruik geheel gescheiden.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-06 08:29
flip72 schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 08:11:
Bedankt voor de antwoorden.
Als we de zonnepanelen op een nieuwe groep aansluiten, is het dan nodig om een extra aardlekautomaat te monteren?
een fatsoenlijke omvormer heeft geen enkel probleem met een 30mA aardlek. ;)
een fatsoenlijke installatie in huis heeft geen enkel probleem om een aardlek te delen. ;)
een goede wasmachine aansluiting is geen enkel probleem om die te spitsen naar 2x16A.

ik zelf heb een 4000kVA (rond de 17,4A) op een 16A groep hangen en deel een 30mA aardlek met nog meer apparaten in huis, en nog nooit problemen mee gehad.
dus laat je niet te gek maken, je wasmachine groep gebruiken is eigenlijk geen probleem. ;)

(maar als het echt zo simpel is dan prefereer ik ook een nieuwe groep + kabel.
gewoon omdat het dan simpeler is om een externe logging(kWh meter) aan te kunnen sluiten.
of om zelfs hoger als 16A te kunnen gaan.
of makkelijker af te sluiten.
het zijn maar kleine voordeeltjes die niet te veel geld mogen kosten dan is het wel leuk. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:12
Zover ik weet is alleen sma die 30ma wel eens wil laten omflippen.

Kun je makkelijk de kabel trekken dan zeker doen! Direct 3x4mm2 doen. Mocht je ooit een dikkere omvormer willen hebben dan is dat geen probleem.

Zelf zou ik het op een eigen aardlek zetten heb je minder kans dat je installatie uitvalt. Dan direct een kWh metertje eraan hangen.

Losse kabel en dergelijk kost vrijwel het zelfde als een pv verdeler op de wasmachine groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cwrm63
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 20-04 10:45
flip72 schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 18:35:

Mooie van een PV-verdelers is dat je juist overdag gaat wassen/ drogen zodat je gelijk stroom van de panelen gebruikt. Alles wat je overdag verbruikt zorgt ervoor dat je meter "stilstaat".
En met 8x 275Wp heeft een PV-verdeler geen probleem.

PV Output - Rijnsaterwoude, 6x 380 Oost, 6x 380 West, 5x 380 West. Totaal 6460Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:38

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
cwrm63 schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 16:06:
[...]

Mooie van een PV-verdelers is dat je juist overdag gaat wassen/ drogen zodat je gelijk stroom van de panelen gebruikt. Alles wat je overdag verbruikt zorgt ervoor dat je meter "stilstaat".
En met 8x 275Wp heeft een PV-verdeler geen probleem.
Ze zullen er inmiddels wel uit zijn, gok ik zo. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13:15
Je weet het niet >:) . Ik heb er ook 11 jaar over gedaan voordat ik panlen heb aangeschaft O-)

Op zich een sympatieke reactie. Alleen een beetje klepel en klok.
Het al dan niet verbruiken van stroom en stilstaan van de meter heeft niets met de PV verdeler te maken, en zelfs (nog) niet met op welke fase de PV installatie zit (bij 3 fasen aansluting). Zolang het allemaal maar achter dezelfde meter zit (en de software van de meter uptodate is).
Pagina: 1