Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aviv1
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 04-02 22:08
Hallo,

Gebruiken jullie tools om meer inzicht te krijgen in je uitgaven? Je kan bijv een CSV export maken van je betaalrekening maar dat zegt niet zoveel. Pivot tabelletje ook niet want dan moet je "Jumbo" , "Albert Heijn" en "Lidl" allemaal bij elkaar vegen. Zou mooi zijn als er tools bestaan die dat herkennen en gewoon automatisch onder "supermarkt" gooien.

Natuurlijk kun je beetje spelen met Tableau en Clickview enz, maar misschien hebben jullie tips?

Let me share my screen...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Daar is een heel topic voor met tips en mogelijkheden: Programma om geld mee te beheren

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17-09 20:36
Ik maak al enkele maanden gebruik van firefly. De reden dat ik voor Firefly heb gekozen omdat het self-hosted is en gemakkelijk is in gebruik.
De ontwikkelaar zit ook op Tweakers en heeft laatst zijn eigen topic geopend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:02
Mijn tip: ga eerst eens een maand of twee je uitgaven in Excel bijhouden en categoriseren om echt in inzicht te krijgen in je uitgave patroon, een goed overzicht te krijgen van je verzekering, abonnementen, etc. Dat kost even tijd, maar geeft veel inzicht!

Daarna kan je een tool gebruiken welke automatisch alles omzet. Daarnaast heeft ABN bijvoorbeeld een app die dat doet: Grip,welke op Android en iOS beschikbaar is. Veel andere banken lopen nog achter op dit gebied

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. Awesome
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-08 18:34

Mr. Awesome

Vroeger hyptonize

Ik gebruik You Need A Budget om dit bij te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hsb-3
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10-03-2023
Hier al jaren excel, verdeeld in een 7 tal posten. Werkt prima en juist doordat ik er even voor moet zitten (gemiddeld werk ik het 1x per 2 weken bij) zijn we ons heel bewust van wat we uitgeven. Met de excel die ik heb gebouwd kunnen we ook in de toekomst kijken, dus stel dat er een grotere uitgave is geweest, weet ik wat en waar we op kunnen bezuinigen zodat er niks vanuit de spaarrekening hoeft worden overgeschreven.

Wat arbeidsintensiever, maar werkt hier als een trein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chup5528
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-09 15:35
+1 voor gewoon Excel. Ik zet er alle (semi-) vaste uitgaven in en werk dat regelmatig bij. Geeft duidelijk inzicht in wat er in komt en wat er uit gaat. Ik merk dat ik bij de tooltjes die met je bank koppelen vaak veel langer bezig ben met het handmatig classificeren van alle transacties, dan doe ik het net zo lief helemaal zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:46

Onbekend

...

Gewoon inderdaad Excel gebruiken.
Je moet weliswaar wat handmatig doen, maar zo krijg je soms wel beter inzicht in je financiële situatie.

En je kan zelf het zo makkelijk en moeilijk maken als je het zelf wil. :)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:45
Ik sla de transacties op in een database en heb wat SQL queries gemaakt om de boel 'automatisch' te categoriseren.

Gebruikte eerst het kasboekje van de SNS bank maar nadeel was dat je voorgedefinieerde categorieën moest gebruiken. Bovendien had ik geen idee hoe het achter de schermen werkte. BV je kan aanvinken dat transacties in het vervolg altijd naar categorie X moesten maar je weet niet waarop die matcht.

Dus ik kan nu alles doen wat ik wil (op basis van queries transacties hercategoriseren, groeperen, vergelijken met andere periodes etc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jklaus
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17-06 22:35
Ik doe het online via afas personal werkt idiaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothlórien
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:19
Begonnen met spreadsheet. Dat werkte goed. Sinds 2016 overgestapt op Gnucash. Nadeel is wel dat je het dubbele boekhoudsysteem moet leren (uitgaven aan boodschappen haal je van je bankrekening af en schrijf je bij op je boodschappen rekening). Voordeel: goede importmogelijkheden, scheduling voor je hypotheek/leningen en je kunt rapporten draaien over je verschillende uitgaven en bezittingen. Er zit ook een budget functie in, maar ik heb nooit uitgezocht hoe hiermee te werken. Kortom: een vrij compleet boekhoudprogramma maar niet de simpelste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:36
Jklaus schreef op zondag 13 januari 2019 @ 20:42:
Ik doe het online via afas personal werkt idiaal
Ik ben ook fan van dat programma, echt top. Het enige bezwaar wat je zou kunnen hebben is dat je data in handen van derden komt, maar voor mij is dat geen struikelblok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartmaniac
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-09 00:00
Valorian schreef op zondag 13 januari 2019 @ 21:39:
[...]
Twijfel nog om er mee van start te gaan. Heb meerdere rekeningen dus werkt zowiezo enkel met de betalende versie en dan zit je er aan vast. Er is ook nog het iets goedkopere Cashflow maar deze kan de csv van Keytrade bank niet importeren (wat afas personal wel kan)

Ik ben ook fan van dat programma, echt top. Het enige bezwaar wat je zou kunnen hebben is dat je data in handen van derden komt, maar voor mij is dat geen struikelblok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:26

Yucon

*broem*

rutgerw schreef op zondag 13 januari 2019 @ 13:48:
Ik sla de transacties op in een database en heb wat SQL queries gemaakt om de boel 'automatisch' te categoriseren.
Ik ook, dat werkt prima. Het voordeel is dat je met sql ook kunt vergelijken op substrings in plaats van op hele strings zoals met vlookup. Dat maakt de analyse makkelijker.. elk supermarktfiliaal of elk tankstation heeft namelijk een andere omschrijving in de bankexport staan. Nu kun je gewoon op 'aldi' of op 'shell' filteren in plaats van de volledige filiaalnaam.

Het enige lastige is nog het uitsmeren van kwartaal- en jaaruitgaven naar een maandbedrag. Daar moet ik nog eens iets handigs op verzinnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
Valorian schreef op zondag 13 januari 2019 @ 21:39:
[...]

Koppel je het direct aan internetbankieren? Anders kan je alias gebruiken wellicht? De privacy stoort me ook, maar aan de andere kant geeft de bank ook informatie door aan legitieme partijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhrancK
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:02
Penningmeester is ook een mooie tool.
Kost wel geld, maar je kan offline alles bewaren, je laad de bestanden van je bank in het programma en die categoriseert alles (semi) automatisch
Pagina: 1