Stoppen slaan NIET door bij overbelasting

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-05 20:55
Weer eens iets anders: stoppen die NIET doorslaan :)

Antwoord: Stoppen/zekeringen slaan ook bij overbelasting niet direct door, kan dus inderdaad enige tijd duren. Dank allen!

Mijn groependoos heeft automatische zekeringen, allen van 16 A (als ik het goed zie). Wat mij op viel is dat hoewel de keuken plus heel de bendenverdieping allen op 1 groep zitten, de zekering bij normaal gebruik nooit is doorgeslagen.

Toen we een nieuwe oven kregen ben ik eens gaan meten. 3 grootverbruikers op 1 stekkerdoos aangesloten met een verbruiksmeter:

- Oven: 2800 W
- Vaatwasser: 1830 W
- Waterkoker: 1730 W

In totaal dus 6360 W (~27.7 A), wat veel meer is dan het maximum van 3680 W (~16 A).

Stop slaat dus niet door. Een andere groep evengoed niet.

Wat is hier aan de hand? Zijn mijn zekeringen niet in orde? Of slaan ze pas door na langdurigere overbelasting? Bij kortsluiting (gesprongen gloeilamp e.d.) sloegen ze wel netjes af (jaar of wat geleden).

De kabel van de stekkerdoos wordt goed warm. Natuurlijk mag je dit soort apperaten nooit zo aansluiten, maar de kabels in de muur zullen op den duur ook een keer warm worden :/

Hieronder wat plaatjes van groependoos, en de verbruiksmeter. Die gaat blijkbaar maar tot 20 A.

Afbeeldingslocatie: https://www.sebastiaanbreedveld.nl/zwartoog/pics/stroom1.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.sebastiaanbreedveld.nl/zwartoog/pics/stroom2.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.sebastiaanbreedveld.nl/zwartoog/pics/stroom3.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Zwartoog op 12-01-2019 21:50 ]

Beste antwoord (via Zwartoog op 12-01-2019 21:48)

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://www.schaapbliksem.nl/aarding/image/automaten.jpg
27A is dus ruim 1.5x nominaal. In het uiterste geval kan het dan nog 10 minuten duren voor een zekering het wel mooi geweest vindt. Als ik zo kijk kom ik ruwweg uit dat de verwachting is dat hij na anderhalve minuut doorslaat.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Enige dat in je startpost ontbreekt is de factor tijd. Er zit een bepaalde traagheid in automaten, dus even een overbelasting zou niet direct een probleem zijn. Wat langere tijd zou absoluut voor afschakelen van de automaat moeten zorgen.

Edit: Kijk eens in deze grafiek... Afbeeldingslocatie: https://www.schaapbliksem.nl/aarding/image/automaten.jpg

[ Voor 19% gewijzigd door wolly_a op 12-01-2019 21:18 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://www.schaapbliksem.nl/aarding/image/automaten.jpg
27A is dus ruim 1.5x nominaal. In het uiterste geval kan het dan nog 10 minuten duren voor een zekering het wel mooi geweest vindt. Als ik zo kijk kom ik ruwweg uit dat de verwachting is dat hij na anderhalve minuut doorslaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
maar de "stop" slaat pas door indien al die apparaten tegelijk aanstaan en het volledige vermogen gebruiken althans bij elkaar op dat moment het maximale vermogen gebruiken. Dat die apparaten op dezelfde groep zitten zegt niet dat ze ook iets gebruiken/wattage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
wolly_a schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 21:12:
Enige dat in je startpost ontbreekt is de factor tijd. Er zit een bepaalde traagheid in automaten, dus even een overbelasting zou niet direct een probleem zijn. Wat langere tijd zou absoluut voor afschakelen van de automaat moeten zorgen.
Ja, dit zijn vrij korte belastingen (~1-2 minuten), juist omdat de kabel al zo snel warm werd. Eerder al vaker belast met 4 kW verbruik. Verbaasde mij dat hij met > 6 kW niet direct eruit vloog.

Wat is ongeveer de overbelasttijd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
LucyLG schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 21:16:
maar de "stop" slaat pas door indien al die apparaten tegelijk aanstaan en het volledige vermogen gebruiken althans bij elkaar op dat moment het maximale vermogen gebruiken. Dat die apparaten op dezelfde groep zitten zegt niet dat ze ook iets gebruiken/wattage
Had ze allemaal tegelijk aangezet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Sissors schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 21:15:
[Afbeelding]
Kijk, dat is een inzichtelijk grafiekje :)

Ik ga de boel eens wat langer belasten, brb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wolly_a
  • Niet online
@Sissors Was me net voor. Bekijk even dit grafiekje. Ik meende zelfs al eens gelezen te hebben dat bij 1,5x Inom het wel een uur kan duren voordat de automaat reageert. Kwestie van opwarmen van het bimetaal in de automaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20:03
Waterkoker is vrij snel weer uit bij normaal gebruik, de vaatwasser gebruikt zijn maximaal vermogen (opwarmen van water en drogen) ook niet continue, idem voor de oven.

Zo gek is het daarmee niet. Met de hele benedenverdieping op één groep is hier in 4 jaar tijd pas één keer de zekering afgeslagen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
Zwartoog schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 21:18:
[...]

Had ze allemaal tegelijk aangezet :)
Vraag me af of die apparaten allemaal het maximum vermogen gebruiken op hetzelfde moment. Bij de waterkoker weet je zeker wanneer deze het maximale vermogen haalt. Bij de oven weet ik het niet, zit er ook een magnetron functie op?

Het is makkelijker te testen door apparaten aan te sluiten waarvan je weet dat je in 1 keer maximaal gebruiken:
- waterkoker
- stofzuiger
- magnetron

Dus doe de test eens met dergelijke apparatuur. Disclaimer: ik weet niet wat er gebeurt indien de stop niet werkt. Ik denk dat je brand kan krijgen. Apparaten kunnen ook uitschakelen

[ Voor 4% gewijzigd door LucyLG op 12-01-2019 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
LucyLG schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 21:23:
[...]

Vraag me af of die apparaten allemaal het maximum vermogen gebruiken op hetzelfde moment. Bij de waterkoker weet je zeker wanneer deze het maximale vermogen haalt. Bij de oven weet ik het niet, zit er ook een magnetron functie op?

Het is makkelijker te testen door apparaten aan te sluiten waarvan je weet dat je in 1 keer maximaal gebruiken:
- waterkoker
- stofzuiger
- magnetron

Dus doe de test eens met dergelijke apparatuur. Disclaimer: ik weet niet wat er gebeurt indien de stop niet werkt.
Ik had ze allemaal op vol vermogen: oven net aan, waterkoker met vers water, vaatwasser net aan de hete beurt. Stofzuiger kan er ook nog wel bij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
Zwartoog schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 21:30:
[...]

Ik had ze allemaal op vol vermogen: oven net aan, waterkoker met vers water, vaatwasser net aan de hete beurt. Stofzuiger kan er ook nog wel bij!
Zorg je dat de brandweer klaar staat? ;-) Een airco, een fohn, een electrische verwarming allemaal gebruiken ze direct vermogen. Ik kan je niet aanraden dit te doen maar een elektricien te bellen...

Zou het kunnen dat bij overbelasting je apparaat uitschakelt?

[ Voor 17% gewijzigd door LucyLG op 12-01-2019 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Niet online
Je zou het eens kunnen vergelijken met een andere groep. Met wat elektrische kacheltjes een vaste overbelasting maken. Kijken hoe lang de automaat dit volhoudt en dan vergelijken met de ‘verdachte’ groep.

Het feit dat de automaat wel uitschakelt bij kortsluiting, betekent dat ‘ie zijn functie wel uitoefent. Kortsluiting is niets meer dan een reuze belasting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Vraag voor mij is wel een beetje waarom je per se de handel wil overbelasten. Als je nou goede reden had om aan te nemen dat ze het niet deden, maar vorig jaar deden ze het nog netjes bij echte kortsluiting. Komt een beetje over als een vuurtje stoken in je huis om te kijken of je rookmelder het doet. Ja waarschijnlijk gaat het goed, maar het heet natuurlijk niet voor niks een overbelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
wolly_a schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 21:20:
@Sissors Was me net voor. Bekijk even dit grafiekje. Ik meende zelfs al eens gelezen te hebben dat bij 1,5x Inom het wel een uur kan duren voordat de automaat reageert. Kwestie van opwarmen van het bimetaal in de automaat.
Oeh, dat duurt inderdaad nog wel even dan! De vaat was inmiddels klaar, dus mistte de grotere continuverbruikers. Morgen nog een keer kijken met meer grootverbruikers (herrie!), voor max 2 minuten, kijken wat er gebeurt ;)

Dank voor jullie antwoorden! Dan werkt de zekering waarschijnlijk prima, en is het hooguit zaak om de boel een beetje beheerst aan te sluiten.

Mijn keuken heeft nog 1 andere groep, namelijk een kleine boiler. Die staat hooguit 5-10 minuten aaneengesloten aan. Dan kan ik de oven zonder combiswitch veilig daarbij zetten, zonder serieuze overbelasting op die of andere groepen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20:11

basvn

Breezand - NHN

Sissors schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 21:35:
Vraag voor mij is wel een beetje waarom je per se de handel wil overbelasten. Als je nou goede reden had om aan te nemen dat ze het niet deden, maar vorig jaar deden ze het nog netjes bij echte kortsluiting. Komt een beetje over als een vuurtje stoken in je huis om te kijken of je rookmelder het doet. Ja waarschijnlijk gaat het goed, maar het heet natuurlijk niet voor niks een overbelasting.
Ik snap hem wel.

Nu let hij er op, en denkt hij er om.

Moment dat straks op een willekeurige avond alles aan staat, en t gaat mis.. dan heb je een probleem (of stekkerdoos kapot, of erger..)

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:15
Zwartoog schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 21:30:
[...]

11 minuten na je laatste post is kort
En zit alles op dezelfde groep? Het is normaal dat een keuken meerdere groepen heeft.
Ga niet prutsen met dat el cheapo stekkerblok dat waarschijnlijk uit China komt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-05 20:50
Rukapul schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 21:37:
[...]

En zit alles op dezelfde groep? Het is normaal dat een keuken meerdere groepen heeft.
Ga niet prutsen met dat el cheapo stekkerblok dat waarschijnlijk uit China komt!
Zijn punt is juist dat de stoppen niet snel genoeg door lijken te slaan ookal zou dat wel moeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LucyLG
Ik vind dit verzekeringstechnisch niet zo handig allemaal. Soort vuurtje stoken etc. Pas aub op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
basvn schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 21:36:
[...]

Ik snap hem wel.

Nu let hij er op, en denkt hij er om.

Moment dat straks op een willekeurige avond alles aan staat, en t gaat mis.. dan heb je een probleem (of stekkerdoos kapot, of erger..)
Exact. Liever nu gecontroleerd, dan later een probleem. Heb nu een nieuwe oven met aansluitwaarde >3kW, fors meer dan de oude magnetronovencomi. Dat de stop niet direct doorslaat, klopt dus, ook bij > 6kW verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

"Stoppen" slaan alleen maar door op het moment dat er een te hoge "PIEK" belasting is gedurende een korte tijd.

Als je een apparaat inschakelt met een té hoge inschakelbelasting dan klapt zo'n ding eruit. Schakel je je apparaten in waarbij de nominale belasting onder het maximaal leverbare blijft dan blijft alles heel (en worden de kabels ook niet té warm).

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Rukapul schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 21:37:
[...]

Dit is hoe de test bij de openinspost al was uitgevoerd. Ik weet wel een beetje hoe elektriciteit werkt, alleen de preciese werking van de zekeringen niet. Nu wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
Zeg je dat je oven 3000 watt is?

Waar heb je die vandaan??

[ Voor 31% gewijzigd door LucyLG op 12-01-2019 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

LucyLG schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 21:44:
Da's een MAX. waarde .... Dat gebruikt zo'n ding niet als je 'm inschakelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
LucyLG schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 21:41:
Ik vind dit verzekeringstechnisch niet zo handig allemaal. Soort vuurtje stoken etc. Pas aub op...
Heb je wel een punt. :)

Het klopt dat de zekering niet direct doorslaat, en het precieze omslagpunt zoeken komt meer voort uit m'n onderzoeksdrang dan noodzaak. Dus ik laat het maar zo.

Continue overbelasting komt bij normaal gebruik niet voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Allen bedankt voor de input, ik heb weer wat geleerd, en kan rustig slapen!

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
wimmel_1 schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 21:46:
[...]

Da's een MAX. waarde .... Dat gebruikt zo'n ding niet als je 'm inschakelt.
Een wattage van een oven 3000 watt? Ik ken die niet...dat is wel erg hoog als maximum voor een consumentenapparaat dan.

[ Voor 10% gewijzigd door LucyLG op 12-01-2019 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
LucyLG schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 21:44:

Waar heb je die vandaan??
Bij de witgoedhandel :) 6 pitter met grote oven.

De officiële aansluitwaarde staat op 3,2 kW. Grill + hete lucht samen opwarmen trekt dus 2,8 kW volgens mijn meter.

Edit: deze is het bijvoorbeeld:

https://paulissenwitgoed....MFX9-90-cm-RVS-gasfornuis

Heeft wel een standaard stekker (geen krachtstroom).

[ Voor 24% gewijzigd door Zwartoog op 12-01-2019 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
ok TO heeft aangegeven dat hij genoeg weet, post aangepast

[ Voor 85% gewijzigd door LucyLG op 12-01-2019 22:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Over zo'n standaard (NON-Perilex) ga je nooit meer trekken dan dát wat één fase uit je groepenkast kan leveren (16A x 240V => 3840W).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
LucyLG schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 22:03:
[...]

De kabels moeten het ook aankunnen. Wat wordt er precies warm dan?
De kabel van de huis-tuin-en-keukenstekkerdoos waar ik het allemaal tegelijk op had aangesloten om het totaalverbruik makkelijk te kunnen meten.

Zoals ik al in de OP zei: ik weet dat dit geen gezonde normale situatie is, was alleen voor het testen. De grootverbruikers zitten direct in de wandcontactdoos. Die kabels kunnen veel meer hebben, maar natuurlijk ook niet onbeperkt, vandaar m'n zorgen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:05
Hoe weet je dat zeker of het verwarmingselement van de vaatwasser aanstaat of niet? Weet je precies in welke minuten van zijn programma hij dat doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
ASW1 schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 22:09:
Hoe weet je dat zeker of het verwarmingselement van de vaatwasser aanstaat of niet? Weet je precies in welke minuten van zijn programma hij dat doet?
Kijken op de verbruiksmeter.

Alles uit: 0
Vaat: 1830 W
Waterkoker erbij: +1730 W
etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Zwartoog schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 22:10:
[...]

Kijken op de verbruiksmeter.

Alles uit: 0
Vaat: 1830 W
Waterkoker erbij: +1730 W
etc.
Schakel alles maar eens gelijktijdig in en kijk dan vervolgens nog maar eens op je metertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
wimmel_1 schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 22:05:
Over zo'n standaard (NON-Perilex) ga je nooit meer trekken dan dát wat één fase uit je groepenkast kan leveren (16A x 240V => 3840W).
Dat was dus mijn zorg: stop van 16 A, toch 26 A trekken. Ook gecontroleerd in de meterkast: van 20 A naar 26 A ging de schijf nog een stuk harder draaien, dus hij levert echt wel meer. Maar dat kan dus voor een tijdje.

Perilex gebruik je o.a. voor inductie, om echt uren veilig een hoog vermogen te kunnen leveren. Dan spreidt je het verbruik over 2 lijnen.

Of zit het anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
wimmel_1 schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 22:12:
[...]

Schakel alles maar eens gelijktijdig in en kijk dan vervolgens nog maar eens op je metertje.
Dat heb ik dus gedaan, zie OP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

WouterG

Dit is geen ondertitel

Het kan zijn dat je circuitimpedantie te hoog is waardoor de beveiliging niet uitschakelt.

Edit: Denk toch niet dat dat hier het probleem kan zijn, maar je zou de spanning eens kunnen meten met alle verbruikers in geschakeld. Deze zou niet terug mogen vallen.

[ Voor 49% gewijzigd door WouterG op 12-01-2019 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
WouterG schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 22:15:
Het kan zijn dat je circuitimpedantie te hoog is waardoor de beveiliging niet uitschakelt.
Hoe werkt dit? Over circuitimpedantie kan ik alleen informatie vinden mbt aardlekschakelaar. Dat is hier niet het probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

WouterG

Dit is geen ondertitel

Zwartoog schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 22:23:
[...]

Hoe werkt dit? Over circuitimpedantie kan ik alleen informatie vinden mbt aardlekschakelaar. Dat is hier niet het probleem.
Het is heel lang geleden dat ik hier wat mee heb gedaan dus geen garantie dat wat ik zeg klopt.
Een slechte lasdop (voorbeeld) zorgt voor een weerstand in het circuit. Deze weerstand zorgt ervoor dat er niet genoeg stroom gaat lopen om de zekering binnen de voorgeschreven tijd uit te schakelen. Extreem voorbeeld: Zorgt deze slechte lasdop bijvoorbeeld voor een extra weerstand van 14 ohm in het circuit dan zal bij een volledige sluiting slechts 16A gaan lopen waardoor de zekering nooit doorslaat.
Waarom mijn opmerking onzin is: Door de weerstand zal de spanning op de verbruiker dalen en daardoor niet aan het vermogen komen dat je wel had gemeten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:54
LucyLG schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 21:48:
[...]

Een wattage van een oven 3000 watt? Ik ken die niet...dat is wel erg hoog als maximum voor een consumentenapparaat dan.
Is vrij normaal hoor. Inbouwovens zitten vaak over de 4kW en voor inductieplaten is 11kW (3ph) ook wel mogelijk. Die zitten dan ook vanzelfsprekend op hun eigen groep.
Overigens zijn dat piek waarden die je alleen in bepaalde omstandigheden haalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wolly_a
  • Niet online
Het kan overigens niet zo zijn dat je apparaat over één stekker meer dan 16A trekt. Daarom hebben veel elektrische kookplaten een perilex stekker met 2x230V die uit een speciale fornuisgroep met bijbehorende automaat wordt geschakeld. Als je er nu bijv. 2 stekkers aan hebt zitten in één dubbele WCD, dan zit dat niet goed.

Normaal gesproken is het niet echt de bedoeling dat je meer dan 16A (ongeveer 3600W) uit één groep trekt. Dat de automaat nog niet direct boven de 16A reageert is geen functie om kortstondig je oven te kunnen gebruiken, maar meer het gevolg van het ontwerp (en biedt deels ook de mogelijkheid om zeer kortstondige onschakelpieken het hoofd te bieden).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Zwartoog schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 22:14:
[...]

Dat was dus mijn zorg: stop van 16 A, toch 26 A trekken. Ook gecontroleerd in de meterkast: van 20 A naar 26 A ging de schijf nog een stuk harder draaien, dus hij levert echt wel meer. Maar dat kan dus voor een tijdje.

Perilex gebruik je o.a. voor inductie, om echt uren veilig een hoog vermogen te kunnen leveren. Dan spreidt je het verbruik over 2 lijnen.

Of zit het anders?
Een inductiekookplaat gebruik je normaliter niet langdurig op z'n maximum. In tegenstelling tot een gaskookplaat komt de warmte in de pan terecht in plaats van op de handvatten. Een inductiepit van 2 kW is dan ook veel sneller qua water aan de kook brengen dan een 2 kW gaspit.
WouterG schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 22:30:
[...]

Het is heel lang geleden dat ik hier wat mee heb gedaan dus geen garantie dat wat ik zeg klopt.
Een slechte lasdop (voorbeeld) zorgt voor een weerstand in het circuit. Deze weerstand zorgt ervoor dat er niet genoeg stroom gaat lopen om de zekering binnen de voorgeschreven tijd uit te schakelen. Extreem voorbeeld: Zorgt deze slechte lasdop bijvoorbeeld voor een extra weerstand van 14 ohm in het circuit dan zal bij een volledige sluiting slechts 16A gaan lopen waardoor de zekering nooit doorslaat.
Waarom mijn opmerking onzin is: Door de weerstand zal de spanning op de verbruiker dalen en daardoor niet aan het vermogen komen dat je wel had gemeten.
Dat is nou juist het probleem waar een normale automaat en ook aardlekschakelaar niet afslaan, maar toch je huis affikt. Wil je dat (grotendeels) afvangen moet je een AFDD gebruiken.
LucyLG schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 21:48:
[...]

Neuh. Ik heb gewoon een normale Siemens oven; 3,65 kW
Zwartoog schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 21:08:
De kabel van de stekkerdoos wordt goed warm. Natuurlijk mag je dit soort apperaten nooit zo aansluiten, maar de kabels in de muur zullen op den duur ook een keer warm worden :/
Op een stekkerblok staat vaak een maximum vermogen. Die witte blokken met plekken staat vaak een maximum van 2200W op. De hele goedkope lichte meuk wil nog wel eens 1000W op staan. Helaas weten net wat te weinig mensen dat.

Er zijn overigens ook relatief degelijke blokken waar 3500W op staan. In Duitsland en België gebruiken ze voor de bedrading in de muur bij een 16A circuit ook 1,5 mm^2 terwijl dat in Nederland 2,5 mm^2 'moet' zijn.

Die curve in het plaatje van @wolly_a tot repectievelijk 3, 5 en 10 keer de nominaal stroom is de thermische beveiliging. Bij een hogere overschreiding treedt de magnetische beveiliging in werking. Die eerste heeft nogal ruime marges inderdaad. Heb je een apparaat met (te) hoge aanloopstroom (lasapparaat, grote motor) dan kun je een C-automaat gebruiken, die blijven dan in waar een B wel uit gaat. Effecten bij kortsluiting zijn dan wel weer spectaculairder...
Voor normale woningbouw alleen maar B16

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20:18
Het is net andersom. Het verticale deel in die grafiek is de magnetische beveiliging (is immers onafhankelijk van de tijd) en het grijze deel is de thermische beveiliging (hoe kleiner de overschrijding hoe langer de afschakeltijd).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:39
Die dunne draden van je stekkerblok hebben ook een weerstand. Zeker als ze warm worden. Dus je vermogen is kleiner door die weerstand. Daardoor duurt het langer voor de stoppen uitslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Out.of.Control schreef op zondag 13 januari 2019 @ 07:44:
Het is net andersom. Het verticale deel in die grafiek is de magnetische beveiliging (is immers onafhankelijk van de tijd) en het grijze deel is de thermische beveiliging (hoe kleiner de overschrijding hoe langer de afschakeltijd).
Ik lees van links naar rechts ;)
Tonne schreef op zondag 13 januari 2019 @ 08:48:
Die dunne draden van je stekkerblok hebben ook een weerstand. Zeker als ze warm worden. Dus je vermogen is kleiner door die weerstand. Daardoor duurt het langer voor de stoppen uitslaan.
Het maakt voor de automaat niks uit waar het vermogen opgesoepeerd wordt. Of dat nu in drie waterkokers is, een smeltende lasdop of een stekkerblok.

Wel is het zo dat als je een eenvoudige weerstand (waterkoker) achter zo'n blok zet de spanningsval van het blok zal zorgen voor een lager ingaand vermogen bij de waterkoker. Maar bij geregeld spul als een PC voeding loopt gewoon de stroom nog wat verder op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
kabeltjekabel schreef op zondag 13 januari 2019 @ 16:08:

[...]

Het maakt voor de automaat niks uit waar het vermogen opgesoepeerd wordt. Of dat nu in drie waterkokers is, een smeltende lasdop of een stekkerblok.

Wel is het zo dat als je een eenvoudige weerstand (waterkoker) achter zo'n blok zet de spanningsval van het blok zal zorgen voor een lager ingaand vermogen bij de waterkoker. Maar bij geregeld spul als een PC voeding loopt gewoon de stroom nog wat verder op.
Als er een weerstand in serie staat dan daalt de stroomsterkte en dus het vermogen. Dat is wat hier ook gebeurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Zwartoog schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 22:23:
[...]

Een te hoge weerstand voor de beveiliging kan ervoor zorgen dat er bij een kortsluiting niet genoeg stroom gaat lopen om de automaat of zekering te openen. Nu is dit doorgaans niet een probleem bij overbelasting, alleen bij kortsluiting.
De netbeheerder heeft ervoor gezorgd dat de kabel naar jouw huis genoeg kortsluitvermogen heeft om de hoofdsmeltzekeringen te openen, dus dat is ook voldoende voor de veel snellere automaten.
Dit is pas een probleem wanneer er een transformator in het spel komt, of er erg lange kabels worden gebruikt. Deze verlagen namelijk het kortsluitvermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Tonne schreef op zondag 13 januari 2019 @ 20:48:
[...]

Als er een weerstand in serie staat dan daalt de stroomsterkte en dus het vermogen. Dat is wat hier ook gebeurt.
Dat is alleen bij belasting die bestaat uit domme weerstanden zoals een waterkoker. Een computervoeding regelt gewoon bij. Een waterkoker wordt wel gewoon trager als je een lagere spanning aanbied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
kabeltjekabel schreef op zondag 13 januari 2019 @ 21:23:
[...]

Dat is alleen bij belasting die bestaat uit domme weerstanden zoals een waterkoker. Een computervoeding regelt gewoon bij. Een waterkoker wordt wel gewoon trager als je een lagere spanning aanbied.
En dus ook bij domme weerstanden zoals een oven een waterkoker en een vaatwasser. Waar het hier om ging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
WouterG schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 22:15:

Edit: Denk toch niet dat dat hier het probleem kan zijn, maar je zou de spanning eens kunnen meten met alle verbruikers in geschakeld. Deze zou niet terug mogen vallen.
De spanning valt wel degelijk terug en dat is ook normaal. Normaal 2.5mm2 installatiedraad kent ook gewoon een spanningsval van 15 mV per Ampere per meter. Laten we hier zeggen 20 A en 10m (=20m retour) = 6V

En dan verwaarlozen we even de verliezen die nog hoger in het net zitten.

Meet je van fase naar aarde zul je een 3V dip zien.
Tonne schreef op zondag 13 januari 2019 @ 22:14:
[...]

En dus ook bij domme weerstanden zoals een oven een waterkoker en een vaatwasser. Waar het hier om ging
Alsnog telde het hier ruim boven de 16A op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
kabeltjekabel schreef op zondag 13 januari 2019 @ 22:34:
[...]

De spanning valt wel degelijk terug en dat is ook normaal.
Klopt, de verbruiksmeter gaf ca 226/227 V aan. Met een 10 meter verlengsnoer van een kabelhaspel (om op een andere groep te verifiëren) zakte de spanning zelfs naar 220 V.
Pagina: 1