Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• edeboeck
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 04-04 16:45

edeboeck

mie noow noooothing ...

Topicstarter
TLDR; Ga ik nu nog voor een nieuwe batterij in mijn Lumia 950 (als dat het probleem al oplost) of ga ik voor een nieuwe gsm... zo ja, welke?

Huidige situatie
Iets meer dan 2 weken geleden begon mijn Lumia 950 veel te crashen (10 à 15 keer per dag, op een gegeven moment was hij onbruikbaar). Een hard reset heeft het probleem niet opgelost (al leek dat de eerste uren wel het geval). Ik heb wel ondervonden dat hij veel minder vaak crasht als hij aan de stroom hangt (maar nog steeds crasht die wel een paar keer per dag). Daarom vraag ik me af of het probleem batterijgebonden is.
Met de aflopende support voor Windows Phone (waarbij Microsoft zelf zijn apps enkel nog voor iOS en Android uitbrengt), rijst de vraag of het nog wel zin heeft om een vervanging van de batterij uit te voeren: bij Bol.com vind ik een nieuwe batterij voor 37,90 euro incl verzendkosten. Bij ReplaceDirect kan het voor 21,11 euro incl verzendkosten, maar daar is de batterijcapaciteit maar 2900mAh (waar ik me wat zorgen over maak omdat de originele capaciteit 3000mAh is).
Edit: Bij MobileSupplies voor 27,95 euro (bedankt @Marly voor de tip van [Lumia 950 en 950 XL] Ervaringen en discussie )

Ik zoek een?
Als ik de batterij niet vervang, maar een nieuwe smartphone aanschaf, zijn dit mijn criteria:
  1. In eerste instantie is een telefoon voor mij een communicatietoestel: duidelijk bellen, sms'en, WhatsApp, Messenger... voor zover ik weet, voldoet elke (mainstream) smartphone hieraan
  2. Daarnaast is het voor mij zeer belangrijk om toegang te hebben tot enkele Microsoft-diensten: Personen, Agenda, OneDrive... als ik een contactpersoon aanpas op mijn telefoon, wil ik dat dat onmiddellijk gesynchroniseerd wordt met mijn Microsoft account zodat mijn pc en Surface ook aangepast worden... en vice versa. OneDrive is belangrijk voor mij voor documenten en muziek
  3. Een degelijke camera vind ik belangrijk: ben geen amateurfotograaf, maar wil geen korrelige, onscherp, over-/onderbelichte foto's in normale omstandigheden. Ik heb geen apart fototoestel, dus de gsm moet het doen. Selfies interesseren me niet zo, maar bij videochat en de sporadische selfie wil ik er niet uitzien als een trol (misschien verwacht ik dan wel wonderen van de camerasoftware :+ )
  4. Privacy is voor mij nogal belangrijk, al ben ik er niet extreem in... ik wil gewoon niet dat men bij Google (omdat ik ervan uitga dat ik bij Android terecht zal komen) een gruwelijk precies beeld van mij heeft... er zal wel een en ander via instellingen aan te passen zijn, maar ik heb geen idee in welke mate dat kan (ik heb tot nu toe, naast mijn Nokia 3210, enkel Windows Phones gehad, dus Android is voor mij nieuw)
  5. Ik heb niet echt de grootste handen, dus wil liefst niet breder gaan dan mijn 950... nu gebruik ik daarop een beschermhoes... ik houd het liefst onder de 77mm breedte... bij voorkeur inclusief beschermhoes. Een collega van me heeft een nieuwe Galaxy A7 en dat is toch wat maximaal formaat. Mijn vroegere Lumia 1320 bezorgt me af en toe nog nachtmerries (volgens mij heb je echt wel een wapenvergunning nodig voor dat toestel :Y) )
  6. Wat accuduur betreft, wil ik vlot de dag door kunnen (het is niet dat ik constant erop loop te tokkelen).
  7. Een 3,5mm jack is gewenst, maar geen dealbreaker
  8. Voor zover ik het zie, wens ik geen iPhone: vendor lock-in en de prijs schrikken me af.
Wat is je budget?
Liefst blijf ik onder de 250 euro. Voor een absolute killer wil ik desnoods tot rond de 500 euro gaan, maar dan moet ik echt wel duidelijke meerwaarde hebben t.o.v. een toestel voor de helft van de prijs. 700 euro en meer is absoluut niet bespreekbaar.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Zie bij "Ik zoek een"... als de app Office Lens bestaat, zou dat super zijn. Voor de rest op app-gebied: hell, ik kom van Windows Phone, beperkter kan het niet worden ;)

Wat heb je zelf al gevonden?
Op basis van een aantal artikels hier op Tweakers was ik tot deze vergelijking gekomen... op basis van reviews: Telefoons rond 300 euro - Twee stappen naar voren, een stapje terug heeft de Motorola Moto G6 Plus een lichte voorkeur.
Het grootste probleem is dat ik maar geen degelijke review vind over het gebruik van Microsoft-accounts op Android (misschien lukt dat allemaal best en is dat een evidentie, maar dat weet ik dus niet).

Welke vragen heb je hier nog over?
Welke argumenten zijn er pro/contra batterijvervanging (als dit mijn probleem al oplost)?
Welke aanraders/afraders zijn er voor mijn use case?

Zoals steeds weer: hartelijk dank al voor onderbouwde feedback!!! _/-\o_

edeboeck wijzigde deze reactie 12-01-2019 19:27 (2%)
Reden: Toevoeging batterij bij Mobile Supplies

Alle reacties

• Borromini
  • Registratie: januari 2003
  • Niet online

Borromini

mislukt misantroop

Ik heb maar één ervaring met 'after market' batterijen en dat is dat ze niet het niveau van die van de fabrikant halen. Dus ik zou die route niet bewandelen.

Got Leenucks? | Debian Buster x86_64 / Stretch ARM | LEDE: Empower your router (OpenWrt successor) | Blogje

• Marly
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 02:26
Ervaringen met de diverse batterijen voor de Lumia 950 vindt je in ruime mate in het topic over deze telefoon:
[Lumia 950 en 950 XL] Ervaringen en discussie

Wat de camera betreft: vergeet niet, dat de Lumia 950 toen hij uitkwam, geen telefoon van onder € 250 was, maar juist het topmodel. En ook bij alle andere merken zitten de beste camera's in de topmodellen.
Wat je onder € 250 aan camera kwaliteit krijgt, lijkt er in de verste verte nog niet eens op, of je moet voor een goede gebruikte telefoon gaan. Dat toch genoeg eigenaren van goedkopere telefoons tevreden zijn met de foto-kwaliteit, is natuurlijk fijn voor ze, maar dat ligt ook aan het vergelijkingsmateriaal, dat ze hebben, en die komen dan zeker niet van een 950 met zijn uitstekende camera.

• edeboeck

edeboeck

mie noow noooothing ...

Topicstarter
Borromini schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 18:23:
Ik heb maar één ervaring met 'after market' batterijen en dat is dat ze niet het niveau van die van de fabrikant halen. Dus ik zou die route niet bewandelen.
Marly schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 19:06:
Ervaringen met de diverse batterijen voor de Lumia 950 vindt je in ruime mate in het topic over deze telefoon:
[Lumia 950 en 950 XL] Ervaringen en discussie
Ok, thx @Borromini en @Marly, ik check eens in dat forum... het probleem is natuurlijk dat ik niet zeker ben of een nieuwe batterij mijn problemen wel oplost. Als het een oplossing zou zijn, kan ik natuurlijk waarschijnlijk wel nog een jaartje verder eer de stekker uit de 950 getrokken wordt.
Marly schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 19:06:
Wat de camera betreft: vergeet niet, dat de Lumia 950 toen hij uitkwam, geen telefoon van onder € 250 was, maar juist het topmodel. En ook bij alle andere merken zitten de beste camera's in de topmodellen.
Wat je onder € 250 aan camera kwaliteit krijgt, lijkt er in de verste verte nog niet eens op, of je moet voor een goede gebruikte telefoon gaan. Dat toch genoeg eigenaren van goedkopere telefoons tevreden zijn met de foto-kwaliteit, is natuurlijk fijn voor ze, maar dat ligt ook aan het vergelijkingsmateriaal, dat ze hebben, en die komen dan zeker niet van een 950 met zijn uitstekende camera.
Ik ben me inderdaad bewust van de goede camera bij introductie (als ik me goed herinner was er nog wat te doen rond de "trailer" voor de 950XL die al dan niet met de telefoon zelf gefilmd was)... ik ging er echter vanuit dat in de tussentijd de camera's (lenzen + software) van de goedkopere toestellen al op hetzelfde niveau zaten... niet dus. Bedankt al voor deze bedenking!

• Tervueren
  • Registratie: mei 2018
  • Laatst online: 19-04 22:49
Als je de A7 eigenlijk het max vind wat betreft afmetingen kijk dan eens naar de A8
Intern zelfde specs alleen de A8 heeft 32gb opslag ipv 64. (Kan wel een sd kaart in om uit te breiden) maar is wel ip68 maar is net wat compacter.
Camera van de 8 schijnt iets beter te zijn dan de 7
Of anders, als je updates niet belangrijk vind, de good old S7 😊

• Ludwig005
  • Registratie: juli 2017
  • Nu online
@Tervueren een good old s7 met custom rom ero graag.
xiaomi mi a2 met google canera app zou ik zeggen. alleen geen 3.5 mm
https://m.gsmarena.com/pi...Phone1=9140&idPhone2=7263

Ludwig005 wijzigde deze reactie 13-01-2019 08:40 (22%)

• hoi1234
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 06:06
Mijn Lumia 650 had ook kuren. Deze heb ik vervangen voor een OP6. Had ik echt veel eerder moeten doen. Snel een betaalverzoek sturen via ING app, draadloos betalen via NFC, Navigeren vanuit je agenda. Het maakt 't zoveel makkelijker.

W10M is dood. Accepter het. Voor 40 euro heb je nog steeds een telefoon met een ecosysteem dat op instorten staat.

Voor <250 vind je echt geen goede camera. Misschien is de Pocophone F1 iets. Maar geen idee hoe de foto's zijn. Overigens ga voor Nokia, Xiaomi of OP, ongeveer de enige met een betrouwbaar update-beleid. Als je voor een ander merk gaat, let op Android one of Enterprise reccomended. Overigens hoeft dat niet te betekenen dat je je Lumia niet meer kunt gebruiken. Naar wat ik begrepen heb, zit er een onovertroffen camera in.

hoi1234 wijzigde deze reactie 13-01-2019 09:09 (10%)

• Miki
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 10:20
hoi1234 schreef op zondag 13 januari 2019 @ 09:07:
Mijn Lumia 650 had ook kuren. Deze heb ik vervangen voor een OP6. Had ik echt veel eerder moeten doen. Snel een betaalverzoek sturen via ING app, draadloos betalen via NFC, Navigeren vanuit je agenda. Het maakt 't zoveel makkelijker.

W10M is dood. Accepter het. Voor 40 euro heb je nog steeds een telefoon met een ecosysteem dat op instorten staat.

Voor <250 vind je echt geen goede camera. Misschien is de Pocophone F1 iets. Maar geen idee hoe de foto's zijn. Overigens ga voor Nokia, Xiaomi of OP, ongeveer de enige met een betrouwbaar update-beleid. Als je voor een ander merk gaat, let op Android one of Enterprise reccomended. Overigens hoeft dat niet te betekenen dat je je Lumia niet meer kunt gebruiken. Naar wat ik begrepen heb, zit er een onovertroffen camera in.
Lijkt me het beste advies. Microsoft heeft haar aanbod aan apps voor Android zo opgebouwd dat je nagenoeg je telefoon helemaal ver-Microsoft. Ondrive, Outlook, Microsoft launcher, Edge, enz. enz. Je kunt dus je Android telefoon volledig koppelen aan je Windows pc.
Een Nokia 6 of 7 past prima in je budget dus ik zou het oude sentiment laten voor wat het is en ervaren hoe veel beter de wereld buitenom je prehistorische Windows mobile telefoon is :)

• hoi1234
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 06:06
Ik was toevallig net voor mijn vader aan het kijken de pricewatch: Nokia 6 (2018) 4GB ram, 64GB opslag Blauw kost nu bij bol.com 199 euro. Prima telefoon. Ik zou alleen niet te veel van de camara verwachten. Maar ja, daar heb je dan je lumia 950 voor.

• edeboeck

edeboeck

mie noow noooothing ...

Topicstarter
Tervueren schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 23:04:
Als je de A7 eigenlijk het max vind wat betreft afmetingen kijk dan eens naar de A8
Intern zelfde specs alleen de A8 heeft 32gb opslag ipv 64. (Kan wel een sd kaart in om uit te breiden) maar is wel ip68 maar is net wat compacter.
Camera van de 8 schijnt iets beter te zijn dan de 7
Of anders, als je updates niet belangrijk vind, de good old S7 😊
Ok, dank je @Tervueren, ik kijk de A8 eens na. Vind een up-to-date telefoon nogal belangrijk en om direct van mijn eerste Android met custom rom te starten en zo ook mijn garantie om zeep te helpen... liever niet.
Ludwig005 schreef op zondag 13 januari 2019 @ 08:32:
@Tervueren een good old s7 met custom rom ero graag.
xiaomi mi a2 met google canera app zou ik zeggen. alleen geen 3.5 mm
https://m.gsmarena.com/pi...Phone1=9140&idPhone2=7263
Bedankt @Ludwig005, ook deze kijk ik nog wat beter naar.
hoi1234 schreef op zondag 13 januari 2019 @ 09:07:
Voor de duidelijkheid, ik neem aan dat je een OnePlus 6 bedoelt?
hoi1234 schreef op zondag 13 januari 2019 @ 09:07:W10M is dood. Accepter het. Voor 40 euro heb je nog steeds een telefoon met een ecosysteem dat op instorten staat.
Ik heb geen moeite om die stelling te accepteren hoor: ik vind het spijtig, maar het is nu eenmaal zo.
hoi1234 schreef op zondag 13 januari 2019 @ 09:07:Voor <250 vind je echt geen goede camera. Misschien is de Pocophone F1 iets. Maar geen idee hoe de foto's zijn. Overigens ga voor Nokia, Xiaomi of OP, ongeveer de enige met een betrouwbaar update-beleid. Als je voor een ander merk gaat, let op Android one of Enterprise reccomended. Overigens hoeft dat niet te betekenen dat je je Lumia niet meer kunt gebruiken. Naar wat ik begrepen heb, zit er een onovertroffen camera in.
Er zit inderdaad een goede camera in de 950... alleen: als ik die wil kunnen gebruiken, heb ik nog steeds een nieuwe batterij nodig... en zit ik met twee toestellen.
Over Android One had ik minder goede dingen gelezen rond privacy (sorry, kan even niet zo snel meer vinden waar ik dat gelezen had)... en dan bedoel ik "minder goede dingen, zelfs voor Google"... op dat punt zouden smartphones met dat OS dan afvallen (tenzij ik het natuurlijk fout heb).
In de review van de Pocophone F1 hier op Tweakers had ik al gelezen van een beetje shutterlag (dat de frontcamera minder is, boeit me niet zo veel)... daarom dat ik wat voorbehoud had bij het toestel (het gemis van NFC is ook wat minder, maar geen dealbreaker).
Miki schreef op zondag 13 januari 2019 @ 09:24:
[...][n.v.d.r hoi1234 in "Lumia 950: batterij vervangen of welke nieuwe gsm?"]
Lijkt me het beste advies. Microsoft heeft haar aanbod aan apps voor Android zo opgebouwd dat je nagenoeg je telefoon helemaal ver-Microsoft. Ondrive, Outlook, Microsoft launcher, Edge, enz. enz. Je kunt dus je Android telefoon volledig koppelen aan je Windows pc.
Dat is al goed nieuws, want dat is de ervaring die ik zoek.
Miki schreef op zondag 13 januari 2019 @ 09:24:Een Nokia 6 of 7 past prima in je budget dus ik zou het oude sentiment laten voor wat het is en ervaren hoe veel beter de wereld buitenom je prehistorische Windows mobile telefoon is :)
Och, het is niet dat ik zoveel sentiment heb op dat gebied, probeer zoveel mogelijk pragmatisch te denken. Ik voeg ook deze telefoons toe aan mijn lijstje om beter te bestuderen.
hoi1234 schreef op zondag 13 januari 2019 @ 09:44:
Ik was toevallig net voor mijn vader aan het kijken de pricewatch: Nokia 6 (2018) 4GB ram, 64GB opslag Blauw kost nu bij bol.com 199 euro. Prima telefoon. Ik zou alleen niet te veel van de camara verwachten. Maar ja, daar heb je dan je lumia 950 voor.
Hierbij geldt de opmerking die ik eerder al gaf: dan heb ik nog steeds een nieuwe batterij voor de Lumia nodig en heb ik 2 verschillende toestellen. Ik kijk ook eens naar de Nokia 6.

Bedankt voor het meedenken allemaal!!! _/-\o_

• swhnld
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 19-04 21:39
Bij een Android telefoon gaat inderdaad wat informatie terug naar Google, maar hoeveel dat is kun je aardig beïnvloeden. Bij een Android One toestel blijft het daar grotendeels bij.
Ga je naar Samsung, Huawei, Xiaomi, Sony of een van de andere die eigen software lagen meeleveren, dan krijg je dat daar ook informatie naar terug gaat, al is daar ook wel wat bij te stellen als je er de tijd voor neemt.

Voor de foto's zou ik een Samsung Galaxy S9 kopen op dit moment (is een 100 Euro cash back actie op) waarmee je rond 500 Euro klaar bent en ook je USB-C spullen van je 950 kunt blijven gebruiken. Ook qua stabiliteit is het een goed toestel (ik ben voormalig 950xl gebruiker en nu gelukkig met een Samsung Note 8 ).

swhnld wijzigde deze reactie 13-01-2019 13:59 (0%)
Reden: typo

• PhatFish
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 13-04 09:22

PhatFish

and, uhm......Moo

Ik heb mijn 950 een jaar geleden doorgeschoven naar mijn moeder en meteen een nieuwe accu via AliExpress besteld. Kostte volgens mij €10 of €15 ongeveer en dat gaat nog steeds prima.

Ikzelf ben naar Android overgestapt en afgezien van het enorme geheugengebruik (al die apps moeten natuurlijk data verzamelen en naar tig servers voor big data opslag doorsluizen) mis ik Windows Phone niet. De Microsoft apps werken zowaar nog beter dan op Windows Phone Mobile of hoe het uiteindelijk heet.

Als je privacy belangrijk vind, er zijn volgens mij een paar Android-smaakjes die dit hebben, maar anders kun je beter alleen je noodzakelijke apps installeren en het daarbij houden. Android is gewoon een OS wat veelal ook als advertentieplatform wordt gebruikt.

En met je budget zou ik zeker een Chinaphone overwegen. Geen idee wat de Chinezen dan over je te weten komen, maar goed, je hebt veel meer en betere keuze uit toestellen en hooguit betaal je een keer BTW erbij als het even bij de douane komt te liggen.

...

Pagina: 1

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True