Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuw workstation

Pagina: 1
Acties:

• xos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:37
Mijn huidige workstation is bijna 6j oud en het wordt tijd om deze te vervangen. Het is een zakelijke aanschaf waarmee ik tenminste 3j en bij voorkeur 5j wil doen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Software ontwikkelwerk en alles wat daarbij komt kijken. Ik werk voor diverse opdrachtgevers en heb zelf ook software wat per licentie wordt verkocht. In de praktijk betekend dat het dat eigenlijk alle mainstream platformen zoals windows, Linux, *BSD, IOS en Android bijna wekelijks langskomen.

Mijn typische workflow bestaat uit 2 zaken, ontwikkelwerk waarbij ik voor een nieuw project een kale image in een VM start, daarop een script draai wat de noodzakelijke tools voor het soort project installeer en daarmee verder ga. En ten tweede simulaties. Ik ontwikkel blockchain stacks en grotere systemen voor handel en financiele transacties. Daarvoor draai ik regelmatig simulaties met meerdere nodes om netwerk/throughput/consensus/interoperability e.d. te testen.

Momenteel duurt een dergelijke simulatie ~45min en belast de machine dusdanig dat ontwikkelwerk een kwestie van geduld is, lees plannen eind dag/tijdens een call of lunch. Deze simulaties zijn met name cpu in het begin en later disk intensief. Tijdens een typische simulatie draaien er ongeveer 10 VM's parallel met diverse clients en versies van de software die eigenlijk alle toegewezen resources wel proberen te pakken.

Het host platform is (arch) Linux met KVM. Op de host zelf draai ik het noodzakelijk kwaad, email, administratie software e.d.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb geen harde budget cap, ik heb een systeem geconfigureerd wat als uitgangspunt genomen kan worden. Een suggestie voor een alternatief component sta ik open voor, ook als dat duurder is en gelet op de werkzaamheden te verantwoorden is. Maar common sense regeert, dus geen voorstellen voor cpu's van 10k.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Alleen keyboard/mouse.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een systeem met voldoende power zodat ik simulaties kan uitvoeren tijdens mijn programmeerwerkzaamheden zodat ik dat niet meer hoef te plannen en minder lang op resultaten hoef te wachten.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Eizo monitoren "kloppen gewoon" zonder dat te kunnen kwantificeren. En een Intel Xeon platform door goede ervaringen met mijn huidige workstation. Maar gelet op de huidige markt lijkt een op AMD gebaseerd platform beter te passen bij mijn wensen.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Stil en stabiel. Momenteel heb ik een Xeon met ECC geheugen en in 6j nooit problemen gehad noch een herinstall heb hoeven doen. Gelet op die ervaring heb ik een voorkeur voor ECC geheugen. Stil graag, werk vaak alleen in een stil kantoor waardoor omgevingsgeluiden snel opmerken. Maar ik accepteer dat tijdens een langdurige simulatie er wel wat warmte afgevoerd moet worden en dat dit gepaard gaat met wat herrie.

Ga je overklokken?
Nee, het basis systeem moet snel genoeg zijn.

Wat verwacht je van ons?[i]
Feedback op het volgende lijstje en een suggestie voor een voeding, case en eventueel alternatieve koeling om de machine stiller/beter te laten koelen.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen Threadripper 2950X Boxed€ 895,05€ 895,05
1MSI MEG X399 Creation€ 485,-€ 485,-
1MSI GeForce RTX 2070 Armor 8G€ 524,99€ 524,99
1Eizo Flexscan EV3285 Zwart€ 1.329,79€ 1.329,79
2Crucial CT16G4RFS4293€ 197,19€ 394,38
1Samsung 970 Evo 1TB€ 233,51€ 233,51
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 3.862,72

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
@xos dat moederbord doet alleen ECC UDIMM, dus unregistred. REG kan dus niet en ik zou zeker iets van de QLV pakken.
https://www.msi.com/Mothe...9-CREATION#support-mem-16
alleen daar staat ecc weer niet op vermeld als veldje...
Sowieso zou ik ecc icm threadripper even goed uitzoeken..

1300 euro voor een 4k 32" srgb scherm is op zich wel veel geld. Vast wel een qualiteitsscherm, maar bij LG heb je wel meer waar voor je geld.

Is die gpu nodig? :p

specs

• xos
Hmm, ik las ergens dat threadripper ECC compatibel was en dat de laatste generatie TR4 moederborden er ondersteuning voor hebben. Dat ga ik dan even beter uitzoeken, thx.

Die gpu, waarschijnlijk niet. Had advies gevraagd aan iemand met wie ik veel samenwerk en die kwam met deze kaart als voorstel. De voornaamste eis voor de gpu is dat het ding ondersteuning heeft voor 5k schermen als ik t.z.t. wil overstappen.

• maratropa
  • Niet online
@xos Waarschijnlijk dat die TR het wel kan en het mobo ook maar helaas is die QLV niet zo duidelijk daarin, bedoel ik.

Wat voor cpu en systeem zit je nu op trouwens?

specs

• xos
Mijn huidig systeem is precies dit: Feedback workstation :). Dus de stap zal flink zijn.

• maratropa
  • Niet online
xos schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 15:54:
Mijn huidig systeem is precies dit: Feedback workstation :). Dus de stap zal flink zijn.
hey daar ben ik :P

Zo te horen heb je door al die VM's sowieso wel en flinke multithreaded load en kun je met een dot cores extra toe..

Ik weet alleen niet of ik in jouw situatie zou gaan voor een threadripper en een semi pro mobo met een weinig geteste ecc oplossing.. Het is jammer dat AMD nog geen werk heeft gemaakt van tegenhangers van de xeon W reeks.. Ook zou ik wel willen weten hoe met jouw loads de boel presteert op threadripper.

Xeon met reg ecc is wel een tried & trusty oplossing iig..

Ik neem aan dat je met factuur wil kopen voor afschrijven en btw etc?

Je kunt ook een refurbished Z440 of iets vergelijkbaars configureren bijv.

Of ik zou zelf kijken of ik een 3641 of 2066 platform kan samenstellen en dan een refurb of 2dehands xeon er in. :) V&A aangeboden: Intel Xeon Platinum 8136 Tray - 28Cores @ 2.0 - 3.5Ghz

specs

• xos
Ha, toevallig. Door jouw opmerking zit ik nu met een E3-1230 ipv een 1240 :).

Die HP optie heb ik ook bekeken. Voor een nieuwe betaal je imho een te hoge opslag voor een stuk service. Naast de bestaande workstation heb ik nog een werklaptop die bij problemen als vangnet dienen. Een compleet refurbished systeem is onder de streep imho nog best prijzig tov een op threadripper systeem en ik wil dan iig de HD vervangen. Ik zal eens kijken naar een hybride oplossing.

Het gaat idd om een zakelijke aanschaf en wil om die reden ook een factuur hebben. Kopen bij een particulier heeft dus niet mijn voorkeur.

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 24-11 10:39
1300 euro voor een scherm lijkt me wat veel, kan je dan niet beter 2 (of 3?) 4K schermen kopen voor een multi monitor setup?
En die videokaart lijkt me dan ook wat veel, als het alleen om CPU/RAM performance gaat.
Verder, met 10 VM's die draaien, is 64 GB geheugen dan niet meteen handig?

• maratropa
  • Niet online
Begrijp het, extra snelle service ben ik ook geen fan van als je een backupsysteem hebt staan.

Refurb kun je wel gewoon zakelijk opgeven iig, en de pro workstations van hp/dell/lenovo zijn wel stabiele dingen...Alleen opletten met wat je er in prikt.

Het voordeel van zo'n 2dehands xeon is dat je er 1 kunt kopen die je nooit van z'n leven nieuw zou kopen. Dan kun je ze niet afschrijven maar de winst zit hem in het veel lagere aanschafbedrag. (voor een bepaalde snelheid)

specs

• xos
@FoxLenny een multi-monitor setup is niet mijn ding, geef de voorkeur aan 1 goede monitor icm een tiling window manager. Het merendeel van die VM's zijn headless linux instanties die alleen de software draaien. Die pinnen ~2.5GB mem. Momenteel heb ik ook 32GB en dat lijkt afdoende. Eventueel zet ik er nog wat bij.

@maratropa Het aanbod gebruikte xeon's die enigzinsvergelijkbaar zijn met een threadripper is erg beperkt. De door jouw gelinkte advertentie is een beetje vreemd. De resultaten op google zijn ook niet erg hoopvol, het lijkt te gaan op een nooit officieel uitgebrachte cpu en zoals in de advertentie staat is er een speciale patch nodig voor een AMI bios. Dit is een beetje te vaag en onzeker.

Een optie zouden 2 stuks van dit kunnen zijn: V&A aangeboden: Intel Xeon E5-2678 V3 Tray (12c. 2.5GHz s.2011-3). Zet ik wel een stap terug in geheugen snelheid.

Er zijn wel moederborden die officieel ECC ondersteunen voor x399. Zoiets als dit: https://www.asrock.com/mb/AMD/X399%20Taichi/index.nl.asp. Moet ik volgens mij wel naar DDR4-2666 toe om geschikte modules te vinden.

• maratropa
  • Niet online
@xos stapje terug in ram snelheid lijkt me niet zo'n issue, al weet ik niet of bepaalde belasting van jou daar erg gevoelig voor is. Maar als je een stabiele TR ECC set kan neerzetten is dat wel veel value idd..
https://forum-en.msi.com/index.php?topic=310215.0
Ik zou zelf sowieso meer neigen naar het asrock bordje denk ik, scheelt sowieso 100 euro. Of heeft de msi bepaalde features die je wilt?

Xeon linkje was maar voorbeeldje, het lijkt me een OEM xeon met een lagere allcore snelheid en wattage.. (niet zo heel interresant nu ik de specs zie) Vaak werken die wel op non OEM borden zoals asus. Ik heb zelf een dual xeon pc zakelijk gekocht met 2 2dehands OEM xeon's er in die nieuw richting de 10k gingen.. Maar dat was nog voor Threadripper er was ;) Punt van veel xeon's is dat ze ook vaak niet zo hoog turbo'en..

specs

Pagina: 1