Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Keuze...nieuwe CV ketel, Hybride CV of WP met tapwaterboiler

Pagina: 1
Acties:

• snoekds20
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 19:48
Beste,

Mijn huidige CV ketel is een HR combi Daalderop 32/80+ CW6 uit 2001 en doet het op dit moment nog prima. Echter er komt een moment dat er een keuze gemaakt moet worden tussen een nieuwe CV ketel, een hybride CV of een WP en dan volledig van het gas af. Stel dat morgen de CV het begeeft en de keuze is tussen repareren of tussen een ander verwarmingstoestel met een voorziening voor het warme tapwater…. wat is wijsheid. Ik lees elke dag wel op het tweakers forum in duurzame energie de verschillende topics maar ik kom er als gewoon burgerman er niet echt uit of mijn woning wel geschikt is en welke keus voor mij verstandig zou zijn.
Mijn woning (vrijstaand) is gebouwd in 1967 en in 2001 is er grofweg 30% ruimte aangebouwd compleet met een nieuw dak er op. Dit betekent dat de oudbouw radiatoren heeft en de nieuwbouw uit 2001 vloerverwarming. Begane grond is ca. 70 m2 waarvan 32m2 vloerverwarming (keuken,berging,wc) en de overige 38m2 (huiskamer,hal,wc) wordt middels radiatoren verwarmd. De 1e verdieping dezelfde oppervlakte echter allemaal radiatoren maar bijna altijd uit, alleen vanaf -5 aan. De woonzolder weer dezelfde oppervlakte maar ook nooit de radiatoren aan. Het dak uit 2001 is geïsoleerd met afgewerkte unipur platen, Rc 2.5 volgens mij. De cv ketel hangt op zolder welke een houten balklaag 20x7 cm heeft. Gehele huis is voorzien van dubbelglas, geen HR++ glas. De radiatoren van het hele huis zijn uit 2001 en allen voorzien van thermosstaat knoppen.
In 2012 zijn er 22 st. zonnepanelen 5500wp geïnstalleerd en is bij de oudbouw de spouw nageisoleerd met grijze EPS parels.
Maar nu de vraag, is mijn huis geschikt voor een Ecodan achtig systeem, of zou een Daikin hybride meer van toepassing zijn. Het gasverbruik momenteel is ca. 1700m3 p.j. De investering is of ca. 2,5K voor een nieuwe modernere CV of ca. 4.5K voor hybride of ca. 10K WP (Pana, Mitsu, Tosh.) etc.met tapwaterboiler geïnstalleerd en wel. (er moet dan voor compleet gasloos ook een nieuwe kookplaat in maar er liggen reeds 2 aparte groepen)
Zit ik met deze bedragen wel in de goede richting??
Welk type , vermogen van WP zou voldoende zijn? Buitendeel ruimte aan gevel is geen probleem.
Hoe groot moet de boiler zijn en kan de vloer op zolder dit wel aan?

Vragen genoeg, en zie graag jullie reacties zodat ik me beter kan verdiepen in deze fase van oriëntatie.

5500Wp Kostal Piko 5.5 - Toshiba LL Wp

• beerbelly
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 11:16
Ik zit met hetzelfde maar ik zit ook te denken aan een pelletketel.
Er wordt meer gesproken over een warmtepomp of hybride oplossingen maar wat is er verkeerd aan een pelletketel. Zit ook subsidie op, verbruikt veel minder stroom dan een WP en is tegenwoordig ook nog makkelijk in gebruik. Oke je hebt wel meer ruimte nodig voor opslag pellets.

• Yucon
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 20:44

Yucon

*broem*

beerbelly schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 09:37:
Ik zit met hetzelfde maar ik zit ook te denken aan een pelletketel.
Er wordt meer gesproken over een warmtepomp of hybride oplossingen maar wat is er verkeerd aan een pelletketel. Zit ook subsidie op, verbruikt veel minder stroom dan een WP en is tegenwoordig ook nog makkelijk in gebruik. Oke je hebt wel meer ruimte nodig voor opslag pellets.
Direct antwoord op je vraag zonder een waardeoordeel: pellets leveren meer fijnstof op, en het oorspronkelijke verhaal van CO2 neutraal want afvalhout gaat tegenwoordig ook niet meer helemaal op door de grote vraag.

Dat 'minder stroom' is trouwens wel een matige vergelijking. Je moet natuurlijk wel ook de kosten van pellets meetellen als je die twee naast elkaar zet.

• Jim423
  • Registratie: september 2007
  • Nu online
Of de vloer dit aankan is vanaf een forum natuurlijk geen antwoord op te krijgen.
Het beste kun je je cv aanvoertemperatuur op 45gr zetten, stel je krijgt volgend weekend het niet meer warm weet je dat je niet zomaar af kan met een WP.

AMD Ryzen 1800X 16GB DDR4 HyperX ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp

• Fly-guy
  • Registratie: juni 2000
  • Niet online
Yucon schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 09:48:
[...]

Direct antwoord op je vraag zonder een waardeoordeel: pellets leveren meer fijnstof op, en het oorspronkelijke verhaal van CO2 neutraal want afvalhout gaat tegenwoordig ook niet meer helemaal op door de grote vraag.
Indirect geldt dat ook voor een WP zolang we onze centrales gewoon grijs laten. In de toekomst misschien niet meer, maar dan zijn zowel zijn pelletketel als WP alweer toe aan vervanging.

• snoekds20
CV op 60gr. lager kan niet bij mij. Oud beestje...

• ZuinigeRijder
  • Registratie: oktober 2009
  • Niet online

ZuinigeRijder

inactief, stuur PB voor vragen

Kies een lucht/water warmtepomp en een aparte warmtepompboiler. Op beide zit subsidie, afhankelijk van de keuze.

Bijvoorbeeld:Dan ben je voor iets meer dan 2000 euro klaar, zonder installatie.

@koevlaas2 heeft een simpele formule om de grootte van de warmtepomp te bepalen. Deze formule lijkt aardig accuraat en geldt voor alleen verwarming ( continu stoken 24/7 stoken ) en dus niet voor SWW verbruik.

De formule is:
Aantal m3 gasverbruik per jaar x 8 KW warmte uit een m3 gas. Dit deel je door 1650 > Afronden naar boven.

ZuinigeRijder wijzigde deze reactie 12-01-2019 15:21 (16%)

• frisianstar
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 19:45
1) nieuwe cv ketel
2) HR+++ (UG = 0.7 - 0.5) glas overal
3) Warmtepomp boiler (nu nog met veel subsidie!, eenvoudig te instaleren)
4) kruip ruimte isoleren (onder woonkamer zeker)

De vloerverwarming die in jou huis ligt is onvoldoende om in een koude periode het huis warm te krijgen (buizen liggen te wijd uitelkaar), daarbij komt nog dat je maar 32m2 VV hebt liggen.
Een nieuwe cv ketel dus, in de toekomst met betere warmtepompen, de overstap maken.
Jou huidige zonnepanelen is ideaal voor de WP- boiler en het overige E- verbruik, met WP voor verwarmen moet er veel zonnepanelen bijkomen afhankelijk wat de nieuwe saldering regeling wordt, misschien maar 5 ct / kwh

• koevlaas2
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 12:50
Jim423 schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 09:51:
Of de vloer dit aankan is vanaf een forum natuurlijk geen antwoord op te krijgen.
Het beste kun je je cv aanvoertemperatuur op 45gr zetten, stel je krijgt volgend weekend het niet meer warm weet je dat je niet zomaar af kan met een WP.
Wat niet wil zeggen dat het helemaal niet kan.

7580 Wp, Ecodan 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M (3x)

• snoekds20
aan @zuinigerijder en @frisianstar allebei antwoorden om over na te denken.

kan het wel met de bestaande radiatoren?
warmtepompboiler ok, maar nieuwe cv ketel..... als ik toch bezig ben dan liever van het gas af.
HR+++ glas.. zie ik niet echt zitten qua investering wellicht wel op lange termijn.
kruipruimte isoleren onder woonkamer, kan niet geen kruipruimte of heel weinig misschien maar in ieder geval geen luik o.i.d. ik denk 20 cm ruimte tussen vloer en bodem. De nieuwbouw is direct op zand.
ik zie geen beren op de weg maar probeer de beste oplossing te bedenken voor de toekomst.

• snoekds20
koevlaas2 schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 15:50:
[...]

Wat niet wil zeggen dat het helemaal niet kan.
hoe bedoel je..

• koevlaas2
Nou, dat je 40c max. in je afgiftesysteem stopt, het niet warm krijgt bij < 0c en dan denkt dat het allemaal never nooit niet kan, ik heb zo weleens een potentiële klant verloren.

• snoekds20
hmm weer stof tot nadenken,
wp en boiler, dus compleet van gas af, 10 Kw vermogen?
huis wel warm, ook bij -10?
en dat alles onder 10 K geïnstalleerd en wel..... zit ik juist ?

• koevlaas2
snoekds20 schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 21:54:
hmm weer stof tot nadenken,
wp en boiler, dus compleet van gas af, 10 Kw vermogen?
huis wel warm, ook bij -10?
en dat alles onder 10 K geïnstalleerd en wel..... zit ik juist ?
DIY no problem, laten aanleggen zou wellicht ook net lukken.

• Jim423
  • Nu online
snoekds20 schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 13:33:
CV op 60gr. lager kan niet bij mij. Oud beestje...
Ik zie het. Misschien is het een optie om je aanvoer CV-watertemp te loggen (24 uurs), als je er niet zoveel kaas van gegeten hebt kun je dit bijv doen met een Voltcraft logger van conrad met usb. Je kan dan zien bij vorst hoelang er 60 graden in je systeem wordt gepompt per 24 uur. Stel dit is 5 uurtjes dan kun je een redelijke schatting maken hoeveel uur je per dag op 40 graden moet draaien om het warm te houden. Andere optie is alle radiatoren opmeten + type noteren en warmteafgifteberekening maken. Maar in het ergste geval moeten er 1 of 2 radiatoren vervangen worden voor LTV types ook niet zo'n enorme ramp natuurlijk.

Jim423 wijzigde deze reactie 12-01-2019 22:18 (8%)

• snoekds20
Een warmteafgifteberekening maken is sowieso geen slecht idee voordat ik een keuze maak voor een WP.
Waarom denk ik alleen nog maar aan een WP ofwel gasloos ipv een andere cv ketel????

• Jim423
  • Nu online
Een WP biedt meer comfort, mits het afgiftesysteem in orde is en hij op WAR draait. De temperatuur is dan constant in huis. Ook is het iets efficiënter en dus goedkoper zeker als je niet op gas kookt en de aansluiting de deur uit kan.

• snoekds20
allen dank, ga me nog verdiepen in het afgifte systeem en met name de radiatoren in de kamer. Wellicht jaga,s....

snoekds20 wijzigde deze reactie 13-01-2019 18:47 (9%)

• snoekds20
frisianstar schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 15:31:
met WP voor verwarmen moet er veel zonnepanelen bijkomen afhankelijk wat de nieuwe saldering regeling wordt, misschien maar 5 ct / kwh
Idd ook afwachten wat saldering regeling gaat worden

Pagina: 1

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True