Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• koffieben
  • Registratie: mei 2018
  • Laatst online: 21:34
Ik ben momenteel aan het rondkijken naar een andere baan, en vind het lastig om dit naast mijn werk te doen. Recruiters willen om de een of andere reden altijd bellen (natuurlijk onder werktijd), maar ik heb op mijn werk helemaal geen plek om een gesprek te houden zonder dat iemand meeluistert. Het komt dus meestal neer op via de mail een telefonische afspraak plannen. Ik word dan vaak uitgenodigd voor een kennismakingsgesprek, waarbij er weer 0 begrip voor is als ik niet binnen een week een keer om 13:00 op het bedrijf aanwezig kan zijn. Alles bij elkaar ben ik dus al één a twee vrije dagen kwijt, en dan heb ik alleen nog maar een kennismakingsgesprek gehad.

Ik ben ook een keer twee keer bij een bedrijf langs geweest, een intensieve assessment gedaan, om vervolgens een aanbod te krijgen dat ruim 30% onder mijn salaris lag. Het voelt af en toe allemaal een beetje als een onderneming die een hoop tijd kost maar weinig oplevert.

Voor mijn gevoel moet dit effectiever kunnen. Hoe pakken anderen dit aan?

koffieben wijzigde deze reactie 11-01-2019 13:13 (26%)

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 09-03 10:18

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

1. Eerst met recruiter arbeidsvoorwaarden duidelijk krijgen.
2. Duidelijk grenzen stellen of & hoe snel je kan langskomen ergens.
3. Niet op elke recruiter reageren?

Add and message me on XBL for FM7 or DIV2: OctagonQontrol

• Ghostrider
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 22:27

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Dit is een beetje standaard met recruiters helaas. Probeer enkel met de goede in gesprek te gaan en enkel wanneer ze een gepaste vacature hebben.

Asus Zenbook i7 256gb

• Ryur
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 22:29
Ik heb de laatste tijd veel (interne) recruiters op mijn dak.
En meestal is het "kopje koffie" drinken, aan het eind van de dag.

Dan snipper ik een halfuurtje/uurtje van het werk, en dan ga ik daar eind van de middag nog even koffie drinken.
Sowieso altijd wel leuk kennis maken. Tot nu toe niks anders gevonden trouwens :)

Merk wel dat als het ECHTE externe recruiters zijn dat het lastiger is.

Ryur wijzigde deze reactie 11-01-2019 13:30 (10%)

• RocketKoen
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 22:00
Recruiters krijgen vaak een klein bedrag voor iedere sollicitant die ze aanbrengen en een groot bedrag voor iedere sollicitant die in (vaste) dienst komt.

Er zijn een hoop recruiters die hun geld verdienen met heel veel kleine bedragen. Die sturen je dus naar iedere sollicitatie waar ze je heen kunnen krijgen. Ook al ben je totaal ongeschikt of is het helemaal niet wat je zoekt.
Je kan beter een recruiter hebben die zijn geld verdient door mensen in vaste dienst te krijgen. Die proberen juist om je tijd niet te verspillen met nutteloze sollicitaties.

TheS4ndm4n#1919

• Piet_Piraat7
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 19:45
koffieben schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 13:10:
waarbij er weer 0 begrip voor is als ik niet binnen een week een keer om 13:00 op het bedrijf aanwezig kan zijn. Alles bij elkaar ben ik dus al één a twee vrije dagen kwijt
Ik vind dit wel raar eerlijk gezegd, zo ervaar ik het niet. Ik zeg gewoon wanneer ik klaar ben met werken en kan desnoods een keer een half uur eerder weg om aan het einde van de werkdag ergens koffie te komen drinken of te bellen. Zou het zonde vinden om voor zoiets kleins een vakantiedag op te nemen :\ als het per se midden op de dag moet omdat hún dat beter uit komt dan zoeken ze maar verder.

Piet_Piraat7 wijzigde deze reactie 11-01-2019 13:37 (7%)

• Pizza_Boom
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 22-03 15:11
Wat ik inmiddels wel geleerd heb, is vooraf te vragen naar de salarisrange en voorwaarden. Na een paar keer dat je een aanbod krijgt dat niet in lijn ligt met wat je wil, ga ik daar mijn kostbare tijd niet meer aan verdoen.

Verder is/was het bij mij begin van de dag of einde van de dag/'s avonds of, als dat toevallig zo uit komt, op een vrije dag. Heb eigenlijk nog nooit problemen gehad met de avond of vroeg in de ochtend een afspraak. 1 voordeel bij mij: ik zit in een bedrijf met vaste sluitingen. Ik houd in de basis niet veel dagen over. Blijkt vooralsnog een prima reden te zijn niet zomaar vrij te kunnen nemen. Ik heb bijvoorbeeld ook al eens ergens om 7 uur in de ochtend gezeten.

• TheBrut3
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 19:24
Je kan ook gewoon zelf vacatures zoeken en er op schrijven. Al dat recruiter gedoe.

• Arrne
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 23:25
Zijn het recruiters van bedrijven zelf, of externe tussenpersonen?

Sowieso kun je in de huidige arbeidsmarkt best kieskeurig zijn (al is dat uiteraard afhankelijk van functie en sector), dus ik zou in eerste instantie zelf op zoek gaan naar de bedrijven waarmee je in gesprek wil. Tijd gaat het je sowieso kosten, maar je kunt het beperken tot de gevallen waar je echt potentie in ziet. Met name externe recruiters willen nog wel eens met hagel schieten.

Als iemand geen begrip kan opbrengen dat jij niet altijd op kunt komen draven, lekker verder zoeken. Al moet je zelf ook wel een beetje flexibel zijn, als er elke keer 2-3 weken tussen afspraken zit duurt een procedure al snel maanden. En dan heb je het risico dat je gepasseerd wordt ten faveure van een andere kandidaat.

Wat betreft de vraag hoe anderen dit aanpakken: Ik begin zelf binnenkort aan een nieuwe baan, en dat heeft me een paar halve dagen gekost. Maar dat was wel een bedrijf dat ik zelf benaderd had en waar ik graag wilde werken. En er moet toch altijd wel een ruimte te vinden zijn waar je even een privételefoontje kunt plegen?

• BazzH
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 22:52

BazzH

Kei-goed...

Ik doe dat altijd op de dag dat ik thuis werk. Als het heel interessant is kan het vaak ook nog wel eind van de middag. Ik ben altijd erg vroeg klaar met werken, want ik begin heel vroeg.

Verder is het graag of niet. Als het allemaal moeilijk moeilijk is, dan willen ze niet graag genoeg.

Think smart........ Act stupid........

• Spectaculous
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 22:30
Recruiters willen om de een of andere reden altijd bellen (natuurlijk onder werktijd), maar ik heb op mijn werk helemaal geen plek om een gesprek te houden zonder dat iemand meeluistert.
"Goedemiddag met X, is het goed dat ik met 10 minuten even terug bel?"
>> Ga een ommetje maken en bel hem even buiten

Dat gezegd te hebben, dat type recruiters zijn verschrikkelijk. Meestal heb je het over een paar rotte appels, maar in recruiter wereld heb ik soms het gevoel dat het moeilijk zoeken is naar die ene goede appel tussen al die rotte appels.

Ga een keer avonds thuis lekker op de bank rondkijken op het web naar bedrijven die vacatures plaatsen en mail deze allemaal je interesse en CV. De reacties die terugkomen kan je op antwoorden dat je graag aan het einde van de werkdag even langs komt.

• koffieben
TheBrut3 schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 13:43:
Je kan ook gewoon zelf vacatures zoeken en er op schrijven. Al dat recruiter gedoe.
Dat doe ik inderdaad ook. Alleen zijn sommige vacatures uitbesteed aan recruitment bedrijven. En bovendien heb je dan nog steeds het gedoe van kennismaking + tweede gesprek + eventueel een assesment inplannen.
Piet_Piraat7 schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 13:36:
[...]

Ik vind dit wel raar eerlijk gezegd, zo ervaar ik het niet. Ik zeg gewoon wanneer ik klaar ben met werken en kan desnoods een keer een half uur eerder weg om aan het einde van de werkdag ergens koffie te komen drinken of te bellen. Zou het zonde vinden om voor zoiets kleins een vakantiedag op te nemen :\ als het per se midden op de dag moet omdat hún dat beter uit komt dan zoeken ze maar verder.
Ik ben meestal pas om 5 a half 6 klaar met werken, en om dan nog bij een bedrijf langs te gaan, een gesprek te houden, naar huis te reizen, dat past voor mij vaak niet allemaal (en dan ga ik er nog aan voorbij dat ik meestal 3 a 4 avonden in de week al wat te doen heb). Nou zal het ook schelen dat de meeste bedrijven waar ik langsga niet naast de deur zijn, en ik geen auto heb. Meestal komt het erop neer dat ik een (halve) vrije dag opneem.
Arrne schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 13:49:
Zijn het recruiters van bedrijven zelf, of externe tussenpersonen?

Sowieso kun je in de huidige arbeidsmarkt best kieskeurig zijn (al is dat uiteraard afhankelijk van functie en sector), dus ik zou in eerste instantie zelf op zoek gaan naar de bedrijven waarmee je in gesprek wil. Tijd gaat het je sowieso kosten, maar je kunt het beperken tot de gevallen waar je echt potentie in ziet. Met name externe recruiters willen nog wel eens met hagel schieten.

Als iemand geen begrip kan opbrengen dat jij niet altijd op kunt komen draven, lekker verder zoeken. Al moet je zelf ook wel een beetje flexibel zijn, als er elke keer 2-3 weken tussen afspraken zit duurt een procedure al snel maanden. En dan heb je het risico dat je gepasseerd wordt ten faveure van een andere kandidaat.

Wat betreft de vraag hoe anderen dit aanpakken: Ik begin zelf binnenkort aan nieuwe baan, en dat heeft me een paar halve dagen gekost. Maar dat was wel een bedrijf dat ik zelf benaderd had en waar ik graag wilde werken. En er moet toch altijd wel een ruimte te vinden zijn waar je even een privételefoontje kunt plegen?
Ik heb nu voor de bedrijven waar ik echt geïntereseerd in ben inderdaad een halve vrije dag opgenomen. Voor andere bedrijven probeer ik het te plaatsen naar momenten waarop ik toch al vrij was.

Ik heb nu de strategie aangenomen om zoveel mogelijk telefonische gesprekken op één vrije dag te doen, en dan een beetje te selecteren.

• Lethalis
  • Registratie: april 2002
  • Niet online
Ik heb vroeger 's avonds gesolliciteerd na mijn werk. Was meestal geen probleem.

Heb ook weleens met een directeur een kennismakingsgesprek in zijn huis gevoerd :+

Legde het wel van tevoren uit natuurlijk.

Enige nadeel ervan is dat je de kans vergroot om ergens te werken waar ze het niet zo nauw nemen met de werktijden.

Ik ben ook weleens op Valentijnsdag om 8 uur 's avonds naar binnen gewandeld bij een softwarebedrijf en dat iedereen er nog zat en druk aan het werk was. Toen toch maar besloten dat het mij een beetje te gek werd.

Toen ik bij mijn huidige werkgever 's avonds aan kwam, zat alleen de directeur en 1 programmeur er om met mij te praten, de rest was weg. Daar had ik een beter gevoel bij ;)

Bij mijn vorige werkgever sloot ik aan op de vrijdagmiddag borrel en kreeg ik na het gesprek een biertje aangeboden.

Ach ja. Het hoeft van mij ook niet zo formeel allemaal. Ik kwam ook altijd in T-shirt en spijkerbroek aanzetten.

Misschien is het verschil dat ik bedrijven direct benaderde en er dus geen recruiter tussen zat.

The secret to creativity is knowing how to hide your sources ~ Walking on water and developing software to specification are easy.. as long as both are frozen.

• unezra
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 19:06

unezra

Allround ICTer, OSS adept.

Het type recruiter dat jij beschrijft zou ik links laten liggen. Als ze er geen begrip voor hebben dat jij niet willekeurig overdag kunt afspreken en niet altijd vrij kunt spreken, is het niet de club waarvan je wil dat ze jouw belangen behartigen.

Het levert wel mooie verhalen op voor Recruiters & HR - Ervaringen, belevingen, verhalen. maar verder zou ik d'r geen aandacht aan besteden.

Verder inderdaad tevoren helderheid krijgen over de bandbreedte waarin je salaris zich gaat bevinden en duidelijk maken dat je niet onder je huidige salaris uit wil komen. (Of gewoon zeggen dat je minimaal X wilt verdienen en als ze dat niet gaan bieden, verder spreken geen zin heeft.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• Highfive95
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 23:21
koffieben schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 13:55:

Ik ben meestal pas om 5 a half 6 klaar met werken, en om dan nog bij een bedrijf langs te gaan, een gesprek te houden, naar huis te reizen, dat past voor mij vaak niet allemaal (en dan ga ik er nog aan voorbij dat ik meestal 3 a 4 avonden in de week al wat te doen heb). Nou zal het ook schelen dat de meeste bedrijven waar ik langsga niet naast de deur zijn, en ik geen auto heb. Meestal komt het erop neer dat ik een (halve) vrije dag opneem.
Dus eigenlijk zeg je dat je prioriteiten anders liggen, toch? Anders kun je wel iets vrij maken in de avond. Kwestie van prioriteiten stellen. Als ik een leuke baan aangeboden krijg zou ik wel een avondje sporten of hobby verzetten.

Persoonlijk vind ik het zonde om hele/halve dagen hiervoor vrij te nemen. Er is altijd wel iets te regelen aan het einde van de middag zoals diverse mensen hebben aangedragen.

Ik zou wel even van tevoren even de voorwaarden proberen helder te krijgen. Scheelt je veel gesprekjes met alleen maar koffie ;)

• defiant
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 03:01

defiant

Moderator General Chat
Een van de mechanismes die recruiters maar ook sommige HR afdelingen gebruiken is het creëren van het gevoel dat je moet investeren in een sollicitatie en zo te bankieren dat mensen een sunk cost fallacy ontwikkelen. D.w.z. je hebt al zoveel geïnvesteerd in de baan, ook al is het eigenlijk geen match, dat je hem toch in overweging neemt. Assessments bij sollicitaties vallen daar ook onder, stel je voor je hebt moeite gedaan om zo'n assessment te halen, dan loop je daar niet zo snel bij weg, ook al is een baan zonder assessment misschien uitdagender en beter betaald.

Zoals ook al eerder gezegd, is het dus belangrijk om van te voren te weten wat je precies zoekt en daar op te selecteren. Hoe minder specifiek je zoekt, hoe meer je de kans loopt alle kanten uitgestuurd te worden door recruiters, als je daar mee in zee gaat.

Climate dashboard

• Bartjoo71
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 14-03 15:10
Een baan zoeken kost veel tijd, via recruiters of via advertenties.
Je wordt overdag gebeld, ja dan moet je rennen naar de liften/trappenhuis/wc lopen om ongestoord te kunnen praten.

Als je wordt uitgenodigd voor een gesprek is dat inderdaad vaak om 13:00, dan moet je voor dat gesprek verlof opnemen of 'thuis werken' of je bent ziek. eventueel schuiven met je roostervrije dag. Ja er zit niets anders op.
Hopelijk heb je snel een nieuwe baan.

• Arrne
[...]

Tja, je zult ergens een keer tijd moeten maken natuurlijk, kwestie van prioriteiten. Dit klinkt namelijk ook niet bijzonder flexibel van jouw kant. Eind van de dag kun je niet want laat klaar met werken, 's avonds heb je ook al wat te doen, vrij nemen wil je eigenlijk ook niet. 's Ochtends vroeg een optie?
[...]

Ik heb nu voor de bedrijven waar ik echt geïntereseerd in ben inderdaad een halve vrije dag opgenomen. Voor andere bedrijven probeer ik het te plaatsen naar momenten waarop ik toch al vrij was.

Ik heb nu de strategie aangenomen om zoveel mogelijk telefonische gesprekken op één vrije dag te doen, en dan een beetje te selecteren.
Maar met hoeveel verschillende bedrijven heb je nu contact dan? Want het begint nu een beetje te klinken alsof je tientallen sollicitaties hebt lopen. En het is logisch dat meer sollicitaties meer tijd kosten. Ik denk dat je toch selectiever zult moeten zijn.

• pven
  • Registratie: oktober 1999
  • Niet online
MAX3400 schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 13:13:
1. Eerst met recruiter arbeidsvoorwaarden duidelijk krijgen.
Precies. Ik heb tegenwoordig een lijstje met standaardvragen voor mogelijke interessante berichten via LinkedIn. 80% van de recruiters haakt af, en de rest heeft wel min-of-meer serieus interesse.
2. Duidelijk grenzen stellen of & hoe snel je kan langskomen ergens.
Juist. Als ze jou zo graag willen, dan moeten ze zich maar aanpassen. Take it, or leave it.
3. Niet op elke recruiter reageren?
Open deur, maar goede tip

Kortom: eens met @MAX3400 :)
Ik ben ook een keer twee keer bij een bedrijf langs geweest, een intensieve assessment gedaan, om vervolgens een aanbod te krijgen dat ruim 30% onder mijn salaris lag. Het voelt af en toe allemaal een beetje als een onderneming die een hoop tijd kost maar weinig oplevert.
Zoiets heb ik ook wel eens gehad ... 'Ja hoor, we doen een goede aanbieding'. Nou is geld niet alles, maar wel fijn. ;) Die ervaring heeft mij geleerd om vooraf duidelijk te krijgen wat het salaris ongeveer gaat worden.

pven wijzigde deze reactie 11-01-2019 14:13 (31%)

Telegram || Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || DM mij

• Pizza_Boom
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 22-03 15:11
Dat doe ik inderdaad ook. Alleen zijn sommige vacatures uitbesteed aan recruitment bedrijven. En bovendien heb je dan nog steeds het gedoe van kennismaking + tweede gesprek + eventueel een assesment inplannen.
Al die debiele assessments... Jij had toch een dubbele master? Is dat niet genoeg? 8)7 8)7 Ik wil best wat laten zien en een paar vragen beantwoorden, maar een halve dag allerlei vage opdrachtjes doen... Grapjassen.
En vanuit je werk direct door? Ik was ook om 5 uur klaar en zo pakte ik het aan. Of even eerder beginnen en om 4 uur a half 5 weg. "Ik moet even wat eerder weg", niemand die er vragen bij stelde.

• Sniffels
  • Registratie: augustus 2015
  • Laatst online: 22-03 09:33
Als ik zo je laatste jaar bekijk qua forum-reacties zit je hier al een behoorlijke tijd mee.. tijd om wat meer actie in te plannen dit jaar als ik zo vrij mag zijn.

• koffieben
Wat ik nu heb gedaan, is alle telefonische afspraken op één dag doen (vandaag). Dat werkt best goed. Het verschil tussen de gesprekken wordt duidelijk, en ik kan wat beter een selectie maken tussen de verschillende vacatures.
Spectaculous schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 13:55:
[...]

"Goedemiddag met X, is het goed dat ik met 10 minuten even terug bel?"
>> Ga een ommetje maken en bel hem even buiten

Dat gezegd te hebben, dat type recruiters zijn verschrikkelijk. Meestal heb je het over een paar rotte appels, maar in recruiter wereld heb ik soms het gevoel dat het moeilijk zoeken is naar die ene goede appel tussen al die rotte appels.

Ga een keer avonds thuis lekker op de bank rondkijken op het web naar bedrijven die vacatures plaatsen en mail deze allemaal je interesse en CV. De reacties die terugkomen kan je op antwoorden dat je graag aan het einde van de werkdag even langs komt.
Ik werd gister 4 keer gebeld, en ik zie niet aan het telefoonnummer of het interessant is of niet. De gesprekken duren meestal rond een half uur. Los van eventuele afspraken, kan ik dat qua tijd gewoon niet maken. Bovendien vind ik het ook gewoon gek staan als ik een paar keer per week mysterieus doe over een telefoontje.

Ik heb daarom inderdaad altijd een voorkeur voor de mail, maar om de een of andere reden willen bedrijven/recruiters vaak bellen als eerste stap (ik schat omdat het gesprek dan beter te sturen is voor hun).
defiant schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 14:09:
Een van de mechanismes die recruiters maar ook sommige HR afdelingen gebruiken is het creëren van het gevoel dat je moet investeren in een sollicitatie en zo te bankieren dat mensen een sunk cost fallacy ontwikkelen. D.w.z. je hebt al zoveel geïnvesteerd in de baan, ook al is het eigenlijk geen match, dat je hem toch in overweging neemt. Assessments bij sollicitaties vallen daar ook onder, stel je voor je hebt moeite gedaan om zo'n assessment te halen, dan loop je daar niet zo snel bij weg, ook al is een baan zonder assessment misschien uitdagender en beter betaald.

Zoals ook al eerder gezegd, is het dus belangrijk om van te voren te weten wat je precies zoekt en daar op te selecteren. Hoe minder specifiek je zoekt, hoe meer je de kans loopt alle kanten uitgestuurd te worden door recruiters, als je daar mee in zee gaat.
Dat is ook mijn ervaring (bijvoorbeeld door het plaatsen van een einddatum bij een voorstel), en ik moet zeggen dat ik bij mijn eerste baan daar misschien wel een beetje ben ingetrapt, ik heb het gevoel dat ik nu eigenlijk te weinig betaald krijg. Ik moet zeggen dat ik daar denk ik ook wat minder gevoelig voor ben geworden.

• Sebazzz
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 22-03 16:55
pven schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 14:11:
[...]

Precies. Ik heb tegenwoordig een lijstje met standaardvragen voor mogelijke interessante berichten via LinkedIn. 80% van de recruiters haakt af, en de rest heeft wel min-of-meer serieus interesse.
Wil je die delen?

[Website en online portfolio]

• Fable
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 22:46
Ik ben momenteel aan het rondkijken naar een andere baan, en vind het lastig om dit naast mijn werk te doen. Recruiters willen om de een of andere reden altijd bellen (natuurlijk onder werktijd), maar ik heb op mijn werk helemaal geen plek om een gesprek te houden zonder dat iemand meeluistert. Het komt dus meestal neer op via de mail een telefonische afspraak plannen. Ik word dan vaak uitgenodigd voor een kennismakingsgesprek, waarbij er weer 0 begrip voor is als ik niet binnen een week een keer om 13:00 op het bedrijf aanwezig kan zijn. Alles bij elkaar ben ik dus al één a twee vrije dagen kwijt, en dan heb ik alleen nog maar een kennismakingsgesprek gehad.

Voor mijn gevoel moet dit effectiever kunnen. Hoe pakken anderen dit aan?
Volgens mij ligt hier het probleem bij ''recruiter''.
Misschien zelf eens wat brieven schrijven naar bedrijven die je leuk vind, als je dan uitgenodigd wordt weet je zeker dat er interesses is en als je dan op gesprek komt is het concreet voor een baan ipv het zoveelste kennismakingsgesprek.

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 09-03 10:18

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Want je kan hetzelfde als @pven met dezelfde werkervaring & opleiding?

Klinkt een beetje als "ik weet niet wat ik met mezelf moet bij solliciteren" dus wat iemand anders weet, is ook goes?

Add and message me on XBL for FM7 or DIV2: OctagonQontrol

• unezra
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 19:06

unezra

Allround ICTer, OSS adept.

Bartjoo71 schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 14:09:
Een baan zoeken kost veel tijd, via recruiters of via advertenties.
Je wordt overdag gebeld, ja dan moet je rennen naar de liften/trappenhuis/wc lopen om ongestoord te kunnen praten.
Neuh.

De vraag die de recruiter hoort te stellen is "kun je vrij spreken", waarop jij eenvoudigweg "nee" kunt antwoorden en daarna hoort de recruiter te vragen wanneer het schikt of jou dusdanig antwoord te kunnen laten geven dat een toehoorder niet meteen in de gaten heeft dat je met een recruiter aan het bellen bent.

Een beetje recruiter weet dat iemand op zijn werk zit waar het mogelijk (nog) niet bekend is dat iemand op zoek is en dat graag zo wil houden, dus houd een recruiter daar rekening mee.
Als je wordt uitgenodigd voor een gesprek is dat inderdaad vaak om 13:00, dan moet je voor dat gesprek verlof opnemen of 'thuis werken' of je bent ziek. eventueel schuiven met je roostervrije dag. Ja er zit niets anders op.
Hopelijk heb je snel een nieuwe baan.
Dat snap ik ook niet. Natuurlijk moet je enigszins flexibel zijn, maar dat betekend niet dat je maar op een willekeurig moment moet kunnen komen opdraven. Zo werkt het niet.

Het is redelijk gelijkwaardig, werkgever is op zoek naar een goede werknemer, werknemer op zoek naar een goede werkgever. Zeker als je al in een baan zit, is het niet ongewoon om samen een goed moment te vinden waarop je een gesprek plant.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• vso
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 01:35

vso

FreeBSD | Windows2k3 +Xp

betreft je werk/collega's laat hun maar vreemd kijken als er er naar vragen, tja "wegens recente ontwikkelingen ben je er want minder afwijzend op wellicht mogelijke intressante aanbiedingen" kortom je wilt niet weg maar er zijn wel zaken waar je gedachte over wilt wisselen / verbeterd zien anders ga je verder kijken. misschien krijg je wel een onverwachte positieve reactie die de noodzaak verminderd.

Betreft recruiters --> zoiezo de shitpraktijken van recruiters eens bekijken of het bedrijf genoemd word.

Als je je salaris (brutto) weet en wees ook duidelijk, zeker als je in een soort detavast/werving en selectie procedure zit. nooit meerdere gespreken aangeven bij recruiters (bij de potentiele werkgevers kan dit best)
sommige vragen exclusieviteit of doen moeilijk .. tja maak van hun probleem zoals niet op afspraak komen of onhandige planningen jou probleem .. schikt het niet of moet je ze teleur stellen dan is dat maar helaas zo en doe je het.

Voor de rest wees gewoon netjes en houd je aan je eigen setje voorwaarden

http://students.imsa.edu/~crazycub/tolkienwin98.htm <--- Tolkien vs Microsoft

• downtime
  • Registratie: januari 2000
  • Niet online
Pizza_Boom schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 14:13:
[...]
Al die debiele assessments... Jij had toch een dubbele master? Is dat niet genoeg?
Vaak niet. Veel bedrijven testen vooral op soft skills en een dubbele master zegt dan niet zoveel. Daarnaast zijn er de grote bedrijven waar gewoon niemand wordt aangenomen zonder assessment. Echt niemand.
Bij mijn vorige werkgever was een assessment ook verplicht. Managers konden in theorie mensen aannemen die niet door de assessment waren gekomen, want de assessment kwam pas na de 2 sollicitatiegesprekken en het arbeidsvoowaardengesprek, maar in de praktijk waagde niemand zich daaraan.

• koffieben
Sniffels schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 14:15:
Als ik zo je laatste jaar bekijk qua forum-reacties zit je hier al een behoorlijke tijd mee.. tijd om wat meer actie in te plannen dit jaar als ik zo vrij mag zijn.
Dat mag zeker. Ondertussen is het een en ander wel veranderd. Ik heb een wat prettigere opdracht, waardoor de zoektocht even op een lager pitje stond. Maar bepaalde dingen zijn wel gebleven, waardoor ik de laatste tijd toch maar weer iets actiever op zoek ben gegaan.

• Sebazzz
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 22-03 16:55
MAX3400 schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 14:22:
[...]

Want je kan hetzelfde als @pven met dezelfde werkervaring & opleiding?
?

Ik ben gewoon benieuwd wat voor standaardvragen @pven afvuurd op recruiters.

[Website en online portfolio]

• Sissors
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 23:09
Pizza_Boom schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 14:13:
[...]
Al die debiele assessments... Jij had toch een dubbele master? Is dat niet genoeg? 8)7 8)7 Ik wil best wat laten zien en een paar vragen beantwoorden, maar een halve dag allerlei vage opdrachtjes doen... Grapjassen.
Nu ben ik ook geen groot fan van assessments hoor. Maar tegelijkertijd, kijk op Tweakers rond. Een opleiding wordt regelmatig denigrerend behandeld als een 'papiertje', en bedrijven die daar op letten zouden ouderwets zijn. En tja, dus als ze niet van je opleiding uit mogen gaan, en ook andere dingen worden gezien als niet ter zake (zoals huidige salaris), waarop kunnen ze dan nog wel iemand beoordelen? Wil je echt als bedrijf dat risico nemen (voor zowel bedrijf als sollicitant) dat het mis gaat in de proeftijd omdat je niet meer dan een half uur hebt uitgetrokken om wat vragen te stellen?

• Arrne
Het klinkt toch alsof je veel selectiever zult moeten zijn. Als je op 1 dag 4 recruiters aan de lijn hebt waarmee je ook een serieus gesprek wilt voeren, heb je gewoon teveel tegelijk lopen.

• kwondoo
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 20-03 13:50
Ik heb eind vorig jaar ook de zoektocht naar een nieuw bedrijf gestart, en dit ook als tijd en energierovend ervaren. Wat mij wel geholpen heeft is het feit dat ik 1 dag in de week minder ben gaan werken. Daardoor kon ik alle gesprekken inplannen op mijn doordeweekse vrije dag. Wellicht is dat in jou situatie ook een mogelijkheid waar je nog niet aan gedacht hebt!

In februari begin ik bij het nieuwe bedrijf

• Nopheros
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 02:06
Je kunt toch gewoon solliciteren op een baan? Zoek een vacature en solliciteer, zie het probleem niet? Geen recruiter voor nodig.

Star Citizen: Vikings - Vikings Org

• MainframeX
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 21:28
Nopheros schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 15:41:
Je kunt toch gewoon solliciteren op een baan? Zoek een vacature en solliciteer, zie het probleem niet? Geen recruiter voor nodig.
Dat werd eerder in het topic ook al aangedragen en ben ik het volkomen mee eens. Blijkbaar kan men een prima boterham verdienen door er één grote irritante bende van te maken. Bewijs ze het tegendeel en ga lekker rechtstreeks solliciteren. Tussenpersonen zijn prima, maar alleen als ze meerwaarde geven.

• Yucon
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 22:08

Yucon

*broem*

Je hebt goede en slechte recruiters. De slechte kom je het makkelijkste tegen en die voldoen aan het plaatje dat je schetst. Ik denk dat je de tijd die je aan die slechte besteedt beter kunt besteden aan het vinden van een goede.

• SmurfLink
  • Registratie: juni 2016
  • Niet online
Yucon schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 22:23:
Je hebt goede en slechte recruiters. De slechte kom je het makkelijkste tegen en die voldoen aan het plaatje dat je schetst. Ik denk dat je de tijd die je aan die slechte besteedt beter kunt besteden aan het vinden van een goede.
OF gewoon geen tijd besteden aan recruiters en die tijd besteden aan vacatures en directe sollicitaties?

• Yucon
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 22:08

Yucon

*broem*

SmurfLink schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 10:10:
[...]

OF gewoon geen tijd besteden aan recruiters en die tijd besteden aan vacatures en directe sollicitaties?
Als je precies weet welke baan bij welk bedrijf wel. Maar als dat niet het geval is kunnen goede(!) recruiters heel zinvol zijn om precies te goede match te maken.. zo iemand kan namelijk een veel beter zicht op bedrijven hebben dan je zelf hebt. Ik heb er zelf op die manier heel veel aan gehad. Overigens dacht ik het zelf wel te weten, maar die persoon had een betere suggestie en dat is heel goed uitgepakt.

Yucon wijzigde deze reactie 12-01-2019 10:35 (9%)

• Muse
  • Registratie: oktober 2001
  • Niet online
Yucon schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 10:35:
[...]

Als je precies weet welke baan bij welk bedrijf wel. Maar als dat niet het geval is kunnen goede(!) recruiters heel zinvol zijn om precies te goede match te maken.. zo iemand kan namelijk een veel beter zicht op bedrijven hebben dan je zelf hebt. Ik heb er zelf op die manier heel veel aan gehad. Overigens dacht ik het zelf wel te weten, maar die persoon had een betere suggestie en dat is heel goed uitgepakt.
Als tegengas tegen de "recruiters zijn overbodig" tendens wil ik hier nog aan toevoegen dat de betere recruitment partijen ook regelmatig vacatures hebben die exclusief via hen worden aangeboden. Bijvoorbeeld omdat hun opdrachtgever mensen zoekt voor een project dat nog onder de radar draait. Zo ben ik ook aan mijn vorige werkgever gekomen. Daarnaast hebben ze voor mij destijds een hoger salaris onderhandeld dan ik zelf had durven vragen.
Pagina: 1

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True