Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degorre
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 30-06-2021
Dag iedereen,

nu veel problemen met allerlei routers (die ik toch in AP mode moest zetten wegens Telenet router) heb ik mij 3 Ubiquiti AP -AC PRO besteld
Ik heb deze geïnstalleerd en ze werken perfect maar toch heb ik enkele vragen en problemen waar ik na uren zoeken op het internet niets vind
Ik heb de controller geïnstalleerd op mijn synology NAS en als ik thuis ben kan ik deze bereiken , zie ik de AP's die werken maar niet veel meer info omdat ik de melding krijg Unify Security GAteway required en DPI data is missing , ook de cloud toegang kan ik niet aanzetten omdat ik melding krijg "Cloud Access is not compatible with this OS Architecture "
Wat ik ook raar vind is dat bij netwerk in de controler er 192.168.1.x staat terwijl mijn netwerk 192.168.0.x is , en toch delen de AP's 192.168.0.x adressen uit
Ander probleem is in de AP , als ik thuis ben kan ik op de controler inloggen , buitenhuis niet , bij controller staat daar het ip adres 192.168.0.x dewelke ik gebruik als ik thuis ben maar ook Unifi cloud maar deze werkt dus niet
Kan iemand mij hiermee helpen ?
Samengevat :
* melding security gateway required
*DPI data is missing
*cloud acces niet te activeren
*netwerk controller 192.168.1 x
* onmogelijk buitenhuis in te loggen op controller , niet via pc of niet via ap

Alvast bedankt
Sven

Beste antwoord (via rens-br op 17-01-2019 09:45)

• degorre
Is uiteindelijk gelukt met het externe ip adres , cloud controller werkt niet
transmission op minimum gezet , endel de AP buiten op maximum gezet om zo ver mogelijk te reiken , heb ook niets van buren
Wat ik spijtig vind is dat je zelf geen AP kan toewijzen aan een client , nu heb ik een client die buiten staat en toch met een AP in de kinderkamer met pover signaal verbinding maakt ipv met de buiten AP , heb al op herverbinding geklikt zonder resultaat , blijft dezelfde kiezen
Bedankt
Sven

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-09 15:29

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Hoi Sven,

Sowieso moet je eens hier kijken, daar kan je veel informatie vinden: [Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 3

Als je alleen de AP's hebt, dan kan je verder geen zaken als DPI zien. Daarvoor heb je de USG hebben als router.

De controller werkt via TCP poort 8443. Als je die kan poortmappen naar je controller, dan kan je de controller ook vanaf extern benaderen. Dan moet je wel je externe IP adres gebruiken.
Wat ik ook raar vind is dat bij netwerk in de controler er 192.168.1.x staat terwijl mijn netwerk 192.168.0.x is , en toch delen de AP's 192.168.0.x adressen uit
Hoe heb jij je AP's geconfigureerd? Niet via DHCP waarschijnlijk? Zo te zien hanteer je nu een aparte range voor het beheer van je AP's

[ Voor 25% gewijzigd door Equator op 11-01-2019 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degorre
Beste,
ik log nu in via extern ip op NAS ipv via quickconnect , wel poort 8443 open gezet en meerdere veiligheidsmeldingen genegeerd :-) en zo kan ik inloggen op de controller !
Mijn router functie gebeurt door Telenet dus heb ik geen extra USG nodig denk ik , DPI controleren heb ik niet echt nodig
Mijn AP's heb ik gewoon aangesloten op mijn switch die aan de Telenet router hangt en dan de controller opgestart en ze kwamen tevoorschijn , ze krijgen dus een ip adres van Telenet en deze liggen allemaal in dezelfde range 19.2.168.0.x , ook de verbonden clients hebben deze range , het is enkel in de controller bij netwerk dat de LAN op 192.168.1.x/24 staat maar de AP heeft zelf geen routerfunctie
Blijft nog het probleem dat ik de cloud niet werkend krijg op de NAS , steeds dezelfde foutmelding? Is zo'n Cloud Key een oplossing ? Heeft mijn NAS dan nog nut ?
En als laatste , hoe geraak ik via de app op mijn controller als ik buitenhuis ben ? Als ik daar het extern ip adres invul lukt het niet en de cloud werkt ook niet
Alvast bedankt voor de hulp
Sven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-09 15:29

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Raar van dat IP adres, maar ik kan even niet wijs uit je verhaal.
En als laatste , hoe geraak ik via de app op mijn controller als ik buitenhuis ben ? Als ik daar het extern ip adres invul lukt het niet en de cloud werkt ook niet
Nee, dat is logisch, daarvoor moet je poort 8443 poortmappen naar het IP adres van je controller.
Blijft nog het probleem dat ik de cloud niet werkend krijg op de NAS , steeds dezelfde foutmelding? Is zo'n Cloud Key een oplossing ? Heeft mijn NAS dan nog nut ?
Wat bedoel je met 'de cloud niet werkend krijgen'? Als je doelt op de Cloud Access in de app, daar heb je inderdaad een CloudKey voor nodig. Dan heb je als het goed is ook geen Controller meer nodig op je NAS.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chup5528
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20-09 08:40
Het netwerk 192.168.1.x/24 in de controller kun je negeren. Dat is het standaard netwerk dat in de controller geconfigureerd staat, maar dat doet alleen maar iets als je een USG gebruikt :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degorre
Ok , nu begrijp ik het , aangezien de AP's geen routerfunctie hebben wordt dit niet gebruikt , ik blijf er dus af

Voor de app het ik poort 8443 reeds geforward met het ip adres van de Nas , de controller heeft dus ook dit ip adres of niet ?

Bij de cloud krijg ik als ik op Enable klik steeds de melding "Cloud Access is not compatible with this OS Architecture " en kan ik niet verder , blijft dus uitstaan , waarschijnlijk kan ik hierdoor ook niet via de app op de controller buitenhuis ?

Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chup5528
Je controller draait op je NAS, dus is inderdaad via het IP adres van je NAS bereikbaar. Ik vermoed dat Cloud Access i.c.m. je NAS niet ondersteund wordt. Nu heb je dat ook niet nodig, in de app kun je namelijk ook gewoon het IP adres van je eigen controller (je externe IP adres dan wel) opgeven. Dan kun je gewoon de app gebruiken :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degorre
Heb hier juist terug eens het externe ip adres in de app ingegeven met poort 8443 en nu werkt het wel , misschien dat het even duurt voor de port forwarding bij telenet actief wordt :-)

Nu kan ik alles raadplegen buitenhuis waarvoor allen dank

Iets anders , in totaal ga ik 4 AP's hebben , alles met zelfde SSID en wachtwoord , moet ik nog iets anders instellen om optimale prestaties te hebben of gebeurt de schakeling tussen de 4 AP's automatisch ?

Bedankt
Sven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chup5528
Nice :). Om 4 AP's online te krijgen hoef je eigenlijk niet zo veel bijzonders te doen. Ze stemmen vrij goed op elkaar af.

Om het optimaal te laten presteren zou je een kanalenplan kunnen maken, om te zorgen dat je AP's elkaar echt niet overlappen. Dan heb je nog dat de prestaties per kanaal kunnen verschillen wegens eventuele storingen op die frequenties.. Voor 2.4GHz zou je bijvoorbeeld kanalen 1, 5, 9 en 13 kunnen gebruiken. Wat een optimale indeling voor 5GHz is weet ik niet uit m'n hoofd.

Ik zou alles lekker op 'auto' zetten en dan kijken hoe het presteert. Als je het tegen vindt vallen kun je altijd nog met kanalen gaan klooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:27

lier

MikroTik nerd

Je kan ook overwegen om in plaats van je controller beschikbaar te stellen aan de buitenwereld, een VPN server op je Synology te gaan draaien en deze beschikbaar te stellen. Dan kan je op basis van je interne IP adres (tijdens een VPN connectie) je controller benaderen.

Waarom wil je eigenlijk je controller publiek beschikbaar stellen?

Ten aanzien van de instellingen, gebruik ajb geen auto. Dat is echt zo'n beetje het slechtste dat je kan instellen. Begin met het kanalenplan (persoonlijk zou ik voor 1, 6 of 11 gaan bij 2G, HT20) en zorg dat je transmission power zo laag mogelijk staat. Goede info kan je vinden op het topic waar @Equator al aan refereerde en nog beter op https://community.ubnt.com/t5/UniFi-Wireless/bd-p/UniFi

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degorre
Allen,

ik wil mijn controller niet publiek open stellen , ik wou hem zelf van buitenhuis kunnen gebruiken indien de wifi niet werkt als vrouwtje en kids alleen thuis zijn want dan stopt de wereld met draaien :-)

Kanalen staan momenteel op 1-6-11-13 voor 2.4G en 36-40-44-48 voor 5G , transmission power op auto , best ook op minimum zetten ? Is dat eigelijk de sterkte van het signaal ?

Bedankt
Sven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:49
degorre schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 15:12:
Allen,

ik wil mijn controller niet publiek open stellen , ik wou hem zelf van buitenhuis kunnen gebruiken indien de wifi niet werkt als vrouwtje en kids alleen thuis zijn want dan stopt de wereld met draaien :-)

Kanalen staan momenteel op 1-6-11-13 voor 2.4G en 36-40-44-48 voor 5G , transmission power op auto , best ook op minimum zetten ? Is dat eigelijk de sterkte van het signaal ?

Bedankt
Sven
Als je de controller van buiten wil benaderen zonder dat de hele wereld erbij kan is de cloud controller functie handig. Deze schakel je in onder de de instellingen. Vervolgens kan je via unifi.ubnt.com inloggen en je controller over nemen. Hoef je niet eens poorten voor open te zetten. Helemaal gratis en ook de mogelijkheid tot 2FA.

Handleiding: https://help.ubnt.com/hc/...ess-for-Remote-Management

[ Voor 8% gewijzigd door HKLM_ op 11-01-2019 16:46 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degorre
Het is juist deze cloud controller service die ik niet actief krijg , krijg steeds melding "Cloud Access is not compatible with this OS Architecture "
Daarmee dat ik een andere weg zocht , of misschien weet jij een oplossing hiervoor ?
Bedankt
Sven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:49
degorre schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 17:36:
Het is juist deze cloud controller service die ik niet actief krijg , krijg steeds melding "Cloud Access is not compatible with this OS Architecture "
Daarmee dat ik een andere weg zocht , of misschien weet jij een oplossing hiervoor ?
Bedankt
Sven
Dat lijkt in de in de JRE te zitten (heb je pakketten waarmee je dat kan installeren?)
https://community.ubnt.co...ecture-Error/td-p/1641062

Als dat niet werkt zou ik op de syno VPN gaan draaien zodat je er veilig bij kan. De controller openzetten naar buiten zou ik niet zo snel doen.

[ Voor 11% gewijzigd door HKLM_ op 11-01-2019 18:50 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:27

lier

MikroTik nerd

degorre schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 15:12:
transmission power op auto , best ook op minimum zetten ? Is dat eigelijk de sterkte van het signaal ?
Sven
Inderdaad de sterkte van kanaal. Op dit moment betekent Auto High, nogmaals: geen Auto gebruiken!

Waarom heb je eigenlijk voor de Pro gekozen?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• degorre
Is uiteindelijk gelukt met het externe ip adres , cloud controller werkt niet
transmission op minimum gezet , endel de AP buiten op maximum gezet om zo ver mogelijk te reiken , heb ook niets van buren
Wat ik spijtig vind is dat je zelf geen AP kan toewijzen aan een client , nu heb ik een client die buiten staat en toch met een AP in de kinderkamer met pover signaal verbinding maakt ipv met de buiten AP , heb al op herverbinding geklikt zonder resultaat , blijft dezelfde kiezen
Bedankt
Sven
Pagina: 1