Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Patchpanel andere ader indeling dan wandcontactdoos, huh?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Sjeefr
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:10
Tijdens de verbouwing van m'n huis heb ik naar iedere kamer 2 UTP kabels getrokken. Deze zijn aangesloten op een wandcontactdoos volgens onderstaande indeling:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/1p88e2xiwBDzl8e1N6lKoPiZ/full.jpg
oranje-wit, oranje, groen-wit, groen, blauw, blauw-wit, bruin-wit, bruin.

Nu is het patchpanel binnen, maar deze lijkt een totaal andere indeling te wensen. Zie onderstaande foto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/6MaXMczLA5cfdU7zfyJWyFsZ/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/KSt490biquuPunBxlZTZgq88/full.jpg

Welke indeling moet ik patchen, zodat m'n patchkabels vanaf de switch, alsmede die naar de contactdozen lopen correct werken? 8)7

Beste antwoord (via Sjeefr op 11-01-2019 09:46)

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Sjeefr schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 09:24:
[...]
Dus ter bevestiging; op het wandcontactdoos is op pin 4 de groene ader aangesloten, maar op het patchpaneel de blauwe en dat maakt niet uit?
omdat er 2 varianten zijn A en B kan dat wel verwarrend werken, en het helpt niet dat de fabrikanten de pin nummer soms anders doen dan dat je verwacht ..

zie ook Probleem met wandcontactdoos

Gewoon goed opletten en standaard A of B aanhouden aan beide kanten zoek deze pinout op google :+

Tja vanalles

Alle reacties

• Mister I
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

Je moet de T568B hebben. de WCD gebruikt ook die standaard. Het ziet er wat verwarrend uit wellicht, maar dit is de goede manier.

• Sjeefr
Mister I schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 09:22:
Je moet de T568B hebben. de WCD gebruikt ook die standaard. Het ziet er wat verwarrend uit wellicht, maar dit is de goede manier.
Dus ter bevestiging; op het wandcontactdoos is op pin 4 de groene ader aangesloten, maar op het patchpaneel de blauwe en dat maakt niet uit?

Acties:
  • Beste antwoord

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

[...]
omdat er 2 varianten zijn A en B kan dat wel verwarrend werken, en het helpt niet dat de fabrikanten de pin nummer soms anders doen dan dat je verwacht ..

zie ook Probleem met wandcontactdoos

Gewoon goed opletten en standaard A of B aanhouden aan beide kanten zoek deze pinout op google :+

Tja vanalles

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-11 20:09
[...]
In beide afbeeldingen die je stuurt is pin 4 (met het nummertje 4 erbij) op de blauwe kabel aangesloten hoor. Alleen de volgorde waarin ze in je aansluiting liggen is anders.

• Sjeefr
Maar de wandcontactdozen zijn allemaal aangesloten volgens een andere standaard dan A of B. Kan ik dit laten zitten of moet ik alles nu gaan opentrekken?

Oh, wacht..

[ Voor 4% gewijzigd door Sjeefr op 11-01-2019 09:44 ]

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-11 20:09
Sjeefr schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 09:42:
Maar de wandcontactdozen zijn allemaal aangesloten volgens een andere standaard dan A of B. Kan ik dit laten zitten of moet ik alles nu gaan opentrekken?
Welke andere indeling is dat dan? Ik zie geen verschil in de indeling van de twee systemen. Zoals ik hierboven zei, je moet naar de nummertjes kijken, niet naar de fysieke volgorde.
Er valt een kwartje geloof ik :)

[ Voor 15% gewijzigd door Cpt.Morgan op 11-01-2019 09:45 ]

• CyPh
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-11 09:33
Je geeft in de TS aan dat je in de WCD de bovenste rij hebt gebruikt, dat is B.
Dus op patchpaneel doe je van boven naar beneden de linker kleurcodes

Uw advertentie hier?

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20:09
In je patchpanel is de volgorde van boven naar onder niet dezelfde als uiteindelijk van links naar rechts op de connector. Gewoon B gebruiken dus.

• Sjeefr
Klopt, opeens zag ik het licht, zullen we maar zeggen. Nevermind, inderdaad B! Thanks.
Tijd om aan de slag te gaan!

[ Voor 53% gewijzigd door Sjeefr op 11-01-2019 09:48 ]

• Sjeefr
Voor wie het interesseert. Het is gelukt :) alle kabels getest en vol signaal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/DrIoTtNXFNAAYYi6T80yDGtq/thumb.jpg

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20:51
Sjeefr schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 12:42:
Voor wie het interesseert. Het is gelukt :) alle kabels getest en vol signaal.

[Afbeelding]
Gelukkig voor je doet alles goed :) maar zo je foto te zien heb je alles na het strippen v/d buitenmantel ont-twist, dit had je beter niet kunnen doen.

Als alles goed werkt hoef je het nu niet persé los te halen, maar denk eraan voor een volgende keer, laat de twist er zo lang/veel mogelijk in zitten ;)

Dat is het mooie v/d patchpanelen en inbouwdozen, ze houden de kleurtjes mooi en netjes bij elkaar zodat je zo min mogelijk hoeft te ont-twisten

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• Sjeefr
Annuk schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 17:00:
[...]

Gelukkig voor je doet alles goed :) maar zo je foto te zien heb je alles na het strippen v/d buitenmantel ont-twist, dit had je beter niet kunnen doen.

Als alles goed werkt hoef je het nu niet persé los te halen, maar denk eraan voor een volgende keer, laat de twist er zo lang/veel mogelijk in zitten ;)

Dat is het mooie v/d patchpanelen en inbouwdozen, ze houden de kleurtjes mooi en netjes bij elkaar zodat je zo min mogelijk hoeft te ont-twisten
Dit ivm interferentie of? Op zich nog wel getwist te doen, maar leek mij zoveel makkelijker zonder twist :)

• jimmy87
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-11 09:22
Dit is ook prima hoor zoals die het nu gedaan heeft, zie er het nut niet van in om alles getwist te houden buiten dan het jezelf onnodig moeilijk maken.

Wat betreft functionaliteit maakt het niks uit, of je het wel of niet doet, doe het ook altijd zo en heb er al wat ettelijke duizenden gedaan.

Ik zou zeggen ziet er prima uit zo :)

• vonkkie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18:24
als je gaat meeten met professionelen netwerk testers kan je commentaar krijgen als de twisting er te ver uit is
Pagina: 1