Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Overstappen op Linux met een occulus rift en games

Pagina: 1
Acties:

• Cybermage2you
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 21-03 19:22
Heren (en dames) naar aanleiding van mijn post in het AMD Nieuwsdiscussietopic - Deel 38 heb ik deze nieuw topic gemaakt om verder te discussieren.
zion in "AMD Nieuwsdiscussietopic - Deel 38"

Ik heb dus een Threadripper 2990wx aangeschaft

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen Threadripper 2990WX Boxed€ 1.807,50€ 1.807,50
1MSI MEG X399 Creation€ 487,-€ 487,-
1EVGA GTX 1080 Ti Gaming€ 0,-€ 0,-
2Toshiba X300 (bulk), 10TB€ 299,-€ 598,-
1be quiet! Dark Base Pro 900 (Zwart)€ 180,-€ 180,-
1NZXT Kraken X72€ 192,90€ 192,90
1Thrustmaster T.Flight Hotas One Zwart€ 66,95€ 66,95
2Kingston HyperX Fury HX432C18FRK2/32€ 262,95€ 525,90
1Asus BW-16D1HT€ 76,-€ 76,-
1Corsair AX1200i€ 286,-€ 286,-
1Samsung 970 Evo 2TB€ 460,66€ 460,66
1Raidsonic Icy Box IB-867€ 35,49€ 35,49
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 4.716,40

Je merkt gewoon dat er teveel p k's onder de moterkap zitten waar windows 10 weinig mee kan.
Symtomen zijn de volgende

-Performance van applicaties is niet optimaal zelfs ronduit slecht!
Vaak word maar een core belast bij draaien van een taak. Veel applicaties zijn blijkaar nog niet multithreaded of worden niet goed verdeeld over de cores of dat nu aan het os ligt of applicaties laat ik in het midden.
-Sommige applicaties starten niet eens op wegens teveel aan cores en dat gaan ze ook niet fixen!
-Bij applicaties die wel van meedere cores gebruik maken lijkt het of alle cores worden belast en gebruikt worden maar daar is niks van waar. In werkelijkheid word maar de 1/2 van alle cores gebruikt en dan heb je grote performance verlies bij draaien van die desbeteffende applicatie.
zie YouTube: 2990WX Threadripper Performance Regression FIXED on Windows* #thread...

Kortom kan als tweaker niet gaan wachten totdat M$ dit eens gaat fixen. Je zet dan dus een migratie traject op naar linux >:)

Pakket van eisen:

-Games moet zoveel mogelijk dezelfde performance draaien als onder windows
-Occulus Rift moet blijven werken.
-Meerdere virtuele machines draaien.
-Zelfde functionaliteiten zoals toegang tot nas / printer

Wil het volgende doen in het kort:

-Kennis opdoen van linux door trainingen doen bij Udemy. Ik heb al een paar mooie gevonden en ben daar vol op mee bezig.
-Kennis opdoen van linux gamen. zie YouTube: Windows Games on Linux | All you need to know
Ik ga dus voor optie 4 voor PCI kaart passtrough in een vm.
-Dual boot systeem inrichten en een proof op concept maken alles uitzoeken.
-Documenteren. (heel belangrijk!)
-Inrichten Linux (bare metal) os met diverse vm's boven op
-Overstappen.

Zijn er zaken waar ik dus rekening mee moet houden? zijn er andere mensen die hetzelfde traject al gevolgt hebben. zo ja waar zijn die tegen aan gelopen?

• Rainmaker
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 09-01 23:03
Cybermage2you schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 20:17:
Pakket van eisen:

-Games moet zoveel mogelijk dezelfde performance draaien als onder windows
-Occulus Rift moet blijven werken.
-Meerdere virtuele machines draaien.
-Zelfde functionaliteiten zoals toegang tot nas / printer
0. Software die niet goed kan multithreaden bestaat zowel onder Windows als onder Linux. Slechte software is te vinden op ieder platform.

1. Nee. Games die gemaakt zijn voor Windows gaan niet met dezelfde performance draaien onder Linux. Uiteindelijk hangt het erg af van de game. Onder Linux zul je regelmatig moeten werken met Wine (winehq.org) om een Windows game draaiende te krijgen. Uitdaging 1 is of het spel uberhaupt gaat werken. Uitdaging 2 is of het spel blijft werken na een volgende update van ofwel het spel, ofwel wine, ofwel 1 van de andere componenten. Performance is soms ook een uitdaging.

2. De Occulus, als hardware, wordt gewoon herkend, en kan gebruikt worden. Zie het punt hierboven; het zal per game verschillen of het ook daadwerkelijk iets doet.

3. Dat moet met die hardware geen enkel probleem zijn.

4. Printers zijn over het algemeen geen probleem. Als het een multifunctional is, kan bijvoorbeeld de scanner of fax wel eens wat tweaken vereisen. Maar dit is meestal wel recht te breien.
Toegang tot een NAS is over het algemeen ook geen probleem. Ook al ondersteund Linux nog niet alle zaken die in SMB3.X.
https://wiki.samba.org/index.php/SMB3_kernel_status

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

• ocf81
  • Registratie: april 2000
  • Nu online

ocf81

Totally Me!

Ik heb tussen okt '17 en feb '18 ubuntu 16.04 gedraaid op een 1900X met een Vega 64. Ik kan inderdaad beamen dat de 3D performance onder linux absoluut afgrijselijk is. Tevens had ik veel last van allerlei bugs die je op windows nooit tegen zou komen. Gaming onder linux kan, maar het is niet geweldig.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive

• Evanescent
  • Registratie: september 2001
  • Niet online

Evanescent

Helemaal klaar voor de zomer!

Valve's Proton is een project om in de gaten te houden. Ik draai al wel wat games via Proton onder Ubuntu 18.10. Maar ik ben zeker geen hardcore gamer meer, dus daar zijn mijn prioriteiten en experimenten ook naar ;)

Ruimteverspilling

• Lethalis
  • Registratie: april 2002
  • Niet online
Vaak word maar een core belast bij draaien van een taak. Veel applicaties zijn blijkaar nog niet multithreaded of worden niet goed verdeeld over de cores of dat nu aan het os ligt of applicaties laat ik in het midden.
Daarom is het ook belangrijk om naar de single core benchmarks te kijken van een processor. Genoeg taken die single threaded zijn, maakt niet uit op welk OS je zit.

Wel ben ik benieuwd over welke applicaties je het nou precies hebt?
-Sommige applicaties starten niet eens op wegens teveel aan cores en dat gaan ze ook niet fixen!
Wederom: welke applicaties doen dit?
-Bij applicaties die wel van meedere cores gebruik maken lijkt het of alle cores worden belast en gebruikt worden maar daar is niks van waar. In werkelijkheid word maar de 1/2 van alle cores gebruikt en dan heb je grote performance verlies bij draaien van die desbeteffende applicatie.
zie YouTube: 2990WX Threadripper Performance Regression FIXED on Windows* #thread...

Kortom kan als tweaker niet gaan wachten totdat M$ dit eens gaat fixen. Je zet dan dus een migratie traject op naar linux >:)
En dan?

Want in principe is de enige optie om goed te gamen op Linux zonder concessies, Windows in KVM draaien met GPU pass through. En als je dan alsnog niet tegen allerlei beperkingen wilt aanlopen i.v.m. het aantal cores, dan ken je waarschijnlijk minder cores toe aan de Windows VM en heb je ook minder performance.

Ik vraag mij dus ook af of je niet beter een andere CPU had kunnen kopen voor jouw doelstellingen (minder cores, hogere single core performance).
Zijn er zaken waar ik dus rekening mee moet houden? zijn er andere mensen die hetzelfde traject al gevolgt hebben. zo ja waar zijn die tegen aan gelopen?
Ik vind Linux echt prima als server OS, maar op de desktop... mja. Laten we zeggen dat ik vaak probeer ervan te houden en na een tijdje weer Windows installeer, omdat ik mij ga ergeren aan allemaal kleine dingetjes die net niet goed werken of na enkele updates ineens kapot zijn.

Linux is leuk om mee te spelen, maar kan verdomd onhandig worden als je gewoon iets probeert te doen en je computer wil gebruiken zonder enig gezeik.

En okee, mijn ervaringen zijn vooral met Ubuntu en Fedora op de desktop. Waarbij Fedora op mijn computers (laptop en 2 desktops) een stuk stabieler bleef dan Ubuntu. Gewoon vanilla Fedora met Gnome 3, vooral niet afwijken van de "standaard" werkte voor mij het beste.

Zodra ik avontuurlijk werd en Kubuntu (KDE) ging gebruiken, begon ik mij compleet dood te ergeren aan allerlei kleine dingetjes die ermee kapten of onbetrouwbaar werkten. En dit was gewoon eind vorig jaar met een recente versie, dus niet jaren geleden ofzo.

En Ubuntu... tsja, zelfs doodsimpele dingen als gewoon naar YouTube kijken in FireFox of Chrome werkten op een gegeven moment niet meer (op meerdere machines). Een hoop gestotter en verder niks. Terwijl het - met dezelfde browsers - op Fedora wel werkte.

Geen idee waarom en had ook geen zin meer om het uit te zoeken.

Ik wil dat shit gewoon werkt. En op Linux helpt het dan om conservatief te worden en niet meer de nieuwste software te gebruiken, dus ben ik op servers Debian Stable gaan gebruiken ipv Ubuntu LTS bijvoorbeeld.

Maar ja, op een laptop of nieuwe desktop zit je vaak met drivers bij recente hardware en wil je een nieuwe Linux kernel... en dan kom je in een soort spagaat terecht. Debian boot bij mij op sommige hardware niet eens.

En het is vast te fixen allemaal, maar ja... ik heb ook een baan en een gezin, ik kan niet uren achtereen zoals vroeger achter een computer zitten om eindeloos mijn Linux OS te tweaken.

Anyways... ik wens je veel succes :P

Ik heb - vooral toen ik jonger was en geen leven had - veel plezier aan Linux beleefd. Het hielp altijd wel goed tegen verveling :+ Custom kernels compileren, allerlei software from sources builden omdat er geen packages voor jouw distro waren, kernel modules compilen voor jouw specifieke kernel voor dat ene apparaat dat de standaard distributie kernel niet bevatte, je afvragen waarom programma X het niet doet bij jou, terwijl het wel zou moeten werken volgens anderen op het internet, the list goes on and on.

Tot die ene dag kwam dat ik ineens liever met mijn vriendin iets leuks ging doen in het weekend en ik de tijd die ik nog over had graag nuttig wou besteden achter mijn computer om nog iets te programmeren voor mijn werk.

Toen was Linux ineens niet meer zo tof.

Op een server kan ik het meestal wel jaren draaiend houden zonder al teveel gedoe, maar op de desktop... brrr. Er is altijd wel weer iets dat ermee kapt of gewoon funky doet.

Niet dat ik zo'n enorme Windows fan ben overigens. Windows 10 is de reden dat ik vorig jaar bijna het hele jaar Linux heb gebruikt op al mijn computers. Maar na een jaar moet ik toch toegeven dat Windows - afgezien van de irritaties (Windows updates :r ongevraagde adware :r telemetrie :r ) - het "gewoon doet".

Dus accepteer ik het maar voor wat het is.

Misschien is 2040 2041 dan toch het jaar van de Linux desktop _O-

The secret to creativity is knowing how to hide your sources ~ Walking on water and developing software to specification are easy.. as long as both are frozen.

• CHBF
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 19-03 13:10
In het algemeen merk je een betere performance bij Linux. Opstarttijd systeem, afsluittijd systeem, opstarten programma's, RAM-gebruik, Linux doet het allemaal net wat beter.
Ik ben het ermee eens dat de beste oplossing is om KVM (met QEMU) met PCIe-passthrough (dus VFIO en Looking Glass) op te zetten. Dan kan je binnen 2 seconden Windows in een virtuele machine starten. Doet Windows weer eens moeilijk met geforceerde trage updates, geen probleem, laat maar draaien in die virtuele machine en ondertussen kan je in Linux ongestoord verder gaan met waar je mee bezig was. ;)

Gaming in Linux verbetert snel en dankzij DXVK is de grafische API niet meer een struikelblok. Als je een beetje tweakt dan zijn de meeste spellen goed speelbaar, ook wanneer ze geen officiële support hebben. Als je native Linux spellen gebruikt dan kan je een mindere performance hebben doordat developers en AMD en Nvidia minder hebben geoptimaliseerd voor OpenGL/Vulkan dan voor DX11/DX12. Dit merk je bijvoorbeeld zeer duidelijk bij Borderlands2 waarbij je meer dan 1/3de performance kwijtraakt en een meer wisselvallige FPS hebt. :/
Het grootste obstakel voor gaming in Linux is momenteel de DRM. Far Cry 5 is een bekend voorbeeld, het werkt perfect in Linux als je de DRM uitschakelt of voor de gek houdt. Hoe weten ze dat? Cracks. Speel het spel met een crack en het draait uitstekend op Linux, naar het schijnt net zo goed als op Windows. Maar met DRM kan je het niet eens opstarten. Walgelijk, maar helaas werkt het nog zo. De developers begrijpen wel dat DRM enkel betalende klanten straft en geen 'illegale' kopie voorkomt, maar aandeelhouders horen graag sprookjes over dat dure DRM zou helpen en zij begrijpen niets van software...

@Lethalis
Tenzij je van alles gaat tweaken is het gebruiken van Linux waarschijnlijk minder tijdrovend dan het gebruik van Windows, zonder ovedrijven. Ik open de package manager en ik installeer 10/20/30/40... programma's in 1 keer. Vikjes zetten, bevestigen en wachtwoord invoeren en klaar. Bij Windows moet je voor elk programma een aparte een aparte website opzoeken, een installer downloaden, de installer doorlopen... :/
Het jaar van de Linux desktop is nog ver weg maar in het algemeen merk je tegenwoordig een betere performance bij Linux dan bij Windows. Overigens kan ik bij Windows niet eens het internet gebruiken totdat ik handmatig een driver installeert (Intel ethernet-kaart, een oud moederbord) die ik niet kan downloaden als ik geen internet heb. Handig, Microsoft. :')

Voor gaming gebruik ik momenteel nog Windows maar buiten dat vind ik Linux gemakkelijker, gebruiksvriendelijker en fijner (voor 90% in ieder geval).
Ik raad jou aan om eens Manjaro te proberen, of misschien OpenSUSE met Pacman. Een gebruiksvriendelijke n00b-gerichte distro die je alle flexibiliteit van Arch geeft zonder dat je de nadelen hebt. Dit is zeker niet alleen mijn beeld, veel mensen die momenteel Linux gebruiken merken het op, inclusief mensen die nog niet zo lang geleden overstapten. Je kan het natuurlijk ook nog steeds jezelf erg moeilijk maken met eindeloos tweaken en compilen van code die je van Github hebt gehaald maar dat is een optie, niet iets wat noodzakelijk is.
"Het gewoon doen" is voor mij meer van toepassing op Linux dan op Windows. Mijn geluidskaart (Soundblaster) werkte nooit zo goed op Windows als op Linux, mijn internet werkt out of the box, voor mijn elektrische piano hoef ik niets te installeren (dat gebeurt ook niet op de achtergrond), het installeren van programma's is gemakkelijker en sneller...
Dat wil niet zeggen dat er geen problemen meer zijn: GPU-acceleratie in browsers is nog problematisch, dat ligt vooral aan Mozilla en Google. Misschien heb jij een wat ander use-case scenario met MS-only software die jij moet gebruiken (werk).

CHBF wijzigde deze reactie 10-01-2019 02:57 (47%)

Zelfcensuur is de meest schadelijke vorm van censuur.

• Cybermage2you
0. Software die niet goed kan multithreaden bestaat zowel onder Windows als onder Linux. Slechte software is te vinden op ieder platform.

True. Op elk platform zijn draken van applicaties. Heb me iets verdiept in linux
denk dat de kans kleiner is onder linux omdat multitreaded and multiuser as design heeft zodat applicaties meer aangepast zijn.

1. Nee. Games die gemaakt zijn voor Windows gaan niet met dezelfde performance draaien onder Linux. Uiteindelijk hangt het erg af van de game. Onder Linux zul je regelmatig moeten werken met Wine (winehq.org) om een Windows game draaiende te krijgen. Uitdaging 1 is of het spel uberhaupt gaat werken. Uitdaging 2 is of het spel blijft werken na een volgende update van ofwel het spel, ofwel wine, ofwel 1 van de andere componenten. Performance is soms ook een uitdaging.

Dat is ook de reden waarom ik een windows vm met PCI passtrough ga doen totdat linux gamen op nivo is.
Uitdaging hier in is hoeveel performance gaat dit kosten.
Gezien de stappen die gemaakt zijn afgelopen jaar verwacht ik een versnelling van linux gaming
Ik hou project proton goed in de gaten.

2. De Occulus, als hardware, wordt gewoon herkend, en kan gebruikt worden. Zie het punt hierboven; het zal per game verschillen of het ook daadwerkelijk iets doet.

Zekers dat word de grootste uitdaging. Rift werkend krijgen onder een vm met toegewezen vga kaart en sensoren. want ik wil gewoon 100% van alle rift content draaien.

4. Printers zijn over het algemeen geen probleem. Als het een multifunctional is, kan bijvoorbeeld de scanner of fax wel eens wat tweaken vereisen. Maar dit is meestal wel recht te breien.
Toegang tot een NAS is over het algemeen ook geen probleem. Ook al ondersteund Linux nog niet alle zaken die in SMB3.X.
https://wiki.samba.org/index.php/SMB3_kernel_status
[/quote]

Inderdaad niet heb al enige voorwerk gedaan in een vm en randapparatuur en nas werkt.

Cybermage2you wijzigde deze reactie 10-01-2019 07:45 (3%)

• Cybermage2you
ocf81 schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 23:04:
Ik heb tussen okt '17 en feb '18 ubuntu 16.04 gedraaid op een 1900X met een Vega 64. Ik kan inderdaad beamen dat de 3D performance onder linux absoluut afgrijselijk is. Tevens had ik veel last van allerlei bugs die je op windows nooit tegen zou komen. Gaming onder linux kan, maar het is niet geweldig.
Oke noted. Ik ga het met nvidia proberen kijken hoever ze zijn gekomen (en hoever ik kom).
Eerst POC en kan best zijn dat het daar niet verder komt.

• vso
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 14:18

vso

FreeBSD | Windows2k3 +Xp

Tja ik heb een gelijkwaardige (gpu passthrough) poc in 2011 gedaan --> Xen op freebsd als Domain 0 (host) + vga,usb,sound alleen was mijn GPU niet top of the line ..
Ik hoop voor je dat het makkelijker is en work arounds die ik toen moest doen er niet meer zijn.

Er is iets echter met AMD vs Nvidea GPU of intel vs amd dat roet in het eten kan gooien met GPU passthrough.. (hoeft niet) ..ik had gelukkig de juiste combo toen gekozen maar 1 van de 2 was onmogelijk. na 7 jaar verwacht ik echter dat die brug wel ligt.

als je bv 2 a 4 cores van de 10 (bijvoorbeeld) + 16gb ram voor je windows VM reserveert en de GPU passthrough doet gaat dat wel goed.
En natuurlijk aparte PCIe kaart voor je linux .. X-windows

Zoals hier ook in de posts te lezen is, in theorie is linux/bsd zeker beter & sneller .. dat is altijd al zo geweest. Linux was in staat om 25FPS puur met CPU power op een i386 pc doom(of unreal) te spelen waar een pentium met 266 mhz draaiend op windows met een dual 3dfx opzet nog jalours op was/kon zijn.
Anno nu is linux zelfs in staat de GPU erbij te gebgruiken .
Dus in theorie rent linux rondjes om windows heen met 2 vingers in zijn neus terwijl hij nog gitaar leert en jongleert en zelfs dan nog genoeg ruimte over om meer te doen.

Echter nu naar de realiteit, je zal merken dat er voor een linux software(app) 10 100 1000 oplossingen zijn die ieder hun unieke capaciteiten hebben die het andere pakket niet heeft en elke hulpvraag steenvast elke windrichting is + did you google yet ... ja dat doe je toch al voordat je vraagt maar dan nog "did you google?" |:(

Is je Quest onmogelijk nah.. dat niet misschien een paar dingen die niet doen wat jij wilt maar je kan 75% of meer wel realiseren. en een laptop/windows desktop als backup is zeker wel handig voor die enkele keer dat je het nodig hebt.

http://students.imsa.edu/~crazycub/tolkienwin98.htm <--- Tolkien vs Microsoft

• Lethalis
  • Niet online
CHBF schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 02:44:
@Lethalis
Overigens kan ik bij Windows niet eens het internet gebruiken totdat ik handmatig een driver installeert (Intel ethernet-kaart, een oud moederbord) die ik niet kan downloaden als ik geen internet heb. Handig, Microsoft. :')

Dat wil niet zeggen dat er geen problemen meer zijn: GPU-acceleratie in browsers is nog problematisch, dat ligt vooral aan Mozilla en Google. Misschien heb jij een wat ander use-case scenario met MS-only software die jij moet gebruiken (werk).
Ik heb de rest van je post ook gelezen, maar pik deze dingen er even uit :P

Handig Microsoft? Ja, handig :P Want dan krijg je niet wat ik heb op een bepaalde machine met Linux had, namelijk dat hij een apparaat als iets anders herkende en vervolgens een kernel panic gaf ;w Dit was alleen maar op te lossen door bepaalde modules te blacklisten.

Dan nog even over de browsers. Ons leven achter de computer is de afgelopen 20 jaar enorm veranderd. Voor heel veel zaken waar je vroeger een boek las, of een handleiding erbij pakte, kijk je nu op YouTube een filmpje van iemand die iets uitlegt of voordoet. TS wil bijvoorbeeld al op Udemy een cursus volgen en komt zelf al met een YouTube filmpje waar iemand iets uitlegt over het Windows probleem.

Browsers en multimedia zijn geen luxe meer, maar een basisfunctionaliteit.

Als dat dus niet lekker loopt op Linux, dan is dat anno nu veel irritanter dan in 1999 toen ik ermee begon (eerst met FreeBSD en daarna Slackware).

Dus als ik nu Linux op een desktop installeer, is het eerste dat ik daarna doe meteen Google Chrome installeren en met een beetje pech de gpuflags aanpassen. Want tsja, browsen en vloeiend filmpjes kijken zonder screen tearing is zo ongeveer een eerste levensbehoefte geworden. Zelfde geldt voor DRM. Even avondje Netflix kijken? Het is zo "gewoon" geworden, dat je er ook op Linux niet al teveel moeite voor wil doen.

Voor de rest moet ik voor mijn werk inderdaad vaak inloggen op Windows computers met RDP en dat werkt eigenlijk nooit helemaal lekker. Ik heb alle RDP clients zo'n beetje geprobeerd, maar ze lopen qua RDP protocol versie achter (deels natuurlijk omdat het niet open source is en het daardoor niet te doen is, ik heb ook meerdere keren in User Voices bij Microsoft aangegeven dat ik graag een goede RDP client voor Linux wil).

Op een Mac kan je dan tenminste nog een Microsoft RDP client installeren (al heb ik zo mijn eigen irritaties wat de Mac betreft en gebruik ik nog liever Windows).

En tsja, hoe mooi LibreOffice ook is (ik gebruik het ook op Windows voor mijn eigen documenten), krijg ik toch nog steeds vaak genoeg een Word of Excel document voor mijn neus waar LibreOffice niet mee overweg kan. Sad but true.

Dat soort dingen zijn ook gewoon irritant. Het gebrek aan commerciële desktop software voor Linux is irritant (ja ik koop ook software voor Windows voor specifieke toepassingen, bijvoorbeeld als je een IPS panel op kleur wil calibreren met een Spyder, een DAW nodig hebt zoals Reaper, op de Mac heb ik ook ooit Logic Pro gekocht, enzovoorts).

Dus. En ja, dan kun je Windows in een VM draaien voor die zaken (net zoals dat ik jaren lang Windows op mijn Mac draaide met Fusion), maar dan komt er altijd een punt dat je denkt "als ik toch al Windows nodig heb, waarom draai ik het niet gewoon direct op mijn hardware".

En ik ben echt een fan van Linux hoor :) Op servers gebruik ik het tegenwoordig ook op mijn werk voor allerlei toepassingen (reverse proxies, Docker hosts, etc).

Maar zodra je "meer" wil halen uit het gebruik van een computer, zoals semi professioneel foto's bewerken, gitaaropnames maken met allemaal software plugins die realtime versterkers, limiters, effecten etc toepassen, graag je printer / scanner opties ten volle wil benutten, ga zo maar door... dan ga je je op Linux aan een hoop dingen ergeren :P

De dag dat YouTube het niet meer deed, was voor mij de druppel _O-

The secret to creativity is knowing how to hide your sources ~ Walking on water and developing software to specification are easy.. as long as both are frozen.

• CHBF
@Lethalis
Ik pak er even een paar puntjes uit. Juist voor muziekproductie is Linux een prima optie, alleen is het minder gemakkelijk op te zetten (zachtjes uitgedrukt) dan op Windows. Hier een artikel uit de oude doos. Iedereen kent natuurlijk Audacity, zelf gebruik ik voor MIDI Rosegarden, 3 muisklikken en je kan starten met opnemen.
Video-productie is lastiger maar je kan het opzetten op professioneel niveau, ik weet toevallig dat de BBC Linux gebruikt voor videoproductie omwille van de betere performance. Maar dit is een zwakte bij Linux, daar geen discussie over.

Ik heb nog geen monitor met adaptive syncing maar ik weet wel dat FreeSync tegenwoordig wordt ondersteund op Linux. Er is 1 maar, je moet een recente kernel hebben. Ik ben het echter volstrekt met jou eens dat het onaanvaardbaar is als een dergelijke technologie ontbreekt, dat heb je echt nodig. Ik zou zelf hiervoor passtrhough opzetten omdat ik Windows simpelweg te vermoeiend vind. Al die nagscreens en begscreens, al die gedwongen updates waarbij je weer minutenlang je computer niet kan gebruiken op de meest ongeschikte momenten...dan liever in een zandbak en dat ik ondertussen in Linux verder kan gaan.

Wat wel een groot probleem is, wat jij niet noemde, zowel Mozilla als Google weigeren om GPU-acceleratie in te bouwen in de browser voor Linux. Dat wil zeggen, je kan forceren dat het werkt maar niet zonder een beveiligingslek voor OpenGL in je browser te creëren en Mozilla en Google kunnen het eenvoudig op een veilige manier implementeren in de browser maar weigeren om dit te doen omdat ze het teveel moeite vinden, niet belangrijk genoeg vinden en ik heb de smoes voorbij zien komen (van een developer) dat hij niet weet welke techniek (VA-API, VDPA...) daarvoor te kiezen omdat er meerdere opties zijn en dat het teveel gedoe zou zijn met alle verschillen in distros. Smoes, want begin maar eens met een techniek te ondersteunen en de distros regelen het wel als je ervoor zorgt dat het op Ubuntu of Arch werkt.
Dit is voor mij momenteel het grote struikelblok, want ik vind het niet fijn als een CPU videos moet decoderen terwijl een GPU dit veel efficiënter doet.

Netflix, dat interesseert mij niet, Netflix 4k al helemaal niet. Ik kom op een andere manier aan series. Begrijp me niet verkeerd, Netflix USA heeft een aardig aanbod maar aan het einde van de dag ben je alles kwijt wanneer je stopt met het abonnement en heeft Nederland nog steeds een uitgedund aanbod omwille van die televisiezendertjes die nog steeds bestaan.

Ik denk dat wij het met elkaar eens zijn dat er voor- en nadelen zijn. Linux krijgt nog steeds minder support van software- (inclusief Mozilla en Google) en hardware-bedrijven maar het heeft wel een betere performance, een betere GUI, minder vervelende OS-kwesties (zoals nagscreens en begscreens), yikes)...
Wat mij betreft is het ideaal om beide door elkaar te gebruiken, doe met beide waar ze goed in/voor (Linux/Windows) zijn.

• Cybermage2you

Daarom is het ook belangrijk om naar de single core benchmarks te kijken van een processor. Genoeg taken die single threaded zijn, maakt niet uit op welk OS je zit.

Wel ben ik benieuwd over welke applicaties je het nou precies hebt?

@Lethalis Lethalis probeer eens voor de lol eens met winrar een bestand te rarren..
Je merkt gewoon dat het niet performd zoals het moet en zelfs hangt.
Ander voorbeeld probeer een een blueray te rippen met clonebd en dat je alles via de processor doet. In theorie zou je met al dat multicore geweld geweldig performance moeten halen nou niks is minder waar er werd maar 1 core belast. Heb het maar via de videokaart geregeld want dat ging sneller.

Wederom: welke applicaties doen dit?

Ben op dit moment tegen 2 games aangelopen die het fenomeen hebben. Dirt Rally en Farcry primal starten dus niet op wegens teveel cores en ik weiger dus cores uit te gaan schakelen in de bios om dat wel voor elkaar te krijgen. Gelukkig draaid Dirt Rally native onder linux. Ben benieuwd hoe ie dan met al die cores om gaat en of de rift dan werkt dat is allemaal tijdens de POC te bekijken.

En dan?

Want in principe is de enige optie om goed te gamen op Linux zonder concessies, Windows in KVM draaien met GPU pass through. En als je dan alsnog niet tegen allerlei beperkingen wilt aanlopen i.v.m. het aantal cores, dan ken je waarschijnlijk minder cores toe aan de Windows VM en heb je ook minder performance.

Ken inderdaad minder cores toe. 32 cores een spel draaien is zelfs nu nog steeds pure overkill.Meeste games zijn tegenwoordig console ports en werken met het aantal cores die ze daar hebben. Zal in praktijk met 4 of 6 beginnen en dan als ik extra nodig heb toevoegen. De meeste kracht moet geleverd worden door de GPU.

Ik vraag mij dus ook af of je niet beter een andere CPU had kunnen kopen voor jouw doelstellingen (minder cores, hogere single core performance).

Nou ik experimenteer veel met vm's en daar is deze processor ideaal voor. Door de waterkoeling klokken alle cores zo over naar 4,3 dus zat single tread power ook nog. Verder was ook nog het criterium dat amd 5 jaar met de socket gaat doen dus een goed upgrade pad voor me ligt dat is bij intel wel anders. bij elke processor een andere socket.

Ik vind Linux echt prima als server OS, maar op de desktop... mja. Laten we zeggen dat ik vaak probeer ervan te houden en na een tijdje weer Windows installeer, omdat ik mij ga ergeren aan allemaal kleine dingetjes die net niet goed werken of na enkele updates ineens kapot zijn.

Oke voorzicht zijn met upgraden. Heb op dit moment voorlopig besloten als core os centos 7.x te kiezen. Deze zo stabiel mogelijk te houden.
en daar bovenop kvm met aantal vm's waar ik dan naar hartelust kan spelen. vm;s met windows 10 / ubuntu / fedora etc.

Linux is leuk om mee te spelen, maar kan verdomd onhandig worden als je gewoon iets probeert te doen en je computer wil gebruiken zonder enig gezeik.

En okee, mijn ervaringen zijn vooral met Ubuntu en Fedora op de desktop. Waarbij Fedora op mijn computers (laptop en 2 desktops) een stuk stabieler bleef dan Ubuntu. Gewoon vanilla Fedora met Gnome 3, vooral niet afwijken van de "standaard" werkte voor mij het beste.

Zodra ik avontuurlijk werd en Kubuntu (KDE) ging gebruiken, begon ik mij compleet dood te ergeren aan allerlei kleine dingetjes die ermee kapten of onbetrouwbaar werkten. En dit was gewoon eind vorig jaar met een recente versie, dus niet jaren geleden ofzo.

Dan probeer je dat dus eerst even uit in een vm. Cores zat :)

En Ubuntu... tsja, zelfs doodsimpele dingen als gewoon naar YouTube kijken in FireFox of Chrome werkten op een gegeven moment niet meer (op meerdere machines). Een hoop gestotter en verder niks. Terwijl het - met dezelfde browsers - op Fedora wel werkte.

Heb met ubuntu meer het idee dat het voor de hobby is. Als je echt serieus iets wil dat je toch bij debian / suse of red hat uitkomt.

Geen idee waarom en had ook geen zin meer om het uit te zoeken.

Ik wil dat shit gewoon werkt. En op Linux helpt het dan om conservatief te worden en niet meer de nieuwste software te gebruiken, dus ben ik op servers Debian Stable gaan gebruiken ipv Ubuntu LTS bijvoorbeeld.

Kan me daar wel iets bij voorstellen. Experimenteren doe ik dan wel in een rommel vmtje.

Maar ja, op een laptop of nieuwe desktop zit je vaak met drivers bij recente hardware en wil je een nieuwe Linux kernel... en dan kom je in een soort spagaat terecht. Debian boot bij mij op sommige hardware niet eens.

Moet cent os 7/x ook van een modere kernel voorzien omdat ssd caching dan ondersteund word. maar ook hier wil ik dat eerst met een POC uitzoeken.

En het is vast te fixen allemaal, maar ja... ik heb ook een baan en een gezin, ik kan niet uren achtereen zoals vroeger achter een computer zitten om eindeloos mijn Linux OS te tweaken.

Kan me iets bij voorstellen daarom ook gewoon een vm met windows 10 voor als je een avond geen gezeik wilt :)

Anyways... ik wens je veel succes :P

Dank je

Ik heb - vooral toen ik jonger was en geen leven had - veel plezier aan Linux beleefd. Het hielp altijd wel goed tegen verveling :+ Custom kernels compileren, allerlei software from sources builden omdat er geen packages voor jouw distro waren, kernel modules compilen voor jouw specifieke kernel voor dat ene apparaat dat de standaard distributie kernel niet bevatte, je afvragen waarom programma X het niet doet bij jou, terwijl het wel zou moeten werken volgens anderen op het internet, the list goes on and on.

Tot die ene dag kwam dat ik ineens liever met mijn vriendin iets leuks ging doen in het weekend en ik de tijd die ik nog over had graag nuttig wou besteden achter mijn computer om nog iets te programmeren voor mijn werk.

Toen was Linux ineens niet meer zo tof.

Op een server kan ik het meestal wel jaren draaiend houden zonder al teveel gedoe, maar op de desktop... brrr. Er is altijd wel weer iets dat ermee kapt of gewoon funky doet.

Niet dat ik zo'n enorme Windows fan ben overigens. Windows 10 is de reden dat ik vorig jaar bijna het hele jaar Linux heb gebruikt op al mijn computers. Maar na een jaar moet ik toch toegeven dat Windows - afgezien van de irritaties (Windows updates :r ongevraagde adware :r telemetrie :r ) - het "gewoon doet".

Nou updates zijn dus een van mijn irritaties bij windows. Net zoals de adware en telemetrie kan je wel allemaal blokken met o&o shutup maar ben me rotgeschrokken wat er langskwam in mijn pi-hole van m$.

Dus accepteer ik het maar voor wat het is.

Dus leg je maar er maar bij neer. Ik probeer te kijken of het mogelijk is lukt het dan is het mooi lukt het niet ben ik een ervaring rijker!

Misschien is 2040 2041 dan toch het jaar van de Linux desktop _O-

Ik hoop het toch eerder.

• Cybermage2you
Lethalis schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 08:47:
[...]

Ik heb de rest van je post ook gelezen, maar pik deze dingen er even uit :P

Handig Microsoft? Ja, handig :P Want dan krijg je niet wat ik heb op een bepaalde machine met Linux had, namelijk dat hij een apparaat als iets anders herkende en vervolgens een kernel panic gaf ;w Dit was alleen maar op te lossen door bepaalde modules te blacklisten.

Nou ook windows 10 is ook niet ideaal. Kreeg bij installatie van mijn huidige board keihard een bluescherm omdat de driver die m$ meeleverde dus verkeerd was en dat je een nieuwe moest halen bij intel.
Heb zelfs iemand hier mee geholpen. Installatie Windows 10 lukt niet op SSD 970 EVO M.2 NVME?

Dan nog even over de browsers. Ons leven achter de computer is de afgelopen 20 jaar enorm veranderd. Voor heel veel zaken waar je vroeger een boek las, of een handleiding erbij pakte, kijk je nu op YouTube een filmpje van iemand die iets uitlegt of voordoet. TS wil bijvoorbeeld al op Udemy een cursus volgen en komt zelf al met een YouTube filmpje waar iemand iets uitlegt over het Windows probleem.

Browsers en multimedia zijn geen luxe meer, maar een basisfunctionaliteit.

True. kan ik alleen maar beamen zelf ben ik beeld denken en lukt me niet om snel genoeg stof op te nemen via boeken met udemy werkt het wel goed. Ben kwa kennis rondom linux met sprong vooruit gegaan.

Als dat dus niet lekker loopt op Linux, dan is dat anno nu veel irritanter dan in 1999 toen ik ermee begon (eerst met FreeBSD en daarna Slackware).

Dus als ik nu Linux op een desktop installeer, is het eerste dat ik daarna doe meteen Google Chrome installeren en met een beetje pech de gpuflags aanpassen. Want tsja, browsen en vloeiend filmpjes kijken zonder screen tearing is zo ongeveer een eerste levensbehoefte geworden. Zelfde geldt voor DRM. Even avondje Netflix kijken? Het is zo "gewoon" geworden, dat je er ook op Linux niet al teveel moeite voor wil doen.

Zover mij bekend ondesteund firefox drm ook op linux. Maar je moet het wel aanvinken heb ik gezien.
Ik gelukkig heb nog een htpc met windows als backup. Heb (nog) geen behoefte alle schepen achter me te verbranden.

Voor de rest moet ik voor mijn werk inderdaad vaak inloggen op Windows computers met RDP en dat werkt eigenlijk nooit helemaal lekker. Ik heb alle RDP clients zo'n beetje geprobeerd, maar ze lopen qua RDP protocol versie achter (deels natuurlijk omdat het niet open source is en het daardoor niet te doen is, ik heb ook meerdere keren in User Voices bij Microsoft aangegeven dat ik graag een goede RDP client voor Linux wil).

Ook op een dag gaat M$ wel om. ze moeten wel willen ze relevant blijven.

Op een Mac kan je dan tenminste nog een Microsoft RDP client installeren (al heb ik zo mijn eigen irritaties wat de Mac betreft en gebruik ik nog liever Windows).

Mee eens.

En tsja, hoe mooi LibreOffice ook is (ik gebruik het ook op Windows voor mijn eigen documenten), krijg ik toch nog steeds vaak genoeg een Word of Excel document voor mijn neus waar LibreOffice niet mee overweg kan. Sad but true.

Met office 366 is de soort werkplek niet echt meer relevant.

Dat soort dingen zijn ook gewoon irritant. Het gebrek aan commerciële desktop software voor Linux is irritant (ja ik koop ook software voor Windows voor specifieke toepassingen, bijvoorbeeld als je een IPS panel op kleur wil calibreren met een Spyder, een DAW nodig hebt zoals Reaper, op de Mac heb ik ook ooit Logic Pro gekocht, enzovoorts).

Denk dat het een kip ei verhaal is.

Dus. En ja, dan kun je Windows in een VM draaien voor die zaken (net zoals dat ik jaren lang Windows op mijn Mac draaide met Fusion), maar dan komt er altijd een punt dat je denkt "als ik toch al Windows nodig heb, waarom draai ik het niet gewoon direct op mijn hardware".

En ik ben echt een fan van Linux hoor :) Op servers gebruik ik het tegenwoordig ook op mijn werk voor allerlei toepassingen (reverse proxies, Docker hosts, etc).

Maar zodra je "meer" wil halen uit het gebruik van een computer, zoals semi professioneel foto's bewerken, gitaaropnames maken met allemaal software plugins die realtime versterkers, limiters, effecten etc toepassen, graag je printer / scanner opties ten volle wil benutten, ga zo maar door... dan ga je je op Linux aan een hoop dingen ergeren :P

De dag dat YouTube het niet meer deed, was voor mij de druppel _O-

• CHBF
Cybermage2you schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 07:47:
[...]

Oke noted. Ik ga het met nvidia proberen kijken hoever ze zijn gekomen (en hoever ik kom).
Eerst POC en kan best zijn dat het daar niet verder komt.
Daar zou ik voorzichtig mee zijn bij de aanschaf van een nieuwe kaart want de laatste jaren lijkt AMD het beter te doen dan Nvidia. Ik weet niet welke problemen hij heeft maar Vega doet het juist prima op Linux (zie Level1Techs Wendell zijn avonturen met PCIe passthrough).
Bij Nvidia heb je een paar problemen op Linux:
  • Ze blokkeren virtualisatie op hun gaming-kaarten. Dat is te omzeilen (in essentie door een verkeerde flag te geven) maar dat stelt mij niet gerust voor de toekomst.
  • Het is bekend dat Nvidia-kaarten meer problemen geven voor bepaalde desktops. Mijn favoriete Linux-desktop op dit moment (na het toepassen van een paar simpele tweaks) is KDE. Het werkt prima met mijn AMD-kaart maar veel mensen die een Nvidia-kaart hebben klagen dat ze veel last van tearing en andere problemen hebben, zoveel dat ze er gek van worden en dit zijn geen mensen die gamen met een monitor die een hoge RR heeft. Een voorbeeld: wanneer je met een video in VLC open het venster sleept zie je een deel van de achtergrond verdwijnen waar je sleept. Voor XFCE lijkt het beperkt te zijn tot tearing voor zo ver ik het hebt vernomen.
  • AMD investeert veel in open source software: GPUOpen, CPUOpen, open drivers. Nvidia probeert juist zoveel mogelijk proprietary te houden. Met een kleine kanttekening (na enorm veel kritiek hebben ze wat Gameworkscode op GIthub geplaatst omdat de reputatie van Gameworks nogal besmet begon te geraken) maar dat valt onder too little, too latte.
Informeer jezelf goed, ga niet over 1 nacht ijs.
Nog een tip, als je Wine gebruikt bezoek dan de website Lutris. Wine is nogal gebruiksonvriendelijk qua opzet omdat je allerlei extra stukken software nodig hebt en de juiste versies moet hebbe, Lutris neemt het werk uit je handen. In essentie is het een script wat ervoor zorgt dat je exact de juiste software en instellingen hebt voor dat spel. Dat had jij al gehoord, als het goed is.

Iets anders, gebruik in je reacties de quote-tags want anders wordt het lastig leesbaar aangezien wij niet gemakkelijk zien waar het citaat ophoudt en waar jouw reactie begint. ;)
En Ubuntu... tsja, zelfs doodsimpele dingen als gewoon naar YouTube kijken in FireFox of Chrome werkten op een gegeven moment niet meer (op meerdere machines).
@Lethalis
Ik weet niet of dat jij het weet, dit was ook op Windows een probleem, FF en Chrome zelf hebben nogal veel problemen gekregen met videos. Heb jij de versies van de browsers (Fedora en Ubuntu) vergeleken? Immers gebruiken veel distros voor een LTS-versie wat oudere versies van software. Google maar eens op vp9 in deze context. Ik moest die bij FF aanzetten om videos in hoger dan 1080p te zien. Ik heb ook gehad dat bepaalde videos niet getoond werden maar dat had dus met FF zelf te maken (en Chrome/Chromium), niet met het besturingssysteem.

De laatste jaren is het gelukkig minder nodig geworden om bij Linux wat te tweaken. Ik durf rustig te stellen dat minstens 80-90% van de computergebruikers beter af is met Linux. Het 'probleem' voor Linux is dat die mensen die beter af zijn met Linux niet eens weten wat Linux is en dat die mensen die wel weten wat het is vaak juist meer eisen hebben qua software en hardware en daarom dan eerder zullen dual booten of een virtuele machine of Wine gebruiken. Simpel gesteld, voor de meeste computergebruikers is hun computer niets meer dan een internetmachine met een mediaspeler en kantoorsoftware. Dat kan je uitstekend met Linux doen, zolang je geen Netflix 4k met DRM wil gebruiken. :')
Die smiley is gericht richting de bedrijven van wie Netflix de uitzendrechten koopt want die DRM werkt ook hier totaal niet en is alleen maar slecht voor business want minder mensen kunnen een abonnement op Netflix 4k nemen.

CHBF wijzigde deze reactie 10-01-2019 21:39 (45%)

• ocf81
  • Nu online

ocf81

Totally Me!

@CHBF ik weet dat de drivers van Vega nu alweer een stuk beter zijn dan in het tijdvak okt '17 - feb '18. Ik had toen geen toegang tot een windows licentie omdat ik iets te veel geld had uitgegeven aan de hardware en het licht ook nog moest blijven branden. Ik had dus alleen een native omgeving om mee te spelen. In de video's van Level1Tech komen sommige fouten aan bod die er kennelijk nu nog steeds in zitten. Voor mij waren dat soort problemen gewoon dealbreakers. Ik had naderhand wellicht wel een VM kunnen opzetten, maar voor mij moeten dingen gewoon werken. Na 3 maanden pure linux en één maand dual booten was ik het gewoon zat. Linux werkt gewoon niet zodanig dat er geen irritaties ontstaan. Net als @Lethalis heb ik liever iets waar ik geen omkijken naar heb. Ik gebruik heel graag linux op servers. Werkt als een tierelier als het eenmaal draait, maar er is op de desktop altijd gekloot, en dat is gewoon niet waar ik mijn tijd in wil steken.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive

• CHBF
Een paar adviezen voor nieuwkomers.

• Zet de homefolder op een aparte partitie zetten en dat principe raad ik voor Windows eveneens aan. Zet al je documenten, video's, muziek, foto's op een aparte partitie en installeer alle spellen en grote programma's op een aparte partitie. Dat maakt een clean install eenvoudig. Ook dan moet je natuurlijk wel belangrijke data backuppen want harde schijven en SSD's gaan soms stuk.

• Leer werken met fstab als je dual boot! Het is hartstikke simpel maar het bespaart je gedoe.
https://wiki.archlinux.org/index.php/fstab
https://help.ubuntu.com/community/Fstab
Ik heb zelf moeten uitzoeken dat dit bestaat om te bereiken wat ik wil, nieuwkomers die dit lezen hoeven enkel nog maar eventjes deze webpagina's te bezoeken en kunnen er direct mee aan de slag. Het zou niet meer dan 5-15 minuten moeten kosten om ermee te leren werken. Lees eerst de Arch-pagina en daarna pas die van Ubuntu voor het Windows-specifieke voorbeeld. ;)
tl;dr, met fstab vertel je het systeem om een partitie in een folder op te nemen die jij aangeeft en voor dual booten is het verschrikkelijk handig om dat te doen om redenen die ik nu niet benoem wegens de lengte van deze reactie.

• Experimenteer met software. Gebruik niet wat er out of the box bij komt. Waar je bij Windows vast zit aan de desktop zoals MS die levert kan je het bij Linux sterk verbeteren en aanpassen aan persoonlijke voorkeuren. Er is bijvoorbeeld best wel een groot verschil in kwaliteit tussen file-managers en vaak bundelen ze niet de beste file-managers bij de desktop (XFCE krijgt Thunar, er zijn veel betere alternatieven, objectief bezien). Bij terminals en tekst-editors installeer ik kleurenschema's die beter werken dan wat je standaard hebt. etc.
Kleine details die het gebruik van de software veel fijner maken.

ocf81 schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 22:19:
@CHBF ik weet dat de drivers van Vega nu alweer een stuk beter zijn dan in het tijdvak okt '17 - feb '18.
Ik denk dat hierbij 2 factoren een rol spelen:
• Alle hardware-bedrijven zullen eerst Windows goed ondersteunen en dan pas Linux. Dat is niet leuk maar zo werkt het. Windows heeft veel meer gebruikers dus voor day1 drivers zetten ze daar meer middelen voor in, wanneer dat in orde is dan brengen ze het over naar Linux.
• LTS distro's (zoals Ubuntu) zijn niet zo geschikt voor nieuwe hardware omdat ze achter lopen met hun kernel, drivers en andere software. Mensen die cutting edge hardware hebben raad ik aan om ook cutting edge software te gebruiken en dan kom je bijvoorbeeld uit bij Arch en niet bij Ubuntu.

Ubuntu is de bekendste distro bij nieuwkomers en dat is waar veel mensen naar toe gaan maar ik zou nieuwkomers eerder Manjaro dan Ubuntu aanraden. Linux verbetert snel dus 2 jaar oude software is wat mij betreft wel erg oud voor drivers en kernels. In principe hoef je als gebruiker helemaal niets te doen om het goed werkende te hebben, alles is voor de gebruiker geregeld. Ik ben alleen niet zo te spreken over de out of the box looks (in het bijzonder bij XFCE) maar dat kan je gemakkelijk aanpassen.
Ik vind Ubuntu op dit moment overigens een trainwreck. Ik zal het beter merken dan de meeste gebruikers omdat mijn systeem oud is (i5-750, DDR3, SATA-300), de Snap's zijn momenteel problematisch traag, mijd het als de pest. Ik heb dat ook met concurrenten van Snap gemerkt: 24 seconden om Chromium te openen terwijl dat normaal gesproken 1 seconde duurt op mijn hardware. Gelukkig hebben ze die versie uit de repository geschopt en zit er nu de normale versie in. Meer voorbeelden en niet enkel de eerste keer dat je het start. Je kan natuurlijk zelf Pacman toevoegen en van Github code halen maar handig is het niet.
Ik had toen geen toegang tot een windows licentie omdat ik iets te veel geld had uitgegeven aan de hardware en het licht ook nog moest blijven branden.
Jij zal de eerste hier niet zijn die dit heeft meegemaakt.
Niet dat ik Windows aanraad maar voor de volgende keer raad ik Kinguin aan zolang je ze koopt van de grote resellers die 5 sterren naast hun naam hebben.
Ja, Linux is iets wat je moet leren gebruiken. Ik denk niet dat het waar is dat je daar veel tijd in moet blijven steken (als je het eenmaal hebt uitgezocht dan valt het wel mee) maar je moet wel geduld hebben als je ermee begint. Het kost in het begin inderdaad meer tijd maar dat geldt ook wanneer je voor het eerst Windows gebruikt en van alles moet uitzoeken.

Wat ik fijn vind aan Linux: het presteert veel beter dan Windows. Ik heb W7 op mijn computer, de versies van Linux die ik heb gebruikt (niet alles werkt goed, MXLinux is een ramp voor mijn hardware en in het algemeen lijkt Debian problemen te geven) werken veel beter. Bij Windows duurt het opstarten 2 minuten? Ja, na 30 seconden (inclusief POST en zo) heb ik de desktop maar dan heb je nog 1-2 minuten dat het systeem weinig responsief is en dat met een SSD. Geloof je het niet? Zet eens Rufus op je computer en open het nadat je systeem al een tijdje aan staat en probeer het dan meteen te openen zo gauw je de desktop ziet. Vergelijk het verschil en je ziet dat Windows die desktop toont wanneer het nog lang niet klaar is met opstarten. Ik wil niet eens weten wat Windows dan allemaal uitspookt maar ik vind het niets. Bij afsluiten heeft W7 bij mij meestal ongeveer 10 seconden nodig, Linux afhankelijk van de distro, desktop en uptime (bij KDE blijkbaar best een belangrijke parameter :?) 1-4 seconden. Suspension en hervatten daarna bij Windows pak hem beet 10 seconden, bij Linux respectievelijk 1-2 seconden en 2-4 seconden. Browser-gebruik: <50% van de RAM (erg fijn als je maar 8 GB hebt en een tabblad-probleem hebt! :+ ).
Ik zit nu na urenlang browser gebruik met tussendoor verschillende keren suspension op 2,8 GB RAM waarvan iets meer dan 2 GB voor Firefox is en het restant voor het systeem, dit met een volwaardige desktop (KDE Plasma) die naar mijn mening in de meeste opzichten beter is dan die van W7 en W10. Belangrijk is dat de browser in het algemeen ook sneller opent en nooit crasht waar ik op W7 met FF regelmatig een crash hebt.
Nee, dat is geen oude installatie van Windows, die had ik in augustus 2017 geïnstalleerd en die heb ik sinds mei bijna niet meer gebruikt (hoofdzakelijk voor gaming). Ik had echter wel virtueel geheugen uitgeschakeld (ik had er een goede reden voor maar dat is offtopic) en met 8 GB aan RAM is dat op Windows een probleem met enkel basistaken waar ik op Linux met dezelfde basistaken niet boven de 4-5 GB kom.
Wil ik programma's installeren dan hoef ik geen installer te gebruiken maar enkel een paar vinkjes te zetten. Het is al met al veel gemakkelijker en waar je inderdaad soms extra tijd nodig hebt om iets uit te zoeken bespaar je tijd bij dagelijks gebruik.

Ik ben pragmatisch en ik dual boot dus voor gaming en een enkele keer dat ik echt Windows nodig heb en in de toekomst ga ik experimenteren met PCIe-passthrough zo gauw ik een Navi-kaart heb maar ik zal zeker proberen om langzaam aan ook voor gaming zoveel mogelijk over te stappen. En dan zie ik wel hoe het gaat. Momenteel is mijn hardware te oud en wil ik geen enkel performance-verlies hebben en ik het moet het doen met een 500 GB grote SSD dus ik heb even geen ruimte om te experimenteren, bij mijn volgende systeem...
Ja, de prijzen van SSD's zijn flink gezakt maar ze gaan in 2019 nog verder zakken. Ik wacht op het moment dat de 1 TB onder de €100 zakt, dat gaat volgens mij in 2019 nog gebeuren.

CHBF wijzigde deze reactie 11-01-2019 14:04 (4%)

• Cybermage2you
CHBF schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 21:23:
[...]

Daar zou ik voorzichtig mee zijn bij de aanschaf van een nieuwe kaart want de laatste jaren lijkt AMD het beter te doen dan Nvidia. Ik weet niet welke problemen hij heeft maar Vega doet het juist prima op Linux (zie Level1Techs Wendell zijn avonturen met PCIe passthrough).
Bij Nvidia heb je een paar problemen op Linux:
[list]• Ze blokkeren virtualisatie op hun gaming-kaarten. Dat is te omzeilen (in essentie door een verkeerde flag te geven) maar dat stelt mij niet gerust voor de toekomst.
Denk inderdaad dat het voor mij ook voorlopig de laatste nvidia kaart word als het rooie kamp met iets goeds komt de RTX nasmaak hangt teveel in mijn mond.
[...]
• Het is bekend dat Nvidia-kaarten meer problemen geven voor bepaalde desktops.
Oke heb op mijn werk een oude Quadro kaart erin zitten van nvidia onder linux en die werkte altijd prima out of the box. Dat is inderedaad wel zaken waar je rekening mee moet houden.

<KNIP>
Informeer jezelf goed, ga niet over 1 nacht ijs.
[...]
Oke zal ik doen. Ga ook eerst uitgebreid oefenen.

Fase 1 is nu bijna afgerond en dat is draaiaen van linux in een VM.

Fase 2 is dual boot. Ik merk wel dat een vm ideale omstandigheden zijn en dat het op een desktop zetten een heel andere is. Moet me echt nu gaan inlezen met disk management. Mount points etc.
Onder windows simpel door even naar de gui maar onder linux toch echt even goed voor zitten. gelukkig is hier ook weer iets te vinden op udemy.
Nog een tip, als je Wine gebruikt bezoek dan de website Lutris. Wine is nogal gebruiksonvriendelijk qua opzet omdat je allerlei extra stukken software nodig hebt en de juiste versies moet hebbe, Lutris neemt het werk uit je handen. In essentie is het een script wat ervoor zorgt dat je exact de juiste software en instellingen hebt voor dat spel. Dat had jij al gehoord, als het goed is.
Lutris zal ik zeker meenemen.
Iets anders, gebruik in je reacties de quote-tags want anders wordt het lastig leesbaar aangezien wij niet gemakkelijk zien waar het citaat ophoudt en waar jouw reactie begint. ;)
Ben ik mee begonnen maar waren zulke lappen tekst dat ik de weg kwijt raakte tussen alle tekens heb het nu eindelijk goed!

Cybermage2you wijzigde deze reactie 11-01-2019 14:57 (31%)

• CHBF
Cybermage2you schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 14:04:
[...]

Voorlopig ga ik ondanks dat ik een gtx 1080 ti heb nog niet de overstap op 4k maken. Met alle pracht en praal is 4k nog niet haalbaar. Dat is echt iets voor komende generaties en dan zal nvidia met iets goed moeen komen als amd daar goed tegenoverzet.
Netflixen doe ik niet krijg mijn content wel op andere manier binnen.
Een 2080 Ti of Radeon VII lijkt 4k aan te kunnen als je de instellingen wat lager zet en 100 FPS wil halen maar ik zou er geen geld aan besteden, de upgrade van een 1080 Ti naar 2080 Ti (of misschien Radeon VII, even de reviews afwachten maar ik denk dat het voor 4k een betere kaart zal blijken te zijn dan de 1080 Ti, misschien niet voor 1080p?) is veel te mager om dat te rechtvaardigen. Daarnaast vind ik het niet handig om nu nog een kaart op 14 nm. voor zo'n prijs te kopen met de 7 nm. node(s) zo dichtbij.

• vso

vso

FreeBSD | Windows2k3 +Xp

CHBF schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 00:23:
Een paar adviezen voor nieuwkomers.
je bent iets te "z/w' er zijn meer wegen naar rome .. die makkelijker/eenvoudiger zijn
• Zet de homefolder op een aparte partitie zetten en dat principe raad ik voor Windows eveneens aan. Zet al je documenten, video's, muziek, foto's op een aparte partitie en installeer alle spellen en grote programma's op een aparte partitie. Dat maakt een clean install eenvoudig. Ook dan moet je natuurlijk wel belangrijke data backuppen want harde schijven en SSD's gaan soms stuk.
hmmmm wat een "onzin" kan veel makkelijker
1) partitie "windows" 160 gb oid
2) partitie "linux" 80 gb ?
3) partitie "unieke data" --> save games, word documentjes en andere ongein die je niet wil wissen (inderdaad backup)

De grote van de OS disks beetje aanpassen naar de ruimte die de games en overige software nodig hebben
erg belangrijk is dat je minimaal 20 gb verschil hebt (gelukkig heeft linux minder nodig dan windows door de regel genomen)

Zo kan je een herinstallatie op de partitie(s) ook makkelijker uitvoeren ..als je dat wilt / nodig vind
• Leer werken met fstab als je dual boot! Het is hartstikke simpel maar het bespaart je gedoe.
why ? een bootmanager zoals grub2 is ook goed, overgens als je PCI passthrough doet heb je niks aan dualboot om de de fysiek HW anders is dan de VM HW en windows het niet top vind om essentiele HW te switchen .. (tenzij je portable windows doet) dan krijg je gezeik met licentie code.

dual boot is OF / OF en met PCI passthrough kan je EN linux EN windows tegelijkertijd draaien
• Experimenteer met software. Gebruik niet wat er out of the box bij komt. Waar je bij Windows vast zit aan de desktop zoals MS die levert
Ook weer "lariekoek" bij windows zit je niet vast aan x.y.z en kan je ook alles aanpassen ... maar waarom wil je dat ?? met een paar tools naar eigen smaak ben je vaak al helemaal voorzien van alle gemakken.

Nadeel van linux software is dat software pakket X niet Y doet maar wel Z en Z niet bij pakket B maar wel T en pakket C .. enzv .. voor desktop gebruik is het vaak net niet..
Wil niet zeggen dat het helemaal bagger is, sommige mensen hebben genoeg aan OOB (out of the box) functionaliteit) maar dat is het mooie van Linux je kan alle kanten op .. ook de goeie en verkeerde.
• Alle hardware-bedrijven zullen eerst Windows goed ondersteunen en dan pas Linux. Dat is niet leuk maar zo werkt het. Windows heeft veel meer gebruikers dus voor day1 drivers zetten ze daar meer middelen voor in, wanneer dat in orde is dan brengen ze het over naar Linux.
Deels waar, maar linux drivers werken vaak efficienter en beter dan de windows counterpart(s) voordeel van open source maar ook de opbouw van het OS zelf
Ja, Linux is iets wat je moet leren gebruiken. Ik denk niet dat het waar is dat je daar veel tijd in moet blijven steken (als je het eenmaal hebt uitgezocht dan valt het wel mee) maar je moet wel geduld hebben als je ermee begint. Het kost in het begin inderdaad meer tijd maar dat geldt ook wanneer je voor het eerst Windows gebruikt en van alles moet uitzoeken.
nee de "kracht" van windows is dat je buurman zelfs kan vertellen hoe je windows gebruikt, zag ik bv met ingebruik name van een android gsm dit jaar door een ouder ..
- kinderen
- vrienden (van die ouder)
oftewel iedereen in de omgeving kan je helpen met je "vraagstuk"

Bij linux is het standaard antwoord "did you google yet ?" en als je Ja antwoord is de reactie "dan heb je niet goed gegoogled" maar hoe je wat je moet googlen word je alsnog niet verteld ..
dus nogal "doe het vooral op eigen kracht" wat niet erg behulpzaam is en vooruitstrevend.

zeker als 1 van de top linux progammeurs, windows gaat draaien om dat 1 of andere ontwikkelaar van software (niet direct gerelateert aan maar stiekem toch) ervoor gezorgd heeft dat zijn geluids(kaart) niet meer werkt.. die man wil gewoon geluid tijdens het progammeren .. en niet elke update zijn vingers gekruist moet hebben en hopen dat geluid erna nog werkt .. hmmmm
Wat ik fijn vind aan Linux: het presteert veel beter dan Windows.
tja het is wat je onder "prestatie" verstaat .. een werkende geluidskaart of 200 FPS tijdens het gamen(zonder geluid) ..

Linux is niet bagger, maar ik vind het niet echt desktop geschikt die progammeurs/ontwikkelaars zijn 1 gefragmenteerde clusterbom die net gexplodeerd is . en dat is zo erg zonde ..

Maar in de kern is linux ( BSD vind ik beter) enorm goed sterk, en veelzijdig zie op hoeveel apparaten in huis en op het werk draait (tv, telefoon,internet routers, wifi routers en je smart gateways ...)

ps nogmaals @CHBF je tekent nogal gekleurd beeld, ik denk wel even dat het iets "milder" mag ;) als het aanvallend / negatief van mij overkomt .. niet te druk over maken .. iedereen heeft recht op zijn mening.

• logion
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 21-03 21:16
Dit blijft natuurlijk tweakers en aan Linux valt doorgaans meer te tweaken dan Windows, sommigen vinden dat een leuk tijdverdrijf anderen niet. Ik draai ondertussen op en af een negental jaar linux op m'n werklaptop. Ooit begonnen met ubuntu 10.10, dan een lange tijd 14.04 en 16.04 op het werk om dan over te stappen naar Arch sinds een tweetal jaar. Daarbij heb ik wel het geluk dat m'n taken veelal goed ondersteunt zijn door GNU/Linux en dat m'n werkgever er niet om maalt welk BS ik draai. Al die tijd heb ik wel een Windows XP/7 VM draaien onder Linux voor specifieke software (voornamelijk MS Office). Thuis dual boot ik gewoon met windows voor het gamen. Al ben ik eerder pragmatisch van aard en hoef ik niet perse af te stappen van windows voor gaming, toch volg ik deze thread met enige interesse. Ik vermoed echter dat de TR van de TS echter niet de meest geschikte CPU is voor gaming, een workload die doorgaans niet bijster goed schaalt naar meer cores en waar een kleiner aantal snellere cores zinvoller lijkt. Dat TR slechter lijkt te presteren onder Windows ivgm. Linux lijkt me nog geen argument om een TR in te zetten voor gaming. Om dat dan bovendien nog eens onder Linux te doen maar eigenlijk toch in windows via KVM en PCI-e passthrough lijkt me helemaal 8)7. Maar goed, houd ons zeker op de hoogte van jouw ervaringen!

logion wijzigde deze reactie 11-01-2019 15:40 (5%)

• CHBF
Dit blijft natuurlijk tweakers en aan Linux valt doorgaans meer te tweaken dan Windows
Inderdaad @logion. >:)
PCIe-passthrough is nu redelijk n00b-vriendelijk (Archwiki heeft een gedetailleerde uitleg, Level1Techs heeft een paar tutorials) als je een geschikt moederbord en een recente kaart hebt, bij Nvidia moet je 1 stap extra zetten (een valse flag meegeven aan de virtuele machine omdat de driver van Nvidia anders de werking van de kaart blokkeert voor virtualisatie :')).
Ik weet niet of dat jij Looking Glass kent, daarmee is het veel gemakkelijker geworden, ook omdat tegenwoordig moederbord-bedrijven niet meer een puinhoop maken van de IOMMU.
Het zou mooi zijn als SR-IOV standaard zou worden, Nvidia zie ik dat niet doen maar AMD zou dat mogelijk wel kunnen doen. Afwachten.
vso schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 14:59:
1) partitie "windows" 160 gb oid
2) partitie "linux" 80 gb ?
3) partitie "unieke data" --> save games, word documentjes en andere ongein die je niet wil wissen (inderdaad backup)
160 GB is naar mijn mening veel te groot voor eender welk besturingssysteem. Programma's die je op de partitie van je besturingssysteem wil insttalleren: Firefox, mediaspelers, tekst-editors...
Software die klein is, die regelmatig geupdate moet worden (browser) en die je snel weer opnieuw installeert.
Programma's die je naar mijn mening niet op dezelfde partitie zou moeten installeren: al die grote spellen, Matlab, Visual Studio... Het is een ellende om die opnieuw binnen te halen dus installeer dat liever op een aparte partitie. Dan moet je bij Windows nog even de installer aanzetten om het 'register' bij te werken maar aangezien er niet met data geschoven hoeft te worden (hooguit voor een patch/update) is dat snel gedaan.
Daar kan je van mening over verschillen maar als je frequent een clean install doet of je besturingssysteem vervangt dan is het fijn als je minder gedoe daarbij hebt.
In ieder geval zijn we het erover eens dat je het beste al je pure data op een aparte partitie zet, dat scheelt al enorm veel, veronderstellende dat je niet alle software in 1 dag tijd weer wil herinstalleren maar dat je dat geleidelijk aan doet in functie van wat je op dat moment wil/moet gebruiken.
Bij Linux kom ik zonder gaming uit op 20-30 GB als minimum wat ik zou aanraden, met gaming valt er natuurlijk niets over te zeggen en iedere gamer kan zelf inschaten hoeveel ruimte hij voor enkel zijn spellen nodig heeft. :)

Voordeel van mijn methode: een clean install of een nieuwe installatie erover heen is gemakkelijker. Voordeel van jouw methode: je hoeft niet moeilijk te doen met partities en uit te zoeken hoeveel ruimte Windows en Linux nodig hebben buiten de grote programma's en je zit met wat minder dode ruime (alle ruimte die je OS nog heeft maar niet nodig heeft) als je de benodigde ruimte voor het besturingssysteem te groot inschat. Mijn punt was vooral dat het handig is om met partities te werken en niet alles op dezelfde partitie te pleuren als waar je besturingssysteem op staat. Dat is evident voor iedere ervaren Linux-gebruiken, het is niet evident voor veel mensen die enkel Windows hebben gebruikt.
why ? een bootmanager zoals grub2 is ook goed
Jij mist hier mijn punt.
Als jij niet je NTFS-partitie mount dan krijg je allerlei kleine probleempjes wanneer je databestanden van je NTFS-partitie wil gebruiken in je Linux-systeem. Twee voorbeelden:
[list]• VLC kan in veel gevallen (afhankelijk van hoe de distro het in een package heeft verwerkt) niet eens je partitie 'zien', in ieder geval niet met de out of the box instellingen. Dat is erg onhandig als je muziek of video's van je NTFS-partitie wil afspelen. Waarom zou je die op een NTFS-partitie zetten? Omdat je dan ook vanuit Windows die bestanden kan aflezen. Bovendien was mijn advies gericht op nieuwkomers die al flink wat data op die NTFS-partitie hebben staan.
• Als je mediaspeler wel die partitie 'ziet' en je opent die nadat je je systeem hebt afgesloten en opnieuw hebt gestart en je klikt op de laatste gespeelde liedjes/folders/video die naar je NTFS-partitie verwijst dan kan de mediaspeler het niet vinden.

Je lost dit soort probleempjes op door simpelweg even je NTFS-partitie te mounten en dat kan heel erg gemakkelijk via fstab. lsblk om te weten welke SDx hoort bij het opslagmedium, (sudo) blkid om de UUID op te vragen en 1 kort regeltje met die UUID invullen in het fstab-bestandje. Simpel en snel. Ik zie geen reden om het niet te doen. Zelf plaats ik de mounted partitie bij de favorieten/bookmarks/places (hoe je filemanager het ook noemt) dus dat is net zo gemakkelijk als wanneer het als aparte partitie is weergegeven.

Ja, passthrough is geweldig als je dat met de grafische kaart doet maar je moet dan een tweede GPU hebben en een moederbord waarbij het bedrijf geen rotzooi heeft gemaakt van de IOMMU-groepen. De laatste generaties gaat dat beter maar voor oudere systemen is dat nog problematisch. Verder is dat niet n00b-vriendelijk en valt het daarmee buiten de context. Maar het is wel iets wat elke beginnende Linux-gebruiker in het achterhoofd kan houden voor wanneer hij voldoende gewend is en daar eens in wi lduiken.
bij windows zit je niet vast aan x.y.z en kan je ook alles aanpassen ... maar waarom wil je dat ?? met een paar tools naar eigen smaak ben je vaak al helemaal voorzien van alle gemakken.
Daar ben ik het niet mee eens. Ja, je kan een andere grafische schil krijgen op Windows met wat gehack (W8/W10 doen lijken op W7) en je kan een aparte filemanager gebruiken maar de mogelijkheden en keuzes zijn beperkt in vergelijking met hoe je het bij Linux kan aanpassen en naar mijn mening zijn de verschillen kleiner. Bij Linux heb je zowel software die naar mijn mening slechter is. Je zit bij MS in ieder geval grotendeels vast aan waar MS mee komt, er kan een laag op worden gestopt (GUI of anderzijds) maar wat daaronder zit is dezelfde MS software.

Een simpel voorbeeldje van iets waar je aan vast zit bij Windows waar je bij Linux nog mogelijkheden hebt om dat op te lossen: Windows7 heeft een gigantisch grote bug en naar mijn mening ook een ontwerpfout (ander punt) voor de autohide-implementatie van de takenbalk. Zet de autohide aan bij Windows7, zet Youtube in full screen, druk op de Windows knop en druk vervolgens weer op de Windows knop en je ziet wat de bug is.
Waarom ik dit zou doen? Omdat ik soms tijdens het kijken van filmpjes graag even de tijd zie en ik vind het onhandig dat ik dan de muis moet grijpen om de video weer op fullscreen te krijgen.
Probeer het desnoods in een virtuele machine als je een geen geldige licentie zou hebben. De ontwerpfout: er worden altijd pixels getoond van die takenbalk, ook als die 'verborgen' is. Naar het schijnt 2 rijen pixels (Google) maar ik heb ze zelf niet geteld. Bij Linux zit je niet aan een dergelijk iets vast. Het nadeel voor Linux is dan weer dat je ook out of the box slechtere software kan hebben dan wat met Windows komt maar er is ook meestal iets beschikbaar wat beter is voor jouw systeem en voorkeuren.
Nadeel van linux software is dat software pakket X niet Y doet maar wel Z en Z niet bij pakket B maar wel T en pakket C .
Ja en nee. Voor het grootste deel is het een kwestie van QT vs GTK. Dat kan wat gedoe opleveren, afhankelijk van welke desktop je gebruikt en welke programma's je installeert maar dat hoeft geen probleem te zijn. Zelf gebruik ik momenteel KDE Plasma, je kan met 1 muisklik in het menu van de GUI een donker themea instellen wat goed aansluit bij Breeze Dark. Overigens zal ik geen last hebben van andere knopjes voor de vensters want die verberg ik. Nog een voorbeeld van iets wat je op Windows niet gemakkelijk kan doen en wat ik bedoel met vastzitten aan waar MS mee komt. Het is een kleinigheid maar ik heb een kleine 24'' monitor, ik verspil liever veritkaal zo weinig mogelijk van de 1080 pixels die ik heb en knopjes in vensters zijn niet nodig voor mij (hotkeys en alt + linker muisknop).
Deels waar, maar linux drivers werken vaak efficienter en beter dan de windows counterpart(s) voordeel van open source maar ook de opbouw van het OS zelf
Eens, op de GPU-drivers na. Daar zie je wel regelmatig problemen, bijvoorbeeld bij oudere AMD-kaarten (ik heb er een) en bij Nvidia+KDE Plasma. Maar dat is wel sterk aan het verbeteren. :)
nee de "kracht" van windows is dat je buurman zelfs kan vertellen hoe je windows gebruikt, zag ik bv met ingebruik name van een android gsm dit jaar door een ouder ..
- kinderen
- vrienden (van die ouder)
oftewel iedereen in de omgeving kan je helpen met je "vraagstuk"

Bij linux is het standaard antwoord "did you google yet ?" en als je Ja antwoord is de reactie "dan heb je niet goed gegoogled" maar hoe je wat je moet googlen word je alsnog niet verteld ..
dus nogal "doe het vooral op eigen kracht" wat niet erg behulpzaam is en vooruitstrevend.
Helaas is dat voor een groot deel waar. :/
Er zijn wel plaatsen waar je goed geholpen wordt maar is zijn in Linux ook veel plaatsen die sommige mensen als toxisch zouden omschrijven, ze schrikken nieuwkomers af en er is een elitair sfeertje. Je moet als beginner ofwel handig zijn met zoeken ofwel de juiste plaatsen vinden waar vriendeljke mensen je helpen. Zelf zal ik altijd op een normale manier een antwoord geven en het duidelijk uitleggen maar je kan ook gemakkelijk een Linux-snob tegen komen. Die mensen spreek ik daar op aan wanneer ik het zie.

Wat betreft jouw geluidskaart-voorbeeld, dat was behoorlijk problematisch maar is gelukkig ook sterk verbeterd. Toen ik voor het eerst Mint installeerde werkte mijn geluidskaart (Soundblaster via USB) niet, ik kon het werkende krijgen (dat heb ik ook gedaan) maar ik moest zelf nog wat installeren op een bepaalde manier om het werkende te krijgen. Niet goed voor beginners maar ik had wel binnen een paar dagen een uitleg van iemand op het Mint-forum hoe je dat doet dus dat is dan wel weer goed. Bij de vorige editie van Mint crashte de software die het geluid regelt na 2 minuten. Ik was een Youtube-filmpje aan het bekijken (mijn test voor het geluid ;)) en na 1-2 minuten kreeg ik enkel nog ruis te horen. Nee, het was niet het bronmateriaal, bij het terug'spoelen' hoorde ik ook enkel nog ruis, bij een ander filmpje ook enkel nog ruis. Mint blijft dus problematisch met die hardware tenzij ik zelf wat verander maar bij Manjaro en Ubuntu werkt het nu gewoon out of the box. Ik probeerde even i3 uit (kale distro van 1,3 GB, geen andere desktop erop) en met enkel ALSA kreeg ik het niet direct werkende (er was een GUI voor ALSA geïnstalleerd en daarop zag ik dat die op S/PDIF stond en ik zag geen mogelijkheid om dat vanuit die GUI te veranderen naar USB en aangezien ik snel geluid wil hebben heb ik daar op dat moment niet lang naar gezocht), ik hoefde enkel PulseAudio te installeren om het geluid werkende te krijgen.
Linux is niet bagger, maar ik vind het niet echt desktop geschikt die progammeurs/ontwikkelaars zijn 1 gefragmenteerde clusterbom die net gexplodeerd is . en dat is zo erg zonde ..
De fragmentatie is inderdaad een groot probleem, het zou fijn zijn als er meer standaarden zouden komen maar dat is natuurlijk iets wat wrijving geeft met de Wild West mentaliteit die je in Linux hebt. :/

Verder, ik heb geen probleem met een verschil van mening. We zullen zien in hoeverre we het wel of niet met elkaar eens zijn nu de nuances duidelijker zijn. Ik hield dat deel van mijn reactie kort en ik liet daarom bewust een hoop nuance weg omdat die reactie al lang genoeg was. ;)

CHBF wijzigde deze reactie 11-01-2019 16:28 (6%)

• CHBF
Uitzonderlijk een dubbelpost omdat mensen in een andere draad reageerden op iets wat hier thuishoort en het wel erg onoverzichtelijk wordt als ik dat aan mijn laatste reactie vastplak .

@Cybermage2you @Bonez0r
Ik zou juist geen virtuele machine maar een live-USB aanraden! Bij een virtuele machine moet je CPU voor grafische kaart spelen waardoor de performance slecht is, het geeft je geen goede indruk van hoe het systeem draait. Bij een live-USB zijn de laadtijden enkel langer maar is de performance verder representatief. Je kan passthrough opstellen voor een virtuele machine (ook op Windows) maar het is veel gemakkelijker om een live-USB te maken. Gebruik Etcher of Rufus, als je Rufus gebruikt, gebruik dan DD-format! Anders gaat het mogeliijk niet booten.
Verder, als je wil overstappen, begin met cross-platform programma's te gebruiken in Windows voor video, muziek, kantoorsoftware...
Denk aan VLC, LibreOffice, Krita...
Probeer daarna Linux uit. Je kan zo rustig wennen. Het is nogal persoonlijk maar dat is het beste algemene advies naar mijn mening: rustig aan wennen en geleidelijk aan Windows afbouwen en Linux opbouwen naar je eigen smaak en voorkeuren. Verder is dual booten al lang niet meer zo erg als dat het ooit was, met een boottijd van 10-15 seconden... (ok, Windows heeft veel meer tijd nodig alvorens het helemaal klaar is, nadat de desktop wordt getoond is het nog een minuutje bezig met van alles wat voor mij niet duidelijk is :?)

Tenslotte, houd er rekening mee dat niet elke Linux distro even goed werkt op JOUW hardware. Een voorbeeld: voor veel mensen werkt Debian based met XFCE geweldig, op mijn hardware is het een ramp. Ik hab een boottijd van 30 seconden voor enkel MX Linux (dus POST en dergelijke niet inbegrepen) en het sluit ook tergend traag (>10 seconden) af. De interface voelt ook niet 'snappy'. Ik heb ook bij Ubuntu+XFCE dit soort problemen gemerkt. Ik weet dat het bij andere mensen juist heel erg snel is (3-4 seconden) en snellen dan systemen die op mijn hardware juist sneller zijn. Het hangt enorm van je hardware af! Ik raad wel aan om Ubuntu te mijden omdat het nu lastiger is om software buiten Snaps te installerren en die Snaps werken nog niet goed. Probeer liever Manjaro of OpenSUSE uit. Fedora is een optie maar je moet dan wel zelf nog een paar kleine handelingen verrichten om proprietary software binnen te halen (codecs en nog wat meer). Dat is niet moeilijk maar je moet wel even weten hoe het zit.

• Umbrah
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 12:58

Umbrah

The Incredible MapMan

Tsja, de TR2-2990WX is gewoon een beetje een gekke CPU... het zijn eigenlijk 4 NUMA-nodes met slechts twee geheugencontrollers. Ook onder Windows zal een NUMA-aware applicatie gewoon "dicht" bij zijn geheugen blijven. Er is echter een reden dat dit als een "creative" CPU wordt verkocht, en dat is dat net zoals onder Linux, niet elke applicatie NUMA-aware is. Een threadripper kan je NUMA "verbergen" en een alternatieve scheduler gebruiken, die "gemiddelde" latency geeft, maar onder de W-serie is dat nog niet heel erg goed... (de gewone X zit wel snor hoor, ook in games). De W serie heeft namelijk altijd twee volle dies die gewoon géén rechtstreekse memory access hebben.

Om (even) goed te kunnen gamen op een WX zul je dus de twee dies zónder geheugen moeten uitzetten. Sommige tuning apps noemen dat "gaming mode". Maar goed, inherent is de WX daar sowieso niet voor bedoeld, niet onder Windows, niet onder Linux. Een gewone X (2950X oid...) had het beter gedaan, niet alleen door hogere clocks, ook doordat elke die twee eigen geheugenkanalen heeft. De WX is in maar één ding goed, en dat zijn taken waar véél parallelle rekenkracht voor nodig is, met niet al té veel geheugenbandbreedte. Zoals onder creative applicaties. En geen OS die daar aan gaat werken (je kunt ook onder Windows taken aan cores pinnen mocht je taken hebben die niet goed met NUMA omgaan).

• CHBF
Daarvoor verwees ik dus naar de Archwiki (de Linux-bijbel voor gewone gebruikers) en Ubuntu voor fstab. Met fstab zet je zeer gemakkelijk een mount point op. Je gebruikt "lsblk" om een lijst (list, daarom ls) van alle block devices (partities/SSD's/harde schijven) te geven, "blkid" om de idenftificatiecode per partitie te krijgen (de UUID) en dat gebruik je in fstab om het systeem te vertellen welke harde schijf het waar moet mounten en met welke parameters. Ik verwijs niet voor niets naar de Archwiki, lees dat en je begrijpt het snelst hoe het werkt.
Ubuntu is leuk voor het concrete voorbeeld gerelateerd op Windows maar Archwiki legt het veel beter uit.

• vso

vso

FreeBSD | Windows2k3 +Xp

* vso vind niet dat we bedrijven in deze "discussie moeten trekken" zeker offtopic en hele andere regels
Wil je hier verder op ingaan wil ik best in een ander topic/pm hierover maar niet hier ok ;) dus ik kijk puur met en vanuit een thuisgebruiker standpunt elke "bedrijfs" visie zal ik vermijden
CHBF schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 16:23:
160 GB is naar mijn mening veel te groot voor eender welk besturingssysteem. Programma's die je op de <snip>
Tja je kan wel op de grond stampen en zeggen dat het niet eerlijk is of dat het "anders moet" Maar dat er een verschil is tussen de 2 Operating Systemen is feit en geen fictie.

En laat ik het zo zeggen ik kan me best in jou mening verplaatsen, maar de oorsprong van de gedachte heeft meer te maken met de wijze waarop men vroeger dacht en de grote van de schijfruimte.

Nu met terrabytes tot onze beschikking who cares :? en overgens windows hoef je niet meer zoveel te herinstalleren tenzij je handmatig of via software dingen doet binnen windows (registry hacks en optimizing progjes.. ) software die een taak hebben .. gaat over het algemeen goed en een reinstall is zelden nodig
maar stel dat je software op een andere partitie neerzet, deze moet je toch weer wissen bij een herinstall dus dat heeft geen nut.

Linux tja hmmm eigenlijk wil ik die discussie niet openbreken .. laat ik het er op houden er zijn gewoon weg teveel mogelijkheden om iets zinnigs erover te zeggen.

Opdelen van partities is nogal prehistorische gedachte uit de tijd dat diskruimte kostbaar was en uitbreiden alleen kon met bij plaatsen van een disk. nu kan je partities van 40TB cree-eren hoezo "tekort"
Jij mist hier mijn punt.
Als jij niet je NTFS-partitie mount dan krijg je allerlei kleine probleempjes wanneer je databestanden van je NTFS-partitie wil gebruiken in je Linux-systeem. Twee voorbeelden:
[list]• VLC kan in veel gevallen (afhankelijk van hoe de distro het in een package heeft verwerkt) niet eens je partitie 'zien', in ieder geval niet met de out of the box instellingen. Dat is erg onhandig als je muziek of video's van je NTFS-partitie wil afspelen. Waarom zou je die op een NTFS-partitie zetten? Omdat je dan ook vanuit Windows die bestanden kan aflezen. Bovendien was mijn advies gericht op nieuwkomers die al flink wat data op die NTFS-partitie hebben staan.
Ik heb werkelijk nog nooit issues gehad sinds 1996 ofzo met FAT16/32/ntfs partities en de data die erop staat te lezen/bewerken onder BSD/Linux dat is de kracht van open source je krijgt het echt wel werkend. Dus welk punt bedoel je ?

Als je de USB stick niet in de usb poort duwt (aka mounten van disk) dan kan je er natuurlijk niet bij
Je lost dit soort probleempjes op door simpelweg even je NTFS-partitie te mounten en dat kan heel erg gemakkelijk via fstab. lsblk om te weten welke SDx hoort bij het opslagmedium, (sudo) blkid om de UUID op te vragen en 1 kort regeltje met die UUID invullen in het fstab-bestandje. Simpel en snel. Ik zie geen reden om het niet te doen. Zelf plaats ik de mounted partitie bij de favorieten/bookmarks/places (hoe je filemanager het ook noemt) dus dat is net zo gemakkelijk als wanneer het als aparte partitie is weergegeven.
Dit soort "makkelijke" truckjes weert de beginner/medior van linux .. je verliest ze al bij het woordje " mounten en/of bij fstab.. ;) en voor de wat meer doorgewinterde linux nerd is dit kinderspel.

Maar juist voor dit moet men bij het "mount" een tussenvorm maken waarbij je SDx selecteerd en hoe je hem wilt mounten en of dit permanent of 1x is . en helemaal mooi is als hij al automagisch een goed voorstel/recent history weergeeft.

Helaas is de linux community niet echt user friendly, hierom zal het nooit een echt doorzetten tot de desktop OS dat het zou kunnen zijn wat enorm zonde is maar .. en erger nog is dat men wel dat realiseert maar naar anderen wijst om dat op te lossen.. terwijl grote boze closed source "windows" dit sinds windows 95 prioriteit heeft gegeven en dus dan maar wat "bagger" is, maar wel op welke pc/laptop draait.
Ja, passthrough is geweldig als je dat met de grafische kaart doet maar je moet dan een tweede GPU hebben en een moederbord waarbij het bedrijf geen rotzooi heeft gemaakt van de IOMMU-groepen. De laatste generaties gaat dat beter maar voor oudere systemen is dat nog problematisch. Verder is dat niet n00b-vriendelijk en valt het daarmee buiten de context. Maar het is wel iets wat elke beginnende Linux-gebruiker in het achterhoofd kan houden voor wanneer hij voldoende gewend is en daar eens in wi lduiken.
Hoezo moet je een 2de gpu hebben .. sinds wanneer is dat nodig voor Linux ? het is wel praktisch voor troubleshooting maar dat kan je ook met een onboard / goedkope PCIe x1 GPU.
Daar ben ik het niet mee eens. Ja, je kan een andere grafische schil krijgen op Windows met wat gehack (W8/W10 doen lijken op W7)
<snip>
tja erhm iets met closed vs opensource .. :? je kan een end komen met windows maar is het dan nog wel windows .. en waarom zou je trouwens willen .. OOB is goed zat. ik zit toch meer met apps dan met OS aan de slag. (thuis dan ;) )

Overgens zijn er wel meerdere projecten die windows reverse engineren en daarmee kan je dus ook veel bereiken op windows zelf maar goed .. moet je dit willen ?
< gezeur over windows bugs vs linux iets met taakbalk>
Dit is altijd het schild dat Linux zealots voeren om windows slecht te doen lijken ..

newsflash, windows gebruikers vinden vista en wellicht windows 8 en 10 gewoon Klotuh maar er is niks beters Linux is niet de heilige graal die alles beter maakt. Waarom zie eerdere punt .. de opensource progammeurs vinden hun eigen software zo gebruikers vriendelijk dat het naar magische elven en eenhoorn ruikt .. en dat word alleen maar erger bij elke "splitsing" (fork) van een ontwikkel team

Dus tenzij die open source lui hun hoofd uit die wolk van zelf verheerlijking halen en van die 100.000 software pakketten tot een paar gebruiksvriendelijke reduceren geef ik linux 0,001% kans op een andere status. Want dan is er opeens wel iets wat intressant is voor die windows gebruikers en zal MS meer moeite moeten doen .. maar ja nu werkt het alleen maar averrechts en kan MS zeer lompe dingen doen zoals vista

Als linux 20% gebruiksvriendelijker was geweest dan was vista en andere draconische beslissingen van MS beter overwogen .. nu kan MS het gewoon door onze strot rammen en hebben ze alsnog de ontwikkel kosten eruit. en 75% zit nog in de windows versies die er nu zijn en gaan komen.
Die mensen spreek ik daar op aan wanneer ik het zie.
+1 :) nice
Wat betreft jouw geluidskaart-voorbeeld, dat was behoorlijk problematisch maar is gelukkig ook sterk verbeterd. Toen ik voor het eerst Mint installeerde werkte mijn geluidskaart (Soundblaster via USB) niet, ik kon het werkende krijgen (dat heb ik ook gedaan) maar ik moest zelf nog wat installeren op een bepaalde manier om het werkende te krijgen. Niet goed voor beginners maar ik had wel binnen een paar dagen een uitleg van iemand op het Mint-forum hoe je dat doet dus dat is dan wel weer goed. Bij de vorige editie van Mint crashte de software die het geluid regelt na 2 minuten. Ik was een Youtube-filmpje aan het bekijken (mijn test voor het geluid ;)) en na 1-2 minuten kreeg ik enkel nog ruis te horen. Nee, het was niet het bronmateriaal, bij het terug'spoelen' hoorde ik ook enkel nog ruis, bij een ander filmpje ook enkel nog ruis. Mint blijft dus problematisch met die hardware tenzij ik zelf wat verander maar bij Manjaro en Ubuntu werkt het nu gewoon out of the box. Ik probeerde even i3 uit (kale distro van 1,3 GB, geen andere desktop erop) en met enkel ALSA kreeg ik het niet direct werkende (er was een GUI voor ALSA geïnstalleerd en daarop zag ik dat die op S/PDIF stond en ik zag geen mogelijkheid om dat vanuit die GUI te veranderen naar USB en aangezien ik snel geluid wil hebben heb ik daar op dat moment niet lang naar gezocht), ik hoefde enkel PulseAudio te installeren om het geluid werkende te krijgen.
Wat een hoop moeite, onder windows is dat al lang eigenlijk geen probleem meer sterker nog het is meer dan ooit "plug & play" de laatste keer dat ik drivers opzocht kan ik me eigenlijk niet meer herrineren (prive dan) goed ook niet waar als nerd maar je snapt wel ..

En jou anakdote omschrijft eigenlijk ook goed "het probleem" lang verhaal voor relatief simple oplossing en meerdere "drivers/software" om het werkend te krijgen .. onder windows is dat gereduceerd tot automagisch of in het ergste geval "download bij fabrikant" en 99,99999999% is dat de juiste

Ergens anno 2011 heb ik xen op debian geplant en met al deze zooi te maken gehad (behalve de occules rift) 1 v.d topics [XEN] Virtualisatie onze ervaringen en waar ik me toen enorm aan irriteerde is dat ik enorm veel moeite moest doen om een fatsoenlijke desktop ervaring te krijgen..

nu zou ik graag een RPI als desktop willen in de woonkamer, maar wegens de hierboven genoemde ervaring heb ik echt zoiets van laat maar .. pleur de windows desktop wel hier neer (tot ergenis van de vrouw :+ ) gewoon omdat me dat beter bevalt.
De fragmentatie is inderdaad een groot probleem, het zou fijn zijn als er meer standaarden zouden komen maar dat is natuurlijk iets wat wrijving geeft met de Wild West mentaliteit die je in Linux hebt. :/

Verder, ik heb geen probleem met een verschil van mening. We zullen zien in hoeverre we het wel of niet met elkaar eens zijn nu de nuances duidelijker zijn. Ik hield dat deel van mijn reactie kort en ik liet daarom bewust een hoop nuance weg omdat die reactie al lang genoeg was. ;)
lol :) ik ken nog wel wat tweakers die lang van stof zijn (myself included) en deze OS disucssie leuk vinden .

• CHBF
Ik heb geen idee waar jij het over hebt met "bedrijven" maar als met 1 merk grafische kaart KDE Plasma voor geen meter werkt dan is dat best relevante informatie vanuit gebruikersperspectief. Dat heeft werkelijk niets met een voorkeur voor een bepaald bedrijf te maken. Ik wil graag dat mijn desktop goed werkt en KDE Plasma is wellicht de meeste gepolijste (ook omdat het zo jong is) desktop op dit moment.
Op de rest ga ik later nog wel eens in. ;)

CHBF wijzigde deze reactie 11-01-2019 23:13 (41%)

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 19-03 19:26

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

De Linux-community is gewoon heel enthousiast en fanatiek. Als je kijkt naar hoeveel posts er al in dit topic zijn gedaan kun je moeilijk stellen dat de community niet bereid is om te helpen. De keerzijde van het enthousiasme is dat de lat vrij hoog ligt, het zijn vaak techneuten onder elkaar, ook hier op Tweakers.

De Linux-community is echter niet bezig met de wereld te veroveren. Alle opmerkingen als "Linux moet ... anders wordt het nooit een succes" missen het doel volledig. We willen de wereld niet veroveren, we willen software die aan onze eigen behoeftes voldoet. Als een ander ook gebruik wil maken van die software dan is dat prima, ik zal je er zelfs bij helpen omdat ik trots ben op mijn kindjes. Maar uiteraard kan ik niet gratis dezelfde service leveren als een commercieel bedrijf. Wie dat verwacht zal teleurgesteld worden.

Gebruikersvriendelijkheid is overigens ook voor een groot deel verwachting. De Linux-community heeft heel andere verwachtingen dan de Windows-community. Moet je eens kijken hoeveel er op internet te vinden is over het installeren van SSH of Apache op een Windows-desktop. Dat is een drama in vergelijking met hoe makkelijk dat onder Linux is. Het is maar wat je gebruikers belangrijk vinden.

Je zal mij dan ook nooit horen zeggen dat iemand anders Linux moet gebruiken. Ik gebruik Linux voor mezelf, niet voor anderen.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• vso

vso

FreeBSD | Windows2k3 +Xp

CHBF schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 23:12:
Ik heb geen idee waar jij het over hebt met "bedrijven" maar als met 1 merk grafische kaart KDE Plasma voor geen meter werkt dan is dat best relevante informatie vanuit gebruikersperspectief. Dat heeft werkelijk niets met een voorkeur voor een bepaald bedrijf te maken. Ik wil graag dat mijn desktop goed werkt en KDE Plasma is wellicht de meeste gepolijste (ook omdat het zo jong is) desktop op dit moment.
Op de rest ga ik later nog wel eens in. ;)
Met bedrijven bedoelde ik meer linux in bedrijven en hardware in bedrijven (al dan niet met linux) dan kom je met andere dingen om de hoek :)

• Umbrah
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 12:58

Umbrah

The Incredible MapMan

CAPSLOCK2000 schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 13:50:
Moet je eens kijken hoeveel er op internet te vinden is over het installeren van SSH of Apache op een Windows-desktop. Dat is een drama in vergelijking met hoe makkelijk dat onder Linux is. Het is maar wat je gebruikers belangrijk vinden.
Mwoah, zit al een tijdje native in Windows (1703? 1709?) -- zelfs zonder WSL (waar veel linux software op werkt, zelfs met GUI desnoods hoewel niet zo refined/snel als native uiteraard):

Slecht voorbeeld dus. Ik denk dat de balans sowieso is dat elk platform voors- en tegens heeft. Maar dat dwaalt wat af van de discussie. De TS, @Cybermage2you heeft een 4-weg NUMA setup draaien, waarvan 2 cores zonder memory, en wil er op gamen. Scheduling/timing whatsoever; je zult nooit ideale omstandigheden ervoor creëren. Onafhankelijk van wat voor OS.

• Cybermage2you
Umbrah schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 18:20:

<KNIP>

Slecht voorbeeld dus. Ik denk dat de balans sowieso is dat elk platform voors- en tegens heeft. Maar dat dwaalt wat af van de discussie. De TS, @Cybermage2you heeft een 4-weg NUMA setup draaien, waarvan 2 cores zonder memory, en wil er op gamen. Scheduling/timing whatsoever; je zult nooit ideale omstandigheden ervoor creëren. Onafhankelijk van wat voor OS.
De Processor is vernamelijk gekocht om vm's goed te kunnen draaien en dat doet ie goed.
Natuurlijk tussen de bedrijven door wat gamen zou leuk zijn.
Als je het filmpje in mijn openings post heb gekeken is wel 100% snelheids winst bij gelijke belasting als je in linux alle cores belast dat is wel iets om naar te kijken.

• CHBF
Bedrijven is een verhaal apart maar ik wil in die context opmerken dat het ook met digibetisme (vooral bij de gewone medewerkers en niet software-gerelateerde managers) te maken heeft en dat overheden verplicht zouden moeten worden om enkel open-source software te gebruiken in verband met veiligheid en onafhankelijkheid van bedrijven. De veiligheid spreekt voor zich (als je de code kan inzien dan weet je dat er geen achterdeurtjes zijn, we weten inmiddels dat Windows een achterdeurtje heeft die inlichtingendiensten zouden kunnen gebruiken...), onafhankelijkheid is nodig om te voorkomen dat je gechanteerd kan worden of beleid voer ten faveure van die bedrijven waarvan je afhankelijk bent terwijl dat de belangen van het volk schaadt.
en overgens windows hoef je niet meer zoveel te herinstalleren tenzij je handmatig of via software dingen doet binnen windows (registry hacks en optimizing progjes.. ) software die een taak hebben .. gaat over het algemeen goed en een reinstall is zelden nodig
I beg to differ. Windows heeft nog steeds dat probleem dat het trager en minder responsive wordt naarmate de installatie 'ouder' (functie van hoeveel je hebt geïnstalleerd, verwijderd, hoeveel rotzooi er achter is gebleven, hoe gefragmenteerd de data is etc.) wordt. Voor Windows7 heb dat sterk ondervonden met een harde schijf maar ook met een SSD merk je het duidelijk. Voor Windows10 heb ik geen ervaring met een harde schijf maar ik merk wel dat mijn laptop nu minder snel Windows boot en dat komt niet door automatisch startende programma's/services die niet tot het besturingssysteem behoren. Ik kan het weten dat het trager start want ik heb in het begin de tijd opgenomen en het later weer gedaan, om te zien hoeveel trager het wordt. De laptop bootte in precies 15 seconden, inmiddels zit het dichter bij de 20. Niet rampzalig maar ook niet hoe het hoort, die boottijd hoort niet te veranderen zolang je geen zooi programma's en services laat opstarten met het besturingssysteem.
De reden - naar mijn overtuiging - dat mensen tegenwoordig beweren dat het niet meer zo erg is - is niet omdat MS iets heeft verbeterd (in ieder geval niet in voldoende mate) maar omdat het met een SSD veel minder wordt afgestraft dan met een harde schijf. Zo is data-fragmentatie bij een SSD geen probleem en geven andere oorzaken van een trager wordend systeem een minder groot effect doordat data veel sneller wordt gelezen van een SSD (totdat de cache vol zit :/) dan bij een harde schijf.
maar stel dat je software op een andere partitie neerzet, deze moet je toch weer wissen bij een herinstall
Dat is niet waar! Als ik bijvoorbeeld alle spellen die ik via Steam en andere winkels installeer op die andere partitie dan hoef ik niets te wissen. Ik zet de folderlocatie juist in Steam, ik klik op installeren en Steam vergelijkt de bestanden die er al staan met de bestanden die het kan downloaden, downloadt de patches te en installeert het netjes waarbij 99% van de data al juist staat. Idem voor andere grote en traag installerende programma's (Matlab en Visual Studio bijvoorbeeld). Dit zijn programma's die je zo weinig mogelijk wil installeren omdat de installatie zo traag gaat en/of omdat er zoveel data moet worden gedownloadt over dat telefoondraadje.
Erg genoeg zit ik letterlijk op een telefoondraadje, inclusief varkenssnuit. Dank je wel KPN (Reggefiber). Gelukkig dankzij VDSL nu wel 60/28 met 8 ms, het kan beter maar het kan ook slechter.
Ik heb werkelijk nog nooit issues gehad sinds 1996 ofzo met FAT16/32/ntfs partities en de data die erop staat te lezen/bewerken onder BSD/Linux dat is de kracht van open source je krijgt het echt wel werkend. Dus welk punt bedoel je ?
Dat heb ik in die reactie waarop jij reageerde uitgelegd! Jij hebt blijkbaar al lang geen nieuwe versie van VLC gebruikt op Linux.
VLC kan niet uit zichzelf je NTFS-partitie mounten (een bekend probleem, Google maar eens) en als je bij de recent afgespeelde muziek/videos of geopende documenten van je NTFS-partitie klikt in de menus van mediaspelers/LibreOffice/... dan kan het niet worden geopend als je niet netjes je NTFS-partitie mount wanneer je je systeem hebt herstart sinds de laatste keer dat je het bestand opende van die NTFS-partitie. Denk jij dat ik voor de lol heb geleerd hoe Fstab werkt? :?
Dat heb ik gedaan omdat ik deze problemen had. Je hebt een probleem => je zoekt naar een oplossing en dit werd mij als oplossing aangeraden door een zeer deskundige en zeer ervaren Linux-gebruiker (een die ook alle details van Slackware, Gentoo, BSD...kent). Ik stel zelf vast dat dit een uiterst eenvoudige oplossing is, ik durf ook rustig te stellen dat dit een n00b-vriendelijke oplossing is als hij bereid is om een minimale inspanning te leveren. Het is echt niet moeilijker dan het aanpassen van een bestandje waarmee je spellen optimaliseert, iets wat veel gamers doen, bijvoorbeeld om vervelende intro-fimpjes uit te schakelen, graphics te verbeteren, VSync uit te schakelen of bugs op te lossen (speel maar eens Dark Souls met een toetsenbord en muis zonder dat te doen).
Dit soort "makkelijke" truckjes weert de beginner/medior van linux .. je verliest ze al bij het woordje " mounten en/of bij fstab.. ;) en voor de wat meer doorgewinterde linux nerd is dit kinderspel.
Gelukkig kan die nieuwkomer vervolgens vragen wat mounten betekent als hij met een contactgestoorde nerd te maken heeft die denkt dat die nieuwkomer weet wat het betekent. Zelf zou ik gewoon de instructies geven met alle stappen en hierbij uitleggen dat heel die Windows-partition in de door de gebruiker gekozen folder komt te staan binnen zijn Linux distro en dat dit geen enkel gevolg heeft voor zijn Windows installatie. Dat is onvolledige informatie maar je moet je boodschap aanpassen aan wat de ander op dat moment kan begrijpen en ideaal gesproken geef je dan nog wat leesvoer zodat hij een stap dieper kan gaan als hij daar aan toe is en/of daarvoor gemotiveerd is.
Ik ben er overigens allergisch voor wanneer software-gebruikers dom worden gehouden, bij Windows en bij Linux. Dat is een negatief gevolg van al die GUI tools. Van die mensen die een op 1 distro gerichte uitleg geven hoe je met een ingebouwde GUI tool in die distro dat probleem oplost. Gebruik dan liever de commandline en een methode die altijd werkt. Geef een vis vs. leren vissen...
Helaas is de linux community niet echt user friendly
Nogmaals, hoewel ik het er zeker mee eens ben dat er veel toxische Linux-gemeenschappen zijn (eerlijk gezegd kan dat hier op Tweakers ook beter maar dat hebben we in deze draad gelukkig nog niet gemerkt) maar er zijn ook goede Linux-gemeenschappen. Vraag op het Ubuntu- of Linux-forum om hulp en je zal hulp krijgen. Vraag op het Arch-forum om hulp en je zal ook hulp krijgen maar daar verwachten ze natuurlijk wel dat je zelf de Archwiki leest wat naar mijn mening zeer terecht is want de gebruiker kiest voor een distro die wat meer inzet vereist dan wanneer je bijvoorbeeld Ubuntu draait (maar minder dan wanneer je Gentoo draait).

Kan Linux ooit dominant worden voor de desktop? Natuurlijk, als en slechts dan als alle populaire software beschikbaar is op Linux en net zo gemakkelijk of gemakkelijker kan worden verkregen. Voor spellen gaat het de goede kant op maar iedereen die Linux heeft gebruikt weet dat je soms meer moeite moet doen om iets werkende te krijgen.
[small]Concreet voorbeeldje van vandaag, ik probeerde Dropbox te installeren via Pamac, het blijkt dat de aanwezige plugin voor KDE niet werkt wegens het ontbreken van dependencies, de eerste keer dat ik bij PaMac dit probleem heb maar het komt voor. Een ander bekend voorbeeldje van Manjaro: je moet zelf even het aanturen van die PC-speakers uitschakelen. Die beeps zijn leuk voor bootprobleempjes maar een ramp voor wanneer je besturingssyteem al draait.
Tenzijn je in mid jaren 90 of eerder een computer gebruikte en nostalgisch bent? :p
Voor die mensen raad ik het Youtube-kanaal The 8-bit Guy aan.

Mensen vergeten al snel hoe jong Linux is en hoe groot de achterstand op Windows was. Als het over 20 jaar nog steeds niet is doorgebroken bij een aanzienlijk grotere groep mensen dan mogen we het opgeven maar eigenlijk is Linux de laatste jaren pas wat volwassen aan het worden als desktop, daarvoor was het nog een puber. Voor servers geldt natuurlijk een ander verhaal. De 'betere' distros van nu zijn veel gebruiksvriendelijker dan de 'betere' distros uit de jaren 0.
Hoezo moet je een 2de gpu hebben .. sinds wanneer is dat nodig voor Linux ? het is wel praktisch voor troubleshooting maar dat kan je ook met een onboard / goedkope PCIe x1 GPU.
Een goedkope grafische kaart is er ook een en niet iedereen heeft een CPU met geïntegreerde graphics, dat kan bijvoorbeeld om een oudere CPU gaan (i5-750 hier) of om een nieuwe Ryzen-CPU.
Dit is altijd het schild dat Linux zealots voeren om windows slecht te doen lijken ..
Nee, dat is iets waar ik mij aan ergerde sinds dat ik W7 gebruikte en waarvan ik het geweldig vind dat KDE en XFCE dit wel goed hebben uitgewerkt, al maakt ook XFCE de fout dat het wat pixels van de takenbalk blijft tekenen bij het 'verbergen' maar in ieder geval heeft XFCE die bug niet, KDE doet het perfect: geen zichtbare pixels en geen bug. Misschien ben jij een van die mensen die de hele tijd een muis gebruikt, voor mij geldt dat het beter is naarmate dat ik minder een muis hoef te gebruiken buiten bijvoorbeeld gaming en CAD. Muizen zijn klunzige input-devices in vergelijking met een toetsenbord voor dergelijke zaken.
1 keer op de Windows-knop duwen om vanuit een fullscreen video na het vertonen van de takenbalk die weer volledig te verbergen is veel eenvoudiger dan wanneer je de muis moet grijpen, de cursor juist moet plaatsen en op een muisknop moet klikken en je voorkomt RSI als je niet de hele tijd onnodig een muis gebruikt.
Ik vind het best wel schandalig dat het schatrijke en zeer grote MS zo'n grote bug in het besturingssysteem heeft laten sluipen en dit nooit heeft opgelost voor W7, bij W10 is die bug er niet dus we weten dat MS simpelweg nooit de moeite nam om dat bij W7 te patchen.

Het is een simpel feit dat je bij Linux zelf kan kiezen welke software je gebruikt en dat je daarom in veel gevallen een betere oplossing kan vinden dan wat MS als enige optie aanbiedt. Meer opties => meer mogelijkheden en al snel betere mogelijkheden. Wanneer 10 teams aan software voor taak X werken dan moet het gek lopen als MS in haar uppie betere software heeft ontwikkeld. Meestal is dat dan ook niet het geval.
Ik ben overigens verre van een "Linux-zealot". Ik ben een intermedium level Linux-gebruiker die pas voor 90% overstapte naar Linux op het moment dat ik merkte dat Linux betere presteert op mijn hardware en in de meeste gevallen betere software biedt voor dagelijks taken.
En jou anakdote omschrijft eigenlijk ook goed "het probleem" lang verhaal voor relatief simple oplossing en meerdere "drivers/software" om het werkend te krijgen .. onder windows is dat gereduceerd tot automagisch of in het ergste geval "download bij fabrikant" en 99,99999999% is dat de juiste
Nee hoor. Nog steeds heb ik bij een clean install van W7 geen internet. Ik vind het erg fijn dat ik bij eender welke Linux-distro wel internet heb zonder eerst nog een driver te moeten zien downloaden. Ik daag jou overigens uit om die driver online te vinden, dat is nogal moeilijk want die hardware-bedrijven laten het al snel afweten bij 'oudere' hardware. Ik heb er flink naar moeten zoeken alvorens ik die vond op de website van het hardwareleverende bedrijf.

CHBF wijzigde deze reactie 13-01-2019 01:08 (19%)

• vso

vso

FreeBSD | Windows2k3 +Xp

* vso vind dat een mod ff deze discussie af mag splitsen ;) beetje los van dit topic .. maar goed mijn idee

Dus ik zal hier niet te inhoudelijk op ingaan (jammer genoeg)
CHBF schreef op zondag 13 januari 2019 @ 00:56:
Bedrijven is een verhaal apart maar ik wil in die context opmerken dat het ook met digibetisme (vooral bij de gewone medewerkers en niet software-gerelateerde managers) te maken heeft en dat overheden verplicht zouden moeten worden om enkel open-source software te gebruiken in verband met veiligheid en onafhankelijkheid van bedrijven. De veiligheid spreekt voor zich (als je de code kan inzien dan weet je dat er geen achterdeurtjes zijn, we weten inmiddels dat Windows een achterdeurtje heeft die inlichtingendiensten zouden kunnen gebruiken...), onafhankelijkheid is nodig om te voorkomen dat je gechanteerd kan worden of beleid voer ten faveure van die bedrijven waarvan je afhankelijk bent terwijl dat de belangen van het volk schaadt.
Even bot gezegd --> zie duitse overheid .. meer specifiek München google daar eens naar. Korte versie "IT FAILED" ja zo erg dat ze huilend bij ms terugkeerde mogen we aub weer op jullie platform
En meest bizare is dat MS alleen achterover heeft hoeven te leunen..

Maar ja ik wil ook dat we een 2 daagse werkweek hebben en geen belasting meer hoeven te betalen .. helaas . zo werkt het nog niet hier in NL ;)
I beg to differ. Windows heeft nog steeds dat probleem dat het trager en minder responsive wordt naarmate de installatie 'ouder' <snip restant van de rant>
Dankzijn MS hebben we bloedsnelle desktops want de boel wordt inderdaad trager (updates enzv)

Linux is ook vet en bagger geworden, helaas omdat ze dezelfde mentaliteit hebben.
O en Linux kan/kon puur op CPU power (i386 met 32mhz :?) 25FPS doom/unreal draaien waarbij onder windows een Pentium266mhz met 3dfx grafische kaart nog moeite had om 20fps te produceren ..

Maar mijn android (ook linux) gsm moet ook steeds sneller en betere cpu hebben wegens "redenen"

je punt :?
Dat is niet waar! Als ik bijvoorbeeld alle spellen die ik via Steam
Steam repareert zichzelf .. oftewel een soort van MSI package repair itself
MSI = MS equivalent van een package manager.
Erg genoeg zit ik letterlijk op een telefoondraadje, inclusief varkenssnuit. Dank je wel KPN (Reggefiber). Gelukkig dankzij VDSL nu wel 60/28 met 8 ms, het kan beter maar het kan ook slechter.
Elke gebruiker verschilt jij kijkt naar je eigen ervaring, ik heb het (on)geluk dat ik veel pc-gebruikers meemaak en meeste zijn gewoon minder netjes als ik het zachtjes verwoord.

Over eigen gebruik:
Ik zat met 115k2 (serieele kabelmodem met 9000ms ) mp3 binnen te sponsen met 6k terwijl de rest met 28k8 op telefoonlijn zat :) (anno 1996) nu intresseert het me de dsl snelheid niet eens (traafste abbo van xs4all)

De eerste pc die ik in eigendom had was p200mhz, 2gb HD en 256mb ram 14k4 modem (bbs) en voor internet 115k2 seriele kabelmodem .. en MP3 hunten was erg HD intensief ..hahahaha
Dat heb ik in die reactie waarop jij reageerde uitgelegd! Jij hebt blijkbaar al lang geen nieuwe versie van VLC gebruikt op Linux.
VLC kan niet uit zichzelf je NTFS-partitie mounten
Tja ik kom van de tijd dat je ms-dos 4.0 had oid .. hoezo GIU ? jou generatie is al "muisklik expert" ik moet nog aan de muis wennen ;)

PS niet dat jij muis expert ben maar je snapt hem wel ..
Ik ben er overigens allergisch voor wanneer software-gebruikers dom worden gehouden, bij Windows en bij Linux. Dat is een negatief gevolg van al die GUI tools. Van die mensen die een op 1 distro gerichte uitleg geven hoe je met een ingebouwde GUI tool in die distro dat probleem oplost. Gebruik dan liever de commandline en een methode die altijd werkt. Geef een vis vs. leren vissen...
Hmmm ooit wel eens gehoord van "zij die de geschiedenis niet kennen, zijn gedoomd om het ter herhalen" :? of beter gezegd pragmatisch zijn
Je kan heel veel zeggen voor/nadeel van MS maar NT4 is lang geleden en MS heeft sinds het Active Directory heel veel vooruitgang geboekt. VMware Idem.
Open source begint heel langzaam het concept "met de tijd meegaan" te begrijpen .. waarom zou ik alles puur op de commandline willen doen ? als ik het ook kan met 3 muisklikken ..
Ik verdien genoeg geld met de kennis die ik bezit van beide OS-en en het "simple" werk laat ik over aan de wat minder wijze collega's.
Mensen willen niet dom gehouden worden, ze willen simpel . (aka brood op de plank) en weten dat ze morgen nog een baan hebben. Hoezo kennis .. liever tijd besteden aan games en netflix en voetbal, dat is 99% van het volk + veel ict-ers ..

Doe nu gewoon wijs en bouw je eigen kennis op, deel met degene die willen leren en voor de rest "los hun probleem op" oftewel geef ze de vis op de meest makkelijke manier en leer ze niet vissen .. dat vinden ze irritant.
Nogmaals, hoewel ik het er zeker mee eens ben dat er veel toxische Linux-gemeenschappen zijn (eerlijk gezegd kan dat hier op Tweakers ook beter maar dat hebben we in deze draad gelukkig nog niet gemerkt)
_O- oOo
Kan Linux ooit dominant worden voor de desktop? Natuurlijk, als en slechts dan als alle populaire software beschikbaar is op Linux en net zo gemakkelijk of gemakkelijker kan worden verkregen. Voor spellen gaat het de goede kant op maar iedereen die Linux heeft gebruikt weet dat je soms meer moeite moet doen om iets werkende te krijgen.
Ik zit al 20 jaar er op te wachten .. ik zie het nog niet gebeuren .. met vista steeg mijn hoop iets .. maar helaas linux merkte dit te laat (toen het alweer voorbij was zeg maar anno vandaag de dag) en nu is dat gat weer te groot.

Sterker nog anno nu is de kans groter (en dat gebeurt al onderwater) dat MS linux van tafel veegt. doordat het System V ofzo aan het integreren is met de core van windows .. het duurt niet lang meer MS komt zelf met een Windows versie die als kern Linux heeft. En dat kan ook intressant worden (misschien niet leuk maar wel intressant)
Mensen vergeten al snel hoe jong Linux is en hoe groot de achterstand op Windows was. Als het over 20 jaar nog steeds niet is doorgebroken bij een aanzienlijk grotere groep mensen dan mogen we het opgeven maar eigenlijk is Linux de laatste jaren pas wat volwassen aan het worden als desktop, daarvoor was het nog een puber. Voor servers geldt natuurlijk een ander verhaal. De 'betere' distros van nu zijn veel gebruiksvriendelijker dan de 'betere' distros uit de jaren 0.
Erhm ? hoe jong .. 1998 das 20 jaar geleden gozer.. en het is nog geen zak veranderd..
ik gok even dat ik toen redhat 5.2 (toen het nog gratis was) en kernel 2.2 ? was de eerst linux iso CD die ik weggebrand heb volgens mij ..

Wat voor mij concreet verbeterd is de LTS versies (of vergelijkbare meuk) en de GPU ondersteuning .. maar zoals ik meerdere malen heb aangewezen .. linux cirkelde toen al rondjes om Windows heen met 2 vingers in zijn neus .. terwijl MS kroop .. zielig genoeg doet MS dat dus steeds minder.
Misschien ben jij een van die mensen die de hele tijd een muis gebruikt, voor mij geldt dat het beter is naarmate dat ik minder een muis hoef te gebruiken buiten bijvoorbeeld gaming en CAD. Muizen zijn klunzige input-devices in vergelijking met een toetsenbord voor dergelijke zaken.
1 keer op de Windows-knop duwen om vanuit een fullscreen video na het vertonen van de takenbalk die weer volledig te verbergen is veel eenvoudiger dan wanneer je de muis moet grijpen, de cursor juist moet plaatsen en op een muisknop moet klikken en je voorkomt RSI als je niet de hele tijd onnodig een muis gebruikt.
hmmm misschien had ik je post eerst moeten lezen LOL, zoals je inmiddels weet ik ben meer ramplank dan muis, RSI zal nog lang duren. Maar dat gezegd .. ik waardeer de muis wel .. copy & paste tussen 2 textconsole(s) is wel erg fijn. zeker als je 3 schermen hebt .. :)

De tijd van compilen, irc-en en 3 verschillende messengers + teamspeak heb ik wel een beetje achter me gelaten .. 24 actieve schermen word je wel bedreven in schakelen tussen a.b.c zonder muis en dan leer je ook nog redelijk snel tikken :)
Ik ben overigens verre van een "Linux-zealot". Ik ben een intermedium level Linux-gebruiker die pas voor 90% overstapte naar Linux op het moment dat ik merkte dat Linux betere presteert op mijn hardware en in de meeste gevallen betere software biedt voor dagelijks taken.[/b]
Nauw .. dat ben ik niet met je eens, het linux = goed en MS = slecht druipt er wel overdadig vanaf.

Wist je dat MS windows 95 helemaal heeft laten hercoden (met USB erbij) en alle bugs eruit heeft laten halen .. dat is rond windows ME uitgekomen, alleen de markt wilde er gewoon niet meer aan. Dit was windows 95B .. zie het als VHS versus video200/betamax .. VHS had porno en was kwalitatief slechter ..
maar wegens porno ==> was het toch uiteindelijk de winnaar. (als je video tapes nog herinnert LOL)
M$ is zeker wel een bedrijf die naar zijn klanten luisterd (ook al is het slecht advies) .. maar ze maken winst dus .. en linux community is nog steeds overtuigd dat ze heel goed zijn, en helaas weigeren ze zichzelf daarom te verbeteren en 'gebruikersvriendelijk' te maken .. zie bv hoe Ubuntu gekruisigt is om hun keuzes (moeder bedrijf colonial :?) die ze voor hun variant gemaakt hebben .. die zijn keihard door de community gebitchslapt ..

Wederom .. ken je geschiedenis anders herhaal je het,

• Harsh Critic
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 20-03 23:21
Enkele weken geleden ben ik zelf overgestapt van Windows naar volledig Linux (e.g. ik heb dus geen apparaat meer in huis met Windows, behalve de laptop van werk). En de requirement was wel dat ik 'de games die ik het meest speel' op Linux kon draaien. Echter, dat is voor iedereen weer anders. De afgelopen weken ben ik dus vooral bezig geweest met de hurdles die mee komen m.b.t het draaien van games onder Linux.

Een jaar geleden had ik nog keihard 'Nee' gezegd tegen je idee. Met DXVK en Steamplay is het veel meer een levensvatbare optie geworden.

Ik neem even je lijstje.
  • Games moet zoveel mogelijk dezelfde performance draaien als onder windows
Hier kan ik het meeste over zeggen.

Het is niet onmogelijk maar ligt heel erg aan de game in kwestie. De gemene deler is dat je voor de gemiddelde game iets van 10-20% gaat verliezen aan performance. Als je het dan hebt over een CS:GO wat op elke broodrooster wel draait dan is dat niet zo'n probleem. Maar als je gaat kijken naar zwaardere games dan ga je dat dus echt wel merken.

Om je even een idee te geven, dit zijn de games die ik dus draai op Linux. Ik ben een MMO fan dus ik draai over het algemeen alleen maar MMO's op de PC, de rest gaat op de Switch/PS4.

Lord of the Rings Online: Betere performance dan op Windows (LOTRO heeft heel erg last van micro-stutter in de engine, op Linux is dat weg).

Final Fantasy XIV: Slechtere performance dan op Windows. Linux vind Tessalation niet zo heel leuk in DXVK, dat is nogal een hit op de framerate. Maar het zit rond de 10-20%. Als ik die optie naar beneden bijstel draait de game over het algemeen op 60 FPS.

Elder Scrolls Online: Insane maar...dit draait dus -veel- beter dan op Windows. 8)7 Ik krijg hier dus 10-20% performance winst. Nu heeft Zenimax pas de Mac Client van ESO zelf op Vulkan overgezet dus dit heeft hier waarschijnlijk iets mee te maken. Tevens is ESO heel erg bij de tijd als het aankomt op het forceren van DX11+ GPU's en 64-bit clients. Daar zouden veel games een voorbeeld aan kunnen nemen.

Guild Wars 2: Ik verlies hier rond de 20%. Dat is de game waar ik het meest een performance drop merk. Dat komt waarschijnlijk omdat de game nog grotendeels op DX9 draait wat simpelweg lastiger om te zetten is dan DX11 en 12.

En dan nog een paar waar het helemaal niet lukt. :)
Age of Conan: Crashed in de launcher. Zal ik vast wel werkend kunnen krijgen maar heeft dus meer nodig dan een terminal regel.
Warhammer Online (Return of the Reckoning): De launcher is brak en door iemand op de zolderkamer in elkaar gezet...ja...dat werkt dus niet helaas op Linux. 8)7

Wat je heel erg zal gaan merken is dat je per game de situatie moet bekijken. De meeste, wat oudere games, draaien op Steamplay zonder problemen. Voor de non-Steam games moet je ervoor zorgen dat je de hoeveelheid 'files die je maximaal mag open hebben in Linux' ophoogt, anders moet je No-ESync aan gaan zetten in Proton (dat is Steamplay's versie van Wine) of in Wine en dan heb je een enorme performance hit. Vooral op Ubuntu is dat een dingetje. Maar niet al te lastig, je kan er genoeg over vinden op Google.
  • Occulus Rift moet blijven werken.
  • VR staat nog in de kinderschoenen op Linux helaas...verwacht hier niet al te veel van.
  • Meerdere virtuele machines draaien.
  • Geen probleem in Virtualbox. VMWare heb ik minder ervaring mee.
  • Zelfde functionaliteiten zoals toegang tot nas / printer
  • Ligt aan de NAS, maar over het algemeen zou je na het installeren van drivers en mounten van netwerkdrives hier geen problemen mee moeten ondervinden.
Nu is een betere vraag misschien: Waarom wil je overstappen naar Linux? Want als de eis is dat alles het zonder meer in 1 keer moet werken....Ubuntu is een heel eind gekomen maar handmatig tweaken is nog steeds een vereiste om de boel -echt- goed aan de praat te krijgen. 80% van mijn tijd om alles werkend te krijgen bevond zich in terminal codes en, het opstarten van ESO bijvoorbeeld is niet een shortcut, maar letterlijk dit in de command line:

STEAM_COMPAT_DATA_PATH=/home/user/.proton/ /home/user/.steam/steam/steamapps/common/Proton\ 3.16/proton waitforexitandrun /home/user/Zenimax\ Online/The\ Elder\ Scrolls\ Online/game/client/eso64.exe

Kan je dit soort zaken handelen? En ook zelf tweaks maken in een terminal code (en snappen wat je aan het doen bent)? En zo niet: Ben je bereid om te Googlen naar de oplossing? Daar is wel enige IT ondergrond voor nodig. :)

Op dit moment kan ik Linux alleen aanraden richting een 'leek' als je niks anders doet dan tekstverwerken, web browsing maar ook zoiets als Citrix Workspace voor werk. Dat is al 70% van de PC markt eigenlijk. :)

Maar voor gaming: Het werkt voor mij, maar werkt het ook voor jou? En wil je er tijd in steken om research te doen om het werken te krijgen? Ben jij iemand die op werk af en toe niet de Service Desk opbelt maar het zelf fixed?

De meeste echte game enthousiastelingen die op Linux gamen werken in de IT of hebben IT al hun hele leven lang als hobby. Linux en gaming heeft enorme stappen gemaakt het afgelopen jaar...maar het is er nog niet helemaal en nog niet plug en play.

En ten slot nog iets over 'anti-cheat': Op Linux merk je dus wel welke games spyware bij zich hebben. Zaken als 'Easy Anti-Cheat' (Paladins) en 'BattleEye' (PUBG, Conan Exiles) werken dus helemaal niet. Dat houdt dus ook in dat deze games -niet- en/of zelfs -nooit- zullen werken op Linux. Hoewel ik nu Conan Exiles prima speel op een community server waar BattleEye uitstaat. :)

Bonus: En waarom ben ik overgestapt?
- Veiliger dan Windows. (Security paranoid here).
- Mijn Windows installatie hield het langzamerhand voor gezien (na 3.5 jaar dezelfde Windows 10 installatie), ideaal moment om dit te proberen.
- Ik ben fan van Dark Mode in een OS. Windows is letterlijk AFSCHUWELIJK als het aankomt op Dark Mode (terwijl Microsoft's Enterprise Software Dark Mode opties 100% beter zijn, zie Teams, Word etc).
- Nieuwsgierigheid.
- Hoog mate van tweak gevoel.
- Voldaan gevoel: Linux helemaal werkend krijgen is als de eerste keer Dark Souls uitspelen. :)

Just my two cents.

Harsh Critic wijzigde deze reactie 13-01-2019 10:59 (9%)

• Cybermage2you
Heren (en dames),

Hier een stukje bevindingen van mijn kant. Tik nu mijn stukje vanaf een linux bak en mijn eerste kennismaking was een goeie. Heb een dual boot ingericht met Fedora. Heb na lang wikken en wegen hiervoor gekozen.
Booten ging lekker vlot alle hardware werkt. Mijn multifunctionel en mijn nas werken prima out of the box. Ook dual screen is geen probleem. Voor mijn headset moest ik wat meer moeite doen maar ook dat werkte. Vrienden van merkte geen verschil op discord.
Muis acceleratie ging na de eerste keer niet goed maar na een reboot werkte het weer wel.
Het spel Dirt really die niet werkte onder windows met teveel cores werkt wel onder linux. Er is helaas geen VR ondersteuning. Dus toch de route van looking glass.
Maar er zijn ook krtiekpunten:

Er zou toch echt iets aan de installatie van nvidia drivers gedaan moeten. Gewoon een losse repo waar je dus dat dus zodra een nvidia kaart gevonden word de driver via dnf/yum etc binnen gehaald word. Of de driver meeleveren met de iso of zo.

Heb het nu het onderstaande gevolgt na lang zoeken:

dnf install kernel-devel xorg-x11-drv-nvidia akmod-nvidia
dnf install xorg-x11-drv-nvidia-cuda
dnf install vdpauinfo libva-vdpau-driver libva-utils
ffmpeg heb ik los geinstalleerd.

En toen werkte de filmjes in udemy prima en ik kon toen wat benchmarks draaien. Het zijn wel de oudere driivers maar die ga ik nog proberen te updaten.

Disk management is echt wel een IMHO basis functioniteit die vanuit een GUI goed aangeboden moet worden. Nu kan je in disks wel een overzicht zien maar hoe het zit met mount points enzo dus niet.
Nu kan je wel de command line induiken maar dit moet echt beter.

• Stefan22
  • Registratie: november 2013
  • Niet online
Cybermage2you schreef op zondag 13 januari 2019 @ 12:57:
Disk management is echt wel een IMHO basis functioniteit die vanuit een GUI goed aangeboden moet worden. Nu kan je in disks wel een overzicht zien maar hoe het zit met mount points enzo dus niet.
Wellicht dat Gparted je daar mee kan helpen?

• 8088
  • Registratie: december 2000
  • Niet online
Er zou toch echt iets aan de installatie van nvidia drivers gedaan moeten. Gewoon een losse repo waar je dus dat dus zodra een nvidia kaart gevonden word de driver via dnf/yum etc binnen gehaald word. Of de driver meeleveren met de iso of zo.
Dat gaat niet gebeuren:
https://fedoraproject.org...rty_Software_Repositories
https://fedoraproject.org/wiki/Forbidden_items
Nu kan je in disks wel een overzicht zien maar hoe het zit met mount points enzo dus niet.
Is 'disks' gnome-disk-utility? Vreemd, daar zit die mogelijkheid toch echt in. In KDE is er de Partition Manager en vrijwel iedere desktop environment bevat een dergelijke tool. En als dat niet het geval is, dan installeer je er zelf een.
https://fedoraproject.org/wiki/Bugs_and_feature_requests
https://bugzilla.gnome.org/

• Cybermage2you
Stefan22 schreef op zondag 13 januari 2019 @ 15:47:
[...]

Wellicht dat Gparted je daar mee kan helpen?
Daar ga ik eens naar kijken.

• Stefan22
  • Niet online
8088 schreef op zondag 13 januari 2019 @ 16:30:
[...]

Is 'disks' gnome-disk-utility? Vreemd, daar zit die mogelijkheid toch echt in. In KDE is er de Partition Manager en vrijwel iedere desktop environment bevat een dergelijke tool. En als dat niet het geval is, dan installeer je er zelf een.
Disks is inderdaad gnome-disk-utility. Die heeft inderdaad ook de mogelijkheid om mount points etc aan te passen, vind dat persoonlijk fijner werken dan Gparted.

• Cybermage2you
Dat snap ik (ook) wel. Helaas is het gewoon zoiets simpels als videokaart drivers installeren nog best wel aardig wat fratsen die je uit moest halen. Ik dacht dat ik het had gevonden door even naar init 3 (of equivelent bij fedora) te schakelen en dan de drivers te installeren c.q updaten. Terugschakelen naar init 5 en dan weer verder draaien. Nou niet dus hij hangt op een wpa en daarna op gnome kortom hij start niet meer op naar gui.
Geef niet op maar dit soort basis dingen moeten wil jan met de pet overstappen op linux goed voor elkaar zijn.

• Stefan22
  • Niet online
Voor het installeren van de Nvidia drivers voeg ik altijd de RPMFusion repo toe, en vervolgens doe ik de stappen van deze pagina: https://rpmfusion.org/Howto/NVIDIA

• Cybermage2you
Stefan22 schreef op zondag 13 januari 2019 @ 17:05:
Voor het installeren van de Nvidia drivers voeg ik altijd de RPMFusion repo toe, en vervolgens doe ik de stappen van deze pagina: https://rpmfusion.org/Howto/NVIDIA
Dat werkte wel. Echter wilde ik de driver dus updaten met gedownloade nieuwste driver van nividia.

• 8088
  • Niet online
Cybermage2you schreef op zondag 13 januari 2019 @ 17:03:
Geef niet op maar dit soort basis dingen moeten wil jan met de pet overstappen op linux goed voor elkaar zijn.
Er zijn ook distro's waarbij propriëtaire drivers zonder de terminal te gebruiken met een paar muisklikken geïnstalleerd kunnen worden.

Maar misschien moet Jan met de pet zijn verwachtingen bijstellen of bij zijn oude OS blijven. Om @CAPSLOCK2000 te citeren:
CAPSLOCK2000 schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 13:50:
De Linux-community is echter niet bezig met de wereld te veroveren. Alle opmerkingen als "Linux moet ... anders wordt het nooit een succes" missen het doel volledig.

• Stefan22
  • Niet online
Cybermage2you schreef op zondag 13 januari 2019 @ 17:12:
[...]

Dat werkte wel. Echter wilde ik de driver dus updaten met gedownloade nieuwste driver van nividia.
Drivers installeren gaat een stuk gemakkelijker in Ubuntu, daar zit het standaard in de repository en hoef je eigenlijk maar een paar klikken te doen. Wil je dan nog een nieuwere, dan is er wel een PPA te vinden op Launchpad die je naar een nieuwere versie brengt.

Plug&play gaat het niet worden. Je zal inderdaad wat moeten tweaken.

• 8088
  • Niet online
Stefan22 schreef op zondag 13 januari 2019 @ 17:22:
Plug&play gaat het niet worden. Je zal inderdaad wat moeten tweaken.
Niet per se: in Arch/Antergos/Manjaro hoeft er niets getweakt te worden en loop je vrijwel gelijk met upstream.

8088 wijzigde deze reactie 13-01-2019 17:56 (12%)

• Stefan22
  • Niet online
8088 schreef op zondag 13 januari 2019 @ 17:54:
[...]

Niet per se: in Arch/Antergos/Manjaro hoeft er niets getweakt te worden en loop je vrijwel gelijk met upstream.
Klopt, had niet zo snel gedacht aan een Arch gebaseerd systeem. Maar als je altijd de nieuwste drivers wil is dat inderdaad een optie, en Manjaro is daarnaast ook niet erg ingewikkeld.

• Cybermage2you
Heren (en dames) een update van mijn kant.

Gisteren aan de slag geweest om mijn printer te laten werken. Gaat om een Samsung CLX3185. Van deze printer zijn linux drivers te downloaden. Onder ubuntu had ik die binnen 5 minuten aan het werken. Fedora NIET dus ondanks dat de distro in de ondersteunde lijstje stond. Ben er uren mee bezig geweest het is dus nachtwerk geworden. Detecteren deed Fedora het wel alleen printen ho maar. Uiteindelijkelijk met de backend van cups bezig geweest en na veel klooien in een vm werkte het. Nu nog doorvoeren op mijn dualboot installatie (en dan nog documenteren wat ik gedaan heb)
Verder was ik positief verrast over Gnome boxes. Al blijft het vinger oefening voor virtmanager en qemu / kvm
waar ik uiteindelijk naar toe wil gaan met alle virtuele machines.

Cybermage2you wijzigde deze reactie 15-01-2019 11:53 (9%)

• Cybermage2you
Stefan22 schreef op zondag 13 januari 2019 @ 17:05:
Inderdaad met die repo is het vrij simpel.

• Lethalis
  • Niet online
Dit zijn nou precies de soort frustraties die je op termijn gaan opbreken als je Linux dagelijks op een desktop gebruikt. Voor de rest is lsblk your friend.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
$ lsblk
NAME   MAJ:MIN RM   SIZE RO TYPE MOUNTPOINT
sda      8:0    0   1.8T  0 disk
├─sda1   8:1    0   1.8T  0 part /
├─sda2   8:2    0     1K  0 part
└─sda5   8:5    0     8G  0 part [SWAP]
sdb      8:16   0 111.8G  0 disk
└─sdb1   8:17   0 111.8G  0 part /virt-ssd
sdc      8:32   0   1.8T  0 disk
└─sdc1   8:33   0   1.8T  0 part /media/backup
sdd      8:48   0   1.8T  0 disk
└─sdd1   8:49   0   1.8T  0 part /virt
sde      8:64   0   1.8T  0 disk

$ lsblk /dev/sdb -f
NAME   FSTYPE LABEL UUID                                 MOUNTPOINT
sdb
└─sdb1 ext4         7107ef1a-a0bb-4ac9-9574-afad809a3d3c /virt-ssd

df gebruik ik ook vaak:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
$ df -h
Filesystem      Size  Used Avail Use% Mounted on
udev            3.9G     0  3.9G   0% /dev
tmpfs           792M   23M  770M   3% /run
/dev/sda1       1.8T  1.5T  229G  87% /
tmpfs           3.9G   12K  3.9G   1% /dev/shm
tmpfs           5.0M     0  5.0M   0% /run/lock
tmpfs           3.9G     0  3.9G   0% /sys/fs/cgroup
/dev/sdb1       110G   66G   40G  63% /virt-ssd
/dev/sdc1       1.8T  1.2T  541G  69% /media/backup
/dev/sdd1       1.8T  594G  1.2T  35% /virt
cgmfs           100K     0  100K   0% /run/cgmanager/fs
tmpfs           792M     0  792M   0% /run/user/1000

En voor de rest heb je fdisk.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
$ sudo fdisk /dev/sdb

Welcome to fdisk (util-linux 2.27.1).
Changes will remain in memory only, until you decide to write them.
Be careful before using the write command.

Command (m for help): p
Disk /dev/sdb: 111.8 GiB, 120034123776 bytes, 234441648 sectors
Units: sectors of 1 * 512 = 512 bytes
Sector size (logical/physical): 512 bytes / 512 bytes
I/O size (minimum/optimal): 512 bytes / 512 bytes
Disklabel type: dos
Disk identifier: 0xa716772c

Device     Boot Start       End   Sectors   Size Id Type
/dev/sdb1        2048 234441647 234439600 111.8G 83 Linux

Command (m for help): q

Leer maar van die commandline houden of koop gewoon een Mac ofzo als je Windows 10 echt niet kan uitstaan :P

Mijn ervaring: het maakt niet uit hoeveel verschillende GUI's je gebruikt om essentiele dingen op Linux te doen (zoals disk management), ze zijn het allemaal vaak net niet of praten tegen 1 of andere abstractie aan die weer nukken vertoont.

Soms ben ik in ontkenning en installeer ik zoiets als Cockpit met het idee dat het anders kan, maar die tools zijn simpelweg niet af en het ontbreekt aan allerlei functionaliteit.

Ik vind het wel mooi, zeker wat ze aan het doen zijn met Virtual Machines in Cockpit, maar het is very much work in progress.

PS
Overigens is de Disk Manager GUI in Windows 10 ook niet alles. Probeer maar een Linux USB EFI boot disk te herpartitioneren zodat je hem weer volledig kunt gebruiken in Windows. Dat doe ik dus serieus met een elevated DOS prompt en DISKPART omdat het met de GUI niet lukt. Uiteindelijk zijn GUI's gewoon shit :P

Offtopic mijn handleiding daarvoor in Windows 8)7
Start een elevated DOS prompt
Voer het “diskpart” commando uit.
Voer “list disk” uit om een lijst van aangesloten disks te krijgen.
Voer “select disk #” uit, om de USB disk te selecteren (“list disk” laat het nummer van de USB disk zien als het goed is).
Nadat je de juiste disk geselecteerd hebt - door eerst “select disk #” te doen - kun je deze opnieuw indelen.
Voer “clean” uit.
Voer “create partition primary” uit.
Voer “select partition 1” uit.
Voer “active” uit om de partitie bootable te maken.
Voer “format quick fs=fat32” uit om de partitie te formatteren.
Voer “assign” uit om een drive letter er aan te koppelen.
Je bent nu klaar en kunt “exit” uitvoeren.
Collega's op mijn werk werden gek van de vernaggelde USB sticks :+

Lethalis wijzigde deze reactie 15-01-2019 22:26 (14%)

• Cybermage2you
Lethalis schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 22:08:
[...]

Dit zijn nou precies de soort frustraties die je op termijn gaan opbreken als je Linux dagelijks op een desktop gebruikt. Voor de rest is lsblk your friend.
[code]
Kan juist de mac niet uitstaan >:)
windows 10 gaat wel alleen je merkt gewoon echt verschil in performance met linux. Alles loopt op een of andere manier vloeiender. Je merkt dat windows OS is met GUI en een command prompt erbij. Bij linux is het andersom een OS met een command line en je krijgt een GUI erbij. Dat is c.q word even omschakelen voor mij. Kan niet in de toekomst kijken maar tot nu toe bevalt fedora mij wel. Waar ik rekening moet houden dat als er ondersteuning is voor linux dat deze distributie minder ondersteund word dan debian varianten.
Gisteren bijv discord had ik uit een repo komen ze gisteren met een update. Repo is dus nog niet bijgewerkt. Je kan dus alleen een tar.gz downloaden of een deb file.
Geen handleiding erbij of iets voor tar file. Ben er wel uitgekomen want ben niet bang command line en dan te experimenteren.
echter de grote lakmoes proef moet nog komen. Ben nu in de fase dat ik aan het rondkijken / uitzoeken / documenteren ben.

Cybermage2you wijzigde deze reactie 16-01-2019 10:08 (32%)

• Lethalis
  • Niet online
Cybermage2you schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 09:17:
[...]
Kan juist de mac niet uitstaan >:)

Gisteren bijv discord had ik uit een repo komen ze gisteren met een update. Repo is dus nog niet bijgewerkt. Je kan dus alleen een tar.gz downloaden of een deb file.
Mja ik ben ook geen grote fan van de Mac. Ik heb het een aantal jaar volgehouden, maar uiteindelijk vind ik het allemaal net wat onhandiger werken dan Windows.

Dat repositories niet zijn bijgewerkt naar de allerlaatste versie van software, heeft meerdere oorzaken.

Oorzaak 1: De software moet nog getest worden door de maintainers.

Dat vind ik een prima reden en acceptabel. Dat je daardoor af en toe een maandje achterloopt, so be it.

Oorzaak 2: De software heeft dependencies waar jouw distributie niet aan kan voldoen.

Dit vind ik wel een kwalijk probleem op Linux. Als je dacht dat de DLL hell op Windows erg was, nou... maak je borst dan maar nat op Linux.

Een oplossing die in recente jaren hiervoor is bedacht, zijn bijvoorbeeld snaps ( https://snapcraft.io ). Je kunt dit zien als een soort container die alle dependencies aan boord heeft, waardoor je de nieuwste software kunt draaien op jouw distributie.

Kortom, installeer snapcraft ( https://docs.snapcraft.io/installing-snap-on-fedora/6755 ) en je kunt daarna via snapcraft de nieuwste Discord die daar wordt aangeboden installeren ( https://snapcraft.io/discord ).

Omdat het in een container draait, kan het soms wel zijn dat de app niet overal bij kan. Maar goed, dat is een kwestie van trial en error. Het grote voordeel is dat het niet meer uitmaakt welke distributie jij draait en voor de ontwikkelaar is het ook heel fijn dat hij gewoon 1 snap maakt, in plaats van verschillende packages per distributie.

Maar goed, Linux zou Linux niet zijn als er niet weer 1 of andere open source developer zijn eigen kijk op heeft en met iets anders komt zoals Flatpak (waar je ook de nieuwste Discord voor kan krijgen https://flathub.org/apps/details/com.discordapp.Discord ;) ).

Fragmentatie alom. Leuk he, open source? Dus nu kunnen ontwikkelaars een snap maken, een flatpak maken, een appimage maken, een roze olifantjes met glitters image dat nog steeds gewoon een LXC container is, enzovoorts.

De realiteit is echter dat bedrijven daar helemaal geen zin in hebben en gewoon 1 ding willen doen en klaar. Ze vinden het eigenlijk al irritant als ze naast Windows ook nog een Mac versie moeten bouwen, laat staan een Linux versie die ook nog eens meerdere varianten heeft.

PS
De echte open source liefhebbers zeggen dan dat je "ruime keuze" hebt en dat dit veel beter is dan geen of weinig keuze. Maar ik vergelijk het altijd met eten bestellen in een restaurant.

Als ik 5 keuzes heb, dan vind ik dat prima, kies ik iets en ga ik lekker eten.

Heb ik 100 keuzes, dan staar ik een half uur naar de kaart en weet ik bij God niet meer wat ik nou in vredesnaam moet eten ;)

Ook zal de kok veel beter zijn in het maken van 5 goede gerechten, dan wanneer hij er 100 verschillende moet maken (die het vervolgens allemaal net niet zijn).

Lethalis wijzigde deze reactie 16-01-2019 11:52 (27%)

• 8088
  • Niet online
Lethalis schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 11:29:
De echte open source liefhebbers zeggen dan dat je "ruime keuze" hebt en dat dit veel beter is dan geen of weinig keuze.
Echte liefhebbers van open source zullen zeggen dat mogelijkheid tot inzage van broncode belangrijk is.
Ook zal de kok veel beter zijn in het maken van 5 goede gerechten, dan wanneer hij er 100 verschillende moet maken (die het vervolgens allemaal net niet zijn).
Vreemde vergelijking. Alsof er maar één restaurant is met maar één kok.

• Lethalis
  • Niet online
8088 schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 18:06:
[...]
Vreemde vergelijking. Alsof er maar één restaurant is met maar één kok.
Mja hij was misschien niet helemaal fit, maar feit is wel dat je vaak 100 tools hebt die allemaal hetzelfde doen, maar zelden dat ze goed doorontwikkeld en stabiel zijn.

Elke keer wordt de boel weer geforkt en krijg je weer een spin off.

Dat is in een commerciële setting ondenkbaar.

• Cybermage2you
Lethalis schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 11:29:
[...]

<KNIP>
Dat repositories niet zijn bijgewerkt naar de allerlaatste versie van software, heeft meerdere oorzaken.

Oorzaak 1: De software moet nog getest worden door de maintainers.

Dat vind ik een prima reden en acceptabel. Dat je daardoor af en toe een maandje achterloopt, so be it.

Oorzaak 2: De software heeft dependencies waar jouw distributie niet aan kan voldoen.

Dit vind ik wel een kwalijk probleem op Linux. Als je dacht dat de DLL hell op Windows erg was, nou... maak je borst dan maar nat op Linux.
Tot nu toe is de dualboot zetten van linux prima verlopen. Heb voor veel applicaties al vervangers gevonden.
(al moet de grote lakmoes proef nog plaatsvinden)
Als je een repo hebt dan lukt het allemaal vaak wel ja en dan word ook alles automatische geupdated.
Met het programma word dan ook de juiste depencies gedownload.
Een maand achterlopen kan ik wel mee leven voor de meeste software.
Echter met discord is dat wat onhandig omdat ik dan niet meer met mijn vrienden kan communiceren.
Zelfs appimage en flatpak waren op de ubuntu store na allemaal nog niet bijgewerkt.
Je merkt wel dat dat soort oplossingen nog niet volwassen zijn. Bijv unmounten van z'n image/container lukt dus niet. Ik wilde hem dus even verplaatsen van map. Niet dus moest rebooten en dan pas kom ik hem verplaatsen.
Echter Discord wilde niet werken als je de discord.tar.gz uitpakt. Heb dus zelf de depencies erbij moeten zoeken voor Fedora. Ik heb uiteindelijk de deb file gepakt in ubuntu en daarmee de depencies vergeleken die hij met apt-get binnentrok en die een voor een geinstallerd todat discord het deed.
Zal spoedig mijn bevindingen publiceren in mijn blog zodat er meer mensen mee geholpen zijn.
Rededit stond er vol mee van mensen die het niet werkend kregen onder fedora.
want dat vind ik dus wel met linux handleidingen. Ze zijn vaak te summier dat je als je uitgezocht hebt beter er zelf eentje kan maken.
Ik verwacht dat er nu een hogere (stijle) leercurve is en dat je nu tijd moet investeren maar dat het op langere termijn zich terug gaat verdienen. Ben wel zo ik probeer/zoek/klooi eerst alles in een VM. Dan pas pas ik het toe op mijn eigen pc. Zodat de basis stabiel blijft voor dagelijks gebruik. Voor dagelijks gebruik wil je gewoon dat alles blijft werken.

De volgende uitdagingen liggen er nog.

-Onedrive

Ik heb een command line tool gevonden en geinstalleerd. Die synct alleen moet ik nu als deamon / service in gaan zetten op (vanaf) init 3 / multiuser command line boot.
Dat word er gewoon induiken hoe ik dat regel. Tips zijn welkom!

-X72 kraken monitoring

Er is een tool die graphische weergeeft. Echter ook hier is de handleiding ontbrekend. Moet dat dus zelf uit gaan vinden.

-S.M.A.R.T monitoring

Ook hier moet induiken want wil dus maandelijk een smart test van mijn schijven en dat in een log word geschreven. Cronjob does the job ;) maar ook hier moet ik naar kijken

-Mail sturen
Helemaal mooi zou zijn als dit soort rapportjes worden verzonden naar mijn mailbox.
Echt xs4all maakt het niet makkelijk wegens spam. Maar goed als mijn fritzbox het kan met push berichten moet het dus ook hiermee kunnen.

-PCI passtrough

Hier kan ik mee beginnen als ik mijn uitgeleende videokaart terug is. Het is wel een GTX 580 die ik als passtrough wil gebruiken. Dan kan dus in een VM kijken of de kaart herkend word en dan wat benchmarkt draaien om te kijken wat verschillen zijn. Ook hier zijn tips welkom hier ik die flagging aan kan zetten.
Mocht dat slagen dan ga ik de 2de hands markt op om een kaart te scoren.

-Uitfasering van Primocache oplossing onder windows en migratie naar linux

• Lethalis
  • Niet online
@Cybermage2you
https://www.smartmontools.org/

Vaak als package te installeren. Daarna kun je commando's uitvoeren als:

$ sudo smartctl -a /dev/sda

Voor mail gebruik ik een gratis GMail account. Dat werkt prima. Let op: Outlook.com werkt slecht en blokkeert het account (ze zien dan dat je het op een andere manier gebruikt).

GMail doet gelukkig niet moeilijk :)

PS
Even een toevoeging, ken je het man page systeem? Je kan voor elk commando 'man' typen. Dus 'man smartctl' geeft een uitleg over het smartctl commando. De informatie die je daar krijgt, is vaak duidelijker en beter dan wat je op de eerste beste tutorial op internet vindt.

Lethalis wijzigde deze reactie 17-01-2019 14:16 (27%)

• Cybermage2you
Lethalis schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 11:08:
@Cybermage2you
https://www.smartmontools.org/

Vaak als package te installeren. Daarna kun je commando's uitvoeren als:

$ sudo smartctl -a /dev/sda

Voor mail gebruik ik een gratis GMail account. Dat werkt prima. Let op: Outlook.com werkt slecht en blokkeert het account (ze zien dan dat je het op een andere manier gebruikt).

GMail doet gelukkig niet moeilijk :)
Daar had ik al met een schuin oog naar gekeken. Nu xs4all passee gaat worden is het misschien ook handig om dingen daar los te gaan trekken. Kom op internet het mailen vanuit een cronjob alleen maar voorbeelden tegen van gmail. blijkbaar is gmail de enige die zo soepel zijn. Tijd is inderdaad om een account te maken.
Lethalis schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 11:08:
PS
Even een toevoeging, ken je het man page systeem? Je kan voor elk commando 'man' typen. Dus 'man smartctl' geeft een uitleg over het smartctl commando. De informatie die je daar krijgt, is vaak duidelijker en beter dan wat je op de eerste beste tutorial op internet vindt.
Via Udemy training worden mij de basis principes van linux uitgelegt en ook welke (meest voorkomende) commando's waarvoor gebruikt worden. Ook word aangegeven welke bestanden je moet editen.
Al blijf ik VI een draak van een editor vinden.
Ben echter nog niet klaar met de training maar merk wel dat ik al een stuk vaardiger ben met linux dan toen er aan ik begon. Er word zeker ook aangeraden om dan in de man pagina's te gaan struinen. Dat doe ik ook best wel echter wat ik aan man pagina's mis zijn vaak concrete voorbeelden. (het zijn echt lappen tekst)
Ik neem nu als voorbeeld het commando tar. Meestal als je dat commando nodig hebt wil je wat uitpakken wil je daarvoor de parameters (arguments) voor hebben.
Er staat vaak wel per parameter beschreven alleen niet de combinatie die je dus gebruikt om iets uit te pakken. Dan zoek ik vaak even op internet wat het dan wel is en zo kom ik dan weer achter dingen.
Verder begrijp ik nu de howto's ook stukken beter en als iemand bepaalde permissies steld die het systeem openleggen dat ik dat niet klakkeloos ga uitvoeren. Je moet altijd zelf blijven nadenken.
Vertrouw ik het niet dan probeer ik het eerst uit in een VM.
Ben er wel achter de linux gewoon een operating systeem is wat je afstraft als je niet van te voren inleest. >:) Met een beetje rondklikken kom je dus nergens zoals je vrijelijk in windows kan doen.

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

VI is inderdaad een tool die alleen voor de liefhebber is. Gebruik lekker nano of iets dergelijks als je dat fijner vindt werken. VI is als een F16, heel gaaf en krachtig, maar niet geschikt voor normale mensen ;)

Enige zelfredzaamheid is inderdaad wel belangrijk maar dat zit geloof ik wel goed. Het fijne aan Linux is dat er geen geheimen zijn. Het kan even zoeken zijn, maar alles is open en te onderzoeken. Met een beetje nadenken en wat volhardendheid is alles te doorgronden (al kan het veel tijd kosten).
Voor mij is dit een belangrijke reden om Linux te blijven gebruiken. Als ik er maar genoeg moeite in steek kan ik alles oplossen en ben ik nooit afhankelijk van een bedrijf dat zegt "dat kan niet, dat mag niet, of dat wil ik niet".

• Cyphax
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 13:25

Cyphax

Moderator NOS
Intussen heb ik Ubuntu 18.10 op een losse SSD geinstalleerd, in de hoop iets met m'n Oculus Rift te kunnen. Ik ben sowieso wel benieuwd naar de performance van die wine-layer van Steam (proton?) maar het liefst wil ik natuurlijk lekker Beat Saber spelen onder Linux.
Steam en SteamVR zijn wel geport, daar zal het niet aan liggen. Maar de Oculus software... dat lijkt een grotere uitdaging te worden. Ik zie zo gauw de Oculus software niet in de appdb van Wine, dus waarom ook niet: ik ga eens kijken of daar ook maar iets van werkt via Wine. :)
(ohja eerst even rebooten, want dat software center van Ubuntu zit "vast" op de pagina van de Steam Installer en ik kom met geen mogelijkheid meer bij iets anders dan wat ie nu laat zien. Zucht)

Cyphax wijzigde deze reactie 17-01-2019 20:04 (15%)

Saved by the buoyancy of citrus

• Cybermage2you
Cyphax schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 20:03:
Intussen heb ik Ubuntu 18.10 op een losse SSD geinstalleerd, in de hoop iets met m'n Oculus Rift te kunnen. Ik ben sowieso wel benieuwd naar de performance van die wine-layer van Steam (proton?) maar het liefst wil ik natuurlijk lekker Beat Saber spelen onder Linux.
Denk dat je daar teleur gesteld in zal worden. Het enige spel wat ik via steam software voor occulus rift bij mij beschikbaar was talos principle vr.
Enige mogelijkheid onder (theoretisch) mogelijkheid (ik heb dit nog niet getest) linux is dus een windows VM maken met eventueel looking glass project en dan oculus via passtrough eraan hangen.
Cyphax schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 20:03:

<KNIP>

(ohja eerst even rebooten, want dat software center van Ubuntu zit "vast" op de pagina van de Steam Installer en ik kom met geen mogelijkheid meer bij iets anders dan wat ie nu laat zien. Zucht)
Dat is voor mij de reden om andere distro te kiezen dan Ubuntu. Is wel de distro waar meeste dingen op werken maar vastlopers en een update meganisme dat elke keer apt-get in de wegzat begonnen mij mateloos te irriteren. Wel gebruik ik Ubuntu als referentie in een VM om software te testen en te vergelijken wat ik dus gedaan heb met disccord.
Zelf ben ik druk Centos aan het leren en dan is fedora het mooie broertje ervan met bleeding edge software en net wat gebruiks vriendelijker maar ja ieder zijn eigen smaak :) dat waren in iedergeval mijn beweegredenen om voor die distro te kiezen.

• Cyphax

Cyphax

Moderator NOS
Cybermage2you schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 20:22:
[...]

Denk dat je daar teleur gesteld in zal worden. Het enige spel wat ik via steam software voor occulus rift bij mij beschikbaar was talos principle vr.
Het houdt niet over inderdaad. Ik heb er Beat Saber en Serious Sam staan. :+ Het hoeft niet per se native en een performance hit kan deze computer in eerste instantie wel overbruggen. :)
Enige mogelijkheid onder (theoretisch) mogelijkheid (ik heb dit nog niet getest) linux is dus een windows VM maken met eventueel looking glass project en dan oculus via passtrough eraan hangen.
Men is ooit wel bezig geweest bij Oculus met een Linux SDK, en in 2015 ofzo is daar de laatste update van geweest voor de DK2, of iets in die geest. De vraag is even hoe ver je daar mee kunt komen vandaag de dag.
Dat is voor mij de reden om andere distro te kiezen dan Ubuntu.
Heh, dan had je 'm na de installatie nog niet gezien. Ik ben het wel gewend van Ubuntu, dat ie je na de installatie achterlaat zonder grafische omgeving. Dit keer was het een knipperende cursor, en meer niet (ja een verborgen tty achter alt-fnogwat -- hij startte gelukkig wel op verder). Nu is de videokaart erg recent dus dat ie die bij de installatie nog niet herkende kan ik in dit geval inkomen. Hij draait nu snel en stabiel na de installatie van de laatste nvidia-drivers. Ik heb eigenlijk alleen Ubuntu geinstalleerd omdat ik vermoed dat _mocht_ er iets van aan de praat zijn gekregen, ik onder Ubuntu de meeste kans heb dat te reproduceren. Het lijkt een beetje dat, of Arch, maar met die laatste heb ik welgeteld nul ervaring. :)

• Cybermage2you
Voor de liefhebbers deel ik zoals aangekondigd zaken op mijn blog die ik heb uitgezocht onder linux.

1) hoe je discord kan installeren in fedora linux.
https://cybermage2you.blo...ly-discord-tar-gz-in.html

2) hoe je een multifunctionel printer CLX3185 aansluit in linux fedora.
https://cybermage2you.blo...tall-samsung-clx3185.html

3) Hoe je meerdere *.deb bestanden in 1 keer kan installeren inclusief dependencies. https://cybermage2you.blo...ually-deb-files-with.html

• Cybermage2you
Vraag die in mijn opkomt over iets werkend krijgen in linux. Misschien moet ik wel een nieuwe topic openen.
Wat is bij jullie de grens om een bepaalde oplossing in linux werkend te krijgen?
Zelf heb ik zoiets als ik wat aan de kernel moet gaan aanpassen of eigen kernel compileren (en bijbehorende modules) dat ik op zoek ga naar andere oplossing.
Zelf compileren van applicaties heb ik al gedaan en dat gaat met vallen en opstaan.
Maar ben gewoon benieuwd hoe anderen hier over denken.

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Ik ga door zolang het nog leuk is (of zolang als ik er voor betaalt krijg ;) ).
Persoonlijk geniet ik vaak van de puzzel. Zolang het leuk is maakt het niet uit hoe lang het duurt.

Mijn insteek is denk ik wel een beetje anders. Ik heb altijd Linux gebruikt, ik heb geen Windows om mee te vergelijken. Ik heb nog nooit iets gemist omdat ik gewoon niet beter weet. Als ik hardware of software uitzoek is de eerste eis automatisch dat het goed werkt met Linux.

Ik denk dat de kernel inderdaad een goed punt is om een lijn te trekken. Eigenlijk is kernel-code over het algemeen helemaal niet moeilijk maar typisch heb je ook een hoop kennis over de hardware en achterliggende systemen nodig.

• ocf81
  • Nu online

ocf81

Totally Me!

Zoals ik eerder al had aangegeven is voor mij die grens al snel bereikt. Het wat niet dat ik de zaken niet werkend kreeg, maar eerder dat ik na updates vaak weer iets moest gaan fixen om een normale ervaring te hebben zonder gezeik. Ook bij het installeren van software die niet in de repositories zit ben je al snel véél langer zoet dan op windows omdat niks geautomatiseerd is. Het kost allemaal heel. veel. tijd.
Ik ben de hele dag in de weer. Als ik dan die paar keer per week dat ik wel tijd over heb nog 2 uurtjes wil gamen wil ik niet daar een uur van spenderen om iets werkend te krijgen. Daar is mijn tijd te kostbaar voor. Ik heb het idee dat @Lethalis dat ook wel zo ziet.

ocf81 wijzigde deze reactie 19-01-2019 15:58 (7%)

© ocf81 1981-infinity

• Lethalis
  • Niet online
@ocf81 @Cybermage2you Ik ben 3 jaar geleden vader geworden, heb een baan met drukke momenten, moet ergens nog iets aan het huishouden doen en kan mijn vrouw ook niet teveel verwaarlozen.

Als iets veel tijd gaat kosten zonder dat ik daar evenveel voldoening uithaal, dan is het einde oefening.

Ik ben overigens nog wel zo dat ik even de nieuwste mainline kernel probeer als iets qua hardware niet werkt. Doet die het ook niet? Dan is het klaar.

Op mijn Coffee Lake Nuc draait Linux niet goed. USB controller reset vanzelf en dan ben ik alle devices kwijt (muis, toetsenbord, audio interface).

Nieuwste kernel hielp niet. Ik denk aan een power saving optie van de chipset die Linux (nog) niet herkent.

Windows 10 geïnstalleerd en alles werkt (behalve stand by, waar veel mensen over klagen bij Intel :-( ), maar iig blijft hij het zonder standby gewoon doen dan.

Tsja. Simpelweg geen tijd / zin om dat verder uit te zoeken.

Waar ik wel veel tijd aan spendeer: Linux op mijn server draaien met KVM en Docker. Ook daar zijn irritante problemen (mijn Celeron geeft bij KVM soms foutcodes, een goede encrypted remote backup van 600GB is lastig goed op te zetten, etc).

Maar ik weiger Windows op mijn server te zetten :) Dan koop ik nog liever een Synology.

Windows 10 heeft namelijk ooit zelfmoord gepleegd op mijn server, door uit zichzelf met Defender al mijn bestanden te scannen. In mijn download / dump map stond een virus die dus door Defender werd uitgevoerd :/

Sindsdien wil ik het echt niet meer op mijn server.

• Harsh Critic
Als ik de reacties zo lees...zie ik meteen een beetje het verschil tussen de harde kern IT'ers en de mensen die er af en toe wat mee doen.

Het uitzoeken van dingen vind ik juist leuk en is juist voor mij een besteding van mijn vrije tijd. Andere mensen zien dit weer als 'gezeik' en 'ploeteren om het werkend te krijgen tegen hun zin'.

Als je 'geen gezeik' wil moet je inderdaad bij Windows (10) blijven of een Mac. Linux is ver gekomen, maar het is nog een hoop manueel om het werkend te krijgen. Maar dat vind ik juist de charme. :)

Gisteren nog even terug geschakeld naar een Windows 10 partitie om even iets op te halen aan DirectX DLL's om te gebruiken met Wine. De hele user interface deed pijn aan mijn ogen met al die aliased fonts, uuurgh. Na een paar weken Linux kan ik echt niet meer terug.

Harsh Critic wijzigde deze reactie 20-01-2019 10:45 (19%)

• Lethalis
  • Niet online
Harsh Critic schreef op zondag 20 januari 2019 @ 10:44:
Als ik de reacties zo lees...zie ik meteen een beetje het verschil tussen de harde kern IT'ers en de mensen die er af en toe wat mee doen.
Ik werk al ruim 15 jaar als software ontwikkelaar.

Probleem is alleen dat ik liever daarmee bezig ben (het ontwikkelen van software) dan het draaiend (moeten) houden van mijn machine :P

Linux speelt wel een steeds grotere rol op mijn werk voor specifieke toepassingen (nginx reverse proxy bijv) en ook als deployment platform (Docker) begint het in beeld te komen.

Wel is systeembeheer bij ons developers meer een noodzakelijk kwaad dan een hobby.

We proberen de werkgever nog steeds te overtuigen het simpelweg uit te besteden in de vorm van een cloudoplossing (Azure, VPS-en etc).

Dan zijn we eindelijk van die *insert profanity* servers af die ergens in Amsterdam (ver weg) staan. Altijd leuk als een harde schijf of voeding faalt :')

Of als een esxi host na een update + reboot niet meer terugkomt.

Ik beschouw mezelf ook als een lousy systeembeheerder :P

Dus ja.

Toen ik nog 20 was en op mijn zolderkamer zat, boeide het niet. Toen compileerde ik mijn eigen custom kernels, kon ik dagen bezig zijn met mijn Linux en FreeBSD machines. Hell, dat ging mij zelfs vervelen, dus draaide ik ook QNX, BeOS, OpenBSD en NetBSD.

Linux from scratch was ook leuk.

Maar ja, toen had ik zeeën van tijd en ook geen vriendin. Laat staan kinderen. Dus mijn tijd was niet kostbaar.

Ik krijg tegenwoordig niet eens de kans om mij te vervelen :) Ik loop eerder de hele tijd achter de feiten aan en ben aan het overleven _O-

• ocf81
  • Nu online

ocf81

Totally Me!

@Harsh Critic Als devver heb ik al genoeg exposure aan IT zaken, waaronder linux. Zowel op mijn werk als thuis. Op servers is linux heel goed te gebruiken, maar dat komt omdat in die omgeving je een machine inricht voor een taak, en het dan basta is. Op de desktop verandert er veel meer waardoor je nooit klaar bent. In mijn ogen zijn de kosten van een windows licentie daarmee veel lager dan de irritatie die linux op de desktop met zich meebrengt. Dat maakt me nog geen hobby IT'er.

Dat linux na 20 jaar!!! nog stééds op het niveau van gepiel zit is mijns inziens een blamage van jewelste. Microsoft en Apple hadden dit onderdeel van hun OS binnen 10 jaar van de eerste poging 'af'. Het laat zien dat open source leuk is voor héél specifieke toepassingen. Maar tegelijkertijd is fork is ook weer een verzwakking van de ontwikkelkracht achter een package waardoor ontwikkeling vertraagt en er geen echte standaarden onstaan in linuxland. Linux als desktop OS had nu toch wel klaar moeten zijn.

© ocf81 1981-infinity

• Lethalis
  • Niet online
ocf81 schreef op zondag 20 januari 2019 @ 12:13:
Op servers is linux heel goed te gebruiken, maar dat komt omdat in die omgeving je een machine inricht voor een taak, en het dan basta is.
En niet te vergeten: je installeert het bijna altijd virtueel. Dus je hebt geen hardware en driver issues (nou ja, bijna dan... ik moest laatst wel een esxi server upgraden omdat Ubuntu Server 18 LTS simpelweg ermee kapte als ik de paravirtualized driver gebruikte).

Alle Linux servers op mijn werk zijn VM's op een esxi host (of in een cloud ergens anders).

Lethalis wijzigde deze reactie 20-01-2019 12:40 (16%)

• Harsh Critic
Misschien ging ik iets te kort door de bocht. :) Maar in principe heb ik ook niet heel erg veel tijd (max 2-3 uurtjes doordeweeks) maar met wat Googlen kom je meestal wel snel tot een oplossing (e.g. stuck in boot na installeren laatste Nvidia drivers bijvoorbeeld, of dat je WiFi dongle het niet doet en je moet zelf op zoek naar een driver vanaf Github die je zelf moet 'make'en').

• Lethalis
  • Niet online
Harsh Critic schreef op zondag 20 januari 2019 @ 12:58:
Misschien ging ik iets te kort door de bocht. :) Maar in principe heb ik ook niet heel erg veel tijd (max 2-3 uurtjes doordeweeks) maar met wat Googlen kom je meestal wel snel tot een oplossing (e.g. stuck in boot na installeren laatste Nvidia drivers bijvoorbeeld, of dat je WiFi dongle het niet doet en je moet zelf op zoek naar een driver vanaf Github die je zelf moet 'make'en').
Het probleem is dat het afleidt van het gene dat je eigenlijk wou doen.

Ik wil bijvoorbeeld af en toe even een uurtje muziek luisteren achter mijn computer na een drukke dag. Verstand op nul.

Echt als dan iets - wat dan ook - het niet doet... ARGH. Windows dat bij het opstarten gaat updaten kan voor mij dan al genoeg zijn om gewoon maar weer weg te lopen en in bed te gaan liggen ofzo |:(

Maar ik gebruik mijn computer ook voor mijn werk. Dus als de remote desktop client op Linux het niet lekker doet, dan is dat een probleem. Even snel iets printen en Linux wil niet printen? Probleem. Even snel een Word document van een leverancier openen en LibreOffice laat de helft van de opmaak weg? Probleem.

Ach, dan gaan we hobby-en.

Ik pak mijn gitaar en wil opnemen. Dan blijkt er geen enkele manier in Linux te zijn dat ik met een GUI de juiste input kan selecteren van mijn externe (low interference / low latency) USB audio interface en moet dat via een ncurses based mixer. Nou ja, okee. Even kijken of ik een leuke DAW kan vinden met wat plugins (compressor, equalizer, software based gitaareffecten). Euhhh, ja voor Windows en de Mac kan ik software kopen. Heb ik ook gedaan (Logic Pro, Reaper, etc).

Voor Linux? Geen software die alle functionaliteiten heeft. Zou ik dus met hardware moeten oplossen voor een hoop geld (mengpaneel en echte effecten etc).

Toen ik papa werd, wou ik natuurlijk ook mooie foto's van mijn kind maken. Spiegelreflex camera geregeld, paar leuke lenzen gekocht, wat boeken over fotografie gelezen en aan de slag gegaan.

Oh ja, ik moet even mijn IPS monitor kalibreren. Mja, mijn eigen oordeel vertrouw ik daar niet zo in. Collega's gebruiken een Spyder (hardware die je voor het scherm hangt en die zelf meet of de kleuren goed zijn). Zit natuurlijk software bij. Voor Windows en voor de Mac.

Voor Linux? Vergeet het maar.

Enzovoorts.

Linux op de desktop is leuk speelgoed, maar zodra je serieus iets wil waar je commerciële software voor nodig hebt dan erm tsja. It's fucked.

PS
Het is jammer dat Apple steeds duurder wordt. Vroeger (2012) kocht je voor 650 euro nog een redelijke Mac Mini met een i5 er in, nu moet je daar 1249 euro voor neertellen. Dus ik voel me min of meer gedwongen om Windows te gebruiken (voor alles dat het niet lekker op Linux doet).

Lethalis wijzigde deze reactie 20-01-2019 13:30 (5%)

• Cyphax

Cyphax

Moderator NOS
Ik zou toch even willen gaan wijzen op de topictitel; het wordt nou een vermoeiende verzameling van argumenten die niet zoveel met Oculus Riften en games te maken hebben.

• Cybermage2you
Vandaag ook tegen een muurtje aangelopen met de applicatie NAPS2 op Fedora Linux daar heb je dus een tesseract ocr applicatie als dependencie. Deze word niet lekker herkend door het programma want hij kijkt naar een pakket dat van ubuntu is ipv van fedora. (in ubuntu werkt het wel)
Terwijl in de beta versie de ocr functie niet eens goed werkt. Kan beter wachten totdat ze het een uitgekristaliseerde versie releasen en nu genoegen nemen met minder functionaliteit.
Misschien moet ik dat wel melden. Heb besloten deze keer er bij te laten ipv van uren aan te besteden vind dit wel zonde van mijn tijd. Heb normaal gewoon de neiging als iets niet werkt net zolang door te gaan totdat het werkt want kan niet hebben dat een gaar os c.q programma van me wint 8)7
Die drive werkt wel als er problemen opgelost moeten worden maar het kan soms te ver gaan.
Besteed nu bergen aan tijd aan linux omdat ik het als een investering in de toekomst zie om daar in toekomst werk gerelateerd wat mee mee te doen en door thuis te installeren is het gewoon voor mij leren ermee te werken. Weet niet of het topic naam gewijzigd kan worden zodat de vlag de lading wat beter dekt.

• Hero of Time
  • Registratie: oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

Topictitel wijzigen kan, maar dan gaat het ook op slot. We hebben al 1001 Linux vs Windows vs Mac topics gehad. Ik heb geen enkele interesse om er weer een te hebben. Er wordt al te veel vergeleken met andere systemen, op sommige punten wordt zelfs de plank mis geslagen.

Je eerste opzet was om het te hebben over de Rift icm Linux. Nog geen 10 posts verder was het opeens een Linux vs Windows topic geworden met lange posts die niets toevoegde aan de oorspronkelijke vraag.

Aan jou de keus: volledig terug ontopic en het over de Oculus Rift hebben of het gaat op slot omdat de discussie die nu gevoerd wordt geen einde kent.

Spekkies | Commandline FTW

• Cybermage2you
Van mij mag het topic dicht. Ben nu in fase 3 dingen aan het uitzoeken en veel aan het documenteren behorend bij fase 4.

3 Dual boot systeem inrichten en een proof op concept maken alles uitzoeken.
4 Documenteren. (heel belangrijk!)

Ik meld me wel met een nieuwe topic als ik ergens echt tegen iets aan loop.
Verder hoop ik wel dat er een topic geopend mag worden als alles is doorlopen en gelukt is (of niet)
Verder wil ik ook mensen bedanken voor hun reacties. Stuk wijzer geworden.

Cybermage2you wijzigde deze reactie 20-01-2019 15:24 (29%)

• Lethalis
  • Niet online
Cybermage2you schreef op zondag 20 januari 2019 @ 14:36:
Besteed nu bergen aan tijd aan linux omdat ik het als een investering in de toekomst zie om daar in toekomst werk gerelateerd wat mee mee te doen en door thuis te installeren is het gewoon voor mij leren ermee te werken. Weet niet of het topic naam gewijzigd kan worden zodat de vlag de lading wat beter dekt.
Focus je dan op servertoepassingen.

Desktop Linux is niet relevant op de arbeidsmarkt.

Denk in plaats daarvan aan virtualisatie (ook niet Linux zaken, zoals ESXI), netwerkbeheer, basis scripting (bash en Python), maar ook het beheren van databases (Oracle, MySQL / MariaDB, etc).

Je zal namelijk vaak meer doen dan alleen Linux.

Tip: zoek naar Linux systeembeheerder functies en kijk naar de functie eisen (heb ik net ff snel gedaan en toen viel bovenstaande mij meteen op).

De salarissen zijn zo slecht nog niet trouwens.

Lethalis wijzigde deze reactie 20-01-2019 21:12 (36%)

• Cybermage2you
Lethalis schreef op zondag 20 januari 2019 @ 21:01:
[...]

Focus je dan op servertoepassingen.

Desktop Linux is niet relevant op de arbeidsmarkt.
Ben al druk bezig met Centos 7.6 Server in een vm.
Ach desktop is meer een showcase om te kijken wat mogelijk is.
Pagina: 1

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True