[XEN] Virtualisatie onze ervaringen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Ik draai nu al een tijdje XEN op een Debian (wheezy) installatie.

Als ervaring hiervoor heb ik ESX server(s) gedraait.
Mijn grootste reden om XEN te draaien is de mogelijkheid "full workstations" te draaien op 1 machine.
mijn setup op youtube

het draait redelijk stabiel, de hindernissen die ik ondervind zijn:
- USB op 1 DomU machine "reset" zichzelf zo nu en dan.
- processor laat zich niet als een I7 980 idenificeren
- Virtmanager disconnect/reconnect wanneer ik een DomU shutdown en weer wil starten.

Ik mis de Virtuele HD's (nu gemaakt met dd ....count etc)
Netwerk route op Dom0 is niet static.

Ik mis eigenlijk de Hypervisor directe "controle" wat ik gewend ben van ESX, ook het netwerk opzetten vind ik niet echt handig. (ook documentatie van XEN laat me IMHO erg te wensen over.)

Maar als geheel ben ik zeer te spreken over Xen. Draai er nu 6 maanden stabiel op zeker met 2 redelijk stabiel draaiende Fully functional Desktops erop en paar servers.

Het jammere is dat ik eigenlijk geen test machine ernaast heb om alles lekker uit te puzzelen. en/of beter op te zetten.. als mensen nog idee-en hebben (graag)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 30-09 07:40
Kun je virtueel geen test machine bouwen onder esxi gaat dat wel denk aan hyperv in esxi.
Zelf draai ik esxi omdat het stabieler is en het gewoon meer functies bied en sterker is op veel vlakken.

Het enige nadeel dan inderdaad is het workstation gedeelte dat XEN wel bied.
Maar als je niet veel eisen daaraan stelt dan heb je toch ook voldoende met een simpele dual core en de rest met RDP?
Zo doe ik het altijd vannuit me mac naar de servers op esxi.
Esxi manage ik door vcenter omdat k meerdere servers heb.

Maak de overwegingen eens wellicht dat je dat al gedaan hebt door hiervoor esx te draaien maar elk voordeel heeft zijn nadeel zoals je zelf al merkt..

Dus de keuze is aan jou. Het beter managen is er volgens mij niet ( ben niet zo bekend met XEN) neem aan dat je de desktop app gewoon al gebruikt weet even niet meer hoe die heet.

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
djkavaa schreef op zondag 20 mei 2012 @ 23:38:
Kun je virtueel geen test machine bouwen onder esxi gaat dat wel denk aan hyperv in esxi.
Zelf draai ik esxi omdat het stabieler is en het gewoon meer functies bied en sterker is op veel vlakken.

Het enige nadeel dan inderdaad is het workstation gedeelte dat XEN wel bied.
Maar als je niet veel eisen daaraan stelt dan heb je toch ook voldoende met een simpele dual core en de rest met RDP?
Zo doe ik het altijd vannuit me mac naar de servers op esxi.
Esxi manage ik door vcenter omdat k meerdere servers heb.

Maak de overwegingen eens wellicht dat je dat al gedaan hebt door hiervoor esx te draaien maar elk voordeel heeft zijn nadeel zoals je zelf al merkt..

Dus de keuze is aan jou. Het beter managen is er volgens mij niet ( ben niet zo bekend met XEN) neem aan dat je de desktop app gewoon al gebruikt weet even niet meer hoe die heet.
hmm of je hebt het filmpje niet bekeken ? ;) zoals je daar zit staat er 1 machine
mijn hypervisor + dubbele werkstation = 1 bak :)

Het is dat ESX niet een interne grafische kaart kan koppelen aan een VM (vt-d of passthrough) anders had ik allang ESX gedraaid. (eerst geprobeerd)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
Had ik inderdaad niet bekeken zat in de trein om naar huis te komen #THANKS NS!#
Maar ik zal hem nu even bekijken.
Maar het klopt inderdaad dat vt-d niet wordt ondersteund met videokaartjes althans het kan wel.
Maar werkt niet helemaal lekker volgens mij.

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
djkavaa schreef op maandag 21 mei 2012 @ 01:26:
Had ik inderdaad niet bekeken zat in de trein om naar huis te komen #THANKS NS!#
Maar ik zal hem nu even bekijken.
Maar het klopt inderdaad dat vt-d niet wordt ondersteund met videokaartjes althans het kan wel.
Maar werkt niet helemaal lekker volgens mij.
De enige hypervisor die dit (nog) kan is Xen, en geloof me het werkt echt fijn.

Maar ja de nadeeltjes moeten wel uit de weg geruimd worden ... en helaas is er super veel documentatie op het internet hierover te vinden (NOT) met name gedegen Xen documentatie ..

Met name je virtuele netwerk is "schieten in het donker met een lucht buks op een doelwit van 1 cm groot".
oftewel je weet dat het er is, hoe het zou moeten gaan maar goed werkend krijgen is punt 2

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
Kun je niet iets van VMWare virtualiseren in XEN?
Zodat je je machines daarin draait?
En je desktops gewoon op XEN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
djkavaa schreef op maandag 21 mei 2012 @ 21:40:
Kun je niet iets van VMWare virtualiseren in XEN?
Zodat je je machines daarin draait?
En je desktops gewoon op XEN
Huh ? dus ik virtualiseer mijn virtuele omgeving ? Welk voordeel haal ik daaruit ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
Als het je om het managen gaan van je machines dat.
Je zult er iets op achteruit gaan maar ja als je de management van ESXi wilt dan is dat een optie.
Een andere optie is ook nog om 2 thin clients aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
djkavaa schreef op maandag 21 mei 2012 @ 21:58:
Als het je om het managen gaan van je machines dat.
Je zult er iets op achteruit gaan maar ja als je de management van ESXi wilt dan is dat een optie.
Een andere optie is ook nog om 2 thin clients aan te schaffen.
Wat schiet ik op met 2 thin clients 8)7 oftewel ik offer een pinquin en doe een dansje .. en hoop dat ik zonder lot gekocht heb de loterij win. |:(

lees aub ff het topic nog eens door

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als je met Xen wilt werken en toch een redelijke tool wilt hebben voor het managen, dan moet je even zoeken, want ze zijn er wel. Sommige zijn wat uitgebreider dan andere en ze zijn ook niet allemaal even stabiel, helaas.

Als je niet te veel wilt zoeken, kan je de gratis XenServer proberen van Citrix. Aanmelden, gratis key opvragen en elk jaar even herhalen. Er is zelfs een Linux versie om een XenServer te beheren, de standaard tool van Citrix werkt namelijk alleen op Windows. Voor Linux is er OpenXenManager. XenServer is wel een eigen distro, gebaseerd op CentOS, maar je zal niet al te veel merken welke distro 't is, aangezien je het meeste via de GUI doet. Of CLI als je wilt.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Hero Of Time schreef op maandag 21 mei 2012 @ 23:44:
Als je met Xen wilt werken en toch een redelijke tool wilt hebben voor het managen, dan moet je even zoeken, want ze zijn er wel. Sommige zijn wat uitgebreider dan andere en ze zijn ook niet allemaal even stabiel, helaas.

Als je niet te veel wilt zoeken, kan je de gratis XenServer proberen van Citrix. Aanmelden, gratis key opvragen en elk jaar even herhalen. Er is zelfs een Linux versie om een XenServer te beheren, de standaard tool van Citrix werkt namelijk alleen op Windows. Voor Linux is er OpenXenManager. XenServer is wel een eigen distro, gebaseerd op CentOS, maar je zal niet al te veel merken welke distro 't is, aangezien je het meeste via de GUI doet. Of CLI als je wilt.
Wil ik met XEN werken .. nu ja eerlijk gezegd liever niet .. heb ik een keuze ? Nee helaas niet .
ik ken geen andere hypervisor die met mijn setup kan draaien ..
(2 virtuele machines die draaien alsof ze op bare metal draaien) dus eigen sound, usb, en grafische kaart

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:55
vso schreef op maandag 21 mei 2012 @ 23:48:
[...]

Wil ik met XEN werken .. nu ja eerlijk gezegd liever niet .. heb ik een keuze ? Nee helaas niet .
ik ken geen andere hypervisor die met mijn setup kan draaien ..
(2 virtuele machines die draaien alsof ze op bare metal draaien) dus eigen sound, usb, en grafische kaart
Waarom zou je dat uberhaupt willen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
GeeMoney schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 16:51:
[...]

Waarom zou je dat uberhaupt willen??
Erhm ik doe het :)

Het is enorm flexibel en het scheelt me 4 tot 5 machines op zolder. Dus ook de nodige stroom verbruik.
Ik heb tijden ESX(i) gedraait .. maar ja je hebt nog steeds een desktop nodig om te verbinden naar de machine. Met deze oplossing heb ik alles in 1 pakketje.
Eigenlijk wou ik nog ZFS voor storage maar XEN + ZFS is een combo die nog niet mogelijk is.

Als ik netwerk(fysiek vervangen door virtueel) / sound / usb issues en een "time" issue
SSH van VM naar andere machine (host of zelfs andere server) dan ben ik helemaal blij :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

vso schreef op maandag 21 mei 2012 @ 00:00:
Het is dat ESX niet een interne grafische kaart kan koppelen aan een VM (vt-d of passthrough) anders had ik allang ESX gedraaid. (eerst geprobeerd)
ESX is EoL. Tegenwoordig hebben we de vSphere range aan producten die gebruik maakt van de opvolger van ESX: ESXi. Met de huidige versie kun je prima een videokaart middels vt-d aan een vm doorgeven. In het topic over zuinige ESXi servers zijn er al een groot aantal die dat doen en zijn er een aantal die specifiek hiervoor een ESXi server aan het bouwen zijn. Men gebruikt hier alleen wel PCIe videokaarten omdat je deze in een veel krachtigere variant krijgt als de onboard GPU van het moederbord/cpu.

Met VMware Workstation en Fusion kun je vandaag de dag ook prima een vm als gewone desktop draaien incl. 3D mogelijkheden van de videokaart. Daarin zit wel een nadeel. Bij passthrough middels VT-D maak je het stuk hardware beschikbaar aan de vm waarna je dan de bijbehorende drivers van de hardware installeert. De vm denkt dat ie echt bare metal draait. Bij Workstation/Fusion werkt dat niet zo, die virtualiseren een 3D videokaart en installeren dan ook een eigen driver van VMware. Dit staat dus al wat verder van bare metal af.

M.a.w. probeer het eens met de hedendaagse techniek ipv de techniek die inmiddels al een aantal jaar verouderd is. Er is een hoop gebeurd in virtualisatie wereld. Dat geldt ook voor een product als XenServer. Ook zeer ideaal voor VDI's met fatsoenlijke video support (goede 3D ondersteuning en 1080p YouTube filmpjes vloeiend afspelen). Dat laatste was in 2010 net nieuw maar werkte eigenlijk al heel erg goed. VMware is in de tussentijd ook erg opgeschoten op dit vlak.

• Tennisbal
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-04-2018
Oud topic omhoog kicken, maar doe het toch. Ik zag je filmpje vandaag toevallig op youtube en kom nu dit topic tegen met jawel hetzelfde filmpje :)

Ik wil hetzelfde als jij realiseren, dus 1 machine ide vt-d direct naar guest OS stuurt. Het liefst zou ik windows 8 en hackintosh draaien en dan ook nog vt-d.

Met ESXi kan ik volgens mij nog steeds niet dezelfde pc gebruiken, met andere oplossingen ook niet. De enige mogelijke oplossing die ik zie is parallels extreme (via hacktinosh) en dan windows 8 draaien met vt-d. Maar vraag me af of dat kan en op zich lijkt "echte" virtualisatie leuker :)

Heb je ondertussen al alternatieven ontdekt? En hoe pittig is XEN? Ik weet wel iets van virtualisatie maar is echt nog vmware desktop niveau...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Tennisbal schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 22:27:
Oud topic omhoog kicken, maar doe het toch. Ik zag je filmpje vandaag toevallig op youtube en kom nu dit topic tegen met jawel hetzelfde filmpje :)
mijn ervaring is nu jaar+ en ik liep tegen de zelfde beperkingen op, overgens dit is een combo van virtualisatie & multi-seat techniek.
* virtualisatie = meerdere computers op 1 pc
* multi-seat = meerdere users op 1 pc
vd-t = techniek om hardware via "virtualisatie" te kunnen koppelen

[/qoute]
Ik wil hetzelfde als jij realiseren, dus 1 machine ide vt-d direct naar guest OS stuurt. Het liefst zou ik windows 8 en hackintosh draaien en dan ook nog vt-d.

Met ESXi kan ik volgens mij nog steeds niet dezelfde pc gebruiken, met andere oplossingen ook niet. De enige mogelijke oplossing die ik zie is parallels extreme (via hacktinosh) en dan windows 8 draaien met vt-d. Maar vraag me af of dat kan en op zich lijkt "echte" virtualisatie leuker :)

Heb je ondertussen al alternatieven ontdekt? En hoe pittig is XEN? Ik weet wel iets van virtualisatie maar is echt nog vmware desktop niveau...
[/quote]
ik heb nog geen alternatieven ontdekt kom ik straks op terug

je antwoord in het kort is hackinthos + parallels, vmware of XEN(linux) ik zal uiteenzetten waarom:

mijn doel was power consumptie naar beneden te brengen, en ik moet zeggen ben ongeveer van 800w continue naar bijna 100 tot 230w continue gegaan en nog steeds aan het zakken. Zonder verlies van performance of usability.

Betreft het opzetten van wat ik heb, zou ik een NAS(iscsi) + 2 passieve goedkope GPU kaarten kiezen van ongeveer 30,- per stuk zowel ATI als NVidea. de ene werkt namelijk goed met XEN(ati) en de andere met ESX(i) (nvidea) .. Ik zou esx(i) als eerste proberen, ja je hebt een externe client nodig in het begin maar op de lange duur is dit wel denk ik beter dan XEN zeker in combinatie met een SSD.

Xen heeft een lange leercurve maar is niet onmogelijk, je begint met een linux installatie naar keuze (bv debian) en configureer: ssh, desktop(+ app virt-manager), iscsi en let op je power instellingen (er is een linux zuinigheids topic op GOT o.a powertop word er genoemd) eenmaal je desktop "af" is xen installatie aan de beurt.

Waarom ESX boven XEN, VMware produkt is af en enorm simpel vergeleken met een xen setup. Bij linux is het gevaar zeer groot dat je weken/maanden bezig bent de juiste weg te vinden. terwijl vmware niet veel mogelijkheden heeft anders dan je doel bereiken. ESX is daarom zeer beperkt in wat het wel/niet kan. GPU doorzetten naar je monitor is ook "misschien mogelijk". XEN kan daarintegen ondersteboven, binnestebuiten werken .. als je maar weet wat je wilt en hoe je het wilt. XEN moet je dus echt met een strak doel opzetten en je moet weten of je nu linksaf of rechtsaf wilt. Google is in beide gevallen je grootste vriend & vijand het hangt van jou doorzettings vermogen af.

RDP/VNC/ICA of andere remote desktop viewing producten zijn nog niet zo flexibel dat je HD beeld + geluid overal kan bekijken op elk apparaat met goeie reactie tijden tussen client en server. Vandaar dat je gebonden bent aan VGA passthrough (vd-t) techniek. parallels is in een single machine/single seat(user) enviroment het beste alternatief omdat het ook GPU passthrough heeft. echter je kan niet zoals ik een heel netwerk opbouwen die 24/7 goed draait denk ik zo.

als ik kan gamen op mijn "PC" via elk gewenst beeldscherm toetsenbord/muis apparaat (tv/tablet/werkplek) in huis met de lawaaige pc in de kelder verstopt .. ben ik blij. Gamen doe ik niet maar ik wil het wel kunnen.
Helaas is dit op het moment een brug te ver.

Mijn setup is /was kosten efficient op dat moment, inmiddels is een 64bit pc van 10w a 20w active met goedkope ssd tussen de 200,- a 300,- en NAS techniek heeft ook niet stil gestaan, wil je leren dan is mijn setup " HET" doel, Wil je gewoon iets dat werkt kies dan 2 pico boardjes + losse nas en leef je uit.
2 picco boardjes van het zelfde merk + type, waarom ? 1 als " test/pruts" machine terwijl de andere gewoon productie draait. de test is indien nood aan de man is de vervangende hardware voor productie.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennisbal
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-04-2018
vso schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 15:00:
[...]

mijn ervaring is nu jaar+ en ik liep tegen de zelfde beperkingen op, overgens dit is een combo van virtualisatie & multi-seat techniek.
* virtualisatie = meerdere computers op 1 pc
* multi-seat = meerdere users op 1 pc
vd-t = techniek om hardware via "virtualisatie" te kunnen koppelen

[/qoute]

[/quote]
ik heb nog geen alternatieven ontdekt kom ik straks op terug

je antwoord in het kort is hackinthos + parallels, vmware of XEN(linux) ik zal uiteenzetten waarom:

mijn doel was power consumptie naar beneden te brengen, en ik moet zeggen ben ongeveer van 800w continue naar bijna 100 tot 230w continue gegaan en nog steeds aan het zakken. Zonder verlies van performance of usability.

Betreft het opzetten van wat ik heb, zou ik een NAS(iscsi) + 2 passieve goedkope GPU kaarten kiezen van ongeveer 30,- per stuk zowel ATI als NVidea. de ene werkt namelijk goed met XEN(ati) en de andere met ESX(i) (nvidea) .. Ik zou esx(i) als eerste proberen, ja je hebt een externe client nodig in het begin maar op de lange duur is dit wel denk ik beter dan XEN zeker in combinatie met een SSD.

Xen heeft een lange leercurve maar is niet onmogelijk, je begint met een linux installatie naar keuze (bv debian) en configureer: ssh, desktop(+ app virt-manager), iscsi en let op je power instellingen (er is een linux zuinigheids topic op GOT o.a powertop word er genoemd) eenmaal je desktop "af" is xen installatie aan de beurt.

Waarom ESX boven XEN, VMware produkt is af en enorm simpel vergeleken met een xen setup. Bij linux is het gevaar zeer groot dat je weken/maanden bezig bent de juiste weg te vinden. terwijl vmware niet veel mogelijkheden heeft anders dan je doel bereiken. ESX is daarom zeer beperkt in wat het wel/niet kan. GPU doorzetten naar je monitor is ook "misschien mogelijk". XEN kan daarintegen ondersteboven, binnestebuiten werken .. als je maar weet wat je wilt en hoe je het wilt. XEN moet je dus echt met een strak doel opzetten en je moet weten of je nu linksaf of rechtsaf wilt. Google is in beide gevallen je grootste vriend & vijand het hangt van jou doorzettings vermogen af.

RDP/VNC/ICA of andere remote desktop viewing producten zijn nog niet zo flexibel dat je HD beeld + geluid overal kan bekijken op elk apparaat met goeie reactie tijden tussen client en server. Vandaar dat je gebonden bent aan VGA passthrough (vd-t) techniek. parallels is in een single machine/single seat(user) enviroment het beste alternatief omdat het ook GPU passthrough heeft. echter je kan niet zoals ik een heel netwerk opbouwen die 24/7 goed draait denk ik zo.

als ik kan gamen op mijn "PC" via elk gewenst beeldscherm toetsenbord/muis apparaat (tv/tablet/werkplek) in huis met de lawaaige pc in de kelder verstopt .. ben ik blij. Gamen doe ik niet maar ik wil het wel kunnen.
Helaas is dit op het moment een brug te ver.

Mijn setup is /was kosten efficient op dat moment, inmiddels is een 64bit pc van 10w a 20w active met goedkope ssd tussen de 200,- a 300,- en NAS techniek heeft ook niet stil gestaan, wil je leren dan is mijn setup " HET" doel, Wil je gewoon iets dat werkt kies dan 2 pico boardjes + losse nas en leef je uit.
2 picco boardjes van het zelfde merk + type, waarom ? 1 als " test/pruts" machine terwijl de andere gewoon productie draait. de test is indien nood aan de man is de vervangende hardware voor productie.
late reply van me, ivm vakantie en wat andere zaken :) Dank voor je adviezen!

Ik denk dat ik idd eerst ga kloten met ESXi en later met XEN ga spelen (mits ik tijd heb). Ik heb ondertussen mijn setup draaiend en ik moet zeggen dat hackintosh in combi met parallels bootcamp windows 8 ziek goed draait :) 32 ram en heb nu ongeveer 12 gb vrij, windows 8 krijgt 8 gb en draait als een speer. Bootcamp via virtualisatie werkt echt bizar goed. Ik heb ook vmware desktop geintalleerd en fusion en speel nu met diverse virtualisatieoplossingen. Voor mijn vakantie ESXi geinstalleerd, nu wil ik allerlei servertjes maken enzo en kijken hoe het eea loopt. Daarna een eigen home server bouwen en de stap naar XEN maken.

Je filmpje op youtube zag er zeer strak uit, erg leuk! Ik denk wel dat ik ver kom met XEN, maar dat tijd meer het probleem gaat worden.

triple monitor hackintosh met coherence windows 8 apps werkt eigenlijk perfect, en de videokaart krijgt gewoon een 7 in windows benchmark. Nog niet getest of dit echt zo goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thc_Nbl
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-05 22:24
Ik zou zeggen kijk ook eens naar Xen Server
http://www.citrix.com/pro.../editions.html?ntref=next

ik gebruik xen nu zo 7-8 jaar, op debian 6, voor mijn hosting en tot nu toe 0 problemen.
Voor kantoor gebruik ik xen server en die is al weer 1394 days up, :-)
dus ik moet zeggen prima product XEN. !
ESXi ook prima product hoor, ik zou zeggen probeer ze beiden en kies wat voor jou het beste werkt.

ehhh.. noppes

Pagina: 1