Hoe lang is een overeenkomst geldig?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elazz
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15-09 14:45
Op 1 van mijn aanbod advertenties werd met een bod gereageerd. Indien ik deze zou accepteren dan hadden we een deal. Hierop reageerde ik positief en verstuurde ik zoals gebruikelijk alle informatie m.b.t. betaling, verzending, tijdsduur etc.

Dit betekent dat er dus een overeenkomst is bereikt. Echter ontvang ik geen updates meer (we zijn weliswaar iets verder dan 48u) dus weet ik niet of het akkoord van de persoon nog steeds staat en ondertussen omdat mijn ad op gereserveerd staat ontvang ik berichten van geïnteresseerden.

De persoon in kwestie heeft 13 maanden zijn account maar zonder historie of activiteit.

Nu vind ik een trage reactie niet per se erg maar bij dag drie begin ik me wel af te vragen of er nog iets van gaat komen.

Mijn vraag is uit nieuwdgierigheid en ook simpel in opzet maar misschien ingewikkeld:

Hoe lang is zo'n overeenkomst geldig?

PS: Ben anderzijds ook nieuwsgierig of er echt een tijdsduur voor bestaat. Lijkt me toch niet dat je eeuwig kunt wachten maar waar is de grens :p

[ Voor 6% gewijzigd door Elazz op 09-01-2019 16:30 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperJoker
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 30-01-2023

SuperJoker

Hofnar

Marktplaats?

Sowieso is er gene deal als iemand iets bied en jij dat bod accepteert. Er moet dan eerst ook nog acceptatie van de andere kant komen. En dán heb je een deal.

Maar op marktplaats, en na 48 uur, voor iets wat interesse heeft.. ik zou 'm aan een ander verkopen dan.

Het best te consumeren met 1kg JOZO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Op marktplaats en tweakers krijgt de ander direct een mail als je een berichtje stuurt, als daar niet binnen 24 uur op gereageerd wordt verkoop ik 't aan een ander.

[ Voor 3% gewijzigd door Ernemmer op 09-01-2019 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elazz
SuperJoker schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 16:32:
Marktplaats?

Sowieso is er gene deal als iemand iets bied en jij dat bod accepteert. Er moet dan eerst ook nog acceptatie van de andere kant komen. En dán heb je een deal.

Maar op marktplaats, en na 48 uur, voor iets wat interesse heeft.. ik zou 'm aan een ander verkopen dan.
Via tweakers v&a

Dit is wat ik heb gevonden in de informatiepost in dit forum (over veilig handelen):
1 Een overeenkomst komt tot stand door een aanbod en de aanvaarding daarvan.

Met andere woorden: wat we veel zien in vraag en aanbod is een scenario als dit:

Mogelijke koper stuurt een bericht: "Ik bied 500 euro"
Verkoper reageert: "Prima"

Ook al is er verder nog helemaal niets besproken, is er voor de wet een overeenkomst gesloten. En die kan niet zomaar eenzijdig worden opgezegd. De koper is nu gebonden de prijs te betalen, de verkoper is gebonden te leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperJoker

SuperJoker

Hofnar

Wettelijk heb je gelijk, Elazz. In de praktijk echter niet. En ik wens diegene die een rechtzaak wil starten over zoiets op marktplaats of tweakers.net v/a veel succes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:20

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

24 tot 48 uur is normaal. Stuur gewoon nog een reactie met een uiterlijke reactie termijn. Reageert hij niet, jammer, dan gaat de deal niet door.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Dus je hebt alleen een bod gehad? Verder geen communicatie geweest? In dat geval zou ik me er heel weinig van aantrekken, helaas, maar ervaring leert nu eenmaal dat de meeste (!) mensen gewoon niet meer reageren. Als je al wat gemailed hebt dan is 24-48 uur ook echt wel genoeg. Dat wetsartikel is niet geschreven met marktplaats e.d. in het achterhoofd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elazz
Microkid schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 16:41:
24 tot 48 uur is normaal. Stuur gewoon nog een reactie met een uiterlijke reactie termijn. Reageert hij niet, jammer, dan gaat de deal niet door.
Bedankt voor de informatie. Ik zal dat op deze manier oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Elazz schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 16:44:
[...]

Bedankt voor de informatie. Ik zal dat op deze manier oplossen.
Niet het 1 of het ander, maar je bent geen officele handelaar.. en je gaat je kop nog stoten op deze manier.

het is heel simpel, je wacht totdat je het geld in je handen hebt en overhandigt het product (hangt ook beetje af van de situatie)

Persoonlijk heb ik wel eens meegemaakt dat er achteraf garantie geclaimed / oplichting beticht werd . politie & marktplaats gaven aan dat dit niet ongewoon is maar "garantie" is zoals men zegt tot aan de deur. het is puur wederzijds vertrouwen .. (de persoon was een bekende oplichter die dit truukje vaker probeerde)

En sommige mensen zijn gewoon niet netjes, iets met leven en er mee omgaan.

[ Voor 4% gewijzigd door vso op 09-01-2019 16:50 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elazz
vso schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 16:49:
[...]

Niet het 1 of het ander, maar je bent geen officele handelaar.. en je gaat je kop nog stoten op deze manier.

het is heel simpel, je wacht totdat je het geld in je handen hebt en overhandigt het product (hangt ook beetje af van de situatie)

Persoonlijk heb ik wel eens meegemaakt dat er achteraf garantie geclaimed / oplichting beticht werd . politie & marktplaats gaven aan dat dit niet ongewoon is maar "garantie" is zoals men zegt tot aan de deur. het is puur wederzijds vertrouwen .. (de persoon was een bekende oplichter die dit truukje vaker probeerde)

Ja maar de vraag veranderd niet daardoor. Hoe lang moet je wachten. Stel dat het een week duurt? of langer? Wat zou je dan adviseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperJoker

SuperJoker

Hofnar

Wat is een professionele handelaar, en waarom zouden daar andere regels voor gelden? Hoe gaat hij z'n kop stoten? Denk je nu echt dat er iemand is die hier een rechtszaak over gaat beginnen? Doesn't happen.
En die mensen laat je gewoon lekker in hun sop gaarkoken. Consumentenkoop, verkocht is verkocht. Had je garantie willen hebben, had je het nieuw in de winkel moeten kopen, en als je het daarmee oneens bent, veel succes bij de rechter.

Dit er vanuit gaande dat er wel te goeder trouw geleverd is.

Er is de wet en de praktijk. De wet is helder; deze koop is gesloten en hij moet leveren. Echter de praktijk is dat als hij het morgen aan een ander verkoopt, en de oorspronkelijke koper erop terugkomt, is het 'jammer, je reageerde te laat', en daarmee is de kous af.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:20

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

[...]

Dit is natuurlijk niet te doen. Daarom zeg ik nogmaals: geef hem een bericht met een reactietijd cq betalingstermijn. Iets in de trant van:
Beste x,

Op xx datum heb ik je een betalingsverzoek voor product yyy gedaan. Tot op heden heb ik geen reactie of betaling van je mogen ontvangen. Bij deze geef ik je tot 12 januari 2019 de tijd te reageren dan wel te betalen. Indien ik op deze datum geen reactie/betaling heb ontvangen, vervalt de deal en behoud ik mij het recht voor het product aan iemand anders te verkopen. Mocht ik na 12 januari 2018 alsnog een betaling van je ontvangen , dan zal ik dat bedrag terugstorten.
Maak er maar wat moois van ;)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Elazz schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 16:52:
Ja maar de vraag veranderd niet daardoor. Hoe lang moet je wachten. Stel dat het een week duurt? of langer? Wat zou je dan adviseren?
trek je conclusie uit
SuperJoker schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 16:56:
En die mensen laat je gewoon lekker in hun sop gaarkoken. Consumentenkoop, verkocht is verkocht. Had je garantie willen hebben, had je het nieuw in de winkel moeten kopen, en als je het daarmee oneens bent, veel succes bij de rechter.

Dit er vanuit gaande dat er wel te goeder trouw geleverd is.

Er is de wet en de praktijk. De wet is helder; deze koop is gesloten en hij moet leveren. Echter de praktijk is dat als hij het morgen aan een ander verkoopt, en de oorspronkelijke koper erop terugkomt, is het 'jammer, je reageerde te laat', en daarmee is de kous af.
@SuperJoker
Wat is een professionele handelaar, en waarom zouden daar andere regels voor gelden? Hoe gaat hij z'n kop stoten? Denk je nu echt dat er iemand is die hier een rechtszaak over gaat beginnen? Doesn't happen.
Het gebeurt niet vaak wil niet zeggen dat het niet gebeurt iemand die heel principieel is kan ..

In de letter van de wet is er een zwart/wit moment van koop dat is het moment dat er een "betaling" plaatsvind immers zeggen dat je een ferrari tegen de dealer is nog geen koopovereenkomst .. zelfs niet bij het tekenen (denk ik) volgens mij pas moment dat je een (aan)betaling doet.

Maar als consument die ferrari verkopen tja, zolang je niet (aan)betaald en je krijgt een betere deal .. dan Zal de rechter ook de verkoper niet verplichten tot levering, hooguit kan je nog een schadevergoeding bedingen als er aantoonbaar schade is geleverd wat ook al vrij uitzonderlijk is ..Daar is dan weer de aanbetaling ook het moment dat je eventueel aanspraak op een vergoeding kan maken..
Echter vaak word er nog gekozen voor een resitutie van het aanbetaalde bedrag.

maar goed ik ben geen jurist en het maakt enorm verschil tussen een alledaags product / uniek product en een redelijke termijn .. maar ook de koper heeft plichten ..

btw heeft de verkoop site geen tips/richtlijnen over kopen en verkopen ? die bieden vaak ook wel wat duidelijkheid.

Tja vanalles

Pagina: 1