Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• marit-rk
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 14-01-2019
Onlangs plaatste ik in dit forum een topic over mijn kapotte canon EFS 17-85 lens. Ik kocht deze lens nog geen 11 maanden geleden tweedehands inclusief body (canon 500D) voor 240 euro. Ik weet het, geen koopje, maar goed, er was toen even niks anders en ik wilde per sé een camera. Maar ja, nu is de lens dus kapot. Om nog een dergelijke miskoop te voorkomen wil ik dus even op dit forum peilen of ik nu meer in de goede richting zit.

Ik heb dus een lens nodig voor mijn canon 500D. Ik maak voornamelijk foto's van voorwerpen dichtbij en van landschappen. Macro zou dus heel erg fijn zijn in dit geval, toch?

Nu kan ik een Sigma 17-70mm tweedehands overnemen voor 249 euro (zie for specs: pricewatch: Sigma 17-70mm f2.8-4 DC Macro OS HSM (Canon)). Hij is compleet gereviseerd en hij zag er goed uit. Heb hem ook getest met mijn 500D en hij werkte goed. Leek alleen een kleine afwijking te hebben met scherpstellen naar rechts. Ik krijg er 3 maanden garantie bij.

Wat denken jullie hiervan? Miskoop of goede koop? Betere voorstellen?

• AlterEgo
  • Registratie: juli 2001
  • Niet online
"Leek alleen een kleine afwijking te hebben met scherpstellen naar rechts."

Als je bedoelt dat de lens aan één van de zijkanten onscherp is, dan zou ik ervan weglopen.

Linux: voor blije, gezonde hardware

• marit-rk
AlterEgo schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 16:25:
"Leek alleen een kleine afwijking te hebben met scherpstellen naar rechts."

Als je bedoelt dat de lens aan één van de zijkanten onscherp is, dan zou ik ervan weglopen.
Ik vind dit moeilijk uit te leggen. Was al bang dat het verkeerd over zou komen. Even wat meer context:

Het blijkt moeilijk te zijn om een lens te vinden voor mij 500D. ik had een T amron 18-200mm gekocht, maar deze stelde niet scherp in combinatie met mijn 500D. Dit probleem blijf je houden zei de man van de winkel. Alleen bij deze Sigma lens is het minimaal. Dit wil zeggen dat als ik scherp zou stellen op een vierkant met in het midden een zwarte stip, dat hij ietsjes rechts van de zwarte stip het scherpste is. Maar echt een klein beetje.

• n3othebest
  • Registratie: januari 2013
  • Nu online
marit-rk schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 16:38:
[...]

Ik vind dit moeilijk uit te leggen. Was al bang dat het verkeerd over zou komen. Even wat meer context:

Het blijkt moeilijk te zijn om een lens te vinden voor mij 500D. ik had een T amron 18-200mm gekocht, maar deze stelde niet scherp in combinatie met mijn 500D. Dit probleem blijf je houden zei de man van de winkel. Alleen bij deze Sigma lens is het minimaal. Dit wil zeggen dat als ik scherp zou stellen op een vierkant met in het midden een zwarte stip, dat hij ietsjes rechts van de zwarte stip het scherpste is. Maar echt een klein beetje.
Bedoel je dan dat het midden van de foto minder scherp is dan rechts daarvan of dat het focuspunt niet in het midden ligt? Als in, is die zwarte stip even ver van de lens als het stuk dat wel scherp is? Zo ja dan is er wat mis met de lens. Het is wel een bekend probleem (mar makkelijk op te lossen door micro adjustments) dat sommige third party lenzen net iets te dichtbij of verweg focussen. Maar ik kan uit je verhaal niet opmaken of dit aan de hand is.

Overigens: Deze lens was nieuw €250. Alleen doordat deze oud en niet meer gemaakt word is de huidige nieuwprijs €400. Ik vind €250 voor een tweedehands dus behoorlijk duur.

[Voor 7% gewijzigd door n3othebest op 09-01-2019 16:50]

• vso
  • Registratie: augustus 2001
  • Nu online

vso

raap voor zijn recht

Zo te lezen aan je post neem je een wel overwogen risico, je moet je afvragen wil je gezeur of zelf aan de slag en kan je het geld missen? als jij denkt dat je zelf vaardig genoeg bent om dit probleem op te lossen met eventueel paar euro extra is het al minder risco dan als je 2 linker handen hebt.

3 maanden garantie kan 1 jaar (juridisch) geschil meebrengen .. is dat het waard ? of ga je voor iets wat je beter bevalt (maar langer sparen) ..

Ik denk dat je probleem eerder "geduld" hebben is ;) je wilt alles nu nu nu .. dit kan alleen jij oplossen/voorkomen ons advies is daarbij niet echt relevant lijkt mij ..

Searching internet is like drinking from a fire hydrant

• marit-rk
vso schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 16:56:
Zo te lezen aan je post neem je een wel overwogen risico, je moet je afvragen wil je gezeur of zelf aan de slag en kan je het geld missen? als jij denkt dat je zelf vaardig genoeg bent om dit probleem op te lossen met eventueel paar euro extra is het al minder risco dan als je 2 linker handen hebt.

3 maanden garantie kan 1 jaar (juridisch) geschil meebrengen .. is dat het waard ? of ga je voor iets wat je beter bevalt (maar langer sparen) ..

Ik denk dat je probleem eerder "geduld" hebben is ;) je wilt alles nu nu nu .. dit kan alleen jij oplossen/voorkomen ons advies is daarbij niet echt relevant lijkt mij ..
Dat is ook zo, maar daarom vroeg ik of jullie nog andere goede alternatieven hebben (voor het geval ik dus inderdaad meer moet sparen). Welke lens zouden jullie dan aanraden?

• Barrycade
  • Registratie: november 2003
  • Nu online

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

Beetje eigen onderzoek kan geen kwaad toch? Canon heeft een 18-135 nieuw voor iets meer dan 300 euro bv.

Maar voordat je naar de winkel rent zou ik even uitsluiten dan je camera nog wel 100% is. Wat je schetst kan wellicht ook komen omdat je lensvatting of je sensor schuin zit.

Dus ga naar een winkel waar je wat lenzen uit kan proberen om dit uit te sluiten.

• vso
  • Nu online

vso

raap voor zijn recht

marit-rk schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 17:13:
[...]

Dat is ook zo, maar daarom vroeg ik of jullie nog andere goede alternatieven hebben (voor het geval ik dus inderdaad meer moet sparen). Welke lens zouden jullie dan aanraden?
dit leek me gezond verstand, ook zoals men zegt iets meer je google huiswerk te doen :)

• guillaumemay
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 12:44
Ik zou kijken naar de Canon 18-135mm. En dan de IS STM of IS USM versies, die zijn wat scherper dan de allereerste IS versie.

En als het binnen je budget past de Canon 15-85, een optisch nog iets betere lens maar wel een iets duurder segment.

• Vanoverdegrens
  • Laatst online: 11:45
Ik sluit me bij het hierboven gegeven advies (18-135) aan, en vind de Sigma lens eveneens te duur. De opvolger https://www.idealo.de/pre...m-c-canon-sigma-foto.html kost bij grote duitse fotohandelaren 380€ nieuw. Dan is 250€ voor de voorganger, waar waarschijnlijk tevergeefs gepoogd is om een focusprobleem te repareren, te duur.

[Voor 17% gewijzigd door Vanoverdegrens op 09-01-2019 18:11]

gezocht: Panasonic GM5

• moozzuzz
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 21-01 22:20
Ik heb zelf zo n 17-70 macro. Het was mijn eerste lens en ik kocht ze voor 150, toegegeven, van iemand die wellicht niet precies wist wat de marktwaarde was. Ik vind het zeker een mooie lens al is het f/2.8 bereik uiteraard miniem. Voor landschappen heb je natuurlijk vaak niet zo'n nood aan grote diafragmas dus dat scheelt.
Gewoon voor de Sigma 17-50 f/2.8 OS gaan. Minder groot bereik, optisch wel beter en f/2.8 over het hele bereik.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Godox V860II

• sapphire
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 08:28

sapphire

Die-hard pruts0r

With ^^

Zelf altijd fan geweest van de Tamron 17-50/2.8 en dat sportieve lenzen. Liever een optisch sterke lens met 2.8 dan wat meer bereik .

De Sigma die hierboven genoemd word ken ik persoonlijk niet maar wat ik er van gelezen heb is hij beter dan de Tamron :9

Als je al 2x wat vreemds gehad hebt met een lens is het dan geen idee wat [@Barrycade zegt om te kijken of je body wel OK is?
Tenzij die Tamron 18-200 hoog bejaard is zie ik niet in wat daar niet compatibel aan zou moeten zijn. Heb ik de loop der jaren genoeg versies op ritsen Canon body's zien werken :?

Wellicht andere camera winkel binnenlopen. Voor advies?

Gabriël Ryzen

• moozzuzz
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 21-01 22:20
marit-rk schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 16:38:
Dit probleem blijf je houden zei de man van de winkel.
Maar wat is dit probleem dan? Als het in de body zit, kan geen enkele lens het oplossen. In het beste geval moet je dan met klein diafragma schieten om toch alles scherp te hebben? 8)7

• psyBSD
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 10-07 07:00

psyBSD

Hates 0x00 bytes

sapphire schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 00:08:
Zelf altijd fan geweest van de Tamron 17-50/2.8 en dat sportieve lenzen. Liever een optisch sterke lens met 2.8 dan wat meer bereik .
Ik heb hem 6 jaar gehad, en altijd spijt gehad van die grasmaaier. Heel scherp en snelle autofocus, maar het ding maakte een herrie waar je u tegen zegt. In een drukke winkel valt het niet zo op, maar thuis of in een kerk is het zeer storend.

| Olympus OM-D EM10 mk2 | m.Zuiko 14-42mm f/3.5-5.6EZ | m.Zuiko 40-150mm f/4-5.6 R | m.Zuiko 60mm f/2.8 | 2x Godox v860 | Godox X1 |

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Mijn hoofd-gebruiksdoel was juist de kerk :+

Maar ja het geluid was/is bloed irritant maar moet zeggen dat ik er wel aan kon wennen. Ben daarna overgestapt op een 28-75, de FF variant met de zelfde grasmaaier :+

Vroegâh was het een beetje zo: Tamron goed scherp op 2.8 maar 'grasmaaier af'. Sigma stillen HSM af maar soft(er) op 2.8.

De jaren daarna heeft Sigma grote stappen gemaakt en die 17-50 schijnt erg goed te zijn.

@marit-rk Toevallig geen Tweakers die in de buurt wonen die even kunnen/willen kijken?

[Voor 9% gewijzigd door sapphire op 10-01-2019 17:23]

Gabriël Ryzen

• marit-rk
Bedankt voor al jullie reacties! Er is niks mis met de body, maar hij is al wat jaartjes oud waardoor niet alle lenzen compatibel meer zijn met deze body. Vandaar. Anyways, body en lens staan nu op Tweakers te koop. Ik ga dus toch echt voor een compleet nieuwe camera. Ik zat zelf te denken aan de Canon 2000D met 18-55 mm lens. Wat denken jullie hiervan? Ze noemen dit een beginners camera, maar hij kan niet slechter zijn dan die ik al had toch? (Canon 500D + Canon EFS 17-85mm lens)

• marit-rk
vso schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 17:34:
[...]

dit leek me gezond verstand, ook zoals men zegt iets meer je google huiswerk te doen :)
Geloof mij maar als ik zeg dat ik heel Google al uitgepluisd heb. Ik heb hier alleen niks aan, want veel websites promoten camera's en krijgen daarvoor betaalt. Daarvoor is dit forum. Om een insiders mening te kunnen krijgen. Hier heb ik veel meer aan. Jullie zijn de kenners en de gebruikers. Niet Google.

• Ventieldopje
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 11:26
marit-rk schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 13:33:
Bedankt voor al jullie reacties! Er is niks mis met de body, maar hij is al wat jaartjes oud waardoor niet alle lenzen compatibel meer zijn met deze body. Vandaar. Anyways, body en lens staan nu op Tweakers te koop. Ik ga dus toch echt voor een compleet nieuwe camera. Ik zat zelf te denken aan de Canon 2000D met 18-55 mm lens. Wat denken jullie hiervan? Ze noemen dit een beginners camera, maar hij kan niet slechter zijn dan die ik al had toch? (Canon 500D + Canon EFS 17-85mm lens)
Tsja, heb je hem wel eens vast gehad in de winkel? Het is écht een entry-level camera maar misschien is het wel precies wat je zoekt, dat kunnen wij lastig beoordelen.

De 18-55 is een kit lens, wat moeten we daar van zeggen. Het is niet geweldig maar je kunt er een hoop lol mee hebben.

Nogmaals, zonder echt te weten hoeveel ervaring je hebt en wat je precies wil gaan doen is het koffiedik kijken voor ons. Ga daarom naar de winkel (of meerdere) en probeer ze daar eens uit, jij moet er uiteindelijk mee aan de slag.

www.maartendeboer.net
Canon: 1D X | 1Ds Mark III | 1N | 5Ds
Canon EF: 200mm f/2L IS USM | 200mm f/1.8L USM | 100mm f/2.8L Macro IS USM
Zeiss: Milvus 1.4/85 | Otus 1.4/55 | Milvus 1.4/50 | Milvus 1.4/25

• Icephase
  • Registratie: mei 2008
  • Nu online

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

marit-rk schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 13:33:
Dat is echt onzin. Juist met nieuwere body's zul je zien dat echt oude lenzen niet meer goed werken, maar de 500D kan in principe alles wel aan hoor. In de hele EOS-lijn van Canon zouden alle lenzen moeten werken. Alleen de AF kan met sommige oudere third-party lenzen weigeren. Ik heb ooit een Sigma 70-300 gehad die moeilijk deed, en dat was rond 2005. Daarna nooit problemen gehad.

• vso
  • Nu online

vso

raap voor zijn recht

marit-rk schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 13:36:
[...]

Geloof mij maar als ik zeg dat ik heel Google al uitgepluisd heb. Ik heb hier alleen niks aan, want veel websites promoten camera's en krijgen daarvoor betaalt. Daarvoor is dit forum. Om een insiders mening te kunnen krijgen. Hier heb ik veel meer aan. Jullie zijn de kenners en de gebruikers. Niet Google.
Hier krijg je meer antwoord op bepaalde type vragen .. verschil tussen X en Y is denk ik Z (discussie achtige vragen) ..

Soms heeft iemand ervaring met bv een lens reparatie, maar misschien ben jij net wat handiger/onhandiger wie zal het zeggen :? en soms krijg je inderdaad net die handige tips .. ;)

Vergeet niet het is ook totale willekeur wat je antwoord kan zijn he .. :)

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Wat @Icephase zegt....

Met, ondertussen, hele oude lenzen van Sigma, Tamron en andere 3rd party merken waren er AF problemen in het begin van de digitale spiegelreflexen. Dat is zo'n beetje 15+ jaar geleden, maar alles van die merken van nadien zou gewoon op alles vanaf de 300D/10D ed. moeten werken.
Canon EOS EF lenzen werken vziw. op alles EOS camera's.
Mijn Sigma 35mm van een paar jaar oud werkte iig vlekkeloos op mijn EOS 5 uit begin jaren '90.

Toevallig die info dat lenzen niet compatibel zouden zijn te horen gekregen van de verkoper van die Sigma ;) ?

[Voor 9% gewijzigd door sapphire op 11-01-2019 14:12]

Gabriël Ryzen

• marit-rk
sapphire schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 14:10:
Wat @Icephase zegt....

Met, ondertussen, hele oude lenzen van Sigma, Tamron en andere 3rd party merken waren er AF problemen in het begin van de digitale spiegelreflexen. Dat is zo'n beetje 15+ jaar geleden, maar alles van die merken van nadien zou gewoon op alles vanaf de 300D/10D ed. moeten werken.
Canon EOS EF lenzen werken vziw. op alles EOS camera's.
Mijn Sigma 35mm van een paar jaar oud werkte iig vlekkeloos op mijn EOS 5 uit begin jaren '90.

Toevallig die info dat lenzen niet compatibel zouden zijn te horen gekregen van de verkoper van die Sigma ;) ?
ja :X

• Vanoverdegrens
marit-rk schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 13:36:
[...]

Geloof mij maar als ik zeg dat ik heel Google al uitgepluisd heb. Ik heb hier alleen niks aan, want ....
Ik heb heel kort in google gezocht, en dit gevonden:
https://www.dpreview.com/forums/thread/4049473
Is wel in het engels, maar beantwoordt veel van je vragen.

Verder is het niet bepaald netjes om fotoapparatuur waar je zelf problemen mee hebt, te koop aan te bieden.
Tenzij je het expliciet vermeldt, maar dan zal je nauwelijks een koper vinden, en zeker niet iemand die er meer dan een schijntje voor over heeft.

[Voor 24% gewijzigd door Vanoverdegrens op 11-01-2019 19:43]

• marit-rk
Vanoverdegrens schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 15:38:
[...]

Ik heb heel kort in google gezocht, en dit gevonden:
https://www.dpreview.com/forums/thread/4049473
Is wel in het engels, maar beantwoord veel van je vragen.

Verder is het niet bepaald netjes om fotoapparatuur waar je zelf problemen mee hebt, te koop aan te bieden.
Tenzij je het expliciet vermeld, maar dan zal je nauwelijks een koper vinden, en zeker niet iemand die er meer dan een schijntje voor over heeft.
Hoo wacht even. Ik bied mijn fotocamera aan zoals hij is beoordeeld door de fotowinkel. Dus lens als defect, body als prima werkend. Laten we dat even ophelderen haha Ik ga nooit zomaar kapot apparatuur aanbieden alsof het niet zo is. Laten we dat even duidelijk hebben.

• marit-rk
Maar nu gaat het topic niet meer over waar ik het over wilde hebben, dus sluit deze maar :)

• Icephase
  • Registratie: mei 2008
  • Nu online

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

marit-rk schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 15:49:
[...]

Hoo wacht even. Ik bied mijn fotocamera aan zoals hij is beoordeeld door de fotowinkel. Dus lens als defect, body als prima werkend. Laten we dat even ophelderen haha Ik ga nooit zomaar kapot apparatuur aanbieden alsof het niet zo is. Laten we dat even duidelijk hebben.
Ik ben er zéker niet van overtuigd dat jouw camera geen fouten heeft. Zie ook mijn reactie in je andere topic. Er is naar jouw eigen zeggen beoordeeld dat de combinatie van jouw camera met jouw lens (de Tamron) niet werkt. In dit topic trekken meerdere tweakers de conclusie dat dat geen compatibiliteitsissue is, maar een exemplarisch probleem. Dat probleem kan wat mij betreft net zo goed in jouw camera zitten als in jouw Tamron lens. Zéker nu je ook tegen problemen aanloopt met een totaal andere lens (de Sigma) durf ik er geen geld op in te zetten dat je camera goed is.

Lijkt me verstandig om beide topics even te linken in je V&A-advertentie.
marit-rk schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 15:50:
Maar nu gaat het topic niet meer over waar ik het over wilde hebben, dus sluit deze maar :)
Lees je even in in de forumregels, topics worden hier niet gesloten (althans niet op de manier waarop jij bedoelt)

[Voor 15% gewijzigd door Icephase op 11-01-2019 15:54]

• Vanoverdegrens
@marit-rk "Tenzij je het expliciet vermeldt, ..." schreef ik er daarom bij. ;)

En nu het topic plotseling willen sluiten. Haha, da's een leuke. 8)7

Ook ik ben niet overtuigd, dat het probleem uitsluitend de flex cable is, waar ook op dpreview in één van de replies over geschreven wordt.
Ik zie op Ebay.de dat de Auktionen voor een losse (goed werkende) body rond de 120€ eindigen, en met 18-55kitlens rond de 160€. Om grote bedragen gaat het hier dus sowieso niet.

Ik zou die kamera overigens gewoon houden en er een goed werkende lens bij zoeken. Tips zijn hier al genoeg gegeven, en het linkje naar dpreview dat ik plaatste, voegt daar nog info aan toe.

[Voor 103% gewijzigd door Vanoverdegrens op 11-01-2019 19:45]

Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True