[WIN10] snelkoppelingen verdwijnen

Pagina: 1
Acties:
  • 1.633 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-08-2023
Windows 10 versie 1809
Iedere keer bij opstarten zijn opeens al mijn snelkoppelingen verdwenen van mijn taakbalk.
Niet in het systeemvak.
Ook is het niet mogelijk om op het bureaublad met "nieuw" bv een map of snelkoppeling te maken dan verschijnt er een melding:
"kan dit item niet vinden.
Dit item bevindt zich niet langer in C:\Users*****. Controleer de locatie van het item en probeer het
opnieuw.

Desktop"

De update staat er al langer op dus het lijkt niet daardoor te komen.
Alle opties van taakbalk geprobeerd maar niets helpt.
Dit is, voor zover ik weet, spontaan opgetreden.
Zijn er suggesties die ik misschien nog niet geprobeerd heb?
Alle optie's van taakbalk zelf via configuratiescherm die ik kan vinden inmiddels wel geprobeerd.

Edit:
Ik heb zojuist onderstaand geprobeerd en dat hielp na 1e x opstarten
Maar na 2e x waren de problemen weer terug.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- Typ in opdrachtprompt: SFC /SCANNOW en druk op enter. (Tussen SFC en de / bevindt zich een spatie)
- De scan zal starten, wacht tot deze voltooid is
- De scan zal nu resultaten weergeven
- Als de scan voltooid, gebruik de DISM scan:
- Open nogmaals "Opdrachtprompt (Administrator)"
- Typ het commando: dism /online /cleanup-image /restorehealth (spatie voor elke / ) en druk op enter
- Wacht weer tot de scan voltooid is, er worden dan weer resultaten getoond
- Start de computer opnieuw op

Mocht het probleem nog steeds niet verholpen zijn, kun je ook nog een powershell commando uitvoeren die apps herstelt (en het startmenu):
- Open nogmaals "Opdrachtprompt (Administrator)"
- Typ powershell en druk op enter
- Typ het onderstaande:
Get-AppXPackage | Foreach {Add-AppxPackage -DisableDevelopmentMode -Register "$($_.InstallLocation)\AppXManifest.xml"}
- Start de computer opnieuw op

[ Voor 67% gewijzigd door MatMich op 09-01-2019 17:21 ]

Beste antwoord (via MatMich op 12-01-2019 19:50)

• SuperJoker
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 30-01-2023

SuperJoker

Hofnar

Je NAS vraag. De kans is groot dat daar windows shares voor gebruikt worden. In dat geval, om het 'automatisch' in je verkenner te zien, moet je zorgen dat jouw computer in dezelfde werkgroep of hetzelfde domein zitten als je NAS.

Ik heb geen synologie NAS maar wat ik van google begrijp kun je de workgroup name instellen in de 'Disk Station Manager ' onder het win/mac os paneel.

In windows kun je je workgroup name op deze manier wijzigen:
https://www.tenforums.com...rkgroup-windows-10-a.html

Als je zorgt dat beiden dezelfde naam gebruiken, zul je, mogelijk na enige tijd, vanzelf je NAS terugvinden onder 'netwerk' in de verkenner.

Om je shares NU te benaderen, open de verkenner en type in de adresbalk:

\\<IP VAN JE NAS\

Je krijgt dan een overzicht van alle shares die je NAS aanbied. Rechtsklikken en 'verbinding' maken zal op jouw PC een stationnaam aan die share toekennen, en verbinden als je je aanmeld.

[ Voor 11% gewijzigd door SuperJoker op 11-01-2019 02:50 ]

Het best te consumeren met 1kg JOZO.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:59

nelizmastr

Goed wies kapot

Klinkt alsof je Windows enigszins naar de knoppen is. Niet te veel tijd in steken. Schoon installeren of de optie vernieuwen zonder behoud van data gebruiken.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
Dacht ik ook, maar heb gisteravond ccleaner het register laten opschonen en toen deed alles het weer.
Helaas heb ik nu na een repair-actie van expressvpn het probleem dat de pc blijft hangen in een cmd scherm en verder zwart beeld.
geen idee wat ik nu nog moet.
Zal wellicht een commando achter de prompt moeten typen maar heb geen flauw benul wat.
Ga op onderzoek uit maar heb nog niet veel hoop.
Heb ook al windows veilig opgestart (shift ingedrukt tijdens opnieuw opstarten) maar dan wordt er om een wachtwoord gevraagd en mijn MS wachtwoord accepteert hij niet.
vrees dat het echt een soort van clean install moet worden met eerst een oude windows die ik nog op cd heb en vervolgens upgraden naar 10.
balen, weer een dag kwijt.
uiteraard blijven alle tips meer dan welkom ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bauke1994
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 26-09 11:56
Je kan ook gewoon de nieuwste versie downloaden via https://www.microsoft.com...are-download/windows10ISO even op een USB zetten en je hebt zo weer een draaiend systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
thx ben ik nu aan het doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
Gewoon na allerlei bizarre scenario's windows maar opnieuw geinstalleerd.
Maar wat is nu de gebruikelijke manier om mijn nas (synology) te benaderen? Dus als shares in mijn verkenner. Nu alles vers is zou het fijn zijn om het vanaf het begin goed te doen
Hij is iig niet zichtbaar in de verkenner,
dus windows ziet dit niet als een herkenbaar stukje hardware, zoals bv een hd of printer

[ Voor 13% gewijzigd door MatMich op 10-01-2019 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Voor tips om je nas te benaderen zoek je gewoon in dit forum; dan vind je o.a.
Thuisnetwerk na update onzichtbaar *
Wie bedenkt die flauwekul?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
<knip> laat maar

[ Voor 76% gewijzigd door MatMich op 11-01-2019 02:42 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• SuperJoker
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 30-01-2023

SuperJoker

Hofnar

Je NAS vraag. De kans is groot dat daar windows shares voor gebruikt worden. In dat geval, om het 'automatisch' in je verkenner te zien, moet je zorgen dat jouw computer in dezelfde werkgroep of hetzelfde domein zitten als je NAS.

Ik heb geen synologie NAS maar wat ik van google begrijp kun je de workgroup name instellen in de 'Disk Station Manager ' onder het win/mac os paneel.

In windows kun je je workgroup name op deze manier wijzigen:
https://www.tenforums.com...rkgroup-windows-10-a.html

Als je zorgt dat beiden dezelfde naam gebruiken, zul je, mogelijk na enige tijd, vanzelf je NAS terugvinden onder 'netwerk' in de verkenner.

Om je shares NU te benaderen, open de verkenner en type in de adresbalk:

\\<IP VAN JE NAS\

Je krijgt dan een overzicht van alle shares die je NAS aanbied. Rechtsklikken en 'verbinding' maken zal op jouw PC een stationnaam aan die share toekennen, en verbinden als je je aanmeld.

[ Voor 11% gewijzigd door SuperJoker op 11-01-2019 02:50 ]

Het best te consumeren met 1kg JOZO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
Klopt ik zie inderdaad de nas en maak nu met de "synology assistent" map shares aan die na een tijdje ook verschijnen in de verkenner.
De workgroup is altijd! al dezelfde geweest.
Ik moet zeggen dat ik de oude manier waar de shares in een boomstructuur onder de netwerk map uitvouwden een stuk eleganter vond dan die enorme rij (ik heb zo'n 6 a 7 mapshares voor de familie) die nu plompverloren in de verkenner staat met ip en naam. Erg slordig.
Thx

[ Voor 14% gewijzigd door MatMich op 11-01-2019 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
Helaas.
Ik start mij PC op en alle netwerk mappings zijn weer verdwenen.
Bestands en printerdeling ingeschakeld, werkgroep dezelfde naam en weer vertikt de boel om de nas mappen te benaderen via de verkenner.

Ik zie de synology staan in de verkenner onder computer maar op het moment dat ik er op klik gaat hij eindeloos zoeken en meldt "netwerkfout geen toegang tot synology details kan het netwerkpad niet vinden
Synology staat ook onder "andere apparaten" waar ook moa mijn printer staat en als ik daar op klik ga ik naar de homepage van de synology.
Hoe krijg ik dat vermaledijde ding nu toch in het netwerk zodat ik kan mappen?
Naam op pc en nas is gewoon workgroup
Het wil maar niet lukken

[ Voor 48% gewijzigd door MatMich op 12-01-2019 01:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
Ps hoe moeilijk mag het zijn?
Er komt een lankabeltje uit de netwerkkaart van mijn PC en die gaat in de Syn.
Maar een simpele drag and drop behoort niet tot de mogelijkheden.
Ik moet nu alles downloaden vanuit de webinterface van de Syn. naar de downloadmap van mijn PC als ik een opgeslagen progje wil installeren.
Het meest irritante is dat er dus een oplossing is via cmd commands, die ik hier al eerder gepost heb maar dan verwijten krijg dat dat niet veilig is en dat het gewoon op de reguliere manier moet werken.
Maar dat doet het dus niet.
Kortom ik ga hier niet uitkomen op de normale manier, want echt, ondanks dat iedereen maar de hele tijd zegt dat ik niet zou meewerken heb ik toch echt al jullie,en echt letterlijk al jullie aangedragen suggesties geprobeerd, en ook nog hele walkthroughs van de support van Synology zelf via tickets artikelen en stappenplannen gevolgd ge deinstalleert en weer schoon geïnstalleerd maar niets en werkelijk niets heeft het opgelost.
Wie is hier nu gek?

[ Voor 46% gewijzigd door MatMich op 12-01-2019 03:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
De Synology gaat er waarschijnlijk gewoon uit.
Het is een cryptisch apparaat en de help van Synology is eigenlijk ook van het niveau "zit de stekker in het stopkontakt" smb1 inschakelen op beide (pc en Syn) werkt niet
Werkgroepen gelijk werkt niet.
Mapping met de assistant werkt tot 3 shares daarna gaat de boel weer vanzelf allerlei account gelul in het leven roepen.
Server is nooit te bereiken.
Settings op syn herstellen en netwerk op win 10 resetten doet ook
helemaal niets.
Fijn dat de Syn zoveel kan, alleen kan hij hele simpele zaken dus niet.
Alsof je een dure BMW koopt die 250 km per uur kan maar 50 rijden is onmogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03:07

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Thuisnetwerk na update onzichtbaar *

Je loopt hier al veel langer mee te stoeien. Je moet eerst het drive mappen in Windows goed instellen. Heeft de synology nog geen update ondertussen?

En ik neem aan dat je een router tussen je nas en pc hebt en niet rechtstreeks aan elkaar hebt aangesloten?

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
hoe stel ik drive mappen in?
ik doe het nu met synology assistent en tot 3 gaan prima. Daarna conflicten?
Inderdaad er staat een Ziggo Horizon box als router tussen.
Overigens maken andere apparaten zoals bv mijn Bluesound streamer probleemloos kontakt.
Trouwens mijn PC ook, alleen dan via een browser

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:04

DukeBox

loves wheat smoothies

Ja had eerst ook een nieuw (ander) profiel kunnen proberen i.p.v. een re-install.
MatMich schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 19:57:
De Synology gaat er waarschijnlijk gewoon uit.
Als er één nas gebruiksvriendelijk is dan is het wel een syno. Zolang je je pc instelt dat deze op een thuis netwerk zit dan zou je in je netwerk omgeving automatisch je nas moeten zien. En zoals eerder genoemd, op ip (te vinden middels synology assistent) werkt het natuurlijk altijd.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
pc zit op thuis netwerk
is ook te zien.
dat is het probleem niet (nooit geweest ook)
ik kan geen shares (althans maar een paar) en sowieso niet in windows verkenner in een map onder netwerk/synology.
maar nu ben ik dit inmiddels voor de honderdste keer aan het uitleggen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Als je er niet in komt maar ze wel ziet dan staan de rechten niet goed. Makkelijkste is om dezelfde username en password te gebruiken op je Synology en Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03:07

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
En als je de synology via de net use cmd probeert te benaderen?

Dus bijvoorbeeld in command prompt
code:
1
net use s: \\ip van nas\voorbeeld

Als je daar verder mee komt, kun je met /persistent:Yes achter dit commando de share zo maken, dat die bij een reboot weer komt.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
DukeBox schreef op zondag 13 januari 2019 @ 00:06:
Als je er niet in komt maar ze wel ziet dan staan de rechten niet goed. Makkelijkste is om dezelfde username en password te gebruiken op je Synology en Windows.
Windows is een microsoft account

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
tweakduke schreef op zondag 13 januari 2019 @ 00:10:
En als je de synology via de net use cmd probeert te benaderen?

Dus bijvoorbeeld in command prompt
code:
1
net use s: \\ip van nas\voorbeeld

Als je daar verder mee komt, kun je met /persistent:Yes achter dit commando de share zo maken, dat die bij een reboot weer komt.
Dit gaat me boven de pet.
Ik heb smb3 uitgezet in windows met twee cmd commands die ik had bewaard en nu kan ik gewoon de shares weer in de verkenner zien.
Dit is goed genoeg voor mij na weer 2 dagen geklungel (van mijn kant)
Dat dat minder veilig is is jammer dan, maar als die veiligheid zo "belangrijk" is, snap ik niet helemaal waarom om dat te bewerkstelligen er zulke enorme cryptische hobbels genomen moeten worden.
Dat zou met name voor Jan met de pet om het maar zo te zeggen een stuk gebruikersvriendelijk mogen. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

I.p.v. smb3 uitzetten in windows had je die beter aan kunnen zetten op.je synology.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
O zie al, laat ook maar.

[ Voor 94% gewijzigd door Vorkie op 13-01-2019 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
please STOP!!!
Echt allemaal ALLANG GEDAAN!
Het werk NIET! bij mij.
Geen shares in Windows 10 1809 zichtbaar.
Netwerkshares maken niet mogelijk bij mij.
Probeer me niet de hele tijd als een volslagen debiel neer te zetten.
Ga maar Googelen op het probleem en dan zie je dat heel veel mensen het probleem niet hebben en ook heel erg veel mensen wel.
Dus als jij/jullie het probleem niet ervaren wil dat niet zeggen dat het er niet is.
Ik ben hier echt al heel erg lang mee bezig en ieder keer hoppen er weer nieuwe mensen op de “bandwagon” die het wel “even” oplossen.
Gooi dit maar op slot. :(

[ Voor 87% gewijzigd door MatMich op 13-01-2019 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-09 15:31

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

MatMich schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 03:11:
Er komt een lankabeltje uit de netwerkkaart van mijn PC en die gaat in de Syn.
+
MatMich schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 22:41:
Overigens maken andere apparaten zoals bv mijn Bluesound streamer probleemloos kontakt.
Dus? Je Synology heeft dus blijkbaar meer dan 1 LAN-poort en je gebruikt ze allebei maar tot op heden lees ik nergens dat je 2 IP-adressen op je netwerk ervoor gebruikt en dus ook niet welk protocol over welk IP-adres is toegestaan?

Kan me dus zomaar voorstellen dat je service-order niet goed gaat, je gateway voor beide LAN-poorten anders/vreemd staat ingesteld en dat je (dus ook) 2 IP-adressen op je PC in gebruik hebt.

Dan snap ik wel dat Windows het niet snapt; die kijkt voor default verkeer naar je NIC die wel goed geconfigureerd staat dus waarschijnlijk degene die gewoon kan internetten etc. En niet naar je "private NIC" die direct naar de Synology gaat.

Zal het wel weer verkeerd lezen, as usual, want je hebt bovenstaande vast al geprobeerd en getroubleshoot.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
Haha nee bovenstaande niet geprobeerd, maar ik had me vergist ik heb geen 2 lan poorten.
Synology gaat gewoon naar router

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-09 16:04

TheVMaster

Moderator WOS
Gezien de reacties van @MatMich in zijn eigen topic op mede-tweakers die proberen behulpzaam te zijn en het feit dat TS blijkbaar niet kan lezen en keer op keer dubbel, trippel en zelfs eh..vier posts achter elkaar plaatst, gaat dit topic gewoon op slot.

Op dit soort topics zitten we hier niet te wachten.

[ Voor 26% gewijzigd door TheVMaster op 13-01-2019 21:21 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.