Thuisnetwerk na update onzichtbaar *

Pagina: 1
Acties:
  • 9.857 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-08-2023
Is er iemand die mij kan helpen met het zichtbaar krijgen van mijn netwerk na een Windows 10 update.
Vorige update was het ook al het geval..
Ik heb eindeloze leessessie's hier en op het internet ondernomen maar iedere keer het enige wat helpt is de update terugdraaien.
Ook nu weer.
Alle MS oplossingen ten spijt is dit wederom het enige wat mijn Synology weer zichtbaar maakt.
Geen resets geen probleemoplossers geen proxy's of firewall instellingen etc.
Alleen het terugdraaien van de update.
Dat is toch raar?

Beste antwoord (via F_J_K op 04-11-2018 11:11)

• MatMich
Het heeft lang geduurd maar ik heb eindelijk de oplossing gevonden.
Dit is bij "mij" de eerste en enige oplossing na maanden.

Het gaat specifiek om de regel bij CMD admin en vervolgens opnieuw opstarten.
Dit werkte in 1 keer.

Quote"'
Windows 10 en de toegang tot een linux samba bestandsserver.
Samba is de linux implementatie van het windows bestandsdelingsprotocol. Samba is open source software en dus gratis in het gebruik. Het is gebleken dat de toegang tot een samba bestandsserver in de meeste gevallen met een windows 10 PC niet meer functioneert. De reden hiervan is dat Microsoft de beveiliging van bestandstoegang vanuit een windows 10 client aanzienlijk heeft aangescherpt. Beveiliging is uiteraard noodzakelijk en zeer belangrijk, echter beveiliging kan al snel een probleem gaan vormen wanneer een eigen server op uw lokale netwerk door een Windows 10 PC in uw bedrijfsnetwerk niet meer wordt “vertrouwd”. Met name wanneer er zich hierop uw belangrijke documenten en bestanden bevinden waarmee gewerkt moet kunnen worden. Enig googlen levert al snel een mogelijke oplossing nummer één op, namelijk door in de registry editor de parameter HKLM\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\LanmanWorkstation\Parameters\AllowInsecureGuestAuth aan te maken en deze de waarde 1 te geven. Bij testen blijkt echter in de praktijk dat dit niet helpt. Potentiële oplossing nummer twee zou zijn om via configuratiescherm -> referentiebeheer een referentie aan te maken naar de samba bestandsserver en de gebruikersnaam/wachtwoord hierbij op te slaan. Dit kan middels een hostnaam of een IP Adres waarmee naar de samba server wordt gerefereerd. Wederom bleek bij testen dat dit in veel gevallen niet werkt.
Er is zeker iets vreemds en meer specifieks aan de hand betreffende dit probleem. Wat onder andere te lezen valt in samba userlists, is dat Windows 10 bij toegang tot een linux bestandsserver het zeer nieuwe SMB3_11 protocol onderhandelt hetgeen momenteel bij de meeste samba servers niet goed gaat. Er is echter meer aan de hand want bij het koppelen van een gedeelde map op een Windows XP PC is er geen enkel probleem om dit vanuit Windows 10 te doen. Hierbij weten we zeker dat XP het SMB3_11 protocol niet heeft aangeboden omdat dit te nieuw is. Toch verloopt de onderhandeling tussen windows 10 client en Windows XP PC vreemd genoeg wel met succes. Linux samba shares worden dus blijkbaar anders beschouwd door Windows 10 dan windows SMB shares. Hoe dit verschil ontstaat is op dit moment nog niet helemaal duidelijk.
Er is er al wel een methode om het probleem te verhelpen, hoewel deze methode niet bijzonder elegant te noemen valt. Wat is gebleken, is dat bij uitschakelen van het SMB3 protocol op de windows 10 client PC het koppelen van de samba share wel lukt. Hierna zijn samba shares wel toegankelijk.
Uitschakelen van het SMB 2/3 protocol op een Windows 10 client PC gaat op de volgende wijze:
In een CMD scherm met administrator bevoegdheden uitvoeren:
sc.exe config lanmanworkstation depend= bowser/mrxsmb10/nsi
sc.exe config mrxsmb20 start= disabled
Hierna de PC herstarten.
Weer inschakelen gaat middels de volgende commando’s:
sc.exe config lanmanworkstation depend= bowser/mrxsmb10/mrxsmb20/nsi
sc.exe config mrxsmb20 start= auto
Hierna wederom de PC herstarten.
Waarom is deze methode een niet bijzonder elegante oplossing? Dat heeft ermee te maken wat er inmiddels allemaal in de nieuwe versies 2 en 3 van het SMB protocol verbeterd is. Door een ouder protocol SMB 1 te gebruiken mist u enkele inmiddels gemaakte verbeteringen in het protocol. Hier staat echter wel tegenover dat u tenminste uw samba server weer kunt gebruiken. Praktisch gebruik weegt in veel gevallen het zwaarst, vandaar dat ik hierover alvast bericht.
Ook is er te lezen op de websites van samba.org dat de nieuwste versie van een Samba server, versie 4.3.0, het SMB3_11 protocol van Windows 10 ondersteunt. Dat zal zeker ook het geval zijn, echter de eerste tests met een zelf uit de source code geïnstalleerde samba server 4.3.0 onder CentOS linux heeft helaas nog niet de oplossing geboden om de share ook op SMB3_11 niveau te kunnen koppelen met een Windows 10 PC. Uiteraard zal ik hier berichten indien dit wel is gelukt. Samba server software bestaat al sinds de jaren 90 en is een breed toegepaste oplossing waaraan continu hard wordt gewerkt om deze verder te ontwikkelen en uit te breiden met nieuwe functionaliteit. Samba software vindt u ook in NAS apparaten en internet routers die bestandsdeling middels een aangesloten USB harddisk bieden en nog meer apparaten, en op professioneel niveau uiteraard in volwaardige linux bestandsopslagservers.

Ik hoop dat sommige mensen hier iets aan hebben.

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-09 15:31

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Welke update? Welke KB-artikel?

Hoe is je netwerk "niet zichtbaar"? Heb je internet op alles aangesloten machines/devices? Kunnen bepaalde machines/devices elkaar onderling wel zien?

Welk protocol praat je tegen je Synology? Staat dit ook aan/uit op al je devices?

De enige gok die ik nu heb: jij hebt SMB1 aan staan; Microsoft wil dat al maanden niet meer. Controleer en/of stel in via Powershell dat je SMB2 (of hoger) op Windows aan hebt staan en zet je Synology op SMB1 tm/ SMB3 vast.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
laatste update.
niet zichtbaar is eigenlijk, niet benaderbaar.
En het is alleen mijn Nas (Synology)
Geen idee welk protocol, ik kan me niet herinneren dat dat een probleem was, apparaat staat gewoon altijd standaard en dat werkt ook altijd (if it ain’t broke don’t etc.)
Smb1 was ook vorige keer het verhaal maar echt niet het issue.
Lees anders nog een keer mijn starttopic daar staat precies de probleemstelling.
Alle smb en protocolverhalen zijn niet de oplossing.
Voor de duidelijkheid de updates zijn steeds de meest recente.
Het probleem is dat na iedere update mijn nas wel zichtbaar is maar niet meer benaderbaar.
Er staan op het internet en op MS fora letterlijk duizenden gelijksoortige problemen maar er is nooit een oplossing voorhanden.
Nogmaals jouw stellingen zijn allemaal veelvuldig voorbij gekomen en bieden geen oplossing. (niet lullig bedoeld)
Enorme hoeveelheden gegevens aandragen ook niet, als je het niet weet is het zinloos om weer helemaal van voor af aan te beginnen.
Ik hoopte hier eigenlijk iemand te vinden die dit zelfde probleem ook ervaart en een werkende oplossing heeft gevonden.
Dit is een probleem van verkeerde instellingen veroorzaakt door updates die keer op keer een niet werkend thuisnetwerk creëeren.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Welke dan? Er zijn, uit mijn hoofd, 7 release-channels voor Windows 10 en bepaalde updates zijn alleen geldig voor bepaalde versies van Windows 10.
Dus je hele netwerk werkt. Je kan alleen niet verbinden met je Synology. Want het lijkt me sterk dat je hele netwerk "onzichbaar" is omdat Microsoft natuurlijk geen patches installeert op je router of op je Android smartphone.
Lees anders nog een keer mijn starttopic daar staat precies de probleemstelling.
Zoals je ziet, en leest; ik kan er weinig van maken. Je post een aantal uitspraken die voor jou heel valide en vervelend zijn. Maar ze geven werkelijk 0 technische info over het zoeken naar een oplossing. Je geeft ook aan dat je allerlei artikelen op internet hebt gelezen en dat duizenden mensen er last van hebben; al zou het een miljoen mensen zijn, dat is minder dan 0,1% van het aantal Windows-gebruikers.

Ik ken al die artikelen echt niet uit mijn hoofd; mede/mogelijk veroorzaakt doordat ik jouw issues niet herken en/of niet kan herleiden.
Maar tussen de laatste update en de update daarvoor dan; heb je een maand (of al langer) naar een NAS zitten kijken die dan niet meer benaderbaar is? Of had je het tijdelijk opgelost en is het sinds de meest recente update weer terug?
Dit is een probleem van verkeerde instellingen veroorzaakt door updates die keer op keer een niet werkend thuisnetwerk creëeren.
Nogmaals, ik herken het niet. Niet alleen thuis heb ik (relatief complex) netwerk met Windows, OSX en Linux, vergezeld van 3 VLAN's en worden er verschillende protocollen gepraat (SMB, iSCSI) maar ook op werk bij mijn klanten heb ik al maanden Windows 10 draaien zonder issues. Oke, 1 issue; de recente .NET patches voor Server 2016 lijken niet fijn te zijn en daardoor crashen enkele MMC's. Maar dat is het dan ook wel.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@MAX3400 dat je de moeite nog neemt...

@MatMich
Welke Windows?
Welke specifieke update? KB nummer dus.
Welke Synology? Type en welke DSM draait er op?
Hoe wil je deze benaderen? \\ip? Of \\nas?

Klein beetje inzet en waardering naar @MAX3400 toe is wel zo aardig? Hij probeert je te helpen. Hoeft ie niet te doen...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Ben even aan het rondkijken over issues die genoemd worden; zag dat je in Wie bedenkt die flauwekul? Synology de schuld geeft:
De wekelijkse update van Synologie geinstalleerd, omdat ze dat zelf nodig vinden.
Vervolgens vanavond visite.
Synology vindt zichzelf veel belangrijker dan de gebruiker.
Eindeloze zoekacties naar het apparaat en vervolgens nooit meer een muziekje gehoord.
En dan Synology DS212J windows 10 update perikelen waar je 2 maanden geleden ook al tegen Microsoft (en mede-forummers) iets te zeggen had over het update-beleid; je gaf toen ook aan niet meer te gaan updaten op Windows-niveau.

Ik vraag me af waar dan het probleem nu een beetje zit; het is begrijpelijk dat iets niet werkt maar links en rechts geef je alle leveranciers de schuld zoals Ziggo, Synology, Microsoft, etc. Maar enige tastbare informatie posten, zoals een KB-nummer van een update of (eenvoudigweg) al maanden iets roepen maar blijkbaar niet continue het probleem lijkt te hebben, is er niet bij?

Het kan zijn dat ik het nu helemaal verkeerd zit maar als je van half mei tot half augustus absoluuuut niks kan met je netwerk, over welke update hebben we het dan? Want "blijkbaar" kon je vandaag of eerder deze week wel via je je netwerk je Synology updaten. En je kon de afgelopen weken via het netwerk dus wel vragen komen stellen over Toyota's, port multipliers, etc.

Hoor graag waar ik nog mee kan/mag helpen maar ik begrijp ondertussen niet helemaal meer waar de ergernis vandaan; het lijkt in ieder geval niet aan jou te liggen maar aan de rest van de wereld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
Na iedere update van windows, kan ik mijn Synology niet benaderen. En na het terugdraaien werkt het weer.
Dat gaat m.i. niet over internet of laatste updates of wat dan ook.
Diagnose stellen is een van de lastigste disciplines in ieder vakgebied.
Als doktoren bij een patient die zich ziek voelt niets kunnen vinden, en hij voelt zich na een antibioticakuur beter, kunnen ze met grote zekerheid vaststellen dat het dus een onsteking was.
En toch hebben ze de oorzaak en de bron nooit kunnen vinden.
En daar zit dus meteen ook het raakvlak met mijn probleem.
Je moet het volgens mij omdraaien, de remedie (update terugdraaien) zou (hopelijk) duidelijk moeten maken wat het probleem is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Dan nog blijf ik erbij dat het iets vriendelijker kan, wij zijn ook geen dokters en een dokter doet het niet vanaf afstand.... en als die dat al zou doen is de omschrijving, "ik heb pijn na het sporten" ook geen manier om een diagnose te kunnen stellen....

Maar goed, het blijft lijken op het SMB1 verhaal wat je al eerder is verteld, misschien als je onderstaande website bekijkt en doorneemt, dat je op die manier de juiste instellingen kan vinden na het updaten van Windows.

https://www.vgemba.net/mi...s-10-Synology-SMB1-Error/

Als je dit allemaal hebt gedaan kan je verder onderzoeken indien het niet werkt, zoals een derde partij viruscanner/firewall welke netwerkverkeer blokkeert etc...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Als je dan echt zo koppig bent en kosten wat het kost niet even de instellingen van je Syno goed wil zetten, herinstalleer dan de SMB1 componenten. Microsoft waarschuwt nu al zo'n 15 jaar dat je dat niet moet gebruiken, maar blijkbaar is het voor je belangrijk dus de beveiligings issues zullen dan ook niks uitmaken.

https://support.microsoft...-and-smbv3-in-windows-and
https://support.microsoft...led-by-default-in-windows

http://files.syabas.com/p...corn%20Hour%20devices.pdf

Nogmaals, Microsoft waarschuwt al 15 jaar dat je dat niet moet gebruiken en dat ze het in 1709 uit zouden zetten. Misschien toch maar even de SMB versie aanpassen in de Syno?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
Verwijderd schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 01:40:
Als je dan echt zo koppig bent en kosten wat het kost niet even de instellingen van je Syno goed wil zetten, herinstalleer dan de SMB1 componenten. Microsoft waarschuwt nu al zo'n 15 jaar dat je dat niet moet gebruiken, maar blijkbaar is het voor je belangrijk dus de beveiligings issues zullen dan ook niks uitmaken

Nogmaals, Microsoft waarschuwt al 15 jaar dat je dat niet moet gebruiken en dat ze het in 1709 uit zouden zetten. Misschien toch maar even de SMB versie aanpassen in de Syno?
Sorry maar echt allang gedaan.
SMB2 of 3 het maakt overigens ook echt niets uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Dan heb je pech en zal je met meer informatie moeten komen. Overigens, mijn spider sense zegt mij dat er iets niet klopt...

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2018 02:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
Vorkie schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 01:30:
Dan nog blijf ik erbij dat het iets vriendelijker kan,
Wat is er dan precies niet vriendelijk?

[ Voor 5% gewijzigd door MatMich op 19-08-2018 02:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Pak wireshark er bij en kijk wat voor probes en antwoorden je op je netwerk interface ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
Verwijderd schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 02:17:
Dan heb je pech en zal je met meer informatie moeten komen. Overigens, mijn spider sense zegt mij dat er iets niet klopt...
Haha daar heb je geen spider sense voor nodig lijkt me.
Dat er iets niet klopt weet ik al tijden, maar ja wat?... dat weet dus niemand.
Nogmaals terugdraaien van updates lost het op.
Dus wat verandert er na een update en waarom alleen de Nas niet benaderbaar?
Geen Firewall, geen SMB, geen...tja wie weet het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:05

aex351

I am the one

Een aantal maanden geleden heeft Microsoft de volgende update uitgebracht: nieuws: Windows 10 April 2018 Update in recordtijd goedgekeurd voor volledige.... Zie ook in de reacties van mij een opmerking dat dit impact heeft op o.a. Synology. Het protocol SMB 1 bevat de functionaliteit voor het weergeven van apparaten in 'Netwerk' die onderdeel zijn van een werkgroep (workgroup).

Deze functionaliteit is helaas niet geïmplementeerd in de de nieuwere versies van SMB. Waarschijnlijk met als gedachte omdat SMB toch backwards compatible is zal het altijd wel blijven werken. Of zo iets.

De enige optie is of om SMB 1 weer aan te zetten (in Windows). Indien nog mogelijk. Of om een twee tal andere services aan te zetten met betrekking tot device discovery. Al vind ik dit zelf alsnog iets minder robuust werken.

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
Ok,
Ik ben alleen al wel weer zo'n 2 updates verder maar toch.
Dit is zeker het proberen waard.
Overigens staat dit dus lijnrecht tegenover de adviezen om SMB 2 of 3 te activeren.
Thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351

aex351

I am the one

Nou, als het goed is dan is SMB 3 al geactiveerd. Maar het ging erom dat je graag het apparaat in de 'Netwerk' map wilde zien. Dan zal je dus of terug moeten naar SMB 1 of gebruik moeten maken van die andere twee-tal services die je in Windows moet activeren. Lees ook de reacties onder die nieuwsartikel.

Hier nog meer informatie helemaal onderaan de pagina:

Kortom, je hebt dus twee opties. Verder bestaat de kans bestaat dat SMB 1 helemaal uit Windows wordt gehaald op een gegeven moment. Want het is gemarkeerd als onveilig. Al vraag ik me af wat de impact is op een intern thuisnetwerk. Dan dan zou ik je adviseren SMB 1 te laten voor wat het is, proberen gebruik te maken van de nieuwe services of anders dan alsnog handmatig naar je netwerk map te navigeren en hier een snelkoppeling van te maken.

https://blogs.technet.mic...16/09/16/stop-using-smb1/
https://ioblogblog.wordpr...xplorer-network-browsing/

Het is jammer dat er niet meer focus is op gebruiksvriendelijkheid van het thuis netwerk.

[ Voor 9% gewijzigd door aex351 op 19-08-2018 03:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordsnow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:04

lordsnow

I know nothing

aex351 schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 03:00:
Nou, als het goed is dan is SMB 3 al geactiveerd. Maar het ging erom dat je graag het apparaat in de 'Netwerk' map wilde zien. Dan zal je dus of terug moeten naar SMB 1 of gebruik moeten maken van die andere twee-tal services die je in Windows moet activeren.
Maar dan nog zou je de nas moeten kunnen benaderen op IP, toch?

Dan zou je de optie "Map as drive" kunnen gebruiken om de NAS toch in Verkenner te kunnen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351

aex351

I am the one

Dat klopt, en dat kan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apollo13
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:01
Weet je de naam van je NAS? Die van mij heb ik ingesteld als:DS418
Als ik in verkenner type"\\DS418" dan gaat verkenner zonder problemen naar mijn NAS toe.
Zoiets zou bij jou ook moeten werken.

apollo13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:11
MatMich schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 01:22:
Na iedere update van windows, kan ik mijn Synology niet benaderen.
Welke versie Windows heb je in deze situatie?
En na het terugdraaien werkt het weer.
En naar welke versie ga je hierbij terug?
Dat gaat m.i. niet over internet of laatste updates of wat dan ook.
Als doktoren bij een patient die zich ziek voelt niets kunnen vinden, en hij voelt zich na een antibioticakuur beter, kunnen ze met grote zekerheid vaststellen dat het dus een onsteking was.
Dit bedoelt men dus met wat vriendelijker zijn. Wanneer je niet lekker bent en naar de dokter gaat en deze je vraagt of je hoofdpijn hebt dat wilt die ja of nee horen en niet dat dit er niet toe doet...
Je moet het volgens mij omdraaien, de remedie (update terugdraaien) zou (hopelijk) duidelijk moeten maken wat het probleem is.
Als je wilt dat mensen je hier, gratis en voor niets, verder kunnen helpen is het minste wat je kan doen het versienummer van de versie Windows opgeven waarbij het probleem wel/niet speelt. Wie weet kan een Tweaker hiermee de juiste diagnose stellen en dit probleem eens en voor altijd oplossen ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Thalaron op 19-08-2018 09:55 ]

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

aex351 schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 02:36:
Deze functionaliteit is helaas niet geïmplementeerd in de de nieuwere versies van SMB. Waarschijnlijk met als gedachte omdat SMB toch backwards compatible is zal het altijd wel blijven werken. Of zo iets.
SMB1 is in de jaren 80 bedacht en komt dus uit een tijdperk waarin men totaal anders keek tegen computers en de beveiliging ervan (Windows 95 wachtwoordscherm die je met escape kon omzeilen...). SMB2 en 3 werken op een totaal andere manier, ze bieden nog wel dezelfde functionaliteit zoals device discovery. Microsoft verwacht dat je nu Device Discovery Services of IPv6 gebruikt. Als je apparaat dat niet doet en vasthoudt aan SMB1 dan gaat het niet werken.
De enige optie is of om SMB 1 weer aan te zetten (in Windows). Indien nog mogelijk. Of om een twee tal andere services aan te zetten met betrekking tot device discovery. Al vind ik dit zelf alsnog iets minder robuust werken.
SMB1 is absoluut niet veilig voor gebruik. De enige reden waarom het NOG kan installeren is vanwege een zeeeeeeer ruime overgangsperiode. Ik zou niet zomaar SMB1 aanzetten of mensen aanraden om SMB1 aan te zetten. Beter is overstappen op de nieuwe versies.
aex351 schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 03:00:
Verder bestaat de kans bestaat dat SMB 1 helemaal uit Windows wordt gehaald op een gegeven moment. Want het is gemarkeerd als onveilig.
Het is niet gemarkeerd als onveilig, het is gemarkeerd als verouderd. In de volgende updates zal het zeker verdwijnen. Zoals eerder gezegd, Microsoft houdt een zeer ruime en zachte overgangsperiode aan om de impact te verzachten. Je kan nu de SMB1 componenten installeren maar over een jaar zal Microsoft die alsnog geheel verwijderen. De enige echte oplossing is je netwerk upgraden.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2018 21:38 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 01:40:
Als je dan echt zo koppig bent en kosten wat het kost niet even de instellingen van je Syno goed wil zetten, herinstalleer dan de SMB1 componenten. Microsoft waarschuwt nu al zo'n 15 jaar dat je dat niet moet gebruiken, maar blijkbaar is het voor je belangrijk dus de beveiligings issues zullen dan ook niks uitmaken.

https://support.microsoft...-and-smbv3-in-windows-and

http://files.syabas.com/p...corn%20Hour%20devices.pdf

MatMich schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 02:16:
[...]

Sorry maar echt allang gedaan.
SMB2 of 3 het maakt overigens ook echt niets uit.
MatMich schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 02:24:
[...]

Haha daar heb je geen spider sense voor nodig lijkt me.
Dat er iets niet klopt weet ik al tijden, maar ja wat?... dat weet dus niemand.
Nogmaals terugdraaien van updates lost het op.
Dus wat verandert er na een update en waarom alleen de Nas niet benaderbaar?
Geen Firewall, geen SMB, geen...tja wie weet het?
aex351 schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 02:36:
Een aantal maanden geleden heeft Microsoft de volgende update uitgebracht: nieuws: Windows 10 April 2018 Update in recordtijd goedgekeurd voor volledige.... Zie ook in de reacties van mij een opmerking dat dit impact heeft op o.a. Synology. Het protocol SMB 1 bevat de functionaliteit voor het weergeven van apparaten in 'Netwerk' die onderdeel zijn van een werkgroep (workgroup).

MatMich schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 02:41:
Ok,
Ik ben alleen al wel weer zo'n 2 updates verder maar toch.
Dit is zeker het proberen waard.
Overigens staat dit dus lijnrecht tegenover de adviezen om SMB 2 of 3 te activeren.
Thx
Dit is er dus mis. Er wordt tegen jou gezegd dat je SMB1 kan aanzetten, MAAAR dat je dat niet moet doen. Je zegt dat je dat al hebt gedaan. Dan komt er nog eens iemand langs die tegen je zegt dat je SMB1 kan aanzetten, maar met incomplete informatie. En dan zeg je ineens dat het het proberen waard is.

Het is nu duidelijk. Je wil niet overstappen van SMB1 naar SMB2, of je hebt simpelweg geen admin rechten op de Syno. Als je dan zo koppig gaat zijn, verwacht van GoT ook niet dat ze je gaan helpen.

Overigens is je apparaat benaderbaar, alleen niet zichtbaar op een plaats waar jij het wil. Daar zit een groot verschil tussen.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2018 10:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

MatMich schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 17:00:
Is er iemand die mij kan helpen met het zichtbaar krijgen van mijn netwerk na een Windows 10 update.
Vorige update was het ook al het geval..
Geen probleem omschrijving.
Ik heb eindeloze leessessie's hier en op het internet ondernomen maar iedere keer het enige wat helpt is de update terugdraaien.
Ook nu weer.
Hier is niets van te maken. Wat heb je zitten lezen? Het probleem is nog niet duidelijk. Alhoewel het erop lijkt dat het verwijderen van een update (die krengen hebben een (uniek) nummer om een reden) iets oplost.
Alle MS oplossingen ten spijt is dit wederom het enige wat mijn Synology weer zichtbaar maakt.
Na in de eerste regel melding te maken van "mijn netwerk" is het nu "mijn Synology". Ik lees verder nog steeds geen probleemomschrijving of foutmeldingen.
Geen resets geen probleemoplossers geen proxy's of firewall instellingen etc.
Alleen het terugdraaien van de update.
Dat is toch raar?
Nog een paar halve zinnen die niets toevoegen.

MatMich schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 21:53:
laatste update.
Maar dat is een wereld van verschil. Onder 'niet zichtbaar' versta ik: Mijn PC('s) kunnen de NAS niet meer vinden. Bij 'niet benaderbaar' verwacht ik (iets met ervaring) dat je een foutmelding krijgt op het moment dat je een netwerkmap op die NAS wil aanklikken.
Gelukkig heeft Synology maar een model/type gemaakt... en is er al jaren niets aan de firmware veranderd. Anders zou je natuurlijk (naast je Windows-versie en de frustrerende patch) wel het model en de firmware-versie genoemd hebben ;)
Geen idee welk protocol, ik kan me niet herinneren dat dat een probleem was, apparaat staat gewoon altijd standaard en dat werkt ook altijd (if it ain’t broke don’t etc.)
Dit topic lezend, heb ik niet het idee dat "if it ain't broken, don't fix it" hier echt van toepassing is...
Smb1 was ook vorige keer het verhaal maar echt niet het issue.
Alle smb en protocolverhalen zijn niet de oplossing.
Er was dus een vorige keer. Misschien was het handig geweest om een samevatting te maken van probleem, oplossing en waarom dat nu niet (meer) werkt. Gewoon, om te voorkomen dat er informatie en tips dubbel wordt gegeven. Enne... die startpost is niet duidelijk voor iemand die hem niet heeft geschreven (vandaar dat ik hem hierboven al door de mangel haal)
Het probleem is dat na iedere update mijn nas wel zichtbaar is maar niet meer benaderbaar.
Zie boven...
Er staan op het internet en op MS fora letterlijk duizenden gelijksoortige problemen maar er is nooit een oplossing voorhanden.
Nogmaals jouw stellingen zijn allemaal veelvuldig voorbij gekomen en bieden geen oplossing. (niet lullig bedoeld)
Enorme hoeveelheden gegevens aandragen ook niet, als je het niet weet is het zinloos om weer helemaal van voor af aan te beginnen.
Dit is je tweede post in dit topic. AL je posts in dit topic zijn (nog steeds) in een zin samen te vatten: "Na een update van Windows is mijn Synology-NAS niet meer te benaderen, als ik de update terugdraai, kan ik mijn NAS wel weer benaderen."
Ik hoopte hier eigenlijk iemand te vinden die dit zelfde probleem ook ervaart en een werkende oplossing heeft gevonden.
Ik zie verder nog steeds niets waarop ik zou kunnen troubleshooten of meedenken. En als je die informatie niet kunt leveren, dan is een werkende oplossing ook ver weg.

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11:00
MatMich schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 01:22:
Zonder dat ze weten dat het om een bacteriele infectie gaat zouden ze nooit antibiotica (mogen) voorschrijven = ze weten dus al dondersgoed wat er (ook) mis is.

Pas dat hier nou ook eens toe:
- Welke synology heb je staan + firm/software versies?
- Welke (Win) update (precies!!!!) verziekt het?
- Kun je dan, gebruik makend van het IP-adres, de NAS wel bereiken?
- Andere devices met hetzelfde probleem?

Deze vragen zijn al 3x gesteld, nog altijd geen duidelijk antwoord gekregen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kathaar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 02-09 16:26
Heb je het minimum- en maximum protocol bereik op je Synology ingesteld? Mij heeft het geholpen om clients weer met mijn NAS te helpen communiceren...

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/P8HGRVL.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door kathaar op 19-08-2018 13:35 . Reden: vekeerde link ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-08 17:07

donny007

Try the Nether!

Wat heb je tot nu toe getest?

Begin eens bij het begin:
- kun je het IP-adres van de NAS pingen?
- kun je de webinterface benaderen?
- kun je verbinding maken met \\ip-van-nas\sharenaam (bijvoorbeeld: \\192.168.1.10\sharenaam)? Zo niet: welke foutmelding krijg je?

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:09

-36-

Trust me. I'm an amateur

Kijk is in je netwerkcentrum of je netwerk niet toevallig op openbaar staat ipv prive

[ Voor 19% gewijzigd door -36- op 19-08-2018 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
En na de laatste windows update weer! hetzelfde probleem.
Ondanks alle suggesties, dit is dus echt exemplarisch.
Dit is nu al de derde of 4e keer.
Windows 10 komt met een update en weg is mijn lan netwerk.
Alleen maar op te lossen door update terug te draaien.
Wat is dit toch iedere keer voor dom gekut?
Werkelijk geen enkele van de dozijnen oplossingen helpt.
Windows komt met een update en het geklooi begint weer van vooe af aan.
Ik begrijp dat dit bericht niets bijdraagt maar een ding is zeker: de windows updates doen dat dus ook niet,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRk PoIsOn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:17
MatMich schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 01:15:
Ik begrijp dat dit bericht niets bijdraagt maar een ding is zeker: de windows updates doen dat dus ook niet,
Je draait de update terug, maar welke update is het?
Kijk eens of hij na het terugdraaien niet weer dezelfde update probeert te installeren. Mocht dit zo zijn, geef dan aan dat hij die update niet moet installeren

who put a "stop payment" on my reality check

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
Klopt op het moment dat ik de update (oktober update win 10) verwijder en weer opstart installeert hij hem weer.
Maar ik ben nu inmiddels zover dat ik windows opnieuw heb geinstalleerd met fabrieksinstellingen maar hij kan nog steeds geen verbinding maken met de Synology.
Ik zie hem wel en kan ook via een browser in de synology maar als ik in de verkenner op de Synology klik krijg ik steevast de melding : Bron voor bestands en printerdeling (SYNOLOGY) is online,maar reageert niet op verbindingspogingen.
Wat ik ook probeer of opzoek op het web, het werkt niet.
Wat is dit toch altijd weer?
Ik wil aan het werk en niet altijd weer avonden kwijt zijn aan dit soort geleuter na een update van microsoft.
Echt ik word hier knettergek van.
Ik ben er blijkbaar voor Microsoft ipv andersom.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

MatMich schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 02:44:

Maar ik ben nu inmiddels zover dat ik windows opnieuw heb geinstalleerd met fabrieksinstellingen maar hij kan nog steeds geen verbinding maken met de Synology.
Tja, je realiseert je dat als je een ISO download van Microsoft dat daar dus alle updates tot, pak ' m beet, een maand geleden inzitten? En dat je dus, wederom, terug kan naar je vorige topics waar je hetzelfde probleem ook al had. En als je een ouderwetse DVD gebruikt van een jaar geleden en het werkt nog steeds niet, ligt het niet aan Microsoft want je eerste topic over het niet werken, was pas een aantal maanden geleden.

Als je de grote Windows 10 topics volgt alsmede de Synology-topics: het aantal vergelijkbare posts met jouw "issue" is ongeveer 0. Dat doet me ondertussen echt vermoeden dat er dus bij jou in het netwerk iets dusdanig vreemd/raar is, dat je kan blijven ranten op Microsoft maar dat daar de oorzaak niet ligt.

Over vreemd gesproken: nieuws: Microsoft wil uitrol W10 October 2018 Update hervatten na verhelpen v... -> alleen voor Insiders. Ergo, jij hebt dus mogelijk / bewust een insider-omgeving draaien van Windows 10? En zo niet; met een retail-licentie van Microsoft, kan je toch ook de telefoon oppakken en Microsoft bellen voor ondersteuning?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-09 16:04

TheVMaster

Moderator WOS
MatMich schreef op Thursday 11 October 2018 @ 01:15:
Er zijn volgens mij toch meer mensen die de Windows 10 oktober update geinstalleerd hebben en nog wel gewoon hun Synology NAS kunnen benaderen. Ik ben er een van. Geen idee waar het nu bij jou iedere keer mis gaat, maar jij kunt je Synology ook niet benanderen op IP adres? Dus \\10.0.0.10 intypen in de Windows verkenner.
MAX3400 schreef op Thursday 11 October 2018 @ 06:35:
[...]

Tja, je realiseert je dat als je een ISO download van Microsoft dat daar dus alle updates tot, pak ' m beet, een maand geleden inzitten? En dat je dus, wederom, terug kan naar je vorige topics waar je hetzelfde probleem ook al had. En als je een ouderwetse DVD gebruikt van een jaar geleden en het werkt nog steeds niet, ligt het niet aan Microsoft want je eerste topic over het niet werken, was pas een aantal maanden geleden.

Als je de grote Windows 10 topics volgt alsmede de Synology-topics: het aantal vergelijkbare posts met jouw "issue" is ongeveer 0. Dat doet me ondertussen echt vermoeden dat er dus bij jou in het netwerk iets dusdanig vreemd/raar is, dat je kan blijven ranten op Microsoft maar dat daar de oorzaak niet ligt.

Over vreemd gesproken: nieuws: Microsoft wil uitrol W10 October 2018 Update hervatten na verhelpen v... -> alleen voor Insiders. Ergo, jij hebt dus mogelijk / bewust een insider-omgeving draaien van Windows 10? En zo niet; met een retail-licentie van Microsoft, kan je toch ook de telefoon oppakken en Microsoft bellen voor ondersteuning?
Eh...de October update is gewoon een paar dagen beschikbaar geweest en als hij toen een ISO heeft gemaakt, tja..dan heeft hij hem gewoon. Overigen geeft die update ook maar bij een beperkte groep mensen echt issues...dus daar zou het niet aan moeten liggen. :9

[ Voor 46% gewijzigd door TheVMaster op 11-10-2018 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

JackSparrow schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 08:51:
[...]

Er zijn volgens mij toch meer mensen die de Windows 10 oktober update geinstalleerd hebben en nog wel gewoon hun Synology NAS kunnen benaderen.
Eens; heb thuis een mixed setup. 2 machines op Insider, 2 op "standaard" en toevallig nog 2 op 1709. Allen kunnen, zonder issues, dagelijks mijn NAS vinden op IP, CIFS en/of iSCSI.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
MAX3400 schreef op Thursday 11 October 2018 @ 08:54:
[...]

Eens; heb thuis een mixed setup. 2 machines op Insider, 2 op "standaard" en toevallig nog 2 op 1709. Allen kunnen, zonder issues, dagelijks mijn NAS vinden op IP, CIFS en/of iSCSI.
Ik heb zelf ook geen issues met het benaderen van mijn NAS op hostname...maar goed, op IP zou het altijd moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14:06
MatMich schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 02:44:
Bron voor bestands en printerdeling (SYNOLOGY) is online,maar reageert niet op verbindingspogingen.
Zitten de computer en Synology in dezelfde IP range?

Is de thuisgroep wel juist geconfigureerd?

Problemen met de firewall?

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
MAX3400 schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 06:35:
[...]

Over vreemd gesproken wat betreft wat jij nu “verzint” je komt met allemaal aannames die ik helemaal nergens noem.
En als je gaat googelen op ditzelfde probleem is de uitkomst verre van 0.

? Geen iso geen dvd dus maar gewoon een officiële versie die ik al vanaf het begin heb, trouwens Windows werkt echt niet zonder activatie en ik heb te weinig verstand van zaken om met illegale software te gaan zitten prutsen.
Gewoon de ingebouwde mogelijkheid gebruikt om naar fabrieksinstellingen terug te gaan om alles weer met standaard settings terug te krijgen waarmee alles altijd werkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
Pindakaas schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 09:39:
[...]

Zitten de computer en Synology in dezelfde IP range?

Is de thuisgroep wel juist geconfigureerd?

Problemen met de firewall?
ja ja en nee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
MatMich schreef op Thursday 11 October 2018 @ 10:33:
[...]

Over vreemd gesproken wat betreft wat jij nu “verzint” je komt met allemaal aannames die ik helemaal nergens noem.
En als je gaat googelen op ditzelfde probleem is de uitkomst verre van 0.

? Geen iso geen dvd dus maar gewoon een officiële versie die ik al vanaf het begin heb, trouwens Windows werkt echt niet zonder activatie en ik heb te weinig verstand van zaken om met illegale software te gaan zitten prutsen.
Gewoon de ingebouwde mogelijkheid gebruikt om naar fabrieksinstellingen terug te gaan om alles weer met standaard settings terug te krijgen waarmee alles altijd werkte.
Maar ga je met die reset ook terug naar een vorige versie van Windows 10 dan? Of kies je echt voor de Terug naar vorige versie optie...?

Kon je de NAS nu wel op IP bereiken dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
JackSparrow schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 10:45:
[...]

Maar ga je met die reset ook terug naar een vorige versie van Windows 10 dan? Of kies je echt voor de Terug naar vorige versie optie...?

Kon je de NAS nu wel op IP bereiken dan?
nee het is de ingebouwde mogelijkheid tot systeemherstel
De nas is altijd op IP te bereiken.
Ik kan iedere keer geen netwerk bereiken via de verkenner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
Je kan dan toch ook gewoon via de verkenner naar de NAS toe op IP adres?
Eventueel zelfs een netwerkschijf toevoegen in windows op IP adres?

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
MatMich schreef op Thursday 11 October 2018 @ 10:56:
[...]

nee het is de ingebouwde mogelijkheid tot systeemherstel
Ik kan iedere keer geen netwerk bereiken via de verkenner.
Eh...via de verkenner kun je hem ook gewoon benaderen \\10.0.0.10 en dan zou je de shares moeten zien.
Pindakaas schreef op Thursday 11 October 2018 @ 10:59:
Je kan dan toch ook gewoon via de verkenner naar de NAS toe op IP adres?
Eventueel zelfs een netwerkschijf toevoegen in windows op IP adres?
Dat zou je ook kunnen doen. Ik vroeg het alleen even om te checken of er een netwerkgerelateerd issue is of niet. Het feit dat je hem niet op naam kunt benaderen (je ziet je devices uberhaupt niet in je netwerk in verkenner?) of niet..

[ Voor 40% gewijzigd door TheVMaster op 11-10-2018 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
Dat kan dus precies niet. Ik zie hem wel in de verkenner maar kan de shares niet benaderen.
Tof, ik kan het nu eindelijk een keer goed benoemen. Hoop dat dit het duidelijker maakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
huh?
MatMich schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 10:56:
[...]
Hoe bereik je hier de NAS dan? Via de browser?
MatMich schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 11:30:
Dat kan dus precies niet. Ik zie hem wel in de verkenner maar kan de shares niet benaderen.
Tof, ik kan het nu eindelijk een keer goed benoemen. Hoop dat dit het duidelijker maakt
Wat zie je wel in de verkenner? Welke foutmelding krijg je als je de shares probeert te benaderen?
Post anders eens een screenshot?

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
Ik zie de Synology in de verkenner.
De volgende melding(en)

1. Externe toegang tot de server is niet ingeschakeld
2. De externe computer staat niet aan (wel dus)
3. De externe computer is niet in het netwerk beschikbaar.

Smb op synology 1 tm 3 aan
! (Smb)op windows onderdelen aan.

Benaderbaar via browswer (IP)

Alleen dus geen shares benaderbaar via windows verkenner en dat is nu net het meest werkbare voor mij

[ Voor 72% gewijzigd door MatMich op 11-10-2018 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
MatMich schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 12:02:
Ik zie de Synology in de verkenner
De foutmelding staat een paar posts eerder
Wat bedoel je daar precies mee? Wat zie jij? (wij zijn geen magiërs die zomaar mee kunnen kijken op jouw PC;))Een screenshot zou een hoop ophelderen ;)

Die foutcode stond hierboven ook al inderdaad. Is dit de complete melding? Geen andere tekst erbij? Meestal wel namelijk.

Zou je mijn andere vraag uit de vorige post ook nog kunnen beantwoorden?
Pindakaas schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 11:51:
Hoe bereik je hier de NAS dan? Via de browser?
Als je datzelfde IP adres gewoon bovenin de verkenner typt, kom je er dan ook?
Voorbeeld bij mij thuis:
code:
1
\\192.168.1.100

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
Zie mijn laatste post. Dat is de COMPLETE! melding.
Ja ik kom er met dat adres ook
Nogmaals alles ja
Geen shares in de verkenner benaderbaar
Moet nu helaas aan het werk.
Vanavond weer hoop ik.
Voor zover thx

[ Voor 19% gewijzigd door MatMich op 11-10-2018 12:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EvH
  • Registratie: Juli 2014
  • Nu online

EvH

Zie: https://forum.synology.co...&t=92826&start=15#p352566

[ Voor 34% gewijzigd door EvH op 11-10-2018 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Domme vraag, zeker omdat ik niet alle topics teruglees, maar zijn de shares zelf wel SMB-shared? En zo ja, welke permissies staan er op?

Als je in Explorer intikt: \\192.168.1.100\Foto
krijg je dan ook geen pop-up voor credentials? Vanzelfsprekend is IP en share-naam even fictief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:25
Ik zie meerdere opmerkingen en zelfs een screenshot over SMB.
Heb je SMB2 en 3 nu wel of niet aangezet op je NAS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
MatMich schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 12:19:
Zie mijn laatste post. Dat is de COMPLETE! melding.
Ja ik kom er met dat adres ook
Nogmaals alles ja
Geen shares in de verkenner benaderbaar
Moet nu helaas aan het werk.
Vanavond weer hoop ik.
Voor zover thx
Dus als je het IP adres intypt in je verkenner dat kom je er wel?

Dan is het probleem toch opgelost? Gewoon via IP naar je NAS toe gaan. Misschien even een snelkoppeling daar naartoe in je verkenner zetten... (of mappen als netwerkschijf)

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
Nee dat mappen als netwerkschijf lukt dus niet.
En hoe typ ik een ip adres in de verkenner? In de browser (chrome, iexplorer) snap ik wel, en dat werkt dus ook maar in de verkenner snap ik niet en ook niet hoe ik de inhoud van die browsers naar de verkenner sleep.
Volgens mij hebben we het over heel erg verschillende zaken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

MatMich schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 13:18:
En hoe typ ik een ip adres in de verkenner? In de browser (chrome, iexplorer) snap ik wel, en dat werkt dus ook maar in de verkenner snap ik niet en ook niet hoe ik de inhoud van die browsers naar de verkenner sleep.
Holy... Internet EXPLORER kent geen shares. Nogal wiedes dat je dus geen SMB praat/ziet.

Er is al enkele keren gevraagd om \\ip-adres in te tikken in WINDOWS EXPLORER. Blijkbaar kom je er nu pas achter dat al je antwoorden dus niet waren op onze vragen?

/edit: dat verklaart dan ook meteen de verwarring over SMB; dat heeft niks met Internet Explorer of Chrome te maken.

/edit2: onderstaand een voorbeeld waar je in Windows Explorer moet zijn:
Afbeeldingslocatie: https://openelec.tv/user/pages/03.documentation/04.user-guide/04.accessing-samba-server/Windows_Connect.png
In die "adresbalk" tik je dus in iets in de trant van \\192.168.1.100 ofzo

[ Voor 21% gewijzigd door MAX3400 op 11-10-2018 13:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renzzie
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16:10
Je hebt een tool genaamd synology assistant. Heb je deze al geïnstalleerd om te kijken of je de NAS wel kunt benaderen via de tool? Soms lukt het mij ook niet via de snelkoppeling, maar als ik dan de tool opstart wil windows de NAS spontaan wel benaderen. Vraag me niet naar de logica, die volg ik ook niet. Vervolgens werkt de snelkoppeling ook weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
Ik heb het helemaal niet over internet explorer (ie) nooit gehad ook. Maar over de verkenner in windows 10. Ik heb ie alleen maar 1x genoemd als browserscherm om het IP in te typen. Tja zo blijven we natuurlijk allemaal langs elkaar heen praten.
Maar ik zie iig nu wel dat ik daar bovenin dus een ip kan typen. Thx ga ik proberen

[ Voor 14% gewijzigd door MatMich op 11-10-2018 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
Renzzie schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 13:33:
Je hebt een tool genaamd synology assistant. Heb je deze al geïnstalleerd om te kijken of je de NAS wel kunt benaderen via de tool? Soms lukt het mij ook niet via de snelkoppeling, maar als ik dan de tool opstart wil windows de NAS spontaan wel benaderen. Vraag me niet naar de logica, die volg ik ook niet. Vervolgens werkt de snelkoppeling ook weer.
Ja heb ik en werkt ook prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

MatMich schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 13:39:
Ik heb het helemaal niet over internet explorer (ie) nooit gehad ook. Maar over de verkenner in windows 10. Ik heb ie alleen maar 1x genoemd als browserscherm om het IP in te typen. Tja zo blijven we natuurlijk allemaal langs elkaar heen praten.
+
MatMich schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 13:18:
Je geeft nu in 2 posts 100% tegenstrijdige info. En dan praten wij langs jou heen? Je zegt een kwartier geleden dat je niet eens weet hoe je een IP in Windows Explorer weet in te typen. Maar screenshots waar je dan wel zit of wat je wel doet, laat je ons ook niet zien.

[ Voor 23% gewijzigd door MAX3400 op 11-10-2018 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
Even bij de les ajb.
Ik heb zojuist aangegeven dat ik dit niet wust en bedankt voor de tip.
Het is handig als je ook leest waar ik op regeer om een verband te blijven zien ipv er van uit gaan ndat ik alleen maar zeur

[ Voor 41% gewijzigd door MatMich op 11-10-2018 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
@MatMich Inderdaad kan je bovenin de verkenner ook een IP adres typen. Maar dan wel met 2 slashes ervoor. Weet je wel het IP-adres van de NAS?
Als dit gewoon werkt zou je op dezelfde manier een netwerkschijf kunnen mappen..

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
Top ga ik vanavond meteen proberen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

MatMich schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 13:45:
Even bij de les ajb.
...
Het is handig als je ook leest waar ik op regeer om een verband te blijven zien ipv er van uit gaan ndat ik alleen maar zeur
Je post al een half jaar jouw aversie tegenover WindowsUpdate op de forums; dan is "bij de les" blijven niet aan mij besteed. Jij hebt dus al enige tijd blijkbaar geen idee wat je doet / moet met een PC.

We hebben al vaker aangegeven om toen op SMB te zoeken; de eerste hits op Google laten dan ook zien dat je dat in Windows Explorer moet intikken om te testen. En toen was het antwoord dat alles goed stond maar dus blijkbaar zonder een goede test want je laat na 6 maanden pas weten dat je niet wist hoe een IP in Windows Explorer ingetikt moet worden?

Neemt niet weg dat het issue alsnog niet direct opgelost hoeft te zijn maar dan krijgen we vanavond in ieder geval wel een foutmelding van Windows of van de Synology zodra je over SMB dus niet kan/mag connecten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
Dank je wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
toch nog maar even een klein updatje.
Op de iPad met filbrowser no problem,shares gewoon zichtbaar en geen probleem.
Mijn bedraade musicstreamer (bluesound) usb -share op synology geen probleem.
AcRyan bedraad geen probleem.
Windows 10 na elke systeem update keer op keer geen toegang meer tot shares.
Aan wie of wat ligt het dan?
ik heb nl niets veranderd, het werkt totdat Windows weer met een aut. update komt.
4x op rij nu.

[ Voor 12% gewijzigd door MatMich op 11-10-2018 20:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Met dit soort informatieloze updates schiet niemand wat op, dat snap je toch? Windows 10 gaat prima om met SMBv3 icm een Synology, ook op 1809 en alles daarvoor.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ADnLBwWl.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

MatMich schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 20:12:

ik heb nl niets veranderd, het werkt totdat Windows weer met een aut. update komt.
4x op rij nu.
Als het 4x wel werkt, dan weer niet door de update en dan weer wel; dan vraag ik me af aan wie dat ligt?

Je topics zijn al meer dan een half jaar oud. Dan is dus eigenlijk de simpele vraag (eigenlijk twee):
1. kan je al een half jaar al niet meer bij je Syno via Windows?
2. kan je soms wel en soms niet bij je Syno via Windows?

Voor zover ik alle posts tot nu toe bij elkaar optel, is het antwoord 2. En "dus" gebeurt er iets magisch in jouw huis. En dat is zeer lastig te troubleshooten door enige misinformatie (of, zoals je het formuleert, dat we langs elkaar heen praten). Zelfs de posts/tips die je vandaag hebt gekregen negeer je dus in je recente update; geen enkele moeite om uit te voeren wat we (al meerdere malen) vragen of hinten.

2 maanden geleden MatMich in "Wie bedenkt die flauwekul?" begon je ook over andere updates en toen zei je letterlijk
De wekelijkse update van Synologie geinstalleerd, omdat ze dat zelf nodig vinden.
Vervolgens vanavond visite.
Synology vindt zichzelf veel belangrijker dan de gebruiker.
Eindeloze zoekacties naar het apparaat en vervolgens nooit meer een muziekje gehoord.
Kortom dit is het probleem van de hedendaagse techniek.
Daar lag "ineens" het euvel bij Synology. En ook dat euvel vergeet je dus maar in dit topic (geopend 16 uur na je rant over Synology) te vermelden. En je roept ook nergens meer dat dat euvel is opgelost. Want (zie hierboven dus) al je apparaten werken (inclusief je muziek-streamer) maar alleen Windows niet.

Nu zal ik ongetwijfeld weer te kritisch zijn of informatie verwachten die duidelijk is en/of aanwijsbaar/logisch tot een oplossing leidt maar (wederom); je komt constant met inconsistente informatie, troubleshooting en een gebrek aan oplossend vermogen of de bereidheid om onze tips na te lopen of te controleren.

Hoe kunnen we nu ervoor zorgen dat alle euvels blijkbaar niet meer gaan bestaan? Je doorverwijzen naar studentaanhuis.nl? Naar een computerzaak met verstand van Windows 10 en Synology? Ik heb namelijk het onderbuikgevoel dat we er, via dit forum, niet helemaal uit gaan komen.

Of wel maar dat betekent een bak meer inzet van jouw kant om correcte informatie te verstrekken en (soms) als een mak lammetje onze tips te proberen. En misschien nog wat inzet van onze kant om jouw manier van posten / troubleshooten te doorgronden.

Hoor het graag wat je nu wel/niet hebt getest aan de hand van onze posts van vandaag; allicht heb ik nog ergens een lampje wat gaat branden omtrent de resultaten van die tests.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
MatMich schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 20:12:
toch nog maar even een klein updatje.
Op de iPad met filbrowser no problem,shares gewoon zichtbaar en geen probleem.
Mijn bedraade musicstreamer (bluesound) usb -share op synology geen probleem.
AcRyan bedraad geen probleem.
Windows 10 na elke systeem update keer op keer geen toegang meer tot shares.
Aan wie of wat ligt het dan?
4x op rij nu.
Geef dan eens antwoord op de vragen die jou worden gesteld.
Je klaagt steen en been, wellicht terecht, maar de meesten die jou om input vragen geef je geen antwoord.

Heb je nu al eens SMB1 aangezet op je PC, of SMB2 en 3 aangezet op je NAS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
nee geef eens antwoord op de vragen die ik stel.
die komen dus niet.
ik heb een lekke band, en vervolgens krijg ik alleen maar antwoorden: ik niet.
nog een keer, ik ben heel erg duidelijk.
vervolgens gaan jullie problemen creëren die gewoon niet gevraagd worden.
Heren schoolmeesters: gooi dit maar op slot.
ik weiger de hele tijd op mijn knieën te gaan voor antwoorden die eigenlijk alleen maar zeggen : wij hebben dit probleem niet, om vervolgens te weigeren eens goed de vraag te lezen.
btw het is opmerkelijk dat ik een paar pm’s heb gehad van mensen die ook doodziek van de “controle-politie hier en dus wel drie keer uitkijken om openbaar te gaan om door een handjevol betweters te worden uitgekakt, want het is wel opvallend dat ik de hele tijd zgn “geholpen”wordt door dezelfde kliek.
nogmaals
doei
gooi maar op slot.
who needs enemy’s with friends like you guys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Ik heb even rondgekeken op synology en er schijnt een bug te zijn. https://forum.synology.co...t=144325&p=536622#p536622
Probeer die 2 services eens te starten, zoals daar beschreven staat. Hopelijk is dit van toepassing op jouw situatie.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knetterboy3
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:15
Wellicht verspilde moeite om hierop te reageren, maar ik herken het probleem (als ik je verhaal goed begrijp tenminste).

Dit is afkomstig van het Synology-forum en heeft geholpen bij mij:
Zoals velen al ondervonden hebben is door microsoft smb 1 in de ban gedaan en ook in de laatste update van windows 10 uitgezet.
Ook zeggen ze dat ze het in de nabije toekomst gaan verwijderen.
Gevolg hiervan was dat je in de verkenner van windows de Nas niet meer zichtbaar was.
Tot op heden was de enige oplossing smb 1 weer aan te zetten in windows.

Gelukkig heeft Synology hier op geanticipeerd en in DSM 6.2 de functionaliteit WS-discovery toegevoegd.
Helaas hebben ze het niet standaard aangezet en ook niets over gezegd in de release notes.
Vandaar deze post.

Het is hier te vinden:
Controle Panel
File Services
Tabje Advanced
WS-Discovery aanvinken
WS-Discovery aanzetten dus en zorg dat je DSM 6.2 geïnstalleerd hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Of gewoon SMB2 en 3 aanzetten in de NAS, maja, om de 1 of andere reden wil meneer de topic starter dit niet, luistert hij niet, geeft hij geen antwoorden die gevraagd worden, maar blijft hij wel klagen.
Zijn goed recht, maar het schiet niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
MatMich schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 22:04:
nee geef eens antwoord op de vragen die ik stel.
die komen dus niet.
ik heb een lekke band, en vervolgens krijg ik alleen maar antwoorden: ik niet.
Nee, men probeert meer info uit je te halen om tot een goede analyse van je probleem te komen, ook wel doorvragen genoemd.
Als je de SMB2/3 tips nu eens ter harte had genomen, dan waren we vast een stuk verder geweest.
En als je niet luistert, prima, maar vraag het dan niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
8)7 smb mantra heb ik al tig x aangegeven dat ik daar alles mee geprobeerd heb. (scroll anders eens een keer terug)
Als iedereen zo leest als jij had ik alle info al 36 x opnieuw geplaatst.
Het topic lezen geeft wel zo ongeveer alle info.
Als je dan weer met jou verhaal komt sta je dus alleen maar je gelijk proberen te halen ten koste van mijn tijd.
Je zou natuurlijk ook wel eens gewoon toe kunnen geven dat je het gewoon niet weet ipv mij de hele tijd maar nerderig de les te willen lezen.
Je bevind je in ieder geval in het gezelschap van heel erg veel andere mensen die het dus ook niet weten.
Ongetwijfeld voor jou overbodig.
Geen enkele suggestie hier (ik heb ze echt allemaal geprobeerd en meer nog) heeft dit probleem tot nu toe opgelost.
Ongetwijfeld ga je dit ook weer niet goed lezen en er weer met gestrekt been in om mij weer te vertellen dat ik niet mijn best doe en ondankbaar ben om dat ik niet kwijlend van respect aan je voeten lig.

[ Voor 214% gewijzigd door MatMich op 12-10-2018 03:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351

aex351

I am the one

knetterboy3 schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 22:53:
Wellicht verspilde moeite om hierop te reageren, maar ik herken het probleem (als ik je verhaal goed begrijp tenminste).

Dit is afkomstig van het Synology-forum en heeft geholpen bij mij:

[...]

WS-Discovery aanzetten dus en zorg dat je DSM 6.2 geïnstalleerd hebt.
Ja de uitleg en de oplossing hiervoor kan terug gelezen worden in deze thread.

@MatMich ik denk dat jij exact ditzelfde probleem ervaart. Je hebt kennelijk al SMB1 aangezet om dit te verhelpen. Maar je moet je realiseren dat de optie om bijv. je NAS te zien via Netwerken op de 'normale manier' uitgefaseerd is.

Verder is er nogal wat miscommunicatie. Want ik lees niet precies welke 'bug' je nu ervaart. Behalve het probleem dat je niet meer bij je NAS kan komen. Dat kan door meerdere zaken komen. Maar het gegeven blijft dat je nog geen bug hebt aangetoond. Ik kan namelijk ook gewoon nog bij mijn NAS.

Je NAS moet je ten iedere geval kunnen benaderen via \\ip:poort (intikken in de adressenbalk) in Windows Explorer. Zorg dat je het goede IP adres gebruikt en krijg je de melding gevonden maar geen toegang. Dan blokkeert of de NAS je gebruiker of de credentials die je gebruikt (kan opgeslagen zijn in Windows Credential Manager) kloppen niet. En dus wordt de verbinding geweigerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

MatMich schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 00:26:
[..]
Je zou natuurlijk ook wel eens gewoon toe kunnen geven dat je het gewoon niet weet ipv mij de hele tijd maar nerderig de les te willen lezen.
Je bevind je in ieder geval in het gezelschap van heel erg veel andere mensen die het dus ook niet weten.
Ongetwijfeld voor jou overbodig.
Geen enkele suggestie hier (ik heb ze echt allemaal geprobeerd en meer nog) heeft dit probleem tot nu toe opgelost.
Ongetwijfeld ga je dit ook weer niet goed lezen en er weer met gestrekt been in om mij weer te vertellen dat ik niet mijn best doe en ondankbaar ben om dat ik niet kwijlend van respect aan je voeten lig.
Dit helpt ook niet. Kwijlen hoeft niet, maar waardering voor mensen die je belangeloos willen helpen is wel een vereiste, zelfs al is het antwoord niet wat je verwacht of hoopt. Het heeft geen zin, hoe frustrerend het allemaal ook is, om mensen te beledigen.

Ik gooi dit topic op slot: de locale crew mag verder besluiten wat ze ermee doen.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Laatst online: 26-09 18:52

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Ik heb even het hele topic doorgenomen en het volgende valt op als ik de manier van discussie voeren samenvat:
  1. Topicstarter heeft een issue, maar geeft eigenlijk te weinig antwoord om goed te kunnen ondersteunen.
  2. Er komen allemaal inhoudelijke vragen over de situatie.
  3. Topicstarter is in de veronderstelling dat deze vragen al in de topicstart (en andere posts) beantwoord zijn. Topicstarter geeft dit ook aan, waarbij de irritatie lijkt toe te nemen.
  4. Aangezien er geen antwoorden komen, herhalen de users de vragen, waarbij er in sommige posts ook wel een stukje irritatie terug te vinden is.
  5. Goto 3
Kortom, we gaan in een cirkeltje rond waarbij de frustatie steeds meer toeneemt. Vandaar even het (achteraf) tijdelijke slotje. Het topic is ook niet dermate ontspoord dat deze naar mijn mening permanent dicht hoeft te blijven. In overleg met andere crewleden mag het topic dan ook weer open, met de volgende waarschuwing naar de topicstarter:

Modbreak:Kijk even heel goed naar de vragen die nu gesteld worden. Ook al is of lijkt de situatie voor jou heel duidelijk, gelet op het aantal vragen is de situatie voor anderen nog niet duidelijk.

Zo zijn er bijvoorbeeld op 19 augustus goede vragen gesteld, die eigenlijk ook al eerder gesteld zijn. Daar reageer je totaal niet op, maar komt in oktober weer met een post waarin je meld dat het weer(?) niet werkt. Voor de users die netjes reageren in het topic en je proberen te helpen komt dit over alsof je totaal niet naar hun luistert. Ik kan mij dan een stukje van hun frustatie ook wel begrijpen. Let daar wel op.

Kijk ook nog even naar het algemeen beleid, en met name de eisen aan een topicstart.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
Het heeft lang geduurd maar ik heb eindelijk de oplossing gevonden.
Dit is bij "mij" de eerste en enige oplossing na maanden.

Het gaat specifiek om de regel bij CMD admin en vervolgens opnieuw opstarten.
Dit werkte in 1 keer.

Quote"'
Windows 10 en de toegang tot een linux samba bestandsserver.
Samba is de linux implementatie van het windows bestandsdelingsprotocol. Samba is open source software en dus gratis in het gebruik. Het is gebleken dat de toegang tot een samba bestandsserver in de meeste gevallen met een windows 10 PC niet meer functioneert. De reden hiervan is dat Microsoft de beveiliging van bestandstoegang vanuit een windows 10 client aanzienlijk heeft aangescherpt. Beveiliging is uiteraard noodzakelijk en zeer belangrijk, echter beveiliging kan al snel een probleem gaan vormen wanneer een eigen server op uw lokale netwerk door een Windows 10 PC in uw bedrijfsnetwerk niet meer wordt “vertrouwd”. Met name wanneer er zich hierop uw belangrijke documenten en bestanden bevinden waarmee gewerkt moet kunnen worden. Enig googlen levert al snel een mogelijke oplossing nummer één op, namelijk door in de registry editor de parameter HKLM\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\LanmanWorkstation\Parameters\AllowInsecureGuestAuth aan te maken en deze de waarde 1 te geven. Bij testen blijkt echter in de praktijk dat dit niet helpt. Potentiële oplossing nummer twee zou zijn om via configuratiescherm -> referentiebeheer een referentie aan te maken naar de samba bestandsserver en de gebruikersnaam/wachtwoord hierbij op te slaan. Dit kan middels een hostnaam of een IP Adres waarmee naar de samba server wordt gerefereerd. Wederom bleek bij testen dat dit in veel gevallen niet werkt.
Er is zeker iets vreemds en meer specifieks aan de hand betreffende dit probleem. Wat onder andere te lezen valt in samba userlists, is dat Windows 10 bij toegang tot een linux bestandsserver het zeer nieuwe SMB3_11 protocol onderhandelt hetgeen momenteel bij de meeste samba servers niet goed gaat. Er is echter meer aan de hand want bij het koppelen van een gedeelde map op een Windows XP PC is er geen enkel probleem om dit vanuit Windows 10 te doen. Hierbij weten we zeker dat XP het SMB3_11 protocol niet heeft aangeboden omdat dit te nieuw is. Toch verloopt de onderhandeling tussen windows 10 client en Windows XP PC vreemd genoeg wel met succes. Linux samba shares worden dus blijkbaar anders beschouwd door Windows 10 dan windows SMB shares. Hoe dit verschil ontstaat is op dit moment nog niet helemaal duidelijk.
Er is er al wel een methode om het probleem te verhelpen, hoewel deze methode niet bijzonder elegant te noemen valt. Wat is gebleken, is dat bij uitschakelen van het SMB3 protocol op de windows 10 client PC het koppelen van de samba share wel lukt. Hierna zijn samba shares wel toegankelijk.
Uitschakelen van het SMB 2/3 protocol op een Windows 10 client PC gaat op de volgende wijze:
In een CMD scherm met administrator bevoegdheden uitvoeren:
sc.exe config lanmanworkstation depend= bowser/mrxsmb10/nsi
sc.exe config mrxsmb20 start= disabled
Hierna de PC herstarten.
Weer inschakelen gaat middels de volgende commando’s:
sc.exe config lanmanworkstation depend= bowser/mrxsmb10/mrxsmb20/nsi
sc.exe config mrxsmb20 start= auto
Hierna wederom de PC herstarten.
Waarom is deze methode een niet bijzonder elegante oplossing? Dat heeft ermee te maken wat er inmiddels allemaal in de nieuwe versies 2 en 3 van het SMB protocol verbeterd is. Door een ouder protocol SMB 1 te gebruiken mist u enkele inmiddels gemaakte verbeteringen in het protocol. Hier staat echter wel tegenover dat u tenminste uw samba server weer kunt gebruiken. Praktisch gebruik weegt in veel gevallen het zwaarst, vandaar dat ik hierover alvast bericht.
Ook is er te lezen op de websites van samba.org dat de nieuwste versie van een Samba server, versie 4.3.0, het SMB3_11 protocol van Windows 10 ondersteunt. Dat zal zeker ook het geval zijn, echter de eerste tests met een zelf uit de source code geïnstalleerde samba server 4.3.0 onder CentOS linux heeft helaas nog niet de oplossing geboden om de share ook op SMB3_11 niveau te kunnen koppelen met een Windows 10 PC. Uiteraard zal ik hier berichten indien dit wel is gelukt. Samba server software bestaat al sinds de jaren 90 en is een breed toegepaste oplossing waaraan continu hard wordt gewerkt om deze verder te ontwikkelen en uit te breiden met nieuwe functionaliteit. Samba software vindt u ook in NAS apparaten en internet routers die bestandsdeling middels een aangesloten USB harddisk bieden en nog meer apparaten, en op professioneel niveau uiteraard in volwaardige linux bestandsopslagservers.

Ik hoop dat sommige mensen hier iets aan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Het is een beetje moeilijk leesbaar. Is het gebruik van alinea’s een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
Zou ik niet weten, dat zou je de auteur moeten vragen, het is nl. een quote.
Het mag dan moeilijk leesbaar zijn het is voor mij nuttiger gebleken dan de vele tientallen “oplossingen en suggesties” van evenzovele andere auteurs.
Kortom ik ga voor de inhoud en niet de vorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Dank voor de update. Ik begreep in eerste instantie niet wat de aanleiding was om dit te plaatsen, maar begrijp dat het een vervolg is op Thuisnetwerk na update onzichtbaar *
Ik zal bovenstaande dan ook wel samenvoegen met dat topic :)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

MatMich schreef op zondag 4 november 2018 @ 11:05:
Zou ik niet weten, dat zou je de auteur moeten vragen, het is nl. een quote.
Het mag dan moeilijk leesbaar zijn het is voor mij nuttiger gebleken dan de vele tientallen “oplossingen en suggesties” van evenzovele andere auteurs.
Kortom ik ga voor de inhoud en niet de vorm.
Anyway, voor wie echt wil weten wat er aan de hand is: https://support.microsoft...-and-smbv3-in-windows-and
straight from the horses mouth

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Brahiewahiewa schreef op zondag 4 november 2018 @ 14:52:
[...]

Anyway, voor wie echt wil weten wat er aan de hand is: https://support.microsoft...-and-smbv3-in-windows-and
straight from the horses mouth
En natuurlijk:
Warning

We recommend that you do not disable SMBv2 or SMBv3. Disable SMBv2 or SMBv3 only as a temporary troubleshooting measure. Do not leave SMBv2 or SMBv3 disabled.
Deze goed in acht houden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
Voor mij was en is toch echt nog steeds doorslaggevend, zoals de auteur ook aangeeft,
“Praktisch gebruik weegt in veel gevallen het zwaarst”
Ik ben een simpele thuisgebruiker en kies als eerste voor gemak.
Of dit verstandig is? vast niet.
Maar er zijn vele zaken in het leven waar gemak verkozen wordt boven verstand.
Dit gaat natuurlijk vast wel eens mis maar om eerlijk te zijn, vele malen vaker goed, zoiets als het rode voetgangerslicht negeren en gewoon doorlopen.
We laten ons naar mijn bescheiden mening, te vaak lam leggen door veiligheids doemscenario’s

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MatMich
nieuws: Windows 10 October 2018 Update bezorgt nog steeds problemen met netwo...

Verketterd ben ik, uitgemaakt voor MS basher, ik wilde niet realistisch zijn, het lag aan mij, iedereen zou het wel voor me oplossen maar ja... als je geen info geeft, plaats eens een screenshot, ik heb nergens problemen mee, als je nu eens je smb..., en stopt met dwarsliggen, we proberen je alleen maar te helpen maar als je natuurijk niet meewerkt, etc. etc. etc.
Uiteindelijk topic gesloten. |:( 8)7

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Bij deze; je basht nog steeds.

Je hebt het artikel dus niet begrepen en de achterliggende support-pagina niet gelezen. De meest recente issues gaan over "mapped drives" en het support-artikel van Microsoft rept met geen woord over welk protocol het over gaat.
This workaround works only for the device that has network access at logon.
Hier, nogal wiedes dat een network-mapping niet werkt als er geen netwerk-verbinding is. En dat is dus 100% iets anders dan waar jij sinds mei 2018 al over loopt te posten op Tweakers. Aangenomen dat jij in mei dus update 1809 nog niet had, mag je me uitleggen hoe jij dat wel vindt.

Zijdelings opgemerkt; in 2015 had je al posts dat je Windows 10 maar niks vond, of je maar moest overstappen op Apple etc. Maar blijkbaar is het nodig om een flink aantal uitspraken met een dikke korrel zou te nemen want je bent er zelf bij dat je al 3 jaar "ergernis" hebt van Microsoft Windows maar dus weigert over te stappen alhoewel je dat zelf al een redelijk idee leek te vinden.

En waar ik eerlijk gezegd nog steeds geen duideljik antwoord op het gezien (of het eenvoudigweg niet begrijp); jij hebt ook posts gemaakt dat Ziggo, Synology, Microsoft en andere alles maar patchen en dat je er maar last van hebt. Maar dat zou dus ook inhouden dat je al maanden (of jaren) zonder werkende spullen zit en tegelijkertijd steeds andere topics met andere oorzaken post maar ook nooit echt uitlegt hoe de vorige "rotte patch" wel tijdelijk weer heeft gewerkt ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
Quote:
“Microsoft laat weten dat gebruikers die netwerkschijven gebruiken, mogelijk geen toegang daartoe kunnen krijgen. Wel zijn er workarounds”.

En daar ging het dus over.
Het is echt ontroerend zoveel werk als jij steekt in het aantonen dat ik ongelijk heb.
Beetje eng alleen wel, zo gaan zitten graven in een ander zijn “verleden”
Dan zit het je dus echt dwars blijkbaar, en heb je ook blijkbaar veel tijd over.

[ Voor 142% gewijzigd door MatMich op 18-11-2018 00:44 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Dit topic gaat terug tot augustus... de bug die jij nu aanhaalt zit in versie 1809 van Windows 10. Een versie die per oktober (== twee maanden NA het aanmaken van dit topic) pas uitgerold is, en (om nog iets exacter te zijn) die nu pas (nadat de uitrol vanwege andere issues een tijd stil gelegen heeft, naar voren komt.

Tenzij jij in augustus (of nog eerder (jij maakt zelf ook melding van eerdere instanties van hetzelfde probleem)) al de huidige (ge-updatete) versie van Windows 10 draaide, zou je gelijk kunnen hebben.
Uiteindelijk bleek (uit het 'beste antwoord') dat jouw probleem werd veroorzaakt door issues met Samba. Als je de draad nog eens doorneemt, zie je dat dat meerdere malen is aangegeven voordat het maanden later *plotseling* als jouw oplossing naar voren kwam. En nu probeer je alsnog te gooien op het wegvallen van credentials... :N

Je hebt ongelijk omdat je probleem niet gerelateerd is en omdat je tijdlijn niet klopt. En het gaat niet om het aantonen van je ongelijk... Net als een vorige post, probeer ik je uit te leggen dat je af en toe je comfortzone moet verlaten om even door de ogen van een ander te kijken. Of dat nu zit in de hoeveelheid info die je aanlevert, of de kwaliteit van je commentaar.

me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

MatMich schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 19:16:
Beetje eng alleen wel, zo gaan zitten graven in een ander zijn “verleden”
Dat is het mooie van een openbaar forum; je begint dit topic met een berg te weinig info en met 2x klikken op de muisknop kan iedereen (!!) dan terugzoeken wat voor issues & hardware & software je waarschijnlijk in gebruik hebt zodat we op basis daarvan mogelijk een antwoord kunnen gaan geven waar je wat mee kan.

Als je dat al eng vindt, dat mensen dus openbare informatie erbij zoeken die je zelf niet geeft; mogelijk is dan het hele digitale leven niet voor jou weggelegd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
Ik begin dit topic helemaal niet met “een berg te weinig info”
Ik begin dit topic met de tot nu toe enige werkende oplossing van mijn probleem en is door de moderator dus ook beoordeeld als “beste antwoord”
En “iedereen” is vooral jij, en je geeft helemaal geen mogelijk antwoord je loopt je alleen maar te “schoolmeesteren” en met je vingertje te wijzen.
“Als je dat al eng vindt?”
Mogelijk ben jij een beetje naïef en realiseer je niet zo goed dat iedereen dondersgoed in de gaten heeft wat het doel is van dit soort fanatieke "graafwerk”.
Het is een mentaliteit met een luchtje en ja, jou graafdrift vind ik dus inderdaad eng.
Maar nogmaals, misschien ben je inderdaad dus gewoon naïef, want je gaat me toch niet vertellen dat je mij gaat zitten natrekken en posts uitpluizen om beter inzicht in mijn problemen met mijn netwerk te krijgen. O
En voor mij bedenken wat mogelijk niet zo voor mij is weggelegd is de schoolmeester ten voeten uit.

[ Voor 135% gewijzigd door MatMich op 19-11-2018 16:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Ik doe het toch nog maar een keertje...
MatMich schreef op zondag 18 november 2018 @ 13:46:
Ik begin dit topic helemaal niet met “een berg te weinig info”
Nee? In mijn eerste post in dit topic heb ik een close-read (zoals ik dat nu weer doe) van je eerste twee posts gedaan en ik kom (net als een boel andere mensen) tot de conclusie dat je niet heel veel informatie post.
Hell... dat wordt zelfs aangegeven in de post van Question Mark.
Ik begin dit topic met de tot nu toe enige werkende oplossing van mijn probleem en is door de moderator dus ook beoordeeld als “beste antwoord”
Uit "het beste antwoord" blijkt de oplossing uiteindelijk toch in het SMB-protocol te zitten. En laat dat nou ook al aangedragen zijn in de allereerste reply die je kreeg in dit topic (en daarna nog een aantal keer)
En “iedereen” is vooral jij, en je geeft helemaal geen mogelijk antwoord je loopt je alleen maar te “schoolmeesteren” en met je vingertje te wijzen.
Misschien moet je het topic even herlezen... met een kopje kruidenthee erbij ofzo. Dat allereerste antwoord kwam van diegene die je nu beticht van schoolmeesteren. Overigens is onderdeel van het schoolmeesteren (wat helemaal niet per definitie fout uitgelegd hoeft te worden) het blijven herhalen wat je zegt tot het uiteindelijk wel een keer binnendruppelt in het hoofd van de leerling.
“Als je dat al eng vindt?”
Mogelijk ben jij een beetje naïef en realiseer je niet zo goed dat iedereen dondersgoed in de gaten heeft wat het doel is van dit soort fanatieke "graafwerk”.
Het is een mentaliteit met een luchtje en ja, jou graafdrift vind ik dus inderdaad eng.
Zoals (in dit topic) meerdere malen aangegeven, missen 'we' (dat zijn de mensen die je willen helpen) wat informatie. Je laat wel ergens in je tweede post vallen dat er een vorige keer was. Maar vervolgens is het 'eng' en 'graafwerk' als iemand (nogmaals, die je wil helpen) kijkt wat er die vorige keer aan de hand was...
Overigens (naar dat kan aan mij liggen, natuurlijk) heb ik geen flauw idee wat het doel zou kunnen zijn van "fanatiek graafwerk" door een mede-forumgebruiker, anders dan te proberen inzicht te krijgen in de (aangehaalde) geschiedenis van een probleem.
Maar nogmaals, misschien ben je inderdaad dus gewoon naïef, want je gaat me toch niet vertellen dat je mij gaat zitten natrekken en posts uitpluizen om beter inzicht in mijn problemen met mijn netwerk te krijgen. O
En voor mij bedenken wat mogelijk niet zo voor mij is weggelegd is de schoolmeester ten voeten uit.
Het zegt wel wat over je, dat je ZO gebeten reageert op mensen die je willen helpen. Het is weinig dankbaar, zal ik maar zeggen. Maar daar was dit topic ook al een keer eerder op ontspoord.

me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatMich
|:(

[ Voor 99% gewijzigd door MatMich op 20-11-2018 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Ik had trouwens MatMich in "Thuisnetwerk na update onzichtbaar *" als oplossing aangehaald, omdat je dat zelf suggereerde maar je jezelf niet als oplossing kunt bombarderen. Geen waardeoordeel mijnerzijds ;)

Als die post was bedoeld als losse post zonder de context van de topicstart hier: liever niet. Er staan op Microsoft.com etc al genoeg info en anders past een blog beter.

offtopic:
"Jullie hulp bestaat uit het op afstand experimenteren met andermans PC."

Kan haast niet anders. De mensen hier kunnen alleen meedenken obv de gegeven info. Waarbij, in het algemeen, de vragensteller niet per se volledig is en niet per se correcte aannames maakt. Dat kan men alleen naar eer en geweten proberen te helpen. Alternatief is niet helpen maar ja...

Ook: adviezen van 'random mensen op internet' moet je altijd eerst willen begrijpen voor je het doorvoert op de eigen PC. En dan nog altijd eerst een backup maken.

Anway. Dit gaat nergens meer over en ik sluit het dan wel.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.