Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1165504

Topicstarter
Vraagje.

Mijn werkgever vergoed een deel van mijn reiskosten. Per dag vergoeden ze 2x40KM a €0,19 per kilometer.

Mijn woon-werk afstand is echter zo'n 70KM enkele reis. Ik betaal dus uit eigen zak 2x 30KM per dag.

Nu had een vorige werkgever de regeling dat dit tekort via een hokuspokus belasting regeling aan het einde van het jaar bruto/netto werd uitgekeerd (totale bedrag van de extra reiskosten bruto afgetrokken van salaris, maar netto uitbetaald). Mijn huidige werkgever bied dit niet aan.

Kan ik de extra gereden kilometers via mijn belasting aangifte verrekenen? Of is dit niet mogelijk tenzij de werkgever deze regeling direct aanbied.

Wie o wie weet meer, ik kom er op Google niet uit.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:08

orf

Alleen met OV heb je recht op reisaftrek. Met de auto heb je die aftrek niet. Waarschijnlijk bestempelde je oud-werkgever alsnog een deel als reiskosten waardoor je geen belasting hoefde te betalen over dat deel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Dat heet uitruil reiskosten, zie bijvoorbeeld: Uitruil reiskosten kosten werkgever?

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:50

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Loop even bij HR binnen en vraag hoe ze dat evt gedaan zouden kunnen hebben. Die kunnen het ongetwijfeld zeggen. Ik vermoed iets van een onbelaste vergoeding in het kader van de werkkostenregeling oid.

Having said that: heb het vaker gezien dat een werkgever slechts een deel van de reiskosten vergoed, en vind dat je maar in een bepaalde straal van je werk moet wonen. Beetje ouderwets imho, trekt ook niet echt mensen aan ofzo. Maar prima, dan werk ik zoveel mogelijk thuis ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 677216

Je kan dit zelf niet doen, het moet echt door je werkgever gedaan worden.
De hokuspokus wordt gewoonlijk 'uitruil reiskosten' genoemd (zie bijvoorbeeld hier).

Toch wel interessant om nog even aan je werkgever te vragen of het echt niet kan, aangezien het in jouw situatie zo'n €1250 (netto dus) oplevert.

Hou er alleen wel rekening mee dat het salaris op je jaaropgaaf lager wordt - dit heeft impact op je maximale hypotheek en eventuele WW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conono
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 31-08-2020
Anoniem: 677216 schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 09:59:
Je kan dit zelf niet doen, het moet echt door je werkgever gedaan worden.
De hokuspokus wordt gewoonlijk 'uitruil reiskosten' genoemd (zie bijvoorbeeld hier).

Toch wel interessant om nog even aan je werkgever te vragen of het echt niet kan, aangezien het in jouw situatie zo'n €1250 (netto dus) oplevert.

Hou er alleen wel rekening mee dat het salaris op je jaaropgaaf lager wordt - dit heeft impact op je maximale hypotheek en eventuele WW.
En op de pensioengrondslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:33
Anoniem: 1165504 schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 09:50:

Kan ik de extra gereden kilometers via mijn belasting aangifte verrekenen? Of is dit niet mogelijk tenzij de werkgever deze regeling direct aanbied.
Nee, dat is niet mogelijk.

De werkgever kan in de loonbelasting een bepaald bedrag belastingvrij uitkeren (19 cent/km of werkelijke kosten OV).

Doet hij dat niet of niet volledig, dan heb in in de inkomstenbelasting geen aftrekpost voor het restant.
Pagina: 1