Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renzzie
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16:10
Ik gehoord over de uitruil van mijn reiskosten tegen oa. mijn bruto eindejaarsuitkering en wil dit aanstippen bij mijn werkgever. Ik krijg op dit moment minder dan 0,19ct per kilometer en had graag dit verschil netto uitbetaald. Wat ik op Internet heb gevonden is dat je het verschil tussen werkelijk (stel €1000) en fiscaal maximale (stel €1500), dus de €500 netto onbelast uitbetaald krijgt. Deze €500 wordt dan van mijn bruto eindejaarsuitkering afgetrokken. Het voordeel wat ik zal hebben is dan €500*42%=€210

Mijn vraag: Zorgt dit uiteindelijk ook voor meer kosten voor mijn werkgever? Of zal hij onder aan de streep door mijn lagere bruto loon hier geen meerkosten aan hebben? Ik heb natuurlijk meer kans om dit voordeel te pakken als dit de werkgever niets kost.

Ik ben me ervan bewust dat een lagere bruto vergoeding impact heeft op je opbouw pensioen, zekerheidsuitkeringen, etc.

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frontysco
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17:20
Wij hebben dit ook in het bedrijf. Zover mij bekend heeft de werkgever hier geen voor of nadeel van. Het is alleen voordelig voor de werknemer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renzzie
Frontysco schreef op donderdag 7 december 2017 @ 11:57:
Wij hebben dit ook in het bedrijf. Zover mij bekend heeft de werkgever hier geen voor of nadeel van. Het is alleen voordelig voor de werknemer.
Maar is dat wel zo?

In het voorbeeld gaat mijn brutoloon met €500 naar beneden, maar je krijgt netto €500 terug.
Waar gaan het verschil tussen deze kosten heen? Dat is mij niet helemaal duidelijk.
Zou je met een berekening aan kunnen tonen waarom het de werkgever niets kost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frontysco
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17:20
belasting :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15:53
Ze noemen dat een Cafetariaregeling. Zie bijvoorbeeld
Voorbeeld cafetariaregeling onder de werkkostenregeling

Een werknemer reist per jaar 4.300 kilometer voor zijn woon-werkverkeer. Aangezien de wetgever heeft bepaald dat hiervoor een gerichte vrijstelling geldt van € 0,19 per gereden kilometer, mag er per jaar 4.300 x € 0,19 = € 817,- worden vergoed. In het arbeidscontract van de werknemer is bepaald dat de werknemer € 0,10 vergoed krijgt per gereden kilometer. Daardoor krijgt de werknemer dus een vergoeding van 4.300 x 0,10 = € 430,- per jaar. Dit betekent dat er belastingtechnisch nog € 387,- onbelast kan worden vergoed (817 – 430 = 387).

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renzzie
Dank voor de antwoorden. Heeft me geholpen in de een verdere zoektocht. Uiteindelijk is dit ongeveer het antwoord wat ik zocht:

Bron: https://www.hrxpers.nl/bl...er-een-prachtige-regeling
Besparing werkgever
Ook als werkgever kan je erg goed profiteren van de Cafetariaregeling. Bovenop het belastbaar loon dat je betaalt aan de werknemer komen namelijk nog de werknemersverzekeringen. Dit zijn onder andere premies voor de werkloosheidswet, ziektewet, zorgverzekeringswet en nog een aantal premies. Afhankelijk van de branche waar je in zit en de grootte van je bedrijf zal dit rond de 20% liggen. Dit wordt berekend over het totale belastbaar loon van alle werknemers en maakt onderdeel uit van de loonheffingen. Omdat je dit iedere maand aan de Belastingdienst betaalt bij de loonheffingen heb je misschien niet het idee dat dit zo’n hoog percentage is.

Als we nu nog even naar bovenstaand voorbeeld kijken waarbij het belastbaar loon met € 90,- per maand verlaagd wordt, hebben we al een besparing van € 18,- per maand en dat is € 216,- per jaar. Dit is slechts de besparing van één werknemer, denk eens in wat dit scheelt voor een afdeling, of voor de hele organisatie.
Daarnaast natuurlijk ook minder afdracht pensioenpremie, etc. Al met al zal het elkaar dus ongeveer wegstrepen gok ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 15:48
De werkgever betaalt normaal gesproken 500 uit, waarvan er 290 naar de werknemer gaat en 210 naar de belastingdienst. Als je gebruik maakt van de cafetariaregeling gaat van dezelfde 500 euro niks naar de belastingdienst maar alles naar de werknemer

Al met al een voordeel voor de werknemer, en qua bedragen dus gelijk voor de werkgever. De salarisadministratie heeft er natuurlijk wel werk aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sajuuk
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 28-07 21:43
Er zit wel een klein nadeel aan. Je bruto loon gaat omlaag, hier wordt o.a. de WW uitkering op gebaseerd. Verder heeft het dacht ik ook invloed op de pensioenopbouw maar dit zal allemaal minimaal zijn.
Bij grote bedragen is het dus niet helemaal zonder risico.
Pagina: 1