Inmiddels heb ik al wat info gevonden bij ventilatieland op deze pagina.mkleinman schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 23:54:
[...]
Goeie vraag, ik heb precies hetzelfde met mijn woonkamer/open keuken van ongeveer 40m2.
Ik heb sowieso 1 afzuigventiel van 120 of 125mm ( weet niet de exacte maat ) en ik kan twee inblaasopeningen maken aan de voorkant in de woonkamer.
Ik ben alleen heel erg bang voor tocht.
De luchtsnelheid moet lager zijn dan 3 m/s om ruis te voorkomen. Zolang je met 125 mm buis niet meer dan 130 m3/h inblaast zou het moeten kunnen zonder al teveel tocht en/of herrie. Je moet echter wel die 130 m3/h verdelen over 3 ventielen omdat je per toevoerventiel niet over de 50 m3/h moet gaan volgens hun "veel voorkomede regel".
Deze regel vind ik trouwens wel vreemd omdat ik nog nooit een woning heb gezien met een ventiel dat 40 cm uit het plafond steekt:
Afstand tussen ventilatieventielen en wand of plafond
Bij plaatsing van het ventiel op de wand of plafond dient deze idealiter rondom 40cm vrij te zijn. Bij een plafond hoogte van bijvoorbeeld 2,6 meter zal het ventiel op een hoogte van 2,2 meter geplaats kunnen worden.
Zij bedoelen natuurlijk een wandventiel in hun voorbeeld maar als je uitgaat van een plafondventiel dan krijg je een mooi stuk buis dat uitsteekt