Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Wat te doen met warmteterugwinunit (WTW)

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• GodDamage
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 08:31
mkleinman schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 23:54:
[...]

Goeie vraag, ik heb precies hetzelfde met mijn woonkamer/open keuken van ongeveer 40m2.

Ik heb sowieso 1 afzuigventiel van 120 of 125mm ( weet niet de exacte maat ) en ik kan twee inblaasopeningen maken aan de voorkant in de woonkamer.

Ik ben alleen heel erg bang voor tocht.
Inmiddels heb ik al wat info gevonden bij ventilatieland op deze pagina.
De luchtsnelheid moet lager zijn dan 3 m/s om ruis te voorkomen. Zolang je met 125 mm buis niet meer dan 130 m3/h inblaast zou het moeten kunnen zonder al teveel tocht en/of herrie. Je moet echter wel die 130 m3/h verdelen over 3 ventielen omdat je per toevoerventiel niet over de 50 m3/h moet gaan volgens hun "veel voorkomede regel".
Deze regel vind ik trouwens wel vreemd omdat ik nog nooit een woning heb gezien met een ventiel dat 40 cm uit het plafond steekt:
Afstand tussen ventilatieventielen en wand of plafond
Bij plaatsing van het ventiel op de wand of plafond dient deze idealiter rondom 40cm vrij te zijn. Bij een plafond hoogte van bijvoorbeeld 2,6 meter zal het ventiel op een hoogte van 2,2 meter geplaats kunnen worden.

Zij bedoelen natuurlijk een wandventiel in hun voorbeeld maar als je uitgaat van een plafondventiel dan krijg je een mooi stuk buis dat uitsteekt :P

• Cruzer
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 01-04 07:44
Ik heb het volgende probleem denk ik.
Mijn toevoer werkt volgens mij niet goed. Als ik de perilexstekker er uit haal en weer opnieuw instop dan wordt er wel frisse lucht door de toevoer ventielen geblazen maar na ca 45 min stopt het. Is dit gebruikelijk? Ik heb een Itho eco balance uit 2009 (niet vraaggestuurd en ook geen sensoren etc). Ik woon sinds kort in deze woning 2019 met dit systeem. In de handleiding las ik dat als er problemen zijn met de toevoer dit te maken heeft met de vorst beveiliging maar dit lijkt mij sterk want er is geen vorst.. Wat zou de oorzaak kunnen zijn? De afvoer in de badkamer, keuken wc werken wel 24u.

[Voor 4% gewijzigd door Cruzer op 12-01-2020 11:26]

When the pink is snookered, Go for the brown

• ed-dy
  • Registratie: november 2014
  • Laatst online: 26-02 06:53
Ik heb hier een itho qualityflow draaien.
Afzuig: 1e verd: 3 slaapkamers, badkamer, beg grond: wc, wasruimte.(Grenzend aan de entreehal.)

Toevoer: overloop 1e verdieping met open trapgat naar entreehal beg gr.
Werkt perfect.
Nu wil ik airco op de 1e verdieping.
Als ik een airco op de overloop hang iets overgedimensioneerd en die kan de ruimte goed koelen (bijv.22 graden als het een warme zomerdag (30gr) is) zou wtw die temp dan in balans houden ondanks de warmere buitenlucht? Oftewel gaat hij dan "andersom" werken?
En zal dat de kamers mee koelen? Aangezien die lucht aanzuigen vanuit de overloop.

• Armin
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 03-04 20:07
ed-dy schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 21:23:
Ik heb hier een itho qualityflow draaien.
Afzuig: 1e verd: 3 slaapkamers, badkamer, beg grond: wc, wasruimte.(Grenzend aan de entreehal.)

Toevoer: overloop 1e verdieping met open trapgat naar entreehal beg gr.
Werkt perfect.
Nu wil ik airco op de 1e verdieping.
Als ik een airco op de overloop hang iets overgedimensioneerd en die kan de ruimte goed koelen (bijv.22 graden als het een warme zomerdag (30gr) is) zou wtw die temp dan in balans houden ondanks de warmere buitenlucht? Oftewel gaat hij dan "andersom" werken?
En zal dat de kamers mee koelen? Aangezien die lucht aanzuigen vanuit de overloop.
Ja die gaat andersom werken, als in warme buitenlucht afkoelen alvorens binnen te blazen.

Of het het hele huis zal afkoelen is echter de vraag. Immers totaal luchtvolume is meestal bij een WTW toch beperkt, en dus zal je niet snel de rest van je huis kunnen verversen, tenzij je die de hele dag op vol vermogen laat toeren. Plus dat 'iets' overdemensioneren relatief is. Als je een 2kW unit vervangt door een 4kW unit, zul je meestal nog steeds niet genoeg koelvermogen hebben voor een hele woning. Niet voor niets zijn kanaal-units die niet voor enkel een hotelkamer of zo zijn meestal een stuk zwaarder qua én vermogen én luchtvolume.

Je zult het absoluut merken, ook al omdat de luchtvochtigheid zal dalen, maar verwacht niet dat het overal opeens 22 is zoals bij een echte kanaal-unit oplossing.

• ed-dy
  • Registratie: november 2014
  • Laatst online: 26-02 06:53
Het koelen betreft alleen de slaapkamers, de overloop en hal beg grond gaan uiteraard vanzelf mee.
Woonkamer bergingen etc zijn niet van belang.

• Lublub
  • Registratie: februari 2020
  • Laatst online: 13-02 19:48
Ik lees hier veel over de installatie van de WTW waar ik ook veel aan heb waarvoor ik een ieder bedank.
Maar toch loop ik vast op welke diameter leiding nu het beste is. Ik wil een Zehnder Q450 gaan installeren, aangezien we een beetje vreemde indeling van het huis hebben. De begane vloer is groot, bijna 100 m2, en de bovenverdieping is daar ongeveer de helft van. Wil ik de toevoer van begane vloer gaan regelen dan heb je best veel keuzes in de diameter van de leiding. Maar waar kies je voor? Ga je voor kleine diameters (goedkoper) en hoge snelheid of ga je voor een veilige luchtsnelheid in de leiding en neem je een grotere leiding. Ik lees dat 1 m/s wordt gebruikt, maar ook 3 m/s in de leiding. En maakt het uit of je dan toevoer hebt of afvoer?
Pagina: 1 2 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True