Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Vliegtuigen 1927

Pagina: 1
Acties:
  • 411 views

Onderwerpen

Vraag

• WaarnemerJr
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 08-01 20:34
Mijn vader was waarnemer bij de luchtmacht in 1927 op Soesterberg. Waarnemer is iemand die met een landkaart op zijn schoot, de weg tracht te vinden. Men had toen nog geen radiobakens, laat staan GPS. In een notitieboekje staan alle vluchten genoteerd. Hierin staan ook vliegtuignummers, zoals bv. 490 CI, 506 CI, etc etc. Ongetwijfeld zeer geheim, maar kan iemand mij vertellen welke vliegtuigen daarmee bedoeld werden?

Vast hartelijk dank

Waarnemer Jr

Alle reacties

• Koppensneller
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 13:23

Koppensneller

winterrrrrr

Als ik een beetje rondzoek kom ik hier uit:

https://www.hdekker.info/DAGBOEK/d21.htm

Daarin staat een Fokker C.I. nr. 490 genoemd, is ook ongeveer uit de goede periode. Kun je daar iets mee?

Ratelbak - Lapflop

• wildhagen
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

Dat zijn idd vliegtuignummers gevolgd door het vliegtuigtype.

De Fokker C.1 was een Duits vliegtuig, wat ook door de Nederlandse luchtmacht gebruikt werd.

Het was in die tijd ook één van de meer geproduceerde (post-WW1) vliegtuigen, met meer dan 250 geproduceerde exemplaren.

Andere gangbare toestellen die je als spot wellicht tegen zult komen zijn de eveneens Duitse Fokker D.VII (wel een éénzitter) of de Nederlandse Fokker C.5 (die ook nog tot in WO2 heeft gediend).

Allemaal hebben ze dienst gedaan bij de Nederlandse luchtmacht in de periode die jij tegenkomt.

Van de 490 of 506 kon ik geen plaatje vinden, wel van de 492, wat ook een Fokker C.1 was:

http://www.nederlandseluchtvaart.nl/forums/attachment.php?s=bf64b0ca06c89d74f0eeeb5bcc5f7bc5&attachmentid=15929

wildhagen wijzigde deze reactie 08-01-2019 17:22 (14%)

Virussen? Scan ze hier!

• Bl@ckbird
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
Je kan eens informeren bij het Nationaal Militair Museum in Soesterberg of het Aviodrome in Lelystad.

~ Goedkoop Leren Vliegen? ~ Send using RFC1149. Disclaimer: No animals were harmed during this data transfer.. ~

• WaarnemerJr
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 08-01 20:34
Beste mensen,

Heel hartelijk dank voor jullie speurwerk. Ik ben er blij mee.

Groetjes

Waarnemer Jr

• PWM
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
Gaat ie ook meteen dicht. Mocht je er een vervolg op geven is dat natuurlijk prima, maar dat kan dan gewoon in dit topic:

Vliegen, Techniek en achtergrond

Nu, met zonder ondertitel

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True