Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Zonneboiler op dakterras icm Intergas HR Kombi Kompackt HRE

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• BvZwolle
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 21:26
Ik ben geinteresseerd in een systeem waarmee ik warm water voor CV en douche kan krijgen.

Ik heb een, in 2015 aangekochte, Intergas HR Kombi Kompakt HRE 28/24 CW4 CV-ketel ( https://www.intergas-verw...2824/technische-gegevens/ ). Die bevindt zich op de 2e etage.

De gezinssamenstelling is 2 volwassenen en 2 kinderen (2 en 5 jaar)

Op mijn lessenaarsdak ligt een 12 tal zonnepanelen (REC260PE http://www.solardesigntoo...ification-data-sheet.html ) gekoppeld aan een SolarEdge SE3000 ( http://pvshop.eu/SolarEdg...nverter-SE3000-ER-01.html )op ZZO. Daar is verder geen ruimte voor meer panelen.

Ik heb wel een dakterras waar nauwelijks iets mee gedaan wordt en zit er over na te denken om daar een opstelling te maken voor een zonneboiler systeem. Eén van de voorwaarden is dat het watervat buiten kan blijven staan, omdat in de woning daar geen ruimte meer voor is.

Het dakterras is ongeveer 4,50 bij 3 meter en ik wil een stellage op hoogte maken zodat ik gewoon rechtopstaand gebruik kan maken van het dakterras.

Nu zie ik verschillende systemen voorbij komen, zoals bijvoorbeeld deze (https://www.groene-energi...-s-150l-b--3-4-pers-.html).

Ik heb werkelijk waar geen enkel verstand van kwaliteit. Ik ben bij Warmteservice geweest, die willen geen offerte opmaken, via internet wat bedrijven aangeschreven: geen reacties...

De vragen:
1. zijn er watervaten die buiten geplaatst kunnen worden?
2. wat weegt een heatpipe opstelling ongeveer?
3. welke merken en/of combinaties zijn goede kwaliteit?

Tips voor goede bedrijven, omgeving Zwolle, altijd welkom!

BvZwolle wijzigde deze reactie 07-01-2019 03:57 (8%)

Alle reacties

• busscherski
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 29-09 14:36
In China en zuid oost azie zie je heel veel van zulke systemen met een ingebouwd vaatje bovenop (daar is vaak geen aardgas). Ik denk dat je die kunt laten leeglopen als het te hard vriest.
De versie met vaatje bovenop heb ik in Europa nog nooit gezien.
Misschien kun je er zelf eentje importeren via alibaba ofzo?

Waarom wil je het?

Wat is de hellingshoek van je nnw dak? Daar kan ook pv op.

busscherski wijzigde deze reactie 08-01-2019 01:11 (8%)

15xQ Cells 310 Full Black, Solax X1 5.0, Atlantic Explorer 3 270 coil

• BvZwolle
busscherski schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 01:09:
In China en zuid oost azie zie je heel veel van zulke systemen met een ingebouwd vaatje bovenop (daar is vaak geen aardgas). Ik denk dat je die kunt laten leeglopen als het te hard vriest.

Waarom wil je het?

Waarom ik het wil: ik wil proberen om zo min mogelijk gas te gaan gebruiken.
In de winter leeg laten lopen is geen optie. Ik wil het hele jaar door warm water proberen te produceren.
De hellingshoek staat niet vast. Die kan ik zelf bepalen. Ik weet alleen niet of nieuwe panelen + boiler beter is dan heatpipes + boiler.

• busscherski
Bij de meeste huishoudens wordt zo`n 80% van het gas verbruikt voor verwarming en 20% voor warm water. Heb je de mogelijkheid om daar iets aan te doen?
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7

Heb je een foto van je dakterras?

Kun je zoiets erop bouwen?
https://www.alibaba.com/p...List.6.4c0867ceFoloyT&s=p
Het leuke van deze types met het vaatje er bovenop is dat ze geen circulatiepomp hebben, werkt met thermosyphon. (mag het van de welstand / is het niet te lelijk?)

Als het vriest en bewolkt is krijg je geen warm water uit welke zonneboiler dan ook. Leeg laten hoeft misschien niet zo snel, heb ik niet zoveel verstand van.

Als je het hele jaar warm water wilt kun je beter een warmtepompboiler nemen. Maar die moeten typisch vorstvrij staan.
Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning
Maar als binnen echt geen plaats is kan dat niet.
Behalve het ingebouwde vat in het gelinke type ken ik geen vaten die buiten mogen staan, maar niemand houdt je tegen om het toch te doen.
Let wel op dat een warmtepompboiler condensafvoer en andere wateraansluitingen heeft (waaronder een veiligheidsgroep, die wil je niet laten bevriezen)
Een gewone elektrische boiler kan ook, maar die is eigenlijk qua energieverbruik belastender dan een cv ketel. Dat kost een gascentrale veel meer gas om de elektriciteit te produceren dan het jouw cv ketel had gekost.

Ik bedoel de helling van je lessenaarsdak voor eventueel pv (photovoltaic cells / zonnecellen) op NNW.

• BvZwolle
Bij dezen een aantal aanzichten van de woning:

Op het dak echt geen ruimte meer. Ik wil in het verlengde van het dak aan de achterzijde een soort van afdak bouwen waar het systeem op geplaatst kan worden. Dat moet op hoogte om nog normaal over het dakterras te kunnen lopen. Eventueel kan ik ( van bovenaf gezien ) links tegen de geven een geisoleerd houten hok maken waar de boiler in komt te staan. Aan de andere zijde van de muur zit namelijk de CV ketel en heb ik dus maar minimaal leidingwerk nodig.

BvZwolle wijzigde deze reactie 08-01-2019 21:13 (39%)

• busscherski
Goede foto's, ik dacht even dat een lessenaarsdak iets anders was. Je dak ligt al mooi vol.

Heb je die Alibaba link geopend? Dan hoef je geen vat en hok meer. Ze worden doorgaans wel vrij rechtop gemonteerd zodat ze ook in het voor en najaar nog wat opleveren. Maar dat geldt voor elke zonnecollector.
Terugverdientijd maakt niet uit?
Ga je het zelf installeren?

En wat vind je van al die warmtepomp suggesties die ik opnoem?

• Tjeerd84
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 20:32
Warmtepomp geeft (voor zover ik weet) redelijk wat lawaai. Zou ik niet zo snel in jouw straat plaatsen.
Ik heb zelf een zonneboiler+zonnepanelen. Lokale installateur (ZO Friesland) leverde zonneboiler als reseller van een Nederlands bedrijf (Techniq Energy).
Een vat voor jouw huis en gezin is 300 L. Daarmee bespaar je de helft op je gas (verwarming en tap).
Een 300 L vat plus allerlei buizen naar je CV-ketel is nogal een installatie van ongeveer 400 kg. En het is zeker niet aan te raden zoiets op een balkon te zetten. Tenzij je inderdaad een speciale aanbouw er voor wil bouwen.
Het vat zelf zit in een dikke isolatiemantel. Het hele systeem hoort 25+ jaar te werken en dat gaat niet lukken door weer en wind.
Zo'n vat heeft een diameter van een kleine meter en is 1.5 m hoog. De vacuumbuizen+constructie is redelijk zwaar. Zwaarder dan het eruit ziet en vooral zwaarder dan wat de naam lijkt te impliceren ;) Daar heb je een degelijke fundering onder nodig.

Tjeerd84 wijzigde deze reactie 08-01-2019 22:47 (14%)

• Oxellaar
  • Registratie: april 2007
  • Niet online
busscherski schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 01:09:

Waarom wil je het?

In zuid Europa zie je veel van deze zonneboilers met het vat bovenop de heatpipes.
Google maar eens op Griekse zonneboiler....

Maar een zonneboiler in Nederland........ Kun je inderdaad beter pv leggen op die plek.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0

• busscherski
@Tjeerd84
Geluid van een warmtepomp kan best meevallen, verschilt per merk en type.

Wat voor zonneboiler om de helft gas te besparen? Hoeveel m2 dak? En hoeveel kuub gas was je jaarverbruik?

@Oxellaar Ik ben nog nooit in Griekenland geweest :|
Maar nu je het zegt denk ik er een paar gezien te hebben op Ibiza.

• Tjeerd84
Oxellaar schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 23:14:
[...]

In zuid Europa zie je veel van deze zonneboilers met het vat bovenop de heatpipes.
Google maar eens op Griekse zonneboiler....

Maar een zonneboiler in Nederland........ Kun je inderdaad beter pv leggen op die plek.
Je ziet systemen met een opdakreservoir alleen in landen waar het (vrijwel) nooit vriest. Of om geld te besparen aan de instsllatie om tijdens vriesperiodes het water handmatig uit het systeem te moeten halen. Of bij ruimtegebrek in huis, maar in koudere landen is het dus niet optimaal om buiten een reservoir te hebben.

Een moderne zonneboiler met vacuümbuizen en glycol voor warmtetransport doet het prima in Nederland. Sterker nog, per m^2 levert het een stuk meer zonne-energie op dan zonnepanelen. Het is alleen zo dat je de warmte wel moet gebruiken binnen vrij korte tijd. En gas is in Nederland (nog) vrij goedkoop om mee te stoken. Andere landen kennen bijvoorbeeld helemaal geen gas, dus daar is het warmtepomp en/of zonneboiler. Heeft verder weinig met de extra zonnekracht in zuidelijke landen te maken, maar uiteraard werkt elk zonnesysteem in zonnigere gebieden iets meer energie op.
Op dit moment verdien ik in tien jaar mijn zonneboiler terug, bij huidige gasprijs (!). Dus kan zeker uit in Nederland. (Mijn systeem kan het water ook elektrisch verwarmen trouwens. Maar gas moet iets van drie keer zo duur worden voordat dat rendabel is.)
busscherski schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 23:40:
@Tjeerd84
Geluid van een warmtepomp kan best meevallen, verschilt per merk en type.

Wat voor zonneboiler om de helft gas te besparen? Hoeveel m2 dak? En hoeveel kuub gas was je jaarverbruik?

@Oxellaar Ik ben nog nooit in Griekenland geweest :|
Maar nu je het zegt denk ik er een paar gezien te hebben op Ibiza.
Geluid van warmtepomp kan meevallen, maar er is geluid en genoeg mensen die dat irritant vinden. Kans is groot in een stedelijk gebied dat mensen zich gaan storen. Of dat je het zelf ook irritant vindt. Een (goede) zonneboiler is vrijwel geruisloos.

Ik zit in een ruime 2-onder-1-kap. Verbruikte 1250 m^3 gas.
Zonneboiler systeem 300L met 30 heatpipes, aangesloten op CV en tap. Bespaart mij 600+ m^3 gas per jaar. Dus ongeveer 400 euro. Netto installatie kostte 4000 euro. Systeem heeft geen onderhoud nodig (behalve 10 euro per jaar voor glycol). en gaat 25+ jaar mee.

30 Heatpipes nemen veel minder ruimte in op mijn dak dan een paar zonnepanelen die evenveel energie op moeten wekken. Rest van het dak ligt vrijwel vol met zonnepanelen (4800 WP).
Edit: nog een voordeel, na nieuwe salderingsregelingen. Alle zonne-energie blijft in je huis. Niemand kan daar aankomen, je hebt niks met salderen te maken.

Tjeerd84 wijzigde deze reactie 09-01-2019 07:38 (13%)

• busscherski
@Tjeerd84

Klopt, goede uitleg.
Vooral dat je het ook voor cv ondersteuning kunt gebruiken is belangrijke info.

Alleen hebben ze in delen van China waar het in de winter veel kouder is dan hier toch echt heel veel zonneboilers met vaatje op het dak.

• Tjeerd84
Hebben ze vast een goede reden voor. Of misschien is het puur de goedkoopste oplossing. Maar hoe dan ook zal een watervoorraad uiteraard niet tijdens vorstperiodes buiten kunnen staan/werken. Dus ik neem aan dat ze het systeem dan leeg laten lopen en een tijdje niet gebruiken.

Zonneboiler alleen voor tapwater zet niet genoeg zoden aan de dijk. Als je al vrij zuinig bent, zit daar het verbruik niet. In de lente en herfst kun je met de zonneboiler je huis verwarmen (zomer is vrijwel geen verwarming nodig) en van lente t/m herfst gratis douchen (+warm tapwater).

Alsnog wil ik bij een volgende (vrijstaand) huis geen zonneboiler waarschijnlijk, maar gasloos en met warmtepomp + veel zonnepanelen + elektrische auto met accu als bufferopslag. Misschien zelfs een windmolen (gedeeld met anderen) of windsysteem op eigen dak.

• BvZwolle
busscherski schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 21:26:
Goede foto's, ik dacht even dat een lessenaarsdak iets anders was. Je dak ligt al mooi vol.

Heb je die Alibaba link geopend? Dan hoef je geen vat en hok meer. Ze worden doorgaans wel vrij rechtop gemonteerd zodat ze ook in het voor en najaar nog wat opleveren. Maar dat geldt voor elke zonnecollector.
Terugverdientijd maakt niet uit?
Ga je het zelf installeren?

En wat vind je van al die warmtepomp suggesties die ik opnoem?
Een warmtepompsysteem lijkt de CV ketel volledig te vervangen als ik het goed lees. Dat is niet helemaal wat ik wil. Misschien ook wel een beetje een mentale drempel, maar omdat de cv ketel vrij nieuw is, vind ik het ook raar/zonde om hem weg te doen.
Een tweede reden, misschien volledig onterecht, is het continue geluid van een pomp. Mijn vrouw heeft een erg goed gehoor en dus is bijvoorbeeld de centrale afzuiging al een te hard geluid. Bij ons staat die dus uit, tenzij er gedouched wordt.
De link van Alibaba moet ik nog bestuderen. Ik bestel best wel eens via Aliexpress, maar zo'n systeem nog nooit naar gekeken.

Mijn gasverbruik schommelt in de afgelopen 5 jaar tussen de 500 en 600m². Ik verwacht wel met twee kinderen van 5 en 2 dat het verbruik hoger gaat worden.

• BvZwolle
Tjeerd84 schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 21:44:
Warmtepomp geeft (voor zover ik weet) redelijk wat lawaai. Zou ik niet zo snel in jouw straat plaatsen.
Ik heb zelf een zonneboiler+zonnepanelen. Lokale installateur (ZO Friesland) leverde zonneboiler als reseller van een Nederlands bedrijf (Techniq Energy).
Een vat voor jouw huis en gezin is 300 L. Daarmee bespaar je de helft op je gas (verwarming en tap).
Een 300 L vat plus allerlei buizen naar je CV-ketel is nogal een installatie van ongeveer 400 kg. En het is zeker niet aan te raden zoiets op een balkon te zetten. Tenzij je inderdaad een speciale aanbouw er voor wil bouwen.
Het vat zelf zit in een dikke isolatiemantel. Het hele systeem hoort 25+ jaar te werken en dat gaat niet lukken door weer en wind.
Zo'n vat heeft een diameter van een kleine meter en is 1.5 m hoog. De vacuumbuizen+constructie is redelijk zwaar. Zwaarder dan het eruit ziet en vooral zwaarder dan wat de naam lijkt te impliceren ;) Daar heb je een degelijke fundering onder nodig.
Als zo'n 300liter vat in de woning kan, moet dat toch ook op een dakterras passen lijkt me toch? Ik kan me niet voorstellen dat ze andere vloerplaten gebruiken voor een dakterras als degene die in de woning liggen... Het is geen balkon. Ik zal eens kijken naar de bouwtekeningen. Een foto van de ruimte van de CV ketel zal ik zsm toevoegen.

BvZwolle wijzigde deze reactie 09-01-2019 10:46 (19%)

• Tjeerd84
BvZwolle schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 09:33:
[...]

Als zo'n 300liter vat in de woning kan, moet dat toch ook op een dakterras passen lijkt me toch? Ik kan me niet voorstellen dat ze andere vloerplaten gebruiken voor een dakterras als degene die in de woning liggen... Het is geen balkon. Ik zal eens kijken naar de bouwtekeningen. Een foto van de ruimte van de CV ketel zal ik zsm toevoegen.

[Afbeelding: Stookhok 2]

[Afbeelding: Stookhok 1]

[Afbeelding: Stookhok 3]

[Afbeelding: Dakterras]
Qua gewicht gaat het wel lukken op een dakterras (balkon ook wel, maar lijkt mij niet heel fijn). Het is meer dat het buiten is. Dus als je een uitbouw kan maken zodat de boiler goed beschermd staat, is het prima. Maar zo'n uitbouw kost waarschijnlijk meer dan het na 20+ jaar gaat opleveren. Je gasverbruik is al erg laag (Weet je zeker dat het klopt? Kleine tussenwoning met twee mensen zit op ongeveer 1000 m^3 gasverbruik.)

Ik kon de boiler zo plaatsen en zelfs dan is het een investering met lange tvt en ook meer voor het milieu. Erg twijfelachtig of je dus op het dakterras met zonneboilers zou moeten willen beginnen... Is er echt geen optie om het vat ergens binnen bij de cv-ketel te zetten? Desnoods achter een goedkoop wandje.

• BvZwolle
Tjeerd84 schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 11:13:
[...]

Qua gewicht gaat het wel lukken op een dakterras (balkon ook wel, maar lijkt mij niet heel fijn). Het is meer dat het buiten is. Dus als je een uitbouw kan maken zodat de boiler goed beschermd staat, is het prima. Maar zo'n uitbouw kost waarschijnlijk meer dan het na 20+ jaar gaat opleveren. Je gasverbruik is al erg laag (Weet je zeker dat het klopt? Kleine tussenwoning met twee mensen zit op ongeveer 1000 m^3 gasverbruik.)

Ik kon de boiler zo plaatsen en zelfs dan is het een investering met lange tvt en ook meer voor het milieu. Erg twijfelachtig of je dus op het dakterras met zonneboilers zou moeten willen beginnen... Is er echt geen optie om het vat ergens binnen bij de cv-ketel te zetten? Desnoods achter een goedkoop wandje.
Het verbruik is zelfs nog hoog aangehouden ;). We stoken vrij weinig en door een groot raam op het zuiden is het bij weinig zon al snel warm binnen. We hebben overigens de verwarming overdag nauwelijks aan.
Ik zou eventueel tegenover het washok in mijn pc-kamer het systeem kwijt kunnen, maar dat vind ik zonde van de ruimte. Vandaar de wens om het buiten te plaatsen. Mede ook daar we nauwelijks iets met het dakterras doen. Leek me een zinvolle opvulling.
Ik vraag me ook af wat een systeem voor mij op dit moment zou kosten. De set die ik stuurde zit op ongeveer €2500,-. Jij hebt het over €4000,-. Enig idee waar het verschil in zit?

• Tjeerd84
BvZwolle schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 11:40:
[...]

Het verbruik is zelfs nog hoog aangehouden ;). We stoken vrij weinig en door een groot raam op het zuiden is het bij weinig zon al snel warm binnen. We hebben overigens de verwarming overdag nauwelijks aan.
Ik zou eventueel tegenover het washok in mijn pc-kamer het systeem kwijt kunnen, maar dat vind ik zonde van de ruimte. Vandaar de wens om het buiten te plaatsen. Mede ook daar we nauwelijks iets met het dakterras doen. Leek me een zinvolle opvulling.
Ik vraag me ook af wat een systeem voor mij op dit moment zou kosten. De set die ik stuurde zit op ongeveer €2500,-. Jij hebt het over €4000,-. Enig idee waar het verschil in zit?
Duidelijk verhaal. Ben het met je eens over de afwegingen.

Ik kreeg 1081 euro subsidie op mijn systeem. Totale prijs was ruim 5000 euro, maar bij mij is nog voor een paar euro extra voor alle buizen door 30 cm beton geboord door een derde partij. Normale prijs voor mijn systeem inclusief installatie en met subsidie eraf komt op ongeveer 4000 euro netto.

Jouw link gaat naar een 150 L vat en daarbij zit geen cv-ondersteuning. Mijn vat is 300 L + 30 Heatpipes en heeft wel cv-ondersteuning. CV-ondersteuning hoef je niet te doen als je heel weinig stookt. En dan is 2500 euro min 500-600 euro subsidie ook een redelijke prijs. Alleen je snapt dat je dan per jaar ook minder bespaart op gas. Misschien 200 euro. Terugverdientijd blijft ongeveer tien jaar bij een goed werkend systeem.
Hier: https://techniq-energy.nl/informatie/prijzen/ zie je de prijzen van een goed Nederlands merk (met Duitse onderdelen trouwens).

Subsidie is ook wel interessant: https://www.rvo.nl/subsid...dt-de-isde-1/zonneboilers

Tjeerd84 wijzigde deze reactie 09-01-2019 12:27 (4%)

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische voertuigen

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True