Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Budget pc voor edit/render

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Vannacht is mijn trouwe montage pc heen gegaan. Spijtig want ik heb met spoed een tijdelijke vervanger nodig voor werk en heb geen groot budget.
Hij heeft het 6/7 jaar vol gehouden en de spec's zijn ook niet meer top of the bill.
De spec's:
moederbord 1155 intel z77 chipset usb 3.0
processor CPU 1155 INTEL CORE i5-3450
VGA NVIDIA GTX660 2048MB VGA/DVI/HDMI
Geheugen MEM 16GB DUAL-DDR3 PC10700 (2X8)
Harddisk 3.5 INCH SATA HDD
Floppy ssd 120GB SATA600 SAMSUNG 840k

ik doe hier een oproep omdat mijn kennis van pc's minimaal is.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Editten & renderren. Waarnodig kan hij gebruikt worden voor leisure, maar grotendeels edit/render. Beelden geschoten op canon D650 1280x720 1080p. Ik gebruikte Sony vegas 13; misschien dat ik een nieuwere variant wil maar het blijft vegas. Het gaat om projecten waar 40gb op een externe harde schijf (80min aan beeld) wordt terug geknipt tot 5-7 min. Windows.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Tussen de 500 en 750,-. Heel cheap. noodbudget

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb dus helaas geen verstand ervan.. maar wat ik weet is;
- speakers ingang
- microfoon ingang
- 4 usb normaal
- 2 usb 2.0
- hdmi poort
- windows
en natuurlijk de rest van de kast.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Geluid, grote, energie verbruik maakt niet uit. Het is voor mijn werk belangrijk dat is asap aan de slag kan gaan met 1080p gefilmde beelden bewerken. Dat het niet de beste PC wordt kan ik meeleven, maar ik zoek een goeie tijdelijke tussenstop die niet "je van het" is; maar die de klus wel klaart. Qua render maakt het mij niet uit hoelang het duurt, ik kan best een uur wachten als het de prijs drukt.

Ga je overklokken?
Ben daar helaas een leek in, dus nee?

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik hoop dat iemand iets weet voor een goedkope minimale edit/render pc voor het monteren van (soms hd) 1080p beelden in sony vegas. Hij zal op korte termijn nodig moeten zijn tegen een lage prijs. Mijn voorkeur gaat uit naar een Windows systeem. Het is voor mij een tussenstop; ik ga doorwerken voor een "echt" grote montage computer. Dit moet echt zijn wat je minimaal nodig hebt. Alle info en elke tip is al welkom; zelf ben ik er helaas niet in thuis.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2019 06:18 ]

Alle reacties

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Nu online

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

Verwijderd schreef op zondag 6 januari 2019 @ 05:55:
Vannacht is mijn trouwe montage pc heen gegaan. Spijtig want ik heb met spoed een tijdelijke vervanger nodig voor werk en heb geen groot budget.
Eigenlijk wordt op Tweakers verwacht dat je zelf onderzoek doet en met een eigen lijst komt.

Maar wat is er gebeurd met je oude pc? Wellicht is het onderdeel dat kapot is gegaan wel vervangbaar. Het zal maar zo kunnen dat het de voeding is. Zonde om dan €500 - €700 uit te geven om in een later stadium alsnog een duurdere/betere PC te kopen. In mijn optiek kan je dan beter doorsparen voor die topcomputer die je eigenlijk zou willen.

En welke versie van Sony Vegas gebruik je precies?

En je stelt dat je geen componenten of randapperatuur hebt die je kan meenemen naar een nieuwe PC. Maar hoe zit dat dan bijvoorbeeld met je monitor en je toetsenbord en muis?

[ Voor 19% gewijzigd door Dwarlorf op 06-01-2019 06:34 ]

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Verwijderd

Topicstarter
Dwarlorf schreef op zondag 6 januari 2019 @ 06:32:
[...]

Eigenlijk wordt op Tweakers verwacht dat je zelf onderzoek doet en met een eigen lijst komt.

Maar wat is er gebeurd met je oude pc? Wellicht is het onderdeel dat kapot is gegaan wel vervangbaar. Het zal maar zo kunnen dat het de voeding is. Zonde om dan €500 - €700 uit te geven om in een later stadium alsnog een duurdere/betere PC te kopen. In mijn optiek kan je dan beter doorsparen voor die topcomputer die je eigenlijk zou willen.

En welke versie van Sony Vegas gebruik je precies?

En je stelt dat je geen componenten of randapperatuur hebt die je kan meenemen naar een nieuwe PC. Maar hoe zit dat dan bijvoorbeeld met je monitor en je toetsenbord en muis?
Helaas moet ik voor werk echt een desktop asap hebben, daarvan kan ik opsparen en later wat beters kopen. Voor nu zoek ik een minimale computer die alles net af kan vinken; daarmee kan ik uit de voeten tot we het "echte werk" weer binnen halen.

Toetsenbord, muis, monitor, speakers en de rest zijn er nog. Het gaat echt om een desktop.

Gebruikte Sony Vegas 13.

• DtenBrink
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21-11 15:58
Beste Bart,

Volgens deze link werkt de Radeon 480 (en dus ook de rx580) erg goed met sony vegas: https://www.vegascreative...on-for-vegas-pro--104614/

Ik heb deze lijst opgesteld, met de focus op veel cores, veel geheugen, goede video, met weinig bling:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed€ 160,49€ 160,49
1ASRock A320M-HDV R3.0€ 49,-€ 49,-
1XFX Radeon RX 580 GTS XXX Edition 8GB€ 216,05€ 216,05
1Fractal Design Core 1100€ 33,20€ 33,20
1G.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB€ 106,-€ 106,-
1Corsair VS450 (2018)€ 34,99€ 34,99
1Samsung 860 EVO 500GB€ 81,14€ 81,14
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 680,87

Toch raad ook ik aan om nog even te kijken of er iets te repareren is aan je oude pc.

groetjes, Diederik

• Dwarlorf
  • Nu online

Dwarlorf

Sony Vegas 13 Pro is dat neem ik aan?

Daarvan zijn de minimale en gewenste specificaties het volgende:
  • Operating system: Microsoft® Windows 7 (64-bit), Windows 8 (64-bit) or Windows 10 (64-bit)
  • Processor: 2.5 GHz 4-core processor (3 Ghz and 8 cores recommended for 4K)
  • RAM: 8 GB RAM minimum (16 GB recommended; 32 GB recommended for 4K)
  • Hard drive space: 1.5 GB hard-disk space for program installation; Solid-state disk (SSD) or high-speed multi-disk RAID for 4K media
  • Graphics card: Supported NVIDIA®: For hardware rendering (NVEnc), GeForce 9XX series or higher with 4 GB; AMD/ATI®: Radeon with 4 GB and VCE 3.0 or higher (Radeon Pro series with 8 GB for HDR and 32 bit projects) or Intel®: GPU HD Graphics 530 series or higher
DtenBrink schreef op zondag 6 januari 2019 @ 09:17:
Beste Bart,

Volgens deze link werkt de Radeon 480 (en dus ook de rx580) erg goed met sony vegas: https://www.vegascreative...on-for-vegas-pro--104614/

Ik heb deze lijst opgesteld, met de focus op veel cores, veel geheugen, goede video, met weinig bling:

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock A320M-HDV R3.0€ 49,-€ 49,-
1Samsung 860 EVO 500GB€ 81,14€ 81,14
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 680,87

Toch raad ook ik aan om nog even te kijken of er iets te repareren is aan je oude pc.

groetjes, Diederik
Ik zat me zelf af te vragen of een de gpu van een AMD Ryzen 2200G of 2400G in eerste instantie niet voldoende is. Dan zou voor de basis van de PC (moederbord, voeding, ram) hoogwaardige componenten gekozen kunnen worden gecombineerd met 1 van die CPU's. Dan hoeven er in een later stadium alleen nog maar een 'high end' processor en videokaart (en eventueel 8GB ram als je in eerste instantie voor 8 RAM gaat) ingeprikt worden voor een 'high end' rendering PC.

[ Voor 56% gewijzigd door Dwarlorf op 06-01-2019 09:31 ]

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

• DtenBrink
Dwarlorf schreef op zondag 6 januari 2019 @ 09:25:
[...]

Ik zat me zelf af te vragen of een de gpu van een AMD Ryzen 2200G of 2400G in eerste instantie niet voldoende is. Dan zou voor de basis van de PC (moederbord, voeding, ram) hoogwaardige componenten gekozen kunnen worden gecombineerd met 1 van die CPU's. Dan hoeven er in een later stadium alleen nog maar een 'high end' processor en videokaart (en eventueel 8GB ram als je in eerste instantie voor 8 RAM gat) ingeprikt worden voor een 'high end' rendering PC.
In principe is er weinig mis met deze set. Het moederbord is niet geschikt voor overclocking ivm de VRMs maar het is zeker krachtig genoeg voor een 2600. Kwa features komt het overeen met Barts beschrijving: 4x usb 3.0, een paar usb2.0, etc. De voeding geeft stabiel stroom, enige downside is dat het niet modulair is.

[ Voor 3% gewijzigd door DtenBrink op 06-01-2019 09:38 ]

• Dwarlorf
  • Nu online

Dwarlorf

DtenBrink schreef op zondag 6 januari 2019 @ 09:36:
[...]

In principe is er weinig mis met deze set. Het moederbord is niet geschikt voor overclocking ivm de VRMs maar het is zeker krachtig genoeg voor een 2600. Kwa features komt het overeen met Barts beschrijving: 4x usb 3.0, een paar usb2.0, etc. De voeding geeft stabiel stroom, enige downside is dat het niet modulair is.
Dat was ook niet wat ik wou impliceren. :) Meer of het kostentechnisch niet handiger is om alvast de basis in het hogere segment te kopen voor toekomstige upgrades. Het hangt ook enigzins af wat TS in verstaat onder:
Verwijderd schreef op zondag 6 januari 2019 @ 05:55:
een "echt" grote montage computer.

• DtenBrink
Aha, over dat stukje had ik even heengelezen. Het is misschien handig om toch iets te kiezen met meer pci poorten zodat je kan upgraden met geluidskaart, netwerkkaart, etc. Verder weet ik niet hoe goed een apu het doet met een editing programma. Ik kan me voorstellen dat het wel heel lang wachten word op renders.

Misschien is dit een betere lijst. Een B450 moederbord met 2* pcie x16, 1* pcie x1, 4 sata poorten en een snel m2 slot. Dan kan TS ook gelijk een nog veel snellere m2 ssd nemen:

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock B450M Pro4€ 73,95€ 73,95
1Samsung 970 Evo 250GB€ 72,84€ 72,84
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 697,52

[ Voor 81% gewijzigd door DtenBrink op 06-01-2019 10:20 ]

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12:44
@DtenBrink Dat is geen beste voeding en zou ik niet aanraden. Je kan dan beter voor de pricewatch: be quiet! Pure Power 11 400W gaan.

Voeding advies en informatie topic - Deel 34
Low-end voedingen zoals de Corsair VS serie en Cooler Master B v2 series moet je eigenlijk niet voor een nieuwe PC gebruiken. De kwaliteit en prestaties van de deze voedingen zijn zeer zeer matig, waardoor de verwachte levensduur laag ligt. Dit zijn voedingen bedoeld voor reparatie van een oude PC, zodat die nog twee jaar mee kan en daarna volledig vervangen wordt. Prijs/kwaliteit verhouding is bij zulke voedingen ook vaak ver te zoeken. Ze zijn dan wel goedkoop, maar voor enkele euro's meer haal je al iets veel beters, waardoor je voedingen zoals deze beter links kunt laten liggen.
Review: productreview: Cooler Master B600 ver.2 review door -The_Mask-
Verder lijkt me een NVMe drive overdreven. Kijk naar zijn huidige PC. Die volstaat nog prima wat hem betreft, maar doet het nu niet en daar zit gewoon een normale SSD in. We moeten het gekker maken dan nodig is. Ik zou eerder een grotere SSD pakken van 500GB of 1TB.

Maar dan blijft nog steeds de vraag waarom zijn huidige PC het niet doet. TS geeft aan weinig verstand van computers te hebben, maar ik denk dan iedereen wel benieuwd is naar waarom de huidige PC niet werkt. Als deze nog volstaat en met een simpele handeling te repareren is, dan zijn we er wat mij betreft.

@Verwijderd Heb je geen vrienden of kennissen die verstand hebben van computers die ernaar kunnen kijken? Of anders een winkel inschakelen als ze niet teveel vragen?

• Dwarlorf
  • Nu online

Dwarlorf

Om mezelf maar ff te quoten:
Dwarlorf schreef op zondag 6 januari 2019 @ 09:25:
Ik zat me zelf af te vragen of een de gpu van een AMD Ryzen 2200G of 2400G in eerste instantie niet voldoende is. Dan zou voor de basis van de PC (moederbord, voeding, ram) hoogwaardige componenten gekozen kunnen worden gecombineerd met 1 van die CPU's. Dan hoeven er in een later stadium alleen nog maar een 'high end' processor en videokaart (en eventueel 8GB ram als je in eerste instantie voor 8 RAM gaat) ingeprikt worden voor een 'high end' rendering PC.
Het kan wel met een 2400G.

https://www.guru3d.com/ar...en-5-2400g-review,14.html

Verwijderd

Ik zou voor een dergelijke build geen Corsair VS450 nemen.
Het blijft een budget PSU bovendien slurpt de voorgestelde Radeon ook wat stroom.
Er zijn veel betere opties zoals:
pricewatch: Corsair RM550x (2018) Zwart
pricewatch: Seasonic Focus Plus 550 Gold
pricewatch: BitFenix Whisper BWG550M
Gaan bezuinigen op het belangrijkste onderdeel van een PC is een no-go!

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12:44
En dan staat er precies een belangrijk stukje niet "Video card assisted encoding is disabled." want ik weet niet hoe de prestaties dan zijn, want ik denk dat dan zijn GTX 660 die onboard Vega compleet van de aardbodem veegt.

Maar goed, ook ik zal in herhaling vallen: we zijn nog steeds erg nieuwsgierig naar "het heen gaan" van jouw PC @Verwijderd dus laat ons niet langer in spanning! :( :+

• DtenBrink
Is hier nog iets uitgekomen?
Pagina: 1