Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Maximale Stringlengte SolarEdge SE8K met P370

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• BjornKoster1989
  • Registratie: februari 2017
  • Laatst online: 09-01 22:03
Goede dag,

Ik heb de volgende installatie geplaatst.

28x GCL -M6/60B 300wp

12x op schuin pannendak 32 graden Zuiden.
16x op schuin pannendak 40 graden Oosten

28x300wp is 8400wp

Omvormer is een 3-fase Solar Edge SE8K (SE7K tijdelijk niet leverbaar)

Power optimizers SolarEdge p370

Vraag:

Is is de omvormer prima voor deze set?

Wat is de minimale en maximale stringlengte voor mijn systeem? Kan ik een string maken van de 12 pannelen, en een string maken van de 16 pannelen, of alle 28 pannelen in 1 string, en kan dit wel?

Ik hoop dat iemand die hier verstand van heeft mij dit kan vertellen.

Alvast bedankt.

https://afbeelding.im/BoTUnK7G

https://afbeelding.im/grPd6Jxf

Alle reacties

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online

AUijtdehaag

Oost-west zuid-noord is ook ok

Google ff op p370 datasheet.

Live PVoutput - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

• Proton_
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 22:24
@BjornKoster1989
De afbeeldingen doen het bij mij niet.
Wie heeft je geadviseerd? Waar koop je de omvormer? Die zouden je moeten kunnen vertellen hoe het aangesloten moet worden.
Als de panelen al op het dak liggen is het een beetje laat voor deze vragen :)

Het antwoord (alles in 1 string) is een beetje eng om zomaar van een onbekende van het internet aan te nemen, vind je ook niet?

'15 Zoe, tijdelijk verwarmen/douchen met hr-ketel

• Niek_
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 19-02 16:51
Minimale stringlengte met P370 en een 3-fase omvormer is 16.
2 strings maken kan dus niet.
Vraag me daarnaast af waarom je dat zou willen, gaat je geen extra opbrengst opleveren.
P300 had gekund, maar geen meerwaarde gehad (behalve dat je installateur een paar euro per optimizer goedkoper uit geweest was).
SE7k had ook gekund (118% overdimensionering) met de SE8k zit je op 103%.

Kortom, wat is je vraag precies? Cq. waarom heb je deze vraag?

Niek_ wijzigde deze reactie 05-01-2019 23:51 (11%)

ZZP'er in zonnepanelen en laadpalen: metzenergy.nl. 8,16kWp PV, Alfen ICU EVe Mini laadpaal en Panasonic WP.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 02:58

BlueTooth76

Let the sun shine!

Juist bij SolarEdge, met een 3-fase omvormer, kan je prima 28 panelen in 1 string hebben.
Ik heb een SE8k met 32 optimizers in 1 string en een SE8k met 36 optimizers in 1 string.

Maar dit is eigenlijk wel een vraag die je vóór de aanschaf al zou moeten stellen ;) Niet als je dak al vol ligt...

BlueTooth76 wijzigde deze reactie 06-01-2019 00:09 (24%)

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW

• BjornKoster1989
  • Registratie: februari 2017
  • Laatst online: 09-01 22:03
Goede dag, de reden waarom ik dit navraag omdat ik zelf een lijst met matteriaal samengesteld had. Volgens de specs leek het mij prima. Libra Energy had geen se7k op voorraad, en heeft een se8k voorgesteld.

Mijn vraag is alleen of de pannelen niet langzamer zullen opstarten, dus minder opbrengst zullen hebben met bewolkte dagen. Omdat de onvormer groter is.

Vandaar deze vraag.

• Niek_
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 19-02 16:51
De SE8k heeft in theorie een iets beter rendement (97,6% t.o.v. 97,4%) dan de SE7k. Het opstartmoment van beiden ligt hetzelfde en is afhankelijk van het DC-voltage dat door de optimizers geleverd wordt. Je zal dus geen hogere of lagere opbrengst hebben.

Overigens wel een vraag die ik voor het plaatsen van de materialen gesteld had en niet als het er al hangt :)

Niek_ wijzigde deze reactie 06-01-2019 09:07 (12%)

ZZP'er in zonnepanelen en laadpalen: metzenergy.nl. 8,16kWp PV, Alfen ICU EVe Mini laadpaal en Panasonic WP.

• No Hands
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 18-02 21:23
BjornKoster1989 schreef op zondag 6 januari 2019 @ 09:02:
Goede dag, de reden waarom ik dit navraag omdat ik zelf een lijst met matteriaal samengesteld had. Volgens de specs leek het mij prima. Libra Energy had geen se7k op voorraad, en heeft een se8k voorgesteld.

Mijn vraag is alleen of de pannelen niet langzamer zullen opstarten, dus minder opbrengst zullen hebben met bewolkte dagen. Omdat de onvormer groter is.

Vandaar deze vraag.
De omvormers hebben beide dezelfde opstartspanning en die haal je makkelijk met 28 optimizers. Bewolkt of niet.

SE5k, 16x255Wp zuid, 6x240Wp en 2x300Wp oost, gasloos, Fujitsu L/W.

Pagina: 1

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True