Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Data bekabeling woning? Hoe of wat!

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• canonchiel
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 06-11 21:06
Hey mede tweakers

Ik zit met een vraagje ,

Ben momenteel bezig met het verbouwen van mijn woning,

Nu zit ik met een situatie betreft de data bekabeling

, ik zou het even kort proberen te omschrijven wat de bedoeling is

Modem( in meter kast )

Switch op zolder
Ap in woonkamer
Ap gang
Ap zolder
Recorder camera’s zolder

Complete boven verdieping wordt vanaf zolder verdeeld, de data bekabeling

Nu wil ik dus op zolder 1 - 24 Poorts patch panel monteren

En in de meter kast ook 1 24 poorts patch panel

Zodat ik heen en weer kan sterkeren

De lengte vanaf de meterkast naar het zolder is kleine 30 meter, dit geld dus voor 24 stuks ,

Nu is mijn vraag , welk type cat 5 e kabel kan ik hier het beste voor gebruiken,

Massief kern, En rj 45 stekkers voor massief kern

Momenteel heb ik vanaf mijn switch een kabel lopen naar mijn accespoint

De ap geeft aan dat het nu een 100 Mbit verbinding is, in plaats van 1000 Mbit zoals die met kant en klare kabels aangeeft
Nu heb ik de connectors al opnieuw gemonteerd maar dit mocht niet helpen

Oranje wit
Oranje
Groen wit
Blauw
Blauw wit
Groen
Bruin wit
Bruin

Volgorde van aansluiten

Hopelijk snappen jullie mijn verhaal en kunnen jullie mij hier mee helpen

Groetjes
Canon Chiel

I7 3930k, Asus Gtx 680 DC2Top , Asus Rampage iv Formula, Antec HCP 1200 Watt

Alle reacties

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:51
Massieve kern gebruik je voor bekabeling tussen outlets. Soepele tussen outlet en device.

Ik zou geen cat5e nemen. Als je hrt door muren ed trekt zou ik minstens cat6 namen. Iets meer future proof

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:47
Zorg dat de aders van de kabel goed tot aan de bovenkant van de connector zit en knijp hem dan goed aan dat alle mesjes in de aders geknepen worden. Als er 1 niet goed zit heb je kans dat hij het nog doet aangezien 100Mbit 4 aders gebruikt en 1Gb alle 8 de aders.

[ Voor 27% gewijzigd door HKLM_ op 04-01-2019 23:38 ]

Cloud ☁️

• canonchiel
.Maarten schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 23:31:
Massieve kern gebruik je voor bekabeling tussen outlets. Soepele tussen outlet en device.

Ik zou geen cat5e nemen. Als je hrt door muren ed trekt zou ik minstens cat6 namen. Iets meer future proof
Maar cat 5e en 6 verschil is 100 MHz en 250 MHz ?

Doet dit hem dan?
Verder , klopt er vanaf zolder tot aan de meterkast een kabel lader
Dus altijd toegangkelijk,

Maar ik las dus dat er verschillende type rj45 zijn, speciaal voor maasiefe kern? Want die heb ik er namelijk ook bij

Normaal gebruik ik dit type kabel + connectors ook voor de video camera’s
Hiermee merk je er niks van, maar met accespoints wel,

En welk type kabel raden jullie mij dan aan om vanaf de accespoint naar het patch paneel te gaan?
Soepele aders dus met welke stekkers?

Alvast bedankt

• canonchiel
HKLM_ schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 23:33:
Zorg dat de aders van de kabel goed tot aan de bovenkant van de connector zit en knijp hem dan goed aan dat alle mesjes in de aders geknepen worden. Als er 1 niet goed zit heb je kans dat hij het nog doet aangezien 100Mbit 4 aders gebruikt en 1Gb alle 8 de aders.
Beide goed aangeknepen en aders juist er in,
Normaal valt me dit niet op, maar met deze switch wel ,

• HKLM_
canonchiel schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 23:41:
[...]

Maar cat 5e en 6 verschil is 100 MHz en 250 MHz ?

Doet dit hem dan?
Verder , klopt er vanaf zolder tot aan de meterkast een kabel lader
Dus altijd toegangkelijk,

Maar ik las dus dat er verschillende type rj45 zijn, speciaal voor maasiefe kern? Want die heb ik er namelijk ook bij

Normaal gebruik ik dit type kabel + connectors ook voor de video camera’s
Hiermee merk je er niks van, maar met accespoints wel,

En welk type kabel raden jullie mij dan aan om vanaf de accespoint naar het patch paneel te gaan?
Soepele aders dus met welke stekkers?

Alvast bedankt
Het verschil tussen Cat5e en Cat6 is dus enkel de bandbreedte.
Zie het als een tweebaans autosnelweg waar op beiden helften 120 wordt gereden (of op sommige stukken tegenwoordig 130). De snelheid is gelijk, maar de hoeveelheid rijbanen (=bandbreedte) kan verschillen. Zo is CAT5e bijvoorbeeld een 2 baanssnelweg en Cat6 een 5 baans. Het moge duidelijk zijn dat op een 5 baans weg meer auto's tegelijkertijd naar hun locatie kunnen rijden.

Lees deze site maar eens :) https://www.utp-kabel.nl/...kabel-moet-ik-kiezen.html
canonchiel schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 23:42:
[...]

Beide goed aangeknepen en aders juist er in,
Normaal valt me dit niet op, maar met deze switch wel ,
Toch gaat het nog niet goed als je nog 100 hebt :P

[ Voor 10% gewijzigd door HKLM_ op 04-01-2019 23:44 ]

Cloud ☁️

• canonchiel
HKLM_ schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 23:43:
[...]

Het verschil tussen Cat5e en Cat6 is dus enkel de bandbreedte.
Zie het als een tweebaans autosnelweg waar op beiden helften 120 wordt gereden (of op sommige stukken tegenwoordig 130). De snelheid is gelijk, maar de hoeveelheid rijbanen (=bandbreedte) kan verschillen. Zo is CAT5e bijvoorbeeld een 2 baanssnelweg en Cat6 een 5 baans. Het moge duidelijk zijn dat op een 5 baans weg meer auto's tegelijkertijd naar hun locatie kunnen rijden.

Lees deze site maar eens :) https://www.utp-kabel.nl/...kabel-moet-ik-kiezen.html

[...]

Toch gaat het nog niet goed als je nog 100 hebt :P
Duidelijk, dan komt alleen nu 1 vraag, welke patch panelen zijn goed ? Of is elke cat 6 prima ?

• HKLM_
canonchiel schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 23:51:
[...]

Duidelijk, dan komt alleen nu 1 vraag, welke patch panelen zijn goed ? Of is elke cat 6 prima ?
Maakt niet gek veel uit ik zou eens hier beginnen met kijken en eventuul zoeken op google. https://netwerkproducten.com/webshop/patchpanelen-c-566.html

Cloud ☁️

• canonchiel
HKLM_ schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 23:54:
[...]

Maakt niet gek veel uit ik zou eens hier beginnen met kijken en eventuul zoeken op google. https://netwerkproducten.com/webshop/patchpanelen-c-566.html
https://netwerkproducten....is-305-mtr-p-4359055.html

Zo iets ?

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20:51
canonchiel schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 23:26:

Complete boven verdieping wordt vanaf zolder verdeeld, de data bekabeling

Nu wil ik dus op zolder 1 - 24 Poorts patch panel monteren

En in de meter kast ook 1 24 poorts patch panel

Zodat ik heen en weer kan sterkeren
Je wilt dus zo ik begrijp op 2 plaatsen kunnen patchen.
Waar gaat je switch komen dan? Meterkast of boven?
In geval van meterkast ben je boven (als je de 24 kabels vol maakt) 2 patchpanelen nodig.
In geval van boven de switch ben je maar 1 of 2 kabels nodig vanaf de meterkast naar boven.
De lengte vanaf de meterkast naar het zolder is kleine 30 meter, dit geld dus voor 24 stuks ,

Nu is mijn vraag , welk type cat 5 e kabel kan ik hier het beste voor gebruiken,

Massief kern, En rj 45 stekkers voor massief kern
Ik kan je deze Cat6 kabel van harte aanbevelen.
Die gebruik je alleen voor tussen je patchpanelen en van je patchpaneel naar je outlets. Vanaf je outlet gebruik je patchkabel naar je apparaten.
Momenteel heb ik vanaf mijn switch een kabel lopen naar mijn accespoint

De ap geeft aan dat het nu een 100 Mbit verbinding is, in plaats van 1000 Mbit zoals die met kant en klare kabels aangeeft
Nu heb ik de connectors al opnieuw gemonteerd maar dit mocht niet helpen

Oranje wit
Oranje
Groen wit
Blauw
Blauw wit
Groen
Bruin wit
Bruin

Volgorde van aansluiten

Hopelijk snappen jullie mijn verhaal en kunnen jullie mij hier mee helpen

Groetjes
Canon Chiel

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• canonchiel
Annuk schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 00:07:
[...]

Je wilt dus zo ik begrijp op 2 plaatsen kunnen patchen.
Waar gaat je switch komen dan? Meterkast of boven?
In geval van meterkast ben je boven (als je de 24 kabels vol maakt) 2 patchpanelen nodig.
In geval van boven de switch ben je maar 1 of 2 kabels nodig vanaf de meterkast naar boven.

[...]

Ik kan je deze Cat6 kabel van harte aanbevelen.
Die gebruik je alleen voor tussen je patchpanelen en van je patchpaneel naar je outlets. Vanaf je outlet gebruik je patchkabel naar je apparaten.

[...]
Klopt half , vanaf daar ook door naar data aansluiting in keuken en PlayStation media speler enzv
Dus daarom zijn er meer kabels nodig ,

Welke kabel bij Sanders gebruikte je om te patch dan?
Mvg

[ Voor 15% gewijzigd door canonchiel op 05-01-2019 00:12 ]

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20:51
canonchiel schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 00:11:
[...]

Klopt half , vanaf daar ook door naar data aansluiting in keuken en PlayStation media speler enzv
Dus daarom zijn er meer kabels nodig ,

Welke kabel bij Sanders gebruikte je om te patch dan?
Mvg
Deze: https://www.sandervunderi...bel-cat-6-universeel.html

als je even de zoekfunctie had gebruikt op die website had je hem zelf ook kunnen vinden :+

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• canonchiel
Annuk schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 00:15:
[...]

Deze: https://www.sandervunderi...bel-cat-6-universeel.html

als je even de zoekfunctie had gebruikt op die website had je hem zelf ook kunnen vinden :+
Klopt jaja
We gaan er mee aan het werk
Eind resultaat foto’s komen nog 😁

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Maar heb je ook daadwerkelijk 24 aansluitingen nodig ? Dat is 720+ meter dus 2.5 doos van 300 meter.

Naast dat je een kabelboom van ~10cm doorsnede krijgt is het ook een nogal prijzige kabelboom van ca €300 euro.

Kun je net zo goed een 4 tal kabels van boven naar benden leggen en een switch beneden en boven plaatsen. Heb je altijd 3 backup kabels of als je meer snelheid nodig hebt dan kun je een drink maken.

Niet dat ik je wil ontmoedigen ofzo maar er zijn ook andere minder tijd / geld kostende opties waarbij je het zelfde eindresultaat krijgt.

Wat betreft je kabel die maar 100 mbit is ipv 1000 mbit naar je ap is waarschijnlijk een kabel breuk. Dus even een goedkope utp tester bestellen van een tientje en je weet het binnen 5 minuten.

Of als het geen haast is dezelfde voor 3 euro van onze vriend in alibabba. (Zonder etui)

[ Voor 41% gewijzigd door Jan-man op 06-01-2019 10:41 ]

• acebug
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 02-11 17:44
Wat wil je in godsnaam in je meterkast/zolder hangen waarvoor je 24 utp kabels onderling benodigd bent?

Mijn situatie: Cai punt komt in de meterkast binnen, gaat met een Hirschman koka 799 kabel naar m'n zolder.
Daar staat een 6U menkel patch kast.
Door de woning heen twin utp cat 5e door 19mm buis. getrokken naar zolder, hier afgemonteerd op een cat5e patch paneel d.m.v. keystones. Massieve kern uiteraard.

Ziggo modem (bridge) gaat naar m'n ubiquiti edgerouter x en van daaruit naar m'n HP switch. Dat alles ligt/hangt in de patch kast.

Voor de zekerheid heb ik 4 kabels weer terug naar de meterkast getrokken voor onvoorziene zaken, maar het enige wat hier op aangesloten heeft gezeten is een Youless meter/logger.

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

heb je al hier Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 gekeken ???? enige inspiratie kan je daar op doen (en de voorgaande delen)

Tja vanalles

• canonchiel
acebug schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 21:04:
Wat wil je in godsnaam in je meterkast/zolder hangen waarvoor je 24 utp kabels onderling benodigd bent?

Mijn situatie: Cai punt komt in de meterkast binnen, gaat met een Hirschman koka 799 kabel naar m'n zolder.
Daar staat een 6U menkel patch kast.
Door de woning heen twin utp cat 5e door 19mm buis. getrokken naar zolder, hier afgemonteerd op een cat5e patch paneel d.m.v. keystones. Massieve kern uiteraard.

Ziggo modem (bridge) gaat naar m'n ubiquiti edgerouter x en van daaruit naar m'n HP switch. Dat alles ligt/hangt in de patch kast.

Voor de zekerheid heb ik 4 kabels weer terug naar de meterkast getrokken voor onvoorziene zaken, maar het enige wat hier op aangesloten heeft gezeten is een Youless meter/logger.
Komt helemaal goed , deel van de data bekabeling wordt ook gebruikt voor de domotica,

• canonchiel
vso schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 21:28:
heb je al hier Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 gekeken ???? enige inspiratie kan je daar op doen (en de voorgaande delen)
Dit is wel sexy zeg🙈🙈

Pagina: 1