Virtualisatie server

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JulianvanAalst
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 29-04 20:23
Beste mede tweakers,

Inmiddels draait het netwerk. In het netwerk draaien nu meerdere losse servers (pi,hole primary, linux, pi hole secondary, ubuntu, freenas, pfsense). Ook omdat ik tegen beperkingen aanloop (bepaalde kast kan geen virtualisatie) verouderde hardware, weinig ram. Niet betrouwbaar meer.

Nu wil ik graag naar 1 kast toe gaan. en dit doormiddel van een virtualisatie software.

In het destkop topic ben ik al goed geholpen wat betreft de hardware. In de wensenlijst moet ik nog het een en ander aanpassen. (case en voeding)

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-8600K Boxed€ 276,-€ 276,-
1MSI Z370-A PRO€ 95,-€ 95,-
3Seagate Barracuda, 1TB€ 39,90€ 119,70
1Sharkoon VG4-V€ 34,-€ 34,-
1Intel Gigabit CT Desktop Adapter€ 24,88€ 24,88
1TP-Link TG-3468€ 8,99€ 8,99
1Cooler Master Hyper TX3 Evo€ 19,50€ 19,50
2Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 129,90€ 259,80
1Seasonic Focus Plus 750 Gold€ 100,-€ 100,-
1Kingston A400 240GB€ 35,20€ 35,20
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 973,07

In de uiteindelijke server komen 6 hdd's en 1 ssd voor de os'es. Er komen meerdere NIC's in. Zodat ik bepaalde stukjes gescheiden kan houden (lan,wan) en eventuele andere zaken.

Nu twijfel ik over mijn host os. Ik zou freenas kunnen draaien met daarin vm's. Maar bijvoorbeeld ook linux desktop en daarin Virtual box (wat nu ook wel oke werkt).

Wat belangrijk voor mij is is dat ik het op afstand zou moeten kunnen besturen. Mocht er een probleem zijn dat ik er op afstand bij kan. Ook moet het een betrouwbare oplossing zijn. Want er zit ook een alamsysteem op hetzelfde netwerk welke ook afhankelijk is van de pfsense.

Graag zou ik een gratis (software host os ) oplossing willen. Zoals Freenas of Linux. Hebben jullie evt nog andere tips wat ik zou kunnen gebruiken ?

[ Voor 55% gewijzigd door JulianvanAalst op 03-01-2019 18:44 ]

Beste antwoord (via JulianvanAalst op 05-01-2019 14:37)

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-05 09:05

|sWORDs|

vSphere/ESXi

JulianvanAalst schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 14:34:
[...]

Is de processor echt overkill die ik heb gekozen? Zou je een ander aanraden? en dan welke?
Ik zou zeker geen andere CPU kiezen. Ja het is een beetje overkill, maar zodra je gaat virtualiseren bedenk je wel weer iets anders wat je ook wil doen. Wat je niet wil is bij elke gedachte verandering nieuwe hardware moeten hebben.

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-02 16:04
Kan je voor die 900+ euro niet beter gewoon een echte server kopen? Consumenten/gaming hardware lijkt in het begin heel leuk, en soms werkt het in een one-off setup ook wel een beetje, maar of dat handig is...

Qua software is het wel redelijk simpel: gebruik een basislaag waar je minder kan slopen als je de ervaring nog niet hebt, dus iets als Proxmox (gratis, KVM-based) of XCP-ng/XenServer (gratis, Xen-based), of dat ESX ding.

Proxmox heeft als grote voordeel dat het native met ZFS om kan gaan, je kan dus een dikke bak HDD's in je server plempen en dan een set mirror ZVOLs maken in een grote pool. Als je vind dat je meer storage moet hebben en het durft (en de CPU en RAM hebt) kan je bijv. ook voor RAIDZ3 gaan. Proxmox doet verder alles wat je verwacht, netwerken, storage, snapshots, backups, web interface, web console, enz. terwijl je ook nog gewoon bij het onderliggende OS kan.

Als je daarna NAS functionaliteit wil bouwen kan dat in een VM, en om dat je onderliggende storage de redundancy en checksumming doet hoeft die VM alleen maar een enkele grote disk te staren. Dat kan elke Linux, BSD en Windows VM wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-05 14:51

RammY

Dát!

Of je gaat gewoon de gratis variant van Microsoft Hyper-V draaien.
Mits je daar Linux VM's op draait hoef je niks te licenseren (is natuurlijk een keuze :P )

Maar zoals mijn voorganger al zegt, trek gewoon een fatsoenlijke server van Marktplaats of V&A.
Zo duur hoeft het allemaal niet te zijn.

Deze advertentieplaats is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JulianvanAalst
RammY schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 18:55:
Of je gaat gewoon de gratis variant van Microsoft Hyper-V draaien.
Mits je daar Linux VM's op draait hoef je niks te licenseren (is natuurlijk een keuze :P )

Maar zoals mijn voorganger al zegt, trek gewoon een fatsoenlijke server van Marktplaats of V&A.
Zo duur hoeft het allemaal niet te zijn.
En waar zou ik dan het beste naar kunnen kijken qua type/merk? Is een nieuwe wat ik zou willen bouwen niet betrouwbaarder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MGB-hero
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-05 09:04
JulianvanAalst schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 18:43:

Wat belangrijk voor mij is is dat ik het op afstand zou moeten kunnen besturen. Mocht er een probleem zijn dat ik er op afstand bij kan. Ook moet het een betrouwbare oplossing zijn. Want er zit ook een alamsysteem op hetzelfde netwerk welke ook afhankelijk is van de pfsense.

Graag zou ik een gratis (software host os ) oplossing willen. Zoals Freenas of Linux. Hebben jullie evt nog andere tips wat ik zou kunnen gebruiken ?
Esxi is een goede virtualisatie oplossing maar zou zelf erg twijfelen dit op consumenten spul zonder redundantie te draaien. Zeker als het alarm er van afhankelijk is.

Een HP/Dell etc server is veel betrouwbaarder en minder gevoelig voor driver issue's als je Esxi gaat installeren. Zelf heb ik mijn firewall ook op separate hardware omdat ik niet wil dat die door een onbenullige VM of configuratie fout onderuit gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JulianvanAalst
johnkeates schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 18:52:
Kan je voor die 900+ euro niet beter gewoon een echte server kopen? Consumenten/gaming hardware lijkt in het begin heel leuk, en soms werkt het in een one-off setup ook wel een beetje, maar of dat handig is...

Qua software is het wel redelijk simpel: gebruik een basislaag waar je minder kan slopen als je de ervaring nog niet hebt, dus iets als Proxmox (gratis, KVM-based) of XCP-ng/XenServer (gratis, Xen-based), of dat ESX ding.

Proxmox heeft als grote voordeel dat het native met ZFS om kan gaan, je kan dus een dikke bak HDD's in je server plempen en dan een set mirror ZVOLs maken in een grote pool. Als je vind dat je meer storage moet hebben en het durft (en de CPU en RAM hebt) kan je bijv. ook voor RAIDZ3 gaan. Proxmox doet verder alles wat je verwacht, netwerken, storage, snapshots, backups, web interface, web console, enz. terwijl je ook nog gewoon bij het onderliggende OS kan.

Als je daarna NAS functionaliteit wil bouwen kan dat in een VM, en om dat je onderliggende storage de redundancy en checksumming doet hoeft die VM alleen maar een enkele grote disk te staren. Dat kan elke Linux, BSD en Windows VM wel.
Kan ik Proxmox ook op afstand bedienen? Werkt dat via een webgui?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

JulianvanAalst schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 19:14:
[...]

Kom op zeg.
Je wilt graag virtualiseren maar je stelt liever een vraag op Tweakers dan dat je het intikt op Google. Dit is wel een beetje gemakkelijk zo.

https://www.proxmox.com/en/
https://www.proxmox.com/en/proxmox-ve/features
https://www.proxmox.com/e...84ee651623cf01035c105d6c8

Kijk dan even onder features: 'INTEGRATED WEB-BASED MANAGEMENT GUI'.

Ik zou een Proxmox of een ESXi adviseren, waar ik zelf na beiden gebruikt te hebben wel fan geworden ben van Proxmox welke misschien af en toe net iets makkelijker en praktischer werkt.

Qua hardware zou ik op V&A een Quad port Enterprise NIC pakken voor een paar tientjes: categorie: Netwerkadapters alleen geen 100% garantie dat die met je moederbord werkt. Kijk daarvoor even in de andere topics op GoT over virtualisatie en stroombesparende servers.

Edit m.b.t. de Quad Port:
Persoonlijk zou ik voor een quad port gaan omdat je dan niet zit te kloten met meerdere drivers (zowel op moederbord als de aparte NIC). En als je de driver voor de Quad port NIC werkend hebt je gewoon gemakkelijk 4 poorten tot je beschikking hebt. Eentje met een pass through voor je WAN met pfSense (ik neem aan dat je pfSense WAN heeft) en de andere drie voor je LAN bijvoorbeeld via je hypervisor en klaar.

edit:
Quad port

[ Voor 14% gewijzigd door True op 03-01-2019 19:23 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-02 16:04
JulianvanAalst schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 19:14:
[...]

Ja (remote en web). Je hebt ook geen client software of plugins nodig, is compleet HTML5 enz.
Werkt op zo'n beetje alle hardware, dus ook non-server hardware; weinig problemen met drivers of 'certified' spul.

Wat je eigenlijk wil is een basis laagje waar je niet constant mee hoeft te sleutelen, maar die je wel in staat stelt je VM's makkelijk te beheren; dan is een goede first party supported Web UI en een goede CLI de enige goede weg die over is.

Plaatjes met uitleg: https://pve.proxmox.com/wiki/Graphical_User_Interface

Let wel op: alles, ook proxmox, rechtstreeks over internet doen is niet het beste plan. Je kan als je remote wat wil doen het beste een VPN service gebruiken, bijvoorbeeld in een VM in proxmox, waarmee je dan je thuisnetwerk op kan op afstand.

[ Voor 19% gewijzigd door johnkeates op 03-01-2019 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JulianvanAalst
Heel hartelijk bedankt voor de hulp allemaal! Ik ga hiermee aan de slag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Wat wij hebben draaien is ESXi met daarop een firewall/router voor WAN keuze uit pfSense/OPNSense of ClearOS. Voor beheer maak je verbinding met over VPN met firewall en dan naar je virtualisatie laag ESXi of Proxmox. Daarnaast kan je dan al je andere VM's draaien. Voor je netwerk kan je als je een managed switch gebruikt van alles doen als je op je VM ook Vlan's gebruikt kan je naar buiten twee netwerk aansluitingen redundant gebruiken. Zou zeggen koop een oude bak en begin met klooien, verneuk de hele handel begin opnieuw en leer van je fouten. Succes verder is Google je grote vriend.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:50
Kijk eens naar de HP proliant micropserver staat een heel topic over op tweakers en kan alles wat jij wil.

Of kijk naar een 2e hands dell/hp server.

Zelf heb ik een dell R200 met ESXI die pluk je voor nog geen 200 euro bij een 2e hands server boer vandaan en draai je alles met gemak op wat jij wil en nog wel meer. Nadeel het is echte SERVER hardware dus zou hem niet in de woonkamer zetten.

De R200 is ook nog eens best zuinig in gebruik.

Neem direct een Qaud nic erbij. Altijd handig als je wilt prutsen buiten je (main) netwerk om, zonder met vlan te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JulianvanAalst
Jan-man schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 16:07:
Kijk eens naar de HP proliant micropserver staat een heel topic over op tweakers en kan alles wat jij wil.

Of kijk naar een 2e hands dell/hp server.

Zelf heb ik een dell R200 met ESXI die pluk je voor nog geen 200 euro bij een 2e hands server boer vandaan en draai je alles met gemak op wat jij wil en nog wel meer. Nadeel het is echte SERVER hardware dus zou hem niet in de woonkamer zetten.

De R200 is ook nog eens best zuinig in gebruik.

Neem direct een Qaud nic erbij. Altijd handig als je wilt prutsen buiten je (main) netwerk om, zonder met vlan te werken.
Ik heb even naar de R200 gekeken, alleen bij deze server is het ram geheugen een beperkende factor. Max 4 sticks van totaal 8 gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:50
JulianvanAalst schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 22:53:
[...]

Ik heb even naar de R200 gekeken, alleen bij deze server is het ram geheugen een beperkende factor. Max 4 sticks van totaal 8 gb
Wat wil je gaan hosten dan ? Heb er toen hij nog in het dc hing er een database (mysql) met apache webserver met 50K+ bezoekers per maand en een Windows server op staan draaien 24/7 En de server deed dit met 9 vingers in zijn neus.

Is maar net hoe efficient je jouw server inricht.

Heb er straks mijn nvr + meerdere linux vm's op draaien en verwacht dan ook weer dat ie dat zonder pijn en moeite zal gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JulianvanAalst
Jan-man schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 23:17:
[...]

Wat wil je gaan hosten dan ? Heb er toen hij nog in het dc hing er een database (mysql) met apache webserver met 50K+ bezoekers per maand en een Windows server op staan draaien 24/7 En de server deed dit met 9 vingers in zijn neus.

Is maar net hoe efficient je jouw server inricht.

Heb er straks mijn nvr + meerdere linux vm's op draaien en verwacht dan ook weer dat ie dat zonder pijn en moeite zal gaan doen.
Ik wil graag meerdere vm’s draaien + video’s coderen + capative portal + ruimte houden voor uitbreiding + fileserver + firewall

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16-05 13:16

donny007

Try the Nether!

In jouw situatie kun je prima af met consumentenhardware; ik neem aan dat je geen "five nines" SLA hanteert op de beschikbaarheid van je thuisnetwerk.

Houd er wel rekening mee dat het opzetten, beveiligen, onderhouden, beveiligen!, beheren en beveiligen!! van eigen serverinfrastructuur veel tijd en enige expertise vereist. Het is zeker niet voor iedereen weggelegd.

Energieverbruik is ook nog een dingetje, iedere watt die je 24/7 verstookt kost je ongeveer €2 per 365 dagen (0.001kW*24h*365d*€0,23).

Om die twee redenen (beheeruren en energieverbruik) heb ik mijn eigen 'serverpark' opgedoekt en ingeruild voor een simpele turn-key NAS en zuinige off-the-shelf netwerkapparatuur. Voor kleine hobbyprojectjes speel ik lokaal wel wat met VM's.

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

JulianvanAalst schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 23:28:
[...]

Ik wil graag meerdere vm’s draaien + video’s coderen + capative portal + ruimte houden voor uitbreiding + fileserver + firewall
Ik wil graag metrics hebben voordat we verder denken ;)

Je schetst nu alleen een functionaliteit en zeeeer globale infra. Maar je kan ons niet vertellen hoe "druk" je denkt dat die VM's gaan zijn. Hoeveel RAM er nodig gaat zijn. Hoeveel IOPS je nodig hebt. Je zegt in de startpost netjes dat je 6 HDD's gaat inzetten maar "waarom"? Een beetje SATA-HDD doet reads van grofweg 80MB/s; ik neem toch aan dat je machine niet 24/7 6x80MB/s loopt te lezen?

/edit: ik lees trouwens "maar" 2 NIC's in de startpost en ook nog van verschillende vendors. Why?

[ Voor 6% gewijzigd door MAX3400 op 05-01-2019 12:20 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JulianvanAalst
MAX3400 schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 12:14:
[...]

Ik wil graag metrics hebben voordat we verder denken ;)

Je schetst nu alleen een functionaliteit en zeeeer globale infra. Maar je kan ons niet vertellen hoe "druk" je denkt dat die VM's gaan zijn. Hoeveel RAM er nodig gaat zijn. Hoeveel IOPS je nodig hebt. Je zegt in de startpost netjes dat je 6 HDD's gaat inzetten maar "waarom"? Een beetje SATA-HDD doet reads van grofweg 80MB/s; ik neem toch aan dat je machine niet 24/7 6x80MB/s loopt te lezen?

/edit: ik lees trouwens "maar" 2 NIC's in de startpost en ook nog van verschillende vendors. Why?
Het gaat om Pi hole primary and secondary dns. Pfsense, Fileserver (freenas), VPN, Windows voor rippen dvd's naar digitale bestanden. eventueel een radius server, ruimte voor uitbreiding. en een Capative portal.

Hoeveel ram elk gebruikt. geen idee

Twee verschillende NIC's. Dit worden er uiteindelijk drie. van het zelfde type. (fout gemaakt in de wensenlijst sorry).

Verder heb ik dat aantal hdd's omdat ik thuis nog wat goede schijven heb liggen maar deze hebben maar ongeveer 300 gb aan capaciteit. Ik vind het zonde om deze niet te gebruiken en zie het als een mooie aanvulling van de opslag aangezien ik ze toch heb.

[ Voor 3% gewijzigd door JulianvanAalst op 05-01-2019 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
JulianvanAalst schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 14:04:
[...]

Het gaat om Pi hole primary and secondary dns. Pfsense, Fileserver (freenas), VPN, Windows voor rippen dvd's naar digitale bestanden. eventueel een radius server, ruimte voor uitbreiding. en een Capative portal.

Hoeveel ram elk gebruikt. geen idee

Twee verschillende NIC's. Dit worden er uiteindelijk drie. van het zelfde type. (fout gemaakt in de wensenlijst sorry).

Verder heb ik dat aantal hdd's omdat ik thuis nog wat goede schijven heb liggen maar deze hebben maar ongeveer 300 gb aan capaciteit. Ik vind het zonde om deze niet te gebruiken en zie het als een mooie aanvulling van de opslag aangezien ik ze toch heb.
Je hebt PiHole niet nodig als je PFSense gebruikt. Daar gebruik je namelijk PFBlockerNG op die alles filtert op DNS en IP basis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

JulianvanAalst schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 14:04:
[...]

Het gaat om Pi hole primary and secondary dns. Pfsense, Fileserver (freenas), VPN, Windows voor rippen dvd's naar digitale bestanden. eventueel een radius server.
Zegt me nog niks ;)

Het zwaarste wat ik zie is een DVD rippen. De rest, voornamelijk networking, zal amper tot geen load leggen op de storage maar ietsjes meer op de CPU.

Verder lijkt het erop dat je 1 of 2 machines kan consolideren en dan valt het helemaal mee; ik vind vooralsnog je investering, en dan zeker je CPU, best hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JulianvanAalst
MAX3400 schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 14:09:
[...]

Zegt me nog niks ;)

Het zwaarste wat ik zie is een DVD rippen. De rest, voornamelijk networking, zal amper tot geen load leggen op de storage maar ietsjes meer op de CPU.

Verder lijkt het erop dat je 1 of 2 machines kan consolideren en dan valt het helemaal mee; ik vind vooralsnog je investering, en dan zeker je CPU, best hoog.
Wat zou qua cpu beter zijn in deze toepassing? Zodat ik nooit te kort kom aan cpu vermogen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Het grote ESXi/vSphere Topic

Wat voor internet heb je? Een 8600K is ruim voldoende voor 2x pi hole, freenas en pfsense).
Ik zou als SSD een NVMe drive nemen, dan kun je de onboard SATA controller in passthrough aan Freenas geven.

[ Voor 78% gewijzigd door |sWORDs| op 05-01-2019 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

JulianvanAalst schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 14:18:
[...]

Wat zou qua cpu beter zijn in deze toepassing? Zodat ik nooit te kort kom aan cpu vermogen..
Geen idee; een 2600X want heeft ook hyperthreading?

Maar hoezo denk je tekort te komen? Je hebt een 8600K uitgezocht met, pak 'm beet, 21GHz te verdelen. En je hebt "maar" 5 of 6 VM's die eigenlijk de hele dag geen klap staan te doen. Een beetje hypervisor gelooft het dan allemaal wel en in zijn totaliteit trek je dan net aan 3GHz van je CPU?

Andersom; op een goede dag draai ik 8 Windows Server VM's op een gewone i5-4xxx CPU. Nou, dan starten ze 3 seconden langer op. Daarna kakt de CPU echt wel weer in want die paar services zijn allemaal niet zo spannend. Op werk draai ik een VM of 40 op een 12-core Xeon met HT. CPU load is ook verwaarloosbaar.

Zoals ik eerder aangaf; ik lees 0 metrics of use-case dus het advies voor "een goede basis aan hardware" is echt een beetje gissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JulianvanAalst
|sWORDs| schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 14:22:
Het grote ESXi/vSphere Topic

Wat voor internet heb je? Een 8600K is ruim voldoende voor 2x pi,hole, freenas en pfsense).
Ik zou dus graag willen gaan voor Proxmox.
Inderdaad wat je zegt klopt, hier komt dan nog een windows vm bij voor dvd's rippen.

Internetsnelheid is 200 down 20 up

Verder is het gehele Lan netwerk 1 gigabit

[ Voor 5% gewijzigd door JulianvanAalst op 05-01-2019 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

MAX3400 schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 14:26:
[...]

Geen idee; een 2600X want heeft ook hyperthreading?

[...]
Een 2600X wel, maar een i7 bijvoorbeeld niet, na L1TF kun je bij Intel wel een streep door hyperthreading zetten, tenzij je het risico aanvaard en de hypervisor een override heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

JulianvanAalst schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 14:30:
[...]

Ik zou dus graag willen gaan voor Proxmox.
Inderdaad wat je zegt klopt, hier komt dan nog een windows vm bij voor dvd's rippen.

Internetsnelheid is 200 down 20 up

Verder is het gehele Lan netwerk 1 gigabit
Klinkt als Ziggo, waarom zou je dan meer dan 1 NIC willen hebben? Managed switch ervoor en klaar.
Ik zou toch echt ESXi aanraden, by far meest gebruikte hypervisor en de minste problemen.

Afbeeldingslocatie: https://www.unixarena.com/wp-content/uploads/2017/11/Hypervisor-Market.jpg

Sowieso zou ik voor een NVMe drive gaan (voor FreeNAS wil je echt passthrough) en voor een ander moederbord met Intel NIC, Realtek is geen goed idee.

[ Voor 18% gewijzigd door |sWORDs| op 05-01-2019 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JulianvanAalst
|sWORDs| schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 14:33:
[...]

Klinkt als Ziggo, waarom zou je dan meer dan 1 NIC willen hebben? Managed switch ervoor en klaar.
Ik zou toch echt ESXi aanraden, by far meest gebruikte hypervisor en de minste problemen.
Is de processor echt overkill die ik heb gekozen? Zou je een ander aanraden? en dan welke?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

JulianvanAalst schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 14:34:
[...]

Ik zou zeker geen andere CPU kiezen. Ja het is een beetje overkill, maar zodra je gaat virtualiseren bedenk je wel weer iets anders wat je ook wil doen. Wat je niet wil is bij elke gedachte verandering nieuwe hardware moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JulianvanAalst
|sWORDs| schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 14:36:
[...]

Dat is precies de gedachte die ik er ook bij had. Dankjewel voor je hulp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

JulianvanAalst schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 14:37:
[...]

Dat is precies de gedachte die ik er ook bij had. Dankjewel voor je hulp
Wat natuurlijk wel kan is een niet K CPU. AMD zou ik ook niet direct doen, wordt afgeraden voor FreeNAS, maar bijvoorbeeld ook voor XPenology.

Over Realtek (netgate is eigenaar pfSense):
https://forum.netgate.com...ntel-vs-realtek-what-s-up

Over de controller:
https://www.freenas.org/b...rt-ii-hardware-specifics/
RAID vs. Host Bus Adapters (HBAs)
ZFS wants direct control of the underlying storage that it is putting your data on. Nothing will make ZFS more unstable than something manipulating bits underneath ZFS. Therefore, connecting your drives to an HBA or directly to the ports on the motherboard is preferable to using a RAID controller; fortunately, HBAs are cheaper than RAID controllers to boot! If you must use a RAID controller, disable all write caching on it and disable all consistency checks. If the RAID controller has a passthrough or JBOD mode, use it. RAID controllers will complicate disk replacement and improperly configuring them can jeopardize the integrity of your volume (Using the write cache on a RAID controller is an almost sure-fire way to cause data loss with ZFS, to the tune of losing the entire pool).

Virtualization vs. Bare Metal
FreeBSD (the underlying OS of FreeNAS) is not the best virtualization guest: it lacks some virtio drivers, it lacks some OS features that make it a better behaved guest, and most importantly, it lacks full support from some virtualization vendors. In addition, ZFS wants direct access to your storage hardware. Many virtualization solutions only support hardware RAID locally (I’m looking at you, VMware) thus leading to enabling a worst case scenario of passing through a virtual disk on a datastore backed by a hardware RAID controller to a VM running FreeNAS. This puts two layers between ZFS and your data, one for the Host Virtualization’s filesystem on the datastore and another on the RAID controller. If you can do PCI passthrough of an HBA to a FreeNAS VM, and get all the moving pieces to work properly, you can successfully virtualize FreeNAS. We even include the guest VM tools in FreeNAS for VMware, mainly because we use VMware to do a lot of FreeNAS development. However if you have problems, there are no developer assets running FreeNAS as a production VM and help will be hard to come by. For this reason, I highly recommend that FreeNAS be run “On the Metal” as the only OS on dedicated hardware.

Storage Controllers
LSI is the best game in town for add-on storage controllers. Avoid their MegaRAID solutions and stick with their HBAs. As a general rule, the integrated chipset AHCI SATA ports have no issues when used with FreeNAS, they just tend to be limited to 10 ports (and often far fewer) on most motherboards.
Als je de onboard door wil geven en het bestaat niet uit twee controllers (6+4 zou de enige zijn die voor jou voldoende is) dan kun je de controller niet meer gebruiken voor je Guest operating systems/hypervisor, vandaar de aanbeveling voor NVMe.

En ESXi is echt de beste keuze als je BSD wil virtualiseren.

[ Voor 117% gewijzigd door |sWORDs| op 05-01-2019 14:56 ]

Pagina: 1