Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Accesspoint aansluiten zorgt voor een instabiele verbinding

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-11 16:22
Afgelopen week ben ik bezig geweest met mijn netwerk om op de eerste verdieping beter bereik te krijgen.

Ik heb internet van Ziggo en mijn router/modem staat ingesteld als bridge zodat ik mijn eigen router(Netgear R7800) kan gebruiken. De modem en router zitten beiden in de meterkast omdat ik vanaf de meterkast naar de woonkamer die aangesloten is aan mijn TV.
Na de router gaat er een ethernet kabel naar mijn werkkamer toe waar ik weer een switch heb om mijn PC en NAS mee kan verbinden.

Nu wil ik de switch in mijn werkkamer op de 1e verdieping vervangen met een accesspoint zodat ik ook nog eens extra bereik heb. De router die ik als accesspoint wil gebruiken is TP-Link Archer C2(AC750). Deze heb ik geconfigureerd met het juiste ip adres in dezelfde subnet als de router en heb DHCP uitgeschakeld. Ik heb WDS geconfigureerd zodat ik hetzelfde wifi netwerk heb als beneden.
Dit werkt enkele minuten goed, vervolgens vertraagt het bekabelde en draadloze netwerk zo erg dat mijn 200Mbit snelheid zakt naar 50 en zelfs minder. Bij het pingen naar 8.8.8.8 zie ik langzaam stijgen naar tientallen, honderden milliseconden wat uiteindelijk resulteerde in een timeout. Uiteindelijk krijg ik de melding dat er geen netwerk meer is en alles is plat. Router(Netgear) moet opnieuw opgestart worden

Ik zit echt achter mijn hoofd te krabben wat er nou fout is gegaan. In de logs zie ik niets geks en de load cpu load is ook in orde.

De TP-Link Archer C2(AC750) staat niet expliciet geconfigureerd als access point. Ik weet van sommige routers dat ze deze optie wel hebben, maar deze had dat niet. Als het goed is is een router automatisch een Access Point als je de DHCP functie uitschakelt.

Wie kan mij vertellen waarom mijn access point mijn hele netwerk platgooit?

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/243oync.jpg

Beste antwoord (via com2,1ghz op 03-01-2019 17:52)

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-11 20:09
Aangezien je TP-Link Archer C2 met een kabel verbonden is, zou ik WDS uitschakelen (dat is bedoeld om draadloos APs te verbinden). Om te zorgen dat je toch goed kunt roamen tussen de 2 Access Points, kun je het beste handmatig de volgende WiFi instellingen allemaal exact gelijk zetten:

- SSID (waarschijnlijk wel verstandig om een apart SSID voor 2.4GHz en 5GHz te maken)
- wachtwoord
- encryptiemethode
- authenticatiemethode

[ Voor 5% gewijzigd door Cpt.Morgan op 03-01-2019 12:42 ]

Alle reacties

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

com2,1ghz schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 11:22:
... Als het goed is is een router automatisch een Access Point als je de DHCP functie uitschakelt.
...
Nee, zo simpel werkt 't niet. Lees er alles over in [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• com2,1ghz
Ik heb het doorgenomen en ik heb precies dezelfde stappen uitgevoerd. Beide routers zijn bereikbaar en ik kan de configuratiepagina openen door naar het ip adres te gaan.

Netgear(router) heeft als IP 192.168.1.1 en de TP-Link(access point) heeft ip 192.168.1.100. Het enige wat ik mogelijk verkeerd heb gedaan is dat de accesspoint in de DHCP range zit van de router. Dat ga ik vanavond dan even controleren.

Ik heb internetverbinding na de router en na de accesspoint, echter na enkele minuten gaat alles dood. Bij het uitvoeren van een speedtest dan zie ik de snelheid enorm fluctueren en de ping tijden stijgen. Uiteindelijk ligt het netwerk helemaal plat. Als ik net op tijd de accesspoint ontkoppel dan herstelt de boel weer.

De accesspoint is aangesloten op de LAN poort. De stroom is ontkoppelt geweest. Ik heb andere kabels geprobeerd (behalve die vanaf de meterkast vandaan komt). Op het moment dat die TP-Link aangesloten wordt begint het netwerk langzaam af te sterven.

[ Voor 8% gewijzigd door com2,1ghz op 03-01-2019 11:50 ]

• koppie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21-11 21:15
Even een open deur vraag: Op de TP-Link heb je de LAN poort gebruikt om de verbinding naar de netgear te maken?
Kan je ook een tracert doen naar bijvoorbeeld 8.8.8.8 om te kijken welke hop problemen geeft?

[ Voor 3% gewijzigd door koppie op 03-01-2019 12:03 ]

Ben ik nou zo dom, of is de rest zo slim?

• com2,1ghz
koppie schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 12:02:
Even een open deur vraag: Op de TP-Link heb je de LAN poort gebruikt om de verbinding naar de netgear te maken?
Kan je ook een tracert doen naar bijvoorbeeld 8.8.8.8 om te kijken welke hop problemen geeft?
Ja, de TP-Link had ik aangesloten op de LAN1 poort.

Vanavond zal ik het resultaat posten van de tracert command.

Acties:
  • Beste antwoord

• Cpt.Morgan
Aangezien je TP-Link Archer C2 met een kabel verbonden is, zou ik WDS uitschakelen (dat is bedoeld om draadloos APs te verbinden). Om te zorgen dat je toch goed kunt roamen tussen de 2 Access Points, kun je het beste handmatig de volgende WiFi instellingen allemaal exact gelijk zetten:

- SSID (waarschijnlijk wel verstandig om een apart SSID voor 2.4GHz en 5GHz te maken)
- wachtwoord
- encryptiemethode
- authenticatiemethode

[ Voor 5% gewijzigd door Cpt.Morgan op 03-01-2019 12:42 ]

• com2,1ghz
Cpt.Morgan schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 12:41:
Aangezien je TP-Link Archer C2 met een kabel verbonden is, zou ik WDS uitschakelen. Om te zorgen dat je toch goed kunt roamen tussen de 2 Access Points, kun je het beste handmatig de volgende WiFi instellingen allemaal exact gelijk zetten:

- wachtwoord
- encryptiemethode
- authenticatiemethode
Ook een goed punt. WDS zal ik ook uitschakelen. De TP-Link ondersteunt ook veel minder opties en minder kanalen.
Ik wilde eigenlijk voorkomen om meerdere SSID's te hebben.

[ Voor 0% gewijzigd door com2,1ghz op 03-01-2019 12:50 . Reden: zin afmaken ]

• Cpt.Morgan
com2,1ghz schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 12:44:
[...]
Ik wilde eigenlijk voorkomen om meerdere SSID's.
Als je op beide apparaten alle genoemde instellingen (inclusief SSID) hetzelfde maakt, heb je niet meerdere SSIDs ;). Het is alleen slim om een apart 5 GHz netwerk te maken, zodat je zoveel mogelijk clients (die het ondersteunen) kunt forceren om (exclusief) het 5 GHz netwerk te gebruiken. Dat werkt namelijk veel beter en sneller over het algemeen (hogere bandbreedte, minder drukte qua APs).

Verder zou ik al je kabels en settings toch nog eens goed nalopen. Een netwerk dat er consistent na een paar minuten uitklapt, doet me denken aan 1) toch een 2e DHCP server (op de NAS wellicht?), of 2) een netwerk loop.

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Cpt.Morgan schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 12:46:
[...]
Verder zou ik al je kabels en settings toch nog eens goed nalopen. Een netwerk dat er consistent na een paar minuten uitklapt, doet me denken aan 1) toch een 2e DHCP server (op de NAS wellicht?), of 2) een netwerk loop.
WDS + kabel kan inderdaad een netwerk loop veroorzaken.

• com2,1ghz
Cpt.Morgan schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 12:46:
[...]

Als je op beide apparaten alle genoemde instellingen (inclusief SSID) hetzelfde maakt, heb je niet meerdere SSIDs ;). Het is alleen slim om een apart 5 GHz netwerk te maken, zodat je zoveel mogelijk clients (die het ondersteunen) kunt forceren om (exclusief) het 5 GHz netwerk te gebruiken. Dat werkt namelijk veel beter en sneller over het algemeen (hogere bandbreedte, minder drukte qua APs).

Ik ga de suggesties vanavond uitproberen. Ik denk dat het komt door WDS. Als ik op google zoek naar WDS problemen dan zie ik dezelfde symptomen.
Het rare is dat hij er niet in 1 keer uitklapt wat bij een DHCP conflict wel het geval is. Hij gaat langzaam dood. Dus webpagina's die lang doen om te resolven, en speedtest die enorm fluctueerd.

Ik denk dat die WDS ervoor zorgt voor een soort DOS aanval binnen mijn netwerk :D

offtopic:
Had hiervoor een Asus RT68CU router en die is mogelijk hierdoor kapot gegaan. Toen ik er helemaal mee klaar was had ik de TP link ontkoppeld en toen bleef het netwerk uitvallen na 15 minuten bij enig vorm van netwerkactiviteit. Bijvoorbeeld met Netflix of wanneer ik speedtest deed.
Zelfs na resets, en het flashen naar een DDWRT firmware bleef deze router uitvallen na ongeveer 15 minuten. Ik gokte dat het probleem kwam door overhitting omdat hij constant op 85 graden zat idle. Heb daarna die Netgear gekocht.

[ Voor 17% gewijzigd door com2,1ghz op 03-01-2019 12:56 ]

• Cpt.Morgan
com2,1ghz schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 12:53:
[...]
Ik denk dat die WDS ervoor zorgt voor een soort DOS aanval binnen mijn netwerk :D
Geen DOS aanval, maar een netwerk loop (Wikipedia: Switching loop), wat inderdaad door kabel in combinatie met WDS kan ontstaan zoals @synoniem meldde hierboven. Pakketjes blijven maar rondgestuurd worden in je netwerken en verstoppen uiteindelijk het netwerkverkeer.

[ Voor 8% gewijzigd door Cpt.Morgan op 03-01-2019 12:55 ]

• com2,1ghz
Probleem opgelost. Het was inderdaad de WDS die voor problemen zorgde. Na het uitschakelen zijn alle problemen verdwenen.

Klopt het dat WDS eigenlijk niet aan moet kunnen op een accesspointvanwege een network loop?

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
WDS is alleen nuttig als je geen kabel aan je AP kan knopen voor de uplink naar de rest van je netwerk...
maar mijn ervaringen waren altijd dat t niet goed werkte en veel bandbreedte koste....

404 Signature not found

• Cpt.Morgan
com2,1ghz schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 17:45:
Klopt het dat WDS eigenlijk niet aan moet kunnen op een accesspointvanwege een network loop?
WDS is bedoeld om de APs zelf draadloos te verbinden. Door zowel een kabel te gebruiken, als WDS, waren er effectief dus 2 netwerkverbindingen tussen de twee APs (1x kabel, 1x WDS). Dat is een netwerkloop (net als 2 kabels tussen de twee APs dat zou geven).
Pagina: 1