@
Guido1982 Mijn eerste advies is: Als dit om een bedrijf gaat en er bedrijfskritische zaken draaien waardoor downtime geen optie is: Huur een pro in. Zorg dat je met die pro een gedegen plan opzet. Plan maintenance time in ' s avonds/weekend/'s nachts en informeer je stake holders op tijd en vaak zodat ze allemaal goed op de hoogte zijn van je gepland onderhoud.
Ik denk dat ik daar zelf ook te eigenwijs voor zou zijn

maar als ik zie hoe vaak en lang ik ermee bezig ben geweest tot alles draaide... laat ik het zo zeggen ik heb te maken met 1 persoon en mijn relatie is er niet beter van geworden. Netflix is bijna een bedrijskritisch proces tegenwoordig
Dat was even de disclaimer :-)
Wat ik mis in je laatste post is of je de Fritzbox in default of modem only hebt draaien.
Edit: ik lees nu pas wat je bedoelt Sorry!
In de default mode zit IPTV in routed mode. Zie netwerkje.com voor de uitleg.
TV doorzetten gaat prima zolang je geen VLANs/subnetten etc toevoegt. Gewoon een unmanaged switch prikken in 1 van de fritzbox poorten en een settopbox erop aansluiten zou prima moeten werken.
Als je inderdaad 2 kabels kan trekken dan kan je het zo doen en het gescheiden netwerk alleen voor internet opzetten.
In routed mode gaat het niet werken om vlan 4 door te zetten want er zit een hele configuratie aan gekoppeld die ook mee moet. de settopboxen krijgen namelijk een IP in het standaard subnet van de fitzbox.
Ook dit is vast wel weer op te lossen door de wat meer geavanceerde tweaker maar valt buiten mijn kennis gebied
Edit2: ik lees net je openingspost nog een keer. En ik zou het volgende doen:
De ene kabel in het appartment op de cisco
maak 1 vlan aan, bijvoorbeeld VLAN 100
Aan VLAN 100 koppel je een DHCP server (ik weet niet of die cisco dat kan anders moet dat een router worden maar kan het nog steeds)
VLAN 100 DHCP krijgt bijvoorbeeld range 192.168.10.1 met gewoon subnet 255.255.255.0 en gateway 192.168.10.1
Clients in dat netwerk kunnen dan niet bij de Fritzbox clients.
Zoals dit:
Denk dat het beter is om dit met een VLAN capable router te gaan doen aangezien je de Fritzbox dan op een WAN achtige poort kan aansluiten. het WAN IP van de nieuwe router wordt dan een IP in de range van de fritzbox.
Let wel op dat je zo dubbel NAT creeert. Je kan in de Fritzbox het IP van de nieuwe router natuurlijk in DMZ plaatsen mits die een goede firewall heeft.
[
Voor 56% gewijzigd door
Kasper1985 op 10-01-2019 10:39
]