Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Een privé VLAN opzetten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Guido1982
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 30-05-2023
Ik heb een situatie waarin op dit moment een stock FritzBox van XS4ALL in gebruik is. Hierop zijn een aantal PC's en een Siemens VOIP centrale aangesloten (via een aantal switches). Een van de poorten loopt naar een appartement waar TV van XS4ALL aangesloten gaat worden, hier komt ook internet te liggen via dezelfde routerpoort.

Ik wil echter graag dat het appartement geen toegang heeft tot de rest van het netwerk. In de basis wil ik dus twee netwerksegmenten creëren waarbij het ene segment geen toegang heeft tot het andere. Ik neem aan dat ik hiervoor het beste VLAN's kan creëren. Mijn vraag is:

Waar moet ik op letten bij het aanschaffen van een switch die dit kan en zijn er nog speciale dingen waar ik op moet letten bij het instellen?

Alle reacties

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:47
Hoe ga je de ip adressen uitdelen? Je FritzBox zal nu ook de DHCP server zijn verwacht ik zo? Kan deze ook meerdere scopes uitdelen?

Voorbeeld:
Scope 1: 192.168.1.1/24 (je eigen netwerk)
Scope 2: 192.168.2.1/24 (je appartement netwerk)

Anders zit je met vlans maar kan je nog niks aangezien alles in dezelfde range zit.

[ Voor 43% gewijzigd door HKLM_ op 02-01-2019 11:45 ]

Cloud ☁️

• Guido1982
Dat is een goede vraag, ik heb geen idee of de FritzBox meerdere DHCP pools aankan. Kom er op terug.

Begrijp ik het goed als ik zeg dat VLAN ondersteuning in de eerste plaats op de router moet plaatsvinden en switches deze functionaliteit niet kunnen 'overnemen'?

[ Voor 45% gewijzigd door Guido1982 op 02-01-2019 12:12 ]

• HKLM_
Guido1982 schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 11:48:
Dat is een goede vraag, ik heb geen idee of de FritzBox meerdere DHCP pools aankan. Kom er op terug.

Begrijp ik het goed als ik zeg dat VLAN ondersteuning in de eerste plaats op de router moet plaatsvinden en switches deze functionaliteit niet kunnen 'overnemen'?
Een switch kan dit ook maar dan moet je naar een layer3 switch gaan kijken i.p.v een layer2.

Cloud ☁️

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-11 11:31
Guido1982 schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 11:48:

nee, vlan's zijn op ethernet (l2) niveau, dit is dus iets dat een switch doet. een router werkt op l3.

als je de switch box op een trunk port zet, en je 2 netwerken op aparte vlan id's (je hebt dan een switch nodig die dat kan), dan zou het, zelfs met maar een dhcp scope (subnet), wel eens kunnen werken.

Een nettere oplossing is een apart subnet per vlan.

• Guido1982
Ik heb net antwoord gehad van AVM (FritzBox fabrikant). Poort 4 van de FritzBox heeft een mogelijkheid om als 'gastnetwerk' ingesteld te worden. Helaas is het dan niet mogelijk een TV signaal door te geven, wat wel een vereiste is.

Heb een netwerk cursus op Udemy gevolgd (nog niet af gekeken) maar nog niet veel ervaring. Snap dat je inderdaad een L3 switch nodig hebt om de packets te kunnen manglen ipv de frameheaders. Ik weet alleen niet wat een trunk poort is.

Hoe zou ik twee subnets kunnen aanmaken? Ik moet dan ieder device subnetten maar hoe ga ik de gateway dan bereikbaar houden? Volgens mij kan ik de interfaces van de FritzBox geen aparte IP's toekennen.

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-11 19:12
Er zijn vast experts hier die hier veel meer ervaring mee hebben. Maar waarom zou je niet 2 vlans op een switch aan kunnen maken en in het appartement pas een router neerzetten voor het DHCP gedeelte die gewoon untagged het vlan oppakt?

Misschien zie ik iets over het hoofd. Dit is wel bij de variant waarbij ze beide geen toegang tot elkaar moeten kunnen hebben. Wil je vanuit netwerk A wel toegang tot netwerk B maar van B niet naar A dan wordt het wat ingewikkelder.

Je geeft niet aan wat je afneemt bij xs4all maar je zou ook kunnen overwegen de Fritzbox helemaal te vervangen voor een exemplaar waar open source firmware op draait zoals openwrt/tomato of dd-wrt.

Of bijvoorbeeld een USG of edge router van Ubiquiti ik weet vrij zeker dat daarmee gedaan kan worden wat je voor ogen hebt.

Kasper

• Guido1982
Ik heb ondertussen meer informatie ingewonnen:

XS4ALL geeft aan dat ze aan de LAN zijde VLAN 4 (TV) en VLAN 6 (internet) 'zichtbaar' maken. Helaas ondersteunen ze 'bridgen' niet mee waardoor een eigen router installeren en ook nog steeds gebruik kunnen maken van het TV signaal lastig wordt.

Wat ik nu ga proberen is een Cisco SG350-10 achter de FritzBox hangen en daarin twee nieuwe VLAN's aanmaken, waarvan er één voor het appartement wordt en die zowel binnenkomende VLAN 4 als 6 doorkrijgt. De andere VLAN heeft alleen VLAN 6 nodig.

@Kasper1985 Wat afgenomen wordt is internet (ADSL), telefonie en televisie. Hierdoor wordt vervangen van de FritzBox dus lastig.

EDIT:
Ik vond ook nog dit topic: FritzBox 7490 met guest LAN én IPTV

[ Voor 6% gewijzigd door Guido1982 op 03-01-2019 14:39 ]

• HKLM_
Guido1982 schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 14:34:
Ik heb ondertussen meer informatie ingewonnen:

XS4ALL geeft aan dat ze aan de LAN zijde VLAN 4 (TV) en VLAN 6 (internet) 'zichtbaar' maken. Helaas ondersteunen ze 'bridgen' niet mee waardoor een eigen router installeren en ook nog steeds gebruik kunnen maken van het TV signaal lastig wordt.

Wat ik nu ga proberen is een Cisco SG350-10 achter de FritzBox hangen en daarin twee nieuwe VLAN's aanmaken, waarvan er één voor het appartement wordt en die zowel binnenkomende VLAN 4 als 6 doorkrijgt. De andere VLAN heeft alleen VLAN 6 nodig.

@Kasper1985 Wat afgenomen wordt is internet (ADSL), telefonie en televisie. Hierdoor wordt vervangen van de FritzBox dus lastig.

EDIT:
Ik vond ook nog dit topic: FritzBox 7490 met guest LAN én IPTV
Kijk anders nog eens hier is wel van KPN maar dat is xs4all ook eigenlijk: http://netwerkje.com/routed-iptv

Cloud ☁️

• Guido1982
HKLM_ schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 14:59:
[...]

Kijk anders nog eens hier is wel van KPN maar dat is xs4all ook eigenlijk: http://netwerkje.com/routed-iptv
Thanks!

• Kasper1985
Lastiger maar zeker niet onmogelijk :-)

https://kknaack.home.xs4all.nl/

Dat is voor een 7581 maar ik weet zeker dat het voor andere modellen ook te vinden moet zijn.

Kasper

• Guido1982
Kasper1985 schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 21:28:
Lastiger maar zeker niet onmogelijk :-)

https://kknaack.home.xs4all.nl/

Dat is voor een 7581 maar ik weet zeker dat het voor andere modellen ook te vinden moet zijn.

Kasper
Het is toevallig ook een 7581! Ik houd deze zeker in gedachten. Net een Cisco L3 switch besteld, dit weekend eens proberen of ik het aan het werk kan krijgen zonder de router te bridgen, maar tof!

• HKLM_
Guido1982 schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 21:33:
[...]

Het is toevallig ook een 7581! Ik houd deze zeker in gedachten. Net een Cisco L3 switch besteld, dit weekend eens proberen of ik het aan het werk kan krijgen zonder de router te bridgen, maar tof!
Welke heb je gekocht?

Cloud ☁️

• Guido1982
De SG 350-10

• Guido1982
Ik heb ondertussen wat filmpjes op de youtube universiteit bekeken wat betreft VLAN's. Toch snap ik het nog niet helemaal. Ik begrijp dat een trunkpoort een poort is die meerdere VLAN's kan doorgeven om het verspillen van fysieke poorten te voorkomen. Ik weet dat TV en internet achter de router (LAN zijde) op VLAN 4 en 6 binnenkomen maar snap nog niet hoe ik straks op de Cisco twee VLAN's moet aanmaken waar VLAN's 4 en 6 dan weer aan 'gekoppeld' worden zodat ze allebei wel toegang hebben tot VLAN's 4 en 6. Of zie ik het dan verkeerd en moet ik het concept anders zien. Ben niet op zoek naar hoe het op de Cisco exact ingesteld moet worden maar ik snap het principe nog niet.

• HKLM_
Guido1982 schreef op zondag 6 januari 2019 @ 16:00:
Ik heb ondertussen wat filmpjes op de youtube universiteit bekeken wat betreft VLAN's. Toch snap ik het nog niet helemaal. Ik begrijp dat een trunkpoort een poort is die meerdere VLAN's kan doorgeven om het verspillen van fysieke poorten te voorkomen. Ik weet dat TV en internet achter de router (LAN zijde) op VLAN 4 en 6 binnenkomen maar snap nog niet hoe ik straks op de Cisco twee VLAN's moet aanmaken waar VLAN's 4 en 6 dan weer aan 'gekoppeld' worden zodat ze allebei wel toegang hebben tot VLAN's 4 en 6. Of zie ik het dan verkeerd en moet ik het concept anders zien. Ben niet op zoek naar hoe het op de Cisco exact ingesteld moet worden maar ik snap het principe nog niet.
Aangezien je nu met cisco bezig bent kijk eens op deze site: https://networklessons.com/ hier kan je (alles) vinden wat betreft routing en switching voor cisco CCNA (de basis dus)

VLANs and Trunking
https://networklessons.co...witch-vlan-configuration/

[ Voor 5% gewijzigd door HKLM_ op 06-01-2019 16:05 ]

Cloud ☁️

• Guido1982
Top, dank je!

• ArisB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-11 15:31
Ik zit in een soort gelijke situatie. Ook XS4ALL, FB7581 en een gastenverblijf die zowel internet als TV moet hebben. Heb het tot nu toe nog niet voor elkaar gekregen.

Ik denk dat je nu de fout in gaat met betrekking tot de vlan's. De FB7581 heeft standaard aan de 'binnenkant' geen vlan's maar maakt gebruik van routed IPTV. Tenzij je hem in bridgemodus krijgt, dan heb je wel vlan's maar kan je vlan6 niet combineren met vlan4, die zul je gescheiden moeten houden.

Dus tenzij het een trunk is, kan een poort dus niet lid zijn van vlan's 4 en 6.

Zelf dacht ik dit op te lossen door de FB in bridge te zetten en dan daarachter een machine met PF-Sense.
Daarmee dan 3 netwerken creëren, 2 internetnetwerken in verschillende subnets en 1 iptv netwerk.
Dan zal ik wel 2 kabels naar het gasten verblijf moeten trekken, maar trunken kan eventueel ook.

Echter lees ik daarover dat de EPG dan vaak vastloopt en dat heeft dan weer een lage WAF en maakt de investering het niet waard :+

• Guido1982
ArisB schreef op maandag 7 januari 2019 @ 10:32:
Ik zit in een soort gelijke situatie. Ook XS4ALL, FB7581 en een gastenverblijf die zowel internet als TV moet hebben. Heb het tot nu toe nog niet voor elkaar gekregen.

Ik denk dat je nu de fout in gaat met betrekking tot de vlan's. De FB7581 heeft standaard aan de 'binnenkant' geen vlan's maar maakt gebruik van routed IPTV. Tenzij je hem in bridgemodus krijgt, dan heb je wel vlan's maar kan je vlan6 niet combineren met vlan4, die zul je gescheiden moeten houden.

Dus tenzij het een trunk is, kan een poort dus niet lid zijn van vlan's 4 en 6.

Zelf dacht ik dit op te lossen door de FB in bridge te zetten en dan daarachter een machine met PF-Sense.
Daarmee dan 3 netwerken creëren, 2 internetnetwerken in verschillende subnets en 1 iptv netwerk.
Dan zal ik wel 2 kabels naar het gasten verblijf moeten trekken, maar trunken kan eventueel ook.

Echter lees ik daarover dat de EPG dan vaak vastloopt en dat heeft dan weer een lage WAF en maakt de investering het niet waard :+
Top, dank voor je reply. Ik was ook al aan het nadenken over hoe je twee VLAN's naar het appartement moest krijgen inderdaad. Een extra kabel trekken wordt het niet, de bestaande kabel is door de grond helemaal naar het appartement getrokken en we hebben het echt over een meter of 50.

Zou ik inderdaad nog een switch aan de andere kant kunnen zetten die het trunk protocol (de tagged frames) kan ontcijferen?

Wat ik overigens niet helemaal begrijp is de term routed IPTV? Is het niet gewoon zo dat de streams als 'normale' TCP/UDP pakketten door worden gegeven en je eigenlijk dus gewoon alles over één VLAN zou moeten kunnen gooien? Ik bedoel heel plat gezegd kan je de ontvanger normaal ook gewoon in iedere LAN port van de FB prikken.

• ArisB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-11 15:31
Ik weet zelf ook niet exact hoe het zit, maar het gaat ongeveer zo:

Voorheen zat er op de Fritzbox een apart poort die connectie had met het iptv netwerk. Op deze kon je dan ook alleen je tv-ontvangers aansluiten en had dus geen toegang tot het internet.
Voordeel hiervan is dat het een gescheiden netwerk is, nadeel ervan is dat diensten zoals Netflix en Youtube niet werken op de tv-ontvanger want geen toegang tot internet.

Nu knopen ze in de Fritzbox het thuisnetwerk en het iptv netwerk aan elkaar. Voordeel is dus dat diensten als Netflix wel werken, maar alle tv-ontvangers moeten worden aangesloten op het thuisnetwerk. TV-ontvangers op het gastennetwerk doen het daarom dus ook niet.

Als ik het goed heb kan je met een Fritzbox 7490 7390 wel nog kiezen of je routed iptv of een losse poort wilt gebruiken. De FritzBox 7581 heeft deze keuze niet.

In jouw geval zou je nog kunnen proberen of je je modem kan ruilen voor een 7490 7390, mits je alleen ADSL gebruikt. Ik zelf gebruik VDSL BVDSL heb daarom de 7581 nodig.

[edit] correcties toegevoegd

• Guido1982
Ik geloof dat er ook VDSL gebruikt wordt maar weet ik even niet zeker.

Ik ben ook niet van plan meer om het gastennetwerk in te schakelen. Gewoon volledige netwerktoegang maar op een apart VLAN en dan een heel sterk wachtwoord op de FB zetten. Dan heeft het appartement theoretisch alleen toegang tot de FB maar dan moet een heel sterk wachtwoord geforced worden. Uiteraard de rest van het thuisnetwerk op een apart VLAN zodat het appartement de NAS en de rest van de PC's niet kan zien.

Twee subnets zou het mooiste zijn, maar ik denk niet dat de FB twee DHCP pools ondersteunt.

-- EDIT --
Als het allemaal aan elkaar geknutseld is in de FB zou ik dus gewoon één signaal naar het appartement moeten kunnen trekken waarna zowel TV als internet werkt.

[ Voor 13% gewijzigd door Guido1982 op 07-01-2019 11:44 ]

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Had veel simpeler kunnen opgelost worden met 2 x een managed 5 poort switch met 2 vlan erin.

Moet ik even kijken of ik het goed zeg.

-------------

Bij het modem poort 1 untagged vlan 99 en die gaat naar 1 van de open poorten voor de itv.

En poort 2 untagged vlan 88 gaat naar poort 4 voor gasten netwerk.

Poort 5 tagged vlan 99 en 88 en daar gaat de kabel voor het gastenverblijf in.

-----------------------

Bij het gasten verblijf gaat de inkomende kabel naar poort 5 met untagged vlan 99 en 88

Poort 1 geef je untagged vlan 99 en sluit je de tv op aan. Vlan 88 exclude je hier op poort 1.

Poort 2 tm 4 geef je untagged vlan 88 en zijn nu gasten netwerk. Vlan 99 exclude je hier op poort 2 tm 4.

--------------

Alleen even ervoor zorgen dat ze niet in de webinteraface kunnen komen en geen fysiek toegang hebben tot de switch zodat ze niet kunnen omdraaien.

Kan zijn dat ik tagged/untagged niet helemaal juist heb staan maar is alweer een tijdje geleden dat ik het heb gedaan.

Maar met die opstelling ben je met 4 tientjes klaar.

• Guido1982
Jan-man schreef op maandag 7 januari 2019 @ 11:45:
Had veel simpeler kunnen opgelost worden met 2 x een managed 5 poort switch met 2 vlan erin.

Moet ik even kijken of ik het goed zeg.

-------------

Bij het modem poort 1 untagged vlan 99 en die gaat naar 1 van de open poorten voor de itv.

En poort 2 untagged vlan 88 gaat naar poort 4 voor gasten netwerk.

Poort 5 untagged vlan 99 en 88 en daar gaat de kabel voor het gastenverblijf in.

-----------------------

Bij het gasten verblijf gaat de inkomende kabel naar poort 5 met tagged vlan 99 en 88

Poort 1 geef je untagged vlan 99 en sluit je de tv op aan. Vlan 88 exclude je hier op poort 1.

Poort 2 tm 4 geef je untagged vlan 88 en zijn nu gasten netwerk. Vlan 99 exclude je hier op poort 2 tm 4.

--------------

Alleen even ervoor zorgen dat ze niet in de webinteraface kunnen komen en geen fysiek toegang hebben tot de switch zodat ze niet kunnen omdraaien.

Kan zijn dat ik tagged/untagged niet helemaal juist heb staan maar is alweer een tijdje geleden dat ik het heb gedaan.

Maar met die opstelling ben je met 4 tientjes klaar.
Heb jij het hier over een setup waarbij er een specifieke dedicated IPTV poort is?

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Guido1982 schreef op maandag 7 januari 2019 @ 11:48:
[...]

Heb jij het hier over een setup waarbij er een specifieke dedicated IPTV poort is?
Nee je gaf aan dat je op poort 4 een gasten netwerk kunt zetten toch ?

De itv pluk je dan uit het open gedeelte.

• Guido1982
Jan-man schreef op maandag 7 januari 2019 @ 11:50:
[...]

Nee je gaf aan dat je op poort 4 een gasten netwerk kunt zetten toch ?

De itv pluk je dan uit het open gedeelte.
Ah ja zo. Ik ga je reply nog eens goed doorlezen, thanks!

• ewoutw
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20-11 15:46
ArisB schreef op maandag 7 januari 2019 @ 11:37:
...

Als ik het goed heb kan je met een Fritzbox 7490 wel nog kiezen of je routed iptv of een losse poort wilt gebruiken. De FritzBox 7581 heeft deze keuze niet.

In jouw geval zou je nog kunnen proberen of je je modem kan ruilen voor een 7490, mits je alleen ADSL gebruikt. Ik zelf gebruik VDSL heb daarom de 7581 nodig.
De 7490 wordt door XS4ALL alleen geleverd op glas (ondanks het een xDSL modem is)
De 7340, 7360, 7369, 7390, 7490 en de 7581 ondersteunen allemaal ADSL, VDSL, en uitgezonderd van de 7340 ondersteunen ze zelfs VVDSL.
Voor B(V)VDSL heb je een 7369 of een 7581 nodig.
De 5490 die XS4ALL geleverd heeft kan allen op glas. De 7170 kan alleen ADSL aan.

Maar back tot topic. De fritz!box kent wel vlans maar ondersteund dat niet via de GUI. meschien dat het wel kan via de saven en restore config optie. Config met notepad aanpassen en terug zetten.

Je zou ook het iTV profiel kiezen en daar de TV op aansluiten. Dan hebben ze via de kabel geen internet. en het wifi gasten netwerk, Die houd ze uit je eigen apparaten.

• Guido1982
ewoutw schreef op maandag 7 januari 2019 @ 15:17:
[...]

De 7490 wordt door XS4ALL alleen geleverd op glas (ondanks het een xDSL modem is)
De 7340, 7360, 7369, 7390, 7490 en de 7581 ondersteunen allemaal ADSL, VDSL, en uitgezonderd van de 7340 ondersteunen ze zelfs VVDSL.
Voor B(V)VDSL heb je een 7369 of een 7581 nodig.
De 5490 die XS4ALL geleverd heeft kan allen op glas. De 7170 kan alleen ADSL aan.

Maar back tot topic. De fritz!box kent wel vlans maar ondersteund dat niet via de GUI. meschien dat het wel kan via de saven en restore config optie. Config met notepad aanpassen en terug zetten.

Je zou ook het iTV profiel kiezen en daar de TV op aansluiten. Dan hebben ze via de kabel geen internet. en het wifi gasten netwerk, Die houd ze uit je eigen apparaten.
Probleem is: ik heb maar één kabel naar het appartement, een tweede trekken is geen optie en wifi gaat het zeker niet redden tot daar.

• Kasper1985
Zie trunk poorten als een transport poort. Een trunk poort transporteert meerdere vlans van de ene switch naar de andere.

Op zo'n poort kan je geen eindapparaat aansluiten. Een eindapparaat is een PC (even kort door de bocht want het kan natuurlijk wel) een printer een settopbox etc.

Het benodigde VLAN tag je op de poort. De volgende managed switch stel je exact hetzelfde in dus bijvoorbeeld

switch A poort 8 tag vlans 100 200 300

switch A poort 8 gaat naar switch B poort 1:

poort 1 switch B: tag vlans 100 200 300

Nu "leven" de vlans op de switch en die ziet de pakketjes toegevoegd aan vlans 100 200 en 300. Maar eind apparaten kunnen er nog niks mee.

Stel nu dat je een printer aan wilt sluiten die terecht moet komen in vlan 100 dan untag je vlan 100 op (bijvoorbeeld) poort 5 van switch B als je daar dan de printer op aansluit zit die ineens in vlan 100. Maar die printer zelf heeft geen flauw idee dat ie in vlan 100 zit die is vlan unaware.

Binnen in het VLAN wordt informatie meegestuurd, In dit geval voor de printer, bijvoorbeeld omdat op vlan 100 een dhcp server staat voor een bepaalde printer range.

Dit is bijvoorbeeld mijn setup:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Tb6KZn5vFkVjpOVKSGqt9yml/full.png

poort 1 is verbonden met de Fritzbox
poort 2 is verbonden met mijn router voor toegang tot VLAN 6 (internet) dat is dus een "access port" oftewel untagged
poort 11 & 12 zijn getagged met vlans 4 en 1.

poorten 11 en 12 gaan naar 2 managed switches waar zowel een settopbox als normale lan apparaten op aangesloten zitten vandaar dat daar vlan 4 en 1 op getagged zijn.

• Guido1982
Kasper1985 schreef op maandag 7 januari 2019 @ 19:24:
Zie trunk poorten als een transport poort. Een trunk poort transporteert meerdere vlans van de ene switch naar de andere.

Op zo'n poort kan je geen eindapparaat aansluiten. Een eindapparaat is een PC (even kort door de bocht want het kan natuurlijk wel) een printer een settopbox etc.

Het benodigde VLAN tag je op de poort. De volgende managed switch stel je exact hetzelfde in dus bijvoorbeeld

switch A poort 8 tag vlans 100 200 300

switch A poort 8 gaat naar switch B poort 1:

poort 1 switch B: tag vlans 100 200 300

Nu "leven" de vlans op de switch en die ziet de pakketjes toegevoegd aan vlans 100 200 en 300. Maar eind apparaten kunnen er nog niks mee.

Stel nu dat je een printer aan wilt sluiten die terecht moet komen in vlan 100 dan untag je vlan 100 op (bijvoorbeeld) poort 5 van switch B als je daar dan de printer op aansluit zit die ineens in vlan 100. Maar die printer zelf heeft geen flauw idee dat ie in vlan 100 zit die is vlan unaware.

Binnen in het VLAN wordt informatie meegestuurd, In dit geval voor de printer, bijvoorbeeld omdat op vlan 100 een dhcp server staat voor een bepaalde printer range.

Dit is bijvoorbeeld mijn setup:

[Afbeelding]

poort 1 is verbonden met de Fritzbox
poort 2 is verbonden met mijn router voor toegang tot VLAN 6 (internet) dat is dus een "access port" oftewel untagged
poort 11 & 12 zijn getagged met vlans 4 en 1.

poorten 11 en 12 gaan naar 2 managed switches waar zowel een settopbox als normale lan apparaten op aangesloten zitten vandaar dat daar vlan 4 en 1 op getagged zijn.
Top, goede uitleg!

-- EDIT --
Een vraag, ik zie dat je poort in tagged aansluit op je fritzbox, dus als trunkpoort. Snapt de fritzbox dat trunkprotocol dan?

[ Voor 3% gewijzigd door Guido1982 op 07-01-2019 20:19 ]

• Kasper1985
De Fritzbox hoeft het niet te snappen. Die VLANS komen vanaf het KPN platform. bij het opzetten van de kale DSL verbinding (de fritzbox handelt IP zaken niet af) zijn die VLANS beschikbaar en kan je ze dus taggen op het device wat is aangesloten op je fritzbox.

Een andere optie is je router TV laten afhandelen (routed IPTV) dus de UTP kabel direct van je Fritzbox naar de WAN poort van je router.

Ik heb hiervoor http://netwerkje.com/ gevolgd. Op het moment dat je de Fritzbox config aanpast naar modem only dan kan je netwerkje.com 1 op 1 volgen.

Het voorbeeld van de switch config werkt dus alleen als je Fritz in modem only mode staat. Op het moment dat je Fritz wel de pppoe verbinding opzet wordt het ingewikkelder (maar vast ook niet onmogelijk).

Zorg wel dat je een goede router erachter hangt met degelijke firewall. Ik begon met een Netgear ding met stock firmware en kwam erachter dat dit veel te gelimiteerd is. Ben dus overgegaan naar de Edgerouter X en dat is een verademing.

(Overigens merk ik dat ik geen notificatie krijg als je me niet specifiek tagged zoals bij je laatste edit. Je mag me altijd PM'en. Het is voor mij ook leerzaam om er weer eens goed over na te denken.)

Kasper

• Guido1982
@Kasper1985 Thanks!

Ik heb een beetje een probleem met het bridgen van de router aangezien het niet om mijn huis gaat maar dat van m'n ouders. Het is ook een kantoor aan huis dus ik wil eigenlijk niet gaan bridgen op een locatie waar een bedrijf van afhankelijk is en ik niet altijd snel ter plekke kan zijn als er iets mis gaat.

Ik heb gisteren de Cisco aangesloten (L3 switch) aangesloten en een beetje zitten rommelen. In tegenstelling tot wat XS4ALL zegt komen er volgens mij aan de LAN zijde inderdaad helemaal geen VLAN's binnen. Zou ook nooit kunnen aangezien normale NIC's helemaal niet met tagged frames om kunnen gaan. Daarnaast staat alles in de Cisco standaard op VLAN 1 'geabonneerd' dus als er überhaupt al VLAN's 4 en 6 zouden zijn daar dan was er niets bereikbaar.

Nu was mijn eerste idee om twee UTP kabels te trekken naar de Fritzbox en die 'door te lussen' naar andere poorten op twee verschillende VLAN's zodat ik in essentie twee netwerken kreeg. Dat werkt niet aangezien maar één poort zich aanmeld met een IP op de Fritz. Ik zou de interfaces van de switch aparte IP's moeten kunnen meegeven maar niet met hetzelfde broadcast, dus eigenlijk subnetten binnen de switch.

Ik ben eigenlijk nu meer aan het denken aan een router achter de Fritz, waar ik twee subnets op aan kan maken (ik heb gewoon 254 hosts beschikbaar op het normale subnet dus dat moet te doen zijn) en de L3 switch terug te sturen. Gisteren nog mijn Udemy cursus networking aangeslingerd die behoorlijk uitgebreid is maar 55 uur videomateriaal is iets te veel voor één avond.

[ Voor 4% gewijzigd door Guido1982 op 10-01-2019 09:50 ]

• Kasper1985
@Guido1982 Mijn eerste advies is: Als dit om een bedrijf gaat en er bedrijfskritische zaken draaien waardoor downtime geen optie is: Huur een pro in. Zorg dat je met die pro een gedegen plan opzet. Plan maintenance time in ' s avonds/weekend/'s nachts en informeer je stake holders op tijd en vaak zodat ze allemaal goed op de hoogte zijn van je gepland onderhoud.

Ik denk dat ik daar zelf ook te eigenwijs voor zou zijn :D maar als ik zie hoe vaak en lang ik ermee bezig ben geweest tot alles draaide... laat ik het zo zeggen ik heb te maken met 1 persoon en mijn relatie is er niet beter van geworden. Netflix is bijna een bedrijskritisch proces tegenwoordig :D

Dat was even de disclaimer :-)

Wat ik mis in je laatste post is of je de Fritzbox in default of modem only hebt draaien.

Edit: ik lees nu pas wat je bedoelt Sorry!

In de default mode zit IPTV in routed mode. Zie netwerkje.com voor de uitleg.

TV doorzetten gaat prima zolang je geen VLANs/subnetten etc toevoegt. Gewoon een unmanaged switch prikken in 1 van de fritzbox poorten en een settopbox erop aansluiten zou prima moeten werken.

Als je inderdaad 2 kabels kan trekken dan kan je het zo doen en het gescheiden netwerk alleen voor internet opzetten.

In routed mode gaat het niet werken om vlan 4 door te zetten want er zit een hele configuratie aan gekoppeld die ook mee moet. de settopboxen krijgen namelijk een IP in het standaard subnet van de fitzbox.

Ook dit is vast wel weer op te lossen door de wat meer geavanceerde tweaker maar valt buiten mijn kennis gebied

Edit2: ik lees net je openingspost nog een keer. En ik zou het volgende doen:

De ene kabel in het appartment op de cisco
maak 1 vlan aan, bijvoorbeeld VLAN 100
Aan VLAN 100 koppel je een DHCP server (ik weet niet of die cisco dat kan anders moet dat een router worden maar kan het nog steeds)
VLAN 100 DHCP krijgt bijvoorbeeld range 192.168.10.1 met gewoon subnet 255.255.255.0 en gateway 192.168.10.1

Clients in dat netwerk kunnen dan niet bij de Fritzbox clients.

Zoals dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/3S2DpTzbHPWip7TgdT8hzofp/full.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/yVdYH9RAto8zFojMYMIGm6hk/full.png

Denk dat het beter is om dit met een VLAN capable router te gaan doen aangezien je de Fritzbox dan op een WAN achtige poort kan aansluiten. het WAN IP van de nieuwe router wordt dan een IP in de range van de fritzbox.

Let wel op dat je zo dubbel NAT creeert. Je kan in de Fritzbox het IP van de nieuwe router natuurlijk in DMZ plaatsen mits die een goede firewall heeft.

[ Voor 56% gewijzigd door Kasper1985 op 10-01-2019 10:39 ]

• Guido1982
@Kasper1985 Ik snap je opmerking t.a.v. van het inhuren van een pro. Ben zelf zelfstandig webdeveloper en beheer m'n eigen VPS server maar wil graag mijn netwerkkennis wat uitbreiden. Daarom ben ik ook de CCNA cursus aan 't volgen. Dit project leek me een uitgelezen kans om eens wat dingen in de praktijk te gaan brengen. Aangezien het niet om een groot bedrijf gaat (2 FTE en 3 PC's en een NAS) leek dit me een ideale sandbox.

Ik kan helaas fysiek geen tweede kabel daar krijgen, dat is ooit aangelegd/ingegraven over een flinke afstand dus dat is geen optie.

Ik heb inderdaad met een normale unmanaged switch de TV al prima aan het werk gekregen. Wat ik ga doen is de Cisco retourneren en een Draytek router achter de Fritzbox plaatsen. Dan ga ik subnetten. Heb even XS4ALL gebeld, de TV ontvanger moet in 192.168.178.0 blijven. Omdat het laatste octet 254 hosts toestaat kan ik dat wel weer subnetten in bijvoorbeeld:

192.168.178.16
192.168.178.32

enz. enz. met een masker van 28 bit (255.255.255.240). De Draytek ondersteunt dat ook. Ik denk dat ik de Fritz en de Draytek LAN op LAN ga aansluiten om dubbel NAT te voorkomen en 192.168.178.1 bij de subnets als gateway ga instellen. Ieder subnet heeft dan dus de Fritzbox als gateway maar is wel gescheiden. Zo kan alles internet houden en kan de TV ontvanger in het 24-bits 192.168.178.0 netwerk blijven.

Als ik me niet vergis deelt de Draytek ook DHCP pools uit, anders moet ik de PC's handmatig een IP adres en masker geven.

Netwerk theorie is prima te doen, in de praktijk brengen blijkt een stuk lastiger!

• Kasper1985
Het is ook zeker een leuk project om zelf te doen. Het moest alleen wel even gezegd worden :p

Toch denk ik dat je het veel te ingewikkeld maakt. waarom moet het perse door op deze manier te subnetten?

Moet er nog communicatie plaats kunnen vinden tussen de Fritz clients en de nieuwe router clients? Ze nee dan kan het echt een stuk simpeler (tenzij je dit echt gewoon leuk vindt om uit te zoeken en op te zetten dan heb ik niks gezegd.

Je specificeert geen type van Draytek maar over het algemeen zijn ze niet goedkoop.

Met dit kastje:

pricewatch: Ubiquiti EdgeRouter X

Lukt het ook feiloos zoals ik eerder suggereerde. Er zit namelijk een ingebouwde switch in (zoals te zien in mijn screenshots) en kan met VLANs overweg.

Als je toch voor de Draytek gaat dan lijkt het me dat je de DHCP server gewoon uit moet kunnen zetten. voor ieder nieuw apparaat een static IP opzetten lijkt me onhandig voor bezoek ed.

Op zo'n Edge zou je vlan 1 als default kunnen houden voor de settopbox. Vervolgens maak je een vlan 100 op de edge aan en zet je de internetverbinding op eth0 op dmv vlan 1

Als je dan nog een paar kekke firewall regeltjes toevoegt dan kan vlan 100 nimmer meer met vlan 1 communiceren. Mocht je dat toch een keer willen, omdat er bijvoorbeeld een schijf gedeeld wordt in het fritzbox netwerk oid dan kan je dat met firewall regeltjes ook weer toestaan.

Persoonlijk lijkt me dat een veel makkelijkere oplossing dan gaan subnetten op de manier die je beschrijft.

Kasper

• Guido1982
@Kasper1985
Het is ook gewoon omdat ik het leuk vindt om met subnets te spelen inderdaad, maar er is nog een ding, misschien denk ik er te moeilijk over maar:

Zolang ik de settopbox van de IPTV in hetzelfde VLAN of subnet houdt als de rest van het netwerk kan iemand theoretisch de UTP stekker uit die settopbox trekken (die staat gewoon los in het appartement), die in z'n laptop steken en dan zit hij/zij alsnog in hetzelde netwerk als bijvoorbeeld de NAS toch?

Je zegt
Vervolgens maak je een vlan 100 op de edge aan en zet je de internetverbinding op eth0 op dmv vlan 1
, hoe 'zet' je de internetverbinding op VLAN 100 d.m.v. VLAN 1 dan? Is daar intern een forwarding voor in te stellen?

• Kasper1985
@Guido1982 dat klopt inderdaad. Op de kabel van de settopbox zit volledige internet toegang en toegang tot alle apparaten op het fritzbox netwerk.

Dat los je eenvoudig op door aan de "kantoor kant" ook een managed switch neer te zetten en daar ook met vlans te werken.

De router (draytek/edge etc) heeft een IP nodig en dat verkrijgt ie op VLAN 1. Neem aan dat dat verder untagged is dus is verder niet zo belangrijk. Als die volgende router internet heeft kan je daarna vlan 100 aanmaken op de router en een DHCP server opzetten.

Dubbel NAT is wel te voorkomen maar is misschien ook niet zo'n enorm groot probleem afhankelijk van wat er gedaan wordt in dat appartement. Als daar een dikke game PC/PS4/Xbox staat waar elke dag online op gegamed wordt, ja dan moet dubbel NAT voorkomen worden.

Als daar niet meer dan wat tablets/telefoons op zitten die een beetje moeten surfen en mail moeten kunnen checken is het volgens mij niet zo'n enorm issue. Maar misschien kan iemand met meer kennis dat bevestigen

• Guido1982
@Kasper1985 Ik was inderdaad al een beetje bang dat ik met twee apparaten zou moeten gaan werken. Ik ga dit weekend eens met de Draytek aan de gang, zodra ik iets heb kom ik terug.

Njah het wordt vooral een beetje surfen e.d. denk ik. Komen vooral mensen in te zitten die even een half jaartje tijdelijke woonruimte moeten hebben.

• Kasper1985
@Guido1982 Het hoeft niet perse denk ik. Maar het is sowieso verstandiger, los van je appartement.

Ik neem aan dat er nu ook prive apparaten op die fritzbox zitten?

Stel je haalt een IoT apparaat uit china, en stel dat apparaat heeft een "eigenaar" die zich bezig houdt met duistere praktijken. Of stel de buurjongen komt langs met een geinfecteerde laptop gaat met die laptop op het wifi van de fritzbox.

Ik zou altijd zeggen: Als je te maken hebt met een bedrijf aan huis scheiden met VLANS en firewalls. Zorgen dat troep in het prive segment nooit en te nimmer het bedrijf kunnen verstoren. Dus dat betekent ook een gescheiden segment voor gasten van het bedrijf.

Maar dat gaat een beetje off topic.

edit: https://routersecurity.org/vlan.php interressant stuk over netwerk segmentatie en het belang ervan

[ Voor 7% gewijzigd door Kasper1985 op 11-01-2019 19:49 ]

• Guido1982
@Kasper1985

Even een update:

Heb de draytek binnen en heb mij mij thuis al een beetje zitten spelen. Aangezien ik Ziggo heb, die met hetzelfde subnet werken kan ik het al een heel eind testen.

Twee LAN's aangemaakt, beide met een 28-bits subnet:
- 192.168.168.16 met de interface op 17 en DHCP aan met een pool van 13
- 192.168.168.32 met de interface op 33 en DHCP aan met een pool van 13

Twee VLAN's aangemaakt, 0 en 1

VLAN 1 mag op poorten 1 en 2 LAN 1 gebruiken
VLAN2 mag op poorten 3 en 4 LAN 2 gebruiken

Beetje lopen rommelen met mijn PC en laptop tussen de poorten prikken: beide pikken netjes een IP in de juiste range (afhankelijk van de poort waar je ze in stopt uiteraard) en kunnen elkaar alleen bereiken als ze binnen hetzelfde LAN/VLAN zitten (ik vraag me af wat nu precies de barriere oplevert maar het werkt tenminste zoals ik wil).

De Ziggo Box ding gebeuren zit met LAN-Ziggo <-> WAN Draytek met een UTP kabel op WAN 1 van de Draytek. WAN 1 heeft 192.168.178.1 als gateway. Ik kan met alle apparaten internet op, heb hier alleen geen IPTV dus dat wordt afwachten.

Wat ik eigenlijk graag wil is geen dubbele NAT maken, dus de Ziggo LAN <-> LAN met de Draytek verbinden. Ben er nog niet helemaal uit hoe dat moet. Kan wel in de routing table kijken (ik ben altijd beter met CLI dan met GUI's):

* 0.0.0.0/ 0.0.0.0 via 192.168.178.1 WAN1
C~ 192.168.178.16/ 255.255.255.240 directly connected LAN1
C~ 192.168.178.32/ 255.255.255.240 directly connected LAN2
C 192.168.178.0/ 255.255.255.0 directly connected WAN1

Als ik hier in de bovenste regel WAN1 verander in LAN 3 bijvoorbeeld (dus gewoon default gateway) dan zou ik toch alles naar 192.168.178.1 moeten kunnen routeren. Alleen kan ik geen derde LAN aanmaken met een subnet van 24 bits omdat ik die IP range al gebruikt heb. Mijn kennis schiet hier overduidelijk tekort....

Thanks voor de link!

• Kasper1985
@Guido1982

Iemand moet me corrigeren als ik het mis heb. Maar volgens mij kan wat jij wilt niet. Omdat je 2 DHCP servers nodig hebt en die laat runnen op 2 routers. De ene router zit achter de andere. Als je de draytek LAN ---> LAN aansluit dan kan hij niet meer als router functioneren.

Dit zou op te lossen zijn door de Draytek aan het begin van de keten te zetten. Maargoed dat kan alleen maar door de Fritzbox te bridged.

Ik heb dit wel in mijn opstelling maar mijn edgerouter handelt NAT af voor alle subnets/VLANs.

Ik ben hier ook even het spoor bijster. Misschien dat iemand kan inspringen met meer ervaring met Draytek of kan Draytek support je op weg helpen (volgens mij reageren die vrij goed/vlot).

• Guido1982
@Kasper1985
Mijn idee - maar nogmaals ik vraag me inderdaad af of dat wel mogelijk is - was dat ik een poort (interface) van de Draytek op het 192.168.178.0 netwerk zou zetten door hem een fixed IP te geven in dat 24 bits netwerk en vervolgens de andere interfaces eigen netwerken aan te laten maken die dan weer de poort die LAN <-> LAN op de Fritz zit als gateway gebruikt via de static routing table.

Een update, ik heb het nu redelijk zoals ik het wil hebben:

Eerst geprobeerd via de 28 bits subnets. De IPTV werkte, maar haperde erg veel, na zappen had je drie seconden beeld en dan viel het signaal weg enz. enz. Het routeren werkt blijkbaar een dusdanige lag in de hand dat het niet lekker meer werkt.

Dus toen heb ik mijn insteek veranderd:

De IPTV box direct in de Fritz, en een tweede kabel LAN (Fritz) <-> WAN (Draytek). Vervolgens op de Draytek twee compleet nieuwe netwerken opgezet:

- Een voor het kantoor (inclusief de NAS) 192.168.1.0/24
- Een prive (zat vroeger allemaal op de Fritz) 192.168.2.0/24

Het hele kantoor inclusief NAS en printer op 192.168.1.0 gezet. In het 'normale' woongedeelte stond al een D-Link wireless router (die alleen voor wireless gebruikt werd), die zit op 192.168.2.0.

Die D-link staat toevalligerwijs weer in de buurt van het appartement en ik kon er een gastnetwerk op aanmaken dat ik 'appartement' genoemd heb met een apart wachtwoord. In het appartement heb je hierdoor Wi-Fi, weliswaar niet snel (het is sowieso een buitengebied) maar 15 mb/s down haal je wel. Omdat de D-link weer een eigen netwerk maakt (192.168.0.0) en het specifiek een gastnetwerk is kan je nooit bij de Draytek komen, en zelfs al kon dat, dan zit je nog op een ander VLAN.

Ja, het is driedubbele NAT voordat je met de WiFi bij het appartement komt maar zoals gezegd is het niet de verwachting dat daar serieuze gamers komen te zitten met port-forwarding behoeften.

De enige kwetsbaarheid die ik nog heb is dat je via de kabel die naar de IPTV box loopt nog wel in de Fritz kan komen, uiteraard moet je dan een vrij lastig wachtwoord weten te forcen maar alsnog. Je kunt echter nog steeds niet via de Fritz naar de Draytek aangezien die op de WAN poort aangesloten is en de gevoelige apparatuur in een compleet ander subnet leeft. Het beheerpaneel uitschakelen van de Fritz voor een bepaalde interface gaat helaas niet.

Al met al heeft het dus 200 euro excl BTW gekost om de bedrijfsgevoelige apparatuur voor het appartement onbereikbaar te maken, wat ik meer dan acceptabel vind.
Pagina: 1