Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gday
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03-06 21:06

gday

TENACIOUS D TIME!!!

Topicstarter
Via XS4ALL (glasvezel) heb ik IPTV, die op mijn FritzBox binnenkomt via de LAN4-poort. Achter de FritzBox komt een managed switch met VLAN-support. Ik wil echter ook graag een guest LAN gaan inschakelen om netwerkverkeer van een bepaald VLAN af te schermen zonder extra apparatuur aan te schaffen. De FritzBox biedt die mogelijkheid, maar bij de instelling om dat aan te zetten staat het volgende:
Here you can grant your guests fast, secure access to the Internet. Enable the "Guest access for LAN 4 enabled" option and connect the guest device to the "LAN 4" socket on your FRITZ!Box. The connected device uses your guest network, but has no access to your home network.
Maar dat is dus óók op LAN4, waar ik dus mijn IPTV-decoder op aan moet sluiten. En ik zie nergens een optie om aan te passen welke poort gebruikt wordt voor guest access.

Nu zie ik een aantal opties:
  1. Ik moet op een of andere manier de VLAN-configuratie aanpassen van de FritzBox om het IPTV-verkeer naar een andere LAN-socket te krijgen. Dat zie ik echter niet zitten (voor zover dat überhaupt mogelijk is) omdat ik zo min mogelijk wil klooien aan de instellingen en werking van de FritzBox.
  2. Ik moet toch extra hardware aanschaffen en op een of andere manier het IPTV-verkeer vóór de FritzBox 'omleiden'. Of dat mogelijk is .... geen idee?
  3. Is het wellicht mogelijk om de guest-optie van de FritzBox niet te gebruiken, maar 2 aparte VLAN's te gebruiken in hetzelfde subnet? Zodat zij allebei de FritzBox nog fijn als router kunnen gebruiken, maar de devices op 2 verschillende VLAN's elkaar niet kunnen bereiken?
Zijn er meer opties? Tips, anyone? En als ik iets totaal onzinnigs vraag hoor ik het ook graag. Ik heb niet heel veel ervaring op dit gebied. 😊

Edit: in het geval van optie 1 ... zou ik dan de config van de FritzBox op deze plekken aan kunnen passen?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
(...)
        bridges {
                enabled = yes;
                name = "tvbridge";
                ident = "vcc:0";
                vlancfg {
                        vlanencap = vlanencap_fixed_prio;
                        vlanid = 4;
                        vlanprio = 5;
                }
                disable_igmp_fwd = no;
                with_pppoe_bridging = no;
        }
        classifiers {
                enabled = yes;
                name = "multicast";
                type = qos_cfg_hidden;
                iface = qos_lan;
                rule = "ethport4 ip.proto == igmp"; <---- ETHPORT 4 VERWIJST NAAR LAN4 NEEM IK AAN?
                result {
                        tos = -1;
                        vlan_prio = -1;
                        queueref = "hprio";
                        bridgeref = "tvbridge";
                }
        } {
                enabled = yes;
                name = "unicast";
                type = qos_cfg_hidden;
                iface = qos_lan;
                rule = "ethport4"; <---- ETHPORT 4 VERWIJST NAAR LAN4 NEEM IK AAN?
                result {
                        tos = -1;
                        vlan_prio = -1;
                        queueref = "hprio";
                        bridgeref = "tvbridge";
                }
        } {
(...)

en dan de twee occurrences van 'ethport4' vervangen door 'ethport3'? Of denk ik dan te simpel?

[ Voor 48% gewijzigd door gday op 13-07-2015 15:50 ]

ingen vill veta var du köpt din tröja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• linkforsoad
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 03-06 22:34
Ik kan het zo snel helaas niet testen, maar kwam recent dit topic tegen:

https://groups.google.com...c/xs4all.adsl/dhfduDde7vs

Het lijkt er dus op dat het gastnetwerk zichzelf (zonder melding in de webinterface) aan LAN3 koppelt wanneer LAN4 in gebruik is voor het TV VLAN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gday
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03-06 21:06

gday

TENACIOUS D TIME!!!

Topicstarter
linkforsoad schreef op maandag 13 juli 2015 @ 23:21:
Ik kan het zo snel helaas niet testen, maar kwam recent dit topic tegen:

https://groups.google.com...c/xs4all.adsl/dhfduDde7vs

Het lijkt er dus op dat het gastnetwerk zichzelf (zonder melding in de webinterface) aan LAN3 koppelt wanneer LAN4 in gebruik is voor het TV VLAN.
Helaas, dat is niet het geval. Ik was de bewuste link zelf ook tegengekomen, maar degene die zegt dat je op LAN3 de guest-verbinding kan aansluiten ondanks dat de interface aangeeft dat je het op LAN4 moet doen zit er gewoon naast. (In het configuratiebestand was ook gewoon te zien dat LAN4 dan zowel gedefinieerd stond als IPTV-poort en guest-netwerk, wat dus niet werkt.)

Ik heb daarom mijn switch gebruikt om de verbinding van XS4ALL direct op binnen te laten komen, en vanuit de switch VLAN 4 (IPTV) tagged door te sturen naar een andere switch (waar o.a. de TV-decoder op aangesloten is), en VLAN 6 en 7 (internet en bellen) tagged door te sturen naar de FritzBox, en VLAN 6 untagged terug te sturen naar dezelfde switch.

Vervolgens heb ik de FritzBox ingesteld op XS4ALL FTTH zónder IPTV, zodat LAN4 gewoon beschikbaar komt als guest-netwerk, wat nu VLAN 5 is op het thuisnetwerk.

Opgelost! :)

[ Voor 14% gewijzigd door gday op 23-07-2015 14:28 ]

ingen vill veta var du köpt din tröja