Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Pc op afstand inschakelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Wicko071
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 29-01 10:04
Beste tweakers,

Als eerst wens ik jullie een gelukkig nieuwjaar!

Om gelijk met de deur in het huis te vallen, wil mijn vraag aan jullie stellen..

Ik maak gebruik van de WOL optie..

Ik ben opzoek naar een manier om mijn pc op afstand aan te zetten en vervolgens gebruik te maken van de RDP..

Is er een manier om dit voor elkaar te krijgen, waarbij ik via internet( buitenshuis) een magic pakket naar mijn machine verstuur, waardoor hij opstart?

Het laten aanstaan van de machine zie ik niet zo zitten..

Als er dus suggesties of idëen zijn, verneem ik dat graag..

Beste antwoord (via Wicko071 op 05-01-2019 05:29)

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12:45
De meeste modem/routers van providers ondersteunen geen WOL van buitenaf. Ergens verder hierboven wordt een FritzBox! als uitzondering genoemd. Hier heb ik een Ziggo TC7210 die geen extern WOL ondersteund.

Ik heb het opgelost met een Raspberry Pi i.c.m. VNC Server, dat standaard in het RPi OS zit. Op bijv. je telefoon of andere externe computer gebruik je vervolgens VNC Viewer. Daarmee maak je van buitenaf verbinding met de RPi om daarmee het magic packet, via je interne netwerk, naar computer of NAS (hier beide) te sturen. Kwestie van een paar shortcuts op de RPi desktop zetten die het WOL commando uitvoeren. Voorwaarde is wel dat de machine die je wilt wekken bekabeld verbonden is met je router. Ik heb het (nog) niet voor elkaar gekregen via Wifi bijv. mijn laptop wakker te maken. Enfin, als de computer of NAS gewekt is gebruik je de software van je eigen keuze om de betreffende machine op afstand te bedienen. Ik gebruik hiervoor VNC server.

De RPi staat overigens continue aan, maar dat dingetje verbruikt maar 2,5 Watt.

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ja, dat kan maar dan moet je UDP-forwarding op je router instellen, altijd je WAN-IP weten om je magic packet heen te sturen etc.

Geen idee of het een gratis oplossing moet zijn maar TeamViewer heeft tegenwoordig al een WOL-optie ingebouwd en is (soms) efficienter om de PC over te pakken dan RDP. Zowel TeamViewer als RDP hebben voor- en nadelen "binnen de sessie"; dus allicht kan je vertellen wat je verwacht binnen je sessie?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:11

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Mijn internetrouter is een Fritz!box die automagisch lokaal een WoL packet kan genereren, voor computers waar je een port-forward naar instelt.

Dit werkt reuze handig, maar ik word elke dag wel een keer geportscand (minder vaak op de niet-standaard poorten), dus mijn computer komt regelmatig onverwacht uit stand-by. WoL is alleen wakker maken, je moet er zelf voor zorgen dat hij zichzelf automatisch uitschakelt als er niemand inlogt.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

• Wicko071
MAX3400 schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 20:34:
Ja, dat kan maar dan moet je UDP-forwarding op je router instellen, altijd je WAN-IP weten om je magic packet heen te sturen etc.

Geen idee of het een gratis oplossing moet zijn maar TeamViewer heeft tegenwoordig al een WOL-optie ingebouwd en is (soms) efficienter om de PC over te pakken dan RDP. Zowel TeamViewer als RDP hebben voor- en nadelen "binnen de sessie"; dus allicht kan je vertellen wat je verwacht binnen je sessie?
Ik zou het fijn vinden dat ik toch bij mijn bestanden kan komen, ondanks dat ik niet thuis ben..

Dan heb ik het over media bestanden of wellicht data bestanden..

Ik heb op dit moment de Draytek modem, waar ik gebruik van maak.. model specifiek weet ik niet uit het hoofd, daar moet ik ff naar kijken..

• Wicko071
aawe mwan schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 20:42:
Mijn internetrouter is een Fritz!box die automagisch lokaal een WoL packet kan genereren, voor computers waar je een port-forward naar instelt.

Dit werkt reuze handig, maar ik word elke dag wel een keer geportscand (minder vaak op de niet-standaard poorten), dus mijn computer komt regelmatig onverwacht uit stand-by. WoL is alleen wakker maken, je moet er zelf voor zorgen dat hij zichzelf automatisch uitschakelt als er niemand inlogt.
Ik heb de Draytek modem..

Hoe zorg je ervoor dat hij zich automatisch uitschakelt, als niemand uitlogt?
Wel zo handig denk ik..

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:11

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Wicko071 schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 20:54:
[...]
Wel zo handig denk ik..
Dat doe ik met een cron job die regelmatig controleert of er nog iemand ingelogd is.
Voor alle info zie dit topic hier op Tweakers: Ubuntu in standby na gebruik van SSH of RDP

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

• Tokkes
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-12-2022
Wicko071 schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 20:54:
[...]

Ik heb de Draytek modem..

Wel zo handig denk ik..
Even beginnen met je erop te wijzen dat er een Wijzig-knop is om je berichtje te wijzigen als je de laatste persoon bent die heeft gepost in een thread. Zoals ook wordt aangegeven net boven het QuickReply-tekstvak.
Wicko071 schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 20:52:
[...]

Ik zou het fijn vinden dat ik toch bij mijn bestanden kan komen, ondanks dat ik niet thuis ben..

Ik heb op dit moment de Draytek modem, waar ik gebruik van maak.. model specifiek weet ik niet uit het hoofd, daar moet ik ff naar kijken..
Een Raspberry Pi of een oude PC (of een nieuwe "on the cheap") ergens zetten of een VPSje huren, daar iets als NextCloud op hosten en zo je bestanden syncen?

Media, "data" bestanden - zegt nogal weinig op zich. Alles is "data".
Maar we zullen er even vanuit gaan dat je geen block level access nodig hebt.

Moet die media kunnen streamen? Plex is dan een oplossing.
Zijn het (relatief) kleine bestandjes (hoewel dat ook best groot kan zijn)? Google Drive, OneDrive, iCloud, DropBox, self-hosted owncloud of nextcloud? (er zijn andere hosters (TransIP Stack ofzo? Genoeg te vinden online)

Dat je het laten aanstaan van de machine "niet ziet zitten" - je gaat ergens concessies moeten maken, vrees ik. Of je steekt er wat moeite/tijd/geld in (RPi met een SDkaartje van 128 GB = pakweg 50-60 euro, evt. VPN erbij als je nog een laag extra beveiliging wil (bovenop je firewall enzo natuurlijk die dan ook mag worden ingesteld zodat je attack surface verkleint)). Kan je dat ding ook meteen als PiHole gebruiken, weg ads!
Je machine, gesteld dat de powersaving features niet zijn uitgeschakelden de voeding ietwat efficient is, bij idle gaat dat "extra" stroomverbruik best wel meevallen, denk ik.

En hierboven is ook aangehaald dat Teamviewer blijkbaar een soort WOL ondersteunt - maar daar kan ik niet verder over uitwijden. Geen ervaring mee.

[ Voor 4% gewijzigd door Tokkes op 01-01-2019 23:44 ]

GoTBF3 Race topic! -- Battlelog - Battalion'44 Servers :10Slots Wartide 213.32.98.194:7777 - TDM = 213.32.98.194:7781

• MAX3400

MAX3400

Wicko071 schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 20:52:
[...]

Dat kan ook met andere apparatuur zoals een NAS of een bepaalde HDD aan je router.
En? "Waar" wil je die openen? In je remote sessie? Welke functionaliteit verwacht je dan? Ik zal wel te hard nadenken maar Microsoft RDP doet bijvoorbeeld geen DirectX renderen (of zeer beperkt). VNC kan een extra / virtual session starten waardoor je zelfs een "beperkte user" kan inzetten en minder attack-surface hebt.

Over welk OS hebben we het eigenlijk?

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

aawe mwan schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 20:42:

Zet je fritzbox op een poort die niet standaard gebruikt word Wikipedia: TCP- en UDP-poorten
En boven de 2048 poortscanners doen een standaard range, en geen bekende poorten..
in remote desktop is het <ip>:<poort> maar dan heb je issues met firewalls

@Wicko071 je kan een vergelijkbare functie doen met bv een Raspberry Pi, als je draytek het niet ondersteunt. (let op je pc / netwerkkaart moet WOL wel ondersteunen)

Een andere optie(s) voor jullie beide is bv via een een USB event de pc waker te maken, https://raspberrypi.stack...event-from-a-raspberry-pi (of arduino) .. je zou zelfs via een sms dan kunnen werken met de juiste middelen.

Of je kan een https website hosten met een wachtwoord + knop .. (ook gehost op een rpi) het is wel meer werk.

Tja vanalles

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Om remote bij je bestanden te kunnen kan je ook gewoon OneDrive gebruiken. Hoef je je pc ook niet aan te zetten en met RDP via je router te werken. RDP op router open zetten is echt vragen om problemen. Je zou ook kunnen kijken of je een dienst zoals LogMeIn kan gebruiken.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• WeHoDo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 30-10 21:14
Diensten als LogMeIn of Teamviewer zijn niet veiliger dan RDP.

Allen hebben te maken met goede gebruikersnamen en wachtwoorden.
RDP kun je met 2FA heel goed beveiligen samen met SSL uiteraard.

PSN: plexforce (ps4)

• Wicko071
Hi,

Bedankt voor de reacties zover..

Ik zie dat er meerdere opties worden aangehaald voor het syncen van de bestanden..

Wat ik eigelijk zoek is een manier om mijn machine op afstand te starten..

Een WOW optie dus..

Zodra hij gestart is, kan ik gebruik maken van RDP..

Voornamelijk wil ik media gaan streamen..

Nas, cloud en onedrive zie ik niet zo zitten..

Zeker als het om streamen gaat..

NAS is een dure alternatief, voor mij..

• Tokkes
Plex dus.
Met RDP gaan streamen 8)7 ;w

[ Voor 80% gewijzigd door Tokkes op 04-01-2019 10:59 ]

GoTBF3 Race topic! -- Battlelog - Battalion'44 Servers :10Slots Wartide 213.32.98.194:7777 - TDM = 213.32.98.194:7781

Acties:
  • Beste antwoord

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12:45
De meeste modem/routers van providers ondersteunen geen WOL van buitenaf. Ergens verder hierboven wordt een FritzBox! als uitzondering genoemd. Hier heb ik een Ziggo TC7210 die geen extern WOL ondersteund.

Ik heb het opgelost met een Raspberry Pi i.c.m. VNC Server, dat standaard in het RPi OS zit. Op bijv. je telefoon of andere externe computer gebruik je vervolgens VNC Viewer. Daarmee maak je van buitenaf verbinding met de RPi om daarmee het magic packet, via je interne netwerk, naar computer of NAS (hier beide) te sturen. Kwestie van een paar shortcuts op de RPi desktop zetten die het WOL commando uitvoeren. Voorwaarde is wel dat de machine die je wilt wekken bekabeld verbonden is met je router. Ik heb het (nog) niet voor elkaar gekregen via Wifi bijv. mijn laptop wakker te maken. Enfin, als de computer of NAS gewekt is gebruik je de software van je eigen keuze om de betreffende machine op afstand te bedienen. Ik gebruik hiervoor VNC server.

• Wicko071
Wat is er mis mee?

• Wicko071
Masimo schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 12:07:

Dankjewel voor je uitleg.. hier kan ik wat mee..

Moet nog alleen ff zoeken hoe ik de RPi ga installeren of werkend krijgen met OS..
Heb dat nog niet eerder gedaan..

Maar met deze info kom ik wel verder..

Bedankt zover! d:)b

• Tokkes
RDP is... nee, laat maar. Ga vooral je gang.

• Wicko071
Tokkes schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 15:41:
[...]

RDP is... nee, laat maar. Ga vooral je gang.
Zeg het maar?
Ik sta open voor feedback..
Misschien weet ik iets niet wat jij weet..
Dus als je het wilt delen: graag..

• MAX3400

MAX3400

Wicko071 schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 21:10:
[...]

Ik sta open voor feedback..
Misschien weet ik iets niet wat jij weet..
Dus als je het wilt delen: graag..
Blijkbaar niet of je snapt niet wat je zelf wil en stapt over onze vragen heen. Volgens mij heb ik in ieder geval relatief exact gevraagd wat je precies binnen je sessie verwacht en welke technische functies je mogelijk gebruik van wil maken.

Als dan je antwoord is "ik wil RDP en streamen", dan zitten we erg ver van elkaar vandaan qua informatievoorziening en kennis. Daarbij (vandaar dat ik ook andere pakketten noemde) is Microsoft RDP aanzienlijk suboptimaal om "te streamen". Nog afgezien van het feit dat je "streamen" niet uitdrukt in bitrate / bandwidth en we dus helemaal geen enkel idee hebben of dat wel gaat werken.

@Tokkes geeft dan (wat kort) aan dat je beter Plex kan gebruiken; daar ga je niet eens op in maar vraagt wat er mis is met RDP. Nou, zat, eerlijk gezegd.

Vooropgesteld: als jij denkt dat je het wel redt met Microsoft RDP, trek dan vooral je eigen idee en implementatie daarvan; anderen (en ik) hebben toch wel enige redenen om het af te raden maar als je niet wil/kan uitleggen wat de technische eisen zijn, is het een beetje zoeken naar misschien ooit een werkende oplossing.

• Wicko071
MAX3400 schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 21:16:
[...]

Blijkbaar niet of je snapt niet wat je zelf wil en stapt over onze vragen heen. Volgens mij heb ik in ieder geval relatief exact gevraagd wat je precies binnen je sessie verwacht en welke technische functies je mogelijk gebruik van wil maken.

Als dan je antwoord is "ik wil RDP en streamen", dan zitten we erg ver van elkaar vandaan qua informatievoorziening en kennis. Daarbij (vandaar dat ik ook andere pakketten noemde) is Microsoft RDP aanzienlijk suboptimaal om "te streamen". Nog afgezien van het feit dat je "streamen" niet uitdrukt in bitrate / bandwidth en we dus helemaal geen enkel idee hebben of dat wel gaat werken.

@Tokkes geeft dan (wat kort) aan dat je beter Plex kan gebruiken; daar ga je niet eens op in maar vraagt wat er mis is met RDP. Nou, zat, eerlijk gezegd.

Vooropgesteld: als jij denkt dat je het wel redt met Microsoft RDP, trek dan vooral je eigen idee en implementatie daarvan; anderen (en ik) hebben toch wel enige redenen om het af te raden maar als je niet wil/kan uitleggen wat de technische eisen zijn, is het een beetje zoeken naar misschien ooit een werkende oplossing.
Dat ik niet zo technisch ben ingesteld, is een feit..
Ik ben een doorsnee normale windows gebruiker 😉..
Want anders zou ik dit topic niet startten, lijkt mij?

Het is een simpele vraag wat ik gesteld heb hoe het mogelijk is om wake on lan te gaan gebruiken van buiten af.. Als iemand daar kennis van heeft en zin heeft om het te delen, ben ik al tevreden..

Wat ik daarna ga doen of wat ik van plan ben is helemaal niet relevant..

Gelukkig zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden..

Van mij mag deze topic gesloten/verwijderd worden..
Pagina: 1